Turku/Kätilötyön pääsykoe

Kätilön työ haaveena

Hei,

haen juuri opiskelemaan Turun ammattikorkeaan kätilöksi. Osaisiko joku kertoa minulle millainen Turun pääsykoe on? Onko täällä pääsykoekirjaa vai vain ennakkotehtävä?

Ennakkotehtävän löysin amk:n sivuilta, mutten löytänyt vastausta siihen onko tänä vuonna kokeessa myös jokin pääsykoekirja tms..

Entä osaako joku sanoa millä ennakkopisteillä saa kutsun kokeeseen? (laskujeni mukaan itselläni olisi koossa 32pistettä, mukaanlukien 5p ensimmäisestä hakutoiveesta)

Kätilön työ on unelma-ammattini ja olen kiitollinen kaikista pääsykoetta/opiskelua/työtä koskevista vastauksista! Kiitos jo etukäteen :)

19

3799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kätilöksi?

      samaa kyselisin minäki.. :)

    • yök

      kuka kätilöks haluu

      • kätilöksihaluava

        Aika moni, hienoa ja vastuullista työtä.


    • Kätilöksi haluava

      Hain itsekin opiskelemaan kätilöksi. Alkupisteitä myös 32. Saa nähdä onko kova taso tänä vuonna, vai riittääkö tuo :) Jotain tilastoja selailin aikaisemmilta vuosilta ja alin pistemäärä on pyörinyt siinä 30 paikkeilla. Oletteko hakemassa suoraan lukiosta vai muuta elämää taustalla? Itselläni jo yksi tutkinto, nyt haluan vaihtaa suuntaa elämässä ja kätilön ammatti on haaveena.

    • Pääsykoekirja vai ei

      Olen itsekin hakenut samaan kouluun ja tutkinut noita pääsykoe asioita. Sivuilla ei ainakaan ole mainintaa pääsykoekirjoista. Varmuuden kuitenkin haluaisin!

    • Kutsu pääsykokeeseen

      Te, jotka olette hakeneet 2013 Turun AMK:un kätilöksi opiskelemaan, oletteko vielä saaneet kutsua valintakokeisiin?

    • chasingtm

      Kävin viime vuonna kätilön valintakokeessa ja pakko kyllä sanoa, että oli aika stressaava tilanne. Hakijoita oli tosi paljon ja viime vuonna taisi olla vain 1 mieshakija salissa:D Valintakokeeseen ei ollut pääsykoekirjaa, enkä usko, että tänä vuonnakaan sellaista olisi. Ensiksi meidät johdatettiin isoon saliin, jossa nopeiden esittelyjen jälkeen aloitimme valintakokeen.

      Valintatilaisuus on monivaiheinen, muistaakseni 2 tai 3. Ensimmäisessä vaiheessa testataan äidinkieltä esim. annetaan joku sana, joka ei tarkoita mitään, mutta lauseen yhteydessä sen merkitys pitäisi arvata oikein. Näissä oli siis monivalinnat. Lisäksi myös ruotsin taitoa testataan sekä matikkaa... Tilanne oli erityisen stressaavaa sen takia, että jokaiseen kysymykseen oli aikaa 15-20s ja valvoja ilmoitti aina, kun seuraavaan kysymykseen piti siirtyä. Paperit kerättiin aina jokaisen aihealueen päätyttyä. Näiden lisäksi testattiin myös luovuutta tehtävillä, (omasta mielestäni tyhmällä tavalla,) joissa arkisille esineille piti keksiä uudet käyttötarkoitukset esim. sateenvarjo ja jalkapallo. Siinäpä sitten keksit jokaisen esineen alle 10 uutta käyttötapaa...

      Tuon vaiheen jälkeen meille kerrottiin, että on 30-45 min tauko, jonka aikana sai syödä omia eväitä. Tauon päätyttyä oveen tuli lista henkilöistä, jotka pääsivät seuraavaan vaiheeseen. Muistaakseni tässä karsittiin hyvin rankasti ja listassa taisi olla parinsadan hakijan joukosta n. 40 nimeä. 2. vaihe on muistaakseni haastattelu/ryhmätilanne.

      Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä hakijoille. Onnea valintakokeeseen!^^

    • Midwife

      Kiitos chasingtm kattavasta vastauksesta! Todella paljon apua myös tälle kätilöksi havittelevalle tulevia pääsykokeita ajatellen :)

      Turun amk:n nettisivuilla lukee, että pääsykoekutsujen lähettäminen sosiaali- ja terveysalalle aloitettaan 28.5. eli vasta noin viikkoa ennen pääsykoetta. Eli ei huolta, jos ette vielä ole saaneet pääsykoekutsua.

