Astman hoito flunssassa

Ja oireet jatkuu

Itsellä on ollut ensimmäinen flunssa menossa astma diagnoosin jälkeen ja en ollenkaan ole osannut toimia oikein lääkityksen suhteen.

Normaali lääkitys on 2 2 Flixotide, tänään sain päivystyksessä ohjeen tuplata annoksen, kun keuhkoista kuului vinkunoita (ei ole aiemmin koskaan kuulunut). Olen oireillut pari viikkoa ja luulin, että on poskiontelontulehdus tms, pitkittämässä oireita.

Kauanko kestää, että olo paranee - olen tosi väsynyt, ja sitkeä lima rohisee yskiessä? Pitäisikö käyttää jotain muutakin kuin astmalääkitystä - Duact tms?

Voiko astman pahemenisvaihe tehdä sairaan ja todella väsyneen olon? Itse en osaa oikein tunnistaa edes sitä, että astma on pahenemassa.

Kurjaa vaan potea ja potea.

14

7722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikkomyös

      Astmalääkitys tuplataan kun on sairaana (kuten sait ohjeet)
      Avaavaa kannattaa ottaa säännöllisesti, ainakin aamu/ilta (ennen flixotidea!), tarvittaessa enemmän.

      Jos olo on edelleen huono, mene lääkäriin uudestaan ja pyydä kortisonipillerit. Ja pyydä labra-arvot myös. Varsinkin että katsotaan CRP (tulehdusarvo). Jos sulla on poskiontelontulehdus annetaan yleensä antibiootti.

      Astman paheneminen väsyttää kovasti ja tekee sairaan olon. Mutta koska sinulla on myös flunssa nyt niin sekin väsyttää. Sinun tulisi nyt levätä kunnolla. Älä rehki.

      Onko PEF-mittari tuttu? Sillä sun tulisi nyt seurata puhallusarvojasi, merkitä niitä ylös ja katsoa ettei se mene lääkärin asettaman arvojesi alle (asettihan lääkäri arvosi?). Itsellä esim ei saa mennä alle 300. 350 niin tuplaan astmalääkkeet. Jos on 300-330 niin yleensä otan jo kortisonikuurin (pillereinä). Olen tosi lyhyt, 30v, nainen, joten mun puhallusarvot vaikuttavat varmaan susta matalilta. Korkeimillaan puhallan n.400.

      Yskänlääkettä ei astmaatikolle suositella. Limaa irrottavia pillereitä, kuten erdopect, on se jota yleensä kirjoitetaan. Myös puhalluspullo on hyvä tapa irrottaa limaa.

    • Henna
    • Ja oireet jatkuu

      Kiitos hyvistä ohjeista. Päivystyksessä tosiaan poissuljettiin poskiontelontulehdus ja pikatulehdusmittarilla katsottiin arvo, joka normaali. Itse luulin huonon oloni syynä olevan bakteeritulehduksen jossakin.

      Keuhkoista kuului niitä vinkunoita eli lääkityksen tuplaus viikoksi suositeltiin. Miten nopeaan olon pitäisi jotenkin muuttua paremmaksi?

      Pitäisikö Peffin olla selvästi huono, jos keuhkoista kuuluu vinkunoita? Tänään pariin otteeseen olen puhaltanut ja tulos 400, kuten normaalistikin. Ainoastaan puhaltaessa kuuluu kamalaa liman rohinaa.Toki nyt jo toista päivää syön tupla-annosta lääkitystä. En mitannut silloin ennen lääkityksen lisäytä.

      Olo on vaan täysin vetämätön ja voimaton. Ja yskin sitkeää limaa. Hengitys tuntuu näin levossa ja kevyessä touhussa sinänsä ihan normaalilta.

    • Henna

      Olon pitäisi muuttua paremmaksi 2-4 pvä:n kuluessa lääkityksen lisäämisestä.Muistathan ottaa avaavaa lääkettä säännöllisesti nyt flunssan aikana.

      Peffin ollessa normaalia matalempi keuhkoista saattaa kuulua vinkumista,rohinaa.

      Mikäli vointisi ei kohene muutamassa päivässä, kannattaa olla herkästi uudelleen yhteydessä päivystykseen,sillä astmaatikolle tulee herkemmin keuhkokuume kuin terveelle.Sairastin itse kesällä keuhkokuumeen ja se on kova tauti.Tulehdusarvoni nousi hyvin nopeasti ollen ensin 17 ja ylihuomisin yli 120.Minulla ei ollut kuin yhtenä päivänä n. 38 astetta kuumetta,mutta oloni oli väsynyt,voimaton ja yskä oli järjetön.

    • astmaatikko***

      Mulle on annettu ohjeeksi tuplata astmalääkitys heti flunssan ensimmäisistä oireista lähtien. Ja sitä jatketaan niin kauan kuin flunssa kestää ja jonkin aikaa sen ylikin. Usein joutuu kyllä lisäksi kortisonikuurillekin, siis tabletein. Ja mä olen kyllä saanut yskänlääkettäkin lääkäriltä. Olen myös väsynyt ja voimatonkin, kun astma on huonossa vaiheessa.

    • Peffit lunssassa

      Miten teillä onnistuu Pefin puhaltaminen flunssassa tai astman pahenemisvaiheessa?
      Itselläni ainakin limaisuus aiheuttaa sen, että puhallus päättyy/keskeytyy aina yskimiseen.
      Pystyn ehkä kerran puhaltamaan yskimättä, mutta toinen puhallus jää jo sitten vajaaksi.

      Miten luotettavia nämä puhallustulokset sitten loppujen lopuksi ovat?

    • Ja oireet vähenee

      Olo on nyt jo parempi - rohina ja limaisuus vähentynyt selvästi ja jo muutenkin vähän reippaampi olen. Neljäs päivä nyt tuplalääkityksellä. Taitaa mennä nyt tällä ohi tämä poteminen.

      Ihmettelen sitä, että en itse oikein osaa tunnistaa sitä, että keuhkot toimii huonosti. Päivystyksessäkin vielä kerroin alussa, että ei mulla keuhkot vaivaa vaan varmaan poskiontelot... Onko muita, jotka ei tunnista astman pahenemisen oireita? Mulla ei ole sellaista hengenahdistuksen tunnetta, josta tajuaisin tilanteen. Tuli mieleen, että mulla saattaa varmaan monesti olla lievää ahdistusta, mutten tajua sitä.

      Mistä te tunnistatte astman pahenemisen? Ainoa selkeä tilanne, missä huomaan hengen ahtauden on rasitukseen liittyvät oireet. Silloin hengitys tuntuu raskaalta ja väsyn ihan pienestä.

    • Henna
    • Astmaatikko 4

      Astmaa ei pitaisi hoitaa terveyskeskuslaakari vaan hengitysteiden erikoislaakari. Sellainen laakari antaa tasmalaakkeet, terveyskeskuksessa saatat joutua pyoritykseen jossa kokeilaan kaikkea ja se ei auta. Jotta sinulla on todettu astma on keuhkoista taytnyt kuulua vinkunaa aiemmin muuten ei astmaa olisi tiodettu ja rontgenkuvia jossa nakyy bronkospasmi eli keuhkputkien supistuminen ja se vinkuna kuuluu sielta kun hengittaa ulos. Uhraa rahaa ja aikaa kunnon laakariin niin saat apua. Olen itse astmaa sairastanut 25 vuotta ja kolme lasta on astmaa sairastavia ja terveyskeskuksesta ei saa siihen oikeatat apua.

      • kerro toki

        Flunssaa hoidetaan jos on tarvetta terveyskeskuksessa. Aloittajan tapauksessa kyseessä on vain flunssa, itsellänikin on nyt keuhkot täynnä limaa, yskin kovasti, muttei ahdista yhtään, rohisee ja pihiseekin, mutta flunssa yskää ja töissä olen käynyt koko viikon, miksi siis menisin erikoislääkärin luo ?


    • terveyttä.

      Joka toinen astma on ALLERGIAA.

      Astman, reuman ja suolisto-ongelmien takana ruokavalio – "Lääkärit antavat väärää tietoa"
      http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1624947/astman-reuman-suolisto-ongelmien-takana-ruokavalio---laakarit-antavat-vaaraa-tietoa

      Ravinnolla on merkittävä vaikutus aivan kaikkiin sairauksiin ja niiden ehkäisyyn.

      Lääkkeitä syödään sitten tarvittaessa.

      Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa.

      Suomi on täysin kehitysmaa, kun ennaltaehkäistään tai hoidetaan eri sairauksia ravinnolla ja korjaamalla ravintoainepuutokset. Niinpä lääkärikoulutuksessa onkin pitkään, siihen sisältyvässä yhden opintoviikon laajuisessa ravitsemustieteen osiossa käytetty Diabetesliiton ja Leipätiedotus ry:n kustantamaa virallista ravitsemusoppia, jolle ei ole vaihtoehtoa. Vastavirtaa kulkevia tutkijoita ja lääkäreitä on pidetty tärähtäneinä kummajaisina ja vastuuttomina kansankiihottajina.

      Tuloksekkainta terveydenhuoltoa on ennaltaehkäisevä. On harmillista, että julkisuudessa levitetään mm. THL:n toimesta yksipuolista ja perätöntä tietoa ravinnosta ja ravintolisistä aiheuttaen sekaannusta ja turhaa huolta kuluttajien keskuudessa.

      Koululääketieteellä on paikkansa, mutta niin kauan kun ravitsemuksen ja kokonaisvaltaisen hoidon merkitystä ihmisen hyvinvoinnille ei tunnusteta, ovat koululääketieteen lääkärit melko kyvyttömiä auttamaan ihmisiä lukuisissa eri sairauksissa ja siten tuleekin hoidetuksi vain oireita, eikä potilas parane.

      ”Olkoon ruoka lääkkeesi ja lääke ruokaasi” –Hippokrates

      Viljat tai maitotuotteet pois vähintään 4 viikoksi. Kokeile miten vaikuttaa. Voi olla, että kummatkaan ei sovi.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm


      Uuden tutkimuksen mukaan runsas D-vitamiini helpottaa astmaa. Se esimerkiksi parantaa keuhkojen toimintakykyä ja astmahoidon tehokkuutta.
      http://www.tohtori.fi/?page=3509935&id=0546887


      Astman oireet lievenevät ja infektiot jäävät pois. Nyt uudet tieteelliset tutkimukset vahvistavat, että D-vitamiinilisä on todella tarpeen sekä lapsi- että aikuispotilaille. Mitä enemmän veressä on D-vitamiinia, sitä lievemmät ovat oireet ja sitä paremmin lääkitys auttaa, kertoivat amerikkalaisen National Jewish Health -instituutin tutkijat viime viikolla American Academy of Allergy, Asthma, and Immunology -kongressissa.
      http://terveyshymy.fi/tohtori-tolonen/d-vitamiini-auttaa-astmassa


      Dear Dr Cannell: D for childhood asthma
      http://blog.vitamindcouncil.org/2012/08/16/dear-dr-cannell-d-for-childhood-asthma/

      1 µg (mikrogramma) = 40 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

      10 µg (mikrogramma) = 400 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

      10 ng/ml = 25 nmol/L

      50 ng/ml = 125 nmol/L


      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

      On useampia tutkimuksia, joiden mukaan Omega-3 rasvahapot ja D-vitamiini voivat ehkäistä ja lievittää astman oireita.

      Kortikosteroideilla hoidetuilla astmaa sairastavilla lapsilla D-vitamiinin puute näyttäisi liittyvän luuston huonoon mineralisoitumiseen. Laajassa yhdysvaltalaistutkimuksessa seurattiin 780:tä iältään 5 - 12-vuotiasta astmaa sairastavaa lasta yli neljän vuoden ajan. Seerumin D-vitamiinipitoisuus mitattiin kertaalleen tutkimuksen alussa. Luustontiheyttä seurattiin vuosittain DEXA:lla. Kun (pahentuneen) astman hoidossa käytettiin myös suun kautta otettavia kortikosteroideja, osoittautui luun mineralisoituminen sitä heikommaksi, mitä useamman kortikosteroidikuurin lapset olivat saaneet. Tämä kortikosteroidiannokseen liittyvä vaikutus ilmeni erityisesti pojilla, joilla seerumin D-vitamiinipitoisuudet olivat pienet. (Tse SM ym. J Allergy Clin Immunol 2012;130:53)


      "Astmaa sairastavat lapset, joiden veressä on D-vitamiinia alle 75 nmol/l, ovat alttiita pahoille astmakohtauksille, ilmenee Pittsburghin lastensairaalan tutkimuksesta. Yhdysvaltain terveysvirasto (National Institutes of Health, NIH) rahoitti tätä tutkimusta, joka tehtiin San Juanissa, Puerto Ricon pääkaupungissa, leveysasteella 18, jossa aurinko paistaa paljon ja korkealta. Tiedot tukevat muita tutkimuksia ja käytännön kokemuksia astman D-vitamiinihoidosta. Seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) tulisi mitata ja nostaa 125–150 nmoliin/l. Siihen voidaan tarvita D-vitamiinia 100–150 mikrogrammaa päivässä."
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2395

      • Astmaan vasta tutustuva

        Minulle jää kanssa aina flunssan jälkeen järjetön väsymys päälle. Oireet viittaavat poskionteloihin ja usein saan oireet pois vain viikon kortisonitabkettikuurilla. Nyt on jo menossa jo kolmas flunssa kuukauden aikana ja tällä kertaa paha. Kävin vihdoin ihan keuhkolääkärillä, joka sanoi että tämä flunssakieteeni on juuri merkki, että astmani on huonossa hoitotasapainossa. Minullakaan nuo pef-arvot eivät paljoa vaihtele flunssan aikana normaalista. Pahin oire on tuo flunssaa seuraava toivoton väsymys, poskiontelo-oireet ja iltapalelu ym. Nyt katsontaan 2 kuukautta kovemmalla lääkityksellä ja sitten uudestaan keuhkokokeet. Aiemmin olin ymmärtänyt, että lievässä astmassa riittää, että on Montelukatin lisäksi kortisonit flunssa-aikaan ja vähän sen jälkeen. Mutta tosiaan ahdistusta ja limaista yskää minulla ei ole koskaan ollut, onnekseni.


    • Tehodroppi

      Pitkään jatkuneita flunssan oireita ja nyt sain vielä lisäksi yskänlääkettä joka hillitsee yskimistä. Jotenkin reagoi muiden lääkkeiden kanssa, että olo on kuin olisi humalassa. Varmaan vaikuttaa näin tehokkaasti, kun jatkuvan flunssa oireilun myötä on väsynyt olo. No on keijukaisolo.

    • Henna

      Mulla on usein mennyt flunssa poskionteloihin ja alkuvuodesta tehtiin Fess- leikkaus poskionteloihin jatkuvien poskiontelotulehdusten vuoksi. Nykyisin yritän hoitaa heti flunssan alussa mahdollisimman tehokkaasti nuhan/nenän tukkoisuuden, jotta ei tulisi tulehdusta.

      Kun flunssan ensioireet tulevat aloitan Duact- kapselikuurin (reseptillä) tai Nasolin, Otrivin-nenäsuihkeet säännöllisesti pitämään nenän auki. Kun nenä on saatu auki jollain noilla em., huuhtelen nenäni nenän huuhtelukannussa olevalla suoliuoksella. Lopuksi laitan Flixonase- kortisonitipat (reseptillä).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2850
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      111
      2096
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe