Minulla on ollut leopardigekko jo varmaan puoli vuotta, eikä se siitä lähtien ole syönyt melkeinpä mitään. Kun yritin katsoa liskon vatsaa, niin tämä ei antanut, koska ei ole kesy. Onhan se luultavasti syönyt joskus vähän jotain, mutta liskon häntä on kapea kuin lyijykynä, ja itse liskokin on sairaalloisen laiha. Vanhempani sanovat, että tämä on minun syyni. Lisko ei suostunut nahanluontiaikaan mennä wetboxiin, koska ei ymmärrä, mikä se on. Olen pyytänyt vanhemmiltani, että voisin viedä liskon eläinlääkäriin, mutta he eivät suostuneet. Mitä minä nyt teen? Olen hoitanut liskoani niin hyvin kuin osaan, ja tehnyt kaiken, mitä hoito-ohjeessa luki. Liskoni ei vain yksinkertaisesti syö.
Apua
5
314
Vastaukset
- ophione
On mahdotonta kertoa mikä liskossa on vialla, ellei sitä ja sen olosuhteita näe itse. (Mistä paikkakunnalta olet kotoisin?)
Vaihtoehdot:
1) Pyydä kokeneempi harrastaja käymään luonasi katsomassa eläintä ja sen olosuhteita.
2) Anna gekko pois. Esimerkiksi Herpille Koti -rinki auttaa kodittomia eläimiä (hylätyt, kaltoinkohdellut, pitovaikeuksista kärsivät, lopetusuhan alla olevat, yms) löytämään uuden kodin matelijoille. http://heko.herpetomania.fi/
3) Vie gekko eläinlääkäriin vedoten Suomen eläinsuojelulakiin. Eläinten kaltoinkohtelu on rangaistava rikos!- Leoskifani
No asun Hesassa (en keskustassa) ja liskollani on lämmin- ja kylmempi puoli, tarpeeksi isot ruoka- ja juomakupit, wetbox ja piilopaikat kylmällä ja lämpimällä puolella. En haluaisi luopua liskostani, mutta pyydän vanhemmiltani vielä kerran, että voinko viedä sen eläinlääkäriin. Kiitos vastauksestasi!
- ophione
Leoskifani kirjoitti:
No asun Hesassa (en keskustassa) ja liskollani on lämmin- ja kylmempi puoli, tarpeeksi isot ruoka- ja juomakupit, wetbox ja piilopaikat kylmällä ja lämpimällä puolella. En haluaisi luopua liskostani, mutta pyydän vanhemmiltani vielä kerran, että voinko viedä sen eläinlääkäriin. Kiitos vastauksestasi!
Mitä on pohjamateriaalina? (Voisiko liskolla olla suolitukos?)
Liskon ikä ja sukupuoli? (Munat mahassa?)
Vitamiinit ja kalkit kohdillaan?
Mitä ruokaa olet tarjonnut ja kuinka usein?
Montako Celsius astetta on paistattelu puolella & viileällä puolella? Kuinka kauan pidät lämpöä päällä päivässä?
Liskon olisi hyvä päästä ihan tarkastukseen, ennen kuin on liian myöhäistä. "Sairaalloinen laihuus" ei ole hyvä merkki. Jos kaikki on olosuhteissa kohdillaan, niin liskolla voi olla esim. kryptosporidioosi tai muita sisäloisia. Kuolema tulee hoitamattomissa krypto tartunnoissa yleensä kyllä nopeammin kuin 6 kuukaudessa,
Olisin tarjoutunut tekemään liskolle itse tarkastuksen, harmi että asutaan eri puolilla Suomea. Toivottavasti saat taottua vanhempiesi päähän järkeä. - Leoskifani
ophione kirjoitti:
Mitä on pohjamateriaalina? (Voisiko liskolla olla suolitukos?)
Liskon ikä ja sukupuoli? (Munat mahassa?)
Vitamiinit ja kalkit kohdillaan?
Mitä ruokaa olet tarjonnut ja kuinka usein?
Montako Celsius astetta on paistattelu puolella & viileällä puolella? Kuinka kauan pidät lämpöä päällä päivässä?
Liskon olisi hyvä päästä ihan tarkastukseen, ennen kuin on liian myöhäistä. "Sairaalloinen laihuus" ei ole hyvä merkki. Jos kaikki on olosuhteissa kohdillaan, niin liskolla voi olla esim. kryptosporidioosi tai muita sisäloisia. Kuolema tulee hoitamattomissa krypto tartunnoissa yleensä kyllä nopeammin kuin 6 kuukaudessa,
Olisin tarjoutunut tekemään liskolle itse tarkastuksen, harmi että asutaan eri puolilla Suomea. Toivottavasti saat taottua vanhempiesi päähän järkeä.Mitä se tarkoittaa, jos alavatsa on sininen? Onko se normaalia? Näin nimittäin eilen, että se on sininen. Pohjamateriaalina on vihreä kova kangas. Lisko on kai tyttö ja n. vuoden vanha. Olen sekoittanut vitamiinia ruokaan, ja kalkkia on kokoajan tarjolla jauhona. Ruokana on jauhomatoja ja sirkkoja, vahakoitakin olen kokeillut. Ruoka on aina tarjolla. Lämpimällä puolella lämpö on n. 35 celsiusta, ja viileästä en tiedä. Kiitos vastauksestasi! : )
- ophione
Leoskifani kirjoitti:
Mitä se tarkoittaa, jos alavatsa on sininen? Onko se normaalia? Näin nimittäin eilen, että se on sininen. Pohjamateriaalina on vihreä kova kangas. Lisko on kai tyttö ja n. vuoden vanha. Olen sekoittanut vitamiinia ruokaan, ja kalkkia on kokoajan tarjolla jauhona. Ruokana on jauhomatoja ja sirkkoja, vahakoitakin olen kokeillut. Ruoka on aina tarjolla. Lämpimällä puolella lämpö on n. 35 celsiusta, ja viileästä en tiedä. Kiitos vastauksestasi! : )
On normaalia että leopardigekon mahassa on vaaleansinertäviä kohtia. Tummat ja/tai suuret läiskät taas voivat olla merkki jostakin ongelmasta (esim. suolitukos).
Gekon olosuhteissa ei ole ainakaan minulta huomautettavaa. Suurin osa matelijoiden sairauksista johtuu epäsuotuisista oloista, siksi tuo kuulustelu.
Onko leoski käynyt vielä eläinlääkärillä / miten asiat edistyvät?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791766
- 108987
- 94874
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19693- 52674
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42578Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m166531Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä25497Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466