Nyt vasta tajusin, kuinka tyhmä 14 15 on!
Hän EPÄILEE sitä, että Mozartin aarioissa esiintyvät melodiat - esim. don Giovannin aariat - ovat kiistatta melodisesti parempaa kuin poppi.
Siis aivan tosissaan, uskokaa tai älkää, hän epäili asiaa eräässä ketjussa.
Hän ei siis tosiaan tajua melodioista mitään! Hänelle melodian turvallisuus, pysyminen suurin piirtein kvintin kokoisella intervallialueella, melodian yksinkertaisuus ja mitättömyys ovat laatukriteereitä. Hän ei kaipaa melodialta musikaalisuutta, luontevuutta ja liikkuvuutta, kuten musiikin ystävät. Hän on maininnut suosikeikseen musiikissa Sleepy Sleepersin ja Juice Leskisen. Hän ei kovin paljoa tykkää Mozartin musiikista. =)
AMAZING!
SIIS KUUNNELKAA NYT OIKEASTI APINAT NIITÄ MELODIOIDEN INTESITEETTEJÄ, TILAPÄISMERKINTÖJÄ, MODULAATIOITA, INTERVALLIALOJA, JUOKSUTUKSIA JA KAUNEUSARVOJA. OTTAKAA VAIKKA PARTITUURI KAUNIISEEN KÄTEEN.
ÄÄRETÖN IDIOTISMI
27
139
Vastaukset
- dHOMMI´´
Mozartin melodiat ovat NIIIIN omaa luokkaansa!
- Dhommi´´
Mozart oli melodikkona täysin VAPAA!!! Häntä ei rajoittanut taitojen ja kykyjen puute, koska hänen lahjakkuutensa ja musiikkipäänsä oli RAJATON. Hän pystyi luomaan sellaisia melodioita kuin 40.sinfonian finaali tai kuin Eine Kleine Natchmusik. Oli KAIKKIEN AIKOJEN monimutkaisinta ja upeinta melodiakudosta siinä missä myös Eine Kleinen tapaista yksinkertaisempaa, mutta NEROKASTA äänenkuljetusta.
Mozartilla ei ollut reunaehtoja, hän pystyi säveltämään todella pitkiä kaaria uskomattoman laadukkaasta melodiamateriaalista, jossa häntä ei rajoita sävellajit tai muutkaan konventiot. Silti hänen musiikkinsa on perustavanlaatuista ja sellaista, jota tänä päivänä vaalitaan perinteisenä ikuisuusperintönä.
Mozart on saanut luovuutena läpi koko maailmassa, häntä kumartaa musiikkimaailma hänen ylivoimaisen melodisen vuolautensa edessä.
Suurin osa klassisista NEROISTAKIN on pelkkiä Mozartin kengänpyyhkijöitä, mitä melodioihin tulee. Mozart on MELODIAN TAITURI. - Eläköön riitasoinnut
Dhommi´´ kirjoitti:
Mozart oli melodikkona täysin VAPAA!!! Häntä ei rajoittanut taitojen ja kykyjen puute, koska hänen lahjakkuutensa ja musiikkipäänsä oli RAJATON. Hän pystyi luomaan sellaisia melodioita kuin 40.sinfonian finaali tai kuin Eine Kleine Natchmusik. Oli KAIKKIEN AIKOJEN monimutkaisinta ja upeinta melodiakudosta siinä missä myös Eine Kleinen tapaista yksinkertaisempaa, mutta NEROKASTA äänenkuljetusta.
Mozartilla ei ollut reunaehtoja, hän pystyi säveltämään todella pitkiä kaaria uskomattoman laadukkaasta melodiamateriaalista, jossa häntä ei rajoita sävellajit tai muutkaan konventiot. Silti hänen musiikkinsa on perustavanlaatuista ja sellaista, jota tänä päivänä vaalitaan perinteisenä ikuisuusperintönä.
Mozart on saanut luovuutena läpi koko maailmassa, häntä kumartaa musiikkimaailma hänen ylivoimaisen melodisen vuolautensa edessä.
Suurin osa klassisista NEROISTAKIN on pelkkiä Mozartin kengänpyyhkijöitä, mitä melodioihin tulee. Mozart on MELODIAN TAITURI.Onneksi Mozartkaan ei ollut täysin perustonaalisen melodian vanki vaan oli jo välillä pitkällä kromaattisuudessa:
http://www.youtube.com/watch?v=g0ZE38BQmvQ - Dhommi´´
Eläköön riitasoinnut kirjoitti:
Onneksi Mozartkaan ei ollut täysin perustonaalisen melodian vanki vaan oli jo välillä pitkällä kromaattisuudessa:
http://www.youtube.com/watch?v=g0ZE38BQmvQKukaan ei ollut samalla tasolla vielä Mozartin aikaan. Mozart oli edelläkävijä, suuri sellainen.
Huomauttaisin edelleen siitä, että ajassa kiinni oleminen tai aikaansa edelläkäyminen ovat suurelle säveltäjyydelle tavallisesti elinehto. Jos tekee pahasti vanhanaikaista (jo satoja vuosi sitten koluttua) ja yksinkertaista tavaraa, kuten valitettavasti koko popkenttä on tyytynyt tekemään, jää panos musiikin kehittämiseen antamatta. Vaatii ylivoimaisen paljon taitoa kirjoittaa sellaista musiikkia, mitä Mozart teki - kukaan ei tänä päivänä tee niin kovaa klassisessa saati iskelmien parissa. Mutta miettikää, millaista Mozartin musiikki oli omana aikanaan! Mozart luotsasi koko Beethovenin aiheuttamaa musiikkimullistusta alulle.
Musadiggari eli Eläköön riitasoinnut on hieman eksyksissä luullessaan että proge sun muu töhnä tarjoaisi klassiselle - uudelle tai vanhalle - vastusta tai rinnastetta. Proge on vain rokkia, eikä sillä tai muulla kevyellä ole mitään annettavaa Mozartin tai Brahmsin rinnalle. Tai Prokofjevin tai Rautavaaran päälle. Kaikki kevyt on niin riittämätöntä sontaa noihin verrattuna. - Dhommi´´
Dhommi´´ kirjoitti:
Kukaan ei ollut samalla tasolla vielä Mozartin aikaan. Mozart oli edelläkävijä, suuri sellainen.
Huomauttaisin edelleen siitä, että ajassa kiinni oleminen tai aikaansa edelläkäyminen ovat suurelle säveltäjyydelle tavallisesti elinehto. Jos tekee pahasti vanhanaikaista (jo satoja vuosi sitten koluttua) ja yksinkertaista tavaraa, kuten valitettavasti koko popkenttä on tyytynyt tekemään, jää panos musiikin kehittämiseen antamatta. Vaatii ylivoimaisen paljon taitoa kirjoittaa sellaista musiikkia, mitä Mozart teki - kukaan ei tänä päivänä tee niin kovaa klassisessa saati iskelmien parissa. Mutta miettikää, millaista Mozartin musiikki oli omana aikanaan! Mozart luotsasi koko Beethovenin aiheuttamaa musiikkimullistusta alulle.
Musadiggari eli Eläköön riitasoinnut on hieman eksyksissä luullessaan että proge sun muu töhnä tarjoaisi klassiselle - uudelle tai vanhalle - vastusta tai rinnastetta. Proge on vain rokkia, eikä sillä tai muulla kevyellä ole mitään annettavaa Mozartin tai Brahmsin rinnalle. Tai Prokofjevin tai Rautavaaran päälle. Kaikki kevyt on niin riittämätöntä sontaa noihin verrattuna.Kattokaa neljättä osaa käsittelevä Bernsteinin kommentointi tuosta videosta, ja haukkokaa minun ja Bernsteinin kanssa henkeänne Mozartin taivaallisen nerouden edessä!
- Lennonkusee
Mitäs sitten 41. sinfonian viimeinen osa? Onko sellaista neroutta ja kontrapunktia esittänyt edes Bach?
- Dhommi´´
Minusta kyllä on.
Suhteeni Bachin ja Mozartin paremmuuskeskusteluun on se, että Bach saattaa olla jopa parempi. Jupiter-finaali kuuluu suurimpiin kontrapunktisiin saavutuksiin, mutta Bachin h-mollimessussa esittämä polyfonia on ehkä vieläkin ihmeellisempää. Lisäksi Bach pystyi SELVÄSTI useammin kontrapunktiseen nerouteen, kun taas Mozartilla sellaista kuulemme vain tuossa sinfoniassa ja muutamissa oopperoissa.
Mutta Mozart olikin melodian taituri, toisaalta sitä oli myös Bach esim. Brandenburgilaisilla konsertoillaan. Viides seisauttaa edelleen veren - ensimmäisen osan melodinen virta tuntuu loputtomalta.
Mozartin vahvuus on lennokkuus ja luontevuus, Bach on arkkitehtoonisempi ja ankarampi. Bachin vahvuus on harmonisuus ja matemaattisuus, joiden avuin hän ylittää monimutkaisuudessa ja sävellystekniikassa kaikki säveltäjät maailmassa.- Dhommi´´
Onko sekään varmaa, että parhaat säveltäjät ovat Bach ja Mozart? Voisiko myös Beethoven, Chopin tai Brahms olla sitä?
Muut eivät kyllä oikein!
- Lennonkusee
Jep, tosin täytyy muistaa että Mozart kuoli nuorena ja Bach vanhana. Ainakin potentiaalia oli mielestäni eniten Mozartilla. Bach oli kyllä varmaan "suurin ja älykkäin" ja Mozart "luontevin ja kaunein".
- Dhommi´´
Tuosta on vaikea olla eri mieltä. Mozart kuoli 35-vuotiaana ja jätti ihmeellisen tuotannon - mutta se on ihmeellinen ilman mitään ikätasoitusta. Mozartin teosten määrä ja laatu saavat minut sekä ihmettelemään että ihailemaan. Kysymyksessä on varhaiskypsimpiä ihmisiä koskaan. Tieteessä ja musiikissa on toki muitakin, jotka tekivät erittäin aikuista jälkeä jo lapsena. (Lukemattomat, kuten Beatles, tekivät puolestaan lapsellista jälkeä aikuisena).
Yksi asia hauskasti sitten vielä puoltaa Bachin ylistämistä myös ikää katsoen! Bachilla ei ollut ollenkaan Mozartin tai Mendelssohnin kaltaisia kykyjä 15-16 vuotiaana, mutta siinä iässä missä Mozart kuoli ja teki parhaat teoksensa, myös Bach sävelsi Brandenburgilaiset konsertot. Eli Bach tavallaan tasoitti Mozartin huiman etumatkan tuolloin kolmikymppisenä. :D - Dhommi´´
Dhommi´´ kirjoitti:
Tuosta on vaikea olla eri mieltä. Mozart kuoli 35-vuotiaana ja jätti ihmeellisen tuotannon - mutta se on ihmeellinen ilman mitään ikätasoitusta. Mozartin teosten määrä ja laatu saavat minut sekä ihmettelemään että ihailemaan. Kysymyksessä on varhaiskypsimpiä ihmisiä koskaan. Tieteessä ja musiikissa on toki muitakin, jotka tekivät erittäin aikuista jälkeä jo lapsena. (Lukemattomat, kuten Beatles, tekivät puolestaan lapsellista jälkeä aikuisena).
Yksi asia hauskasti sitten vielä puoltaa Bachin ylistämistä myös ikää katsoen! Bachilla ei ollut ollenkaan Mozartin tai Mendelssohnin kaltaisia kykyjä 15-16 vuotiaana, mutta siinä iässä missä Mozart kuoli ja teki parhaat teoksensa, myös Bach sävelsi Brandenburgilaiset konsertot. Eli Bach tavallaan tasoitti Mozartin huiman etumatkan tuolloin kolmikymppisenä. :DSiis näin:
5 vuotias Mozart vs. 5-vuotias Bach ------- Mozart voittaa ylivoimaisesti
10-vuotias Mozart vs. 10-vuotias Bach --------- Mozart voittaa ylivoimaisessti
15-vuotias Mozart vs. 15-vuotias Bach ---------- Mozart voittaa ylivoimaisesti
20-vuotias Mozart vs. 20-vuotias Bach ----------- Mozart voittaa
25-vuotias Mozart vs. 25-vuotias Bach ------------- Mozart voittaa niukasti
30-vuotias Mozart vs. 30-vuotias Bach ---------------- Mozart voittaa niukasti
35-vuotias Mozart vs. 35-vuotias Bach --------------- Bach voittaa niukasti - dhommiliini
Dhommi´´ kirjoitti:
Siis näin:
5 vuotias Mozart vs. 5-vuotias Bach ------- Mozart voittaa ylivoimaisesti
10-vuotias Mozart vs. 10-vuotias Bach --------- Mozart voittaa ylivoimaisessti
15-vuotias Mozart vs. 15-vuotias Bach ---------- Mozart voittaa ylivoimaisesti
20-vuotias Mozart vs. 20-vuotias Bach ----------- Mozart voittaa
25-vuotias Mozart vs. 25-vuotias Bach ------------- Mozart voittaa niukasti
30-vuotias Mozart vs. 30-vuotias Bach ---------------- Mozart voittaa niukasti
35-vuotias Mozart vs. 35-vuotias Bach --------------- Bach voittaa niukasti40 v McCartney vs. 40 v Mozart----------------------100-0 Maccalle!
- Dhommi´´
Mozart kuoli 35-vuotiaana.
Mitä tulee musiikkiin, Mozart oli jo 4-vuotiaana parempi kuin kukaan poppari koskaan. Kuuntele vaikka omin korvin!- Mossen "musiikki"
Viereisessä lasten päiväkodissa on 4-vuotiaita ja heidän "musiikkinsa" lienee samaa kuin Mozartinkin "musiikki": hakataan lapiolla hiekkaämpäriä ja lausutaan jonkinlaisella nuotilla "Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku".
- Dhommi´´
Mossen "musiikki" kirjoitti:
Viereisessä lasten päiväkodissa on 4-vuotiaita ja heidän "musiikkinsa" lienee samaa kuin Mozartinkin "musiikki": hakataan lapiolla hiekkaämpäriä ja lausutaan jonkinlaisella nuotilla "Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku".
Mikset mene Youtubeen ja kuuntele Mozartin ekoja menuetteja? Saatat hämmästyä millaisia niiden kekseliäisyys välillä on. Mozarthan ihastutti idearikkaudellaan jo lapsena ympäri Eurooppaa, hän osasi improvisoida ja säveltää jo pikkupoikana. Etkö tosiaan tiedä mitään kuuluisasta ihmelapsesta?
- Like a child
Dhommi´´ kirjoitti:
Mikset mene Youtubeen ja kuuntele Mozartin ekoja menuetteja? Saatat hämmästyä millaisia niiden kekseliäisyys välillä on. Mozarthan ihastutti idearikkaudellaan jo lapsena ympäri Eurooppaa, hän osasi improvisoida ja säveltää jo pikkupoikana. Etkö tosiaan tiedä mitään kuuluisasta ihmelapsesta?
Maailman historiassa tunnetaan vain yksi ihmelapsi ja se ei ollut Mozart. Mozart oli vain säveltäjä, ei ihmeiden tekijä.
Ymmärrän hyvin, että pidät Mozartia suurena hahmona. Sinun realimaailmasi on vielä kehittymätön ja elät Mozartin myötä omaa hassua fantasiaasi. Vailla mitään epäilyjä uskot mitä hänestä kerrotaan ja on kirjoitettu, koska ajattelet lapsen tavoin.
Eihän siinä mitään väärää ole, että kaikilla meillä on lapsena ollut joku sankarihahmo. Batman, Teräsmies, MacGyver, Wonder woman, ehkä myös Mozart, jne. Iän karttuessa järki kasvaa ja usko sankareihin vähenee, ja tilalle tulee ymmärrys ja realismi. Ei kuitenkaan kaikille. - Dhommi´´
Like a child kirjoitti:
Maailman historiassa tunnetaan vain yksi ihmelapsi ja se ei ollut Mozart. Mozart oli vain säveltäjä, ei ihmeiden tekijä.
Ymmärrän hyvin, että pidät Mozartia suurena hahmona. Sinun realimaailmasi on vielä kehittymätön ja elät Mozartin myötä omaa hassua fantasiaasi. Vailla mitään epäilyjä uskot mitä hänestä kerrotaan ja on kirjoitettu, koska ajattelet lapsen tavoin.
Eihän siinä mitään väärää ole, että kaikilla meillä on lapsena ollut joku sankarihahmo. Batman, Teräsmies, MacGyver, Wonder woman, ehkä myös Mozart, jne. Iän karttuessa järki kasvaa ja usko sankareihin vähenee, ja tilalle tulee ymmärrys ja realismi. Ei kuitenkaan kaikille.Asian voit tarkistaa kaikista tietosanakirjoista: Mozart oli ihmelapsi ja sävelsi jo lapsena sellaista, mitä Beatles ei pystynyt tuottamaan koskaan.
- Fairy tales
Dhommi´´ kirjoitti:
Asian voit tarkistaa kaikista tietosanakirjoista: Mozart oli ihmelapsi ja sävelsi jo lapsena sellaista, mitä Beatles ei pystynyt tuottamaan koskaan.
Säveltäminen ei ole mikään ihmeteko, tapahtuipa se sitten kuinka nuorena tai vanhana tahansa. Kyse on vain lahjasta, jollainen monilla muillakin ihmisillä on. Saattoihan Mozart jo lapsena olla poikkeuksellisen lahjakas säveltämään jotain tuotantoa, mutta ei hän mitään ihmeitä tehnyt. Hän vain sävelsi eli siirsi mustepallukoita paperille oikeassa järjestyksessä paremmin kuin muut sen ajan lapset ja kenties myös aikuiset.
On hän toki saattanut sävellyksillään herättää ihmetystä ja ihailua ihmisten keskuudessa, mutta miksikään ihmeeksi sitä ei voida sanoa. Ihmeen tilalle pitäisikin keksiä jokin asiaa paremmin kuvaava sana.
Jos hän olisi 4-vuotiaana tai myöhemmällä iällä esim. muuttanut ihmisen kalaksi tai saanut aikaan sateen sormia napsauttamalla, niin sitä voisi sanoa ihmeeksi ja Mozartia ihmelapseksi. Mutta kuten jo todettu Mozart ei ollut ihmelapsi. Hän oli vain poikkeuksellisen lahjakas, jos tiedot hänen lapsuudestaan pitävät paikkansa. - Dhommi´´
Fairy tales kirjoitti:
Säveltäminen ei ole mikään ihmeteko, tapahtuipa se sitten kuinka nuorena tai vanhana tahansa. Kyse on vain lahjasta, jollainen monilla muillakin ihmisillä on. Saattoihan Mozart jo lapsena olla poikkeuksellisen lahjakas säveltämään jotain tuotantoa, mutta ei hän mitään ihmeitä tehnyt. Hän vain sävelsi eli siirsi mustepallukoita paperille oikeassa järjestyksessä paremmin kuin muut sen ajan lapset ja kenties myös aikuiset.
On hän toki saattanut sävellyksillään herättää ihmetystä ja ihailua ihmisten keskuudessa, mutta miksikään ihmeeksi sitä ei voida sanoa. Ihmeen tilalle pitäisikin keksiä jokin asiaa paremmin kuvaava sana.
Jos hän olisi 4-vuotiaana tai myöhemmällä iällä esim. muuttanut ihmisen kalaksi tai saanut aikaan sateen sormia napsauttamalla, niin sitä voisi sanoa ihmeeksi ja Mozartia ihmelapseksi. Mutta kuten jo todettu Mozart ei ollut ihmelapsi. Hän oli vain poikkeuksellisen lahjakas, jos tiedot hänen lapsuudestaan pitävät paikkansa.No, vaikka noin sitten! Joka tapauksessa, suurin osa aikuisistakaan (esimerkiksi Beatlesin jäsenistä kukaan) ei pysty samaan kuin pikku-Mozart jo pienokaisena. Hän sävelsi erittäin hyviä sinfonioita lapsena.
Avioliitossa oleville Beatles-faneille tiedoksi: Mendelssohn on tehnyt muutakin kuin sen biisin, joka luultavasti soi kun kävelitte alttarille. Hänkin sävelsi sinfonioita jo lapsena, tosin jousisinfonioita mutta kumminkin. Ihmeellisiä teoksia. - .............
Dhommi´´ kirjoitti:
Asian voit tarkistaa kaikista tietosanakirjoista: Mozart oli ihmelapsi ja sävelsi jo lapsena sellaista, mitä Beatles ei pystynyt tuottamaan koskaan.
Beatlesin jätkäthän ne olivat todellisia ihmemiehiä, kun pystyivät paskaksi todistamallasi musiikilla saamaan kansat sekaisin ja lyömään rahoiksi. Omat ihmeyksilösi eivät saaneet samanlaista buumia aikaan kunnon musiikillakaan.
- Ernie Mozart
Kovasti kehuu dhönni'' taas Mozarttiaan ja kuten aina huolellisesti välttää tekemästä vaikkapa sointuvertailua Mozartin biisi vs. muka niin halveksimansa mutta tosiasiassa kadehtimansa Beatles biisi.
Olemme nähneet että dhönni tämän tästä elämöi täällä siitä että rokkarien laulujjen soinnutukset muka ovat yksikertaisia verrattuna klasaripuolen mestarien tekeleisiin, joten miksi ei dhönni yksityiskohtaisesti ruodi meille yhden tai useamman Mozartin laulun soinnutusta ja vertaa sitä/niitä vaikkapa joihinkin Beatles-laulun soinnutuksiin?
No, siksi koska Mozart käytti laulujensa soinnuttamiseen pelkkiä peruskolmisointuja. Siksi ei dhönni uskalla tai kehtaa koska Mozartin laulut ovat soinnutuksiltaan ihan samaa peruskauraa kuin rokkareillakin.
Tosiasia on että Mozartin tekemät laulut siis ovat soinnutuksiltaan joko vastaavia tai yksinkertaisempia kuin 1900-luvun rokkarien laulut.
Edelleen on tosiasia että Mozartin laulumelodiat ovat parhaimmillaan korkeintaan vain yhtä hyviä kuin vaikkapa Beatlesin parhaat laulumelodiat.
Laulu omana taidemuotonaan on jotain jossa melodia on se pääasia. Ehkä on jopa että laulu = melodia. Hyvä sanoitus saattaa joskus kohottaa keskinkertaisella melodialla varustetun laulun isoksi lauluksi, mutta kaikki muu aines laulussa on lopulta toissijaista, vain melodia ratkaisee sen onko joku laulu hyvä vai ei.
Laulua voidaan ja usein esitetäänkin ilman mitään säestystä tapahtuvana yksinlauluna, jolloin kaikenmailman soinnutukset ym musikillinen oheisryönä jää siitä pois ja pelkkä laulunperusmelodia sanoitus on jäljellä.
Mozart lienee lauluntekijänä klasaripuolen paras, hän kirjoitti aikanaan joukon varsin hyviä laulumelodioita, ja on vahinko että Mozart tuhlasi aikaansa ja lahjakkuuttaan joutavuuksiin kuten sinfoniat ja konsertot sen sijaan että olisi säveltänyt vain lauluja ja tanssimusiikkia.
Mutta hyviä laulumelodioita Mozart ei kuitenkaan saanut aikaiseksi kuin ehkä 20-30 kpl:tta. Vastaavasti esim Beatles teki hyviä laulumelodioita reilusti yli 100. Mozart oli lauluntekijänä hyvien melodioitten määrällä mitaten samaa hyvää tasoa kuin vaikkapa Rolling Stones tai U2 tai REM.
Hyvien laulumelodioitten määrällä mitaten Beatles oli jopa 5 kertaa parempi lauluntekijä kuin Mozart ja yli 20 kertaa parempi kuin vaikkapa Sibelius tai italian parhaat uupperanikkarit kuten esim Verdi, ja 100 kertaa parempi kuin yhden hitin ihme Schubert.- Dhommi´´
Jos haluat jutella melodioista, ei Beatles säveltänyt yhtään hyvää melodiaa, jos Mozart on vertailukohde. Jos vertailukohde on Rollarit, niin Beatles teki kuin tekikin ehkä kymmenen hyvää melodiaa.
"Olemme nähneet että dhönni tämän tästä elämöi täällä siitä että rokkarien laulujjen soinnutukset muka ovat yksikertaisia verrattuna klasaripuolen mestarien tekeleisiin, joten miksi ei dhönni yksityiskohtaisesti ruodi meille yhden tai useamman Mozartin laulun soinnutusta ja vertaa sitä/niitä vaikkapa joihinkin Beatles-laulun soinnutuksiin?"
Olen valmistelemassa vertailua! Ei huolta!
Mozartin soinnutukset ovat paljon rikkaampia jo 1700-luvulla kuin poppareilla kaksisataa vuotta myöhemmin! Mutta kohta saat ihan oman ketjun aiheesta. - Eläköön riitasoinnut
Dhommi´´ kirjoitti:
Jos haluat jutella melodioista, ei Beatles säveltänyt yhtään hyvää melodiaa, jos Mozart on vertailukohde. Jos vertailukohde on Rollarit, niin Beatles teki kuin tekikin ehkä kymmenen hyvää melodiaa.
"Olemme nähneet että dhönni tämän tästä elämöi täällä siitä että rokkarien laulujjen soinnutukset muka ovat yksikertaisia verrattuna klasaripuolen mestarien tekeleisiin, joten miksi ei dhönni yksityiskohtaisesti ruodi meille yhden tai useamman Mozartin laulun soinnutusta ja vertaa sitä/niitä vaikkapa joihinkin Beatles-laulun soinnutuksiin?"
Olen valmistelemassa vertailua! Ei huolta!
Mozartin soinnutukset ovat paljon rikkaampia jo 1700-luvulla kuin poppareilla kaksisataa vuotta myöhemmin! Mutta kohta saat ihan oman ketjun aiheesta.Tunkekaa välillä helvettiin ne melodianne, klasarit ja Beatles-fanit:
http://www.youtube.com/watch?v=FgOg6aYqASY
Vaikka onhan tuossakin, jos sillä korvalla kuuntelee...
- 14+15
"Nyt vasta tajusin, kuinka tyhmä 14 15 on!
Hän EPÄILEE sitä, että Mozartin aarioissa esiintyvät melodiat - esim. don Giovannin aariat - ovat kiistatta melodisesti parempaa kuin poppi."
-Eh? Ei 14 15 epäile Don Giovannia yhtään mistään, ei ainakaan paremmuudesta, musiikkina ze on pelkkää tylsyyttä ja lopussa lihava nainen viikinkikypärässään ja keihään ja kilven kanssa ei edes laula, siis silkkaa pettymystä koko uuppera.
"Mozart oli melodikkona täysin VAPAA!!! Häntä ei rajoittanut taitojen ja kykyjen puute, koska hänen lahjakkuutensa ja musiikkipäänsä oli RAJATON. "
Rajaton? Ai? No miksi se ei säveltänyt yhtään reggaeta?
Tai bluesia?
Tai rokettirollia?
Nuo kolme kun ovat kaikkein suosituimmat laulujen teko formaatit. Valtaosa jo tehdyistä tai vast'edes tehtävistä lauluista enemmän tai vähemmän asettuu johonkin noista musiikin alatyyleistä.
RAJATON olisi pystynyt ennustamaan rokin ja bluesin ja reggaen, vaan Mozartilla ei nähtävästi ollut aavistustakaan.
Mozart 1700-luvulla rajttomuuttaan? ei olisi älynnyt tehdä tätä:
http://www.youtube.com/watch?v=KNIZofPB8ZM
tai tätä:
http://www.youtube.com/watch?v=xGE4dnrPPZQ
tai tätä:
http://www.youtube.com/watch?v=Wd78tpJuE-8
Mutta tämän Mozart olisi pitänyt tehdä (niin, jos olisi osanut):
http://www.youtube.com/watch?v=vJImvBHeo8Q - Wolgang A. Kuula
Joo, oli se Mozart ihan hyvä jäbä, vaikka niissä hänen kuulissaan saisi olla hivenen enemmän marsipaania, vaikka kyllähän ne noinkin maistuvat. Ihan hyvä, että isä ja äiti Mozart menivät lisääntymään, että pääsee joulun alla maistelemaan suklaaherkkuja niin, että suu napsaa. Hinta toki on hivenen suolainen, mutta kyllähän aidon suklaamestarin nimi maksaa. Taisi pari lauluakin kynäillä tämä kuulamaestro, mutta kyllähän ne taitavat jäädä näiden pyöreiden herkkujen varjoon, joista Mozart ensisijaisesti muutenkin tunnetaan.
Hurraa Mozart ja pyöreät kuulat!!! Molempien kunniaksi hilpeää musiikkia:
http://www.youtube.com/watch?v=XDyLoEsO1lc - Dhommi´´
Tuossa pilataan hieno sävellys toistamalla enemmän kuin on tarpeellista.
Miksi poppareilla on tarve aina toistaa samaa? Koska he eivät keksi teemoja ja kehittelyjä tai osaa muunnella sävellyksen teemoja kekseliäästi ja uudistaa niitä teoksen sisällä temaattisesti ja luoden uusia yhteyksiä?
Niin!!! Mutta miksi popparit eivät tajua tätä?
Koska heidän musikaalisuutensa ei riitä kuin poppiin! - Täky Tippurillilä
Wofi, puhtaasti parempi kuin nainen,eiks jeh?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569