lasten turvallisuus

kaksi huolen aihetta

Mitä te äidit ajattelisitte näistä parista asiasta? Eli, kun meidän kaksi alle kouluikäistä lasta, 3v ja 5v ovat mummolassa, niin heidän mummo antaa lastemme olla keskenäänkin pihalla vaikka niiden pihalla on iso uima-allas. Mummo välillä vaan tarkistaa mitä lapsemme touhuavat. Itse en anna lasten olla pihassa keskenään ollenkaan. Olen sanonut tästä miehelleni monen monta kertaa, että hän voisi ottaa tämän puheeksi äitinsä kanssa, mutta hän ei uskalla tai halua. Pitää minua hölmönä kun pelkään että lapsemme vielä joku kerta hukkuvat sinne altaaseen!

Toinen asia on että mun mielestä 5vuotias ei saa istua etupenkillä autossa!! Jos turvatyyny jostain syystä avaituisi niin eikö se ole noin pienelle hengenvaarallista?! Enkä pitäisi etupenkillä muutenkaan. Pikkulasten paikka on takapenkillä. Tätäkään mieheni ei halua ottaa puheeksi äitinsä kanssa että 5vuotiaamme istuisi tästä lähtien takapenkillä aina. Sanoo että olen vaan yli hysteerinen.

Ja itse en saa suutani auki että sanoisin hänen äidilleen. Kun en kehtaa. Vaikka hän itse kyllä huomauttelee minua milloin mistäkin asiasta jonka tietää parhaiten. Kuten että 5vuotiaamme sänky pitäisi laittaa meidän sänkyymme kiinni. Kun se oli parin metrin päässä. No, teimme päinvastoin ja siirsimme hänet omaan huoneeseen. Ja hyvin on mennyt ja on tykännyt nukkua omassa huoneessa.

Muuten tämä lastemme mummo osaa kyllä loistavasti hoitaa lapsiamme kun he mummolassa ovat, ja huolehtii heistä hyvin, mutta nämä kaksi asiaa ihmetyttää että miksi pitää riskeerata...

25

331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hohhoijaa taas

Mekö sitten asiasta hänelle mainitaan, koska sinä et kehtaa?

• --------------

Olet noissa molemmissa asioissa ihan oikeassa. Erityisesti tuo uima-allasjuttu minua pelottaisi kovasti. Käytännössä vaihtoehtoina on sanoa hänelle asiasta tai sitten olla antamatta lapsia hänelle hoidettavaksi ilman, että olet itse vahtimassa koko ajan. Mitään muuta ei voi asialle tehdä. Paitsi tietysti pelätä ja jännittää.

• -----

Kannattaa tehdä asialle jotain konkreettista ennen kuin on liian myöhäistä. Ikävää sitten jos lapsi on hukkunut sinne altaaseen miettiä jälkikäteen, että olisi pitänyt sittenkin sanoa asiasta!

• luyi5

Minä kyllä tekisin selväksi, että lapsia ei laiteta ulos, jos uima-altaassa on vesi ja sitä ei ole suojattu niin, etteivät lapset pääse sinne. Enkä kyllä muutenkaan päästäisi tuota meidän 3v:tä vielä ulos ilman aikuisen valvontaa lähimaastossa. Ja autohommassa ollaan ihan ehdottomia, että etupenkille ei ole asiaa ennenkuin kouluiässä ehkä ;)

Mitä tuossa on kehtaamista, se on sinun lapsesi ja nämä kuitenkin ovat asioita, joiden kanssa et taatusti pysty elämän sitten jos jotain sattuisi, etkä ole mitään "uskaltanut" tehdä. Silloin se on vain sanottava, että miten asia on. Ei sitä tarvitse reuhata ja rumasti sanoa, voi nätistikin kertoa, että miksi haluaa näin tehtäväksi.

• Uitettu kissa

Et päästäisi lasta, jos uima-altaassa olisi vesi? Mutta päästäisit, jos allas olisi tyhjä?
        Tiedätkö, kuinka syvä allas on? Lapsi kuolisi taatusti, jos putoaisi päistikkaa reunan yli kaakelipohjalle.

Minä järjestäisin lapset muualle hoitoon, jos heidät olisi jonnekin laitettava, ja sanoisin suoraan, että uima-allas pelottaa siinä määrin, että et voi rauhallisin mielin olla, kun tiedät, että lapset ovat keskenään altaalla.
        En vain ymmärrä, miksi annat heidät pois kotoa? Omani eivät olleet koskaan muualla tilapäishoidossa. Jos jokin meno tuli, hoitaja tuli meille.

Vanhemmat ovat lapsensa hankkineet, ja silloin he myös ovat tienneet, että lapsia on hoivattava 24/7 vuosikaudet. Ei ole mitään syytä, miksi heidät pitäisi viedä muiden hoidettavaksi.

Laki määrää lapset auton takapenkille. Älä salli miehesi istuttaa lapsia etupenkillä, sillä sakothan siitä tulee, jos jää kiinni.
        Puolusta omia lapsiasi, hyvänen aika. Sinä niistä vastaat.

• ---------------
        Uitettu kissa kirjoitti:

Et päästäisi lasta, jos uima-altaassa olisi vesi? Mutta päästäisit, jos allas olisi tyhjä?
        Tiedätkö, kuinka syvä allas on? Lapsi kuolisi taatusti, jos putoaisi päistikkaa reunan yli kaakelipohjalle.

Minä järjestäisin lapset muualle hoitoon, jos heidät olisi jonnekin laitettava, ja sanoisin suoraan, että uima-allas pelottaa siinä määrin, että et voi rauhallisin mielin olla, kun tiedät, että lapset ovat keskenään altaalla.
        En vain ymmärrä, miksi annat heidät pois kotoa? Omani eivät olleet koskaan muualla tilapäishoidossa. Jos jokin meno tuli, hoitaja tuli meille.

Vanhemmat ovat lapsensa hankkineet, ja silloin he myös ovat tienneet, että lapsia on hoivattava 24/7 vuosikaudet. Ei ole mitään syytä, miksi heidät pitäisi viedä muiden hoidettavaksi.

Laki määrää lapset auton takapenkille. Älä salli miehesi istuttaa lapsia etupenkillä, sillä sakothan siitä tulee, jos jää kiinni.

Ei tietenkään kukaan täällä oleva ulkopuolinen voi tietää kuinka syvä se allas on. Sinäkö tiedät. Nimittäin uima-altaita voi hyvinkin olla vaikka minkä syvyisiä.

Pienemmäksi riskiksi minä kokisin sen, että kolmivuotias yleensä edes menisi tyhjän altaa lähettyville, varsinkin jos se olisi kiellettyä. Mitä tekemistä siellä on. Sen ikäinen osaa myös varoa putoamista, jos ei koe tarvetta kurkoitella, kuten veden kanssa helposti kävisi. Meidän lapset leikkivät (ja jopa nukkuvat) kerrossängyissäkin, enkä yhtään pelkää putoamista.

Mutta siitä olen samaa mieltä kanssasi, että lapsia ei viedä hoitoon mihinkään, missä kokee jo lähtökohtaisesti heidän turvallisuutensa olevan vaarassa. Siinä taas olen erimieltä, että lapsia ei pitäisi päästää kotoa minnekään. Ensinnäkin moni hoitaja ei ehkä kauhean mielellään tule itse vieraaseen kotiin, joten hoitajen saaminen voi olla ongelmallista. Toisaalta lapset kaipaavat vaihtelua elämäänsä. Minun lapseni ovat innoissaan menossa mummolaan ja milloin minnekin, erityisesti kun pääsevät seikkailemaan yksin, enkä katso tarpeelliseksi viedä heiltä sitä iloa. Enhän itsekään halua elää koko elämääni vain kotona tai samoissa nurkissa pyörien.

Monilla vanhemmilla voi olla vaikka mitä, hyviä syitä, miksi viedä lapset väliaikaisesti muiden hoidettavaksi. Itse tosin aina vastaa siitä, että hoitopaikka on turvallinen.

• sanottava se on
        Uitettu kissa kirjoitti:

En päästäisi lapsia keskenään ulos, oli altaassa vettä tai ei, tai vaikka koko allasta ei olisi ollenkaan. Lapset käyvät usein mummolassa koska MUMMO ITSE niin haluaa. Koskaan me ei kysytä että ottaisitko lapset teille hoitoon. Vaan mummo itse soittaa että milloin pääsisi hakemaan lapsia heille koska haluaa viettää aikaa lapsenlastensa kanssa.

Täytyypä ensi kerralla mainita noista asioista nätisti kun mummon luokse ovat menossa. Mutta olisihan se hyvä jos mies voisi tukea tässä minua eikä pitää minua vainoharhaisena. Ja myös sanoa asiasta äidilleen. Vanhin poikamme juuri sanoi että hän vahtii ulkona pienempää :(
        t. Aloittaja

• Uitettu kissa
        --------------- kirjoitti:

Ei tietenkään kukaan täällä oleva ulkopuolinen voi tietää kuinka syvä se allas on. Sinäkö tiedät. Nimittäin uima-altaita voi hyvinkin olla vaikka minkä syvyisiä.

Pienemmäksi riskiksi minä kokisin sen, että kolmivuotias yleensä edes menisi tyhjän altaa lähettyville, varsinkin jos se olisi kiellettyä. Mitä tekemistä siellä on. Sen ikäinen osaa myös varoa putoamista, jos ei koe tarvetta kurkoitella, kuten veden kanssa helposti kävisi. Meidän lapset leikkivät (ja jopa nukkuvat) kerrossängyissäkin, enkä yhtään pelkää putoamista.

Mutta siitä olen samaa mieltä kanssasi, että lapsia ei viedä hoitoon mihinkään, missä kokee jo lähtökohtaisesti heidän turvallisuutensa olevan vaarassa. Siinä taas olen erimieltä, että lapsia ei pitäisi päästää kotoa minnekään. Ensinnäkin moni hoitaja ei ehkä kauhean mielellään tule itse vieraaseen kotiin, joten hoitajen saaminen voi olla ongelmallista. Toisaalta lapset kaipaavat vaihtelua elämäänsä. Minun lapseni ovat innoissaan menossa mummolaan ja milloin minnekin, erityisesti kun pääsevät seikkailemaan yksin, enkä katso tarpeelliseksi viedä heiltä sitä iloa. Enhän itsekään halua elää koko elämääni vain kotona tai samoissa nurkissa pyörien.

Monilla vanhemmilla voi olla vaikka mitä, hyviä syitä, miksi viedä lapset väliaikaisesti muiden hoidettavaksi. Itse tosin aina vastaa siitä, että hoitopaikka on turvallinen.

Siis ei minun pidä murehtia tyhjää allasta. Anteeksi nyt, että murehdin.
        Minä tyhmä kun olen sitä mieltä, että uima-altaassa on sen verran syvyyttä, että siinä voi uida.

Lapset kaipaavat vaihtelua elämäänsä. Tottakai. Mutta eihän vaihtelu tarkoita sitä, että heidät kuskataan pois kotoa tuntemaan seikkailua muualla.
        Lapsille voi järjestää ihan itsekin monenlaista aktiviteettia ja seikkailua.
        Mummo tulee meidän tapauksessa meidän kotiin lapsia hoitamaan. Yli yön en kuitenkaan koskaan ole ollut poissa lasten luota. Ei minulla ole mitään tarvetta reisata ilman perhettäni..
        En mielelläni jätä lapsiani kenenkään hoiviin muutamaa tuntia pitemmäksi aikaa. Hehän joutuvat jo muutenkin viettämään pitkät päivät päivähoidossa ja poissa kotoa.

Kovin on mustavalkoista ajattelua sanoa, että varovaisuuteni osoittaa, etten "päästä" heitä pois kotoa.
        On tervettä varovaisuutta huolestua vaaranpaikoista, joihin pikkulapsi voi joutua. Moni ikäihminen ei muista kuinka nopeita lapset ovat. Olisi järkyttävää joutua vastaamaan lapsille tapahtuneesta onnettomuudesta vain sen takia, ettei ole kehdannut tai uskaltanut pitää lapsensa puolta.

• ----------------
        Uitettu kissa kirjoitti:

Siis ei minun pidä murehtia tyhjää allasta. Anteeksi nyt, että murehdin.
        Minä tyhmä kun olen sitä mieltä, että uima-altaassa on sen verran syvyyttä, että siinä voi uida.

Lapset kaipaavat vaihtelua elämäänsä. Tottakai. Mutta eihän vaihtelu tarkoita sitä, että heidät kuskataan pois kotoa tuntemaan seikkailua muualla.
        Lapsille voi järjestää ihan itsekin monenlaista aktiviteettia ja seikkailua.
        Mummo tulee meidän tapauksessa meidän kotiin lapsia hoitamaan. Yli yön en kuitenkaan koskaan ole ollut poissa lasten luota. Ei minulla ole mitään tarvetta reisata ilman perhettäni..
        En mielelläni jätä lapsiani kenenkään hoiviin muutamaa tuntia pitemmäksi aikaa. Hehän joutuvat jo muutenkin viettämään pitkät päivät päivähoidossa ja poissa kotoa.

Kovin on mustavalkoista ajattelua sanoa, että varovaisuuteni osoittaa, etten "päästä" heitä pois kotoa.
        On tervettä varovaisuutta huolestua vaaranpaikoista, joihin pikkulapsi voi joutua. Moni ikäihminen ei muista kuinka nopeita lapset ovat. Olisi järkyttävää joutua vastaamaan lapsille tapahtuneesta onnettomuudesta vain sen takia, ettei ole kehdannut tai uskaltanut pitää lapsensa puolta.

Sinä annoit aika selvästi ymmärtää, että on täysin vastuutonta päästää lasta leikkimään vahtimatta tyhjän uima-altaan lähettyville, koska "lapsi kuolisi varmasti" jos putoaisi sinne. Eiköhän tuo tarkoita vähintään parin metrin syvyistä allasta? Paljon matalammassakin voi hyvin uida, eikä todennäköisesti käy mitään, vaikka sinne putoaisi. Ehkä sattuisi vähän, tai sitten ei sitäkään.

Ei vaihtelu VÄLTTÄMÄTTÄ tarkoita sitä, että lapset kuskataan pois kotoa. Sinun lapsillesi ei ainakaan, koska hehän viettävät poissa kotoa pitkät päivät päivähoidossa. Jonkun kotiäidin lapsi taas voi hyvinkin kaivata nimenomaan sitä, että pääsee joskus pois kotoa ja vieläpä ilman vanhempiaan. Minun lapseni ovat olleet hyvin innoissaan sellaisista tilanteista silloin kun itse olin heidän kanssaan kotona. Ei niitä lapsia ole mitenkään pakko viedä koskaan minnekään, mutta eivät vanhemmat tee mitenkään väärin, vaikka veisivätkin. Sinä aika kovaan sävyyn arvostelit sitä, että joku niin tekee.

En minäkään mielelläni jätä lapsiani kenenkään muun hoiviin muutamaa tuntia pidemmäksi aikaa. En edes siksi ajaksi. En varsinkaan pitkiksi päiviksi päivähoitoon. Joskus vain voi olla pakko ja toisaalta tämä menee nyt ihan aiheen vierestä, Tuskin se lasten mahdollinen yökyläily lisää hukkumisriskiä, sillä eivät kai ne lapset öisin valvomatta siellä pihalla hypi?

En minä sanonut, että sinä et päästä lapsiasi pois kotoa. Sinä sanoit, että et ymmärrä, kuinka joku antaa lapsensa hoidettavaksi muualle. Sinä siis et ymmärrä sitä, että joku "päästää" lapsen pois kotoa. Sanoit myös, että lapsillesi tulee tarvittaessa hoitaja kotiin. Noista lauseista on mielestäni aivan johdonmukaista saada se kuva, että sinun mielestäsi lapsia ei pidä "päästää" pois kotoa.

On ihan totta, että ikäihminen ei ehkä muista millaisia vahinkoja lapsille voi sattua ja että pitäisi puuttua selviin vaaranpaikkoihin ajoissa. Siitä me olemme ihan samaa mieltä. Minusta on vain ärsyttävää, kun aletaan arvostelemaan toisten tekemisiä asenteella, että kaikkien pitäisi tehdä niin kuin minä teen. Aika monesta kohtaa viestistäsi tuli sellainen kuva.

• ahkldhagsdlökd

Turvatyyny lauetessaan murtaa pienen lapsen niskat. Se kieltomerkki ei ole autoissa vain koristeena.

Hukkumista ei voi estää jos etäisyys on metrejä eikä hukkuva myöskään pysty huutamaan apua.

Jos eivät usko niin älä anna lastasi sinne hoitoon. Etsi joku ulkopuolinen hoitaja kotiin.

• Ihmettelen vaan

Minne sitten menet, kun lapset pitää mummolaan kuskata?

• selvisikö
        Ihmettelen vaan kirjoitti:

Minne sitten menet, kun lapset pitää mummolaan kuskata?

Niinhän jo kirjoitin että mummo itse haluaa lapset heille ja lapset haluavat mennä. Emme pyydä hakemaan lapsia, vaan mummo itse soittaa että haluan hakea silloin ja silloin! Koskaan me ei pyydetä hakemaan tai kysytä voitteko hoitaa lapsiamme.Vaan mummo ITSE haluaa lapset luokseen.

• Pitää kehdata
        selvisikö kirjoitti:

Niinhän jo kirjoitin että mummo itse haluaa lapset heille ja lapset haluavat mennä. Emme pyydä hakemaan lapsia, vaan mummo itse soittaa että haluan hakea silloin ja silloin! Koskaan me ei pyydetä hakemaan tai kysytä voitteko hoitaa lapsiamme.Vaan mummo ITSE haluaa lapset luokseen.

Eikö sinulla ole mahdollisuutta olla myös siellä paikalla vai haluaako mummo nimenomaan olla lasten kanssa ilman lasten vanhempia?

Ymmärrän, että ei ihan kaikesta viitsi/kehtaa sanoa, jos ei ole kyse mistään henkeä uhkaavasta asiasta. Mutta tässä tapauksessa on kyse vakavasta jopa henkeä uhkaavasta. Ei muuta kun sanot suoraan, että lapsia ei saa päästää keskenään ulos. Ei 5-vuotias voi olla vastuussa kolme vuotiaasta. Häiritseekö lapset todella mummon ruuan laittoa niin paljon sisällä ollessaan? Ja jospa toisit lapsille ruoat mukanasi ja mummo lämmittää ne mikrossa?

• aloittaja.....
        Pitää kehdata kirjoitti:

Eikö sinulla ole mahdollisuutta olla myös siellä paikalla vai haluaako mummo nimenomaan olla lasten kanssa ilman lasten vanhempia?

Ymmärrän, että ei ihan kaikesta viitsi/kehtaa sanoa, jos ei ole kyse mistään henkeä uhkaavasta asiasta. Mutta tässä tapauksessa on kyse vakavasta jopa henkeä uhkaavasta. Ei muuta kun sanot suoraan, että lapsia ei saa päästää keskenään ulos. Ei 5-vuotias voi olla vastuussa kolme vuotiaasta. Häiritseekö lapset todella mummon ruuan laittoa niin paljon sisällä ollessaan? Ja jospa toisit lapsille ruoat mukanasi ja mummo lämmittää ne mikrossa?

Mummo haluaa ottaa lapset heille yöksi, niinpä en ole mukana. Ei luulisi että lapsista haittaa olisi jos olisivat sisällä. Kuitenkin viihtyvät hyvin vaikka piirtämässä pöydän ääressä. Sanon ensi kerralla asiasta ja jos silti lapset keskenään ulkona niin pysyvät sitten kotona. Ulkona varmasti muitakin vaaroja kuin se allas.

• Huhhuhuhuh

Ei sinulla ole muuta vaihtoehtoa kuin sanoa asioista tai sitten et päästä lapsiasi sinne hoitoon.Ihan maalaisjärjellä ajateltuna.Tai onhan sinulla vaihtoehto, pelätä vapaa-ajallasi.

Mieti nyt, valita pikkulapsen ruumisarkkua ja miettiä samalla, että olisinpa vain ystävällisesti sanonut tuolle ajattelemattomalle mummelille, että huolehtii lapsista järkevällä tavalla.Kukaan järkevä ihminen ei jätä tuo ikäisiä uima-altaan läheisyyteen ilman valvontaa, saati kuskaile heitä autossa etupenkillä ympäriinsä.

• 3+12

Olen päättänyt sanoa asiasta, vaikka hän sitten loukkaantuisikin. En kyllä ymmärrä miksi hän hakee lapsiamme heille jos ei kuitenkaan ole aikaa vahtia heitä ulkona. Sain tietää tästä kun lapseni itse kertoi että mummolassa saavat olla keskenään ulkona. Kuulema mummon täytyy tehdä rauhassa ruokaa ja lapset menevät pihalle. Kun puhun tästä miehelleni niin hän loukkaantuu että arvostelen hänen äitiään.

• aloittaja......

No niin, tänään puhuin lapsilleni ensin asiasta kun tiesin että mummo tulossa hakemaan. Selitin että eivät mene keskenään ulos vaikka mummo antaisi luvan, eivätkä istu etupenkille. Kun mummo astui ovesta sisään niin lapset samantien hyvin tomerasti kerkesivät jo ennen minua sanomaan että äiti on sanonut että ei saa istua edessä eikä saa mennä kahdestaan ulos. Hienosti vielä selittivät että miksi ei saa. Vanhempi lapsista vielä kysyi "mummo kuulitko sinä", mutta mummo tiuskaisi "joo, joo". Selvästi ei ollut mielissään että sai neuvoja.

Nyt voin vaan olla ylpeä pienistä lapsistani että he tekivät reippaasti asiat selviksi, mikä minun tai mieheni olisi pitänyt tehdä ajat sitten.

t. aloittaja

• Onnea, ja pitkää ikä

Tuo oli kyllä päivän paras. Vastuun siirtoa taapero ikäisille!!!!!!!!!!!

Kylläpä sitä on aikuistuttava varhain, ja opittava ettei vanhemmista ole sitten niin mihinkään.

Mitähän noistakin lapsista tulee. Tai, joo tulee varmasti. Kaikki se, mitä heidän vanhemmistaan siis ei tullut.

• Tapa tuokin!

Ei ole mikään ihme, että mummo ei ollut mielissään! Sinä et kehdannut sanoa suoraan hänelle asiasta vaan ohjeistit lapsia ja lapset sitten sanoivat mummolle. Aika noloa. Minusta huonompi näin, kun että olisit itse sanonut asiasta. Mutta pääasiahan on lasten turvallisuus.

• se aloittaja
        Tapa tuokin! kirjoitti:

Ei ole mikään ihme, että mummo ei ollut mielissään! Sinä et kehdannut sanoa suoraan hänelle asiasta vaan ohjeistit lapsia ja lapset sitten sanoivat mummolle. Aika noloa. Minusta huonompi näin, kun että olisit itse sanonut asiasta. Mutta pääasiahan on lasten turvallisuus.

No hohhoijaa, kerroin lapsille ohjeet siltä varalta että mummo ei niitä noudata. Sanoin että istutte takapenkillä ja ette mene ulos kahdestaan vaikka mummo sanoisi että voi mennä. En käskenyt sanomaan mummolle näitä. Vaan kun mummo tuli ovesta sisään niin lapset itse alkoivat kertoa mummolle mitä äiti on sanonut. Olisiko pitänyt sanoa että älkää kertoko mummolle, äiti haluaa sanoa itse? Tärkeintä on että mummolle on asia selvä ja lapset itsekkin tietää.

• kohta mummo minäkin

Lapset siis tekivät sen mitä sinä äitinä et kehdannut... No pääasia on, että asia tuli esiin ja toivottavasti sitä mummo nyt myös noudattaa. Tosin varmasti mummostakin olisi ollut mukavampi kuulla sinulta tai pojaltaan, kun huomata että olit lapset ohjeistanut.

Mielestäni on normaalia ja tervettäkin, että lapset ovat joskus mummolassa hoidossa. Omalla nuorimmallani ei sitä mahdollisuutta ole, isovanhempia ei enää ole. Vanhimmat lapseni nauttivat suunnattomasti aikoinaan kun saivat olla mummolassa hemmoteltavana. Ja olisi kauhea ajatus, ettei lapseni toisi aikanaan omia lapsiaan mulle mummotettavaksi.

Turvallisuudesta on huolehdittava. Ei 3 ja 5 vuotiaat voi mielestäni olla keskenään pihalla. Eikä missään nimessä voi vastuuttaa 5 vuotiasta katsomaan pienemmän perään. Mummo kuitenkin itse elänyt erilaisena aikana; silloin lapset olivat enemmän ns oman onnensa nojassa...esim maatiloilla aikuiset teki askareitaan ja lapset pyörivät siinä pihalla ilman erillistä valvontaa.

• voi sun...

Tuon ikäinen voi hukkua ihan matalaan veteen ihan hetkessä. Kannattaa sanoa asiasta....eikä vaan sanoa, vaan vaatia muutos heti...ennen kuin joutuu järjestämään hautajaiset.
      Mietipä...kumpi on pahempaa...haudata oma lapsi vai sanoa suoraan asiat anopille?

• ytytyty

En tajua tätä etupenkille ei lasta... Matkustan aina yksin kahden lapseni kanssa. Pienempi on aina pitkillä matkoilla etupenkillä, jotta pystyn paremmin vahtimaan hänen touhujaan... Saahan sen turvatyynyn lähes kaikissa autoissa pois päältä!

Uima-allas kyllä on 3v:n kanssa vähän riski. Muuten pieni ulkoilu itsenäisesti, turvallisemmassa ympäristössä, on ihan ok.

• eiksjuu2

Jos autossa on turvatyyny penkillä saa istua vasta n 130cm lapsi! Vaikka turvatyynyn sais pois päältäkin!

• sklagsaglsö

Ei siihen turvatyynyn poiskytkentään voi 100% luottaa. Niitä on lauennut poiskytkettynäkin. Jos pieni lapsi joutuu turvatyynyn iskemäksi niin huonosti käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      123
      7120
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      122
      4928
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      66
      4256
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3463
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2261
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      273
      1681
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1465
    8. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1418
    9. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      22
      1386
    10. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      58
      1384
    Aihe