Lukiessaan toista luomiskertomusta ihmiset saattavat ihmetellä, jotkut tosissaan, jotkut ivaillen, miten tämä homma nyt oikein menee.
"Oliko Adamilla napaa?" ja muuta sellaista, ikuisuuskysymyksiä
JH kohtasi saman ongelman ja olisi voinut ratkaista miehen ja naisen suhteen toisellakin tavalla - hän olisi voinut kertoa, että Herra Jumala loi miehen ja naisen tasa-arvoisesti maan tomusta, ja puhalsi heidän sieraimiinsa elämän hengen.
Näin itse asiassa useimmat kristityt oikeasti ajattelevat - että luominen on tasa-arvoista ja ettei miehen ja naisen tekemisessä ole eroa.
JH otti sumerilaisesta kertomuksesta kuitenkin tuon merkillisen yksityiskohdan, että niinkuin Ninhursag teki naisen Enkin kylkiluusta, niin Herra Jumala teki naisen Adamin kylkiluusta.
JH:ssa lienee ollut lääkärin vikaa, koska hän niin tarkasti kertoo, että kylkiluu otettiin nukutuksessa (tardema on yhä nykyhepreassa anestesia) ja että luun kohta täytettiin lihalla - ei jäänyt reikää.
Vielä keskiajan Euroopassa oli yleinen käsitys, että miehellä on yksi kylkiluu vähemmän kuin naisella.
Miehen kylkiluu ja Κέρβερος
19
89
Vastaukset
- sumeri
Yhteys Ninhursag ja Enki myytin ja toisen luomiskertomuksen välillä on ilman muuta selvä.
Asia on niin vakuuttava, että amerikkalaisten fundamentalistien parissa opetetaan suhde toisinpäin - sumerilaiset oppivat Raamatusta Edenin puutarhasta, ja tekivät siitä oman väännöksensä.
Mutta totuus on toinen - Jahvisti nojaa luomiskertomuksen alussa ikivanhaan lähteeseen, ja ottaa sieltä tärkeitä aineksia ja hylkää monia muita toimien suodattimena sumerilaisen pakanuuden ja heprealaisen monoteismin välillä.
Nykyajan ihminen on oppinut lukemaan sumerilaisia, assyrialaisia, babylonialalaisia ja persialaisia tekstejä ja Raamattu on saanut niistä huikeaa uutta syvyyttä ja taustaa.
Samalla kuin syvät yhteydet näkyvät, esiin tulee myös olennaisia eroavuuksia, joiden tähden Raamatun luomiskertomus on muokannut koko ihmiskunnan historiaa ja sumerilaisten kertomus vaipunut historian unohduksiin.
Veikkaan että yksi ja toinen tämän palstan lukija ei ole Ninhursagiin ja Enkiin aiemmin törmännyt.
ihan hyvä niin.- sumeri
Tässä on nyt siis pieni johdanto aiheeseen, jonka herätti mielessäni teu ja Κέρβερος
olisi arvokasta kuulla, mitä ajattelette esittämästäni aineistosta ja väitteistä
varmuuden vuoksi sanon, että ei ole mitään tietoa siitä, että Jerusalemissa olisi tuollaista kirjastoa ollut. Hasorin kaupungista on kyllä löydetty kappale Gilgamesh eposta kertoen, että siellä on kanaanilaisaikana voinut olla temppelin luona kirjasto.
varmuuden vuoksi totean, että kuvittelamani JH suora lainaus ja sumerilaisen tekstin työstäminen ei edusta yhdenkään tiedemiehen julkaisemaa näkemystä ja näin yksioikoinen suhde varmaan tuntuu monesta liian yksinkertaiselta.
Saaralle vielä haasteena, että löydät teemasta kyllä Internetistä keskustelua.
Mutta epäilen, että et mistään maailmasta löydä näin yksityiskohtaista vertailua Raamatun ja Ninhursag Enki tekstin välillä. Todista väitteeni vääräksi, olen aivan iloinen jos löydät jostain samanlaisen vertaiilun! - Κέρβερος
sumeri kirjoitti:
Tässä on nyt siis pieni johdanto aiheeseen, jonka herätti mielessäni teu ja Κέρβερος
olisi arvokasta kuulla, mitä ajattelette esittämästäni aineistosta ja väitteistä
varmuuden vuoksi sanon, että ei ole mitään tietoa siitä, että Jerusalemissa olisi tuollaista kirjastoa ollut. Hasorin kaupungista on kyllä löydetty kappale Gilgamesh eposta kertoen, että siellä on kanaanilaisaikana voinut olla temppelin luona kirjasto.
varmuuden vuoksi totean, että kuvittelamani JH suora lainaus ja sumerilaisen tekstin työstäminen ei edusta yhdenkään tiedemiehen julkaisemaa näkemystä ja näin yksioikoinen suhde varmaan tuntuu monesta liian yksinkertaiselta.
Saaralle vielä haasteena, että löydät teemasta kyllä Internetistä keskustelua.
Mutta epäilen, että et mistään maailmasta löydä näin yksityiskohtaista vertailua Raamatun ja Ninhursag Enki tekstin välillä. Todista väitteeni vääräksi, olen aivan iloinen jos löydät jostain samanlaisen vertaiilun!Vastasinkin osittain tuolla avauksessa " Edenin puutarha ja Ninhursag ", koska se sopi mielestäni sinne.
lainaa: "...minä laittaisin kerberokselle asiat Raamatun kanssa kohdalleen, jos sallitaan ja jos hän haluaa väitellä...."
-Olet jo osittain onnistunutkin; 1.Moos2:24-25 lukemisen ymmärrän jo niin, että aikamuoto on futuuri ja passiivi, olisi tästäkin jossain saanut kiistakapulan kysymällä, että oliskos Adamilla ja Eevalla siis jo isä ja äiti, mistä luopuivat? (näissä paljastuu opponentin asiaan uskomisen tai ymmärtämisen ero).
Jatka ihmeessä! toivon lukeneeni kaikki kommentit. Nuo numerot avauksen perässä helpottavat seuraamista, kun johonkin avaukseen vastaillaan ja joitain vaan lueskellaan. Nyt alussa olen lähinnä kuuntelijana, mutta heti kyllä kritisoin, kun aihetta löydän. (ja ajan kanssa on pikku ongelmia). - teu.
sumeri kirjoitti:
Tässä on nyt siis pieni johdanto aiheeseen, jonka herätti mielessäni teu ja Κέρβερος
olisi arvokasta kuulla, mitä ajattelette esittämästäni aineistosta ja väitteistä
varmuuden vuoksi sanon, että ei ole mitään tietoa siitä, että Jerusalemissa olisi tuollaista kirjastoa ollut. Hasorin kaupungista on kyllä löydetty kappale Gilgamesh eposta kertoen, että siellä on kanaanilaisaikana voinut olla temppelin luona kirjasto.
varmuuden vuoksi totean, että kuvittelamani JH suora lainaus ja sumerilaisen tekstin työstäminen ei edusta yhdenkään tiedemiehen julkaisemaa näkemystä ja näin yksioikoinen suhde varmaan tuntuu monesta liian yksinkertaiselta.
Saaralle vielä haasteena, että löydät teemasta kyllä Internetistä keskustelua.
Mutta epäilen, että et mistään maailmasta löydä näin yksityiskohtaista vertailua Raamatun ja Ninhursag Enki tekstin välillä. Todista väitteeni vääräksi, olen aivan iloinen jos löydät jostain samanlaisen vertaiilun!""sumeri ""18:20""
Sanoit että olisit saanuut vihjeen , mun täytyy sanoa että , niin Ninhuursakin
kuin Eekiin ,ei kuulu tuttavapiiriin , eikä sen Raamatun piiriin mitä minä luen ..
Ethän ole unohtasnut että vasta Nooakin poon pojn pojista ,on sumerit syntyneet
olisisi toinenkin tärkeä huomio , kun Raamattu selitää että että Aadami oli 130, v.
kun vaimonsa synnyttää SETin (eihän Eeva enää voinue synnyttää ? vai voiko?
vai Naiko Aadami tyttönsä synnyttäjäksi.? ) .
Minä en kysy tätä siksi etten usko Luomiskeretomukseen , vaan siksi että tässä
on pieni ristiriitä ? kuinka kauan Eevaoli synnytys kuntoinen kun eli 910. ? - sumeri
teu. kirjoitti:
""sumeri ""18:20""
Sanoit että olisit saanuut vihjeen , mun täytyy sanoa että , niin Ninhuursakin
kuin Eekiin ,ei kuulu tuttavapiiriin , eikä sen Raamatun piiriin mitä minä luen ..
Ethän ole unohtasnut että vasta Nooakin poon pojn pojista ,on sumerit syntyneet
olisisi toinenkin tärkeä huomio , kun Raamattu selitää että että Aadami oli 130, v.
kun vaimonsa synnyttää SETin (eihän Eeva enää voinue synnyttää ? vai voiko?
vai Naiko Aadami tyttönsä synnyttäjäksi.? ) .
Minä en kysy tätä siksi etten usko Luomiskeretomukseen , vaan siksi että tässä
on pieni ristiriitä ? kuinka kauan Eevaoli synnytys kuntoinen kun eli 910. ?hei teu, Eeva synnytyskuntoin 910 vuotiaana?
Mitäs sanot tähän selitykseen, jonka toisinaan saamme kuulla
Kun Herra Jumala loi maailman, Hän erotti vedet taivaanvahvuuden alla ja päällä (1 Ms 1:7). Tämä tarkoittaa sitä, että maapallolla oli meret ja järvet alhaalla, mutta ylhäällä maata kiersi vesikehä.
Tämä vesikehä suojeli ihmisiä avaruussäiteilyltä, ja näin ihmiset elivät pitkään, satoja vuosia. Se piti kasvihuoneen lämpötilat niin että maapallolla oli paratiisimaiset olosuhteet.
Vedenpaisumuksessa tämä ylhäällä ollut maapalloa suojellut vesikesä syöksyi maahan "taivaan akkunat aukenivat" ja hukutti kaikki ihmiset ja eläimet paitsi Nooan arkissa olleet.
Sinä vuonna, jona Nooa täytti kuusisataa vuotta, vuoden toisen kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, puhkesivat kaikki syvyyden lähteet ja taivaan ikkunat aukenivat. Maan päällä satoi rankasti nel- jäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä. (1 Ms 11:11-12)
Vedenpaisumuksen jälkeen avaruussäiteliy oli paljon voimakkaampaa, ja Raamatussa näkyy että ihmisten elinikä laskee nopeasti kunnes tullaan tähän 70 tai parhaimmillaan 80 vuoteen.
Hyvä selitys Eevan ja muiden pitkälle iälle, eikö olekin? Vai mitä arvelet. - sumeri
Κέρβερος kirjoitti:
Vastasinkin osittain tuolla avauksessa " Edenin puutarha ja Ninhursag ", koska se sopi mielestäni sinne.
lainaa: "...minä laittaisin kerberokselle asiat Raamatun kanssa kohdalleen, jos sallitaan ja jos hän haluaa väitellä...."
-Olet jo osittain onnistunutkin; 1.Moos2:24-25 lukemisen ymmärrän jo niin, että aikamuoto on futuuri ja passiivi, olisi tästäkin jossain saanut kiistakapulan kysymällä, että oliskos Adamilla ja Eevalla siis jo isä ja äiti, mistä luopuivat? (näissä paljastuu opponentin asiaan uskomisen tai ymmärtämisen ero).
Jatka ihmeessä! toivon lukeneeni kaikki kommentit. Nuo numerot avauksen perässä helpottavat seuraamista, kun johonkin avaukseen vastaillaan ja joitain vaan lueskellaan. Nyt alussa olen lähinnä kuuntelijana, mutta heti kyllä kritisoin, kun aihetta löydän. (ja ajan kanssa on pikku ongelmia).Joo, tämä on iso aihe, ei mitään kiirusta!
- teu.
sumeri kirjoitti:
hei teu, Eeva synnytyskuntoin 910 vuotiaana?
Mitäs sanot tähän selitykseen, jonka toisinaan saamme kuulla
Kun Herra Jumala loi maailman, Hän erotti vedet taivaanvahvuuden alla ja päällä (1 Ms 1:7). Tämä tarkoittaa sitä, että maapallolla oli meret ja järvet alhaalla, mutta ylhäällä maata kiersi vesikehä.
Tämä vesikehä suojeli ihmisiä avaruussäiteilyltä, ja näin ihmiset elivät pitkään, satoja vuosia. Se piti kasvihuoneen lämpötilat niin että maapallolla oli paratiisimaiset olosuhteet.
Vedenpaisumuksessa tämä ylhäällä ollut maapalloa suojellut vesikesä syöksyi maahan "taivaan akkunat aukenivat" ja hukutti kaikki ihmiset ja eläimet paitsi Nooan arkissa olleet.
Sinä vuonna, jona Nooa täytti kuusisataa vuotta, vuoden toisen kuukauden seitsemäntenätoista päivänä, puhkesivat kaikki syvyyden lähteet ja taivaan ikkunat aukenivat. Maan päällä satoi rankasti nel- jäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä. (1 Ms 11:11-12)
Vedenpaisumuksen jälkeen avaruussäiteliy oli paljon voimakkaampaa, ja Raamatussa näkyy että ihmisten elinikä laskee nopeasti kunnes tullaan tähän 70 tai parhaimmillaan 80 vuoteen.
Hyvä selitys Eevan ja muiden pitkälle iälle, eikö olekin? Vai mitä arvelet.""sumeri""
sinä halusit vain heti ymmärtää väärin ,,minähän kysyin kun Eeva eli 910
vutta, ja sinä vastaat mitä sattuu,, minähän tiedustelin vain kuka synnytti
Aadamin Esikoisen SEET :hin. Koska Isokirja sanoo 135. (siis Aadam oli 135.
Kaipa Eeva oli sinneasti sukukypsä .
Olihan Saarakin jo 90 kun synnytti Iisakin Aikaa oli kulunut 5642-2067= 3575.
tämä 3575 kauenpaa oli vuosia eKr. ( ja ehkäpä hommat hoitui silloin vielä
Se sana joka meni ohi ,,eli ,, 910 vanhaksia et halunnut tunnistaa ,,eli ..
- sumeri
Yhteenvetoa
ei vielä mitään, ei maata viljellä
vettä nousee runsaasti, ei sadetta
Edenin puutarha (bit Idinu) idässä
Paratiisin joet
Arvokasta kultaa ja jalokiveä
hyviä hedelmiä, runsasta satoa
ensimmäiset ihmiset, yksinkertaista rakastelua, ei häpeän tunnetta
lankeamus, pahoin tekeminen
kirous pahan teon tähden
syö hedelmiä ja alkaa tietää, ymmärtää
viisas kettu, viisas käärme
nainen miehen kylkiluusta- sumeri
ja kuitenkin näiden kahden kertomuksen välillä on eroa kuin yöllä ja päivällä.
suhde -
sumerilainen myytti on kuin luonnontuote, vihantaa kasvua ihmisten mielissä sen ajan ympäristön innoittamana ja mielikuvituksen lentoa
on kuin JH ottaisi heprealaisena aineksia, värejä, teemoja maailman alusta, mutta maalaa sitten niitä käyttäen aivan toisenlaisen kuvan, jossa Jumalan ja ihmisen suhde on persoonallinen
tätä suhdetta pitäisi osata verrata johonkin tutumpaan, mutta se on vaikeaa. nerokas kirjailija voi käyttää tapahtumia ja kuvia tutusta teoksesta aivan toisenlaisen teoksen ja sanoman laatimiseen.
mihin sitä vertaisi...
- sumeri
Havaintoja vielä
JH ei tiennyt Eufratin ja Tigriksen alkujuoksua. Nykyään tiedämme, että nämä suuret joet saavat alkunsa Turkin lumihuippuisilta vuorilta. Niillä ei ole yhteistä alkulähdettä Edenissä.
Kahta muuta Edenin jokea ei ole varmuudelaa tunnistettu, ei myöskään Havilaa ja Nobin maata, ehkä itä-afrikan suuntaa?
Uuden testamentin aikaan Paratiisin puutarha on kuoleman rajan takana. Jeesuksen samat ristillä ryövärille. Paavali käy Paratiisissa, ei tiedä onko ruumiissa vai ei.
Odotamme paratiisia kuoleman j.lkeen, samoin juutalaiset ja muslimit.- sumeri
Edelleen
Edenin puutarha on hamassa muinaisuudessa, paratiisi on siellä jossain kuoleman rajan takana, yhdistyy mielissäämme onnelliseen ikuisuuteen taivaassa Jumalan luona.
On
Miltonin kadotettu paratiisi, on työväen unelma maanpäällisestä paratiisista, jossa toinen ei riistä ja sorra toista.
Mutta on myös edenin puutarha omassa kokemuksessamme, lapsuuden viattomuus, lapsen vilpitön kirkassilmäinen usko Taivaan Isään ja Jeesukseen.
On synnin kiusaus, itse kukin kohtaa käärmeen, on kavereita viekottelemassa rikkomaan selvästi sanotun Jumalan tahdon, on valintoja, ratkaisuja, on omantunnon kolkutus, syyllisyys kun Jumala tavoittaa, on rikkomuksen tuoma kirous ja rangaistus tässä ja nyt.
Tämä on myyttisen kielen hurjaa ilmaisuvoimaa, paratiisi joka oli on ja tuleva on, kadotettu, sieltä karkoitettu, uudelleen tie avattu Jeesuksessa, tulevan ihanuuden odotusta, huokaavan luomakunnan odotus ja toivo. - sumeri
sumeri kirjoitti:
Edelleen
Edenin puutarha on hamassa muinaisuudessa, paratiisi on siellä jossain kuoleman rajan takana, yhdistyy mielissäämme onnelliseen ikuisuuteen taivaassa Jumalan luona.
On
Miltonin kadotettu paratiisi, on työväen unelma maanpäällisestä paratiisista, jossa toinen ei riistä ja sorra toista.
Mutta on myös edenin puutarha omassa kokemuksessamme, lapsuuden viattomuus, lapsen vilpitön kirkassilmäinen usko Taivaan Isään ja Jeesukseen.
On synnin kiusaus, itse kukin kohtaa käärmeen, on kavereita viekottelemassa rikkomaan selvästi sanotun Jumalan tahdon, on valintoja, ratkaisuja, on omantunnon kolkutus, syyllisyys kun Jumala tavoittaa, on rikkomuksen tuoma kirous ja rangaistus tässä ja nyt.
Tämä on myyttisen kielen hurjaa ilmaisuvoimaa, paratiisi joka oli on ja tuleva on, kadotettu, sieltä karkoitettu, uudelleen tie avattu Jeesuksessa, tulevan ihanuuden odotusta, huokaavan luomakunnan odotus ja toivo.Naisen asema
Miehen kylkiluu on sen verran oyto kuva, että se jää taka-alalle
Kristillisissä hautajaisissa viitataan toiseen luomiskertomukseen .,. Adam, maasta olet sinä tullut ja maaksi tuleva, Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä.
Toiset menevät isnkaikkiseen iloon, toiset iankaikkiseen rangaistukseen.
Ei sano pappi naispuolista vainajaa siunattaessa haudan lepoon muuta kuin mitä miespuolisellekin. Ei sano Eeva, miehen kylkiluusta olet tullut...
Ajatus jää menneisyyteen, Edenin puutarhaan, miehestä otettu, tehty. Mutta elää toki ajatuksissamme Raamatun kertomuksen välittämänä, juurensa ihmiskunnan aamun hämärissä, ihmeellisen lajakkaiden sumerilaisten kulttuurissa. - Κέρβερος
sumeri kirjoitti:
Naisen asema
Miehen kylkiluu on sen verran oyto kuva, että se jää taka-alalle
Kristillisissä hautajaisissa viitataan toiseen luomiskertomukseen .,. Adam, maasta olet sinä tullut ja maaksi tuleva, Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä.
Toiset menevät isnkaikkiseen iloon, toiset iankaikkiseen rangaistukseen.
Ei sano pappi naispuolista vainajaa siunattaessa haudan lepoon muuta kuin mitä miespuolisellekin. Ei sano Eeva, miehen kylkiluusta olet tullut...
Ajatus jää menneisyyteen, Edenin puutarhaan, miehestä otettu, tehty. Mutta elää toki ajatuksissamme Raamatun kertomuksen välittämänä, juurensa ihmiskunnan aamun hämärissä, ihmeellisen lajakkaiden sumerilaisten kulttuurissa."...Ei sano pappi naispuolista vainajaa siunattaessa haudan lepoon muuta kuin mitä miespuolisellekin. Ei sano Eeva, miehen kylkiluusta olet tullut....."
-Mietin joskus naisen asemaa Raam. kirjoittamisen jälkeen ja tarinasi matkassa kulkien tulee mieleen kysymys, että onko Raamatunkirjoittajan sanavalinnoilla ollut seurauksena jälkeenpäin mahdollistaa naisten alistaminen (siis koko setissä; juut. krist. mus.) vai onko jo kirjoittajallaan ollut paineita tai viehtymystä moiseen? Tätä aihetta en ole löytänyt (kun en ole juuri etsinyt) lähdemateriaalista, mutta eikö sumerilainen kulttuuri ollut koko tasa-arvoista ilman burkia tai sananjulistusrajoituksia? - sumeri
Κέρβερος kirjoitti:
"...Ei sano pappi naispuolista vainajaa siunattaessa haudan lepoon muuta kuin mitä miespuolisellekin. Ei sano Eeva, miehen kylkiluusta olet tullut....."
-Mietin joskus naisen asemaa Raam. kirjoittamisen jälkeen ja tarinasi matkassa kulkien tulee mieleen kysymys, että onko Raamatunkirjoittajan sanavalinnoilla ollut seurauksena jälkeenpäin mahdollistaa naisten alistaminen (siis koko setissä; juut. krist. mus.) vai onko jo kirjoittajallaan ollut paineita tai viehtymystä moiseen? Tätä aihetta en ole löytänyt (kun en ole juuri etsinyt) lähdemateriaalista, mutta eikö sumerilainen kulttuuri ollut koko tasa-arvoista ilman burkia tai sananjulistusrajoituksia?Ninhursag Enki myytti ei todellakaan sisällä naisten vastaista ilmapiiriä lainkaan. Sumerilainen Adam, Enki, on aivan innoissaan kaunottariata, joiiden kanssa hän rakastelee ilman miespuolisia kilpailijoita. Teksti päättyy Ylistetty olkoon isä Enki.
Kuten sanot, tämä yksi esimerkki jo kertoo yhteisöstä, jossa naisen suloja ja persoonaa ei pelätä, demonisoida, kätketä burkan piiloon. Seksi on välitöntä ja estotonta ilman häpeilyä.
JH luki ymmärtääkseni juuri tätä samaa tekstiä, se oli hänenkin aikanaan jo vanha, yli 1000 vuotta, ja kiinnittää tuohon miehen ja naisen luontevaan yhteisen alastomuuteen huomiota, mikä näkyy Raamatun tekstissä. "He olivat molemmat alasti ..."
Myöhemmin Edenin puutarha myytti sai juutalaisuudessa naiskielteisen painotuksen, joka näkyy esim apostoli Paavalin kirjeissä hänen puhuessaan naisen asemasta.
Islamissa miehen ja naisen suhde ei rakennu Koraaniin eikä Raamattuun, joka sielläkin on pyhä kirja, vaan omistukseen. Nainen on isän turvissa kunnes hänestä tulee miehen omaisuutta, jonka vartalo ja kasvot eivät saa näkyä. Tästä sitten hurskaus, jota nainen suloillaan uhkaa.
Tässä vain joitain ajatuksia nostamastasi teemasta.
Amerikkalaiset radikaalit feministi sanovat, että neoliittisena aikana naista palvottiin jumalattarena, samoin sumerissa, mykenessäkin vielä. Vaan sitten tulivat machot sotaiset indoeurooppalaiset ja tuhosivat naisen aseman - Κέρβερος
sumeri kirjoitti:
Ninhursag Enki myytti ei todellakaan sisällä naisten vastaista ilmapiiriä lainkaan. Sumerilainen Adam, Enki, on aivan innoissaan kaunottariata, joiiden kanssa hän rakastelee ilman miespuolisia kilpailijoita. Teksti päättyy Ylistetty olkoon isä Enki.
Kuten sanot, tämä yksi esimerkki jo kertoo yhteisöstä, jossa naisen suloja ja persoonaa ei pelätä, demonisoida, kätketä burkan piiloon. Seksi on välitöntä ja estotonta ilman häpeilyä.
JH luki ymmärtääkseni juuri tätä samaa tekstiä, se oli hänenkin aikanaan jo vanha, yli 1000 vuotta, ja kiinnittää tuohon miehen ja naisen luontevaan yhteisen alastomuuteen huomiota, mikä näkyy Raamatun tekstissä. "He olivat molemmat alasti ..."
Myöhemmin Edenin puutarha myytti sai juutalaisuudessa naiskielteisen painotuksen, joka näkyy esim apostoli Paavalin kirjeissä hänen puhuessaan naisen asemasta.
Islamissa miehen ja naisen suhde ei rakennu Koraaniin eikä Raamattuun, joka sielläkin on pyhä kirja, vaan omistukseen. Nainen on isän turvissa kunnes hänestä tulee miehen omaisuutta, jonka vartalo ja kasvot eivät saa näkyä. Tästä sitten hurskaus, jota nainen suloillaan uhkaa.
Tässä vain joitain ajatuksia nostamastasi teemasta.
Amerikkalaiset radikaalit feministi sanovat, että neoliittisena aikana naista palvottiin jumalattarena, samoin sumerissa, mykenessäkin vielä. Vaan sitten tulivat machot sotaiset indoeurooppalaiset ja tuhosivat naisen aseman"...hurskaus, jota nainen suloillaan uhkaa...."
-Notredamen kellonsoittajaa (piirretty) katsoessani lasten kanssa koin vastaavan tunteen naisten "suloilla" uhkaamisesta ja kovat aseet sitten otettiin miehisten tunteiden salassa pitämiseen, poltetaan tuo ämmä, niin eikö porukka jo usko etten hänestä seksuaalisesti kiihottunut. Luullakseni juuri uskontosuunnat aivan väärin tulkitessaan (erityisesti nämä 3 viim. mainittua) ovat poimineet oppikirjastaan sopivia kappaleita ja aiheuttaneet vakavia vaurioita ihmisten mielenterveydelle seksuaalisesta kanssakäymisestä. Sekoitetaan politiikkaa ja moraalioppia ihan kukin haluamallaan tavalla tulkiten. Oleellisempaa on kuitenkin ehkä se, että miksi näin on toimittu ja jossakin vielä toimitaan, kuin se että miten toimitaan tai on toimittu. Tämä kiinnostaisi.
Silloinkun Paavi erosi niin tuli mieleeni, että ahaa - nyt on paavi ihastunut oikeaan aikuiseen naiseen ja vain tuollainen seksuaalinen käyttäytyminen on ollut kiellettyä. (P.S. pyydän silti anteeksi tuikitarpeetonta kommenttia jos se jotakuta loukkasi) - sumeri
Κέρβερος kirjoitti:
"...hurskaus, jota nainen suloillaan uhkaa...."
-Notredamen kellonsoittajaa (piirretty) katsoessani lasten kanssa koin vastaavan tunteen naisten "suloilla" uhkaamisesta ja kovat aseet sitten otettiin miehisten tunteiden salassa pitämiseen, poltetaan tuo ämmä, niin eikö porukka jo usko etten hänestä seksuaalisesti kiihottunut. Luullakseni juuri uskontosuunnat aivan väärin tulkitessaan (erityisesti nämä 3 viim. mainittua) ovat poimineet oppikirjastaan sopivia kappaleita ja aiheuttaneet vakavia vaurioita ihmisten mielenterveydelle seksuaalisesta kanssakäymisestä. Sekoitetaan politiikkaa ja moraalioppia ihan kukin haluamallaan tavalla tulkiten. Oleellisempaa on kuitenkin ehkä se, että miksi näin on toimittu ja jossakin vielä toimitaan, kuin se että miten toimitaan tai on toimittu. Tämä kiinnostaisi.
Silloinkun Paavi erosi niin tuli mieleeni, että ahaa - nyt on paavi ihastunut oikeaan aikuiseen naiseen ja vain tuollainen seksuaalinen käyttäytyminen on ollut kiellettyä. (P.S. pyydän silti anteeksi tuikitarpeetonta kommenttia jos se jotakuta loukkasi)Victor Hugo on Ranskan kansan sielun tulkki ja kuvaa väkevästi kansansa kärsimykisiä kuninkaan ja kirkon vallan alla. Modernia sekulaaria ranskaa ei oikein voi ymmärtää ilman häntä. Hugo ei niinkään ollut uskonnon vastainen, hän uskoi kyllä Jumalaan. Hän oli kauhuissaan kirkonmiesten välinpitämättömyydestä Pariisin katulapsia kohtaan, kirkon taikauskoisesta noitien vainosta... Ja syytä olikin.
Jatkan toisella palstall keskustelua uskonnosta ja naisista.
- sumeri
Ihmisiä ja ihmisiä
No olikos niitä ensimmäisen luomiskertomuksen ihmisiä sitten vähän jokapuolella, ja toinen kertoo erityisestä porukasta jonka koti on Edenin puutarha, bit Idinu, jossain Turkin ja Syyrian rajoilla? Eedenistä itään sitten lähtivät ja Kainia eivät tappaneet vastaantulijat.
Itse ajattelen tähän suuntaan. Adam on maanviljelijä, takiaan kirotun maan auraaja ja kylväjä, ohdakkeista satoa hallan jälkeisenä aamuna korjaava.
Nyt näet on niin, että uusimman tuoreen arkeologisen tutkimuksen mikaan bit idinun seutu on msailman ensimmäisen maanviljelyn koti. Sieltä alkoi kivikauden lopulla joskus 11000 vuotta sitten maanviljelys, neoliittinen vallankumous, joka sitten muutti ihmiskunnan historian ja alkoi kulttuurin huikea nousu.
Vaan tämä on juonne... Erikoisella tavalla tiede tänään katsoo juuri siihen suuntaan, jonne monen herjaama Raamattu on aina osoittanut... Sumeristanlänteen.- sumeri
Niin Saara, paljon monologia, totta on. Tee sinäkin töstä dialogia, etsi ja löydä aiheesta tietoa ja esitä oma näkemyksesi Edenistä, Ninhursagista ja miehen kylkiluusta.
Sinähän sanoit, että tiedät jo kaiken, mitä aion kertoa. Sanoit myös, että et uskovaisena tarvitse mitään tällaista tietoa.
Mutta entä jos Pyhä Henki olisikin antanut Kristuksen ruumiiseen myös sellaisia palvelijoita, joille on annettu armosta tiedon sanat? Entä, jos
Pyhä Henki olisi antanut seurakunnille luotettavia ja koeteltuja Raamatun opettajia, että meidän ilomme olisi täydellinen ja että sudet pakenisivat lauman luota.?
Eikö silloin olisi selvääkin selvempi, että Herra toivoo meidän jatkuvasti viihtyvän Jumalan Sanan seurassa, ja että Hän on siellä, missä kaksi tai kolme on koolla Hänen nimessään... Jopa Suomi24 forumeilla?
- sumeri
Mistä tuntee rakkauden totuutee?
Sellainen kristitty, joka on ottanut Jumalalta vastaan rakkauden totuuteen kestää arvostelua ja sietää ajatuksia jotka ovat uusia ta erilaisia. Jalosti Berean juutalaisten tavoin hän tutkii Sanasta, onko asia niin.
Mutta erityinen tuntimerkki on se, että totuutta rakastava kristitty viihtyy siellä, missä Sana käy kohti. Missä omantunnon peiliä putsataan, ja todellinen minä alkaa peilistä näkyä.
Ei kirmaa pakoon, ei etsi valheiden viikunanlehtiä, vaan suostuu olemaan alastomana Jumalan katseen edessä, joka tahtoo totuutta salatuimpaan saakka.
Rakkaus totuuteen on niin arvokas asia Isälle Jumalalle että Toisen Tessalonikalaiskirjeen mukaan Hän itse lähettää väkevän eksytyksen niille, jotka eivät sirä ole huolineet.
Totuus polttaa, satuttaa, ei meistä kukaan sitä kestä ilman armoa.
Siksi meidän Herramme on armo ja totuus yhdessä.
Se, mitä olen täällä kirjoittanut Edenin puutarhasta on totta.
Ei tuttua, ei helppoa, mutta totta ja haastavaa. Kuten Jumalan Sana kauttaaltaan on totta ja haastavaa, niin on myös toinen luomiskertomus, Raamatun häkellyttävän kirkas ja tumma helmi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2062429
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo411597Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1381251Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2871043Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56992Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis303975Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20932- 55916
Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S19794Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58763