Minulla todettiin tuossa vajaa vuosi sitten epävakaa persoonallisuushäiriö, joka kuulemma luetaan narsistiseksi persoonallisuushäiriöksi. Minulle sanottiin, etten koskaan löydä vikoja itsestäni. Noh, ongelmana on se, että minulle ei riitäkkään pelkkä vikojen löytäminen itsestäni, vaan inhoan ja vihaan joka ikistä osaa minussa. Satutan itseäni kun olen tehnyt jotain väärin. Myönnän kyllä että tunteeni menevät joka päivä melkoista vuoristorataa, enkä aina edes tiedä olenko iloinen vai surullinen vai siltä väliltä.
Mutta haluaisin tietää, että mitä tämä epävakaa persoonallisuushäiriö ihan oikeasti tarkoittaa?
Epävakaa persoonallisuushäiriö
4
458
Vastaukset
- fhbfgjkkxzjjjg
Kuka sanoi ettet löydä vikoja itsestäsi?
Ei tainnut olla terapeutti? (ainakaan pätevä sellainen)
Yritän selittää sen omalla kielelläni (siis miten itse näen asian). Omaan elämääni ei ole oikein kuulunutkaan muita kuin erilaisten ongelmian kantajia (mielenterveys ongelmainen kun tuppaa vetämään toisia mielenterveysongelmaisia)
Se tarkoittaa sitä, että sinun on todella vaikeaa elää tässä päivässä, elämäsi on mustavalkoista (vaikka se ei siltä tunnukkaan). Sinulla on paljon erilaisia alitajunnan kehittämiä suojamekanismeja, jotka yrittää estää minäkuvan romahtamista. Pelkäät, mitä muut ajattelee sinusta (vaikka et välttämättä tiedosta sitä), sinulla on erilaisia neurooseja/pakko-oireita. jotain sattuu, jos en tee tätä tyylisiä. Sinulla on kenties erilaisia riippuvuuksia. Sinulla on pakko ohjata tilannetta, vaikka omalla kustannuksella. Teet asioita, mutta et välttämättä ymmärrä miksi olet sanonut jossain sen asian, minkä olet sanonut...
Teet tuhoa, käyttäydyt todennäköisemmin narsistisemmin kuin oikea narsisti (luokitus NPH eli NPD), mutta et välttämättä itse ole ymmärtänyt tuhosi määrää. Kiellät totuuden itseltäsi ja luot mieleesi oman totuutesi.
Olet ollut ulkoa ohjautuva ja tuskin tiedät, mitä sinä itse haluat tai kuka sinä oikeasti olet. Tiedät, mikä on mielikuvitusminäsi arvot (jotka olet) päättänyt, mitta et oikeita arvojasi.
Sitten ne hyvät uutiset :)
Kun puhutaan ettei narsisti voi parantua, niin tarkoitetaan NPD -tapausta.
Sinulla on toivoa :) mitta helppoa se ei tule olemaan vaan vuosien matka ellei vuosikymmenen. - -t-
itsereflektiokyvyn puutetta, ei sen kummempaa
- sdhsbvca
Katsopas www.kaypahoito.fi ja sieltä epävakaa persoonallisuus
- mellow
epävakaita on monenlaisia. Usein tuohon häiriöön kuuluu kaikenlainen kohtuuttomuus, niin tunteiden kuin käytöksen. Juuri se repivyys ja ailahtelevuus tekee elämästä ainakin ajoittain raskasta - välissä voi olla tasaisempia kausia.
Mulla on ollut syömishäiriötä (bulimiaa) ja alkoriippuvuutta, välillä tuhlaan rahaa harkitsemattomasti joskaan en hirveitä summia. Kärsin myös kohtuuttomista morkkiksista suhteessa "rikkeeseen". Syyllisyys ja häpeä (itseinho) tuttuja tunteita. Mitään en muuta tahdo, kuin säästää muita ihmisiä käytökseltäni, olen kiltti ja mukautuva luonne. Sitten se torjuttu aggressiokin löytää aina jotenkin tiensä pintaan. Voin vihata läheisiä ihmisiäni intensiivisesti ja kokea heidän hyväksikäyttävän minua. Seuraavaksi olen kuitenkin heidän seuraansa vailla.
Viihdyn enimmäkseen yksin (ihmissuhteet alkavat rasittaa helposti) mutta tarvitsen yhden tärkeän ihmisen, johon voin tukeutua. Jatkuvaa läheisyys-etäisyys-säätämistä. Välillä toimii, sitten taas ei yhtään:(
Reflektoin kyllä ihan hulluna itseäni, mutta tunteet tuottavat ongelmia säännöllisesti. En varmaan ole tyypillinen/pelkkä epävakaa, koska itsetuhoisuus ei kohdistu ruumiiseeni ellei noita syömis/juomisjuttuja lueta.
Ikä on auttanut jonkin verran, mutta vuodessa on paljon hankalia jaksoja ja päiviä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756