Olen suunnitellut takapihamme vesialtaan tilalle kukkapenkkiä. Meillä on talo pellolla ja multa on savista. Ei ihan kivikovaa, mutta viimekesänä suurin osa kukista mädäntyi yhdessä ainokaisessa penkissämme kun se on vain kaivettu kuoppa ja täytetty mullalla. Siinähän se vesi tykkäsi kellua. Samalla tavalla on istutettu omenapuut ja marjapensaat... saa varmaan tehdä tällekin asialle jotain.
Niin se kysymys. Vesialla on n. 7m x 2,5m ja syvyyttä keskellä n.40 senttiä (ihan omasta päästä arvioituja, ei oikeasti mitattuja). Reunoilta tietysti matalempi. Kun vedän allasmuovin pois niin mitä sitten? Teenkö oikein salaojan läheiseen ojaan asti vai riittääkö pohjalle sora tai salaojahiekka? Mitä siihen päälle? Käytettävissä on ruohonleikkuujätettä, purunsekaista hevosenlantaa ja haravoituja havunneulasia. Tarkoitus on valmiista montusta huolimatta tehdä hieman kohollaan oleva penkki. Sinne tulee jonkinlainen vesiaihe ja linnuille kylpyallas.
Eli miten pohjatyö, oikein salaoja (vetääkö se penkin kuivaksi?) vai pelkkä sora pohajalle. Ja mitä sen jälkeen? Mullat vaan niskaan? Ja vähän mittavinkkejä, tuleeko esim soraa 10 vai 20 senttiä?
Perennapenkki vesialtaan tilalle, vinkkejä perustamiseen
1
357
Vastaukset 1
- Itellä tila loppu;)
Perusasia savimaalla on istuttaa kaikki kohopenkkiin. Puut ja pensaat menestyy juurtumisen jälkeen hyvin, mutta istutuskuoppaan keräytyvä vesi on huono juttu ensimmäisinä vuosina. Eli pikku kuoppa ja reilu körö maan päälle, kunnon tuet alkuvuosiksi.
Perennat tarvii n. 50 cm multatilaa, eli sulla on hyvä lähtökohta - ei tarvi kaivella:) Äläkä revi sitä allasmuovia pois kokonaan, vaan leikkaa pelkkä pohja veks ja jätä reunat. Ei pääse nurmikko ja rikkojen juuret tunkemaan penkkiin nääs.
Pane pohjalle karkeaa kiviainesta 15-20 cm, ei oo kovin justiinsa. Kiviä, vanhoja tiiliä, soraa - kaikki käy. Niiden päälle voit kipata maatuvaa tavaraa ja puutarhamullat päällimmäiseksi. Eka talvena kohotus litistyy reilusti eli tee vähän liian korkea.
Keskelle penkkiä kannattaa tehdä ekaksi polku tai polkuja sillä silmällä, että yltää hoitamaan kasveja ja sitä lintukylpylää:) Maanpeitekangas alle ja joku itelles mieluinen kate päälle.
Kasvien koot ja värit kannattaa miettiä valmiiksi ja sitten toivoa, et taimitarhalta löytyis joku sopiva. Ja eiku istutushommiin, ihan kateeks käy....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa711777- 261277
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as341162Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134944Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.200859- 64704
- 77682
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo208655On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79618- 49581
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32538- 62530
- 55517
- 36494
- 24479
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 82398