Naisellisuus ja ulkonäkö vaihtareissa!!!

Minuli51

Nyt on pakko kirjoittaa, vaikka tiedän että moni suuttuu. Olen 51-vuotias ja käyttänyt viisi vuotta estrogeenihoitoa. Kaiken hyvän (siis että poistaa vv-oireet ja unihäiriöt) se oikeasti auttaa säilyttämään ulkonäköä ja nuorekkuutta. Minä en mitenkään pysty ymmärtämään naisia, jotka eivät välitä ulkonäöstään, etenkään tässä iässä. On paljon ylipainoisia, huonokuntoisia, mummomaisia, jotka ei osaa pukeutua eikä meikata eikä laittaa hiuksiaan ja näyttävät 20 vuotta vanhemmilta. Kun halutaan kärsiä "luonnollisesti" vaihdevuosioireet, muututaan myös mummon näköiseksi. Hiukset ohenee, vyötärö leviää, paino nousee, tulee vaivoja sinne ja tänne. Kun ei nyt vaan haluta syödä hormoneja ja pelätään ihan naurettavia juttuja. Minä ainakin haluan säilyttää hoikan, naisellisen vartaloni ja että hiukseni ovat hyväkuntoiset ja tuuheat, että iho on nuorekas ja hehkuva, kynnet kasvaa hyvin jne. Estrogeenihoito auttaa näiden kaikkien osalta. Nainen hormonihoidossa näyttää 10 vuotta nuoremmalta aina kuin kanssasisaret jotka haluavat riutua hormoninpuutteessa. Minä en ikinä halua alistua siihen, että omat estrogeenitasoni laskevat lähelle nollaa ja kärsisin kaikki ne kamalat vaikutukset. Olen lukenut kasoittain kirjoja ja tutkimuksia aiheesta, tiedän mistä puhun. Ottakaa ensin perusteellisesti selvää ennen kuin teilaatte kaiken hyvän mitä hormonihoito tuo. Ulkonäön säilyminen on myös tärkeää. Monia miehiäkin oikeasti inhottaa nämä mummot.

144

7405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivantotta

      Totta puhut. Minäkin haluan säilyttää itseni sellaisena että olen peilissä ja muiden silmissä naisen näköinen.
      Vielä en ole estrogeenihoitoa käyttänyt, aloitan näin miedosti hormonikierukalla. Jos se vaikka alkuunsa auttaisi. Olen vähän alle 50 vuotias.

      En tiedä vaikuttaako keltarauhashormoni vai mikä, mutta nyt on valitettavasti tullut esim. kynsien kanssa ongelmia. Lohkeilevat todella herkästi, joten lyhyenä on vaan pidettävä, ainakin toistaiseksi. Estrogeeniresepti odottaa pöydällä ja haen sen kunhan ensin olen tasaantunut tästä kierukasta :)

      • Mimmian

        Ai kynsien lohkeiluun hormonikorvaushoitoa?


      • Anonyymi

        Hormoonikierukka ei nuorenna vaan lähes päinvastoin. Sehän on tehty ehkäisyyn ja runsaisiin vuotoihin ja estämään vaihdevuosien häiriö tiloja. Siinähän on osa mies hormoonia ja ei ole ennenkuulumatonta että leukaan voi ilmestyä haivenia. Jossain määrin saattaa lihottaa ja aiheuttaa masennusta. En tiedä mistä oppikirjasta tuokin on luettu. Estrogeeni saattaa tiettyyn rajaan saakka tuntua että se nuorentaa. Väärin. Kurttuisuus tulee mutta kerralla. Mielellään sitä käytetään osteoporoosin eli murtumien estoon koska vaikutus yltää sinne. Kauneus häviää mutta luita se auttaa. Kannattaisi selvitellä näitä ensin. Se on rajun näköistä kun lopettaa estrogeenin niin kurttuisuus näkyy keholla ja kasvoissa muutaman kuukauden sisällä toisin kuin niillä jotka vanhenevat kauniisti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hormoonikierukka ei nuorenna vaan lähes päinvastoin. Sehän on tehty ehkäisyyn ja runsaisiin vuotoihin ja estämään vaihdevuosien häiriö tiloja. Siinähän on osa mies hormoonia ja ei ole ennenkuulumatonta että leukaan voi ilmestyä haivenia. Jossain määrin saattaa lihottaa ja aiheuttaa masennusta. En tiedä mistä oppikirjasta tuokin on luettu. Estrogeeni saattaa tiettyyn rajaan saakka tuntua että se nuorentaa. Väärin. Kurttuisuus tulee mutta kerralla. Mielellään sitä käytetään osteoporoosin eli murtumien estoon koska vaikutus yltää sinne. Kauneus häviää mutta luita se auttaa. Kannattaisi selvitellä näitä ensin. Se on rajun näköistä kun lopettaa estrogeenin niin kurttuisuus näkyy keholla ja kasvoissa muutaman kuukauden sisällä toisin kuin niillä jotka vanhenevat kauniisti

        Estrogeeni ja progesteroni ei lihota. Huonot ruokailutottumukset, energiantarpeen väheneminen ja liikunnan puute sen sijaan lihottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hormoonikierukka ei nuorenna vaan lähes päinvastoin. Sehän on tehty ehkäisyyn ja runsaisiin vuotoihin ja estämään vaihdevuosien häiriö tiloja. Siinähän on osa mies hormoonia ja ei ole ennenkuulumatonta että leukaan voi ilmestyä haivenia. Jossain määrin saattaa lihottaa ja aiheuttaa masennusta. En tiedä mistä oppikirjasta tuokin on luettu. Estrogeeni saattaa tiettyyn rajaan saakka tuntua että se nuorentaa. Väärin. Kurttuisuus tulee mutta kerralla. Mielellään sitä käytetään osteoporoosin eli murtumien estoon koska vaikutus yltää sinne. Kauneus häviää mutta luita se auttaa. Kannattaisi selvitellä näitä ensin. Se on rajun näköistä kun lopettaa estrogeenin niin kurttuisuus näkyy keholla ja kasvoissa muutaman kuukauden sisällä toisin kuin niillä jotka vanhenevat kauniisti

        Siis miten niin lopettaa? Mutta kun ei ole pienintäkään aikomusta lopettaa elinaikanani! Onnekssi mulla on lääkäri joka tajuaa ettei hoitoa kannata ikinä lopettaa..ja että naisen tulee saada päättää itse! Ja sitä paitsi saan milloin tahansa hankittua ilman reseptiäkin. En lopeta vaikka olisi syöpä tai tulppa. Kuolemakin on parempi vaihtoehto kuin hormoonittomuus!

        Aion olla elossa ja elää kunnes kuolen

        N-from-here


      • Anonyymi
        Mimmian kirjoitti:

        Ai kynsien lohkeiluun hormonikorvaushoitoa?

        Ihan niin niin hiukset kun kynnetkin voivat huonosti jos ei hormoonitaspainoa ole , ja sitä ei olekkaan silloin jos ilman estrogeeniä mennään lävitse vaihdevuodet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hormoonikierukka ei nuorenna vaan lähes päinvastoin. Sehän on tehty ehkäisyyn ja runsaisiin vuotoihin ja estämään vaihdevuosien häiriö tiloja. Siinähän on osa mies hormoonia ja ei ole ennenkuulumatonta että leukaan voi ilmestyä haivenia. Jossain määrin saattaa lihottaa ja aiheuttaa masennusta. En tiedä mistä oppikirjasta tuokin on luettu. Estrogeeni saattaa tiettyyn rajaan saakka tuntua että se nuorentaa. Väärin. Kurttuisuus tulee mutta kerralla. Mielellään sitä käytetään osteoporoosin eli murtumien estoon koska vaikutus yltää sinne. Kauneus häviää mutta luita se auttaa. Kannattaisi selvitellä näitä ensin. Se on rajun näköistä kun lopettaa estrogeenin niin kurttuisuus näkyy keholla ja kasvoissa muutaman kuukauden sisällä toisin kuin niillä jotka vanhenevat kauniisti

        Yksi nainen käytti esrogeenia siin kauan kun hän eli eikä koskaan tullut kurttuiseksi eli yli 90 vuotta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hormoonikierukka ei nuorenna vaan lähes päinvastoin. Sehän on tehty ehkäisyyn ja runsaisiin vuotoihin ja estämään vaihdevuosien häiriö tiloja. Siinähän on osa mies hormoonia ja ei ole ennenkuulumatonta että leukaan voi ilmestyä haivenia. Jossain määrin saattaa lihottaa ja aiheuttaa masennusta. En tiedä mistä oppikirjasta tuokin on luettu. Estrogeeni saattaa tiettyyn rajaan saakka tuntua että se nuorentaa. Väärin. Kurttuisuus tulee mutta kerralla. Mielellään sitä käytetään osteoporoosin eli murtumien estoon koska vaikutus yltää sinne. Kauneus häviää mutta luita se auttaa. Kannattaisi selvitellä näitä ensin. Se on rajun näköistä kun lopettaa estrogeenin niin kurttuisuus näkyy keholla ja kasvoissa muutaman kuukauden sisällä toisin kuin niillä jotka vanhenevat kauniisti

        On siinä hourupää akalla suureellisesti puhuttu asioista. Pitäkää vaikka 1000 kynttä housuunne. Tehän olette sekstistiivinen 100 % oikea yöjuoksujen kujakissa. Oletteko seksi alalla töissä ja onko kaikki hyvin kotona. Mistä korvasta tuulee. Niitä on kaikkia myytävänä millä voitte saada vielä tehokkaammin. Kyllä hävettää ja noloo ku ootte tommonen. Onko teillä apatiaa ja millaisena näette itsenne 5 vuoden kuluttua. Mikään ei riitä teille haluatte enemmän enemmän pelkkä huuli. Kerroitte viestissä että teillä on huulihalkio oletteko käyneet gynelooppeilla. Olette todella vaarallinen miten pystytte menemään yleensäkin olemaan toisten ihmisten kesken. Glitterit tehostatte halukkuuttanne ja olette halukas ottaa enemmän.


      • Anonyymi

        Pahoittelen mutta ei onnistu kohdallanne. Me näämme kuka vie voiton. Kysykää tuota itseltäsi miltä ja missä olen 10 vuoden kuluttua. Te ette tule voittamaan. Hollywood on täynnä teidän laisia ammattilaisia.


    • bbdjjjkk

      En suutu millään muotoa....mutta.....ihmettelen aikuisen ihmisen tiedonpuutetta.Kaikki ei voi hormonihoitoa käyttää vaikka haluaisi.Minä esim. käytin 10 kk hormonikorvausta....pohkeessani todettiin lihaslaskimotulppa ja hormonit heti pois käytöstä........Eli ennenkuin "tuuletellaan" hormonin puolesta niin voisi olla jotain faktatietoa korvien välissä.

      • Anonyymi

        Ihan totta , kaikille ei se sovi, minun tyttäreni sai veritulpan jalkaan ja estrogeeniä jäi siihen . Jotkut saavat migreeni kohtauksia siitä , siis kaikille seei sovi, mutta hyvin monelle ihan erinomaisesti.
        Mutta aina vaan aitä yki 30 vuotta vanhaa pelkoa levitetään että muka saa syövän siitä , niin ei ole tänään , ja ainahan syöpä tulee niillekin jotka eivät koskaan ole estrogeeniä käyttöneetkään ägynegologit suosittelevat sitä tänään. Vaikeisiin vv hoidoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta , kaikille ei se sovi, minun tyttäreni sai veritulpan jalkaan ja estrogeeniä jäi siihen . Jotkut saavat migreeni kohtauksia siitä , siis kaikille seei sovi, mutta hyvin monelle ihan erinomaisesti.
        Mutta aina vaan aitä yki 30 vuotta vanhaa pelkoa levitetään että muka saa syövän siitä , niin ei ole tänään , ja ainahan syöpä tulee niillekin jotka eivät koskaan ole estrogeeniä käyttöneetkään ägynegologit suosittelevat sitä tänään. Vaikeisiin vv hoidoksi.

        Hei lopettakaa ajoissa. Ja menkää kaikki HOITOO ja nyt nyt on tää on teidän viestit tosi sairastaaaa. Ettekö te käsitä moniko vanha ukko ja pojat lukee näitä teidän viestejä. Ja nämä hourupää akat ottavat ihosiirtoja ja leikkauttavat kasvojaan ja syövät seksi lääkkeitä. Menkää hyvänen tähden hoitoon kaikki.


    • E-käyttäjä itsekin

      Voi hyvät siskot sentään. Lukekaapas näitä kirjoituksia enemmän. Kyllä monilla on kaikenlaista vanhenemisvaivaa siitäkin huolimatta, että käyttävät estrogeenihoitoa. Ei estrogeeni ole ainut autuaaksi tekevä aine, joka poistaa vanhentumisen kuin taikaiskusta.
      kyllä paljon enemmän vaikuttaa se, miten elät. Syötkö itsellesi sopivaa ruokaa, liikutko, ullkoiletko ja miten yleensäkin hoidat hiuksiasi ja ihoasi. Perimällä on myös suuri osuus siihen, miten vaihdevuodet iskee päälle.
      Kaikkea hyvää ei tosiaankaan voi pistää estrogeenihoidon piikkiin, mutta toki välillisesti vaikuttaa ylkonäköön sillätavalla, että kun ei ole kaikkia fyysisiä oireita: unettomuutta, hikoilua, nivelkipuja, limakalvojen kuivumista jne. olo on parempi ja levänneempi ja se jos mikä näkyy ulkomuodossa. Unettomuushan mm laskeee mielialaa ja lihottaa.
      Tämä kirjoitus ei mitenkään teilaa mielipiteitänne, mutta totuutta kehiin vain laitan.

      • vaihtarit koettu

        Mielestäni perimä eli geenit ovat kaikkein tärkein juttu, millaiset vaihtarit sattuu kohdalle, toiset pääsee tässäkin jutussa helpommalla, jopa ulkonäkö säilyy joillain ilman hormoneja.Tälläistä tää elämä vaan on.


      • Anonyymi
        vaihtarit koettu kirjoitti:

        Mielestäni perimä eli geenit ovat kaikkein tärkein juttu, millaiset vaihtarit sattuu kohdalle, toiset pääsee tässäkin jutussa helpommalla, jopa ulkonäkö säilyy joillain ilman hormoneja.Tälläistä tää elämä vaan on.

        Meitä oli aikanaan paljon naisia työpaikalla jotka olimme siinä viidenkympin iässä monella
        oli oli korvaushoito ja voivat hyvin. Sitten oli yksi jolla ei sitä ollut ja kehui koko ajan ettei hänellä ollut mitään vaihdevuosiin liittyvää oiretta edes.

        Mutta me muut oltiin nähty naisen alituiset kiukun puuskat ja miten ilkeä hän saattoi olla nuoremmille työntekijöille , niin että hän ei ollut tietoinen omista mielialan vaihteluistaan , joita me toiset saatii todistaa tämän tästä.

        No menihän nekin oireet ohi häneltä aikanaan ja kun jotkut puhuivat vaihdevuosia vaivoista kahvi tauolla niin joka kerta tämä ihminen julisti ettei hänellä ole ollut mitään haittaa vaihdevuosista, me muuta oltiin hiljaa eikä uskallettu katsoa toisiamme pelossa että alkaisi naurattamaan . Niin että kaikilla on vaihdevuodet eritavalla, toisille sopii korvaus hoito kaikille ei sekään sovi..kukin tavallaan


      • Anonyymi
        vaihtarit koettu kirjoitti:

        Mielestäni perimä eli geenit ovat kaikkein tärkein juttu, millaiset vaihtarit sattuu kohdalle, toiset pääsee tässäkin jutussa helpommalla, jopa ulkonäkö säilyy joillain ilman hormoneja.Tälläistä tää elämä vaan on.

        Minun äitåidilläni ei ollut yhtäkään ryppyä vaikka hän oli yli 80 ei liioin käyttänyt koskaan mitää hoitoa vaihdevuosiin , meidän suvussa naisilla on kamala hikoaminen vaihdevuosissa
        Eikä sekään ole mitenkään mukavaa aina pää märkänä ja puserot tarttuu märkään selkään .
        Yksi työkaveri kehui ennen eläkkeelle jäämistään ettei hänellä ole koskaan ollut mitään haittaa vaihde vuosista . Me muut katsoimme salaa toisiamme, sillä kaikki muistivat hänen raivokohtauksen silloin kun hänellä alkoi vaihdevuodet , hän oli oikea hirviö silloin ja sai kahden ihmisen lopettamaan työnsä kun eivät jaksaneet . Siis ei ollut itse tietoinen edes miten ilkeä hän oli muita kohtaan niinä vuosina


      • Anonyymi

        AAMEN levätkää rauhassa.


    • .......

      Juu käytin yhden vuoden hormonihoitoa kun vaivat olivat sietämättömät, nyt tuntuu siltä että kestän - vain hikoilu jäljellä.
      Ulkonäkö on tärkeä mutta tuskaisuus pahempi.

    • karisma pysyy jos on

      totta.geenistötö myös ratkaisevat.elämäntavat ja asenne yleensä.ei miehetkään keski-iässä enää heti viehätä,ryppyjä silmäpussit,kaljuja,tukka ohentunut huomattavasti.puumattakaan libidosta,,,,,mut eletään vaan vaikka henkimlähtee,,,ei vaan ajan etemiselle voi mitään.

    • Pp-57

      Ja minä käytin puoli vuotta estrogeeniä. Lihoin, turposin, tulin kärsimättömäksi enkä jaksanut liikkua. Ei kiitos enää sitä, mieluummin hikoilen ja nukun huonosti.
      Jaksan kuitenkin liikkua ja säilyttää painoni ennallaan.

      • potilas NN

        Ihan samaa mieltä! Otetaanko koskaan huomioon, että potilaalla saattaa olla hyperesterogenia! Tarkoittaa sitä, että estrogeenia on niin paljon, että naapureillekin voisi antaa. Ja jos siihen lisää reseptin mukaan lisää, niin... Saa ruveta symään progesteronia! Että jaksaa elää! Toisin sanoen: on olemassa poikkeuksia, joille estrogeeni ei sovi. Ja sen huomaa...


    • Nainen 55 v.

      Olen 55-vuotias ja käyttänyt hormonikorvaushoitoa 3 vuotta. Se auttoi yöhikoiluun, joka on ollut hankalin oireeni. Mutta jo paljon ennen vaihdevuosia alkaneeseen unettomuuteen ja unihäiriöihin ei korvaushoidolla ole ollut vaikutusta. Annoksen lisäämistäkin kokeiltiin jossain vaiheessa ilman tulosta.

      Uskon, että hormonikorvaus säilyttää ulkonäön helpommin nuorekkaana, toisin sanoen ihon ja limakalvot. Itse olen aina ollut tosi hoikka ja liikunnallinen sekä syönyt terveellisesti, joten painoni on pysynyt samana kuin se oli 20-vuotiaana. Korvaushoito ei ole siis nostanut painoani.

      Vaikka hoikka olenkin, niin reisiin tuntuu kertyvän selluliittia aiempaa helpommin. Ja ikävä tosiasia onkin, että estrogeenilla on tässä osuutensa. Mitat ovat samat kuin ennen korvaushoitoa, mutta muhkurainen kudos reisissä on pahentunut.

      Hoidolla ei myöskään ole ollut vaikutusta hiuksiini tai kynsiin. Hiukset ovat alkaneet ohentua jo 30-vuotiaasta lähtien. Sen sijaan kynnet ovat aina olleet vahvat jo ennen korvaushoitoa.

      Seksin suhteen taas kävi niin, että ennen korvaushoidona aloittamista tuli tilanne, etten enää saanut orgasmia ja kaikki seksuaalinen mielihyvä tuntui kadonneen. Hoidon aloitettuani orgasmit tulivat takaisin. Ikävä kyllä yleinen kiinnostus seksiin on hiipumaan päin. Miehessäni ei ole vikaa ja seksiä on kuitenkin kiva harrastaa vaikka harvemminkin, vaikkei aina niin huvittaisi.

      Hormonikorvaus ei siis ole taikatemppu nuoruuden ylläpitämiseksi, mutta aion jatkaa sitä vielä vuosia. En näet halua osteoporoosia, sydäntauteja tai paksusuolen syöpää, joita hormonikorvaus ehkäisee. Rinta- ja kohtusyövän riskiä minimoin tarkastuksilla sekä pysymällä hoikkana, välttämällä alkoholia ja liikkumalla runsaasti.

      • Anonyymi

        Runkaaja mitä hikoilua. Anna hiki tulla taitaa pahasti teillä housuissa kutistaa. Akkahan runkkaa. Akka hourupää menkää hoitooooo. Sairastaaaa tosi on. Viihdytätte itteenne seksi lääkkeet ja dollo leluilla. Tietääkö teidän läheiset mitä te teette. Kantsis kertoa ja olla rehellinen. Inhottaa olette inhottava. Kuka tommoseen haluu etes koskea saatikka sitten etes kattoo. Hei kato mikä sä teet onko toi oikein mitä te teette.


    • Hormoonihurmio

      Minä taas ihmettelen ihmisiä, jotka jaksavat jatkuvasti paheksua toisten ihmisten ulkonäköä.

      Hormonihoito ei ole mikään nuoruuden eliksiri, et mitenkään pysty päättelemään kadulla vastaan tulevan keski-ikäisen naisen ulkonäöstä, käyttääkö hän hormoneja vai ei. Toiset pysyvät nuorekkaan näköisinä pitempään, toiset vanhenevat nopeammin, ja eniten siihen vaikuttavat geenit ja elämäntavat.

      "Iho on nuorekas ja hehkuva" - odotahan 10 vuotta, sitten ei enää ole, vaikka tekisit mitä. Kaikkien iho ja limakalvot kuivuvat vanhemmiten, sille et voi yhtään mitään.

      Minulle ei ulkonäkö ole koskaan ollut tärkeä asia, ja siksi myöskään vanheneminen ei tunnu maailmanlopulta. Itsetuntoni ei onneksi ole koskaan ollut ulkonäöstä kiinni, enkä arvioi muitakaan ihmisiä ulkonäön perusteella.

      Huonoon kuntoon voi olla muitakin syitä kuin mukavuudenhaluisuus tai laiskuus - oletko ikinä kuullut esimerkiksi sellaisesta asiasta kuin oikeat sairaudet?

      • Nainen 55 v.

        Hei Hormoonihurmio! Varmasti kaikki tietävät, että huono kunto voi johtua myös erilaisista sairauksista. Mutta aika monella keski-ikää nuoremmallakin rapakunto on ihan oman "työn tulosta". Ei viitsitä eikä välitetä pitää huolta itsestä ja sitä kautta terveydestä.

        Ja kyllä ulkonäöllä nykymaailmassa on valitettavan paljon merkitystä. Kun nainen on pitänyt itsestään huolta ja se näkyy ulkonäössä, niin muiden ihmisten suhtautuminen ja kohtelu on positiivisempaa sekä työ- että yksityiselämässä. Ja ulkonäöstä huolehtiminen on monelle suorastaan mielenterveyden hoitoa. Olo on paljon virkeämpi, kun peilistä katsoo hyvin säilynyt viisikymppinen eikä mikään rupsahtanut ressukka.

        PS. Ja kyllä ihon hehkua voi nykymenetelmillä ylläpitää pitkälle vanhuuteen!


      • Anonyymi

        Kyllä pystyy päättelemään kadulla. Itsellänikin iho alkoi dramaattisesti kuivua, ja aloitin korvaushoidon viime tingassa. Ei ollut mitään jakoa seksin harrastamiseen esivaihtareissani, ei mikään vagifem tms auttanut edes kuivuuteen, ja eihän paikallisvalmisteet palauta haluja. Nyt voin hyvin kun käytän neljää eri systeemistä hormonia reseptillä. Mutta reseptittömyyshän ei mua estelisi. Aion käyttää loppuelämäni! Ja kyllä, omalla vastuulla voi käyttää vaikka olisi ollut rintasyöpä tai veritulppa. Sitä ei kukaan mun puolestani päätä millaista on elämänlaatuni. Tosin mulla ei noita ``vasta-aiheita`` ole, ja elän terveellisesti. 45+ on todellakin uusi 30.

        Minkä ihmeen takia joku valittaa elämän valinnoistani. Tää on mun elämä. Olkaa ilman hormonikorvaushoitoa ketkä haluatte, mutta älkää valittako toisten ihmisten omista valinnoista.

        N-from-here


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pystyy päättelemään kadulla. Itsellänikin iho alkoi dramaattisesti kuivua, ja aloitin korvaushoidon viime tingassa. Ei ollut mitään jakoa seksin harrastamiseen esivaihtareissani, ei mikään vagifem tms auttanut edes kuivuuteen, ja eihän paikallisvalmisteet palauta haluja. Nyt voin hyvin kun käytän neljää eri systeemistä hormonia reseptillä. Mutta reseptittömyyshän ei mua estelisi. Aion käyttää loppuelämäni! Ja kyllä, omalla vastuulla voi käyttää vaikka olisi ollut rintasyöpä tai veritulppa. Sitä ei kukaan mun puolestani päätä millaista on elämänlaatuni. Tosin mulla ei noita ``vasta-aiheita`` ole, ja elän terveellisesti. 45 on todellakin uusi 30.

        Minkä ihmeen takia joku valittaa elämän valinnoistani. Tää on mun elämä. Olkaa ilman hormonikorvaushoitoa ketkä haluatte, mutta älkää valittako toisten ihmisten omista valinnoista.

        N-from-here

        Täytyy vielä lisätä että annostuksen on oltava riittävä, ja tiettu muukin terveys hoidettu lisäksi, esim kilppari ja ferritiini. Kyllä, hrt auttaa lähes kaikkeen, myös haurastuneisiin kynsiin, vaikka ketjussa epäiltiin. Mulla palautui harmaat ihokarvatkin.Tosin sheivaan posliiniksi joten ei hirveesti väliä? Tekisin itsarin ilman hrt, kyllä oli elämänlaatu niin huonoa, vaikka vasta esivaiharit meneillään.

        N-from-here


      • Anonyymi

        Oletko ihan varma että limakalvot ja iho kuivuvat vanhemmiten jos käyttää pysyvästi useita eri hormoneja ja riittäviä määriä?

        Mistäpä edes tietäisit koska et ilmeisesti käytä, ainakaan pysyvästi kaikkia erilaisia hormoneita kuten minä. Aloin käyttää 3-5 vuotta sitten esivaihtareissa, ja iho on pikemminkin palautunut eikä rappeutunut lisää. Ja jos limakalvot mukamas alkaa eri hormonien käytöstä huolimatta kuivua, sitten lisäksi paikalliset estro ja dhea sekä keltarauhashormoni kierukka, ja vaikka kookosöljy lisäksi.

        Turha manata pahanilmanlintuna kaikenlaista, joka omalla kohdallasi pitää paikkansa kun vastusat hormoneja. Ja muistutan että omalla vastuulla saa käyttää vaikka olisi ollut syöpä tai veritulppa. Voi löytää reseptin kirjoiittavan lääkärin tai hankkia ilman reseptiä.

        N-from-here


    • Hormoonihurmio

      "Olo on paljon virkeämpi, kun peilistä katsoo hyvin säilynyt viisikymppinen eikä mikään rupsahtanut ressukka."

      Eiköhän se riipu myös siitä, kuinka suhtautuu itseensä ja ulkonäköönsä? Nykyajan ulkonäkökeskeisyys on suorastaan sairasta, ihmisen arvo mitataan hänen hehkeydessään. Ulkonäöllä ei kuitenkaan pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa, kuinka toisia ihmisiä arvostamme. Kaikki ovat yhtä arvokkaita, olivat sitten "pitäneet itsestään huolta" tai eivät.

      Aika monen naisen aika on mennyt siihen, että ovat pitäneet ensisijaisesti huolta toisista, miehestä, lapsista, vanhenevista vanhemmista ja appivanhemmista. En lähtisi heitä syyllistämään siitä, että eivät jaksa enää puunata omaa nahkaansa.

      • Minuli51

        Sen tietysti ymmärrän, että jos ei ole ikinä ollut oikein minkään näköinen naisena, ei sitä v-vuosissakaan jaksa aiheeseen paneutua tai siis se ei kannata eikä kiinnosta. Mutta jos nainen on aina ollut viehättävä ja miesten mieleen, toki sen haluaa säilyttää niin kauan kuin se on mahdollista! Enkä tarkoita tällä mitään pinnallista, blondattua, vahvameikkistä heitukkaa isoine tisseineen. Ei sellainen ole viehättävä. Se on jotain muuta, sellaista välittömyyttä ja luonnollisuutta, että ei edes tiedä olevansa sellainen, mutta saa sitten kuulla niin naisilta kuin miehiltäkin elämän mittaan, miten on kaunis ja nätti ja ihana...itse en ole ikinä meikannut paljoa, en käytä juuri koruja, en värjää hiuksia, en ole ikinä käyttänyt punaista kynsilakkaa tai punaista huulipunaa, luen paljon syvällistä kirjallisuutta, olen kiinnostunut kuvataiteista, runoista, avaruudesta, psykologiasta, ravitsemustieteestä ym. Silti olen vahvasti sitä mieltä, että ulkonäköön kannattaa satsata ja sen tekee parhaiten tässä iässä estrogeenihoito !


      • Anonyymi
        Minuli51 kirjoitti:

        Sen tietysti ymmärrän, että jos ei ole ikinä ollut oikein minkään näköinen naisena, ei sitä v-vuosissakaan jaksa aiheeseen paneutua tai siis se ei kannata eikä kiinnosta. Mutta jos nainen on aina ollut viehättävä ja miesten mieleen, toki sen haluaa säilyttää niin kauan kuin se on mahdollista! Enkä tarkoita tällä mitään pinnallista, blondattua, vahvameikkistä heitukkaa isoine tisseineen. Ei sellainen ole viehättävä. Se on jotain muuta, sellaista välittömyyttä ja luonnollisuutta, että ei edes tiedä olevansa sellainen, mutta saa sitten kuulla niin naisilta kuin miehiltäkin elämän mittaan, miten on kaunis ja nätti ja ihana...itse en ole ikinä meikannut paljoa, en käytä juuri koruja, en värjää hiuksia, en ole ikinä käyttänyt punaista kynsilakkaa tai punaista huulipunaa, luen paljon syvällistä kirjallisuutta, olen kiinnostunut kuvataiteista, runoista, avaruudesta, psykologiasta, ravitsemustieteestä ym. Silti olen vahvasti sitä mieltä, että ulkonäköön kannattaa satsata ja sen tekee parhaiten tässä iässä estrogeenihoito !

        Olen juuri saman tyyppinen. Paitsi välillä meikkaan aika voimakkaasti ja laitan vaaleita raitoja paksuun kullanruskean tukkaani. Estron lisäksi käytän, dhea, testoa, progesteroni. Noista ainakin dhea ja progesteroni auttavat myös ihoon estron lisäksi. Ei kyse ole mistään hyväksynnän hakemisesta, en yksinkertaisesti halua rupsahtaa. Plastiikkakirurgian voi ottaa lisäksi ihos varten jos tarvitsee, mutta hormonit tehokkainta!

        N-from-here


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen juuri saman tyyppinen. Paitsi välillä meikkaan aika voimakkaasti ja laitan vaaleita raitoja paksuun kullanruskean tukkaani. Estron lisäksi käytän, dhea, testoa, progesteroni. Noista ainakin dhea ja progesteroni auttavat myös ihoon estron lisäksi. Ei kyse ole mistään hyväksynnän hakemisesta, en yksinkertaisesti halua rupsahtaa. Plastiikkakirurgian voi ottaa lisäksi ihos varten jos tarvitsee, mutta hormonit tehokkainta!

        N-from-here

        Ja 45 on uusi 30. Joillekin se voi olla sitä ilmankin hrt-hoitoa toki.

        N-from-here


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja 45 on uusi 30. Joillekin se voi olla sitä ilmankin hrt-hoitoa toki.

        N-from-here

        Mitä jos yksinkertaisesti menisitte HOITOON hullu akka. Ei täällä tarvita tommosia suttutukkia. Paksu patukkaa huuleen. Glitterit otsatukkaan ja kymmenen kierukankynttä housuun. Saisitte avun ja menisitte hyvä jumala hoitoon. Moniko lukee näitä hullu kirjoituksia ja menee shokkiin. Oletteko ajatelleet että pelotatte ihmisiä. Ihmiset voivat pelätä teitä. Hei haloo onko pää halo. Monot vain pyörii jaloissa. Moniko poika ja vanha poika mies lukee nämä viestit ja saa sotkun. Ja herää kauhuun. Ole hyvä ja menkää hoitoon.


    • Juupa juu

      Pikkasen on selityksen makua mutta esim. hyvän itsetunnon omaavalle kyllä riittää että itse hyväksyy itsensä ja on sinun oman itsensä kanssa.Minusta olisi ainakin rankkaa elää siinä että pitää hakea muualta hyväksyntää kuten mainitsit esim. miehiltä jne.......

      Jollain muotoa vaan Minuli51 sinulla on viestintä ristiriitaista.Toivottavsti huomaat sen kun luet tekstisi uudelleen mitä suosittelen lämpöisesti.

    • Nuorekas terve 52v.

      Kukin taplaa tyylillään. Kyllä se ulkoinen nuorekkuus ja "kauneus" riippuu paljolti geeneistä ja elintavoista. Minä olen 52 v. enkä ole käyttänyt enkä aio käyttää korvaushoitoa. Olen aina ollut urheilullinen ja syön ja elän terveellisesti. Kroppani ei ole samanlainen kuin se oli 2-kymppisenä vaan se on nyt mielestäni paljon PAREMPI. Aloitin urheilun nuorena ja jatkanut liikunnallista elämäntapaa.Olen sporttinen, pyöreät kankut, ei sellua, käsivarret kiinteät, ei löllyvää, kynnet kovat ja pitkät, hiukset hyväkuntoiset ja puolipitkät, ryppyjä tottakai mutta ei pahasti. Minua luullaan jatkuvasti ainakin 10v nuoremmaksi ja nuoretkin miehet katsoo "sillä" silmällä. En leuhki niillä mutta yritän vain tuoda toisenkin kannan ap:n yleistämiselle. Ihoni on myös hyvä ja fressi ja hoidan sitäkin luomusti. Olen yleensä iloinen ja reipas ja innostunut elämästä. Liikuntaa harrastan monella lailla, hiihtäen, pyöräillen, kävellen, meloen, luistellen, rullahiihtäen jne. miten milloinkin huvittaa. Lähinnä ulkona tapahtuvaa liikuntaa ja kotona sitten venytyksiä. Seksi sujuu ja limakalvoja hoidan luonnonöljyillä.
      Aika usein ja luulen että yleisempi syy kuin mikään estrogeenin puute naisten "rupsahtamiseen" on se että ei vaan huolehdita itsestään. Onhan noita paljon ikäistään vanhemman näköisiä nuoria naisia eikä heillä ole vielä estrogeenit loppuneet mutta esim. monet 3-kymppiset näyttää 4-kymppisiltä jne. kun ei pidetä itsestä huolta kaikilla tasoilla.
      Minun vaihevuodet ovat vasta alullaan eli öisi joskus hikoilen yms. menkut on vielä suht säännölliset mutta aion jatkaa näin luomusti ja ajattelin että kokeilen jotain luontaislääkettä kuten Pro Balance joka sisältää luontaista estrogeeniä ja progesterogia jota myös tarvitaan estrogeenin kanssa. Olen käsittänyt että yksin estrogeeniä ei tulisi käyttää vaan molempia kuten oma kehokin tuottaa niitä molempia. En tiedä mitä korvaushoito sisältää, saattahan siinä olla molempia. Te varmaankintiedätte jotka käytätte. Minusta on hyvä että tällaisia hoitoja on jotta jokainen nainen voi itse valita miten mennä vaihevuodet läpi mutta minun kirjoitukseni tarkoitus oli että EN ole samaa mieltä ap:n kanssa tuosta mummottumisesta.

      • nivelet

        Kyllä,kyllä... Nuorekas terve 52 v..Mutta toivon ettei Sinulle käy kuten minulle ..
        Oli kuin omasta elämästäni tuo tekstisi silloin 10 vuotta sitten. Vaihtarit alkoivat kuin salama kirkkaalta taivaalta vieden jalat alta jatkuen kaikkine muine vaivoineen joita en halua edes muistella..erilaisista silloisista korvaushoidoista huolimatta.
        Tosin en heti hakenut korvaushoitoakaan koska kuukautiset olivat normaalit ja jopa täsmällisemmät kuin aikaisemmin.
        Vaihtarit alkoivat 53 vuotiaana ja ovat kestäneet 10 vuotta eikä loppua tunnu näkyvän...myös menskut vielä näyttäytyy pari kertaa vuodessa eli munasarjoissa on edellenkin toimintaa.
        Jos ei joku päivä muita oireita ole niin sitten kipuilee nivelet..Uskon että liiallisesta liikunnasta nuorempana on myös osatekijänä näihin vaivoihin.
        Pahinta oli se äkillinen kunnon romahdus ja käsittämätön heikkouden tunne.
        Toivon Sinulle parempaa onnea kun minun tapaukseni.


      • Stop menskuille
        nivelet kirjoitti:

        Kyllä,kyllä... Nuorekas terve 52 v..Mutta toivon ettei Sinulle käy kuten minulle ..
        Oli kuin omasta elämästäni tuo tekstisi silloin 10 vuotta sitten. Vaihtarit alkoivat kuin salama kirkkaalta taivaalta vieden jalat alta jatkuen kaikkine muine vaivoineen joita en halua edes muistella..erilaisista silloisista korvaushoidoista huolimatta.
        Tosin en heti hakenut korvaushoitoakaan koska kuukautiset olivat normaalit ja jopa täsmällisemmät kuin aikaisemmin.
        Vaihtarit alkoivat 53 vuotiaana ja ovat kestäneet 10 vuotta eikä loppua tunnu näkyvän...myös menskut vielä näyttäytyy pari kertaa vuodessa eli munasarjoissa on edellenkin toimintaa.
        Jos ei joku päivä muita oireita ole niin sitten kipuilee nivelet..Uskon että liiallisesta liikunnasta nuorempana on myös osatekijänä näihin vaivoihin.
        Pahinta oli se äkillinen kunnon romahdus ja käsittämätön heikkouden tunne.
        Toivon Sinulle parempaa onnea kun minun tapaukseni.

        Jos sinulla on menskut vielä yli 60-vuotiaana, niin tilanne ei ole normaali. Viivästyneestä menopaussista puhutaan, jos kuukautiset jatkuvat vielä yli 55-vuotiaana. Ja syynä on kehon oma estrogeenituotano, joka jatkuu jos nainen on lihava. Liika rasvakudos näet tuottaa estrogeenia, mikä saa menkat jatkumaan. Se altistaa myös rinta- ja kohtusyövän riskille. Menepä gynekologille, jos et ole käynyt säännöllisesti, varmistamaan ettei kyse ole mistään vakavammasta.


      • Hormoni mikä hormoni

        Hormonikorvaushoito sisältää aina sekä estrogeenia että progesteronia, jos naisella on kohtu tallella. Jos kohtu on poistettu, niin silloin riittää pelkkä estrogeeni. Progesteroni eli keltarauhashormoni estää kohdun limakalvon liikakasvua ja sitä kautta kohtusyövän kehittymistä. Siksi tarvitaan kumpaakin hormonia.

        Myös ns. luontaiset estrogeenit ovat hormoneita, joilla on samanlaisia haittavaikutuksia kuin lääkärin määräämällä hormonikorvaushoidolla. Niiden käyttö vain on mielestäni epävarmempaa, koska niitä ei ole tutkittu kuten lääkkeitä.


      • Nuorekas terve 52v.
        nivelet kirjoitti:

        Kyllä,kyllä... Nuorekas terve 52 v..Mutta toivon ettei Sinulle käy kuten minulle ..
        Oli kuin omasta elämästäni tuo tekstisi silloin 10 vuotta sitten. Vaihtarit alkoivat kuin salama kirkkaalta taivaalta vieden jalat alta jatkuen kaikkine muine vaivoineen joita en halua edes muistella..erilaisista silloisista korvaushoidoista huolimatta.
        Tosin en heti hakenut korvaushoitoakaan koska kuukautiset olivat normaalit ja jopa täsmällisemmät kuin aikaisemmin.
        Vaihtarit alkoivat 53 vuotiaana ja ovat kestäneet 10 vuotta eikä loppua tunnu näkyvän...myös menskut vielä näyttäytyy pari kertaa vuodessa eli munasarjoissa on edellenkin toimintaa.
        Jos ei joku päivä muita oireita ole niin sitten kipuilee nivelet..Uskon että liiallisesta liikunnasta nuorempana on myös osatekijänä näihin vaivoihin.
        Pahinta oli se äkillinen kunnon romahdus ja käsittämätön heikkouden tunne.
        Toivon Sinulle parempaa onnea kun minun tapaukseni.

        Kiitos sinulle nimim. nivelet! Toivon että sinullakin jo loppuisi nuo oireet ja kivut, eipä niiden vaihtareiden tarvitsisi noin kauan kestää.
        En minä mielestäni liikaa ole liikuntaa harrastanut enkä koskaan sillei tressaamalla, se on vaan ollut elämäntapa. No kyllä nuorempana kun kävin vielä puntilla niin lopetin siksi kun jalkakyykyt alkoivat tuntua polvissa. Ne joskus vaivaa jos poljen pitkiä matkoja kerrallaan pyörällä. Löytyisiköhän noihin niveliin jotain luontaislääkettä.
        Kyllä varmasti se kunto tästä rapistuu pikkuhiljaa, toivon kuitenkin että pystyisi pitämään sen niin että voi liikkua ja vaeltaa. Siksi nuo polvet vähän huolestuttaa.
        Ja yksi ilkeä vaiva alkoi minulla 48v. eli hormonaalinen migreeni. Se iskee yleensä menkkujen aikaan, välillä vähän ennen niitä. Ja nyt viime aikoina joskus myös ovulaation aikana eli 2 krt kuussa ja kestää n.2-3 päivää. Neurologi sanoi silloin kun sen diaknisoi että se todennäköisesti loppuu sitten kun vaihtarit loppuu tai sitten ei koskaan!
        Toivon sinulle iloa elämääsi pitkittyneistä vaihtareistasi huolimatta, tsemppiä!


      • nivelet
        Stop menskuille kirjoitti:

        Jos sinulla on menskut vielä yli 60-vuotiaana, niin tilanne ei ole normaali. Viivästyneestä menopaussista puhutaan, jos kuukautiset jatkuvat vielä yli 55-vuotiaana. Ja syynä on kehon oma estrogeenituotano, joka jatkuu jos nainen on lihava. Liika rasvakudos näet tuottaa estrogeenia, mikä saa menkat jatkumaan. Se altistaa myös rinta- ja kohtusyövän riskille. Menepä gynekologille, jos et ole käynyt säännöllisesti, varmistamaan ettei kyse ole mistään vakavammasta.

        Vastaan vielä tuohon nim. Stop menskuille..
        Todellakin olen älynnyt mennä gynelle.
        Voisin sanoa että olen "asunut" gynen pukeilla siitä alkaen kun vaihtarit alkoi.
        Tutkittu on jopa sairaalassa siten kuin tämän päivän lääketiede osaa ja ymmärtää. Minulla on geeneistä johtuva aivan "normaali" tilanne.
        Saihan äitini vielä 50 v. täytettyään terveen poikalapsen.
        Lihava en ole koskaan ollut johtuen liikuntatottumuksistani.
        Menenpä taas kevään korvilla gynelle..tietysti.


      • Anonyymi

        Kyllähän jokainen tietää mikä on pitkän iän salaisuus. Jurskuttaa vain suttutakkusta salaattia. Ehdottaisin teille että menisitte yksinkertaisesti HOITOON eihän tommonen iällä trendaaminen ole mistään kotosin. Käytättekö paljon poikia ja yöjuoksuja onko ollut. Moni voi tulla surulliseksi ja saada shokin kun lukee näitä teidän hollywood tarinaa. Ei teistä välttämättä saa enää Marilynia tai Madonnan ulkomuotoa. Tarvitaan monta leikkausta ja ihosiirtoja. Olkaa hyvä ja hakekaa kiireesti apua ja menkää hoitoon. Tuo mitä teette ja olette kirjoittaneet on mielenvikaisinta mitä olen milloinkaan lukenut. Tänne synnytään ja tänne kuollaan. Teidän jos haluatte voi laatikoita ja sillä tavoin muotoilluilla saada jotain aikaan. Tämä on kauheaa ja kauhuun mitä olette itsestänne kirjoittanut.


    • tuli vaan mieleen

      Onko kukaan huomannut, miten useat keski-ikäiset luulevat olevansa nuoremman näköisiä mitä ovat....yleensä näyttävät ihan oman ikäisiltään. Olen huomannut että monet kertovat ikänsä ja sen jälkeen odottavat reaktiota että sanottaisiin: ei millään uskoisi!! Ja jos ei sellaista reaktiota tule, aletaan kehumaan miten siellä ja täällä luultiin paljon nuoremmaksi. Huh-huh. Näitä on tullut nyt niin paljon viime vuosina vastaan, että alkanut mietityttämään eikö ihmiset näe omaa vanhenemistaan. Muiden vanheneminen kyllä huomataan: se ja se oli kyllä niin rupsahtaneen näköinen...ainakin 10 vuotta vanhemman näköinen kuin on. Naurattaa ja vähän ärsyttääkin.

      • Olivia54v

        Ihan samatuli tännekin mieleen!! Jokaisellehan ne ikämuutokset tapahtuvat, toisilla ilmeisesti lähinäkö niin paljon heikkenee, ettei näe omaa ikääntymistään:). Photoshopatut julkkikset on asia erikseen, mutta oman tuttavapiirini ihmiset, kyllä jokaisesta iän huomaa, kun osaa oikein katsoa.Itsestäni puhumattakaan.
        Eihän se ihmisen viehättävyys iästä ole kiinni, iloinen ja huomaavainen ihminen on aina mukavaa seuraa. Tokihan vaatetus, terve ja huoliteltu olemus antaa paremman vaikutelman- mutta ikä,sen vaan huomaa!!!


      • Nähty molemmat
        Olivia54v kirjoitti:

        Ihan samatuli tännekin mieleen!! Jokaisellehan ne ikämuutokset tapahtuvat, toisilla ilmeisesti lähinäkö niin paljon heikkenee, ettei näe omaa ikääntymistään:). Photoshopatut julkkikset on asia erikseen, mutta oman tuttavapiirini ihmiset, kyllä jokaisesta iän huomaa, kun osaa oikein katsoa.Itsestäni puhumattakaan.
        Eihän se ihmisen viehättävyys iästä ole kiinni, iloinen ja huomaavainen ihminen on aina mukavaa seuraa. Tokihan vaatetus, terve ja huoliteltu olemus antaa paremman vaikutelman- mutta ikä,sen vaan huomaa!!!

        Taas tätä! Ei tässä ihmisen iloisuudesta ja huomaavaisuudesta olekkaan kysymys. Toiset vaan näyttää nuorekkaammilta kuin toiset ja se on tosi juttu. Alla kaksi iloista naista joilla molemmilla ryppyjä kuten tässä iässä kaikilla ja joista Eini on vanhempi muttei photoshopattu.Tämä oli sitten vaan esimerkki.Toiset vaan on niille nuorekkaammille kateellisia ja sekin on tosi juttu!

        http://www.justjared.com/photo-gallery/1860911/susan-boyle-scotland-01/

        http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288444865265.html


      • Anonyymi

        Tuo on vaan sinun ajatuksiasia asiasta , et sinä mikään selvänäkijä ole että muka tiedät mitä toinen odottaa vastaukseksi ,
        Se on vaan niin että monet naiset ovat nuorekkaan näköisiä vielä ikääntyneenäkin , vaikka eivät ole tehneet ulkonäölle yhtään mitään.
        Ne geenit, ne geenit ………………


      • Anonyymi

        Ennole sellaista huomannut, mutta en kyllä pahemmasti etsimään arvostelemisen aihetta muiden ulkonäöstä , sillä jokaisella,on oikeus olla sellaisen kun on.
        Joten ei minua ainakaan huvita mitenkään toisten ulkonäkö, sehän on erilainen jokaisella, pääasia että ihmiset saavat olla terveenä , joten annetaan olla osioittelemasta omien ajatusten perusteella toisia ihmisiä, siinähän vaan näyttää oman itsensä hyvin selvästi kun kritisoi muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennole sellaista huomannut, mutta en kyllä pahemmasti etsimään arvostelemisen aihetta muiden ulkonäöstä , sillä jokaisella,on oikeus olla sellaisen kun on.
        Joten ei minua ainakaan huvita mitenkään toisten ulkonäkö, sehän on erilainen jokaisella, pääasia että ihmiset saavat olla terveenä , joten annetaan olla osioittelemasta omien ajatusten perusteella toisia ihmisiä, siinähän vaan näyttää oman itsensä hyvin selvästi kun kritisoi muita.

        Taidatte olla kiinnostunut toisistanne. Kuten huomaatte hän esittelee itseään teille ja haluaa että te teette aloituksen. On turhaa kritisoida itseään ja tärkeää on kohdata ihminen ihmisenä. Rohkeita valintoja ja rohkeita päätöksiä. Soihtu korkealla ja uusia suhteita kohti.


    • Keski-iän kriisi?

      No kyllähän niitä oikeesti on ja kyllähän sen huomaa itsekin keski-ikäisenä kuka on nuoremman näköinen ja kuka vanhemman näköinen kuin ikäisensä.
      Hyvä esimerkki vaikka Arja Koriseva, 48v. = nuorekas hyvännäköinen!
      Ja samahan se on nuoremmillakin, niissäkin eron näkee, toiset vaan näyttää vanhemmilta mitä on. Usein syynä on elämäntavat ja tyylikin, vaikka se onkin ulkoista.
      Samoiten kuka tahansa näkee myös keski-ikäisistä miehistä eron, on nuorekkaan näköisiä/oloisia (niitä "dressman-miehiä") ja sit on niitä "papparaisia" Meitä vaan on niin moneksi.
      Ja sitten niille nuorekkaille ollaan kateellisia! Sekin on nähty!
      Itse olen "oman" ikäiseni näköinen, siis perussellainen mutta kyllä erotan nuorekkaan näköiset naiset ja miehet enkä peittele sen kertomista heille koska tiedän monista että ovat "satsanneet" siihen elämäntavoillaan.
      Ja sehän on myös tosiasia että tupakointi vanhentaa ja tekee ihosta elottoman ja tunkkaisen näköisen ja tietenkin kova alkoholin käyttö.

      Mutta tässä ketjussa olikin kyse tuosta estrogeenin vaikutuksesta ulkonäköön johon en ota kantaa kun en tiedä kuka tutuistani käyttää ja kuka ei.

    • Syöjätär

      Minusta pahimmat vaihdevuosioireet olivat toivottomuuden tunne, ärtyneisyys iloisuuden ja hauskuuden osittainen katoaminen elämästä. Olen syönyt hormoneja kohta 10 vuotta. Aloitin 43-vuotiaana.

      Parhaiten säilyttää kauneutensa kun ei tupakoi eikä juo viinaa. Syö terveellisesti ja liikkuu. Hormonitkin voivat jollakin tavalla auttaa. En tiedä kun en voi olla niitä syömättä.

      Hiukset minulla on edelleen hyvässä kunnossa mutta kyllä muuten ikääntymisen huomaa. On minuakin luultu nuoremmaksi kuin olen, mutta sehän on katsojan silmissä:) Minä meikkaan ja värjään hiuksia. Harrastan liikuntaa ja menen ajoissa nukkumaan. En juo enkä tupakoi. Minulla ei ole mitään muita sairauksia.

      Täytyy olla kiitollinen ja koittaa muistuttaa itselleen, että tämä on elämän parasta aikaa?

      • anniina..

        Hei Syöjätär! Mitä hormoonia olet käyttänyt ? Geeliä vaiko pillerin muodossa?


      • Hormoni yhdellä o:ll
        anniina.. kirjoitti:

        Hei Syöjätär! Mitä hormoonia olet käyttänyt ? Geeliä vaiko pillerin muodossa?

        Kysymykseesi löytyy vastaus itse tekstistä. Syöjätär kertoo syöneensä hormoneja (yhdellä o:lla), joten kyse ei voi olla geelistä vaan pillereistä. Eikä pillerimerkillä liene väliä, sillä jokaisella naisella ne toimivat tavallaan. Mene siis gynekologille sinäkin!


      • Anonyymi

        Oletteko oikea Kultakutri vaikutatte minusta hullulta. Tuollaiset päiväkoti elämän päivärytmi varmaan sopii Teille, jotkin ihmiset haluavat muuta kuin tuollaista mitä te teette. Taitaa teillä olla syynä jokin muu. Te vaikutatte siltä kun odottaisitte kypsymistä näyttämään koko maailmalle kypsyyttänne ja olette kuin valmiustilassa olemaan pojille se yöjuoksu. Oletteko miettinyt mitä toiset näkevät kultakutrimaisen mielenvikaisuutenne. Eihän kukaan täysin normaali elä tuollei. Teidän olisi hyvä käydä useammin tutkituttamassa gyneloopeilla nuo yöjuoksuasiat. Onko teillä sama mies poika joka käy yöjuoksulla luoksenne. Teillä on se tiedetään hyvä syy Kultakutri oloon ja päiväkoti rytminen elämä. Pidämme täällä peukkuja Teille jos se sittenkin tänään.


    • Paskinta aikaa

      Kyllä silloin ei voi puhua elämän parhaasta ajasta, jos siitä pitää itseään oikein muistuttaa. Jos elää parasta aikaa, ei sitä tarvi itselleen hokea. Minä en kyllä käsitä, miten tämä aika kaikkine inhottavine vaivoineen voi olla parasta aikaa.
      Miten mukamas, kun koko ajan jotain uutta vaivaa pukkaa tulemaan, vaikka kuinka yrittää itseään hoitaa.
      Vatsa menee sekaisin jo ajatuksesta, kun pitää muistaa geelit, voiteet joka aukkoon erikseen, sopiva ruoka, että vatsa yleensä toimii ja välttää ruokia jotka ei enää sovi, vaikka aiemmin olet syönyt mitä mieli tekee ilman sen kummempia vatsaoireita. Heräät yöllä mihin aikaan sattuu, etkä saa unenpäästä kiinni yhtä helposti kuin nuorempana. Liikuntaharrastuksista huolimatta huomaat miten kroppa valittaa vastaan, kun yrität kääntää ja vääntää vanhaan malliin.
      Mitä hauskaa tässä on?
      Kysyn vaan.

      • viisseiskanen

        Mulla alkoi seksuaalisesti elämän paras aika 40plussana ja tunsin itseni kauniiksi ja haluttavaksi ja seksiä teki usein mieli. Nyt olen lähes kuuskyt, eikä enää tunnu samalta. Alamäki alkoi n. pari vuotta sitten ja vähän saman tapaisia tuntemuksia, kuin edellisellä.


      • Syöjätär

        Oikeasti olen kanssasi samaa mieltä. Paskaa tämä on, kunhan yritin olla ironinen tuossa lopussa. Kyllä hormonitasapaino on tärkeä, ei vain osannut siitä nauttia silloin kun hormonit oli omasta takaa.


      • Anonyymi
        viisseiskanen kirjoitti:

        Mulla alkoi seksuaalisesti elämän paras aika 40plussana ja tunsin itseni kauniiksi ja haluttavaksi ja seksiä teki usein mieli. Nyt olen lähes kuuskyt, eikä enää tunnu samalta. Alamäki alkoi n. pari vuotta sitten ja vähän saman tapaisia tuntemuksia, kuin edellisellä.

        Voi voi ei kiinnosta mitä teette. Olette pelkkä ukoille kuoriainen. Hei pitäiskö teidän lopettaaaaa. Hei et saa mua susta välittämään saatikka antamaan pelle hourupää akka. Jos toi on sun elämää ja elämän tarkoituksena niin pidä se. Kyllä tukkaasuttu seittiisi jonkun takertuu. Lyhyt oli virsinne. Hei siis pitäiskö teidän yksinkertaisesti lopeta lopettaaaaa. ei haluta ei kiihota ei kiinnosta.


    • Luomumuori

      Minä puhuin juuri eilen mieheni kanssa miten huoletonta ja upeaa oli 11 vuotta sitten kun tavattiin, minä olin 41v silloin. Ei ollut vielä tätä migreeniä, ei näitä levottomia öitä, ei näitä mielialan vaihteluita, ei ärtyisyyttä ja voimattomuutta ja nyt vasta on premenopaussi alkanut. Mitä vielä tulossa, en uskalla ajatellakkaan.
      Mieheni sanoi että silloin 11v sitten olin voimakkaimmillani fyysisesti ja henkisesti ja hän osti minulle 100€ luontaislääkkeitä jos vaikka ne helpottaisi. Ajattelin käyttää niitä ainakin vuoden verran ja jos niistä ei ole mitään apua niin sitten hommaan hormonit.
      Eli voin kyllä sanoa että elin silloin paljon "parempaa" tai ainakin mielekkäämpää ja helpompaa aikaa. Jo pelkästään tämä migreeni tai huonot yöunet vaikuttavat niin paljon elämänlaatuun.
      Mutta yritetään pärjätä. ihanaa kun aurinko paistaa!

      • Anonyymi

        Oletteko kokeilleet turbo viagra tabletteja, elätte tällä hetkellä apaatti vaihetta. Kuulostaa aivan siltä että olette varmasti jo kyllästynyt ja kuitenkin haluatte vielä. Ehdottaisin aivan rehellisesti että menisitte yksinkertaisesti HOITOON ja hankkisitte kunnon apuvälineet vielä kun henki pihisee. Ja ajatelkaa että teistä on vielä moneen showun.


    • taatu 1

      Olen 48v kiukkuinen ja itkuinen akka. Pakko johtua hormoneista...Pari vuotta sitten olin paljon positiivisempi ja iloisempi. Aina olen kyllä ollut itkuherkkä ihminen,mutta nyt saatan pillahtaa itkuun mitättömistäkin syistä. Ajoittainen vitutus vaivaa ja muutenkin "kilahdan" helpommin kuin ennen.
      Hikoilu ja univaikeudet tästä enää puuttuukin.
      Kohta varmaan jo lähtee ukkokin menemään. Mutta seksi sentään maistuu. Mieheni mielestä vähempiki riittäisi:D
      Jotain tarviis varmaan keksiä ,ennen kuin tirvasee jotain vastaantulijaa turpaan.

    • Hyväksyntä

      Ikävää kun nykyajan pinnallisuus ja ulkonäkökeskeisyys tarttuu yhä vanhempiin ihmisiin.Enää ei saisi vanheta ja jos kuori rapistuu,"miehiä" inhottaa..!Ihmisarvo ei määräydy ulkokuoren perusteella.Kaikilla kuori vanhenee,ennenpitkää ja uskon että jos liiaksi kuoreen tuijottaa,tulee todella vaikeata hyväksyä vanheneminen on sitten minkä ikäinen tahansa.Me naiset luomme ulkonäköpaineet toisillemme juuri tälläisellä liialla ulkonäköön keskittymisellä.Itse haluan ainakin keskittyä ihan muihin asioihin,tärkeisiin ja mieltä kohottaviin eliantaa aikaani muuhun kuin itseni fiksailuun.Olen ollut kaunis ja nuori,niinkuin muutkin ja nyt voin jo hellittää ja olla armollinen itselleni.Kaikelle kun on aikansa ja paikkansa.On ihanaa hyväksyä itsensä ilman tällinkejä ja jatkuvaa peiliin tuijottamista!Jää niin paljon aikaa kaikkeen muuhun kivaan.Minulle riittää kunhan vain pysyn terveenä ja elinvoimaisena ja sen takia liikun paljon ja syön ravintorikasta ruokaa,kuitenkaan herkkuja unohtamatta.Kaikkea kohtuudella.Ehkä asennoitumistani auttaa,kun olen kohdannut paljon sairauksia ja kuolemaa elämäni aikana.oivaltanut mistä täällä on kyse.Ja edesmennyt äitini,joka oli aito oma itsensä,aina,eikä yrittänyt muita liiaksi miellyttää.Antaa niitten ukkojen inhota,jos siltä tuntuu ja nautitaan elämästä ilman turhia ulkopuolisia paineita!

      • Luonnotar

        Ukot pitävät luonnollisista naisista.


      • Kaksimuukalaista

        Kirjoitin tämän aikoinaan.Pitää hyvin kutinsa,uskon vakaasti siihen,että aikansa kutakin..Mutta jokainen,tyylillään,oma elämähän siinä kyseessä on.Aikansa ja vaivansa käyttää niihin asioihin jotka tärkeitä.


      • Mittasuhteet
        Luonnotar kirjoitti:

        Ukot pitävät luonnollisista naisista.

        Ei läheskään kaikki pidä luonnollisista naisista.Vaatimukset tuntuvat olevan aika mahdottomia nykypäivänä,pitää olla sitä ja tätä tai ei kelpaa,sekä miehillä että naisilla.Surullista,mutta totta.Töitä pitää ihan tehdä,että pysyy itselleen ja omille aatteilleen uskollisena.Palauttaa itsensä aina,mittasuhteiden äärelle.


      • Anonyymi
        Luonnotar kirjoitti:

        Ukot pitävät luonnollisista naisista.

        Niin taitaa teillä olla omia henkilökohtaisia kokemus. Tuo kuulostaa aivan kun olisitte lepyttelijä ja olette sen kanssa jolle kelpaatte. On kauheaa lukea kirjoitettua asiaa olla kynnysmatto ja toisen halun ja ehtojen alle. Jos ette pysty se on raukkamaisuutta sanoa ja kohdata tosi asioita. Niin iteppähän vastaatte sairaamuksista. Tuollainen kyynnittäminen se näyttää sopivan teille. Ja periksi antaminen. On kuin olisi kuollut kuulostaa aivan siltä. Ihmiset eivät arvosta tuollaisia ihmistä ja herättää kysymys onko se enää tervettä. Ei kukaan voi tyytyä ja tuntea hyvää olemalla toisten kyykittämisen kohteena tuollaiseen kohteluun. Olisi todella hyvä miettiä onko itse enää terve ja näkeekö toiset teidät terveenä. Ehdottaisin että läheisenne toimittaisi teidät hoitoon ja tutkimuksiin niin tuo elämän mielekkyys ja ihmisten arvostus tulla kohdatuksi ja mielihyvää tuntisitte.


      • Anonyymi
        Luonnotar kirjoitti:

        Ukot pitävät luonnollisista naisista.

        Ja ravintorikasta ruokaa syötte oletteko sika joka elää kuravellissä navetassa. En itse haluaisi antaa tälläistä kuvaa itsestäni. Kannattaa miettiä mitä kirjoittaa. Kannattaisi kohdata todellisuus ja itselle rehellinen.


    • Iloinen luomumamma

      En ole lukenut koko ketjua enkä tiedä kertoiko joku ukkojen inhosta. Minä ainakin pidän itsestäni huolta niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. En ukkojen inhon tai ihailun vuoksi vaan itseni vuoksi. Tähän itsestäni huolehtimiseen kuuluu siis liikuntaa, henkistä hyvinvointia, terveellistä ruokaa, herkkuja, ulkoilua, matkailua, luomukauneudenhoitoa, luontaishoitoa yms. Minulla riittää intoa itseni hoitamiseen ja ulkoinen olemus kun se on pirtsakka, se saa itselle vaan elämäniloa. Ulkoista kauneutta hoidan siis samalla ja itseni vuoksi. Se antaa iloa. Ei kaikki itsestään huolehtiminen ja kauneudenhoito tarkoita aina sitä että sen tekee vain miesten takia. Laaja-alainen elämänkatsomuskin on itsestään välittämistä. Ja minun mielestäni tälläytyminen ei ole kauneudenhoitoa. Tälläytyminen on tälläytymistä mutta jos joku on sellaisen tien itselleen valinnut niin sehän on hänen asiansa. Annetaan heidänkin vanheta ja taklata tyylillään.

      • Anonyymi

        Olkaa rehellinen. Taidatte trendata ja haluatte saada välittämistä muilta ihmisiltä. Te kypsyttelette itseänne ja kyllä kaikki miehet sen ymmärtää tuon meikkilaatikko touhut ja Hollywood tähdeksi tälläytymisen. Hakekaa Viagra hoito itsellenne ja niin tulee ihmisen toiselle kuuluvuutta näkyväksi. Mitä jos sittenkin menisitte itseenne ja miettisitte mihin tähtäätte kypsyttelyllä ja miten isoksi kypsyä. Moni nainen ja mies lukee näitä viestejä.


    • Syöjätär

      Minä syön Progynova 1 mg ja laitan alapäähän lisäestrogeenia (puikkoja). Kohtu ja munasarjat on poistettu. Kuumia aaltoja ja yöheräilyjä on hoidosta huolimatta. En tiedä kuinka kamalaa olisi jos en söisi mitään.

      Nättinä tai no, siedettävän näköisenä täytyy olla kun on tuo työ semmoinen ettei voi metsänpeikon näköisenä olla:)

    • N 48

      Minä olen 48 vuotias ja ei ole ollut tarvetta käyttää hormonihoitoa, kuin ja ainoastaan 2 kertaa kun mensut eivät millään meinannut loppua.

      Minä olen laihtunut ja tällä hetkellä painan 53kg Minun siskolleni kävi samoin.

      Kun katson peilistä niin voin sanoa että minulla on sievä vartalo.

      • 58v

        Niin olet vasta 48v, kun minä en tiennyt tossa iässä vielä mitään vuoto häiriöistä. Mulle alkoi menkat heittelemään vasta 53vuotiaana.


      • N 48
        58v kirjoitti:

        Niin olet vasta 48v, kun minä en tiennyt tossa iässä vielä mitään vuoto häiriöistä. Mulle alkoi menkat heittelemään vasta 53vuotiaana.

        Minulla on kyllä ollut vuotohäiriötä aika usein, mutta onneksi mensut ei enää tule joka kuukausi. Viimeeksi pienet mensut oli muistaakseni tammikuussa, mutta välillä on sellaset oireet, kuin mensut olisi menossa, muttei vuotoa tule kuitenkaan.

        Aika rankat mensut oli ja vuotoa kesti lähes kuukauden. Sitten oli pakko hankkia keltarauhashormoonikuuri ja se sitten auttoi.

        Tavallisesti premenopaussi alkaa alle 50 vuotiaana ja minulla se alkoi 44 vuotiaana.


      • Tippa Iita
        N 48 kirjoitti:

        Minulla on kyllä ollut vuotohäiriötä aika usein, mutta onneksi mensut ei enää tule joka kuukausi. Viimeeksi pienet mensut oli muistaakseni tammikuussa, mutta välillä on sellaset oireet, kuin mensut olisi menossa, muttei vuotoa tule kuitenkaan.

        Aika rankat mensut oli ja vuotoa kesti lähes kuukauden. Sitten oli pakko hankkia keltarauhashormoonikuuri ja se sitten auttoi.

        Tavallisesti premenopaussi alkaa alle 50 vuotiaana ja minulla se alkoi 44 vuotiaana.

        Tässäkin on n48 jolla vuoto on jäänyt tälläkertaa päälle. Ihan ei ole vielä kuukautta valuskellut. Tämä on ensimmäinen tällainen ongelmakuukausi.
        Jos tässä nyt lähtisin jostain keltarauhaskuuria hakemaan, niin saakohan sen tähän hätään oireiden perusteella vai pitääkö vastaanotolla heti ruveta paikkojaan esittelemään vaikka vuotaa?
        Meidän paikkakunnalla ei edes ole gynen vastaanottoa, työterveys- tai terveyskesuslääkäri olisi ainoa vaihtoehto.


      • 52v + premeno
        58v kirjoitti:

        Niin olet vasta 48v, kun minä en tiennyt tossa iässä vielä mitään vuoto häiriöistä. Mulle alkoi menkat heittelemään vasta 53vuotiaana.

        Olemme kaikki erilaisia ja myös vaihtarioireet alkavat eri ikäisinä eri ihmisille. Eikä se onneksi ole mikään kilpailu nuorekkuudesta!


      • Anonyymi

        Uinu uinu lemmikkini. Jää hyvästi nyt.


    • Ikää lasissa 48V

      Juu muistan lämmöllä omaa mummoa,pehmeä,lämmin syli ja luonne!Itse tyttöjen äitinä haluan ehdottomasti antaa terveen mallin äitiyteen ja mummouteen.Mummoiässä olen ja mitäpä sitä pakoilemaan:)Kaikelle on aikansa ja paikkansa ja nyt mummoikä saavutettu!

    • Hieroja huomaa

      On oikeastaa aika koomista ja huvittavaa seurata, miten nykymummot laihduttaa ja ruskettaa itseään niin, että nahka on kuin saappaan varsi. Ryppyjä sitten oiotaan erinäisillä voiteilla, täytteillä ja pistoksilla ja koneellisilla hytkyttimillä ja jos ei auta niin ei kun veitsellä leikaten kiristetään ja kuristetaan.
      Vielä kun vedetään päälle teinivaatteet käyttäydytäänkin kuin teinit: biletetään pitkin kyliä ja vaihdetaan miestä kuin paitaa. Siinä on nykymummo.
      Lopputuloksena on kuitenin usein laiha ruttuinen kuivakka kääkkänä, vaikka kohde itse uskoo olevansa hoikka ja nuorekas.
      En tarkoita, että pitäisi antaa itsensä rupsahtaa ja lihoa, mutta hyvät elämäntavat näkyvät suotuisammin kuin kaikenmaailman poppakonstit.

      • ::)

        Puhut täyttä asiaa, näin se vaan menee.


      • 1955 :)

        Ei noita kuivia kääkkänöitä, kyllä paljon näe. Ei ainakaan täällä maaseudulla. Itse painan 70kg ja pituutta 170 ja pidän itseäni sopivaisena, en ole lihava, mutten alipainoinen kääkkäkään. Hormoonihoito, ei mulle sopinut, luontaisjutuilla ja sopivaisella ruokavaliolla menen, sekä liikunnalla ja voimaharjoittelulla. Pukeudun nykyaikaisesti ajan hengen mukaan, olematta silti "teinimummu". Bilettää kyllä osaan tarvittaessa, mutta saman miehen kanssa olen ollut 33vuotta.


      • kondiksessa lihakset

        Kateelliset näköjään viitsii nähdä vaivaa toisen ulkonäöstä. On ihan sama onko laiha ja kurttuinen vai läskinen, niin molemmat henkilö kantaa itse. Itse en ole vielä hierojaa tarvinnut, vaikka istumatyössä olenkin ollut jo 40v 8t/pv. Onnekseni, kun tuollaisia hierojia on liikenteessä.


      • Halooja
        kondiksessa lihakset kirjoitti:

        Kateelliset näköjään viitsii nähdä vaivaa toisen ulkonäöstä. On ihan sama onko laiha ja kurttuinen vai läskinen, niin molemmat henkilö kantaa itse. Itse en ole vielä hierojaa tarvinnut, vaikka istumatyössä olenkin ollut jo 40v 8t/pv. Onnekseni, kun tuollaisia hierojia on liikenteessä.

        Lue aloittajan kommentti ensin...


    • Mie vai sie

      Kyllä näin on ja jos nyt miehistä puhutaan,kuten aloittaja miesten inhotuksesta mummomaisia naisia kohtaan,niin ei ne miehet naisia tsiikatessa juurikaan yli viisikymppisiä huomaa,vaan katseet kohdistuu jokatapauksessa,on nuorekas tai ei,paljon nuorempiin naisiin.Naisen kuin naisen ikä näkyy,vaikka olisi kuinka laitettu tai treenattu tms. koko olemuksessa.Miesten kanssa vuosikymmeniä töitä rinta rinnan tehneenä voin näin sanoa,kaikkea on kuultu ja nähty.Joten ei ainakaan niiden takia kannata yrittää näyttää nuoremmalta.Jos pelkkä ulkonäkö ratkaisisi,niin moniko mies ottaisi ottaisi viiskymppisen jos tarjolla ois kaks-,kolmekymppinen neitokainen...Eikä ne miehetkään kaikki niin itseään hoida, ja näyty nuorekkailta vanhemmalla iällä,joten asian voisi kääntää halutessa toisiapäinkin.Joten mitä väliä,kun vain terveys säilyy ja toimintakyky.

    • Hyväkuntoinen ikäänt

      Tuo hierojan kirjoitus on kyllä aivan totta. Eihän ammattilainen tietenkään asiakkaalle mene toitottamaan, että ompas tämä ryppyinen ja kuihtunut. Ammattilainen hoitaa ongelmat ikään ja sukupuoleen katsomatta. Pinta pn pintaa ja ihminen itsessään ratkaisee.

    • N 48

      En minä ainakaan ole lahduttanut itseäni, vaan kun mensut eivät enää tule joka kuukausi ja turvota alamassuani on paino pudonnut normaaliin.

      Voinhan minä sen kertoa, että minun pituus on vain 159cm ja painan 53kg

      Harrastan reipasta kävelyä ja kannan kauppakassitkin kotiin 1,5km

      Työmatkat on niin lyhkäset, että sen kävelee reippaasti 10 minuutissa

      Töissä ei istuta vaan seisomatyö, jossa lihaksia tarvitaan jonkin verran.

      Tietenkin syön sen verran kun kulutan.

      Niin ja ihoni on vaalea ja pysyy silleen.

      • Monenlaisia naisia

        Kuulemma painon kuuluisikin pysyä suunnilleen samana aikuisiän. Paino nousee pääosin siksi, että ihmiset syövät enemmän kuin kuluttavat, eli tekevät virhearviointeja. Olen samaa kokoluokkaa, mutta vähän nuorempi. Muistan, että nuorena söin tosi paljon enemmän, tosin tein silloin raskasta työtä. Vitsailenkin aina, että olen saanut äidin puolelta ylipainoisuuden geenit, mutta isän puolelta kohtuulliset ruokatavat. Pienelläkin hyötyliikunnalla on iso merkitys painon hallinnassa ja kropan mallissa. Onnea meille!

        Ai niin. Minulla ei ole ollut koskaan selkeää vyötäröä eikä rintoja. Mistä ne hankkisin sitten, kun vaihdevuodet todenteolla alkavat? Ja olen ihosairas, joten siloposkea minusta ei tule. Hiukset eivät meinanneet kasvaa päähäni edes vauvana, joten pidän ohuet karvani ihan lyhyinä. Enkä silti tunne itseäni epänaiselliseksi.


    • Mormor

      Olen 57-vuotias, enkä suinkaan haluaisi näyttää mummolta vielä. Minulla on yksi lapsenlapsi, että mummo kuitenkin olen jo. Veritulppariskin vuoksi minulle ei suositella hormooneja. Alakautta saan käyttää hormooneja pari kertaa viikossa.

    • 50, ei vielä mummo

      Hmm.. ehkä meillä n viiskymppisillä on väärä kuva mummosta. Ei mummon tarvi näyttää siltä, miltä mahdollisesti oma mummomme on näyttänyt. ei tarvi kaivaa mitään mummomekkoja ja aino-tossuja esille. On tuossa eiemmassa kirjoituksessa sen verran kuitenkin perää, ettei aivan kaikkea teiniuotia kannata päälleen vetää. Näkeehän sen jo noissa "kättelyjuhlissa" kerran vuodessa, ettei spagettiolkaimet ja napapaidat enää ns aikuista naista välttämättä pue. ;-)
      Mutta tottakai sitä voi pukeutua tyylikkäästi ja seksikkäästikin olematta silti naurettavan näköinen.

      • Anonyymi

        Lukeeko niissä vaatekappaleiden lapuissa oikein että minkä ikäiselle ne on tarkoitettu.
        En ole koskaan ymmärtänyt tuota kukkaa puheen aihetta että ikä määrää mitkä vaatteet on niinkuin sopivat, samoin hiukset , ne pitäis olla lyhyeksi kynityt että sopii ikäistensä joukkoon
        Ei kai kukaan eläke iässä lajittelemaan mitään napa paitoja ylleen , mutta monelle sopii hienosto legginsit, niistäkin jo joku vanhus on kirjoitellut negatiivisesti.
        Niin että annetaan jokaisen pukeutua omalla tavallaan ilman ikäluokitteluja . Ja puetaan itsekkin vaatteet ylle jotka ovat omaan makuun.


    • raksamamma

      No ei napapaidat mutta noi spagettiolkaimet on taas sellainen juttu että se "sopiminen" kyllä riippuu käsivarsista ja vartalosta, ei iästä. On aikuisia naisia joilla on vielä kiinteät, urheilullisen näköiset käsivarret ja selkä tai kiinteän pyöreä ja naisellinen. Sehän riippuu naisesta jos on pitänyt itsestään huolta ja tehnyt jotain fyysistä käsillään. Ei siihen mitään ihmeitä tarvita, lihomista voi estää ruokavaliolla ja liikunnalla. Vanhukset on eri juttu mutta me 5-kymppiset emme ole vielä vanhuksia joten meidän kyllä pitäisi vielä jaksaa jotain fyysistäkin. Kyllä silloin mielestäni spagettiolkaimia voi käyttää. Ehkä jättäisin kaappiin jos oisin lihava tai muhkurainen tai muuten vain löllyvä. Minä olen tehnyt ikäni fyysistä työtä ja liikkunut ja syönyt suht terveellisesti ja se näkyy kropassakin. Kehtaan kyllä näyttää käsivarsiani ja selkääni, vetää vertoja nuoremmillekin.
      P.s. Enkä tarkoittanut tätä leuhkimisena tms. Samaa mieltä kyllä noista napapaidoista, ne on teinien juttuja eikä nekään käy edes kaikille teineillekkään.

    • 50, ei vielä mummo

      Niin, kirjoitinkin, että ei VÄLTTÄMÄTTÄ sovi aikuiselle naiselle. Kyllä tän ikäisenä pitisi olla sen verran itsekritiikkiä, että näkee mitä voi päälleen pukea. Itse voin myös pistää spagettiolkaimellisen topin, mutta esim sääreni ovat sen verran elämän poluilla "ruhjoutuneet" että sortseja tai lyhyitä hameita en kehtaa käyttää, kun jokainen arpi ja lommo paistaa Onneksi on pitkiksiä joka lähtöön. Ai niin ja peittäviä sukkahousuja. Mutta kyllä itsekin olen tyytyväinen, että liikuntaharrastukset ja fyysinen työ on kuulunut elämääni nuoruudesta asti.
      Paljon liikkuvanahan sen huomaa just niin, että jos joutuu olosuhteiden pakosta - vaikka sairaana - makailemaan jonkin päivän kotona, niin kyllä tulee huono olo.Ihminen on tehty liikkumaan.

    • raksamamma

      Kyllä näin on ja valitettavasti myös huomaa sen että jos on joutunut makoilemaan niin aika äkkiä huomaa tai ainakin tuntuu että kunto on huonontunut mutta kyllähän se siitä sitten taas paranee. Ja on PAKKO päästä jo pian liikkumaan, muuten tulee hulluksi. Oli kyllä kauheaa kun muutama vuosi sitten olkapääni murtui pyörätapaturmassa monesta kohtaa ja kipu oli jonkin aikaa niin kova ettei pytynyt itseään juuri mitenkään liikuttamaan ja sen toipuminen ennalleen kesti kauan. Kävelemään onneksi sitten suht pian pääsi kun ei enää joka tärinä siihen sattunut.Parhaiten se toipui sitten kun tuli kesä ja pääsin järveen uimaan.
      Tapasin taannoin Lapin reissulla 75 vuotiaan mummon joka viuhtoi pitkin tuntureita (oltiin samassa porukassa) yhtä reippaasti ja jopa reippaamminkin kuin monet nuoremmat. Kyllä taas hattua nostin ja ihailin häntä ja ajattelin että olisi hienoa jos itsekin vielä siinä iässä olisi niin hyvässä kunnossa. Paremmat mahdollisuudethan siihen on kun pitää itsestään huolta. Tapaturmille ja sairauksillehan ei mahda mitään paitsi sairauksille jotka juontuvat liiasta lihavuudesta ja sen aiheuttamasta kunnottomuudesta yms. lihavuuden "sivutuotteista". Niitä voi yrittää ehkäistä viimeistään tässä iässä ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä vaikeampaa se on.
      No, nyt poikkes vähän aiheesta mutta ei se mitään. Itsekään en pidä lyhyitä hameita tai shortseja vaikkei sen kummempia "kolhuja" olekkaan mutta en oikein kehtaa enää. Polvipituisia hameita kyllä käytän ja polvipituisia shortseja sitten ulkoillessa kesällä niiden spagettitoppien kanssa ;-)

    • Huoleton mummeli

      Kuka kumma haluaa miettiä kuolinvuoteellaan"olinpa nuorekkaan oloinen vielä vanhanakin,mutta vaatihan se veronsa,ajallisesti,rahallisesti,fyysisesti ja henkisesti"!Vai olisiko mukavampi miettiä"Elin ilman TURHIA paineita,koin mukavia asioita,käytin aikani VIISAASTI,nautin elämästä,HYVÄKSYIN ITSENI ja iän tuomat muutokset,olin ARMOLLINEN JA RAKASTAVA itseäni ja muita kohtaan."Terveydestä ja itsestään kannattaa huolehtia,mutta elämä lipuu ihan hukkaan,jos sen käyttää nuoruuden tavoitteluun.Sen huomaa sitten,kun aika alkaa loppua.Annetaan estraadi nuoremmille,ja ollaan omia itsejämme,elämää nähneitä ja kokeneita naisia,joihin elämä on lyönyt jo leimansa ja ollaan siitä ylpeitä.Kaikki kokemukset ovat jälkensä jättäneet ja ne myöskin saavat näkyä,on koettu,nähty ja usein myös viisastuttu.

      • Pikkuakkeliini

        Yes ja kiitos Huoleton mummeli - viisaasti kirjoitit.

        Oudoksi on mennyt maailma, kun ei enää saa luonnollisesti vanheta. Miten jotkut kehtaavat arvostella niitä naisia, jotka ovat "rupsahtaneet"? Jotkut naiset "rupsahtaa", vaikka tekisivätkin oikeasti lähes kaikkensa pysyäkseen kondiksessa. Sanon lähes kaikkensa, sillä en tarkoita leikkauksia ja botoxia, vaan terveellisiä elämäntapoja.

        Olen 50 ja risat. Syön terveellisesti, liikun, nukun suht hyvin (estrogeelin avulla), mutta migreeni ja monet muut vaivat ja kivut ovat jättäneet jälkensä. Olen hoikka, vähän liiankin hoikka. En ole koko elämäni aikana polttanut tupakkaa ja alkoholiakin vain muutaman kerran, mutta silti näytän jo aika vanhalta, (huuliryppyjäkin) - vanhemmalta kuin mieheni ja joskus se kirpaisee, mutta yritän ajatella kuin Huoleton mummeli - viisaasti.

        Olisipa kaikilla ikääntyvillä naisilla ja myös miehillä yhtä paljon viisautta kuin hänellä.


      • Kaksimuukalaista

        Ja tämä myös."huoleton mummeli"ja "hyväksyntä!.Näillä yritän mennä,eteenpäin vaikka muut ei sitä mulle soisikaan tai hyväksy ja yritetään litistää ja lannistaa.Se on minun maailmani ja minun polkuni.


    • Kotikonstein

      Enemmän on geeneistä ja elintavoista kuin hormoneista kiinni ulkonäkö! Itse en ole käyttänyt hormoneita mutta näytän silti nätiltä. Enkä sano että ikäisekseni, vaan objektiivisesti. Työtoverini joka on neljä vuotta nuorempi, napsii purkeistaan, mutta näyttää mummolta, minä en.

    • mmamsuli

      Saanko kysyä, mitä tuotetta keskustelun aloittaja on käyttänyt ?

    • luomuäiree

      Minun lääkärini ei ole suostunut kirjoittamaan minulle reseptiä korvaushoitoon. Olisin sen halunnut jo muutama vuosi sitten - lähinnä siksi, että kaikki mielenkiinto seksiin on mennyt, ja se alkaa olla jo perhekriisin paikka. Ukolla halut on tallella. Limakalvot on kunnossa, gynenkin mukaan mitään muutoksia ei ole vielä tapahtunut. Ei vain tee mieli.

      Kuukautiset loppuivat, kun olin 45-vuotias. Kuumia aaltoja oli vähän yli nelikymppisenä muutaman vuoden ajan, mutta ne olivat ja menivät. Yöhikoilua ei ole ainakaan toistaiseksi ollut, vituttaa ja kiukuttaa aina välillä, mutta niin on tehnyt aina. Nyt olen 50-vuotias, ja olen huomannut, että hiukset ovat alkaneet ohentua päälaelta. Sanoin siitä gynelle, mutta hän totesi, ettei siihen ole mitään konstia, eikä hän kirjoita minulle minkäänlaista korvaushoitoa, kun ei ole sitä tähänkään mennessä ollut.

      Että näytänkö ikäiseltäni? Todennäköisesti, mutta en haluaisi muulta näyttääkään. Miksi viisikymppisen pitää näyttää ja pukeutua kuin 25-vuotiaat? Miksi ihminen ei voi olla ikäisensä näköinen ja oloinen? Ei ikuista nuoruutta ole olemassakaan.

      • Anonyymi

        Jaa että,pukeutuminenkin on niinkuin ikään liitetty. Itse puen ylleni sitä mistä pidän eikä koskaan juolahda edes mieleen että pitäis katsoa jostain saako jotakin vaatekappaletta käyttää .nain eilen kaupassa hyvin kauniin naisen ja hän oli yli 70 varmasti, oli pukeutunut vaatteisiin jotka sopivat hänelle, joista teikäläiset sanoisivat ettei siinä iässä saa niin pukea.
        Oli myös ehostanut hieman itseään ja kauniit puolipitkät hiukset kehystävät kauniita kasvoja .
        Niin että kun löytää oman tyylinsä niin mikään vaatekappale voi olla ikään kiinnitetty.
        Joten pitäisi lopettaa tuo ainainen toisten arvostelu vaatteista ja hiuksista jne, annetaan ihmiseen olla kuten heille itselleen sopii , ja muut voivat ihan hyvin käyttää niitä ns ” ikä vaatteita” jos ne heille antavat turvallisen olon. Kukin taaplaa tyylillään joten näillä mennään.


    • Tärkeä ikä kaikki

      Jokaisesta ikävaiheesta pitäisi ottaa kaikki mahdollinen "hyöty" irti.Kaksikyppisenä olet nuori,fressi ja vetävän näköinen,miehet viheltelee perään.Saat ihailua osaksesi.Kolmekyppisenä on tilanne usein vielä sama,mutta nelikyppisenä kroppa tuppaa pikkuhiljaa rupsahtamaan,mutta onneksi mielikin usein muuttuu ajan myötä,kun rupeaa arvostamaan eri asioita kuin nuorena.On kertynyt jo elämänkokemusta,ja usein rupeaa arvostamaan omia,itselle oikeasti tärkeitä juttuja ihan uudella tavalla.Ei enää pidä muiden mietteitä niin tärkeinä.Hyvä näin.

    • N 48

      Hei, tässä taas N 48

      Aloitin käymään toukokuussa kuntoilusalilla 3kertaa viikon sisällä ja vieläkin jatkuu. Painoni on jälleen pudonnut ja tällä hetkellä painan 52kg Olen syönyt enemmän ettei treeni mene turhaksi, sillä aivot alkaa pikkuhiljaa syömään lihaksia jos ei ole tarpeeksi mitä polttaa.

      Kyllä vyötärö löytyy ja täytyy sanoa, että näytä hyvälle.

    • vaihtari akka

      Minä olen 49- vuotias ja kuntoillut lähes koko ikäni. Kroppani on ikäisekseni hyvässä kunnossa, lihaksia löytyy, uuma kunnossa, samoin rinnat ym.
      Kasvoissakaan ei kuulemma vikaa ole.

      Mutta sitten se kääntöpuoli, näin vaihdevuosi iässä kun alkaa naamaan tulla finnejä kun teini-ikäisellä, hiukset lähtevät ja näyttävät aamusta iltaan siltä kun olisi tukka pesemättä viikkokausia.
      Hermot on välillä riekaleina, pussit silmien alla valvotuista öistä. Iho on niin kuiva, että pelkää sen välillä halkeavan.
      Rahaa palaa tuhottomasti kaikenmaailman luontaistuotteisiin ja ihon- sekä hiustenhoito tuotteisiin.

      Yrittää voi kuka tahansa pitää itsensä 25-30 vuotiaan näköisenä, mutta totuus on se, että tässä me rupsahdamme ja vanhenemme. Eikä siihen auta kauniit vaatteet, tai kalliit meikit. Kyllä niidenkin alta ikä näkyy.
      Ja mieluummin itse valitsisin sen muutaman lisäkilon kun huonot hermot, mutta minulle tuli hoikka vartalo ja repalainen mieli.

      • Anonyymi

        Kantsis siirtyä ammattilais sarjoihin.


    • käenpiika.

      Käytin n viisi vuotta korvaushoitoa, lopetin kun paineet nousivat korkealle, olin menossa leikkaukseen, ja kun kerran lopettaa ei voi uudelleen aloittaa. Nyt siis toista vuotta ilman hoitoa ja hoijjakkaa, kun hoidon lopettaa oireet tulevat kovina eli hoidolla vain siirtää niitä kärsimyksiä.
      Olen ahdistunut ja tuskainen. Varmaan tarvitsisin apua henkiseen puoleen että selviän.

    • vaihtari akka

      Luultavasti kyllä. Yksi tuote, nimeltä Chello on soijapohjainen luontaistuote vaihdevuosiin, jossa ei mitään mikä aiheuttasi paineiden nousua.
      Jollain auttaa ihan nämä luontaislääkkeet mäkikuisma, neidonhiuspuu sekä Siperian ginseng, mutta toiset kaipaavat vahvempia troppeja.

      Mielestäni ei ole häpeä mennä pyytämään mietoja rauhoittavia, tai mielialalääkkeitä jos ovat ainoat jotka toimivat.

      Mielialalääkkeissä vain on se pirullinen puoli, että tuppaavat lihottamaan ja kuka sitä nyt vaihdevuositurvotuksen lisäksi kaipailee lisäkiloja. Mutta jos muu ei auta, niin sekin parempi kun olla jatkuvasti masentunut jne.

    • käenpiika.

      Pitänee kokeilla taas mäkikuismaa, joskus sitä otin ja tuntui auttavankin mutta myös silloin oli ne paineet korkealla ehkä ei johtunut mäkikuismasta vaan hormoonihoidosta.. Vielä ne hikipuuskat kestäisi mutta ahdistus. :(

    • katuva1

      Kaytä vaan hormonikorvaushoitoa. Minäkin käytin n. 10 vuotta. Sairastuin munasarjasyöpään - sekatyyppiseen -endometrioidin ja kirkassoluisen- juuri sellaisien tyyppien sekamuotoon, joiden munasarjasyöpään sairastumisriskiä joidenkin tutkimusten mukaan estrogeenihoito lisää moninkertaiseksi. Tiedäthän faktan, että munasarjasyöpä tappaa naisia enemmän kuin kaikki muut naisten syövät yhteensä. Lisää vaan hormonikorvaushoitoa!

      • Hormoonihurmio

        Ymmärrän katkeruutesi ja olen pahoillani puolestasi. Tosiasia on kuitenkin, että olisit voinut sairastua juuri tuohon samaan tautiin, vaikka et olisi käyttänyt hormonikorvaushoitoa päivääkään.

        Terveyskirjaston mukaan
        - ehkäisypillereiden käyttö ja useat synnytykset pienentävät riskiä sairastua munasarjasyöpään
        - sterilisaatio ja kohdunpoisto vähentävät riskiä noin kolmanneksella
        - endometrioosi liittyy kohonneeseen syöpäriskiin
        - hormonikorvaushoito lisää hieman riskiä
        - vaara sairastua tautiin lisääntyy iän karttuessa (tämä taitaa päteä kaikkiin syöpämuotoihin)
        - arviolta 5-10 prosenttiin tapauksista liittyy perimä


      • pödorfphwbufgz<
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        Ymmärrän katkeruutesi ja olen pahoillani puolestasi. Tosiasia on kuitenkin, että olisit voinut sairastua juuri tuohon samaan tautiin, vaikka et olisi käyttänyt hormonikorvaushoitoa päivääkään.

        Terveyskirjaston mukaan
        - ehkäisypillereiden käyttö ja useat synnytykset pienentävät riskiä sairastua munasarjasyöpään
        - sterilisaatio ja kohdunpoisto vähentävät riskiä noin kolmanneksella
        - endometrioosi liittyy kohonneeseen syöpäriskiin
        - hormonikorvaushoito lisää hieman riskiä
        - vaara sairastua tautiin lisääntyy iän karttuessa (tämä taitaa päteä kaikkiin syöpämuotoihin)
        - arviolta 5-10 prosenttiin tapauksista liittyy perimä

        Ylipaino ja tupakointi- etenkin tupakointi ovat paaaaaljon suuremmat riskit kuin hormonikorvaushoito!!!


    • kielokuus

      Luulin olevani ainoa, jolla on kuukautiset loppuneet kokonaan jo 46-vuotiaana. Mikä helpotus sinänsä päästä siitä jokakuukautisesta päänsärystä turvottelusta ja pahasta olosta, puhumattakaan helpottuneesta elämästä ilman siteitä ja suoranaisesta rahansäästöstä.
      Öisin hikoiluttaa välillä, mutta nukun hyvin ja nyt 48-vuotiaana olen suhteellisen tasapainoinen mieleltänikin (kai), mutta silmän- ja huulenympärykset on kyllä rypistyneet. Tosin en niihin mitään ihmeaineita käytäkään. Hiukset ja kynnet kasvaa niin että kohina käy, mutta kai tässä hautaa päin on itse kukin menossa ;-).
      Hormonihoitoja en voisi kuvitellakaan!

    • N49

      Firman juhlassa miehillä loksahti suu auki kun näkivät minut pikkumustassa. Olin kuulemma upean näköinen. Enemmänkin naiset kehuivat. Eräs mies kertoi että kyllä moni mies minut huomasi, mutteivät uskaltaneet mitään sanoa.

      Kun vaan viitsii jotain tehdä esim. enemmän liikuntaa ja katsoo mitä suuhunsa laittaa.

      Salilla käyn yhä, vaikka tämä syksy on vienyt voimia.

    • feuille morte

      Minulla vaihdevuosioireet (mielialan heittely, masennus, hikipuuskat) alkoivat 44-45 vuotiaana. Viimeiset (?) kuukautiset olivat viime vuonna eli 55-vuotiaana.
      En käytä korvaushormoneja tai muutakaan.
      Olen hoikka ja kiinteä, vartalo vetää vertoja 40-vuotiaille.
      Mutta miehille olen näkymätön arkielämässä. Olen siis sinkku ja jonkinlainen positiivinen huomio kyllä piristäisi mieltä.
      Toisaalta: en ole työelämässä, en käy 'missään', minulla ei ole tilaisuutta pukeutua esim. pikkumustaan jne. Kukapa sitä metsässä tallustelijaa noteeraisi.

    • Mari2

      :D Herää todellisuuteen. Vanhenet koko ajan sinäkin. Nuoruus jää taakse. Esim 55v ja nuori? hehe.

    • vanha katti

      Vanhenen joo ja ikä näkyy jo kasvoista vaikka mitä tekisi mutta pakko sanoa, että kroppa mulla on yhä tosi upea ja naisellinen. Ikää 47v. Täytyy vaan yrittää jaksaa tämäkin uusi ikävaihe ja nauttia niistä asioista mitkä iloa tuo. Oman ikäiset miehet ei enää katso sillä silmällä mutta yllätys yllätys, nuoremmat katsovat jollakin tapaa ystävällisesti. En kehtaa kuvitella, että siinä mielessä. Se tuntuu kuitenkin vähän hassulta.

    • ilonpisara

      Hikoiluttaa ja kiukuttaa,vaihdevuodet pahimmillaan.Mistä sen ilon vanhenemiseen löytäisi.?Olen 55v,enkä syö korvaushoitoa,lähisuvussa gyn.syöpää.Yöheräilyt väsyttää,ja töissäkin pitäisi jaksaa !? Auttakaa !?

    • Onnellinen 52v.

      Löytyisikö ilosiitä, että katselisi ympärilleen ja nauttisi kaikesta ihanasta ympärillään olevasta elämästä eikä keskity vain itseensä vaikka itsekeskeisyys ja narsismi ovat ikävä kyllä kasvavia trndejä nykymaailmassa.

    • Syöjätär

      Ikänsä kauniina olleelle miesten katseet ovat tärkeitä pitkään. Ehkä 70-vuotiaana luonto sitten tekee tehtävänsä ja tärkeämmät ja kivemmat asiat saavat vallan.

      Naiset sanovat, että laittaituvat itsensä vuoksi. Aika usein laittaudutaan myös muitten naisten vuoksi ja ennen kaikkea miesten mielipiteitten vuoksi. Mietitään mitä muut minusta ajattelevat sen sijaan, että tekisi mitä lystää. Joillakin on vähän kilpailuakin naisten kesken siitä kuka säilyy parhaitan ilman formaldehydia.

      Rehellisen mielipiteen ulkonäöstäsi saat tyttäreltäsi tai siskoltasi koska peili ja aika vääristää. Vanhuus tulee salakavalasti ja totut siihen pikkuhiljaa. Jos pääsee ikä unohtumaan voi katsoa vanhoja valokuvia :)

      Vanheneminen ja rypistyminen ei ole kivaa. Joka muuta väittää - valehtelee.

      Jos on ollut ns. vähemmän kaunis aina, ei ulkonäkö enää ole tärkeä asia viiskymppisenäkään. Kun ei ole ollut ulkonäköä millä ratsastaa, on elämässä muut arvot tärkeämpiä. Kun ei ole koskaan saanut pitkiä katseita miehiltä, ei voi tietää miltä se tuntuu. Se tunne on kai myös hormonaalinen, lisääntymiseen ja hedelmällisyyteen liittyvä juttu, että se tuntuu niin hyvältä ja siitä on vaikea luopua.

      Miesten mielipiteistä sen verran, että kaljamahainen käppijalkainen haiseva ruma ukko saattaa arvostella naisten ulkonäköä ja vislata perääsi suuressa miehisessä itsetunnossaan. Me naiset tarvittaisiin joskus tuota miehistä itsetuntoa mutta hyvän maun rajoissa.

    • Elämäniloa

      Hei Minuli51, en voi käyttää estrogeenihoitoa, piti lopettaa veritulpan vuoksi...SE ei ole mielestäni mikään naurettava juttu..Käytin n.6 vuotta ja sitten tuli stoppi. Älä yleistä jos näet mummomaisen kärsijän, ei välttämättä ole sitä omasta tahdostaan! Ja jos on hyvässä parisuhteessa, oma mies rakastaa vaikka vähän pulskempi ja vanhemman näköinen olisikin! Ei tarvitse miellyttää *monia miehiä*-yksi riittää!!! ja seksielämä voi olla parempaakin kuin omaan napaan tuijottajilla.

      Että tälleen meillä!

    • Vanheneva tytär

      Oletteko koskaan katsoneet ihan kaiken ikäisen näköisiä naisia katukuvassa ja miettineet, minkä ikäisiä he ovat? Pirtsakka tyylikkäästi vanhentunut viiskymppinen voi olla täyttänyt 70. Seitsemänkymppisen näköinen koiran ulkoilluttaja voi olla 90. Keski-ikäiseksi luulemasi lyllertävä nainen onkin 20. Ja samoin se toinen tätimäinen hahmo on keski-iän sijaan nuori aikuinen. Joistakin naisista on muuten mahdoton sanoa, ovatko he 15- vai 45-vuotiaita tai 40- vai 70-vuotiaita. Sen enempää olemus kuin kasvotkaan eivät ikää aina paljasta.

      Itse tuskin voin hormonikorvausta koskaan käyttää, kun on niin hankala sydäntautiperimä. Eli paikallishoitoon tulen aikanaan tyytymään, kuten äitinikin. Äitini sai hyvin vaikean sairaskohtauksen heti vaihdevuosien jälkeen ja liikkui alkuun rollaattorin avulla. Nyt muutamassa vuodessa hän on kuntoutunut todella hyvin (ja paljon) käveleväksi ja laihtunut paljon. Myös mieli on kirkas ja virkeä, ottaen huomioon vaikeat sairaudet. Hiukset kasvavat hyvin (mitä tosin eräs käytetyistä lääkkeistä edistää sivuvaikutuksenaan). Eli olemus on virkeä ja positiivinen, mikä on tärkeintä. Toki kasvojen iho on selkeästi rypistynyt, etenkin kun ihminen laihtuu ja ulkoilee (altistuu auringon säteilylle) paljon.

      Joka tapauksessa äitini on minulle hyvänä esimerkkinä. Kohtuulliset elintavat ja liikunta ovat hyvä lääke. Pienet rypyt eivät mitään meinaa, jolleivat ole katkeruuden juonteita. Paljon ulkoilevan ihmisen on vaikeaa säilyä rypyttömänä. Vai oletteko koskaan vertailleet ihon kuntoa ulkoilemattomien ja ulkoilevien välillä tai sellaisen ihmisen eri ihoalueiden välillä, joka ei ota aurinkoa kokovartalolle? Yleensä iho on varsin siloinen kaikilla ihmisillä niiltä alueilta, jotka eivät saa koskaan aurinkoa. Kysykää vaikka vanhustenhoitajilta.

      Eli kropan muodot säilyttää liikunta ja ihon tuhoaa aurinko.

    • mummonen*

      Olen syönyt kauan estrogenia. Tiedän mistä puhun.
      On vaivoja joihin korvaushoito ihan varmasti auttaa. Jos on taipumusta virtsankarkailuun se hidastaa oireita, unen laatu on parempaa, ei hikoiluta...
      Mutta, ei korvaushoito nuorenna, se on toiveajattelua, limakalvot pysyvät parempina, niihin auttaa yhtä hyvin paikallishoito. Aloittajakin täyttää joskus 80v jos elää saa, silloin ehkä arvotkin ovat muuttuneet.
      Itselläni vartalon muoto on parempi jos en käytä estrogeni tabletteja, ne nimittäin turvottavat ainakin rintoja paljonkin. En ole huomannut hiustenlähtöä, hiukset ovat vahvat vaikka olen 69v. Terveet elämäntavat, ulkoilu ja ruokavalio pitävät kunnossa, eivät nekään takaa ikuista nuoruutta.
      Sitä ihmettelen miksi vanhenemista pelätään, nyt on nykyisten nuorten aika, kaikki ovat olleet nuoria ja tulevat vanhaksi jos elävät kauan.

    • gfhbfhgfjhgkkkf

      Kuinkahan moni oikeasti sotkee keskenää geeniperimän, vaihdevuodet, elämäntavat jne? Ylistetään hormonien autuutta, kun pitäisi kyetä arvioimaan kokonaisuus (mukaanlukien silmänpainemittaukset ja uudet lukulasit, ei se peilin näkymäkään aina aito ole).

      Itse huomaan vastanneeni samaan ketjuun jo aiemmin. Olen se huonohiuksinen ja pienirintainen tapaus. FSH oli puolitoista vuotta sitten normaali ja kuukautiskierto normaali. 40-vuotta täytettyäni iho vaan alkoi menettää elastisuuttaan. Enhän voi sitä estrogeenillä hoitaa, kun omaakin on riittämiin. Eli nuoruuden auringonoton synnit tulivat nyt näkyviin. (Kuulemma voisi hoitaa resepti A-vitamiinivoiteella, mutta siihenkään en aio sortua.) Mikroneulausta olen kokeillut ja kasvojumppaa, ainakin ilme on tasapainoisempi näillä keinoin, vaikka rypyt pysyy.

      Huomasin, että käsivarsien lihasvoimasta on menetetty puolet. Millään karppauksella tai hormonilla ei rakenneta lihasta. Siihen tarvitaan harjoittelua. Uskallan väittää, että moni naisten vanhenemismuutoksista on vain seurausta laiminlyödystä lihaskuntoharjoittelusta. Itse olen tavoittelemassa nyt 20 vuoden takaisia lihaksiani, ihan reilu tavoite. Vanhenemisenkin kestää paremmin, kun on kunnossa. Vähäiset rypyt naamassa eivät haittaa, ne ovat oikeasti kuorta. Lihaksilla suoriudutaan päivittäisistä toiminnoista, tuetaan tukirankaa, saadaan ryhtiä ja muotoa. Mikään hormoni tai muukaan lääke ei riitä kompensoimaan liikkumattomuuden aiheuttamia haittoja.

      • kuntoparemmaks

        Juuri noin se on.Ihan totta kirjoitat.Itselläni myös tavoite saada lihakset takaisin.


      • Anonyymi

        On teillä kummia juttuja..kuten aiemmin kerroin, hormonikorvaushoito palautti nuoruuteni. En muuttanut elämäntapojani(jotka olivat jo tervelliset) eikä tietääkseni geeniperimänikään muuttunut...

        Kuinka ihmeessä vanhenemismuutokset olisivat liikkumattomuudesta, sillä nehän tulevat juuri esivaihtareiden aikaan kuten minulla tuli. Ja niihin auttaa vain ja ainoastaan hormonien korvaaminen nuoruuden tasolle eli juurisyyn korvaaminen.

        Älkää nyt viitsikö ihan pellejä tehdä itsestänne noilla väitteillänne..

        N-from-here


    • vanhakatti

      Pakko nyt sanoa, että ei miesten miellyttäminen ja jatkuva itsensä tällääminen ja puleeraaminen ole naisenkaan elämän koko tarkoitus. Sen verran laittaa, että katsoa sietää mutta ainakin minusta on myös helpotus, ettei minua enää arvoteta koko ajan ulkonäköni perusteella. Olen ollut nuori ja nätti, perustanut perheen ja kasvattanut lapseni aikuisiksi. Mielestäni nyt minulla on lupa ja aika keskittyä muihin asioihin.

      Sanoin juuri miehelleni, että vieraiden miesten mahdollinen positiivinen huomio ei enää ole kovin korkealla top 10 listallani. Nykyään innostun paljon enenmmän esim. siitä jos harrastuksissani onnistun ja saan aikaseksi jotakin, josta tunnen iloa ja tyytyväisyyttä.

      Terveelliset elämäntavat ja liikunnasta ja hyvästä ravinnosta huolehtiminen on minusta tarpeeksi. Mä sanon, että aikansa kutakin. Nyt ainakin minä aion tehdä niitä asioita, joita en ehtinyt nuorempana.

    • Eisilmätkiinni

      Kyllähän reaalitetti on kuitenkin se,että esim.parisuhteissa vaikuttavat kuitenkin ulkonäkölliset seikat.Ei kannata huiputtaa itseään ja pariutua epäviehättävän kanssa,koska se ei toimi pitkällä tähtäimellä.Tuhoon tuomittua.Ei ole oikeaa eikä väärää,näissä ulkonäkö asioissa,on vain erillaisia makuja ja se sallittanee kaikille.Ikäkin vaikuttaa,toiset eivät viihdy itseään vanhemman seurassa,toiset eivät taas kovin nuoren kanssa eikä siinäkään ole mitään pahaa.Pitää vain olla rehellinen itselleen.Sillä saavuttaa oikeasti haluamansa.

      • Silmätavoinna

        Samoilla linjoilla.Pitää olla itselleen rehellinen ja uskollinen,pitää tuntea itsensä.Parisuhteessa on oltava myös seksuaalista jännitettä.Vanheneva nainen ei ole varmaankaan kärkipäässä,miesten mielessä.On hiusten ohenemista,kurttuja kasvoissa,maan vetovoima alkaa vaikuttaan paikkaan kuin paikkaan,selluliitti valtaa kehoa,nainen "miehistyy".Taistella voi mutta pakoon ei pääse:(Ennenmuinoin naiset kuolivat nelivitosena "tarpeettomina".Niin on luonto sen tarkoittanut alunperin.Ei probleemaa kannata tehdä itselleen tästä,mutta kylmää faktaahan se on.


      • Rikkinäinenräsynukke
        Silmätavoinna kirjoitti:

        Samoilla linjoilla.Pitää olla itselleen rehellinen ja uskollinen,pitää tuntea itsensä.Parisuhteessa on oltava myös seksuaalista jännitettä.Vanheneva nainen ei ole varmaankaan kärkipäässä,miesten mielessä.On hiusten ohenemista,kurttuja kasvoissa,maan vetovoima alkaa vaikuttaan paikkaan kuin paikkaan,selluliitti valtaa kehoa,nainen "miehistyy".Taistella voi mutta pakoon ei pääse:(Ennenmuinoin naiset kuolivat nelivitosena "tarpeettomina".Niin on luonto sen tarkoittanut alunperin.Ei probleemaa kannata tehdä itselleen tästä,mutta kylmää faktaahan se on.

        Tämä on niin totta.Jokainen olkoon uskollinen omille,oikeille haluilleen,eikä muuta mieltään muiden puheiden perusteella.Ei toimi,väkisin yritettynä.Hukkaan heitettyä aikaa ja jälkeenpäin vain harmittaa,kun suhde kariutuu.


      • Anonyymi
        Rikkinäinenräsynukke kirjoitti:

        Tämä on niin totta.Jokainen olkoon uskollinen omille,oikeille haluilleen,eikä muuta mieltään muiden puheiden perusteella.Ei toimi,väkisin yritettynä.Hukkaan heitettyä aikaa ja jälkeenpäin vain harmittaa,kun suhde kariutuu.

        Silmätavoinna vai sillä tavoin.


    • InFarktiSta

      Naisellisuudesta... on enemmän käytännön elämästä kiinni, kokeeko naisellisuuttaan, ja millä tasolla. Kysehän ei ollut toisen sukupuolen naisellisuuden määritelmistä tässä? Ammatilla /arjella on oma vaikutuksensa ulkoiseen habitukseen, käyttäytyminen roolitettua.
      Naisellisuuteni on pysynyt- jos niin voi ajatella. Mikäs mummotautisenakin on ollessa? Vähentää vaatetta kun on kuuma, lisää taas kun palelukohtaus tulee. Seksipuoli toimii, on jopa kivampaa kuin nuorempana, kun perustuu läheiseen tuntemiseen.
      Arvot tuntuvat olevan erilaisia. nuoruutta ihanteena pitäviä, sileyttä, kiinteyttä suosivia... Silti yhä harvemmat tulevat mielellään äideiksi, vaikka fyysiset edellytykset täyttyvät runsaasti- minä olen osuuteni jo yli pari vuosikymmentä sitten hoitanut. En kokenut silloinkaan mitään kriisiä. Oli vain normaalia saada lapsia. Yhtä normaqalia on nyt kun vuodot jää välillä pidemmäksi aikaa pois. se esivaihtariaika oli pahempi... Ylitihee, pitkittynyt vuotorumba, ja hankalat olot. Mielikuvani oli, että toki- kunhan menee ohi, seestyy.
      Elämänkaariajattelun ydin? Synnyn. Tulen kuolemaan, ja siinä välissä on se ilon ja kärsimyksen pelikenttä. Se on sen yhden kerran.

      • Näilläeväilläeteenpäin

        Kyllä aika tekee tehtävänsä,se on taivahan tosi.Kaikki rupee roikkuun,naama sun muut.Kiva,jos toinen on vielä kiinnostunut,mutta jos ei takana pitkää suhdetta,niin kyllä naisellisuuden menetys estrogeenin myötä on kova pala purtavaksi.Monellekkin naiselle,mitä sitä kieltämään.Peilissä näkee vieraan ihmisen ja sen kanssa on tultava juttuun loppuelämä.Miehet pääsee niin helpolla tämän suhteen.Ei tule yhtäkkistä romahdusta.Mutta,itsensä hyväksyntä,se on tärkeää.Pitää tulla toimeen ja rakastaa itseään sellaisena kuin on.Niin yritän itsekkin,vaikka tiedostan reaaliteetit.En ole,ihannenainen.Yhdellekkään miespuoliselle enää tämän elämän aikana.Mitä se tarkoittaa omalta kohdaltani?Sitä,että menen omana,aitona itsenäni eämässä eteenpäin,enkä mieti,mitä muut haluaisi tai tahtoisi minun olevan.Leimoja ja arpia,niitä kannan ylpeydellä.Ne on usein suurella surulla ansaittuja.


      • Naisenajee

        Kyllä miehillekin tulee vaihdevuodet, voi olla oikeesti pahempi kokemus miehellä kokea totaali testosterin romahdus....


    • Omanpoluntallaajat

      Ikävä tosiasia tuntuu olevan,että mies joutuu usein" tyytymään "vanhempaan ja vähemmän viehättävän kumppaniin,pakon sanelemana kun ei ole mahdollisuutta saada parempaa.Luin jonkun artikkelin evoluutiopsykologin kirjoittamana,miten valtaosa miehistä todella haluaa sen nuoremman ja nätimmän,jos vain on resursseja.Ihan ymmärrettävää jos vain pintapuolella on merkitystä.Mietin kuitenkin että miksi ihmeessä epäviehättävät,vanhemmat naiset tyytyy suhteeseen,jossa ovat se huonompi ja ei haluttu vaihtoehto?Eikö se ole itsensä alistamista ja ala-arvostamista pahimmasta päästä?Elämänkouluja käyneinä luulisi että se viisaus ja syvyys mitä asioihin on saatu monesti kivisen ja karikkoisen tien läpikäyneinä saisi naisen arvostamaan itseään.Ehkäpä on vain tervetullutta nykyisten nuorempien naisten nousseet vaatimustasot miesten suhteen ja vapautuminen kahleista muutoinkin.Naiset voivat käyttäytyä kuin miehet.Tasa-arvo nostaa päätään ja päästään samoille viivoille miesten kanssa.Ikävänä kääntöpuolena se kylläkin että missä ennenmuinoin naiset pitivät huolta lapsista niin nyt lapsilla ei välttämättä ole ketään jota kiinnostaisi heidän hyvinvointinsa.Olisiko nuorten mielenterveysongelmien osasyy tässä..Itse niin ikäloppu aatteiltani etten tajua ihmisten vaateita toisiaan kohtaan nykypäivänä.Luullut että riittää se että tykkää toisesta sisimmän maailman ja vähän sen ulkoisenkin perusteella.Että siitä syttyy halu tutustua paremmin toiseen,ilman koulutus,työ,varallisuus,paino,pituus ym.sen suurempia taustatietoja.Ei taida olla enää niin.Ihminen unohdettu ja tilalle tullut vaatimuslistat joiden mukaan ihminen arvostetaan,osaksi suurempaa "koneistoa".Vanhat "hyveet" eivät enää päde.Yhteisöllisyys,avuliaisuus,vaatimattomuus,kärsivällisyys,jalous,epäitsekkyys esimerkkeinä ovat kuin kirosanoja tässä ajassa,jossa etsitään vain itselle parasta ja helpointa mahdollista elää ja olla."Minä" on korvannut "meidät".Surullista ja niin lyhytnäköistä,sekä naisten että miesten kannalta katsottuna.Pysyvää onnea ei tällä tavalla saavuteta,ei omaan eikä muiden elämään,onni on hyvin lyhytkestoista..Onneks on aina se pieni "anarkistinen"joukko olemassa,jotka ei taivu samaan vaan kyseenalaistavat systeemin:)Kulkevat ilman talutusnuoraa,luottaen itseensä ja omaan viisauteensa,eivätkä suostu ihmisten,media tai minkään muunkaan painostettavaksi.

      • Anonyymi

        No eikö sitten joudu tyytymään? Markkinoilla on kyllä tarjontaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eikö sitten joudu tyytymään? Markkinoilla on kyllä tarjontaa.

        Pikemminkin että miksi joutuu tyytymään? Charmikkaan varakkaamman herrasmiehen ei tarvitse kipuilla ikääntyvän kumppanin vaihdevuosioireilujen kanssa.


    • Anonyymi

      Vanha aloitus, mutta vastaanpa silti, omia kokemuksia. Olen yli 50-v, vaihdevuodet meneillään, enkä käytä hormoneja. Voin erinomaisesti, olen normaalipainoinen, terve, ei mitään kremppoja ja saan jatkuvasti kuulla, että näytän 10 v nuoremmalta. Ja kyllä sen peiliin vilkaisemalla itsekin näen, ei ole ryppyjä kuin jokunen pieni silmien ympäristössä, hiukset on tuuheat, eikä ole vielä harmaitakaan. Mistähän johtuu, siihen on varmasti monta syytä.

      Geenit ensinnäkin, äitini on ysikymppinen, hyväkuntoinen ja on myös aina näyttänyt ikäistään nuoremmalta, ei häntä kukaan meinaa uskoa noin vanhaksi, ulkonäön lisäksi on toimelias, iloinen ja huumoria löytyy. Tämän lisäksi olen syönyt nuoresta asti terveellisesti: paljon kasviksia, kalaa, kohtuudella lihaa, suosin aina luomua, vältän lisäaineita, en syö valmisruokia tai pikaruokaa, margariinit ja muut keinotuotteet jätän syömättä, kesällä syön villivihanneksia. Rasvaakin riittävästi, mutta sokeria ei juuri lainkaan. Ulkoilen ja liikun paljon, mutta en mitään kovaa treeniä harrasta, vaan joogaa, uintia, kävelyä ja hyötyliikuntaa. Ei tupakkaa, alkoa hyvin vähän, ei auringossa makoilua.

      Monenlaisissa luontaishoidoissa olen käynyt 30 v ja käyn nytkin 2 viikon välein. Käytän myös luontaistuotteita aina kun tarvetta on. Lääkkeet kierrän kaukaa, jos mahdollista ja yleensähän se on, kun osaa arkipäivän vaivat, kuten flunssan, päänsäryn hoitaa luontaisesti. Kun vv-hikoilut alkoivat, otin käyttöön salviatabletit ja hikoilu loppui nopeasti ja vaikka sittemmin lopetin tabletit, niin hikoilu ei tullut takaisin. Johtuneeko siitä, että luontaishoitajani alkoi silloin erityisesti hoitamaan vv-hikoiluani.

      Iloinen mieli, positiivinen elämänasenne ja elämästä nauttiminen auttaa myös ehkäisemään ennenaikaista vanhenemista. Nauru pidentää ikää, sehän on aivan totta! Ja seksielämäkin vain paranee koko ajan ja halut lisääntyy.

    • Anonyymi

      Ihan niin on, ei kai sitä tartte nykyaikana kärsiä vaihdevuosien kaikista ihmeellisistä oireista. Kun apu on saatavilla.
      Itselleni ei pettymyksekseni sopinut tämä hormooni hoito joten vaihdevuodet piti vaan yrittää kestää kaikkine muotoineen, se oli kamalaa aikaa.
      Mutta suosittelen sentään muille korvaushoitoa, kun oman ikäiset joilla oli estrogeeni hoito voivat erinomaisesti korvaushoidon kanssa.
      Niin että ei kai kenenkään ole pakko kärsiä nykyisin vaihdevuosista kun mahdollisuudet on monet että saa voida hyvin

    • Anonyymi

      Me kaikki naiset emme elä ja tee asioita vain miehiä varten. Olen elänyt upean nuoruuden ja täyttä aikuisen naisen elämää. En kaipaa enää miesten ihailuja, enkä huomiota. Haluan vain olla rauhassa, vanheta rauhassa ja elää itselleni tehden asioita, joista saan hyvää oloa ja hyvän mielen. Onnea valitsemallasi polulla. Älä tuomitse muiden ihmisten valintoja. Ne eivät voi olla vääriä, jos ihminen itse tuntee olonsa hyväksi. Eikö niin.

    • Anonyymi

      Tässä yli 70-vuotias isomummu. Koskaan en ole elänyt miehiä miellyttääkseni. On niitä silti ollut aviomieheksi asti enemmän kuin yksi.

      Mielestäni olen ihan kaunis ikäluokassani, vaikka en ulkonäköön mitenkään erityisesti keskity. En halua enkä pysty kilpailuun itseäni 50 vuotta nuorempien kanssa ulkonäössä. Maailmassa on niin paljon muuta kiinnostavampaa, arvokkaampaa kestävämpää. Järkeä varmasti on enemmän kuin monella nuoremmalla.

      Minua inhottaa pelkkä puhekin ikuisesta nuoruudesta ja vetreydestä. Kyllä ihmisellä täytyy olla oikeus vanheta ja kantaa eletyn elämän tuomat muutokset kunniakkaasti. Vuodet jättävät jälkensä jokaiseen, ihan jokaiseen tavalla ja toisellakin.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä!Lopetin hiusteni värjäämisen,nykyisiä harmaitani kehuvat aina kun käyn leikkauttamassa lyhyitä hiuksiani,en jaksa enää laittaa niitä.Painoa on liikaa,joka johtuu lääkityksestäni,mutta pyrin pukeutumaan nätisti,ja huolehdin itsestäni.Olen ylpeä että olen mummo,voin pukeutuakkin kuin mummo jos sitä tuntuu..ei se ole häävin näköistä jos vanha nainen vetää napafarkut jalkaansa,punaiseksi värjätty kaljuuntuva tukka hapsottaa,tekoripset varjostaa katsetta...kaikille ne eivät sovi eikä ole tarvetta semmosia laittaa.


    • Anonyymi

      Minulla ei ole vaihdevuodet alkaneet. Täytän 48. Näytän ikäistäni nuoremmalta,koska vieraat ihmiset ovat sanoneet. En ole koskaan meikannut. ja en ala meikkaa sen takia että minulla joskus alkaa vaihdevuodet. Hiukseni ovat paksut ja puolipitkät. Harmaata ollut 13 vuotta ja toiveissa on että hiukset harmaantuis nopeammin. Musta harmaat hiukset on kauniit.

    • Anonyymi

      Riippuu ihmisestä, itse olen yli 60 v. , sain hyvin lieviä oireita, kiitos siitä ehkä runsaalle liikunnalle. En tarvinnut koskaan hormonihoitoja. Silti iho on vieläkin hyvä eikä ryppyjä ole, lähinnä juonteet ovat syventyneet. Itselleni on tärkeintä tyytyväisyys ei niinkään se, että minun täytyisi ikuisesti näyttää nuorelta. Hoito kannattaa jos siitä saa apua.
      Vanhenemiseen kuuluu tietyt asiat, niiden kanssa on vain opeteltava elämään, jos pelkää kauheasti ulkonäön menetystä niin jää paljon hauskaa kokematta. Liiku, syö hyvin ja nauti elämästä vaikka vähän ryppyisenäkin.

      • Anonyymi

        Nappuloita huuleen ja glitterit naamaan. Eikö elämänne ole jo eletty ja ette varmaankaan ole miettineet että kuinka monet vanhat pojat ja ukot lukevat viestejänne. Haluatte olla ja tarttua himokkaasti. Voi voi ei kateeks ei käy. Jos toi on teidän murheen gryynejä ja elämää. Niin silivati seilaa. Oletteko miettineet mitä enää annettavaa teillä enää on. Mummoutuminen ja muumioituminen ainoat vaihtoehdot. Elettyä elämää ja mennyttä aikaa ei milloinkaan saa takaisin eikä se palaudu. Porautukaa nyt itteenne onko enää syytä ja miltä toisista tuntuu. Ei tänne kukaan ole jäänyt. Jos saisitte nuoret pojat kiinnostumaan itsestänne, niin olette kuoriainen. Kuorittavana. Parempi teille olisi luovuttaa. Ei näillä raastinrautaa hiennoilla käsillänne ja kasvoilla tehdä enää mitään. Menkää ehdotan teille menkää menkää HOITOON ja hankkisitte ittellenne apuvälineet tohon teillä olevaan ongelmaan. Ette varmaan ymmärrä ei sitä saa takaisin elämää elettyä. Te elätte niissä vanhoissa luuloissa. Ymmärränkö haluatte olla Hollywood tähdeksi. Mutta se ei onnistu aika jättää arpia ja elämä ja jumala ottaa hintansa. Ettekö te käsitä. Ei teistä tule eikä saa ikonista Marilynia tai Madonnan.


      • Anonyymi

        Osaavat hyvin myydä teille hourupää. Onko teillä yöjuoksuja ja käykö naapurinne 98 vuotias Matti juoksuttamassa. Voi voi olette kaikista pois pyyhittävä. Ei elämää elettyä milloinkaan ei ikinä saa takaisin. Kuolema on osa elämää ja elämään kuuluvaa kiertokulkua. Taidatte kuoria itteenne loppuun asti.


      • Anonyymi

        Tässä on varmaan voimakkaasti terveydenhuollon edustajat mukana. Ja se naapurin Matti 98 vuotias ei tunne teitä eikä ole milloinkaan edes nähnyt. Hourupää akka. Matti senkun saa satasia ja te hourupää akka leveää hymyä hymyilette. Moniko on kuollut näiden teidän asioiden aiheuttamana.


    • Anonyymi

      Luulen että ihmiset elävät vielä niissä vanhoissa luuloissa että estrosta tulee syöpä siksi kärsivät” luonnolliset” vaihdevuodet minulle se ei sopinut ollenkaan kävin lääkärissä hikoilun vuoksi ja kun aloin niitä syömään niin hikoilu tuli kahta kamalammaksi hiuksetkin olivat märkänä ihan kun olisin ollut juuri suihkussa.

      Sain jotain muuta tuotetta ja se tepsi, nyt en muista nimeä . Mutta tuttu entinen kollega on syönyt niitä 20 vuotta ja sanoi ettei lopettaakkaan koskaan. Hän on hyvin reipas hoikka ja hyvin voiva kävelee joka päivä lenkin ja on oikein aktiivi sosiaalisesti .niin että niille joille se sopii on se vaan ihan sama hormooni mitä meidän kropat tuottaa itsestään ennen vaihdevuosia
      Siis ei mitenkään vaarallinen . Ennevanhaan hormooni hoidot olivat erilaisia, nyt ne on tehty niin että niillä voi todella saada hyvän vaikutuksen vaihdevuosia helpottamaan .

      Mitä tulee meikkiin niin kivahan se on hieman meikata jos lähtee jonnekkin, itse en viitsi kotona , kun ne joka iltaiset putsaamiset mielestäni ottaa turhaa aikaa. Hiukset ohenee usein niillä joillakin joku vahva lääkitys eikä se ole aina mitenkään mukavaa naisena, mutta kun ne lääkkeetkin on otettava usein endogreenisia sairauskia joita ilmenee naisilla.
      Hoikkuus taas on hieman sekin erilaista jokaisella. Toiset ovat hoikkia luonnostaan ja toiset taas saavat taistella kilojen kanssa . Itselläni on aina ollut sellaista jojoamista yhtä äkkiä olen liiankin hoikka jonkun aikaa ja sitten taas lihon ilman mitään syytä se vaihtelee aika usein.
      Mutta enimmäkseen olen ollut hoikka koko elämäni .sekin on hormooni toiminnassa juuri tärkeä se estrogeeni tasot eivät heittele . Kiva että sinulle sopii estro ja että saat nauttia sen kurjankin ajan oireita .

    • Anonyymi

      En toki moiti sinua. Minullekin ulkonäkö on tärkeä. Yritän pitää painoni kurissa. Olen siinä onnistunutkin, vaikka minulla on taulukon mukaan lievä lihävuus.
      Söin kuukauden hormoneja täysillä. Sen jälkeen otin vuoden joka-toinen päivä. Gynekologi ei moittinut, sanoi, että niitähän yritetään keksiäkin kevyempiä ratkaisuja. Pari minun tuttavaani sai syövän, toinen ainakin rintasyövän. Minä otin sitten hormonin sijaan psyykenlääkkeen, joka auttoi minua vaihdevuosissa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe