Veneiden sisustus kuin kettiökalustetehtaalta

007700

Halvan hinnan tavoittelu on pakoittanut tekemään veneiden sisustuksen kuten halvat keittökalusteet. Erityisesti olen pannut merkille tämän eurooppalaisissa edullisimmissa purje ja moottoriveneissä.
Kaappien ovet on suorakulmaisia ilman listoitusta, samoin ovat hyttien ovet ja ne ovat lisäksi ilman karmeja. Erääskin veneessä hytin ovi oli niin karsa, että se oli ylhäätä noin 3 cm auki laipiosta. Ovi oli suora 16 mm vaneri terävillä kulmilla, jossa viilupäällä ja reunoissa, ei reunalistoja, laipio ilman karmilistoja.

Seinässä olevat luukkujen ovet olivat myöskin suorakulmaisia aukkoja suurempia ja hyvin askeettisia. Pyöreitä tai kaarevia kulmia ei veneissä juurikaan ollut.

Lattian turkkiluukut ja levyt olivat myös kaikki kulmikkaita ja notkuivat todella paljon, lattioita vaivasi myös liukkaus.

Ollaanko veneiden susutuksessa eksytty väärille linjoille, kun puuseppää ei enää tarvita?

40

1017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raha puhuu

      Halvalla ei saa hienoa. Sarjatuotannossa ei ole varaa kikkailla turhilla koristeilla. Toimivan ja "ihan ok" veneen voi vielä saada, mutta ei käsityön mestarinnäytettä. Käy katsomassa Xc, HR tai Saare. Niissä ei teräviä kulmia näy eikä turkki notku. Hintaakin on sitten kaksin-kolmin verroin sarjatuotantoveneeseen verrattuna.

      • fdfdfdsaf

        On vähän vaikea uskoa, että kulmien pyöristämättäjättö johtuisi mistään säästösyystä, ihan samalla tavoin se robottiohjattu saha tekee levyihin pyöreä kuin suoratkin kulmat. Mutta jostain syystä suunnittelijat eivät ole pitäneet niitä tarpeellisina.


      • kustannustekijä
        fdfdfdsaf kirjoitti:

        On vähän vaikea uskoa, että kulmien pyöristämättäjättö johtuisi mistään säästösyystä, ihan samalla tavoin se robottiohjattu saha tekee levyihin pyöreä kuin suoratkin kulmat. Mutta jostain syystä suunnittelijat eivät ole pitäneet niitä tarpeellisina.

        Älä unta nää. Pyöreän leikkaaminen ehkä onnistuukin CNC:llä liki samaan hintaan, mutta sen pyöreän kulman viimeistely ei. Vaikka suunnittelija pitäisikin pyöreistä kulmista, käyttäjästä puhumattakaan, ne kulmat tehdään kustannusten mukaan. Halpaa, mutta myös halvan näköistä. Pyöreäksi laminoituun kulmaan verrattuna ilmaista.


      • ujjjyttttr
        fdfdfdsaf kirjoitti:

        On vähän vaikea uskoa, että kulmien pyöristämättäjättö johtuisi mistään säästösyystä, ihan samalla tavoin se robottiohjattu saha tekee levyihin pyöreä kuin suoratkin kulmat. Mutta jostain syystä suunnittelijat eivät ole pitäneet niitä tarpeellisina.

        menöö materiaalia ja aikaa hukkaan... ei paljoo yhdessä veneessä paina, mutta tuhannessa jo jotain... ehkä tai en tiedä, mutta pitiny jotain sanoo. asiakashan sitten valitsee minkälaisen puatin ostaapi


      • usko pois
        fdfdfdsaf kirjoitti:

        On vähän vaikea uskoa, että kulmien pyöristämättäjättö johtuisi mistään säästösyystä, ihan samalla tavoin se robottiohjattu saha tekee levyihin pyöreä kuin suoratkin kulmat. Mutta jostain syystä suunnittelijat eivät ole pitäneet niitä tarpeellisina.

        Jo viistämällä suorakulmainen nurkka 45-asteiseksi, tarvitaan nurkkaan yksi listanpala lisää ja yksi sauma viimeisteltäväksi. Työtä tulee siis koneelle lisää ja materiaalia kuluu. Pyöristetyn kulman tekeminen on jo aivan eri juttu. Vaikka uskominen olisi kuinka vaikeaa, uskottava on.


    • iutditt

      Tuntuu, että aito puupinta on tällä hetkellä vähän pois muodista. Laatupaateissa sitä vielä on, lienee nykyisin kustannuskysymys myös. Noista valkoisista laminaatti-viilupinnoista tulee ihan 70-luku mieleen! Kulmien pyöristys pitäisi olla itsestäänselvyys, ettei itseään loukkaa merenkäynnissä

    • Bossu

      Suorakulmaisuudessa on kyse myös tyylistä, eli muodista. Veneiden muodot ovat muutenkin välillä olleet aika kulmikkaita, esim. ylärakenteen muodot ovat suorakulmaiset, samoin ikkunat. Ketkaa ei rungossa ole, ja keulakin on suorakulmainen. Huonolaatuista rakentamista voi kyllä olla. Kävin Turun venemessuilla katsomassa uuden Dufour 410:n. Vene oli iso, ja Dufourin kansiratkaisut miellyttäviä ainakin messuympäristössä, mutta sisätilojen lattia koostui ainakin 50 pienestä vanerinpalasta, joista monet tuntuivat olevan puutteellisesti tuettuja. Lattia narisi, vanerit taipuivat ja ainakin minulle tuli olo, että merenkäynnissä ne tippuvat alapuolen seinälle.

      • mitä h***n tyyliä

        Sisustuksessa tyyli on korkeintaan tekosyy suorakulmille, todellinen on kustannus. Terävät kulmat ovat epämiellyttäviä satamaoloissa ja vaarallisia merellä. Kotona on monikertaisesti tilaa kierrellä pöydänkulmia, eikä lattia keiku.


      • halpatyyli

        Suorakulma syntyy halvemmalla jo 2-D CAD-piirustuksesta lähtien.


    • ä0åpöo998oli98oli

      Kun se ei mitään maksa niin miksei marisija itse pyöristele kulmia vaikka kultaiseen leikkaukseen. Toisaalta kun se on ilmaista, niin tilaa valmistajalta heti suoraan pymyriäinen venekin.

      • Knotseja

        Sanoo kanttipaatin omistaja


      • Käyttäjätuki on jo v
        Knotseja kirjoitti:

        Sanoo kanttipaatin omistaja

        Käyttäjätuki on jo vastaanottanut ilmoituksen asiattomasta viestistä.


    • Nautorkin

      Joo. Nautorkin lähti sitten varmaan säästölinjalle, kun teki uuden Swan 60:n sisustuksen kantikkaaksi. Väliovetkin ovat ihan suorakulmaisia. Oniistuivat puristamaan veneen hinnan nippa nappa alle kolmen miljoonan verottomana lähtönä. Kaikkeen sitä pitääkin sortua, kun ostajien rahat ovat niin rajalliset ja jostain pitää säästää...
      http://www.nautorswan.com/en/swan-line/swan-60/

      • sinnesetietomennyton

        Ja sama juttu Kultaranta VIII:n kanssa. Palstalaisten mukaan voi olettaa tämän paatin suunnittelijalla oli vain Autocad LT 2D (lisenssi 1400 e) eikä telakallakaan varmaan ollut pistosahaa. Pöytäsirkelillä tehty?

        http://www.iltalehti.fi/turku/200806167805720_tu.shtml


      • tutkaton

      • Micro-wave

    • Omavalmiste

      Kyllä tuo on hyvin pitkälle kustannuskysymys.
      On paljon nopeampaa tehdä pahvilaatikon mallisia rakenteita.

      Löytyy omakohtaista kokemusta oman projektin suhteen, jossa olen koittanut välttää suorakaiteen muotoja.
      Hommaa on ihan elvetisti jo pelkkien muotolistojen teossa, kun ei ole käytössä mitään hienoja cnc värkkejä.
      Mutta tunteja ei lasketa..
      http://aijaa.com/rYbN6I

      • Joakim_

        Tässä nyt kuitenkin puhuttiin veneistä, joiden sisustukset tehdään CNC-koneilla. Niissä ei todennäköisesti tule hirveää eroa kustannuksissa. Vaikkapa Bavariassa oli vielä muutama vuosi sitten lähinnä pyöreitä kulmia ja silti ne olivat hyvin halpoja ja veistämölle tuottoisia. Uskon, että nykyinen kulmikkuus on enemmän muoti- kuin hinta-asia. Sisustus on kuitenkin hyvin tärkeä myyntiartikkeli ko. venetyypeille, joten sen tekeminen ostajia miellyttäväksi ei ole ensimmäinen säästökohde.


      • C/R
        Joakim_ kirjoitti:

        Tässä nyt kuitenkin puhuttiin veneistä, joiden sisustukset tehdään CNC-koneilla. Niissä ei todennäköisesti tule hirveää eroa kustannuksissa. Vaikkapa Bavariassa oli vielä muutama vuosi sitten lähinnä pyöreitä kulmia ja silti ne olivat hyvin halpoja ja veistämölle tuottoisia. Uskon, että nykyinen kulmikkuus on enemmän muoti- kuin hinta-asia. Sisustus on kuitenkin hyvin tärkeä myyntiartikkeli ko. venetyypeille, joten sen tekeminen ostajia miellyttäväksi ei ole ensimmäinen säästökohde.

        Muotiasia tuo varmaankin on, mutta kuka haluaa tuollaisia suorakulmia? Ne näyttävät halvalta. Myydäänkö veneet uusille veneilijöille, jotka eivät ymmärrä, että vene on keinuva tila. Ei sinne pitäisi millään filosofialla tehdä teräviä oven tai pöydän kulmia, johon voisi itsensä teloa.


      • nykymeno
        Joakim_ kirjoitti:

        Tässä nyt kuitenkin puhuttiin veneistä, joiden sisustukset tehdään CNC-koneilla. Niissä ei todennäköisesti tule hirveää eroa kustannuksissa. Vaikkapa Bavariassa oli vielä muutama vuosi sitten lähinnä pyöreitä kulmia ja silti ne olivat hyvin halpoja ja veistämölle tuottoisia. Uskon, että nykyinen kulmikkuus on enemmän muoti- kuin hinta-asia. Sisustus on kuitenkin hyvin tärkeä myyntiartikkeli ko. venetyypeille, joten sen tekeminen ostajia miellyttäväksi ei ole ensimmäinen säästökohde.

        Mitään levynreunaa ei jätetä edes nykybavariassa viimeistelemättä listalla tai ainakin peitenauhalla. Siinä kun suorakulma tulee yhdellä jiirillä tai vieläyksinkertaisemmin suoraan pätkityillä listoilla, pyöreä on kertaluokkaa työläämpi. Jo se viistetty nurkka vaatii enemmän osia. Terävät nurkat matsaavat kyllä hyvin esim lakankankaasta tehtyjen istuinpäällisten kanssa.


      • KiinnostunutMinä

        Kiva nähdä, että joku tekee itse. Onko sulla lisää kuvia tai kotisivuja projektistasi?


    • Omavalmiste
    • h.p2

      Sisustukset ovat muuttuneet kulmikkaimmiksi muodin ja varmasti myös tuotantokustannusten takia. Suuret eurooppalaiset ja amerikkalaiset tehtaat tuottavat valtavia sarjoja veneitä ja silloin osien kiinnitys on onnistuttava nopeasti asentajan ammattitaidolla -ei siis puusepän. Linja on valittu puhtaasti kustannusten takia ja tämän tyyppisen sarjatyön alkuunpaneminen vaatii pääomia.

      Meillä FG Topsailissa tehdään mm. ovien raameja tilauksesta. Yhteen puolikkaaseen ovikaareen menee 21-22 kp täyspitkää jalopuuviilua, jotka liimataan viilukaarimuotissa muotoon. Tämän jälkeen sahataan mittoihin ja ajetaan käsityönä jyrsimestä läpi kolmella tai neljällä eri asetuksella. Sitten kahdesta eri kappaleesta muodostuva ovenkehys asennetaan veneeseen ja viimeistellään paikallaan. Näin on saatu ovelle raamit, jotka ovat vielä lakkausta ja ovea vailla.

      Tällä menetelmällä tehty ovenkehys ei muuta muotoaan ja kestää koko veneen käyttöiän ja sen valmistamiseen menee aikaa. Näitä ovia on yleensä ainakin kolme kappaletta ja vastaavanlaisia puusepäntaitoja vaativia kohteita laatuveneissä runsaasti.

      H.P

      • Kauanko teillä?

        "ja kestää koko veneen käyttöiän"


    • tolurättimies
      • ruiskumies_

        Hiilikuitu mukavasti korostaa sisustuksen hyviä ominaisuuksia. Mustilla pinnoilla p***a ei näy ja pimeys piilottaa muutkin murheet.


    • Omavalmiste
      • pilattu

        Hienoa työnjälkeä. Miksi kokonaisuus on tyritty laittamalla eratti kuin traktorissa ja mittaritaulu kuin autossa. Mihin paperikartta, lisäasennukset, pikkutavaralaatikko kiikareille yms. Mittaripaneeli olis pitänyt viedä eteen ikkunan laitaan jolloin tilaa kartalle olisi jäänyt.


    • Omavalmiste

      Tuo ratti vaan lojuu tuossa karttapöydällä.
      Ruoripumppu tulee tuohon 45 astetta kallistettuun konsoliin.
      Mittaripaneeli niin ikään hakee vielä paikkaansa, eli ei ole vielä kiinni missään.

    • Omavalmiste

      Tuossa väkästellessä on käynyt varsin selväksi miksi kaupallisessa tuotannossa asiat tehdään, niin kuin tehdään..
      http://aijaa.com/dW8OD6

      • välttäkää...

        Joopa joo... Kunhan taas muistetaan, ettei vahingossakaan osteta noita omatekeleitä, kun ne on aina niin surkeaa laatua, varmaan lastulevyä oikeesti noi kalusteet ja sulaa käsiin, jos saavat vähän vettä.



        Pitääkö nyt vielä selittää, että toi oli vitsi ennen kuin joku tosikko tuhlaa lisää palstatilaa. Vaikka pienessäkin sarjassa tehtynä noita rakenteita tulee paljon helpommalla itse yksin kappalein tehden, ei ne helpolla synny tehtaiden suoriin kulmiin verrattuna sittenkään.


      • Omavalmiste
        välttäkää... kirjoitti:

        Joopa joo... Kunhan taas muistetaan, ettei vahingossakaan osteta noita omatekeleitä, kun ne on aina niin surkeaa laatua, varmaan lastulevyä oikeesti noi kalusteet ja sulaa käsiin, jos saavat vähän vettä.



        Pitääkö nyt vielä selittää, että toi oli vitsi ennen kuin joku tosikko tuhlaa lisää palstatilaa. Vaikka pienessäkin sarjassa tehtynä noita rakenteita tulee paljon helpommalla itse yksin kappalein tehden, ei ne helpolla synny tehtaiden suoriin kulmiin verrattuna sittenkään.

        Pitäähän se näkyä, että on omaväkerryspaatista kyse, ettei sekoa kaupassa tehtyihin..

        Kyllä noita mutkapaloja aika joutuisasti tekisi, vaatisi vaan parit puristemuotit ja alipainesäkit. Jonkun tunnin kuitenkin pitää olla muotissa puristuksissa, että liimat kuivaa senverran että käikäle pysyy muodossaan.

        Sitten käikäleet vaan sahataan mittoihin, pontatataan ja liimataan kasaan.


      • vältellen
        Omavalmiste kirjoitti:

        Pitäähän se näkyä, että on omaväkerryspaatista kyse, ettei sekoa kaupassa tehtyihin..

        Kyllä noita mutkapaloja aika joutuisasti tekisi, vaatisi vaan parit puristemuotit ja alipainesäkit. Jonkun tunnin kuitenkin pitää olla muotissa puristuksissa, että liimat kuivaa senverran että käikäle pysyy muodossaan.

        Sitten käikäleet vaan sahataan mittoihin, pontatataan ja liimataan kasaan.

        Eihän sen helposti syntymisen edessä olekaan kuin pari jos-sanaa. Onpa noita itsekin tullut tehtyä isoja kappaleita alipaineella ja mittaripaneelin kokoisia puristimilla. Lopputulos on kyllä vaivan arvoinen, mutta jo sen puristemuotin teon vaivalla saisi tehtyä kolme sirkkelillä jiiriin sahattua ja viisi sitäkin yksinkertaisemmin toteutettua kappaletta. Ja teolliseen tuotantoon laminoidun kappaleen tekeminen on aivan liian hidasta, sehän vaatii vielä odotteluakin muotissaan. Ja tämä todella näkyy teollisesti tuotetuissa veneissä, keittiökaappeja tulee.


    • Kustannustejijä tai ei, ne terävät kulmat ovat veneen sisustuksessa jopa hengenvaarallisia. Itse en ikipäivänä sellaisia, ehkäpä satojatuhansia maksavassa veneessä hyväksyisi. Sen lisäksi, että ovat kamalamman näköiset kuin Ikean halpakeittiö.

      • Hejsan Ikea

        En pidä oviaukkojen teräviä kulmia erityisinä terveysriskeinä. Muutenkin kulmissa näkyy Swanissakin olevan vähän pyöristyksiä, eivätkä ne nahasta mene läpi tuollaisinakaan.


      • Sanitet
        Hejsan Ikea kirjoitti:

        En pidä oviaukkojen teräviä kulmia erityisinä terveysriskeinä. Muutenkin kulmissa näkyy Swanissakin olevan vähän pyöristyksiä, eivätkä ne nahasta mene läpi tuollaisinakaan.

        Eikö ole oviaukkojen terävät kulmat vaarallisia, piti tuokin sitten oikein kirjoittaa. No se sitä tätä palstaan älykkyyttä.


    • PuSe

      Vaaraa aiheuttavat kulmat kannattaa kyllä ottaa huomioon venettä suunniteltaessa. Muitten suhteen on ihan ostajan valinta minkälaiset rakenteet veneeseen tulee. Kuten Omavalmistekin kirjoitti, työtä on ihan s...tanasti. Tässä tapauksessa taitaa se veneen rakentaminen olla pääasia eikä sillä veneily. Tämäkin on ihan ok, mutta ei tarkoita sitä että muiden pitäisi seurata perässä tuota filosofiaa.

      Lisätyötä nuo pyöristykset teettää veneveistämöillekin = kustannuslisä. Enemmänhän sitä aikaa yleensä vietetään siellä keittiön kaappien äärellä kuin veneessä lyhyessä Suomen kesässä. Turha siitä veneestä on yrittää mitään temppeliä tehdä. Käyttöesine se on. Ainakin useimmille.

    • Omavalmiste

      Kaipa tuossa projektissa loppuviimeksi on se takana, että otetaan vähän miehestä mittaa..

    • Ison firman laatu

      Tämä sama trendi näkyy kaikessa sarjatuotannossa, mitä halvemmalla tuote saadaan tehtyä, niin sitä parempi kate. Laadulla ei tunnu enää nykyään olevan merkitystä isoissa firmoissa.

      Ihmisten ostokäyttäytyminenkin on mennyt samaan, siis haluttuun suuntaan, tuotteen kestoiällä tai laadulla tunnu olevan merkitystä edes ostajalle. Näin se vaan ikävä kyllä on.

    • PuSe

      Ei ne markkinavoimien lait ihan noin mene. Kun tehdään yksinkertaisesti, ei kate siitä nouse, vaan tuote voidaan tehdä halvemmalla ja myydä halvemmalla. Ei kukaan maksa samaa hintaa perusversiosta ja laadultaan taas korkeammasta tuotteesta. Käytännössä kate on perusversiossa pienempi mutta myyntimäärät isompia ja valmistajan tili tulee myyntimääristä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6514
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3890
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3305
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1043
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe