parkinssonin taudin unettomuus

make

olen 59 sairastanut parkinsonia noin 7 vuotta minulla on lääkitys päällä,sitä ei ole kuitenkaan lisätty kolmeen vuoteen päin vastoin vähennetty.vakituisesta työstä olen ollut eläkkeellä vuoden,nyt teen vapa ehtoisia töitä kuntoni mukaan,etupäässä remontti hommia omakoti taloissa.ongelmani on en saa nukuttua yöllä valvon yöt siihen klo viiteen ja sitten nukahdan ja nukun noin klo yhdeksään ja siinä ovat vrk nukkumiset.en tiedä kauanko jaksan näillä nukkumisilla.onko muilla samallaisia ongelmia? anteeksi tämä ei ole minun vahvinta alaa tämä kirjoittaminen.

20

6858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fanni

Taitaapa olla useimmalle tuttua .Itse olen nukkunut 3-5 tunnin unia ,joskus vielä lyhyempiä . Mutta kun lääkkeistä jätettiin ELDEPRYL .pois ,niin olen nukkunut jopa 6 tuntia hyvin . Olen pyrkinyt pitämään kiinni siitä etten nuku iltapäivällä ,vaikka kuinka väsyttää , Sitten olen illalla niin väsynyt ,että nukahdan jo 9-10 aikaan ,harvoin valvon myöhempään . Mutta herään kyllä jo kahden -neljän aikoihin .Enkä saa nukuttua,joten nousen suosiolla ylös ja olen keksinyt itselleni sopivaa tekemistä aamutunneiksi ,kun toiset vielä nukkuu .
      Mieluummin valvon aamulla kuin että pyörin illalla sängyssä valveilla . On ne pitkiä tunteja!
      Mutta kyllä se käy jo hermojen päälle ,jos ei saa unta pitkään aikaa tarpeeksi .Oletko puhunut lääkärillesi. Onko joku lääkkeistäsi sen syy?
      Mutta toivon sinulle levollisia yö unia!

• aamuvirkku

Sama juttu. Nukahdan illalla kymmenen tienoilla ja herään aamuyöstä. Nukun joskus päiväunia mutta yöuniin niillä mielestäni ei ole yhteyttä. Lääkäriltä kyselin asiaa ja sain vastauksen että; "Jossain vaiheessa toisille tulee unettomuutta, etenkin varhaista aamuheräämistä. Ei johdu lääkkeistä, vaan Parkinsonin taudista."

• Fanni
        aamuvirkku kirjoitti:

Sama juttu. Nukahdan illalla kymmenen tienoilla ja herään aamuyöstä. Nukun joskus päiväunia mutta yöuniin niillä mielestäni ei ole yhteyttä. Lääkäriltä kyselin asiaa ja sain vastauksen että; "Jossain vaiheessa toisille tulee unettomuutta, etenkin varhaista aamuheräämistä. Ei johdu lääkkeistä, vaan Parkinsonin taudista."

Kyllä se voi johtua myös lääkkeistä . Eldeprylin lääke selityksissä se sanotaan ja parkinsoniin erikoistunut Anne-Mari Kuopio sanoi heti ,että jätetään se pois ja katsotaan sitten jotain muuta läkettä . Myös sifrol vie unta vähemmäksi joiltakin ,mutta muuten se vaikuttaa hyvältä lääkkeeltä .
        Kaikki on tietysti yksilöllistä .

• make
        Fanni kirjoitti:

Kyllä se voi johtua myös lääkkeistä . Eldeprylin lääke selityksissä se sanotaan ja parkinsoniin erikoistunut Anne-Mari Kuopio sanoi heti ,että jätetään se pois ja katsotaan sitten jotain muuta läkettä . Myös sifrol vie unta vähemmäksi joiltakin ,mutta muuten se vaikuttaa hyvältä lääkkeeltä .

kiitos että otitte kantaa,kyllä minusta tntuu että tämä tauti on niin yksilöllinen vaikka oireet ovat samat että ei mitään yleis pätevää ohjetta joka sopii kaikille olekaan,mutta älkää antako periksi vaikka vakeaa oliskin.make.

• Fanni
        make kirjoitti:

kiitos että otitte kantaa,kyllä minusta tntuu että tämä tauti on niin yksilöllinen vaikka oireet ovat samat että ei mitään yleis pätevää ohjetta joka sopii kaikille olekaan,mutta älkää antako periksi vaikka vakeaa oliskin.make.

Eihän me anneta periksi.Pidetään lippu korkealla vaan.Muuten elämä käy liian raskaaksi ,kun ei tiedetä edes kuinka pitkä se vielä on.
        Itse sain uutta uskoa ja elämänhalua ,kun olin vime syksynä Suvituuessa sopeutumis ja kuntoutus kurssilla .Siellä oli koko ryhmä samaan aikaan sairastuneita ja lähes saman ikäisiä 55-65v
        Meistä tuli niin hyviä ystäviä ja pidämme jatkuvasti yhteyttä . Se on tosi iso asia ,kun on toisia jotka ymmärtävät samalla tavoin ja asioille voi jo nauraa ,kun ei muuta voi .
        Odotan muuten innolla ,mitä seuraa siitä kantasolu tutkimuksesta ! Saataiskohan me siitä ratkaiseva apu ?

• make
        Fanni kirjoitti:

Eihän me anneta periksi.Pidetään lippu korkealla vaan.Muuten elämä käy liian raskaaksi ,kun ei tiedetä edes kuinka pitkä se vielä on.
        Itse sain uutta uskoa ja elämänhalua ,kun olin vime syksynä Suvituuessa sopeutumis ja kuntoutus kurssilla .Siellä oli koko ryhmä samaan aikaan sairastuneita ja lähes saman ikäisiä 55-65v
        Meistä tuli niin hyviä ystäviä ja pidämme jatkuvasti yhteyttä . Se on tosi iso asia ,kun on toisia jotka ymmärtävät samalla tavoin ja asioille voi jo nauraa ,kun ei muuta voi .
        Odotan muuten innolla ,mitä seuraa siitä kantasolu tutkimuksesta ! Saataiskohan me siitä ratkaiseva apu ?

hei taas! en kyllä tiedä miten pitkällä tämä solu homma oikein on,olen tämän tautini kanssa ollut aivan yksin.en kuulu mihinkään kerhotoimintaan vaikkakin tarvetta varmasti olisi,siksi olen niin tietämätön näistä uusimmista hoitomuodoista.yhdet sopetumis valmennus kurssit tautini alkuvaiheessa olen ollut mukana,elikä kyllä kontakteja laji tovereihin täytyis olla.tämä olisi ihan hyvä foorumi aloittaa kontaktin pito ellen olisi niin huono kynämies.make..heippa..

• Fanni
        make kirjoitti:

hei taas! en kyllä tiedä miten pitkällä tämä solu homma oikein on,olen tämän tautini kanssa ollut aivan yksin.en kuulu mihinkään kerhotoimintaan vaikkakin tarvetta varmasti olisi,siksi olen niin tietämätön näistä uusimmista hoitomuodoista.yhdet sopetumis valmennus kurssit tautini alkuvaiheessa olen ollut mukana,elikä kyllä kontakteja laji tovereihin täytyis olla.tämä olisi ihan hyvä foorumi aloittaa kontaktin pito ellen olisi niin huono kynämies.make..heippa..

Sehän on ihan mahottoman hyvä ,kun olet päässyt alkuun tässä yhteydenpidossa . Samanlaisia mestareita taidetaan olla kaikki .Minulla ainakin "yksi lyö ja yheksän kahteloo " .kun ei tuo vasen oikein ymmärrä komentoja?
        Mutta otetaan vaan rohkeasti kantaa ja vaihdetaan kokemuksia ,se varmasti helpottaa .
        Niin siitä kantasolu hoidosta puhuttiin ihan muutama päivä sitten uutisissa,että siitä odotetaan uutta suurta hoito keinoa ja apua mm. parkinsonin tautiin. Saa nähdä ,mitä nuo moralistit sitten keksii taas .
        Kumma kun ne ei vastusta elimen siirtoja ,vaikka niitä otetaan/annetaan eläviltä ihmisiltä!!?
        Kantasoluthan saadaan esim ,istukasta ,joka kuitenkin on jo tehtävänsä tehnyt ja hävitetään ,
        Eikö olisi parempi jos sillä autettaisiin parantumattomia sairaita . Ei oo tainnu vastustajat paljon ajatella!

• make
        Fanni kirjoitti:

Sehän on ihan mahottoman hyvä ,kun olet päässyt alkuun tässä yhteydenpidossa . Samanlaisia mestareita taidetaan olla kaikki .Minulla ainakin "yksi lyö ja yheksän kahteloo " .kun ei tuo vasen oikein ymmärrä komentoja?
        Mutta otetaan vaan rohkeasti kantaa ja vaihdetaan kokemuksia ,se varmasti helpottaa .
        Niin siitä kantasolu hoidosta puhuttiin ihan muutama päivä sitten uutisissa,että siitä odotetaan uutta suurta hoito keinoa ja apua mm. parkinsonin tautiin. Saa nähdä ,mitä nuo moralistit sitten keksii taas .
        Kumma kun ne ei vastusta elimen siirtoja ,vaikka niitä otetaan/annetaan eläviltä ihmisiltä!!?
        Kantasoluthan saadaan esim ,istukasta ,joka kuitenkin on jo tehtävänsä tehnyt ja hävitetään ,
        Eikö olisi parempi jos sillä autettaisiin parantumattomia sairaita . Ei oo tainnu vastustajat paljon ajatella!

se mulla leikka kiinni,eihän tuo nyt pahemmin vapise tuntuu olevan lääkitykset kohdallaan.se nukkuminen sese tuottaa eniten harmia,ehkä harmaannutaa tuonki tukan joka vielä kranssina hulmuaa korvien päällä.olishanse hino homma saada jollakin muilla toimen piteillä meidän taudit kuriin kuin lääkeillä vaikkapa niillä kantasoluilla,jo vain puuttuvat semmoset jotka eivät asiaa tunne, joo kaikkia varaosia on tarjolla.nyt alkaa silmä luomia painaa öitä.

• ellis
        make kirjoitti:

se mulla leikka kiinni,eihän tuo nyt pahemmin vapise tuntuu olevan lääkitykset kohdallaan.se nukkuminen sese tuottaa eniten harmia,ehkä harmaannutaa tuonki tukan joka vielä kranssina hulmuaa korvien päällä.olishanse hino homma saada jollakin muilla toimen piteillä meidän taudit kuriin kuin lääkeillä vaikkapa niillä kantasoluilla,jo vain puuttuvat semmoset jotka eivät asiaa tunne, joo kaikkia varaosia on tarjolla.nyt alkaa silmä luomia painaa öitä.

ajan tunnen samoin kuin te kirjoitelkaa.

• make
        ellis kirjoitti:

ajan tunnen samoin kuin te kirjoitelkaa.

muut parkinson kerhoon kuuluvat,itse olen erittäin väsynyt.tuntuu siltäkö muut vaativat minulta niikuin terveeltä,pää tuntuu tosi raskaalta.haluaisin olla vain ja pollotella,paskan tärkeät velvoitteet rassaavat,enkö saa olla niinkuin itsestäni hyvältä tuntuu.no siinähän sitä tulikin tuntuu paremmalta kuin saa rauhassa möyriä pohja mudassa muiden minua keskeyttämättä,kyllä se tästä make.

• kaislakerttu
        make kirjoitti:

muut parkinson kerhoon kuuluvat,itse olen erittäin väsynyt.tuntuu siltäkö muut vaativat minulta niikuin terveeltä,pää tuntuu tosi raskaalta.haluaisin olla vain ja pollotella,paskan tärkeät velvoitteet rassaavat,enkö saa olla niinkuin itsestäni hyvältä tuntuu.no siinähän sitä tulikin tuntuu paremmalta kuin saa rauhassa möyriä pohja mudassa muiden minua keskeyttämättä,kyllä se tästä make.

Väsymys kuuluu osana parkinsonintautiin. Itse olen joskus niin väsynyt, että en jaksaisi aamulla nousta sängystä. Sitä oppii ajan myötä jättämään sellaiset velvollisuudet joita ei jaksa.
        Itselläni on myös samanlaisia kokemuksia siitä, ettei tervet tajua sitä väsymystä.

• Anonyymi
        Fanni kirjoitti:

Pramipeksoli lyhensi unet 3-5 tuntiin per vrk jo matalilla annoksilla. Nyt taas 7-8 tuntia unta, kun se jätettiin pois.

• make

eläkeläisistä vaikka valvoo kellon ympäri,sanovat vain nukut päivällä, et tarvitse niin pitkiä yö unia.se ei mahdu minun kallooni että kenen etu on pitää meidät yöt valveilla,kerkiää siinä ajatella monta asiaa ko kuus tuntia pyörii petissä.ja pässin ketassa tietty,onhan aivan selvää senhän kertovat oppi kirjatkin ettei parkison potilaan kanssa saa rauhaa nukkua terveet,että omassa huoneessa verhot kiinni,ja syötetään oven raosta. ja vielä väitetään että lääkeet ovat kehittyneet. noo jaaa kiitos, jos luette niin älkää ottako kaikkea aivan tosissaan.

• make

unettomuus jatkuu,kirjoittakaa,pidetään yhteyttä,lajitoverit.

• kolleega55

Hengitysvaikeudet Parkinsonissa otsakkeen alta löytyy myos omakohtainen kokemus unettomuudesta.

• öitä

Juu niin jatkuu, aamuyöt on ne jotka valvon. Illalla nukahdan ns. pystyyn kun uni tulee on päästävä heti nukkumaan. Herään sitten 3,4, tai mahd. klo 5. jos herään kolmelta tai aikaisemmin niin menen vielä yleensä aamusta nukkumaan uudestaan useinmiten se onneksi onnistuu. Nukun päivällä en kuitenkaan aina ½ - 2 tuntia jos väsyttää.

Tämä unettomuus on kurjaa, mutta silloin meillä on kotona tietokone vapaa ja minulla oma rauha. Kukaan ei jonota selkäni takana.

Nykyään minua askarrutta eniten tämä ajokorttilaki ja kuinka kauan antavat pitää kortin. Osaan ja pystyn vielä ajamaan silloin kun on oireet vähissä ajelen automaatilla kauppaan ja kuntoutukseen yms. jotka on suht lähellä. Järki on kyllä mukana koko ajan ja tunnen vastuun, en mene rattiin jos on oireita.

• make
        öitä kirjoitti:

Juu niin jatkuu, aamuyöt on ne jotka valvon. Illalla nukahdan ns. pystyyn kun uni tulee on päästävä heti nukkumaan. Herään sitten 3,4, tai mahd. klo 5. jos herään kolmelta tai aikaisemmin niin menen vielä yleensä aamusta nukkumaan uudestaan useinmiten se onneksi onnistuu. Nukun päivällä en kuitenkaan aina ½ - 2 tuntia jos väsyttää.

Tämä unettomuus on kurjaa, mutta silloin meillä on kotona tietokone vapaa ja minulla oma rauha. Kukaan ei jonota selkäni takana.

Nykyään minua askarrutta eniten tämä ajokorttilaki ja kuinka kauan antavat pitää kortin. Osaan ja pystyn vielä ajamaan silloin kun on oireet vähissä ajelen automaatilla kauppaan ja kuntoutukseen yms. jotka on suht lähellä. Järki on kyllä mukana koko ajan ja tunnen vastuun, en mene rattiin jos on oireita.

joulua ja rauhaisaa alkavaa vuotta!

• Fanni
        öitä kirjoitti:

Kuulostaa ihan tutulta!
        Mutta onneksi on tämä kone josta löytyy
        vaikka mitä mielenkiintoista tutkimista yön pitkiksi tunneiksi.
        Valitetavasti kotona ei aina ymmärretä tätä yö -valvomista.
        Olisi tosi mukava ,kun ihmiset kirjoittaisivat ja kertoisivat omia kuulumisiaan tällä palstalla .
        Vai onko joku muu foorumi ,jota en ole huomannut?
        Hyvää vuoden jatkoa kaikille !

Pärjäillään !

• make
        Fanni kirjoitti:

Kuulostaa ihan tutulta!
        Olisi tosi mukava ,kun ihmiset kirjoittaisivat ja kertoisivat omia kuulumisiaan tällä palstalla .

Pärjäillään !

heippa! empä tiedä? jossakin muualla lajitoverit vaihtelevat kuulumisia eikai meitä kuitenkaan näin vähän ole,sanontahan kuuluu että ei? ja sinne käsin tai päin. pitäs ottaa selvää olisko niitä muitakin mahdollisuuksia pitää yhteyttä hr.parkisonia potevien kanssa.asiasta toiseen ostin uutukaisen kehui myyjä sen olevan patja jonka sisään on rakennettu jouset,sitä pitäisi lähteä koksaamaan että antasko? paremmat yö unoset,siinä vanhassa punkassa ei noussut uni silmään hyv. yötä.

• sivuilta
        Fanni kirjoitti:

Kuulostaa ihan tutulta!

Pärjäillään !

kirjoitelkaa.olis ollut mukavaa vaihtaa kuulumisia "make"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      84
      10501
    2. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      141
      8764
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      6057
    4. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      60
      4248
    5. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      51
      4216
    6. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      80
      4060
    7. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      50
      3709
    8. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      67
      3169
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      7
      3107
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      67
      2945
    Aihe