940 -95

Ruostuu...

Pakoputki ei kestä...alkuperäinen putki on aivan ruostunut, katsastusmieskin kehoitti vaihtamaan seuraavaan katsastukseen. Muuten ei ole mitään vikaa koskaan ilmennyt...paitsi, että toisen takaoven sähkölukko ei enää toimi. Mikähän siinä on.

14

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuulilasikin pestävä

      940-sarjan kestävyys taitaa olla lähinnä iankaikkinen. Joskus tosiaan joku on joutunut pakoputken vaihtamaan. Ja onko Savossa vaihdeltu varmuuden vuoksi jarrupalojakin.

      Aikuisten auto. Jos tykkää, katolla voi kuljetella pelastusautona jotakin perustojoa. Se vaiva vaan siinä, että ne tahtovat ruostumisen ja ilmavirran vaikutuksesta hapertua olemattomiin. Saa olla aina uusimassa.

      Kävin juuri katsastamassa 940-mallini. Meni "heittämällä" läpi. Takajarrut sentään olivat vähän jumissa kun en ollut justiinsa paljon ajellut. Tarkoitus kesällä ajella ja kierrellä. Katsastusmies oikein innostui kun tuli taas pitkästä aikaa "kunnon auto". Se näki vaivaa herkistellä jarrutkin tarpeeksi, että päästiin läpi.

    • volvo_puranen

      Tuota muistaka pestä se alusta eli jos teillä on vesipesupaikkaa siinä pihassa niin sillä vesisuikulla putsataan se alusta aina välillä .
      Kun puhdas pakoputki joissa ei savea tai muuta likaa kestää ainaa paremmin.
      Toinen seikka kanssa ajetaan pitempää matkaa jolloin pakoputki on kuiva kuumuden takia silloin ei hapetu niin helposti.
      Tuosta ovesta katso ne oven sähköpiuhat onko ne ehjät saranoiden kohdaltaa ja tarkista piuhojen kunto.
      Jos siellä ei vikaa niin avaa oven suojapahvit ja tarkista se keskuslukituksen moottorin kunto .
      Onko liitoksissa hapettumaa eli tuleeko virtaa piuhoista sinne jos tulee niin ja moottorissa vika hommaa uusi ja kaikki toimii.

    • Moi, kyllä se 940 kestävyys on lähes uskomatonta, vai onko se kuitenkin helppo ymmärtää?
      Ensinnäkin auto on todella yksinkertainen ja varustettu hyvällä ruostetta kestävällä tukevalla korilla.
      Sitten vielä osia saa todella halvalla ja monesta paikasta, ja ovat helppoja vaihtaa, autossa on ajateltu normaalia enemmän huoltamista.
      Ainoa mikä on vaikeaa on minusta käsijarrun kokoaminen, se on näissä takaveto volvoissa tehty monimutkaiseksi.
      Sitten on hyvä muistaa että onhan se ollut todella kallis auto 90-luvulla, noin 40-50 tuhatta euroa, joten asiakkaat ovat vaatineetkin kestävyyttä.

      • volvo-mähönen

        Nyt saa jo tosi hyviä yksilöitä kahteen tonniin ja allekin. Mielestäni kannattavimpia ostoksia mitä käytettyjen markkinoilta löytyy. Pitää tietysti huomioida, että mihin käyttöön.


      • Muutama aatos
        volvo-mähönen kirjoitti:

        Nyt saa jo tosi hyviä yksilöitä kahteen tonniin ja allekin. Mielestäni kannattavimpia ostoksia mitä käytettyjen markkinoilta löytyy. Pitää tietysti huomioida, että mihin käyttöön.

        940 on hyvä auto kakkosautoksi. Kun pysyy leimakunnossa ja nättinä ilman alituista huolenpitoa. Vuosikaudet. Vuosikymmenet, jos pihallani oleva yksilö otetaan huomioon.

        Käy myös ykkösautoksi vähän ajavalle. Bensaa menee jonkin verran enemmän kuin nykyisillä säästöihmeillä. Ei siis kannata ajatella kovin runsaaseen maantieristeilyyn. Mutta pienessä ajossa bensan hinta ei tunnu. Ja kun korjauskuluja ei juuri tule, niin bensakulutkin kompensoituvat sillä reippaasti.

        Vanhassa Volvossa on yksi lisäetu muihin vanhahkoihin autoihin nähden. Yhä nimittäin useampi katsoo, että volvoilu vanhalla Volvolla on jonkinlainen periaatteellinen kannanotto, kuten esim. Rättisitikka tai joku hybridi. Jenkkileffoissa kun pitää korostaa jonkun professorin liberaalia ajatusmaailmaa, niin Volvollahan se ajaa. Eli omistajan ei tarvitse niin selitellä auton ikää. Jos autona on 20-vuotias japaninrehju, niin meneehän siinä annos uskottavuutta. Volvoilijalla ei mene.


    • Olisko kantsinut

      hankkia samalla 960 Volle niin pakoputkistokin olisi jotain jaloterästä. Noissa putkissakin tosin on sellainen heikkous että vaimentajien ja katalysaattorien kuoret pyrkivät syöpymään mutta itse vaimennin ja putki ovat ainakin minulla vuodelta -92 ja ajettu kolmattasataa tuhatta hyvän matkaa. Vahva murikka muutenkin joka puolelta.

      • Pysytään lestissä

        Mahtaneeko 960 sopia budjettikäyttäjälle? Taitaa olla enemmän harrastajan tai keräilijän heiniä. Liikaa teknisiä arvoituksia ja hankalaa tekniikkaa. Ongelmallinen taka-akselisto. Pitää olla 940 (tai 740) ja tekniikka sieltä yksinkertaisimmasta päästä, niin toteutuu paremmin tuo "iankaikkinen" kestävyys. Vaikka ei mikään auto ole iankaikkinen.

        940-sarja on kyllä aika hyvä yritys kohti kestävää autoa.


      • miel 940
        Pysytään lestissä kirjoitti:

        Mahtaneeko 960 sopia budjettikäyttäjälle? Taitaa olla enemmän harrastajan tai keräilijän heiniä. Liikaa teknisiä arvoituksia ja hankalaa tekniikkaa. Ongelmallinen taka-akselisto. Pitää olla 940 (tai 740) ja tekniikka sieltä yksinkertaisimmasta päästä, niin toteutuu paremmin tuo "iankaikkinen" kestävyys. Vaikka ei mikään auto ole iankaikkinen.

        940-sarja on kyllä aika hyvä yritys kohti kestävää autoa.

        "Mahtaneeko 960 sopia budjettikäyttäjälle?"

        Ulkonäköhän noissa on pitkälti sama. Mutta muuten se on tosiaan ihan eri juttu ostaako 960- vai 940-sarjalaisen. Jos ajoon ostaa ja halvalla haluaa ajaa, niin sehän on juuri 940. 960 voi olla mageempi, mutta sitten pitää olla hilloa myös lompsassa. Eli hilloa hillon päälle. Ei voi noita verrata lainkaan kun on ihan eri kaliiperin ja hintaluokan tekniikat. Ja eri vaikeusasteet.


      • tumpelo
        miel 940 kirjoitti:

        "Mahtaneeko 960 sopia budjettikäyttäjälle?"

        Ulkonäköhän noissa on pitkälti sama. Mutta muuten se on tosiaan ihan eri juttu ostaako 960- vai 940-sarjalaisen. Jos ajoon ostaa ja halvalla haluaa ajaa, niin sehän on juuri 940. 960 voi olla mageempi, mutta sitten pitää olla hilloa myös lompsassa. Eli hilloa hillon päälle. Ei voi noita verrata lainkaan kun on ihan eri kaliiperin ja hintaluokan tekniikat. Ja eri vaikeusasteet.

        Mieluummin 960. Minulla on nyt 20 vuotta ollut 700- ja 900-sarjalaisia. Nykyisellään on kaksi 960:iä 2.5 manuska (vm. 95/96) sekä ahtamaton 940 manuska 2.3 vm. 96.

        960 vain on maantieajossa pahuksen paljon miellyttävämpi ja mukavampi kuin 940. Eikä töykytä taajamien hidastuspateissakaan. 960/90:n (vm. 95-98) alusta on hemmetin onnistunut yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä. Tuo lienee tänä päivänäkin ajotuntumaltaan yksi parhaita takavetoisia, mitä koskaan on valmistettu. Mersuissa häiritsee ohjauksen huono keskitys, Bemareissa takapää vetelee.

        960:n takapään iskarit eli tasonsäätö Nivomat vielä muutama vuosi sitten oli kallis asia, mutta nykyisin ainakin sedaniin saa Sachsin nesteautomaatti-iskaria takapäähän satasella per nurkka. Takajousen (poikittainen komposiittilehti) vaihtokin onnistuu pajassa kuin pajassa, tuohon on netissäkin ohjeita.

        Vuosien takaa muistan paksusta lumesta hölmön kiireohitukseni, 960 lähti paksusta 20...30 cm irtolumisesta keskivallista kahva edelle ja vauhtia oli jotain 120...140. Olin varma, että kääntää perän yli ja vasemmalle ulos. Auto oikeni kuin unelma, ja säikähtäneelle emännällekin tuumasin, että "Aijjumakauta millainen alusta tässä autossa on".

        960. Vuosina 1995 ja 1996 tuo automalli Jenkeissä valittiin "ison keskikokoluokan" turvallisimmaksi automalliksi. Olkoonkin, että nyt on nyt.

        20 vuotta 740:llä, 940:llä ja 960/90:llä ajaneena. Kyllä se on 960/90. Naurettavan halvalla saa tänä päivänä, 2...5 tuhatta euroa. Sedaniin (5 cm littanampi kuin farmari) lyö alle 940:n (offset) 15-tuumaiset vanteet ja 195/65-15:t, 960 on orgastisen mukava ja tunnokas ajettava.


      • tumpelo
        miel 940 kirjoitti:

        "Mahtaneeko 960 sopia budjettikäyttäjälle?"

        Ulkonäköhän noissa on pitkälti sama. Mutta muuten se on tosiaan ihan eri juttu ostaako 960- vai 940-sarjalaisen. Jos ajoon ostaa ja halvalla haluaa ajaa, niin sehän on juuri 940. 960 voi olla mageempi, mutta sitten pitää olla hilloa myös lompsassa. Eli hilloa hillon päälle. Ei voi noita verrata lainkaan kun on ihan eri kaliiperin ja hintaluokan tekniikat. Ja eri vaikeusasteet.

        Sellainen juttu vielä muistui mieleeni. Tässä kun vanha voi valpurina vain muistella, kun emäntäkin jo käänsi kylkeä.

        Jos talvikelillä tykkää vauhtityylillä ajella, ja hollille osuu mutkikkaita sivuteitäkin. 960:n/90:n (vm 95-98) takapään jousitusratkaisu tekee sen, että 960:n takapää sivusuunnassa käyttäytyy terävämmin kuin 940:n.

        Talvikelissä, 940:ää voi "hurjastella" passiivisesti. Jos perä liikaa liiraa, ei muuta kuin kytkin pohjaan tai kaasua varovasti löysää. Sen sijaan 960/90 (vm 95-98) jos talvella vatastella haluaa, autoa pitää kaasun käytöllä aktiivisesti viedä pidon puitteissa. 960/90:llä jos sladissa painaa kytkimen pohjaan, takapää tekee jyrkän vastareaktion, kun veto häviää. Ei se karkaa, mutta äkkinäisen voi säikäyttää.

        Mutta ei 960/90:kään sentään liian äkkinäisesti käyttäydy. Joskus aikoinaan kun vielä työelämässä olin, välillä oli kiireessä pakko painaa mutkamaanteitäkin 200 mittarissa, toki tuo vauhti kesäkelissä. Tuolloin itsekseni pohdin, että jos tämä lipeää, niin lipeää perä irti ja katto edellä ulos.

        Aikoinaan, minulla oli vm 1987 Peugeot 505 GTi 2.2 vai oliko se 2.4 viskolukolla, ja se perhana kerran meni talvikierässä perse edelle, ihan vain taajamavauhdissa: niin pyörähti kuin oliko se aikoinaan vuoden 1973 Morris Marinani, jokaperkele talvella pyöri alvariinsa. Mutta se Pösön viskolukko muutoin oli petokeksintö. Mutkaisilla sorateillä aivan saakutin hauska. Ja talviliukkailla jos piti maantiellä joku maleksija ohittaa, eikun pintakaasulla keskivallin yli, pienempää pesään ja talla tiskiin: lähti suoraan kuin luoti ja hyvin. Se Pösö jauhoi mökkitielläkin ihan käsittämättömän hangen läpi, perä vain jyskytti kun viskolukko paukutti. Sähkölukko on perseestä. Halldex-kuskitkin jotain tiennevät sanoa.

        Ja sellainen riesa tuosta 960/90:n takapäästä seuraa, että kun kotipihassa rengasvaihtoja auton omalla tunkilla tekee, alustan täytyy olla pitävä jottei takapää lähde liiraamaan. Minulla on kaksi kertaa 960/90:n perse tunkatessa irtosoralla ja nurmikolla karannut, ja se oli sitten tunkin yläpää helmassa kiinni sekä ongelman ratkaisu ylimääräisellä haitaritunkilla. 960/90 (vm 95-98) kun vaihtaa renkaita, jokaisen nurkanvaihdon jälkeen aina kannattaa rullata autoa muutama metri eestaas, jotta alusta asettuu eikä tunkatessa korkkaa yli.

        Se 960 vanhempi kuin 1995 on eri asia, koska siinä on takapäässä kierrejouset eli sama tuenta kuin 940:ssä.

        Jaa, nyt näköjään piti päästää maps.google.com koneelle, ennen kuin pääsin suomi24:ään kirjoittamaan. Osta vaikka sie Mark Zuckerberg miulta yksi Volvo, siulla kun rahaa on. Mie noista Ysisatafarkuistani toisen myyn, kun meinaan V40:n ostaa.


    • Onko pelkoa

      Ruostuuko Volvoni? Kolmisen vuotta nyt ollut tuollainen 940-sarjalainen. Ja jo nyt on sen naapuriparkkiruudussa olevassa autossa näkyvissä ruostetta. Että onko hälyttävää? Voiko naapurin auton ruoste loikata Volvoon? Omallani ajettu about 500000km ja vielä ei rotise eikä rusketa.

      • Ei vara venettä

        Jos naapuriruudussa on japanilainen tai ranskalainen, niin varsinkin silloin kannattaa pitää selvä turvaväli. Eihän sitä tiedä, vaikka osa ruosteesta loikkaisi kun sitä on tarpeeksi paljon.


    • sitä se tiätää

      Se taitaa 940 (ja 740-sarjasta ne myöhemmät, eli galvanoidut) olla siitä harvasta joukosta merkkejä ja malleja, joita aikuisten oikeasti uskaltaa Wanhoina ostaa. Käyttöön.

    • lkjhgdrfyghu

      pitäis varmaa ostaa ysisatane

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      246
      4482
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2929
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2692
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      78
      1669
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      109
      1532
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      51
      1251
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1174
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    9. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      1003
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    Aihe