1 tyypin diabetes?

Sokeripullainen---

Moips! Tällä on nuori tyttö joka on hyvin huolestunut. Sokerit mitattiin viimeksi pari viikkoa sitten ja oli 4,6. Eli ihan normit. Puolipikkuveljellä on tämä sama sairaus mutta muuten suvussa ei ole ollut. Stressaan ihan liikaa kaikesta joten kuvittelen varmasti osan oireista. Joita ovat: Paha olo tulee tosi helposti.
Pissattaa välillä kovasti. Tänään tosin olin koko päivän liikkeessä ja stressasin vähemmän niin ei pissattanu. Herään öisin ja on pissahätä mutta nukahdan kuitenkin vaikka en kävisikään vessassa.
Hapan maku suussa.
Janota ei juurikaan.
Ei väsymystä.
Pitäisikö hakeutua tutkimuksiin?

11

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • os..
    • Ei hätää

Ota rauhallisesti. Koska mittauksissa on todettu verensokerien olevan hyvällä tasolla, oireesi ei johdu diabeteksestä. Mutta jos suvussa esiintyy D1:tä, kannattaa seurata verensokereita, vaikkapa kerran vuodessa.

• 50µg

Muista riittävä D-vitamiini.

50µg/vrk

Sen puute lisää riskiä sairastua I-tyypin diabetekseen 50%.

• 100µg

Runsas D-vitamiinin saanti pitää diabeteksen loitolla

Runsas D-vitamiinin saanti pienentää aikuisten riskiä sairastua nuoruustyypin eli tyypin 1 diabetekseen. Yhdysvaltalaistutkimuksen tulokset koskevat vain valkoihoista väestöä.

Tutkimuksessa hyödynnettiin aktiivipalveluksessa olevien sotilaiden verinäytteitä ja terveystietoja, ja niiden perusteella yli 100 nmol/l:n D-vitamiinipitoisuus veressä liittyi noin 40 prosenttia pienempään riskiin sairastua nuoruustypin diabetekseen.

Tämä havaittiin runsaan viiden vuoden seurannassa verrattuna osallistujiin, joiden veren D-vitamiinipitoisuus oli alle 75 nmol/l. Sairastumisriski oli suurin sotilailla, joiden D-vitamiinitasot olivat kaikkein alhaisimmat. Yhteys rajoittui ainoastaan valkoihoiseen, ns. kaukaasialaiseen väestöön.

D-vitamiini on yhdistetty diabetesriskiin aiemminkin, mutta D-vitamiinin lisäksi moni muukin seikka voi vaikuttaa sairastumisriskiin. Joka tapauksessa tulokset viittaavat siihen, että aikuisena tyypin 1 diabetekseen sairastuu harvemmin henkilöt, jotka saavat runsaasti D-vitamiinia.

Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

• 50µg

Suomessa on n. 40 000 I-tyypin diabeetikkoa. I-tyypin diabetes lisääntyy n. 4% vuosivauhtia eli keskimäärin 2 lasta päivässä sairastuu I-tyypin diabetekseen.

Tutkimuksesta riippuen 50-88% vähemmän I-tyypin diabetesta, jos veren D-vitamiinipitoisuus on optimaalisella (kesäauringon tuottamalla) tasolla, joka on 100-150 nmol/l.

Suomessa virallisella D-vitamiinin saantisuosituksella 7,5-10µg, veren D-vitamiinipitoisuus jää lähes koko kansalla kohdusta hautaan alle 50 nmol/l. Kesällä tasot nousee niillä, jotka ulkoilevat runsaasti auringossa iho paljaan keskipäivällä.

Virallisen tahon D-vitamiinityöryhmän jäsenet Suvi Virtanen (THL:n ravitsemusyksikön päällikkö ja tutkimusprofessori) ja Christel Lamberg-Allardt (professori) väittävät 10µg ja veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l riittävän, vaikka mitään tieteellistä pohjaa näin alhaiselle arvolle ei löydy.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/diabetes.htm

• 6+6

Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

• VP?

Sokeripullainen---

Lääkäriin, niin pääset ehkä turhasta pelostasi.

Mittaamasi verensokeri on täysin normaali.

Kirijoitat että veljelläsi on sama sairaus? Mikä?

Minusta huolesi on turha mutta katso että syöt tervellisesti.
      D-vitamiinin saat valoisina vuodenaikoina auringosta muina aikoina purkista.

http://lchf3356.blogit.fi/nuorille-tytoille-lisaa-d-vitamiinia/

terv Veijo

• Diabetes2013

Moi! Kannattaa mennä heti tutkimuksiin, jos oireita ilmenee. Itse en halunnut uskoa, että minulla on diabeteksen oireita ja huonostihan siinä kävi. Kouluterveydenhoitajalta suoraan sairaalaan. Ensimmäinen verensokerinmittaus jtn 18 luokkaa. Ketoaineet lähemmäs 6. (Hengenvaarallinen tila) ja pitkäaikaisverensokeri (2 vko) keskimäärin 23. Tyypin 1 diabetes todettiin, se oli todella vaikeaa hyväksyä. Suoraan teho-osastolle ja yli viikko sairaalassa. Nyt yli kuukauden elänyt diabeteksen kanssa ja hyvin menee. Ei kannata lannistua tämän kanssa jos tämän saa. Hoito on niin hyvää nykypäivänä. Verensokerisi 4,6 on erittäin hyvä, ei kannata siitä murehtia. Suosittelen tarkastamaan verensokerisi säännöllisesti, jotta pääset ajoissa aloittamaan insuliinihoidon jos sairastut diabetekseen. Mukavaa kesän odotusta.

• Sokeripullainen---

Juu moi taas.Vaikea on kyllä uskoa että minulla tuo olisi. Oon lopettanu stressaamisen ja ei mulla varmaankaan sit mitään oireita ole. Jos on oikeen kiireinen päivä niin saatan pissata vain kahdesti. Eikä kyllä janotakkaan. Jos painan/hieron silmää pitkään niin nään sillä hetken sumeasti. Ei väsytä myöskään. Ja siis minun puolipikkuveli (eri isä) sairastui siihen jo ihan 1 vuotiaana. Omassa suvussa ei ole kellään ollut.

• 1.Tyyppi Nainen
        Sokeripullainen--- kirjoitti:

Juu moi taas.Vaikea on kyllä uskoa että minulla tuo olisi. Oon lopettanu stressaamisen ja ei mulla varmaankaan sit mitään oireita ole. Jos on oikeen kiireinen päivä niin saatan pissata vain kahdesti. Eikä kyllä janotakkaan. Jos painan/hieron silmää pitkään niin nään sillä hetken sumeasti. Ei väsytä myöskään. Ja siis minun puolipikkuveli (eri isä) sairastui siihen jo ihan 1 vuotiaana. Omassa suvussa ei ole kellään ollut.

Ei kannata turhaan tressata. :) Nauti terveenä elämisestä.
        Mielestäni hyvin epätodennäköistä että sairastuisit.

• 50µg

Vettä pitää juoda 1,5-2 litraa päivässä ja normaali virtsan eritys on 3-4 tunnin välein.

Joskus suolanen ruoka kerää nestettä ja voi pissa tulla harvemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      109
      6386
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      88
      3991
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      39
      3335
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      7
      2730
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      612
      1307
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      55
      713
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      61
      699
    8. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      193
      698
    9. teemu samuli

käykäähän lukemassa uusin alibi lehti 3/26 mitä tämä ihmissaasta satuilee..
      Suomussalmi
      8
      695
    10. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      47
      689
    Aihe