Kysymys ohjelmoinnin vaikeudesta

Ohjelmointi kiinnost

Eli onko mahdotonta oppia itseopiskeluna?

Pohjana on hyvä html,css osaaminen perusteet javascript.

Lähinnä tarkoitus olisi pystyä tuottamaan internet sivuja, joissa mm. kuvagalleriat,lomakkeet ja lomakkeen tarkistus, verkkokauppa ja mahdollisesti esim. intranet.

Eli järkevintä olisi varmaankin aloittaa opiskelu PHP-kielellä.

Pystyykö php-kielellä tuottamaan samat asiat kuin javascriptillä? Esim. lomakkeen tarkistukset jne.

Kauanko tuollaisen PHP:een oppiminen vie aikaa? Koskaan ei tietenkään voi olla täydellinen, mutta niin että pystyy jos tuottamaan sisältöä ja muokkaamaan valmiita koodeja.

51

1815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjelmointi kiinnost

      Taustaltani olen AMK:oon käynyt graafikko. Pelien koodaaminen ei minua kiinnosta, vaikka koulussa Autodesk opeteltiinkin, joten valinta todennäköisimmin PHP ja/tai Javascript.

    • ohjelmointi kiinnost

      Ja vielä millä ohjelmalla ohjelmoijat yleensä koodaavat? Dreameweaver, Visual Studio?
      Suosituksia PHP-kielen koodaamiseen, kiitos

      Mistä ohjelmoijat saavat valmiita koodi pohjia? Onko esim. koodi kirjastoja jossakin saatavilla?

    • nodejs

      Jos osaat jo JavaScriptiä niin tutustu ihmeessä Node.js:ään.

    • äl taas keksi pyörää

      Jos PHP kiinnostaa niin ennenkaikkea nykyaikana kannattaa tutustua sisällönhallintajärjestelmiin ja ohjelmistokehyksiin

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Sisällönhallintajärjestelmä

      Tällaisia ovat esim. Joomla ja Drupal

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Joomla
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Drupal

      Sisällönhallintajärjestelmä sisältää yleiset nettisaitin perustoiminnot valmiiksi mietittyinä. Näitä voi sitten laajentaa oman tarpeen mukaan. Ideana on se että jo keksittyä pyörää on turha keksiä uudelleen.

    • yksi pyörä riittää

      Esimerkiksi verkkokaupan pystyy toteuttamaan valmiilla Joomla-palikoilla jotka perustuvat PHP:lle. Sivujen ulkoasua pystyy muokkaamaan monipuolisesti. PHP:stä ei välttämättä tarvitse tietää juuri mitään.

      Tarvitaan esim. Apache-palvelin, MySQL-tietokanta ja PHP asennettuna.

    • Ohjelmointi kiinnost

      Olen kokeillut joomlaa, wordpressia ja drupalia jonkin verran.
      Drupalin totesin liian "nörttimäiseksi" Joomla tuntui helpommalta oppia.

      Tiedän että julkaisujärjestelmä auttaa paljon, mutta kun ilman php osaamista on esim. teemojen tekeminen lähes mahdotonta. Tottakai valmiita teemojakin saa, mutta silloin ei saavuteta yksilöllisen näköisiä sivustoja.

    • plain sailing

      Skriptikielet ovat kaikki samanlaista sotkua. Ne oppii parhaiten (älykkäästi) kokeilemalla, hands-on-metodilla.

      JavaScriptista PHP tietysti eroaa sikäli että se toimii palvelinpäässä eikä selaimella. Tämä tekee kokeilusta jonkin varran vaativampaa, mutta netistä löytyy hyviä helppejä.

      Ohjelmoinnin yleiset periaatteet kun ovat hanskassa ja helpit löytyvät niin kyllä se siitä lutviutuu. Niin ja HTML on syytä pitää mielessä.

    • riuttala76

      Kaikki on mielestäni mahdollista itseopiskella jos haluaa. Itse suoritin lukion aika mukavasti vaikka en koskaan oikeastaan opettajaa kuunnellut tai katsonut mitä hän taululle kirjoitti. Tunnin alussa avasin kirjan ja aloin opiskella. Ainakin luonnontieteissä se toimi oikein hyvin. Kätevää kun vaikka matematiikan tunnin lopussa opettaja antoi kotitehtäviä niin olin tunnin aikana jo laskenut muutkin sillä sivulla olevat tehtävät. Se on vähän sellaista opiskelua yrityksen ja erehdyksen kanssa eli tavoittelin aina saavani kirjan takasivuilta löytyvän vastauksen.
      En vaan itse näe mitään mielenkiintoa alkaa opiskelemaan jotain hankalaa c-kieltä kun tuntuu että jos jotain ohjelmaa kaipaa niin joku on jo ehtinyt sen valmiiksi tehdä. Vähän samanlainen opiskelutyyli on suosikkielokuvani Good will hunting nerolla ja hänen psykiatrinsa vaikka vain näyttelee tuntuu paljon fiksummalta kuin yksikään mielenterveyspuolen ylilääkäri täällä Kuopiossa.

    • Ohjelmointi

      Moni nyky aikana on itseoppineita ja se on ihan henkilökohtaista kauanko aikaa menee oppia, toki vaikuttaa että osaatko muita esimerkiksi html.

    • jos niinku ammatiksi

      Työelämää jos ajattelet ohjelmoinnin kannalta niin sinne pääsemisessä ratkaisee ihan eri asiat kuin ohjelmointitaito.

      Ei välttämättä ole eduksi jos ohjelmointi on sinulle vain intohimoista yksin pakertamista. Työelämässä kysytään tiimipelitaitoja ja yhteistyökykyä. Jos ohjelmointi on sinulle "vain sun juttu" niin työhönottajan voi olla vaikea nähdä sinussa sitä "hyvää tyyppiä" ja "joukkuepelaajaa" jota he tiiminsä täydennykseksi etsivät.

    • ggggggguggenheimm

      Hyvin onnistuu itseopiskelulla jos vain intoa riittää.

      "Eli järkevintä olisi varmaankin aloittaa opiskelu PHP-kielellä."
      PHP ei suinkaan ole ainoa www-ohjelmointiin soveltuva kieli eikä välttämättä edes se paras. Todennäköisesti se on kuitenkin se millä saat kaikkein nopeiten valmista aikaiseksi jos aloitat opettelun tyhjästä. Se on yksinkertainen ja siten helppo oppia. Se on erittäin laajasti käytetty joten esimerkkejä löytyy pilvin pimein. Sillä on kuitenkin erittäin helppo tehdä turvattomia sivuja ellei tiedä mitä tekee.

      Muita hyviä vaihtoehtoja (ei missään erityisessä järjestyksessä) Java, Python (Django, Pyramid jne), Ruby (Rails), C# tai vb.net (jos Microsoftin maailma kiinnostaa). Kaikki nämä kielet soveltuvat hyvin muuhunkin kuin web ohjelmointiin. Sovelluskehysten opettelu vie tosin oman aikansa mutta on hyvinkin sen arvoista jos kiinnostusta ja aikaa riittää. Toki PHP:lläkin voi vaikka skriptata mutta se ei ole mikään sen erityinen vahvuus..

      • guguugggggenheimmm

        Suosittelisin että minkä ikinä valitset niin älä ota sitä helpointa jossa sotket koodin html:n sekaan. Käytä jotain ratkaisua jossa saat pidettyä html:n, logiikan (koodi) ja datan erikseen. Toisinsanoen käytä jotain MVC mukaista sovelluskehystä niin opit kerralla tekemään asiat oikein ja lopputuloksesta tulee siisti, ylläpidettävä ja helposti testattava tuotos
        http://fi.wikipedia.org/wiki/MVC-arkkitehtuuri

        Wikipediasta löytyy melko kattava listaus sovelluskehyksistä eri ohjelmointikielille. Samoin sieltä näkyy tukeeko ko. kehys MVC:tä vai ei.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_application_frameworks


      • hautarauha mennyttä
        guguugggggenheimmm kirjoitti:

        Suosittelisin että minkä ikinä valitset niin älä ota sitä helpointa jossa sotket koodin html:n sekaan. Käytä jotain ratkaisua jossa saat pidettyä html:n, logiikan (koodi) ja datan erikseen. Toisinsanoen käytä jotain MVC mukaista sovelluskehystä niin opit kerralla tekemään asiat oikein ja lopputuloksesta tulee siisti, ylläpidettävä ja helposti testattava tuotos
        http://fi.wikipedia.org/wiki/MVC-arkkitehtuuri

        Wikipediasta löytyy melko kattava listaus sovelluskehyksistä eri ohjelmointikielille. Samoin sieltä näkyy tukeeko ko. kehys MVC:tä vai ei.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_application_frameworks

        Juups, skriptikielillä saa aikaan sellaista toivotonta spaghettia että vanha GOTO-käskyjä viljelevä rivinumero-BASIC-koodarikin kauhistuisi ja pyörisi haudassaan kuin väkkärä.


      • gddsssssseeeeerrrrr
        hautarauha mennyttä kirjoitti:

        Juups, skriptikielillä saa aikaan sellaista toivotonta spaghettia että vanha GOTO-käskyjä viljelevä rivinumero-BASIC-koodarikin kauhistuisi ja pyörisi haudassaan kuin väkkärä.

        En sanoisi kuitenkaan ihan noin. Kyllä se lopputuloksen laatu riippuu enemmän ihan muista asioista kuin siitä onko kieli ns. "skriptikieli" vai perinteinen "käännettävä".


    • Leena-Kaisa72

      GOTO LINE
      COLOR
      Joulupukki on olemassa, pojat kiusaa sillä on HIT BIT, itseopiskelua, onneksi tuli nämä tärkeämmät asiat.

    • <?php?>

      Käy kirjastossa tutustumassa ohjelmoinnin kirjoihin.

      Niiden ohella etsit ohjelmointikielikohtaisesti tutorial-dokumentteja netistä ja lisäksi ohjeet siitä, miten pystytät kielen kääntämiseen tarvittavan ympäristön.

      Esim. PHP:ssä halunnet koneellesi vaikkapa Apache:n ja PHP:n.

      Lisäksi tutustu siihen, miten rakennat tietoturvallisia web-sivuja.

    • lehmipojan lanteet

      Ohjelmointitaito on toki itseopiskelulla hankittavissa. Jos kuitenkaan ei ole tarkoitus ohjelmoida vain yksin harrasteena omaksi huviksi niin kannattanee kiinnittää huomiota erääseen sudenkuoppaan.

      Nimittäin omassa hämärässä nurkassaan koodaileva ohjelmoinnin harrastaja saattaa jossakin vaiheessa alkaa kuvitella että hän saavuttaa työelämän ohjelmoijan ammattitaidon vääntämällä yksin ikiomaa ohjelmakoodia. Ohjelmointi on "hänen juttunsa" ja hänen identiteettinsä on sen varassa.

      Työelämän ohjelmointi soveltuu huonosti yksinäisille susille jotka cowboy-kulttuurinsa puitteissa väkertävät enemmän-vähemmän nerokkaita hackejään. Työelämässä on oltava joustava ja sopeuduttava. On nähtävä kokonaisuus. On osattava pelata yhteen työtovereiden ja perinnejärjestelmän kanssa. On osattava kommunikoida ja dokumentoida. On osattava tuottaa koodia jota joku aivan muu pystyy helposti ylläpitämään. On osattava ylläpitää jonkun aivan muun tuottamaa koodia.

      Työelämässä ei tehdä yksittäisen ohjelmoijan ikiomaa ohjelmaa, vaan kaikkien yrityksen ohjelmoijien ja asiakkaiden yhteistä ohjelmaa. Reviirirajat ovat siis aivan erilaiset kuin pimeässä nurkassa niska kyyryssä hackeroivalla koodarilla.

      • Tosi on

        Tuo on täysin totta. Itse tajusin tuon vasta kantapään kautta ja huomasin olevani väärällä alalla. Tosi vaikeaa tästä on enää irti päästä ja joka päivä ketuttaa. Eli kotikoodarin ei missään nimessä kannata lähteä palkkakoodariksi.


    • vasara ja nauloja

      Sanotaanko niin että kannattaa mielummin opetella tekemään hyvää ruokaa ja itse leipomaan leipää. Huomattavasti hyödyllisempää ja helppo päästä alkuun. Ohjelmoinnin oppiminen vie vuosia, toki on helppo opetella katsomaan mallista ja kopioida mutta osaamiseen menee pari vuotta.

    • webdev101

      Unohda php ja opiskele python/django tai ruby/ruby on rails. Oppaita on kyllä netti täynnä, mutta php:hen älä koske, jos et ole menossa muille töihin.

    • asiantuntija.

      Suosittelen jotakin assembleria, riippuen vähän millä tietokoneella aiot ohjelmoida. Amigan MC68000 prosessorin konekielen hallinta on oleellista, sillä saa väännettyä hyvät sivut. Itse aloitin BASICILLA, sitten siirryin konekieleen, ja tuosta ei enää pois tulla, on se niin ylivoimaista.

      • TJ.

        No, tuohan on se totuus. Väänsin itse PHP:lla paskaa vuosikaupalla, ja sotkuista siitä tuli. Nykyään ollaan siirrytty assemblerkieleen meidän firmassakin, ja hyvää tulosta on tullut. Nössöt ei konekieltä ymmärrä, karsii helposti pois tulokkaat. Softamme pyörii hyvin 1000 kertaa hitaammallakin myllyllä, mistä olemme saaneet kiitosta asiakkailtamme.


      • Reikä päässä
        TJ. kirjoitti:

        No, tuohan on se totuus. Väänsin itse PHP:lla paskaa vuosikaupalla, ja sotkuista siitä tuli. Nykyään ollaan siirrytty assemblerkieleen meidän firmassakin, ja hyvää tulosta on tullut. Nössöt ei konekieltä ymmärrä, karsii helposti pois tulokkaat. Softamme pyörii hyvin 1000 kertaa hitaammallakin myllyllä, mistä olemme saaneet kiitosta asiakkailtamme.

        Tää oli varmaan ironiaa, mutta osuit silti naulan kantaan. Kunnon assy tai C-kielen pohja takaa että tietää miten tietokone oikeasti toimii.


    • Härkää sarvista vaan

      Php on serveripään ohjelmoimiseen ja Javascriptillä tehdään käyttäjän selaimessa suoritettavat jutut. Eli molempia voi tarvita. Koodin tuottamiseen ei välttämättä tarvita Notepadia kummempaa "studiota". Lataa koneellesi esim. ilmainen Apache php-serveri ja ohjeita netistä ja rupea vaan opettelemaan.

      Sivuston pohjana voi käyttää myös jotain valmista julkaisujärjestelmää, esim. Joomlaa, johon voi sitten lisäillä omia koodikikkareita.

      • sdfsdfsdfd

        heh. Kuullostaa tosi pro-meiningiltä :D Vähän semmoinen ysärimeininkin muutenkin näissä jutuissa.

        Kuule aika on ajanut jo noista teidän spageteista ja muista ohi.


    • rahaa ja valtaa?

      Ohjelmointitaito on hankittavissa ja PHP on ihan hyvä osata jos tekee esim. omia kotisivuja. Toinen tärkeä opittava taito on SQL, siis hiukan syvällisemmällä tasolla kuin triviaali "select * from asiakas".

      Paljon mahdollista että taito ohjelmoida ei kuitenkaan yksinään riitä. Tarvitaan myös ja ennenkaikkea se varsinainen substanssiosaaminen.

      Ohjelmointi on vain työkalu, kuin vasara tai ruuvari. Voi varrmaan opetella lyömään vasaralla (ohjelmoimaan) oikeinkin hyvin ja varmaan se on sinänsä hieno juttu, mutta pitemmässä juoksussa kannattaisi ajatella myös sitä että miksi ja mitä sillä vasaralla pitäisi lyödä.

      Mielekkäämpää olisi opetella jotakin oikeasti suoraan hyödyllistä, vaikkapa talonrakennuksen periaatteet ja sitten niitä työkaluja joita siinä tarvitaan, esim ohjelmointi. Perustason ohjelmoijia on kuitenkin niin paljon että pelkällä ohjelmoinnilla tuskin enää pystyy hankkimaan rahaa, ystäviä ja vaikutusvaltaa.

    • kääri hihat ylös

      Hands-on-metodilla ne suuremmatkin gurut ovat aloittaneet. Eli tartupa toimeen ja ala kokeilla älykkäästi ja oppivasti niin siitä se ura ehkä vielä urkenee.

    • IT-per

      Kannatta ilmoittautua Amiedun koulutukseen,jota suoritetaan pääsääntöisesti kotona,joskus olet yhteydessä Amieduun,jjoko käymällä pitäjänmäessä tai toimitat opiskelujen kokeet sinne etänä,jos asut pidemmällä ja matka olisi esteenä,niin saat tiedot ja taidot opiskeltua sieltä.
      Siltä saat täydelliset tiedot koko tietokoneen ihmeelliseen maailmaan ja sen jälkeen pystyt vaikka alkamaan koodaamaan omia suunitelmiasi,tietoa ei ole koskaan liikoja,itse opiskelin siellä 2 vuotta ja nyt toimin it-alalla ja olin kyllä jo aikoinaan ammattikoulussa opiskellut tietokoneen mahdollisuudet,mutta Amiedusta hain sitten loppututkintoni ja nykyisin olen yyksityisyrittäjä ja teen erilaisia ohjelmia eri firmoille ja koodaan firmoille tietoja,joita he ei itse osaa,kun harvassa yrityksessä on it-puolen työntekijät kovin hyvää koulutusta saaneet,niin en päivääkään ole joutunut olemaan työttömänä ja töitä on ihan liikaakin,mutta pidän yhdenmiehen firmana ja en palkkaa ketään,niin hyvin tulen opiskelujen jälkeen toimeen ja ostin vasta 40 vuotiaana ensinmäisen asuntommekin ja omakotitalon,jonka saan 3 vuoden kuluttua maksetuksi,jos vielä pysyn pystyssä,kuten nyt nämä vuotta olen ollut täys työllistetty ja vuosi takaperin laitoin toiminimeni yhtiöksi.Onnea opiskeluun.

    • Juuseppi1

      Vieläkö Cobolia käytetään?

      • Cobol = Cool

        Sinunkin rahasi hoidetaan cobolilla.


    • hands-on

      "Voiko ohjelmoinnin oppia itse?"

      Ei sitä muulla tavalla voikaan oppia!

    • Progressia

      80 luvun alussa opettelin Cobolin omin päin ilman englannin kielen taitoa ja ilman ainuttakaan manuaalia, eikä tietenkään mitään koulutusta.
      90 luvulla opettelin PoweHausen ja Progressin manuaaleista heikolla englannin kielen taidolla.

    • Täältä...
    • nimimerekki

      kopioi varasta ja ennen kaikkea KVG. google on paras työkalu ohjelmointiin. Älä haaskaa aikaa jonku opettelemiseen minkä joku toinen on jo koodannut. pidemmälle pääset yhdistelemällä.

    • järjestys?

      Missä järjestyksessä asiat laitetaan sivuille? Ohjeita on paljon muttei sitä.

    • hkjhkjhkjhjkhjh

      Jos olisin aloittaja, opiskelisin c-kielen perusteet. Tuosta on helppo jatkaa php-kieleen.

    • mahdollista oppia itse on ja sitä tällä alalla vaaditaankin. Ei vain osaavuutta vaan harrastuneisuutta omasta tahdosta. pelkkä HTML ja CSS ei riitä vaan Java on pakollinen

    • coude

      tuossa on aika kattava sivusto itseopiskeluun :) http://www.ohjelmointiputka.net/ oppaita on helppo seurata, ja kaikki mennään läpi aikalailla kädestä pitäen!

    • java guru

      Kyllä onnisttuu ihan hyvin, mutta englannin kieli pitää olla hallussa

    • qwerqwfsdf

      Mites sitte Ruby? Eikö tuo ole tänäpäivänä kovasana?

      Miksi muuten pitää opetella C ennen PHP:tä?

      Itse osaan monia ohjelmointikieliä, mutta en näitä uusimpia. Ajattelin alkaa koodaamaan toiminimellä, ja ensin opetella uusimmat www-systeemit ihan keskenäni, mulla on lista: HTML, HTML5, XHTML, CSS, JavaScript, PHP, MySQL, Drupal, Joomla!, Wordpress ja sitten jotain frameworkejä liittyen näihin teknologioihin.

      Olisiko jotain muuta mitä suosittelisitte, tai mikä olisi prioriteettijärjestys?

      • tsuh tsuh tsuh

        >>Ajattelin alkaa koodaamaan toiminimellä...


      • saat pallon jalkaan

        "Ajattelin alkaa koodaamaan toiminimellä"

        Pidäthän mielessä että olet toiminimen tekemistä sitoutumuksista vastuussa koko henkilökohtaisella omaisuudellasi. Voit iskeä kätesi kyynärpäätä myöten paskaan ja olet kusessa koko loppuelämäsi.


    • Just joo

      AP vaikuttaa olevan niin pihalla asioista ainakin aloitusviestin ja muutaman sitäseuraavan mukaan että ehkä parempi jättää asia sikseen :D

      "Lähinnä tarkoitus olisi pystyä tuottamaan internet sivuja, joissa mm. ... ja mahdollisesti esim. intranet."
      Juuh, onko tämä virtuaali-intranet, kun se on tehty koodipohjalta?

      "Pystyykö php-kielellä tuottamaan samat asiat kuin javascriptillä?"
      Juuh selvä. Jos kerran javaskriptiä osaa niin kai sentään jotain käsittää näistä asioista? PHP käyttäjäpuolella sfgaghsfgfsaf...

      "Ja vielä millä ohjelmalla ohjelmoijat yleensä koodaavat?"
      Kuulostaa ihan siltä kun AP ei olisi käyttänyt mitään muuta kuin jotain nappaa ja vedä ohjelmia aikaisemmin...

      "Suosituksia PHP-kielen koodaamiseen, kiitos"
      Notepad

      "Drupalin totesin liian "nörttimäiseksi" "
      Hienoa alkaa tälläisissä asioissa sorsimaan "nörttimäisyyttä"

      "mutta kun ilman php osaamista on esim. teemojen tekeminen lähes mahdotonta. Tottakai valmiita teemojakin saa, mutta silloin ei saavuteta yksilöllisen näköisiä sivustoja. "
      Teemoja? Selvä... Ehkä CSS ja javaskripti hoitelee nämäpuolet kuitenkin..

    • Jori Mäntysalo

      Itse opettelin lukemalla Commodore 128:n Basic-kielen oppikirjaa. Ei varmaan paras tapa alkaa, mutta toimi se niinkin. Ei minusta tosin ammattikooderia tullut, mutta tässä sitä kumminkin räpelletään tarvittaessa koodinkin parissa ylläpitäjänä.

      Ohjelmointitaito on hiukan eri asia kuin ohjelmointitaidon soveltaminen johonkin tiettyyn kieleen, tehtävään ja ympäristöön. WWW-sovellukset pohjautuvat nykyään usein Javaan tai PHP-kieleen, mutta se ei välttämättä tarkoita että niillä on helpointa aloittaa. Kielenä sopiva olisi kai teknisesti vaikka Pascal, mutta sitä taas ei kovin laajasti enää käytetä.

    • kyllä onnistuu itse!

      Olen opiskellut tietojenkäsittelytiedettä yliopistolla (=koodausta), joka on erittäin hyvä pohja ohjelmointiin.

      Olen kuitenkin sitä mieltä, että mitä tahansa pystyy oppimaan myös ihan itse jos vain aikaa ja halua riittää. Olen aivan varma, että itseopiskelulla pääsee pitkälle.

      Valinta sille, että mistä pitäisi aloittaa liittyy mielestäni vahvasti siihen, että mille on kysyntää. Eli älä opiskele C:tä jos kerran PHP "menee kaupaksi". Eihän noi mitään rakettitiedettä ole.

      Hommaa kirja joka opastaa sertifiointiin siihen kieleen tai osaamisalueeseen mihin haluat. Opettele se ulkoa samoin kuin koodaa kaikki esimerkit ja kun tuntuu, että osaat niin siinähän se on. Lisäksi voit investoida sertifiointitestiin joka osoittaa muillekin, että osaat.

    • harrastelijakoodari

      Pikemminkin voisi kysyä: Voiko ohjelmoinnissa pärjätä jos ei opiskele itsenäisesti? Olen harrastelijakoodari, luin tietotekniikkaa sivuaineena enkä löytänyt alan töitä. Sitten pääsin koodausfirmaan, sain jotain aikaan mutta kuitenkin liian hitaasti. Opin kuitenkin projektissa paljon uutta, ja toivottavasti löydän seuraavaksi jonkun ei-niin-kiireisen työpaikan.

    • Codecademy

      Codecademy on hyvä sivusto. Itse opiskelen ICT alaa ja siellä harjotellaan paljon. Päivittyy myös vieläkin

    • tottakaivoi

      Peruskoulu taustana, itse aloitin BASIC kielen parissa 7v:nä ja Commodore64 oli käytössä. Myöhemmin PHP, JavaScript, GML, Delphi, VB.NET, C#, Scala. Menin palkkatöihin ja nykyään olenkin sitten yrittäjä.

      Eli vastaus: kyllä voi oppia, miksei voisi?

      Mutta ohjelmointi tosin on paljon muutakin kuin vain kielen hallintaa. Osaatko tehdä map-reduce dokumenttipohjaisella kannalla? Tarvitaanko aina tokeneita CSRF:ltä suojautumiseen? Miten teet octopus mergen Git:llä? Mitä on data binding? Onko HTML kommentti osana DOM:ia? Miten prototypaalinen inheritance toimii? Mitä on CSP? Osaatko käyttää source mapsejä? Mitä on message cascading taikka miten covariant ja contravariant tyyppijärjestelmät eroavat?

      Ei pidä myöskään unohtaa projektin hallintaa, issue tracking, versionhallintaa, jne.

      Ohjelmointimaailma on hauska, ja itse opiskelin tähän mielenkiinnosta ja tuntuu ettei kukaan muu tällä alalla ole mielenkiinnosta mukana. Sääli sinäänsä.

      • guruksi näin

        Nuo engelskan sekaiset sanat tekevät varmaan suuren vaikutuksen mummoihin, alkavat pitää sinua jonkinlaisia tietokoneguruna.


      • tottakaivoi
        guruksi näin kirjoitti:

        Nuo engelskan sekaiset sanat tekevät varmaan suuren vaikutuksen mummoihin, alkavat pitää sinua jonkinlaisia tietokoneguruna.

        Mm-mm... olikos tällä joku pointti? :)

        Suomi on huono kieli ohjelmoijalle. Sanat on epätarkkoja tai niitä ei löydy, tai muuten vain typeriä.

        Sitäpaitsi, kun aina käyttää Englantia ohjelmoitaessa, lukiessa, jne. niin kuka sitä yhtäkkiä repäisee päästä jotain hihhuli-suomisanoja?


    • Codeacademy

      http://adf.ly/LfDWt
      Tuolta on helppo opetella php:tä ja useita muitakin kieliä netistä ilmaiseksi pelkällät rekisteröitymisellä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe