syömishäiriöstä toipuneita odottajia?

talven ystävä

Hei,
sairastin syömishäiriöitä teinivuosista varhaisaikuisuuteen. Noihin vuosiin kuului kaikkea anoreksian ja pakonomaisen syömisen väliltä. Muutama vuosi on mennyt paljon paremmmin ja olen pärjännyt ilman hoitokontakteja. Varsinkin noin vuosi sitten vapautuminen huonosta, toimimattomasta parisuhteesta ja sielunkumppanin löytäminen ovat tuoneet elämääni täydellisyyttä ja onnea.
Nyt sitten odotamme esikoistamme ja suorastaan hukun ortorektisiin ajatuksiini. Alkuraskaudessa voimakas pahoinvointi piti painon (ja ahdistuksen) kurisssa. Söin yliterveellisesti ja olin ylpeä itsestäni. Nyt olen lipsunut, ikään kuin alkuraskauden painon putoamisen "ansiosta" olen antanut itselleni luvan herkutteluun. Ja sepä on sitten iloisesti lipsunut, toisinaan jopa riistäytynyt käsistä. Tänään neuvolalääkärin suusta tuli ne kaikkein ei-toivotuimmat sanat: kannattaa vähän tarkkailla painoa.
Tässäkö siis olen taas, vuosien taistelun jälkeen? Vauvani kustannuksella? Lapsen terveys onkin nyt ainut asia, joka estää minua syöksymästä laihdutuksen syövereihin. Olisin halunnut olla se äiti, jolle sanotaan: "tuo paino saisi kyllä hieman nousta." miksi? Hyvä kysymys..

Saahan neuvolasta toki "tukea", mutta kaipaan VERTAISKESKUSTELUA!

viestittele minulle tänne tai meilaa
[email protected]

1

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttua..:(

      AAAPUUVA!!!

      Kaamee neuvolatäti!!!

      Ite myös syömishäiriötä sairastin pitkään ja ennen raskautta kerkesin olla "kuivilla" vasta muutaman kuukauden... iik...
      Ja tosiaan ois ollu kiva olla se äiti jolle sanotaan, et "tuo paino saisi kyllä hieman nousta"... tämä johtuu sairaudestamme!!!
      (vaikka olemme "kiltisti", niin silti se on osa elämäämme)
      Ja sit tosiaan... alkuraskauden olin minäkin erittäin tarkka mitä suuhuni pistin ja tarkkailin painoani pakonomaisesti...
      ja sitten tuli se aika jolloin hieman "hölläsin" otettani ylitarkkailevasta syömisestä, niin minullekkin tuli muutama kilo "liikaa" painoa...
      Ja neuvolassa minulle siitä myös sanottiin JUURI NOILLA SANOILLA :(
      Eli kannattaisi tarkkailla sitä painoa ja sitten mulle yritettiin vielä antaa niitä ihania ruokailu"ohjeita" missä on niitä "valmiita" päivän ruoka-annoksia yms.

      Tähän minä erittäin topakasti sanoin...

      JA SUOSITTELEN MYÖS SINULLE, ETTÄ SANOT...

      "Minulla on syömishäiriötausta ja en suostu ottamaan noita ohjeita, sillä pelkään luisivani takaisin pakonomaiseen tarkkailuun syömisen ja syömättömyyden kanssa..."

      Näin neuvolatäti otti laput takaisin ja antoi muutaman "perusohjeen"...
      Eli vältä sokeria yms...
      Mutta nekin kuuntelin vaan toisella korvalla... sillä itseni tuntien olisin pahimmassa tapauksessa tosiaan mennyt takaisin tutuille tavoille pakonomaiseen tarkkailuun syömisen ja syömättömyyden kanssa...

      VOIMIA IHAN SIKANA!!!

      JA JOS EI NEUVOLATÄTI MUUTEN USKO, NIIN SANOT, ETTÄ HALUAT VAIHTAA SELLAISELLE JOLLA ON KOKEMUSTA SYÖMISHÄIRIÖISTÄ...
      Ja mikäli ei silti usko, niin voit silti kieltäytyä ottamasta mitään ylimääräisiä ohjeita ruokailuun...

      VOIMIA!!!
      OOT VAHVA... MUISTA SE!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe