Ovatko eri teostyypit samanarvoisia?

Dhommi´´

Kun olen verrannut (havainnollistamismielessä) Beatlesin renkutusta Let It Be maailman kauneimpaan mestariteokseen, Bachin Brandenburgilaiseen numero 5, olen saanut vastaukseksi, että Bachin konsertto ei ole laulu. Ja siksi vertailu on kielletty.

Että laululla on omat sääntönsä. Miksi sitten klassisen musiikin laulut - niin Bachin, Schubertin kuin Mozartin (ja kaikkien suurten säveltäjien, jotka sävelsivät lauluja tai aarioita) - ovat sitten niin paljon ja ylivoimaisen reilusti parempia kuin Beatlesin kaikki laulut yhteensä? Esimerkiksi Mozartin Don Giovanni oopperan aariat pesevät kaiken popin liiankin helposti melodisessa laadussa, soinnuissa ja äänimaailman rikkaudessa. Paljon pidempiäkin laulunumeroita oopperaan mahtuu kuin popin pikku tillitykset.

Ja sitten voi kysyä myös, miksi ei voisi suoraan sanoa sitä, että konsertto ja sinfonia ovat parempaa kuin laulu? En minä arvosta edes Schubertin jumaloituja lauluja (liedejä) niin paljon kuin esim. Schubertin pianosonaatteja ja muita pidempiä teoksia.

Sävellyksessä pitää olla mittaa, jotta siinä voi olla mahdollista todella lepuuttaa ja samalla "työllistää" omaa korvaansa kaiken sulokkuuden keskellä. Kuunneltuaan pari sinfoniaa kikseissä ei kannata vaihtaa Beatlesiin. Tuntuu todella kuin menisi 5 tähden ravintolasta Mäkkäriin!

Siispä Mozartissa parasta ei ole aariat (edes Donna Elviran aariat), vaan oopperoiden suuret kohtaukset ja sinfoniat sekä jousikvartetot, jotka kaikki voivat kestää sen parhaan mitan eli 20-30 minuuttia. On aivan eri asia säveltääkin pieni aaria kuin iso kuorokohtaus.

11

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgsdgsdggssg

      Klassinen musiikki on kuin Dhommin avaukset: lukuisia, samansisältöisiä, irrallaan todellisuudesta. Tylsiä siis.

    • fkajfkjfkk

      Klassista musiikkia kuuntelevat vain elämän raadollisuudesta tajuamattomat pöpipäät.

    • Dhommi´´

      Minä kuuntelen klassista juuri elämän raadollisuuden vuoksi. Bach on välittänyt suurta tuskan tunnetta esim. kaksoisviulukonsertollaan, jonka hän sävelsi vaimonsa kuoltua. Siinä viulu laulaa ja itkee niin että itsekin itken. Samoin Tchaikovskyn viimeisiä sävellystöitä ennen itsemurhaansa, 6. sinfonia on kaikkein pohjattomimpien surun hetkien soundtrack minulle.

      • jepulisjeejee

        Vaan poppi tuo iloa ja rakkautta elämään, suosittelemme lämpimästi.


    • Dhommi´´

      Olisikohan noin. Minulle klassinen on tuonut valtavasti iloa ja rakkautta elämään. Paljon enemmän kuin iskelmät, rokit ja popit.

    • Santran sisko

      "Miksi sitten klassisen musiikin laulut - niin Bachin, Schubertin kuin Mozartin (ja kaikkien suurten säveltäjien, jotka sävelsivät lauluja tai aarioita) - ovat sitten niin paljon ja ylivoimaisen reilusti parempia kuin Beatlesin kaikki laulut yhteensä? "

      Laulun laadun mittaa se kuinka paljon laulua laulamiseen tarvitsevat sitä laulavat.

      Klasaripuolen lauluja lauletaan vain virkamiestyönä, vapaaehtoisesti niitten kanssa ei kukaan halua olla tekemisissä.
      Sen sijaan rokkareiden lauluja lauletaan rakkaudesta hyviin lauluihin.
      Siinä se pieni mutta tärkeä ero.

      Jokseenkin jokaista Beatleslaulua lauletaan enemmän kuin kaikkien klasarisäveltäjien laulutuotantoa yhteensä.
      Siinä se iso ja tärkeä ero.

    • yks yökkö vaan

      Laulua lauletaan jos sillä on arvo ja silloin sitä lauletaan vapaaehtoisesti. Se on jokaisen subjektiivinen päätös mitä lauletaan. Moni laulaa rokkeja ja poppeja, joku yksittäinen pianohemmo klassista laulua.

      Useimmat siis laulavat rokkeja ja poppeja; mikä voi olla syy. Kenties se, että ne puhuttelevat subjektiivisesti yksittäistä kokijaa? Voiko sitä ihan oikeesti nonzaleerata ja jos niin millä perusteilla?

    • winston2

      John Lennonin tekstit ainakin on puhuttelevampia kuin Beethovenin. Puhumattakaan piirroksista.

      Älytön vastakkainasettelu tällainen

    • 2013-03-21
    • fghhszhh

      Zerlinan aariat ei häviä yhtään Elviran aarioille.

      • ( * )( * )

        Zerlinalla on paremmat kuin Elviralla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe