KHT,onko tulevaisuutta?

Tuleva KTM

Heips
Onko kenelläkään tietoa miten KTH-tilintarkastajat ovat nykyaikoina työllistyneet?
Koitin haeskella netistä tietoa ja vaikutti siltä että halvat HMT-tradenomit vievät kaikki työpaikat,eli kannattaako lukea tuohon KHT-tutkintoon vaadittavat nopat vai keskittyä suosiolla rahoitukseen ja yritysjuridiikaan?

8

1422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittelija

      KHT- ja HTM- tarkastajilla on aivan eri työmarkkinat. Ja ansiotaso. Tottakai kannattaa opiskella vaadittavat kurssit, ei kai niistä haittaakaan ole muissakaan tehtävissä. Sanoisin että tällä hetkellä ja varmasti vielä pitkälle tulevaisuuteen työllistyt paremmin tuloslaskennan & verotuksen tehtäviin kuin rahoitusmaailmaan.

      KTM-tutkinnosta tosin on KHT:ksi vielä pitkä, pitkä tie kuljettavana.

    • tuleva HTM

      Mikä on HMT(HTM?)-tradenomi?

      • Tuleva KTM

        Hyväksyttyä tilimiestä juuri tarkoitin,oli näppäinhärö iskenyt.

        Tradenomithan ovat nykyään ilmeisesti suurin htm-tilitarkastajien ryhmä?


      • sentään
        Tuleva KTM kirjoitti:

        Hyväksyttyä tilimiestä juuri tarkoitin,oli näppäinhärö iskenyt.

        Tradenomithan ovat nykyään ilmeisesti suurin htm-tilitarkastajien ryhmä?

        No eivätpä sentään taida olla. HTM- tarkastajat, joita yleensäkin on hyvin rajallinen määrä, ovat pääsääntöisesti pitkän linjan ammattilaisia, koulutustaustana usein oikeustiede, ekonomi ja myös jonkin verran yo-merkonomeja yms.


      • sentään II
        sentään kirjoitti:

        No eivätpä sentään taida olla. HTM- tarkastajat, joita yleensäkin on hyvin rajallinen määrä, ovat pääsääntöisesti pitkän linjan ammattilaisia, koulutustaustana usein oikeustiede, ekonomi ja myös jonkin verran yo-merkonomeja yms.

        ...luulen että kirjoittajalla taitaa mennä nyt vellit ja jauhot sekaisin. Siis tilintarkastajana voi toimia tietyin edellytyksin vaikka mökin mummo Hämeenkyröstä, sen sijaan KHT/HTM ovat tyystin eri asia. Niillä ei suoranaisesti ole tekemistä minkään tietyn yliopisto tms. tutkinnon kanssa, eikä ne ole sellaisia 'taidanpa tästä tyhtyä..'- tyyppisiä ammatteja


      • Tuleva KTM
        sentään II kirjoitti:

        ...luulen että kirjoittajalla taitaa mennä nyt vellit ja jauhot sekaisin. Siis tilintarkastajana voi toimia tietyin edellytyksin vaikka mökin mummo Hämeenkyröstä, sen sijaan KHT/HTM ovat tyystin eri asia. Niillä ei suoranaisesti ole tekemistä minkään tietyn yliopisto tms. tutkinnon kanssa, eikä ne ole sellaisia 'taidanpa tästä tyhtyä..'- tyyppisiä ammatteja

        KHT ja HTM-tutkintoja kuitenkin suoritetaan aika moisia määriä per vuosi,lisäksi molempia taitaa olla valmiina yli 700 mutta kuitenkin alle 1000,yli yhteensä reilusti yli 1500 tilintarkastuksen ammattilaista Suomen kokoisessa maassa,onkohan liikaa?Silloin joskus 20-luvulla oli varmasti pätevä kun oli vain kourallinen tilintarkastajia ja ktm:iäkin oli vain satoja.
        Eli alkuperäinen kysymys on että kannattaako tuo kht-tutkinnon tavoittelu vai keskittyä suosiolla rahoitukseen ja laskentatoimeen?
        Itse on nihkeä arvioida yritysten tarpeita kun on vielä tuo pätevyys saavuttamatta(3-vuoden harjoittelu ja vielä joitain kursseja puuttuu)


      • suhde
        Tuleva KTM kirjoitti:

        KHT ja HTM-tutkintoja kuitenkin suoritetaan aika moisia määriä per vuosi,lisäksi molempia taitaa olla valmiina yli 700 mutta kuitenkin alle 1000,yli yhteensä reilusti yli 1500 tilintarkastuksen ammattilaista Suomen kokoisessa maassa,onkohan liikaa?Silloin joskus 20-luvulla oli varmasti pätevä kun oli vain kourallinen tilintarkastajia ja ktm:iäkin oli vain satoja.
        Eli alkuperäinen kysymys on että kannattaako tuo kht-tutkinnon tavoittelu vai keskittyä suosiolla rahoitukseen ja laskentatoimeen?
        Itse on nihkeä arvioida yritysten tarpeita kun on vielä tuo pätevyys saavuttamatta(3-vuoden harjoittelu ja vielä joitain kursseja puuttuu)

        http://www.keskuskauppakamari.fi/kkk/tutkinnot/KHT-tutkinto/fi_FI/KHT-tutkinto_esite_2004/_files/71031078865936671/default/KHT-_ja_HTM-tutkinnoissa_hyvaksytyt_1994-2003.pdf


        melkoisia määriä?? yhteensä alle sata vuodessa. jos työura on 40 vuotta, ja edes puolet ylläpitää kelpoisuutensa koko uransa ajan, säilyy tilintarkastajakantana tulevina vuosikymmeninä n. 1500 - 2000 hyväksyttyä tarkastajaa. suhteuta tämä ko. tarkastusta edellyttävien yritysten määrään Suomessa nykyisin...ja etenkin jatkossa. etkö ole ollenkaan seurannut keskustelua tilintarkastuksen vaatimuksista tulevaisuudessa?

        no jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, en täysin ymmärrä kysyjän asetelmaa KHT vs. rahoitus/ laskentatoimi. Jos kerran laskentatoimen alalle aikoo, eikohön niitä KHT-tutkintoon tarvittavia kursseja ole syytä suorittaa noin ihan muutenkin, vaikka ei juuri tarkastajan tehtäviin päätyisikään.


      • tilimies
        sentään kirjoitti:

        No eivätpä sentään taida olla. HTM- tarkastajat, joita yleensäkin on hyvin rajallinen määrä, ovat pääsääntöisesti pitkän linjan ammattilaisia, koulutustaustana usein oikeustiede, ekonomi ja myös jonkin verran yo-merkonomeja yms.

        Taitaapi olla niin että 2005 alkaen HTM-tutkintoa suorittamaan päästäkseen tulee taskussa olla vähintään tradenomin paperit. Merkonomin tai yo-merkonomin tutkinto ei enää riitä. Mutta KTM toki. Ja tietty määrä kokemusta alalta myös.

        Jos en aivan väärin lueskellut noita HTM ry:n sivuja...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe