Morsian, ainakin ennen oli puettu aina puhtaan valkoiseen asuun. Se kuvasi hyvin seurakuntaa ja sitä, mikä asema seurakunnalla tulisi olla. Häissä morsian on kaikkein näkyvin ja kaikkien huomion keskipisteenä. Erottuu selvästi muista olemuksensa takia. Näin Jumala tahtoo seurakuntansakkin olevan. Että se erottuu selvästi kaikesta maailmasta, mutta myös uskonnollisuudesta. Uskonnollisuus on se harmaa morsian, jonka hääpuku ei ole puhtaan valkoinen. Hän ei kulje vielä täysin Jumalan tahdossa. Nyt kuitenkin Jumala lupaa puhdistaa Pojalleen morsiamen, jossa ei ole tahraa ei ryppyä. Tälläisen puhtaan morsiamen Jeesus tahtoo ja se tulee myös nousemaan esiin.
Se on yksi tärkeimpiä merkkejä Jeesuksen takaisin paluusta, kun todellinen seurakunta Kristuksen ruumis nousee ja erottuu selvästi. Ei ole enää mitään harmautta. Ei ole epäselvää se, että ketä tämä joukko seuraa. Ei tarvi kysyä. Sen aistii.
Ei pitäisi kuunnella ihmisiä, vaan Jumalaa ja pitää kiinni Sanasta. Meille on tullut tälläinen uskonnollinen perinne, joka on mennyt syvälle meidän mieleemme. Meidät kasvatetaan jo siihen, että pitää liittyä johonkin seurakuntaan. Muuten olet irtolainen. Mutta Jumalan seurakunnassa ei ole irtolaisia. Kun ihminen tulee uskoon, uudestisyntyy, niin hän on silloin osa kristuksen ruumista. Kristuksen ruumis on seurakunta, joka muodostuu uskovista. Sun ei tarvi liittyä mihinkään seurakuntaan, koska olet jo seurakunnassa eli Kristusruumiissa. Raamattu sanoo selvästi, että Kristusruumis on seurakunta. Jumalalla ei ole siis seurakuntia, vaan seurakunta. Yksi seurakunta. Jos joku sanoo, että se seurakunta, jossa hän on, on hänen seurakuntansa, niin se ei ole totta. Jos hän pitää Sanasta kiinni, niin se seurakunta on Jumalan seurakunta, eikä hänen tai heidän. Ja se on myös sinun seurakuntasi. Ruokintaihmeessä Jeesus tuli ruokkimaan seurakuntaa. Jeesus ei tullut ruokkimaan seurakuntia, vaan seurakuntaa. yhtä ainoaa seurakuntaa. Tämä yksi seurakunta jakaantuu ryhmiin, mutta ei uskonsuuntiin ja kirkkoihin. Vain ryhmiin. "Toisiin sata, toisiin viisikymmentä".
Vähemmäkin saa toki olla, mutta ei enempää. Siksi ei enempää, koska Raamattu sanoo, että seurakunnan paimen tuntee lampaansa nimeltä. Se ei tarkoita jäsenrekisteriä, vaan ihan henkilökohtaista tuntemista, siksi, että huolenpito voisi toimia.
Jumala puhdistaa seurakuntansa jälleen siihen asemaan, jossa se oli alkuseurakunnan aikaan. Muutos lähtee aina meistä ensin. Meidän tulee olla yhtä. Minä tahdon olla yhtä kaikkien Jeesuksen omien kanssa. Minulla ei ole rajoja. Jumala ei ole asettanut raja-aitoja, enkä minäkään voi sitä tehdä.
Vain puhdistetun seurakuntamorsiamen Jeesus vie hääaterialle. Pukeudu seurakunta häävaatteisiin, puhtaan valkeisiin. Vain se on todellinen tae siitä, että saa olla Kuninkaan hääaterialla. Matt. 22:1-14.
Morsiamen merkki
80
595
Vastaukset
- niin eli perustus en
Kuka sinulle on vanhin ?
ELi älä viitsi selitää paikallisen seurakunna fyysistä tarpeettomuutta kun itsekkin tiedät että ainuttakaan lähettiä esm ei olisi ilman sitä elementtiä.- ..-..
Valkoinen puku on joissakin kulttureissa suru-asu jota käytetään hautajaisissa.
Joissakin kulttuureissa taas punainen on suru-asu, toisissa punaista käytetään hääpukuna koska se kuvastaa intohimoa, palavaa rakkautta iloa ja onnellisuutta.
Jumala on säätänyt niin, että Kristuksen Seurakunta jakautuu paikallisseurakuntiin (Jerusalemin seurakunta, Efeson seurakunta, Rooman seurakunta, Korinton seurakunta jne). Jokainen seurakunta on itsenäinen ja tilivelvollinen seurakunnan päälle eli Kristukselle. Kuhunkin seurakuntaan Jumala on asettanut monenlaisiin tehtäviin ihmisiä ja antanut heille tehtäviinsä tarvitseman armoituksen.
Paikallisseurakunnan rajat näyttävät kulkevan maantieteellisten aluerajojen mukaan. Paikallisseurakuntia nimitettiin alussa paikkakuntien nimien mukaan. Jos asut esimerkiksi Sodankylässä kuulut Sodankylän seurakuntaan. Uskovat voivat kuulua Sodankylässä useampaan Kristusta tunnustavaan uskonsuuntaan, mutta Sodankylässä on vain yksi Jumalan seurakunta.
Luulen, että uskovat eri paikkakunnilla eivät ole vielä valmiit palaamaan Raamatun opettamaan ja alkuseurakunnan noudattamaan seurakuntajärjästykseen.- body2
"Jumala on säätänyt niin...."
Jumala ei ole niitä säätänyt, vaan ihminen on säätänyt.
Miksi kaikki pitää "kääriä" jumaluuteen että ne hyväksyttäisiin.
Hengellisyyttä vaivaa älyllinen anemia, sillä vaikka kaikki säätämykset, kutsumukset, valinnat tekee ihminen, sillä ei niitä Jumala valitse,
niin ne kääritään jumaluuden valeverhoon jotta ne olisivat "pyhiä".
Olisi jo aika nimittää asiat ja valinnat niitten oikeilla nimillä, ME VALITSIMME, ME PÄÄTIMME, SEURAKUNTA VALITSI, SEURAKUNTA PÄÄTTI, ja lopettaa valehteleminen.
Jumala ei ajallisia asioita hoida, ne hoitaa ihmiset ja se pitäisi jo mennä jakeluun. - Elämässä opittua
body2 kirjoitti:
"Jumala on säätänyt niin...."
Jumala ei ole niitä säätänyt, vaan ihminen on säätänyt.
Miksi kaikki pitää "kääriä" jumaluuteen että ne hyväksyttäisiin.
Hengellisyyttä vaivaa älyllinen anemia, sillä vaikka kaikki säätämykset, kutsumukset, valinnat tekee ihminen, sillä ei niitä Jumala valitse,
niin ne kääritään jumaluuden valeverhoon jotta ne olisivat "pyhiä".
Olisi jo aika nimittää asiat ja valinnat niitten oikeilla nimillä, ME VALITSIMME, ME PÄÄTIMME, SEURAKUNTA VALITSI, SEURAKUNTA PÄÄTTI, ja lopettaa valehteleminen.
Jumala ei ajallisia asioita hoida, ne hoitaa ihmiset ja se pitäisi jo mennä jakeluun.Kyllä se menee niin nyt ja loppuun asti, että "ihminen päättää, Jumala säätää".
- Knocknock
Seurakuntia tarvitaan uskovien varustamiseksi palveluksen työhön, ei heidän säilömisekseen! Jos minun seurakuntani ei varusta minua mihinkään, eikä kukaan sen kautta pelastu, mitä varten se on olemassa?
Kristus teissä, kirkkauden toivo! Oman pelastuksen toivoko, vai se toivo, mitä luomakunta huokaa kun se odottaa Jumalan lasten ilmestymistä? - tode*
mielenkiintoista, että sinäkin J-P tahdot halventaa paikallisseurakuntaa nimittämällä sitä jäsenrekisteriksi.
En halvenna seurakuntia, mutta totta se on, että monilla seurakunnilla on jäsenrekisteri. Se on tosi kylmäkiskoista paimenuutta, jos paimen tuntee lampaansa nimeltä vain listalta, mutta ei välttämättä osaa edes tunnistaa, kuka ihminen seurakunnassa on sen ja sen niminen.
Alkuseurakunnassa paimen tunsi kaikki lampaansa nimeltä. Eikä se jäänyt siihen, vaan silloin kaikki todella tunsivat toisensa. Paimenen tehtävä oli ihan erilainen, kuin nyt monesti on.
Nythän srk:n paimen on monesti vain johtaja ja voisko sanoa vartija, poliisi. Vähän niin kuin sähköpaimen lehmillä, jotta ne pysyisi määrätyllä alueella. Langat on visuisti tämän paimenen käsissä ja kaikki luvanvaraisuus kulkee tämän paimenen kautta.
Voisko sanoa, että asia on vähän nurinkurin verrattuna alkuseurakuntaan.
Alkuseurakunnassa paimen ei ollut sillä tavalla johtaja, kuin nyt. Paimen oli johdattaja ja kaikkien palvelija.
Mutta tänä päivänämonta kertaa on niin, että paimenta ei juurikaan kiinnosta yksittäisen seurakuntalaisen tila ja mitä hänelle kuuluu.
Monta kertaa se seurakuntaherätys on sammunut juuri näiden paimenien/johtajien toimesta, kun he ovat huomanneet, että koko homma on vaarassa luisua pois heidän käsistään. Siksi on niin tiukkoja ehtoja jopa rukoilussa. Siihenkin tarvitaan lupa johtajilta, joka on ihan käsittämätöntä.- tode*
jari-pek-ka kirjoitti:
En halvenna seurakuntia, mutta totta se on, että monilla seurakunnilla on jäsenrekisteri. Se on tosi kylmäkiskoista paimenuutta, jos paimen tuntee lampaansa nimeltä vain listalta, mutta ei välttämättä osaa edes tunnistaa, kuka ihminen seurakunnassa on sen ja sen niminen.
Alkuseurakunnassa paimen tunsi kaikki lampaansa nimeltä. Eikä se jäänyt siihen, vaan silloin kaikki todella tunsivat toisensa. Paimenen tehtävä oli ihan erilainen, kuin nyt monesti on.
Nythän srk:n paimen on monesti vain johtaja ja voisko sanoa vartija, poliisi. Vähän niin kuin sähköpaimen lehmillä, jotta ne pysyisi määrätyllä alueella. Langat on visuisti tämän paimenen käsissä ja kaikki luvanvaraisuus kulkee tämän paimenen kautta.
Voisko sanoa, että asia on vähän nurinkurin verrattuna alkuseurakuntaan.
Alkuseurakunnassa paimen ei ollut sillä tavalla johtaja, kuin nyt. Paimen oli johdattaja ja kaikkien palvelija.
Mutta tänä päivänämonta kertaa on niin, että paimenta ei juurikaan kiinnosta yksittäisen seurakuntalaisen tila ja mitä hänelle kuuluu.
Monta kertaa se seurakuntaherätys on sammunut juuri näiden paimenien/johtajien toimesta, kun he ovat huomanneet, että koko homma on vaarassa luisua pois heidän käsistään. Siksi on niin tiukkoja ehtoja jopa rukoilussa. Siihenkin tarvitaan lupa johtajilta, joka on ihan käsittämätöntä.noinkohan tunsivat Pietari ja kumppanit toisensa kunnolla? Heitä oli sentään aika paljon, yhtenäkin päivänä heidän joukkoonsa 3000 uutta uskovaa. On siinä yhdellä johtajalla ollut hommaa, että pystyi edes luvussa mukana, saatikka että olisi tuntenut kaikki lähemmin.
Se, kuinka joku seurakunnan pastori käyttäytyy, ei tee tyhjäksi Jumalan tahtoa paikallisseurakunnasta.
Eivätkä muutkaan perustelusi tue UT:n linjaa, joka antaa meille hyvinkin tiukan seurakuntamallin. - nimi arkistossa
jari-pek-ka kirjoitti:
En halvenna seurakuntia, mutta totta se on, että monilla seurakunnilla on jäsenrekisteri. Se on tosi kylmäkiskoista paimenuutta, jos paimen tuntee lampaansa nimeltä vain listalta, mutta ei välttämättä osaa edes tunnistaa, kuka ihminen seurakunnassa on sen ja sen niminen.
Alkuseurakunnassa paimen tunsi kaikki lampaansa nimeltä. Eikä se jäänyt siihen, vaan silloin kaikki todella tunsivat toisensa. Paimenen tehtävä oli ihan erilainen, kuin nyt monesti on.
Nythän srk:n paimen on monesti vain johtaja ja voisko sanoa vartija, poliisi. Vähän niin kuin sähköpaimen lehmillä, jotta ne pysyisi määrätyllä alueella. Langat on visuisti tämän paimenen käsissä ja kaikki luvanvaraisuus kulkee tämän paimenen kautta.
Voisko sanoa, että asia on vähän nurinkurin verrattuna alkuseurakuntaan.
Alkuseurakunnassa paimen ei ollut sillä tavalla johtaja, kuin nyt. Paimen oli johdattaja ja kaikkien palvelija.
Mutta tänä päivänämonta kertaa on niin, että paimenta ei juurikaan kiinnosta yksittäisen seurakuntalaisen tila ja mitä hänelle kuuluu.
Monta kertaa se seurakuntaherätys on sammunut juuri näiden paimenien/johtajien toimesta, kun he ovat huomanneet, että koko homma on vaarassa luisua pois heidän käsistään. Siksi on niin tiukkoja ehtoja jopa rukoilussa. Siihenkin tarvitaan lupa johtajilta, joka on ihan käsittämätöntä.jari-pek-ka on oikeassa juuri tuossa " paimen tuntee lampaansa nimeltä vain listalta, mutta ei välttämättä osaa edes tunnistaa, kuka ihminen seurakunnassa on sen ja sen niminen."
On se äärimmäisen huvittavaa ja turhaa ja täytä srk:n päätehtävää millään tavalla, että kirjoissa ja kansissa kyllä pidetään, se on äärimmäisen tärkeää, mutta seurakuntapastorit, diakonit, vanhimmisto sun muut eivät kyllä välitä tuon taivaallista siitä, vaikka joku jäsen häviäisi kuvioista vuosiksi...eihän sillä mitään väliä koko seurakunnan päätehtävän kannalta kait olekaan, eihän?
Jeesus kyllä antoi aivan toisenlaisen esimerkin ja vanhassa testamentissakin siitä puhutaan, että Jumala jättää vaikka koko muun "katraan" etsiäkseen yhden kadonneen. nimi arkistossa kirjoitti:
jari-pek-ka on oikeassa juuri tuossa " paimen tuntee lampaansa nimeltä vain listalta, mutta ei välttämättä osaa edes tunnistaa, kuka ihminen seurakunnassa on sen ja sen niminen."
On se äärimmäisen huvittavaa ja turhaa ja täytä srk:n päätehtävää millään tavalla, että kirjoissa ja kansissa kyllä pidetään, se on äärimmäisen tärkeää, mutta seurakuntapastorit, diakonit, vanhimmisto sun muut eivät kyllä välitä tuon taivaallista siitä, vaikka joku jäsen häviäisi kuvioista vuosiksi...eihän sillä mitään väliä koko seurakunnan päätehtävän kannalta kait olekaan, eihän?
Jeesus kyllä antoi aivan toisenlaisen esimerkin ja vanhassa testamentissakin siitä puhutaan, että Jumala jättää vaikka koko muun "katraan" etsiäkseen yhden kadonneen.>>Jeesus kyllä antoi aivan toisenlaisen esimerkin ja vanhassa testamentissakin siitä puhutaan, että Jumala jättää vaikka koko muun "katraan" etsiäkseen yhden kadonneen.
- Diakoni
jari-pek-ka kirjoitti:
>>Jeesus kyllä antoi aivan toisenlaisen esimerkin ja vanhassa testamentissakin siitä puhutaan, että Jumala jättää vaikka koko muun "katraan" etsiäkseen yhden kadonneen.
"Seurakunnassa ei siis ole enää muuta, kuin paimenen virka."
J-P, oletko järjestänyt UT:n seurakuntamallin uuteen uskoon? jari-pek-ka kirjoitti:
En halvenna seurakuntia, mutta totta se on, että monilla seurakunnilla on jäsenrekisteri. Se on tosi kylmäkiskoista paimenuutta, jos paimen tuntee lampaansa nimeltä vain listalta, mutta ei välttämättä osaa edes tunnistaa, kuka ihminen seurakunnassa on sen ja sen niminen.
Alkuseurakunnassa paimen tunsi kaikki lampaansa nimeltä. Eikä se jäänyt siihen, vaan silloin kaikki todella tunsivat toisensa. Paimenen tehtävä oli ihan erilainen, kuin nyt monesti on.
Nythän srk:n paimen on monesti vain johtaja ja voisko sanoa vartija, poliisi. Vähän niin kuin sähköpaimen lehmillä, jotta ne pysyisi määrätyllä alueella. Langat on visuisti tämän paimenen käsissä ja kaikki luvanvaraisuus kulkee tämän paimenen kautta.
Voisko sanoa, että asia on vähän nurinkurin verrattuna alkuseurakuntaan.
Alkuseurakunnassa paimen ei ollut sillä tavalla johtaja, kuin nyt. Paimen oli johdattaja ja kaikkien palvelija.
Mutta tänä päivänämonta kertaa on niin, että paimenta ei juurikaan kiinnosta yksittäisen seurakuntalaisen tila ja mitä hänelle kuuluu.
Monta kertaa se seurakuntaherätys on sammunut juuri näiden paimenien/johtajien toimesta, kun he ovat huomanneet, että koko homma on vaarassa luisua pois heidän käsistään. Siksi on niin tiukkoja ehtoja jopa rukoilussa. Siihenkin tarvitaan lupa johtajilta, joka on ihan käsittämätöntä.Olen samaa mieltä näkemyksestäsi, J-P. Helluntaiseurakunnassa jonka nimiluetteloon kuulun, on yleensä työntekijöinä ollut sellaisia pastoreita, jotka ovat antaneet ajattelun ja omantunnon vapauden uskoa Jeesus Kristus Jumalan pojaksi eikä Jumaksi, Hepr.4:14; 1.Joh. 4:15; 1. Joh. 5:5
1. Pietarin kirje 5
1 "Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä:
2 kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta,
3 ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina,"
* Jar-ri-pek-ka, sanoit, että seurakunta pitää näkyä ja erottua maailmasta? Ei se erotu uokoisesti mitenkään. Eikä morsian ole vielä valmis, että olis morsius puvussaan vitivalkoisessa hunnussaan. Paavalikin sanoo, että " Se aarre, on teissä saviastioissa , tarkoittaa juuri sitä, että se on hauraissa maasta tehdyssä asitassa, eli meissä itsessämme joka ei näy maailmalle. !
- Olkaamme valona
"Jar-ri-pek-ka, sanoit, että seurakunta pitää näkyä ja erottua maailmasta? Ei se erotu uokoisesti mitenkään" (Mohikaani_27)
Jumalan seurakunta kyllä erottuu paikkakunnalla ja on todistuksena uskosta osattomille paikkakuntalaisille. Raamattu kertoo tästä monin tavoin ja monissa kohdissa.
En ymmärtänyt mitä veli Mohikaani_27 tässä viestissään tarkoitti. Onhan selvää, tai pitäisi olla selvää, että me uskovaiset erotumme maailmasta pitäessämme esillä Jumalan Sanaa ja todistaessamme Herrasta Jeesuksesta.
Mitä olen yli kaksi vuotta palstaa käynyt lukemassa, niin Mohikaani on pitänyt evankeliumia esillä. Tässä kohtaa en voi kuitenkaan lausua vilpitöntä aamentani eli olla aivan samaa mieltä Mohikaanin mielipiteen kanssa.
Kyllä, seurakunnan tulisi selvästi erottua maailmasta, mutta vähän se vielä näkyy.
Mutta siemen on olemassa, joka näkyy ja erottuu. Ja sitä enemmän näkyy, mitä enemmän saa Herra meitä johtaa.
Saviastioiden tehtävä ei ole tehdä täällä Jumalaa näkyväksi, vaan Jumala tulee näkyväksi sitä mukaa, mitä enemmän Hän saa sijaa meidän saviastiassa. Jos Hän saa tyhjentää meidän saviastian ja täyttää Hengellään, niin silloin Jumala näkyy meistä.- Tapio522eikirj
Uskontunnustuksessamme lausumme: "Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen seeurakunnan"
KRISTITTYJEN YHTEYS
Ef. 4:1-6
>>>>>>>>
Mitä seurausta siitä on, että meidät on kutsuttu Kristuksen seuraajiksi?
Miten se näkyy meidän elämässämme?
Paavali kehoittaa meitä vaeltamaan ”kutsumuksemme arvon” mukaisesti (j.1).
Meidät on kasteessa liitetty Kristukseen (Room. 6:3) ; siispä meidän tulee elää Kristuksen jäseninä.
Meidän on ryhdyttävä elämään elämää, joka on täysin ristiriidassa meidän luontaisen ”minämme” kanssa. Tämä merkitsee toisen ihmisen huomioonottamista.
Tästä Paavali mainitsee mm. nöyryyden, hiljaisuuden ja pitkämielisyyden (Vrt. Hengen hedelmät; Gal.5:22) ja tietysti myös rakkauden(2).
Erikoisesti toistemme heikkouksien sietämiseen tarvitsemme rakkaudellista ja anteeksiantavaista mieltä.
Paavali mainitsee muut seikat, jotka yhdistävät meidät toisiimme Kristuksen ruumiin jäseninä;
--olemme tulleet osallisiksi samasta Hengestä,
--meidät on kutsuttu samaan toivoon
-- ja meillä on sama Herra, sama usko ja sama kaste ja sama Isä (4,5,6).
--Myös ehtoollinen on yhteyttä luova armonväline (1. Kor. 11).
Sitä tilannetta, missä nykyajan kristikunta elää, erilaisine opinkäsityksinemme ja eri kasteinemme ja eri leivän murtamisineen, Paavali saattoi tuskin kuvitella.
Säilyttäkäämme Hengen yhteys rauhan yhdyssiteellä (3).
Arkipäivän koettelemuksissa ja vaikeuksissa tämä yhteys tulee koetelluksi! - Knuutti exm
Tapio522eikirj kirjoitti:
Uskontunnustuksessamme lausumme: "Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen seeurakunnan"
KRISTITTYJEN YHTEYS
Ef. 4:1-6
>>>>>>>>
Mitä seurausta siitä on, että meidät on kutsuttu Kristuksen seuraajiksi?
Miten se näkyy meidän elämässämme?
Paavali kehoittaa meitä vaeltamaan ”kutsumuksemme arvon” mukaisesti (j.1).
Meidät on kasteessa liitetty Kristukseen (Room. 6:3) ; siispä meidän tulee elää Kristuksen jäseninä.
Meidän on ryhdyttävä elämään elämää, joka on täysin ristiriidassa meidän luontaisen ”minämme” kanssa. Tämä merkitsee toisen ihmisen huomioonottamista.
Tästä Paavali mainitsee mm. nöyryyden, hiljaisuuden ja pitkämielisyyden (Vrt. Hengen hedelmät; Gal.5:22) ja tietysti myös rakkauden(2).
Erikoisesti toistemme heikkouksien sietämiseen tarvitsemme rakkaudellista ja anteeksiantavaista mieltä.
Paavali mainitsee muut seikat, jotka yhdistävät meidät toisiimme Kristuksen ruumiin jäseninä;
--olemme tulleet osallisiksi samasta Hengestä,
--meidät on kutsuttu samaan toivoon
-- ja meillä on sama Herra, sama usko ja sama kaste ja sama Isä (4,5,6).
--Myös ehtoollinen on yhteyttä luova armonväline (1. Kor. 11).
Sitä tilannetta, missä nykyajan kristikunta elää, erilaisine opinkäsityksinemme ja eri kasteinemme ja eri leivän murtamisineen, Paavali saattoi tuskin kuvitella.
Säilyttäkäämme Hengen yhteys rauhan yhdyssiteellä (3).
Arkipäivän koettelemuksissa ja vaikeuksissa tämä yhteys tulee koetelluksi!Morsiamen merkki on Pyhän Hengen sinetti.
* Kyllä joo, ulkoinen toiminta tietenkin, on isot rakennukset, toislla pienemmät, ja kasna joka käy kokuksissa, tottahan se näkyy. Mutta se morsian, se vaan ei näy vielä missään, ja sitän jari-pekka tarkoitti. Morsian vaan ei ole vielä valmis, emmekä edes tiedä, kuka meistä saa olla siinä mukana, ei kukaan voi sitä tietää, paitsi Hengen sinetin kautta, kun on pelastusvarmuus, mutta sen tiedät vain sinä ja minä itse, se ei näy maailmalle, se on se salassa oleva aarre, meidän saviastioissa,ja Paavalin mukaan se ei näy maailmalle, ja ymmärrän kyllä, että se ei voisikaan näkyä, koska se liittyy Pyhän Henge sinettiin !
- kuurankukka
Morsiamen valkoinen puku kuvastaa puhtautta/viattomuutta ja koskemattomuutta.
Ymmärrän miksi sulhanen pukeutuu mustiin. - Julista sinä sanaa
Ja-ri-Pekalla on suoria ja selviä ajatuksia. Ne ovat Raamatun keskeistä sanomaa. Karitsan verellä lunastettu Jumalan seurakunta kokoaa rivejään. Pian jo saamme kuulla sanomia, miten se on alkanut toimia järjestyneenä uskvien yhteytenä monilla Suomenkiin paikkakunnilla.
Ja-ri-Pekka, "ole vain luja ja aivan rohkea! Herra on sinun kanssasi, missä ikinä kuljetkin!"- Sinua siunaten
Ja-ri-Pekan kirjoituksista löytyy kyllä usein monia viisaita oivalluksia, kiitos niistä, kirjoittele vain rohkeasti edelleenkin.
Sinua siunaten kirjoitti:
Ja-ri-Pekan kirjoituksista löytyy kyllä usein monia viisaita oivalluksia, kiitos niistä, kirjoittele vain rohkeasti edelleenkin.
Kiitos kannustuksesta. Ilmeisesti tuo edellinenkin on sinun viestisi. Huomaan, että en ole yksin näiden ajatusten kanssa. Jos on maistanut, että Herra on hyvä, niin se synnyttää sellaisen valtavan puhtauden janon. Ja myös murheen sieluista.
Olet varmaan sinäkin huomannut, kuinka meitä riisutaan ja tyhjennetään. Olen sen huomannut. Väliin tuntuu siltä, että mun pää on ihan tyhjä ja mulla ei ole mitään sanottavaa. Mutta se onkin ihan positiivinen asia. Näinhän Jumala juuri tahtookin, että Hän voisi täyttää meitä Hengellään ja rakkaudellaan.
Lainaan vielä pätkän veljen saamasta Psalmista, joka ainakin minua kosketti syvästi.
"Oi, juhlaan suureen, Herra kutsuu häihinsä omiansa nyt. Hääpukua tahtoo, että jokainen kantaa ja pukee! Oi kiitokseen, ylistykseen mielensä!
Koska taivaallisissa juhlissa kiitetään ja ylistetään Karitsaa! Oi siis huulet tottukoot jo lausumaan Jeesus, Jeesus, kiitos,kiitos Jumalalle!
Sillä juhlissa suurissa veisataan kiitosta, ylistystä! Herra juhlakansaansa täällä valmistaa, morsiantansa, oi taivasta varten!"
Kirjoita sinäkin jotakin. Tai voithan kirjoittaakkin jollain vaihtuvalla nimimerkillä, kun en tiedä. No pääasia ei ole kuka kirjoittaa, vaan mitä kirjoittaa. Joistakin kirjoittajista tulee tunne, että minä tunnen sinut.
Varmaan tästä se johtuu.
2. Korinttolaiskirje 5
14 Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet;
15 ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.
16 Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.
17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
Jumalan siunausta sinulle sisar/veli Jeesuksessa.Kiitos vielä. Todella arvostan tätä. Joskus tulee sellanen turhautunut olo ja tuntuu siltä, että puhuu ihan turhaan. Mutta sitten Jumala rohkaisee jonkun ihmisen kautta. Kiitos Herralle. Jumalan siunausta sullekkin, jos oot eri henkilö, kuin tuossa toisessa viestissä.
jari-pek-ka kirjoitti:
Kiitos vielä. Todella arvostan tätä. Joskus tulee sellanen turhautunut olo ja tuntuu siltä, että puhuu ihan turhaan. Mutta sitten Jumala rohkaisee jonkun ihmisen kautta. Kiitos Herralle. Jumalan siunausta sullekkin, jos oot eri henkilö, kuin tuossa toisessa viestissä.
Tää oli siis viestiin nimim. "Julista sinä sanaa"
- Mohikaani_27 ei kirj
jari-pek-ka kirjoitti:
Tää oli siis viestiin nimim. "Julista sinä sanaa"
* Jari-pekka, kyllä minunkin mielestä sinilla on hyviä ajatuksia, mutta tämä morsian näkyminen ei nyt natsaa, koska sitä ei vielä ole olemassakaan, valmiina, sitä valmistetaan kokoajan, mutta ei vielä näy missään muodossa. Vasta ylösoton jälkeen morsian saa sen kalliin Kristuksen verellä pestyn hohtavan puhtaan morsiuspuvun, joka on vanhurskasten lahjavanhurskaus Kristuksessa Jeesuksessa.
- Tapio522eikirj
KUTSU PYHÄÄN ELÄMÄÄN
1.Piet. 1:13-2.3.
---
1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
>>>
Meidän ei tule lannistua ja jättää matkaamme kesken.. Liikkeellelähtijä vyötti kupeensa eli nosti viittansa liepeet ylös lanteilleen päästäkseen esteettä liikkumaan.
Paavalin ajan päällysasuna käytettiin viittaa, jota käytettiin myös yöllä peitteenä.
Tätä kielikuvaa Pietari käyttää uskonvaelluksesta; ”Vyöttäkää mielenne kupeet ja olkaat raittiit”.(13).
Meidän tulee muistaa, ettemme mukaudu tämän maailman ajan mukaan, vaan tutkimme, mikä on Jumalan tahto elämässämme, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä (Room. 12:2).
Kristuksen pyhä veri muistuttaa meitä alituiseen tästä Jumalan pyhästä tahdosta (18,19).
Jumalan sanaa verrataan sekä miehen että kasvin siemeneen (23,24).
Katoavasta siemenestä syntyy ihminen (”Liha”;Joh. 3:6) ja. ruoho. Mutta uudestisyntynyt (Joh. 3:5) ihminen, joka luottaa evankeliumiin, elää ikuisesti.
Uudestisyntynyt ihminen on silloin, kun hän on ottanut evankeliumin uskossa vastaan (Joh. 3:16).
Uudestisyntyminen on Sanan varassa (23). Sanan siemen on katoamaton, koska se on lähtöisin Jumalasta.
Uskon kilvoitukseen kuuluu, että elämme keskinäisessä rakkaudessa (22-25).
--Meidän tulee luopua itsekkäistä mielihaluistamme.
--Meidän ei tule harjoittaa vilppiä eikä ulkokultaisuutta.
--Me emme saa kadehtia emmekä panetella ketään (2:1).
Jo näistä sanoista huomaamme, että meillä on paljon poispantavaa. ”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1.Joh. 1:9).
Tämän jakeen eräs uskonveljeni kirjoitti Raamattuni takakanteen. Se usein muistuttaa minua Jumalan uskollisuudesta.
Tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta joka päivä. Jumalan armo ja rauha lisääntyköön meidänkin keskuudessamme (1:2).
--
1. Mä elän laupeudesta ja armonantimista. En ansainnut mä autuutta, se tuotiin taivahista. Tää lohdutus on ainoa; mä elän laupeudesta.
2. Sua, Jeesus, kiitän ainian, kun hädästä mun nostit, joit vihan kalkin katkeran ja verelläs mun ostit. On autuuteni sinussa; mä elän laupeudesta.
(Virsi 275:1,2)- Mohikaani_27 ei kirj
* Kerro nyt Tapio22, kokemuksesi siitä, kun täytyit Pyhällä Hengellä ? Ja toinen asia, koska olit uskovien upotuskasteella, sellaista puhetta on liikkeellä? Onko nämä totta, olisihan se reilun miehen meininkiä, sanoa asiat niin kuin ne oikeasti on.
- Tapio522eikirj
Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:
* Kerro nyt Tapio22, kokemuksesi siitä, kun täytyit Pyhällä Hengellä ? Ja toinen asia, koska olit uskovien upotuskasteella, sellaista puhetta on liikkeellä? Onko nämä totta, olisihan se reilun miehen meininkiä, sanoa asiat niin kuin ne oikeasti on.
Kiitos kysymästä Mohikaani_27!
Olen saanut pienenä kasteen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen".. Se riittää minulle. Sanoohan Raamattu, että on vain YKSI KASTE (Ef.4:5).Uudestikastamista en pidä oikeana kasteena!
UUDESTIKASTAMINEN
Uudelleen kastaminen on vastoin Sanaa. On vain YKSI KASTE (Ef. 4:5).
Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13).
Hän tekee sen vain kerran, eikä aina uudestaan. Hän ei irroita meitä ja oksasta sitten aina uudelleen milloin päätämme mennä kasteelle.Vaikka olisin käynytkin useitakin kertoja kasteella, niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Jumala armossaan on toiminut (alkuperäisessä) kasteessamme. Se on se kaste, jonka Hän tunnustaa.. Kaste pysyy aina oikeana, vaikka emme uskoisikkaan.
Ei usko ole kastetta varten, vaan kaste uskoa varten.
>>>>>>>>>>>><
Ef. 5:18
" Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä".
Ns.erillistä henkikastetta en ole löytänyt Raamatustani. (En usko, että uskoontulleen ja kasteen ja Pyhän Hengen lahjan saaneen pitäisi vielä erikseen tavoitella henkikastetta.)
Eri asia ovat armolahjat, joita meidän tulisi tavoitella (1.Kor.14:1), varsinkin profetoimisen lahjaa. - Mohikaani_27 ei kirj
Tapio522eikirj kirjoitti:
Kiitos kysymästä Mohikaani_27!
Olen saanut pienenä kasteen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen".. Se riittää minulle. Sanoohan Raamattu, että on vain YKSI KASTE (Ef.4:5).Uudestikastamista en pidä oikeana kasteena!
UUDESTIKASTAMINEN
Uudelleen kastaminen on vastoin Sanaa. On vain YKSI KASTE (Ef. 4:5).
Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13).
Hän tekee sen vain kerran, eikä aina uudestaan. Hän ei irroita meitä ja oksasta sitten aina uudelleen milloin päätämme mennä kasteelle.Vaikka olisin käynytkin useitakin kertoja kasteella, niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Jumala armossaan on toiminut (alkuperäisessä) kasteessamme. Se on se kaste, jonka Hän tunnustaa.. Kaste pysyy aina oikeana, vaikka emme uskoisikkaan.
Ei usko ole kastetta varten, vaan kaste uskoa varten.
>>>>>>>>>>>><
Ef. 5:18
" Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä".
Ns.erillistä henkikastetta en ole löytänyt Raamatustani. (En usko, että uskoontulleen ja kasteen ja Pyhän Hengen lahjan saaneen pitäisi vielä erikseen tavoitella henkikastetta.)
Eri asia ovat armolahjat, joita meidän tulisi tavoitella (1.Kor.14:1), varsinkin profetoimisen lahjaa.* Mistäs Tapio tiedät, että vauva kaste on yksi ja oikea, sillä tiedäthän sinä, ettei Raamattu puhu mitään vauvakasteesta, vaan täytyy usko, " Joka USKOO, ja kastetaan, se pelastuu.."! Paavali puhuu hautaamisesta Kristuksen kanssa, ja kun joku haudataan, se kyllä pannaan kokonaan mullan alle, ja kaste symbolisoi hautaamista, ja silloin on ainut mahdollinen kaste tapa, upottamalla. Eikös ? No usko sinä vaan mitä itse haluat, mutta Raamatullinen ei vauvakaste ole.
* "Eri asia ovat armolahjat, joita meidän tulisi tavoitella (1.Kor.14:1), varsinkin profetoimisen lahjaa." ?
* Muta mutta, kun lukee Raamattua, nii joakisessa eri tapauksessa, apostolien saarnatessa, ihmisä tuli uskoon, ja lähes jokaisessa he saivat myös Pyhän Hengen kasteen. Tämä totuus kyllä löytyy Tapionkin Raamatusta, mutta kun et halua siihen uskoa, niin hengellinen sokeus estää sinua sitä näkemästä.
* Ja onhan Apt. 2: alussa ihan seikka peräisesti kirjoitettu, miten Jeesus lähetti lupaamansa Pyhän Hengen, ja sen miehet ja naiset, jotka Häntä odottivat Yäläsalissa, opetuslapset yhdessä. ja odotus palkittiin, ja tämä on Jooelin ennustus, Hegen tulosta kaiken lihan ylle. Ettei se ollut vain yksittänen tapaus, vaan se jatkuu yhäti, tänäänkin täytytään PH:llä edelleen, kielillä puhumisineen, ja aina siiihen asti, kun Jeesus vihdoin tulee, sitten ei enää kukaan voi sitä voimaa saada.
* Eikä armolahkoakaan voi saada, ellei ensin kasteta PH:llä, ja kielet on aina ensimmäinen ja tärkein, vaikka ei olekkaan parhaita armolahjoista, mitä Raamattu arvostaa, mutta se on ehdottomasti tärkein, vasta sitten voi saada muitakin armolahjoja. Eikö siellä teidän kirkossa mitään opetetata, vai onko niin kirkolle tabuja, että vain papit voi niitä saada lukea, niin kuin oli emokirkossa , eli paain aikaan, ei saanut edes rahvaan lukea Raamattua, ja siksihän se olikin vain latinaksi kirjoitettu. Kyllä Tapio H:n voi saada ihan erikseen, vaikka uudestisyntymässä saadaakin Pyhä Heki, vakuudeksi PH:n sinettinä eli pelastusvarmuus. Mutta PH;n kaste annetaan voimaksi, niin kuin Jeesus lupaa, Apt. 1: 6-8.
- Noniin
Siis jari pekalla on hyviä oivalluksia Herralta saatuja. Käyt kuitenkin ilmeisesti mikäli olen oikein ymmärtänyt milloin missäkin seurakunnassa. Onko sinulla paimen (Jeesuksen lisäksi) joka tuntee sinun asiasi, ja mahdolliset kipusi ja ne asiat joiden kanssa kamppailet tms kun siitä tässä puhuit että tulisi olla sellainen paimen.
- Mohikaani_27 ei kirj
* Oikein hyvä kysymys. Ja mikä on se oleellinen vaikeus, kun seurakunta elämä ei kiinnosta ? Siellähän on uskovia monista eri oloista ja elämän eri sektoreilta, eikö sekään kiinnosta, mikä seurakunnassa on niin vastenmielistä, että sinne ei voi kuulua?
- Pakis.
Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:
* Oikein hyvä kysymys. Ja mikä on se oleellinen vaikeus, kun seurakunta elämä ei kiinnosta ? Siellähän on uskovia monista eri oloista ja elämän eri sektoreilta, eikö sekään kiinnosta, mikä seurakunnassa on niin vastenmielistä, että sinne ei voi kuulua?
Hyvä Mohikaani
"Ja mikä on se oleellinen vaikeus,"
Niin mikä on se vaikeus, kun seurakunta elämä ei kiinnosta. Ei uskovakaan ole sellainen yli-ihminen, joka kykenee yksin elämään uskonsa kanssa. Uskova tarvitsee myös kaltaistensa seuraa ja myös elävän ihmisen siunausta elämäänsä.
Tässä sanotaan selvästi tämä asia:
"Vanhin* tervehtii valittua äitiä* ja hänen lapsiaan. Minä rakastan teitä totuudessa, enkä yksin minä, vaan kaikki, jotka ovat tulleet tuntemaan totuuden. ["Vanhin" on seurakunnan iäkkään ja arvossa pidetyn johtajan kunnianimi. "Valittu äiti" tarkoittaa kristillistä seurakuntaa, jolle kirje on osoitettu.]" - onni auvoinen
Pakis. kirjoitti:
Hyvä Mohikaani
"Ja mikä on se oleellinen vaikeus,"
Niin mikä on se vaikeus, kun seurakunta elämä ei kiinnosta. Ei uskovakaan ole sellainen yli-ihminen, joka kykenee yksin elämään uskonsa kanssa. Uskova tarvitsee myös kaltaistensa seuraa ja myös elävän ihmisen siunausta elämäänsä.
Tässä sanotaan selvästi tämä asia:
"Vanhin* tervehtii valittua äitiä* ja hänen lapsiaan. Minä rakastan teitä totuudessa, enkä yksin minä, vaan kaikki, jotka ovat tulleet tuntemaan totuuden. ["Vanhin" on seurakunnan iäkkään ja arvossa pidetyn johtajan kunnianimi. "Valittu äiti" tarkoittaa kristillistä seurakuntaa, jolle kirje on osoitettu.]""Niin mikä on se vaikeus, kun seurakunta elämä ei kiinnosta."
Minä olen Jumalan lapsi ja kuulun seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen yhtenä jäsenenä. Seurakunnan voin ajatella hyvin laajana käsitteenä, siihen kuuluvat kaikki, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen ja heissä asuu Jumalan Henki. Paikallisseurakunta on minulle lähiperhepiiri, johon kuuluu uskovia ihmisiä.
Jumalan lapsena toteutan seurakunnallista tehtävääni ihan arjen keskellä mm. työpaikallani ja kodissani työtä tehden ja läsnä ollen. Siinä sitä tehtävää onkin ihan kyllikseen ja vähän liikaakin, nimittäin kirkastaa Kristusta omalla elämällään. Onnistun välillä siinä todella huonosti ja välillä ehkä paremmin . Jumala yksin tietää, olenko kasvanut uskossani minkään vertaa, paha mennä itse arvioimaan.
Tulipa mieleen eilinen kauppareissu, kun 3-vuotias poika törmyytteli kaupassa ostokärryjen kanssa niin, että isänsä sanoi hänelle, että "epäonnistuit surkeasti kärryjen työntelyssä" eli mitähän hän tarkoittikaan? Eikös se tarkoita, että poitsu onnistui asiassa.
Toivon siis, että "epäonnistun surkeasti" Jumalan minulle antaman leiviskän käytössä.
- Pakis.
" Erottuu selvästi muista olemuksensa takia. Näin Jumala tahtoo seurakuntansakkin olevan. Että se erottuu selvästi kaikesta maailmasta, mutta myös uskonnollisuudesta."
Jorinaa, jorinaa,jorinaa. Tuolla toisaalla taas sanot, että seurakuntaa ei tarvita vaan Kristus on uskovan seurakunta.
Turhaanko se Paavali niitä kirjeitään lähetteli eri seurakunnille?
Aposto teot sanoo:"15:22 Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa"
Pakanakin tämän ymmärtää, että ilman seurakuntia ei olisi myöskään evankeliumin levittäjiä.
""Ruokintaihmeessä Jeesus tuli ruokkimaan seurakuntaa. Jeesus ei tullut ruokkimaan seurakuntia, vaan seurakuntaa. yhtä ainoaa seurakuntaa""""
Tuossa ruokintaihmeessä oli läsnä --------"Ja niitä, jotka olivat syöneet näitä leipiä, oli viisituhatta miestä-------------"
ja enemmänkin kun naiset on tarkoituksellisesti laskettu luvusta pois. Naisia ei kai ollut tarkoituskaan ruokkia, koska heillä ei ymmärretty olevan nälkä.- ~~tp~~
Hyviä esimerkkejä toit esille Pakis!
- asiastakyse
Jari-Pekka kirjoittaa aivan oikein. Ei ole kuin yksi Jumalan Pojan perustama seurakunta. Apostolit johdattivat tuohon yhteen seurakuntaan uskovaisia. Eivät he perustaneet luterilaisia-, adventisti-, tai helluntailaisseurakuntia, vaan paikkallisseurakunnat olivat vain hajallaan olevaa yhtä, Jumalan Pojan perustamaa seurakuntaa. Noissa seurakunnissa oli juuri sen takia yksi mieli ja yksi sielu.
Alkuseurakunnan aikana seurakuntia, jotka kuuluivat Jeesuksen perustamaan yhteen seurakuntaan, kutsuttiin paikkakunnan nimellä erotetukseksi minkä paikkakunnan uskovista oli kyse.
Itse kuulun yhteen seurakuntaan ja me kokoonnumme välillä yhteen kiittämään Jumalaa ja kuulemaan Hänen Sanaansa. Meidän seurakunnassamme ei ole luterilaisia, helluntailaisia, eikä muitakaa millään nimellä kutsuttavia seurakuntia, tai on yksi nimi, jolla seurakuntalaisiamme kutsutaan. Kuulumme nasaretilaiseen lahkoon ja seurakunnan nimi on Jeesuksen perustama seurakunta.
- ~~täkäpää~~
Minäkin pohdin tuota, että olenko ymmärtänyt oikein, että J-P ei halua kuulua mihinkään paikallisseurakuntaan ja on sitä mieltä, että niiden perustaminen on vastoin Raamatun opetusta.
Tällaisen käsityksen olen saanut hänen teksteistään ja myöskin huomasin, että hän käytti tuolla aloituksessa sanaa; "irtolainen", jota käytin puhuessani tästä aiheesta hänen kanssaan jo aikaisemmin, mutta hän ei anatnut mitään vastausta silloinkaan tähän asiaan.
Kuitenkin joku toinen tuolla aiemmin kirjoitti näin: " Karitsan verellä lunastettu Jumalan seurakunta kokoaa rivejään. Pian jo saamme kuulla sanomia, miten se on alkanut toimia järjestyneenä uskvien yhteytenä monilla Suomenkiin paikkakunnilla" ja ymmärsin J-P yhtyvän näihin ajatuksiin?????
Raamattu antaa hyvin selkeän opetuksen seurakunnan perustamisesta, vanhimmista ja seurakunnan paimenista, ja kuten joku tuolla edellä jo mainitsikin, että Paavalikin puhui Efeson srk:ta yms.
Olisiko niin, että J-P ja samoin ajattelevat olisivat halukkaitta perustamaan Nokia Mission tyyppisen srk, johon kuuluvat kaikenkaltaisilla opeilla matkassa olevat uskoviksi itseään kutsuvat?
Olisi toki mielenkiintoista nähdä, miten kauan tuollaisessakyettäisiin elämään "ehdessä", varsinkin, ellei sillä ole niin vahvaa johtajaa, joka saa kovalla auktoriteetillaan porukat pysymään "aisoissa". :)
Kuitenkin, jos luemme jo VT puolelta Ilmestysmajasta, joka on esikuvaa Jumalan seurakunnasta, olivat srk:lla omat sääntönsä ja "rajansa", joiden mukaan tuli hyvinkin tarkasti toimia, joten en ainakaan itse kykene uskomaan Raamatun seurakuntamallin olevan sellaisen, että mennä ja tulla saa, kuka tahansa, kunhan vain on valmis kuulumaan meihin?
Tai mikä voisi olla sitte kriteerinä kyseiseen seurakuntaan liittymiselle???
Antaisitko J-P jotain selkeää vastausta näihin kysymyksiin ja pohdintoihin, millaisen srkuntamallin näet oikeaksi??Halusit analyysiä tuohon 21:39 kirjoitettuun viestiin. En yleensäkkään ole täällä kirjoituksia analysoimassa. Jokaisella on vapaus kirjoittaa niin kuin tahtoo. Yritän tuoda vain sitä, mitä Sana sanoo. Mutta kun pyysit kertomaan niin vastaan.
" Karitsan verellä lunastettu Jumalan seurakunta kokoaa rivejään. Pian jo saamme kuulla sanomia, miten se on alkanut toimia järjestyneenä uskvien yhteytenä monilla Suomenkiin paikkakunnilla"
Tuosta tekstissä ilmenee pieni ongelma. Ei uskovien täydy mitenkään järjestäytyä, jotta vasta sitten uskovien yhteys voisi toimia. Kirjoitin tässä taannoin, että Suomessa on yksi seurakunta, joka pitää itseään apostolisesna, alkuseurakunnan mukaisena seurakuntana. He odottavat, että kaikki liittyisivät siihen. Sanoin, että siinä on valkoinen valhe. On taas ihmisen toimesta perustettu yksi uusi seurakunta lisää ja tietysti se "ainoa oikea".
Emme me voi perustaa seurakuntaa. Perustus on Jeesus Kristus ja se, että me tunnustamme sen. Se että tunnustamme uskomme. Siinä se on, yksinkertaisesti. (Matt. 16:13-18) "Tunnustuksen kalliolle".
Minkälaisen seurakuntamallin näen oikeaksi. Siitä olen juuri kirjoittanut. Mutta jos tahdot oikein selkeän vastauksen, niin Raamatussa se on ja varmaan me ollaan yhtä mieltä siitä, että Raamattu on meille ainoa oikea ohje ja totuus, myös seurakunta-asiassa. Kaikki mitä Raamattu tässä opettaa, ota vastaan ja elä todeksi ja kaikki opetus mitä et löydä, hylkää.
- niin että se siitä
No se nyt on kyllä perusasiaa, että helluntainpalstalle ei kannata tuoda näitä seurakunnattomuusoppejaan millään selityksellä varustettuna.
Helluntaissa kyllä ymmärretään seurakunta-asia, siihen ei tälalisia neuvoja tarvita.- ~~tp~~
Kyllä, kyllä, mutta ei kai se vaarallista ole asiasta keskustella?
Jos me esim.pelosta kiellämme ketään tuomasta tällaista tietoa esille, niin silloin luottamuksemme Jumalan oikeaan ohjaavaan voimaan on "epäuskoinen", eikö vain? - mikä missä milloin
~~tp~~ kirjoitti:
Kyllä, kyllä, mutta ei kai se vaarallista ole asiasta keskustella?
Jos me esim.pelosta kiellämme ketään tuomasta tällaista tietoa esille, niin silloin luottamuksemme Jumalan oikeaan ohjaavaan voimaan on "epäuskoinen", eikö vain?Niin että mitä "tietoa" tässä nyt ollaan kieltämässä ?
Onko se jokin tieto, että seurakuntaa ei tarvita. - ~~tp~~
mikä missä milloin kirjoitti:
Niin että mitä "tietoa" tässä nyt ollaan kieltämässä ?
Onko se jokin tieto, että seurakuntaa ei tarvita.Mitä, missä, milloin, kuka, ken, kussa, kulloin.....??
En mää vaan tiärä! 8DDD
Mää tippusin jo kärryiltä ja puupääni kolisi vain puupyörien kanssa kilipaa. :)
- Knocknock
Seurakunta tarvitaan. Mutta mikä on seurakunta? Riittääkö pelkkä hengeltään kuollut organisaatio, vai onko se todellinen uskovien yhteys? Kas jos käsite ymmärretään eri tavoin, ei toisen viestiä ymmärrä. Helluntaiseurakuntiakin on moneen lähtöön.
- tode*
jos on paikallisseurakuntia moneen lähtöön, niissä on myös monenlaista sukankuluttajaa erilaisine tarpeineen, odotuksineen ja vaatimuksineen.
Raamatun kuva epätäydellisestä seurakunnasta koskee myös epätäydellistä paikallisseurakuntaa.
Toiset kokevat yhteyttä, toiset eivät, toiset tykkäävät pastorin tyylistä, toiset eivät, toinen tykkää helluntaihumpasta, kun toinen taas ei kiemurtelee penkissään sitä kuullessaan.
Tuskin missään on seurakuntaa, jossa kaikki ovat sitä mieltä, että se on hengeltään kuollut organisaatio?
Tälläseen tekstiin törmäsin selaillessa nettiä. Mitä tähän sanotte?
http://www.icon.fi/~erkkik/seurakunta.pdf- Voi1
Päällisin puolin selailemalla arvioin oikein hyväksi ja lisäsin kirjanmerkkeihin. Pitää tutustua tarkemmin. Kiitti:)
Itsekkin vasta lueskelen, mutta tässä vaiheessa voin myös suositella kaikille luettavaksi. Hyvää asiaa ja varmaan ihan hänen oman kokemuksenkin kautta tullutta.
jari-pek-ka kirjoitti:
Itsekkin vasta lueskelen, mutta tässä vaiheessa voin myös suositella kaikille luettavaksi. Hyvää asiaa ja varmaan ihan hänen oman kokemuksenkin kautta tullutta.
Luin.
Hyvä ymmärrettävä kirjoitus Raamattuun tukeutuen. Kannattaa ehdottomasti lukea, vaikka onkin pitkähkö.- Mohikaani_27 ei kirj
jari-pek-ka kirjoitti:
Luin.
Hyvä ymmärrettävä kirjoitus Raamattuun tukeutuen. Kannattaa ehdottomasti lukea, vaikka onkin pitkähkö.* Mä en lukenut. Koska se on kuitenkin ihmisen kirjoittamaa, ja jäjellä sovellettua väärrä tietoa.
* Raamatussa ei ole mikään yhtä selkeästi tuotu esiin, kuin seurakunta touus, varmaan juuri tälläisen asian keskutelun aiheeksi täysin turaa polemiikia. Seurakunta on ehdottomasti Jumalan asettama yhteisö, Jo heti apostolien tekojen alussa, rakneneettiins eurakuntaa, ja siihen valittiin henkilöt joka tehtävään erikseen , juuri sopvat ossajat omiin tehtäviin. Johtaja, vanhemmisto, diakonit, seurakuntapalvelijat, ja rukoiltiin , että Pyhä Henki ja me, olismme samaa mieltä.
* Kuka lähettää, ellei ole lähettäjää, sanoo Paavalikn, ja kuka muu, kuin seurakunta on elin, joka voi ketään lähettää evankeliumia viemään, ja siihenkin tehtävään saadaan kutsu Herralta, ja Hänen ruumiinsa. eli paikallisseurakunnat huolehtii lähettämisestä ja huollosta lähettien olosta kentällä.
* Ellei paikallisseurakuntia olisi, mitään lähetystyötä ei voitaisi koskaan tehdä. On aivan järkyttävää se, että vastustetaan paikallisseurakunnan raamatullisuutta, se onyhtä varma kuin on sen Pää, Jeesus Kristus. Jeesus ja Pyhä Henki toimii Uudenliiton aikana vain seurakunnan kautta ja sen sisällä , mitään villiä , irti seurakunnasta olevaa Pyhän Hengen toimntaa ei ole olemasskaan, ei Raamatun opin mkaan ! Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:
* Mä en lukenut. Koska se on kuitenkin ihmisen kirjoittamaa, ja jäjellä sovellettua väärrä tietoa.
* Raamatussa ei ole mikään yhtä selkeästi tuotu esiin, kuin seurakunta touus, varmaan juuri tälläisen asian keskutelun aiheeksi täysin turaa polemiikia. Seurakunta on ehdottomasti Jumalan asettama yhteisö, Jo heti apostolien tekojen alussa, rakneneettiins eurakuntaa, ja siihen valittiin henkilöt joka tehtävään erikseen , juuri sopvat ossajat omiin tehtäviin. Johtaja, vanhemmisto, diakonit, seurakuntapalvelijat, ja rukoiltiin , että Pyhä Henki ja me, olismme samaa mieltä.
* Kuka lähettää, ellei ole lähettäjää, sanoo Paavalikn, ja kuka muu, kuin seurakunta on elin, joka voi ketään lähettää evankeliumia viemään, ja siihenkin tehtävään saadaan kutsu Herralta, ja Hänen ruumiinsa. eli paikallisseurakunnat huolehtii lähettämisestä ja huollosta lähettien olosta kentällä.
* Ellei paikallisseurakuntia olisi, mitään lähetystyötä ei voitaisi koskaan tehdä. On aivan järkyttävää se, että vastustetaan paikallisseurakunnan raamatullisuutta, se onyhtä varma kuin on sen Pää, Jeesus Kristus. Jeesus ja Pyhä Henki toimii Uudenliiton aikana vain seurakunnan kautta ja sen sisällä , mitään villiä , irti seurakunnasta olevaa Pyhän Hengen toimntaa ei ole olemasskaan, ei Raamatun opin mkaan !>>* Mä en lukenut. Koska se on kuitenkin ihmisen kirjoittamaa, ja jäjellä sovellettua väärrä tietoa.
- seurakuntaa etsivä
jari-pek-ka kirjoitti:
>>* Mä en lukenut. Koska se on kuitenkin ihmisen kirjoittamaa, ja jäjellä sovellettua väärrä tietoa.
Tarkoitatko, että kuulut tuohon samaan seurakuntaan kuin asiastakyse, joka on seurakunta siinä kuin kaikki muutkin, hellarit, vapislaiset, luterilaiset, poiketen vain siinä, että sinne kuuluu kaikenlaisella opilla matkassa olevia.
Vai näetkö oikeaksi sen että ei ole minkäänlaista seurakuntarakennetta? seurakuntaa etsivä kirjoitti:
Tarkoitatko, että kuulut tuohon samaan seurakuntaan kuin asiastakyse, joka on seurakunta siinä kuin kaikki muutkin, hellarit, vapislaiset, luterilaiset, poiketen vain siinä, että sinne kuuluu kaikenlaisella opilla matkassa olevia.
Vai näetkö oikeaksi sen että ei ole minkäänlaista seurakuntarakennetta?Sun nimimerkki on "seurakuntaa etsivä". Kun kerran olet uskossa, niin et ehkä etsi seurakuntaa, vaan seurakuntayhteyttä, uskovien yhteyttä.
Seurakunnan perustus on Jeesus Kristus ja me ihmiset olemme se rakennus. Mitään näkyvää käsin rakennettua temppeliä ei enää ole. Mulla on seurakuntayhteys kotona ja myös muuallakin, jossa Jeesuksen nimessä kokoonnutaan yhteen. Kuulunko siihen ja siihen? Kuulun vain Jeesukselle. Olen liitettynä Hänen ruumiiseensa, joka on seurakunta. Siis tämä seurakunta syntyi silloin, kun ensimäinen ihminen ristin jälkeen tunnusti julkisesti uskonsa Jeesukseen. Seutakunta on yksi ja seurakunta kokoontuu yhteen ruokakunnittain.
Mark. 6:39 Niin hän määräsi heille, että kaikkien oli asetuttava ruokakunnittain vihantaan ruohikkoon.
Ruokakunnittain. Tuokin jo sanoo, että mihin se evankeliumi oikeastaan kuuluu. Koteihin, niin kuin alkuseurakunnan aikaankin. Pyhä Henki kyllä johdattaa ihmiset yhteen. Ei tarvi rakentaa kirkkoa tai rukoushuonetta, tai perustaa mitään yhdistystä. Jumala johdattaa ihmiset yhteen.
Ap. t. 9:31 Niin oli nyt seurakunnalla koko Juudeassa ja Galileassa ja Samariassa rauha; ja se rakentui ja vaelsi Herran pelossa ja lisääntyi Pyhän Hengen virvoittavasta vaikutuksesta.- asiastakyse
seurakuntaa etsivä kirjoitti:
Tarkoitatko, että kuulut tuohon samaan seurakuntaan kuin asiastakyse, joka on seurakunta siinä kuin kaikki muutkin, hellarit, vapislaiset, luterilaiset, poiketen vain siinä, että sinne kuuluu kaikenlaisella opilla matkassa olevia.
Vai näetkö oikeaksi sen että ei ole minkäänlaista seurakuntarakennetta?Seurakuntaa etsivä, seurakunnassani on ollut vuosikymmenet seurakuntarakenne. Sitä ei ihmiset luoneet, vaan se syntyi Jumalan voimavaikutuksella. On vanhemmisto, on monenlaisilla armolahjoilla varustetut. Toiset palvelevat lähimmäisään käsillään, toiset Hengen vaikuttamilla armolahjoilla.
Seurakuntaan on kautta aikojen tullut monenlaisella opilla varustettuja ihmisiä, mutta kaikkien seurakuntalaisten oppi on puhdistunut yhdeksi opiksi. Oppi perustuu Raamattuun.
Seurakunnassani on hyväksytty kaikki sinne tulevat ja on eletty todeksi se, että "niin pitkällä kuin kukakin on," kunnioittakoon ja rakastakoon toistaan. Näin kasvu on edennyt yhdeksi uskoksi.
Seurakunnassamme ei ole koskaan ollut riitaa opista. Jumalan kutsumat eivät riitele, vaan kasvat Sanan kirkkaassa valossa yhden sielun ja uskon omistavassa Jumalan Pojan perustamassa seurakunnassa.
Tien alussa olevat ovat seurakunnassamme olleet aina hiljaisuudessa Sanaa vastaanottavia ja kasvaneet ovat auttaneet heitä sillä kirkkaudella, minkä ovat Jumalan Pojan opettamana saaneet.
Moneen, moneen vuoteen vastakääntyneet eivät ole yrittäneetkään muita opettaa, vaan ovat nöyrtyneet ottamaan Sanan opetusta vastaan. Joidenkin kohdalla on kulunut jopa pari vuosikymmentä Sanan vastaanottamista, ennen kuin Jumala kutsui heidät opettajaksi.
Senkin sijaan jokainen seurakuntaamme kuuluva on todistanut ihmisten edessä uskonsa ja ollut valmis vastaamaan alusta asti siitä Tiestä, joka Jumalan armosta tuli heidän Tiekseen. Kaikkia Jumala ei kutsu opettamaan, mutta kaikki saavat todistaa ja kertoa perustuksesta, jolle he rakentavat.
Jouduin kulkemaan luterilaisen seurakuntarakenteen kautta. Tosin minulla ei ole siitä yhteisöstäkään jäänyt mitään pahaa sanottavaksi. Jumala antoi kuitenkin uloslähtökäskyn ja oli jo perustanut minulle seurakuntayhteyden, johon nyt kuulun.
Moni luterilaisessa seurakunnassa ollut uskonystänäni tuli samaan seurakuntaan, jossa olen.
En missään tapauksessa moiti luterilaista yhteisöä ja sieltä saa hyvän ja oikean alkuopin. Siitä pitää kirkkolaki huolen. Luterilaisen pappin tulee tunnustaa Jeesus Jumalan Pojaksi, Jumalaksi. Keskeneräistä luterilaisten keskuudessa on ollut Pyhän Hengen tunteminen ja Hänestä puhuminen. Olen kuullut sillä alueella opetuksen muuttuneen monissa paikoissa, joissa luterilaiset opettavat. Herra on kasvattanut luterilaisia toisinaan toisessa paikassa ja nämä ovat vieneet luterilaisille Herran vapauttavaa oppia ja uskallusta puhu Pyhästä Hengestä.
- KristuksenTodistajat
Kirjoitathan sinä itsekin Mohis tänne ihmisten luettavaksi, vaikka olet ihminen sinäkin.
Avaus on muuten hyvä kirjoitus, mutta Jeesuksen nimeäminen Jumalaksi on Kristuksen terveen opetuksen vastainen, sillä Kristus nimesi Isän ainoaksi totiseksi Jumalaksi, Joh.17:1,3.
Jeesus Kristus istuu omalla, Jumalan valtaistuimen oikeallla puolella sijaitsevalla ylimmäisen papin valtaistuimella iankaikkisesti, Hepr.5:5,6: 8:1
1. Kor. 8:6
"niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."
Ef. 4:6
"yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."- asiastakyse
Me, jotka kuulumme Kristusruumiiseen ja yhteen seurakuntaan, joudumme sietämään paljon vastustusta ja jopa vihaa.
Meillä, kun ei ole luterilaiset, helluntailaiset, tai muut ihmisten opettamat opit ja säännöt tuotavansa. Me puhumme yhdestä Jumalasta, joka on kolmiyhteinen. Me kerromme Jeesuksen olevan Jumalan Poika, Jumalan Sana, Jumala.
Me julistamme syntien anteeksi saamista, synnin tunnustamisen kautta ja niistä parannuksen tekemisen tähden. Kerromme Jeesuksen lihan olevan esirippu, joka aukeaa heille, jotka naulaavat syntinsä Jeesukseen ja siihen Uhriin, jonka Hän Ihmisen Poikana puolestamme antoi.
Kerromme, että Jumalan valtakunnassa ei ole uhria, sillä Uhri on portin ulkopuolella. Iloiten kerromme, että Jumalan valtakunnassa EI kenenkään TARVITSE tehdä syntiä. Niin ihana on Jumalan Pojan perustama valtakunta, johon Jumala Poikaansa uskovat siirtää.
Kerromme kaikkien saavat kasteessa Pyhän Hengen lahjan.
Kerromme heidän saavan Pyhän Hengen kasteen, jotka Sanan kautta uudistuvat ja muuttuvat Jumalan lapsiksi. Julistamme Jumalan voimaa ja tekoa, emme omaa voimaamme, emmekä tekoamme.
Emme julista lihankäsivarren opetuksia, vaan vain Jumalan Sanan opetuksia, sillä me tiedämme, että Jumalan lapset syntyvät evankeliumin kautta. Tiedämme, että kaikki on lahjaa. Lahjaa on kutsu, lahjaa on voima uskoa Sana, lahjaa on voima tehdä parannus ja suurin lahja on rakkaus, joka täyttää lain.
Jeesuksen morsian saa puhdistuksen. Morsiammesta tulee täysin puhdas ja näin valkoiset vaatteet eivät saa tahraa. - eatbred
Kirjoitan vain omasta puolestani miten uskon. En vaadi toisia uskomaan niin kuin uskon Jeesuksen Kristuksen ja apostolien selitykset, että
1. Kor. 8:5
"Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
niin on meillä kuitenkin - a i n o a s t a a n - y k s i - J u m a l a, -
I s ä, - josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
Ef. 4:6
"yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa."
Johannes 17
1 "Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut; -
3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka
y k s i n - o l e t - t o t i n e n - J u m a l a ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
Kuten huomaat, Asiasta kyse, Jeesus todisti Isän yksin olevan ainoa totinen Jumala, mutta itsestään hän sanoi:
Joh. 5:30
"En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt."
Joh. 14:10
Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen."
Isä pystyy yksin itse tekemään mitä tahansa, mutta Jeesus itsestään ei voi mitään tehdä! Tämä on Raamatun totuus.- asiastakyse
eatbred, Jeesus tuli taivaasta lihaksi ja se tarkoittaa ihmiseksi. Hän tuli meille vanhimmaksi veljeksi ja esikuvaksi. Hän vaelsi ihmisenä, ihmisten joukossa ja näytti ihmisille, että uskomalla Jumalaan ihminen pelastuu ja saa voiman ja kyvyn tehdä ihmeitä.
Jeesus oli kaikessa kiusattu, koska Hän oli täällä ollessaan ihminen, mutta Hän voitti kiusaajan USKON kautta Jumalaan. Jeesus oli, kuten mekin olemme, ihminen. Hän ei katsonut saaliikseen olla täällä Jumala, vaikka alkuperä on Jumala. Jos Hän olisi täällä ollut Jumala, niin ei Hän olisi sovelias ollut meille esikuvaksi. Hän riisutui valtaoikeuksistaan sinun ja minun ja meidän tähden.
Jeesus oli kuuliainen Jumalalle ja näin näytti meille esikuvan. Häneen katsomalla ja Hänelle olemalla kuuliainen, mekin voitamme kiusaajan, emme mitenkään muuten.
- Tapio522eikirj.
”SANA TULI LIHAKSI”
Joh.1:13,14
--
1:13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
>>>>>><
Tässä tapahtui maailmankaikkeuden suurin ihme; ”Sana tuli lihaksi”. Sana, jonka kautta kaikki on luotu (Joh.1:3), tuli osaksi luomakuntaa. Se, mikä ei ollut ennen aistiemme ulottuvissa, tuli ihmisille tajuttavaksi todellisuudeksi menettämättä kuitenkaan jumaluuttansa. Jeesuksessa oli siis kaksi ”luontoa”; jumalallinen ja inhimillinen, jotka muodostivat hänessä yhden persoonan.
Kun Sana (Jumalan Poika) tuli ”lihaksi” (lat. inkarnaatio), hän tuli nimenomaan ihmiseksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta (Matt.1:20, Luuk.1:35).
Tämä tosiasia on kristinuskon perusta.
>>>>>>>>
1.Joh.4:1-3
4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, LIHAAN TULLEEKSI, on Jumalasta;
4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.””SANA TULI LIHAKSI” -lause [Joh.1:13,1] on käännetty todennäköisesti väärin, sillä kaikkialla UT;ssa Jeesus sanotaan LIHAAN tulleeksi, eikä yhden kohdan todistukset ole päteviä! [Matt.18:16; 2. Kor. 13:1] On kokonaan eri asia kun Henki tulee lihaan, kuin jos se tulisi lihaksi;
1. Joh. 4:2
"Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;"
2. Joh. 1:7
"Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus."
Jumalan sana tunnustaa Kristuksen lihaan tulleeksi, mutta ei tunnusta Jumalan hengen lihaksi tulemista, sillä
Johannes 3
6 "Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä." [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
- Tapio522eikirj.
JUMALAN POIKA ON ENKELEITÄ SUUREMPI
Hebr.1:5-14
--
1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
1:7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
1:8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
1:9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
1:10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
1:11 ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
1:12 ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu".
1:13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
1:14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?
--
Kristuksen nimiä luetellaan kolme:
1) Hän on Jumalan Poika (j.5).
2) Hän on Jumala (j.8)
3) Hänelle kuuluu jopa nimi Herra, jota VT käyttää Israelin Jumalasta, maailman Luojasta (j.10).
--
j.8 keskustelua: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8324285
...jatkan...- Tapio522eikirj.
....jatkoa...
>>>>>
--
Jeesus yli kaiken
Hebr. kirjeen kirjoittaja paljastaa meille Jeesuksen jumallisen suuruuden.
Jeesus on Jumalan Poika, Esikoinen (Hepr 1:5-6; Kol 1:15).
Häntä ei ole luotu, niinkuin kaikki muut on luotu, vaan hän on Jumalasta syntynyt (Hepr 5:5).
Kirjoittaja sanoo suoraan, että hän on Jumala (1:8-9) ja jopa käyttää Jeesuksesta VT:n keskeisintä Jumalan nimeä, Herra, Jahve (1:10; 2:3). Tapio522eikirj. kirjoitti:
....jatkoa...
>>>>>
--
Jeesus yli kaiken
Hebr. kirjeen kirjoittaja paljastaa meille Jeesuksen jumallisen suuruuden.
Jeesus on Jumalan Poika, Esikoinen (Hepr 1:5-6; Kol 1:15).
Häntä ei ole luotu, niinkuin kaikki muut on luotu, vaan hän on Jumalasta syntynyt (Hepr 5:5).
Kirjoittaja sanoo suoraan, että hän on Jumala (1:8-9) ja jopa käyttää Jeesuksesta VT:n keskeisintä Jumalan nimeä, Herra, Jahve (1:10; 2:3).1. Korinttolaiskirje 2
9 vaan, niin kuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki. -
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti."
2. Korinttolaiskirje 5
16 "Sen tähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."Heprealaiskirje 1:8 jae on käännetty väärin. Asiayhteyden ja Naatan profeetan mukaan "pojasta sanoo Jumala":
2. Samuelin kirja 7
13 "Hän on rakentava huoneen minun nimelleni, ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi.
14 Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani, niin että, jos hän tekee väärin, minä rankaisen häntä ihmisvitsalla ja niinkuin ihmislapsia lyödään."
Isällä Jumalalla ei ole isää, mutta Jeesuksella Kristuksella on Isä:
Heprealaiskirje 1
8 "mutta Pojasta sanoo Jumala: 'Sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sen tähden on Jumala, - s i n u n - J u m a l a s i, - voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi." [Apt.3:36]Tapio522eikirj. kirjoitti:
....jatkoa...
>>>>>
--
Jeesus yli kaiken
Hebr. kirjeen kirjoittaja paljastaa meille Jeesuksen jumallisen suuruuden.
Jeesus on Jumalan Poika, Esikoinen (Hepr 1:5-6; Kol 1:15).
Häntä ei ole luotu, niinkuin kaikki muut on luotu, vaan hän on Jumalasta syntynyt (Hepr 5:5).
Kirjoittaja sanoo suoraan, että hän on Jumala (1:8-9) ja jopa käyttää Jeesuksesta VT:n keskeisintä Jumalan nimeä, Herra, Jahve (1:10; 2:3).Jos Jeesus olisi sama kuin Isä, ei hän olisi jatkuvasti korostanut opetuslapsilleen tätä asiaa:
Johannes 8
42 'Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt."'- eatbred
Tapio522eikirj. kirjoitti:
....jatkoa...
>>>>>
--
Jeesus yli kaiken
Hebr. kirjeen kirjoittaja paljastaa meille Jeesuksen jumallisen suuruuden.
Jeesus on Jumalan Poika, Esikoinen (Hepr 1:5-6; Kol 1:15).
Häntä ei ole luotu, niinkuin kaikki muut on luotu, vaan hän on Jumalasta syntynyt (Hepr 5:5).
Kirjoittaja sanoo suoraan, että hän on Jumala (1:8-9) ja jopa käyttää Jeesuksesta VT:n keskeisintä Jumalan nimeä, Herra, Jahve (1:10; 2:3).Jeesus sai Kristus-voitelun Jumalalta; [Apt. 3:36; Hepr. 1:9]
Jumala on se, "josta kaikki on" [1.Kor. 8:6; Joh.10:33-35; ]
Jeesus ei ole Jumala, koska Isä ei ole Jeesuksesta, vaan Jeesus on Isästä, josta kaikki on!
Olavi Peltolan kirjoituksissa on useita Jeesuksen opetuksen vastaisia kohtia. Ei varmaan kukaan sano enkeleitä Kristusta suuremmaksi, mutta Isä on Kristustakin suurempi, sillä Isä on Kristuksen pää.
Joh. 10:29
"Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."
Joh. 14:28
"Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi."ekivaari kirjoitti:
Ei varmaan kukaan sano enkeleitä Kristusta suuremmaksi, mutta Isä on Kristustakin suurempi, sillä Isä on Kristuksen pää.
Joh. 10:29
"Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."
Joh. 14:28
"Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi."Keskustelua Jeesuksen jumalisuudesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9869335#comment-49460652- asiastakyse
ekivaari kirjoitti:
1. Korinttolaiskirje 2
9 vaan, niin kuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki. -
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti."
2. Korinttolaiskirje 5
16 "Sen tähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."ekivaari. Olemme silloin tällöin keskusteleet tuosta lihassa tuntemisesta.
Se ei tarkoita sitä, että meidän ei tule tuntea Jeesusta lihaksi tulleeksi Jumalan Sanaksi.
Se ei tarkoita sitä, että eikö meidän pidä lähteä seuraamaan Jumalan Poikaa, joka tuli tähtemme lihaksi, eli ihmiseksi.
Se tarkoittaa sitä, että Jumalan Sanasta ja Pyhästä Hengestä syntynyt, ei enää tunne ketään OMAN lihansa mukaan, vaan tuntee kaiken sen Hengen mukaan, josta saa johdatuksen ja voiman elää Jumalan lapsena. Jumalan Henki tutkii kaiken ja ilmoittaa Jumalan lapsille kaiken ja näin Jumalan lasten ei tarvitse enää tuntea ketään sielullisuutensa, eli lihansa mukaan. Jumalan lapsen sielu on puhdistettu niin, että sielu seuraa sielujen Paimenta ja kuulee vain Häntä. - asiastakyse
eatbred kirjoitti:
Jeesus sai Kristus-voitelun Jumalalta; [Apt. 3:36; Hepr. 1:9]
Jumala on se, "josta kaikki on" [1.Kor. 8:6; Joh.10:33-35; ]
Jeesus ei ole Jumala, koska Isä ei ole Jeesuksesta, vaan Jeesus on Isästä, josta kaikki on!
Olavi Peltolan kirjoituksissa on useita Jeesuksen opetuksen vastaisia kohtia.eatbred, oletko lukenut sen kalliin tiedon, että Jeesus TULI taivaasta ja palasi takaisin taivaaseen? Johannes ykkösessä kerrotaan kuka Jeesus on. Hän on Jumalan Sana, Jumala, joka tuli lihaksi ja opetti tien Jumalan luokse. Hän on Opettaja ja Paimen täällä keskuudessamme. Jumala ihmisten keskellä.
asiastakyse kirjoitti:
eatbred, oletko lukenut sen kalliin tiedon, että Jeesus TULI taivaasta ja palasi takaisin taivaaseen? Johannes ykkösessä kerrotaan kuka Jeesus on. Hän on Jumalan Sana, Jumala, joka tuli lihaksi ja opetti tien Jumalan luokse. Hän on Opettaja ja Paimen täällä keskuudessamme. Jumala ihmisten keskellä.
Myös Jeesukselle tuli sana Isältä. Isä Jumala on kuolematon, eikä ole koskaan kuollut, mutta Jeesus Kristus on kuollut ja on puolestamme ylös noussut.
Johannes 10'
34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-"
- Kiittäjä
jari-pek-ka, kirjoituksistasi loistaa hyvä sanoma ja totuus. Luen niitä mielelläni.
Harvoin täällä muistetaan kiittää ja minä tahdon tehdä sen nyt. Kiitos."Kiittäjä"
Jos niin on, niin ennenkaikkea kiitos ja kunnia Herralle. Ja siunausta sinulle.
Olet varmaan huomannut itsekkin uskontaipaleella, että Jumala opettaa viimekädessä vain ja yksinomaan Pyhän Henkensä kautta. Kaikki se, mitä sä saat jonkun ihmisen kautta, niin senkin Pyhä Henki viime kädessä sulle avaa ja tekee todeksi. Pyhä Henki tarvitaan aina, että voi tietää, onko jonkun opetus Jumalasta, vai ei.
Jumalan tahto näihin asioihin on se, ettei kukaan olisi niin kuin valintamyymälässä ja ottaisi sieltä sitä mikä minulle parhaiten sopii ja mikä tuntuu eniten oikealta.
Silloinkin, kun joku vaikka kuinka suuri evankelista opettaa, niin senkin Pyhä Henki avaa kuulijalle. Jos opetus on Pyhästä Hengestä, niin se ikäänkuin menee sydämeen sillä tavoin, että se antaa rauhan. Sulle tulee lepo ja rauha siinä asiassa ja sun ei tarvi enää etsiä vastausta siihen, vaan voi mennä eteenpäin.
Sellainen ihminen sen huomaa, joka todella haluaa seurata Jeesusta ja odottaa vain Häneltä, että Hänen voitelunsa(Pyhä Henki) opettaa, vaikka sitten jonkun ihmisen kautta, mutta Henki kuitenkin sen avaa itsekullekkin.
Jumala sanookin, että uskonelämä ei ole mitään arpapeliä. Siksi yhteys Opettajaan on niin tärkeä. Jos suhde ei ole kunnossa, niin aina on opetustakin kuullessa epävarmuutta, johon Jumala ei ketään johdata, eikä tahdo, että olemme tällä tavalla;
Ef. 4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
Opetusta voi saada seurakunnassa monen eri ihmisen kautta ja niin Jumala tahtookin, mutta Pyhä Henki on se, joka sen avaa ja ymmärryksen rauhan antaa. Se ikäänkuin loksahtaa paikalleen ja sulle tulee ilo ja syvä rauha varmuus siinä asiassa. Se rauha ja varmuus on niin syvä, että sun ei tee mieli oikeastaan enää väitelläkkään asiasta, vaan alat rukoilla, että Jumala avaisi yhä enemmän Sanaansa ja että Hän avaisi sitä kaikille, että me kaikki voisimme rakentua yhdessä, Pyhässä Hengessä.
1. Joh. 2:27
Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.jari-pek-ka kirjoitti:
"Kiittäjä"
Jos niin on, niin ennenkaikkea kiitos ja kunnia Herralle. Ja siunausta sinulle.
Olet varmaan huomannut itsekkin uskontaipaleella, että Jumala opettaa viimekädessä vain ja yksinomaan Pyhän Henkensä kautta. Kaikki se, mitä sä saat jonkun ihmisen kautta, niin senkin Pyhä Henki viime kädessä sulle avaa ja tekee todeksi. Pyhä Henki tarvitaan aina, että voi tietää, onko jonkun opetus Jumalasta, vai ei.
Jumalan tahto näihin asioihin on se, ettei kukaan olisi niin kuin valintamyymälässä ja ottaisi sieltä sitä mikä minulle parhaiten sopii ja mikä tuntuu eniten oikealta.
Silloinkin, kun joku vaikka kuinka suuri evankelista opettaa, niin senkin Pyhä Henki avaa kuulijalle. Jos opetus on Pyhästä Hengestä, niin se ikäänkuin menee sydämeen sillä tavoin, että se antaa rauhan. Sulle tulee lepo ja rauha siinä asiassa ja sun ei tarvi enää etsiä vastausta siihen, vaan voi mennä eteenpäin.
Sellainen ihminen sen huomaa, joka todella haluaa seurata Jeesusta ja odottaa vain Häneltä, että Hänen voitelunsa(Pyhä Henki) opettaa, vaikka sitten jonkun ihmisen kautta, mutta Henki kuitenkin sen avaa itsekullekkin.
Jumala sanookin, että uskonelämä ei ole mitään arpapeliä. Siksi yhteys Opettajaan on niin tärkeä. Jos suhde ei ole kunnossa, niin aina on opetustakin kuullessa epävarmuutta, johon Jumala ei ketään johdata, eikä tahdo, että olemme tällä tavalla;
Ef. 4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
Opetusta voi saada seurakunnassa monen eri ihmisen kautta ja niin Jumala tahtookin, mutta Pyhä Henki on se, joka sen avaa ja ymmärryksen rauhan antaa. Se ikäänkuin loksahtaa paikalleen ja sulle tulee ilo ja syvä rauha varmuus siinä asiassa. Se rauha ja varmuus on niin syvä, että sun ei tee mieli oikeastaan enää väitelläkkään asiasta, vaan alat rukoilla, että Jumala avaisi yhä enemmän Sanaansa ja että Hän avaisi sitä kaikille, että me kaikki voisimme rakentua yhdessä, Pyhässä Hengessä.
1. Joh. 2:27
Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.Niin on, ja Pyhä henki ei opeta missään kohdin toisin kuin mitä Jeesus Kristus on Jumalan sanaa selittänyt. Jos joku henki Isän sanaa selittää toisin kuin Kristus on selittänyt, niin se ei ole Jumalan henki:
Johannes 14
26 "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja - m u i s t u t t a a - teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."
Johannes 16
13 "Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, - e i - o l e - h ä n e s t ä
i t s e s t ä ä n; - vaan minkä hän - k u u l e e, - sen hän - p u h u u, - ja tulevaiset hän teille julistaa."
- eatbred
Tapio522 kysyi 16.5.2011 16:05 mm.:
>"Miten Jumala voi olla Jeesuksen yläpuolella, jos Jeesuksella on "KAIKKI VALTA TAIVAASSA JA MAANPÄÄLLÄ" (Matt.28:18)?
Vastaan: Pojan jumaluushallinta kestää vain siihen saakka, kun Isä on asettanut kaikki Jumalan sanan viholliset jalkojensa alle;
Psalmit 110
1 "Daavidin virsi. Herra sanoi minun herralleni: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi".
Tuossa Herraa on Isä Jumala, ja "minun herralleni" tarkoittaa Jumalan sanaa, Jeesusta Kristusta.
1. Korinttolaiskirje 15
27 'Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut (Isä) kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa."Miksi eräät suomi24 luotsit eivät juuri hyväksy rekisteröityä nimimerkkiäni; "ekivaari"? Mitä kiusan tekoa tuollainnen on?
- aivot narikassa
Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että seurakunta olisi Kristuksen morsian? Luuletko, että Jeesus moniavioituu kaikkien - niin miesten kuin naistenkin - kanssa? Ei hyvää päivää!
Ylläpitäjät vaativat minua toistuvasti käyttämään rekisteröimätöntä "eatbred"-nikkiä rekisteröidyn "ekivaari"-nimimerkin sijasta! Mitähän varten?
- häät alkaa kohta
Morsiamen merkki on erokirja ja kaksiteräinen miekka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747594Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583193- 372466
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj72080Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto342034- 221962
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151673- 611611
- 181589