    • pääsykokeetpelottaa

      hei,

      minkälainen tuo ruotsin taidon testaus on? entä matematiikka?

      ne minua pelottavat kaikista eniten, sillä lukiosta on jo 4 vuotta aikaa, enkä sen jälkeen ole opiskellut kumpaakaan...

      mitäköhän aiheita pitäisi kertailla ja onkohan minulla edes mahdollisuuttapääsatä noista läpi?

      kiitos vastauksista

      • Marge_

        Täydennetään vielä chasingtm:n vastausta... Eli ruotsissa puolet kysymyksistä oli luetunymmärtämistä monivalintoina. Puolet tehtävistä perustui kielioppiin/sanastoon. Suomenkieliselle lauseelle piti valita oikea vastine ruotsiksi.

        Matematiikka oli kaikista helpoin osuus testistä. Siinä riitti jako- ja kertolaskujen osaamiset.

        Etköhän läpi pääse, kun teet parhaasi. Suurin kysymysmerkki lienee psykologin haastattelut. Ei jotenkin mahdu minun kaaliini, että osa valituista on alle 20-vuotiaita "pissiksiä", joilla ei ole lainkaan työkokemusta miltään alalta.

        Onnea kokeeseen! :)


    • keskustelun aloittaj

      tänään tuli kutsu turkuun kätilötyön pääsykokeeseen

      • marie0

        hei, minä haen opiskella kätilöksi turkuun. olen ranskalainen tyttö. onko suomen koe vaikea?

        onko minulla mahdollisuus tehdä koe hyvin ja opiskella kätilöksi turussa?
        matematiikka ja englantia minä osaan, mutta suomi on vaikea


      • joppajoo
        marie0 kirjoitti:

        hei, minä haen opiskella kätilöksi turkuun. olen ranskalainen tyttö. onko suomen koe vaikea?

        onko minulla mahdollisuus tehdä koe hyvin ja opiskella kätilöksi turussa?
        matematiikka ja englantia minä osaan, mutta suomi on vaikea

        Sitä suomea pitää osata myös työssä. Ei suomalaisia synnyttäjiä voi hoitaa englanniksi. Jos tuntuu että se on liian vaikeaa, kannattaa miettiä jotain muuta.


      • Kutsu pääsykokeeseen
        marie0 kirjoitti:

        hei, minä haen opiskella kätilöksi turkuun. olen ranskalainen tyttö. onko suomen koe vaikea?

        onko minulla mahdollisuus tehdä koe hyvin ja opiskella kätilöksi turussa?
        matematiikka ja englantia minä osaan, mutta suomi on vaikea

        Viestisi perusteella osaat suomea jo hyvin! Puhumaan kieltä oppii vain rohkaisemalla mielensä ja puhumalla, virheistä välittämättä. Onnea pääsykokeeseen!


    • Itsellä29eiriittänyt

      Millasillas pisteillä porukka on päässyt siihen pääsykokeeseen?

    • 32p

      32 pistettä oli kun täydet pisteet oli 35

    • onneakokeisiin

      nyt kyllä jännittää ja stressaa tämän päiväinen koe..

      onnea kaikille kanssajännittäjille

    • huhhelpotus

      Miten meni ihmisillä? Hirveen stressaavaa minusta se että niin moni karsittiin pois kirjallisten jälkeen :s ite olin onneksi niiden valittujen joukossa huh!

    • ATLEETTIURHEILIAJNAINEN

      Pitkä etu- ja keskiormi katsotaan eduksi (lisäpinnoja). Lisäpinnoja saa myös kovasti puheäänestä. Lisäpinnoja saa myös siitä, että kertoo osaavansa leipoa ja lupaa tuoda niitä sokerihöttöjä kaloripommeja älyttömän usein työpaikalle (?) muita läskiinnyttämään :) Tämä on sitä hoitotiedettä ? Lisäpinnoja saa siitä, että jauhaa omia henkilökohtaisia perheasioitaan työpaikalla - tämä tullee esille jo varmaankin valintatilanteessa - kyllä koira koiran tuntee. Valitsijat valitsevat näillä perustein uusia (tutunoloisia hölöttäjiä), tulijoita, jotta voivat levitä työpaikassaan, ja jatkaa entiseen malliin ..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe