Apua

Leoskifani

Minulla on ollut leopardigekko jo varmaan puoli vuotta, eikä se siitä lähtien ole syönyt melkeinpä mitään. Kun yritin katsoa liskon vatsaa, niin tämä ei antanut, koska ei ole kesy. Onhan se luultavasti syönyt joskus vähän jotain, mutta liskon häntä on kapea kuin lyijykynä, ja itse liskokin on sairaalloisen laiha. Vanhempani sanovat, että tämä on minun syyni. Lisko ei suostunut nahanluontiaikaan mennä wetboxiin, koska ei ymmärrä, mikä se on. Olen pyytänyt vanhemmiltani, että voisin viedä liskon eläinlääkäriin, mutta he eivät suostuneet. Mitä minä nyt teen? Olen hoitanut liskoani niin hyvin kuin osaan, ja tehnyt kaiken, mitä hoito-ohjeessa luki. Liskoni ei vain yksinkertaisesti syö.

5

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ophione

      On mahdotonta kertoa mikä liskossa on vialla, ellei sitä ja sen olosuhteita näe itse. (Mistä paikkakunnalta olet kotoisin?)

      Vaihtoehdot:
      1) Pyydä kokeneempi harrastaja käymään luonasi katsomassa eläintä ja sen olosuhteita.
      2) Anna gekko pois. Esimerkiksi Herpille Koti -rinki auttaa kodittomia eläimiä (hylätyt, kaltoinkohdellut, pitovaikeuksista kärsivät, lopetusuhan alla olevat, yms) löytämään uuden kodin matelijoille. http://heko.herpetomania.fi/
      3) Vie gekko eläinlääkäriin vedoten Suomen eläinsuojelulakiin. Eläinten kaltoinkohtelu on rangaistava rikos!

      • Leoskifani

        No asun Hesassa (en keskustassa) ja liskollani on lämmin- ja kylmempi puoli, tarpeeksi isot ruoka- ja juomakupit, wetbox ja piilopaikat kylmällä ja lämpimällä puolella. En haluaisi luopua liskostani, mutta pyydän vanhemmiltani vielä kerran, että voinko viedä sen eläinlääkäriin. Kiitos vastauksestasi!


      • ophione
        Leoskifani kirjoitti:

        No asun Hesassa (en keskustassa) ja liskollani on lämmin- ja kylmempi puoli, tarpeeksi isot ruoka- ja juomakupit, wetbox ja piilopaikat kylmällä ja lämpimällä puolella. En haluaisi luopua liskostani, mutta pyydän vanhemmiltani vielä kerran, että voinko viedä sen eläinlääkäriin. Kiitos vastauksestasi!

        Mitä on pohjamateriaalina? (Voisiko liskolla olla suolitukos?)
        Liskon ikä ja sukupuoli? (Munat mahassa?)
        Vitamiinit ja kalkit kohdillaan?
        Mitä ruokaa olet tarjonnut ja kuinka usein?
        Montako Celsius astetta on paistattelu puolella & viileällä puolella? Kuinka kauan pidät lämpöä päällä päivässä?

        Liskon olisi hyvä päästä ihan tarkastukseen, ennen kuin on liian myöhäistä. "Sairaalloinen laihuus" ei ole hyvä merkki. Jos kaikki on olosuhteissa kohdillaan, niin liskolla voi olla esim. kryptosporidioosi tai muita sisäloisia. Kuolema tulee hoitamattomissa krypto tartunnoissa yleensä kyllä nopeammin kuin 6 kuukaudessa,

        Olisin tarjoutunut tekemään liskolle itse tarkastuksen, harmi että asutaan eri puolilla Suomea. Toivottavasti saat taottua vanhempiesi päähän järkeä.


      • Leoskifani
        ophione kirjoitti:

        Mitä on pohjamateriaalina? (Voisiko liskolla olla suolitukos?)
        Liskon ikä ja sukupuoli? (Munat mahassa?)
        Vitamiinit ja kalkit kohdillaan?
        Mitä ruokaa olet tarjonnut ja kuinka usein?
        Montako Celsius astetta on paistattelu puolella & viileällä puolella? Kuinka kauan pidät lämpöä päällä päivässä?

        Liskon olisi hyvä päästä ihan tarkastukseen, ennen kuin on liian myöhäistä. "Sairaalloinen laihuus" ei ole hyvä merkki. Jos kaikki on olosuhteissa kohdillaan, niin liskolla voi olla esim. kryptosporidioosi tai muita sisäloisia. Kuolema tulee hoitamattomissa krypto tartunnoissa yleensä kyllä nopeammin kuin 6 kuukaudessa,

        Olisin tarjoutunut tekemään liskolle itse tarkastuksen, harmi että asutaan eri puolilla Suomea. Toivottavasti saat taottua vanhempiesi päähän järkeä.

        Mitä se tarkoittaa, jos alavatsa on sininen? Onko se normaalia? Näin nimittäin eilen, että se on sininen. Pohjamateriaalina on vihreä kova kangas. Lisko on kai tyttö ja n. vuoden vanha. Olen sekoittanut vitamiinia ruokaan, ja kalkkia on kokoajan tarjolla jauhona. Ruokana on jauhomatoja ja sirkkoja, vahakoitakin olen kokeillut. Ruoka on aina tarjolla. Lämpimällä puolella lämpö on n. 35 celsiusta, ja viileästä en tiedä. Kiitos vastauksestasi! : )


      • ophione
        Leoskifani kirjoitti:

        Mitä se tarkoittaa, jos alavatsa on sininen? Onko se normaalia? Näin nimittäin eilen, että se on sininen. Pohjamateriaalina on vihreä kova kangas. Lisko on kai tyttö ja n. vuoden vanha. Olen sekoittanut vitamiinia ruokaan, ja kalkkia on kokoajan tarjolla jauhona. Ruokana on jauhomatoja ja sirkkoja, vahakoitakin olen kokeillut. Ruoka on aina tarjolla. Lämpimällä puolella lämpö on n. 35 celsiusta, ja viileästä en tiedä. Kiitos vastauksestasi! : )

        On normaalia että leopardigekon mahassa on vaaleansinertäviä kohtia. Tummat ja/tai suuret läiskät taas voivat olla merkki jostakin ongelmasta (esim. suolitukos).

        Gekon olosuhteissa ei ole ainakaan minulta huomautettavaa. Suurin osa matelijoiden sairauksista johtuu epäsuotuisista oloista, siksi tuo kuulustelu.

        Onko leoski käynyt vielä eläinlääkärillä / miten asiat edistyvät?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe