Heips,
Minulla ei ole kokemusta raskaudesta, mutta pohdiskelen sellaista, että voikohan kuukautisiin liittyvä oireilu ns. ennakoida tietynlaista raskausaikaa / synnytystä? Hmm, vähän huonosti selitetty, mutta alla muutama kysymys, jotka selventänevät asiaa. Kommentoikaa, synnyttäneet.. :)
1. Runsas PMS-turvotus -> Turvotusta myös raskauden aikana, etenkin alussa, kun maha ei muuten vielä ole iso. Siis maha ikään kuin jää siihen kuukautisia edeltävään turvotuksen tilaan, mutta kuukautiset eivät sitten alakaan.
2. Kivuliaat kuukautiset (onneksi en itse kärsi sellaisista) -> Myös synnytyskipu on kova tai siis supistusten aiheuttama kipu. Olen jostain lukenut, että asioilla on yhteys, pitääköhän paikkansa? Toki synnytys ei koskaan ole täysin kivuton..
3. Niukat kuukautiset (itselläni) -> niukka, lyhytkestoinen jälkivuoto. Mitä sitten kukin pitää niukkana, on eri asia... Voisiko noilla olla mitään yhteyttä keskenään?
4. Niukat kuukautiset ennen synnytystä -> niukat kuukautiset myös synnytyksen jälkeen.
Toivottavasti ei ole tyhmiä kysymyksiä.. Tuollaista (kaikkien muiden vauvajuttujen ohella) vaan tuli pohdittua... :)
Kuukautisoireet vs. synnytys
2
2714
Vastaukset
- jimmi
"2. Kivuliaat kuukautiset (onneksi en itse kärsi sellaisista) -> Myös synnytyskipu on kova tai siis supistusten aiheuttama kipu."
siis mekanismihan on sama. menkka-kivut johtuvat kohdun supistelusta, kun kohtu tyhjentää itseään hedelmöittymättömästä munasolusta ja muusta tavarasta. samoin siis kohtu supistelee synnytyksen alettua.
itselläni on ollut aina tosi kipeät menkat. halusin kivunlievitystä synnytykseen, mutta vielä silloinkaan kun sain puudutuksen, eivät kipuni olleet niin kovat, etten olisi niistä ilmankin selvinnyt.
ja mikä paraasta, nyt kahden synnytyksen jälkeen, menkkakivuista ei ole enää jälkeäkään (tämä siis on myös hyvin yleistä.)
"3. Niukat kuukautiset (itselläni) -> niukka, lyhytkestoinen jälkivuoto."
ei ne ainakaan omalla kohdallani olleet missään yhteydessä. itselläni ollut myös niukka vuoto, ja ekan jälkeen jälkivuoto kesti 5vkoa ja toisen jälkeen 10. että ei se ainakaan yksiselitteisesti niin mene.
muihin en osaa vastata ja nämäkin ovat siis vain yhden ihmisen kokemuksia. tiedä sitten ovatko ne sääntöjä vai vahvistavia poikkeuksia. - MrsChaos
Neljän raskauden ja synnytksen perusteella siis.
1. Mulla ei ole PMS oireillut juurikaan turvotuksilla, mutta varsinbkin nyt viimeisessä raskaudessa alkuraskauden turvotus oli mahtavaa. En mahtunut omiin housuihini enää rv6! Mulla on pikemminkin mennyt niin, että mitä monennes raskaus, sitä enemmän turvotusta.
2. Väittäisin päinvastoin. Mulla ja muutamalla tutulla (joilta olen udellut asiaa) on kohtuullisen kivuliaat kuukautiset. Niin kivuliaat ettei Buranalla selviä ekoina päivinä. Se tavallaan on tehnyt synnytyskivun siedettävämmäksi, eli kun tavallaan on kärsinyt kipua joka armas kuukausi, kestää synnytyksessä kauemmin ennen kuin synnytyskipu muuttuu sietämättömäksi. Ymmärsitköhän mitä ajan takaa?
3. En oikein usko yhteyteen, mutten osaa kommentoida, ei kokemusta niukista menkoista :)
4. Enpä usko, ekat menkat synnytyksen jälkeen on usein ns. tyhjennytvuoto, ja saattavat olla huomattavan runsaat, ja kivuliaat. Tasoittuvat sitten kyllä jatkossa, onneksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee632132Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."51785Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2361278En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin71950Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.87935Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki21855Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?112762Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin38708- 19706
Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun
mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?93689