Ah aurinkolämpöä

Free hot

Kyllä nyt tulee, niin että putket kohisee. Varaaja 500L ja lämmöt jo 50C.

13

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmastahottia

      lämpöä tullut hyvin jo kuukauden, vastuskin jo sähkövastuskin jo sammutettu. Uudestaan päälle yleensä lokakuussa.

    • lämpöä tulee.

      Vedin verhot ikkunoista, olkkarin lämpö nousi klo 8.00 ja 13.00 välisenä aikana 3 astetta, ei maksanut mitään.

    • Lämm intaä

      Avasin myös verhot, hyvin lämmitti mutta myös suihkuvedet lämmitti aurinko :)

    • eljii

      Näköjään hyvä teknikkojen opetus 50-luvun alussa. Rakennusmestari-isäni suunnitteli tämän talon taitavasti: Räystäs sopivasti ikkunaan nähden niin että nyt maaliskuussa matalalla paistava aurinko lämmittää mukavasti. Kesällä sitten räystäs jättää ikkunan kivasti varjoon

    • Tonix

      Vesiämpäri siihen aurinkoon lämpeemään olohuoneen lattialle,kai sillä jo munat huiluttaa töistä tullessa:). Aloittaja,kaljonko sulla on keräimiä katolla?

      • tonix

        ..siis paljonko..


      • Ah aurinkolämpöä
        tonix kirjoitti:

        ..siis paljonko..

        60 Kpl tyhjiöputkikeräimiä.


      • Aurinkhoine
        Ah aurinkolämpöä kirjoitti:

        60 Kpl tyhjiöputkikeräimiä.

        Mulla 3 tasokeräintä ;). Taas tulee lämpöä hyvin.


    • then

      Todella loistavia vinkkejä mutta tietääkö ketään oikeaa laskukaavaa kun olis vielä mahdollista asentaa takkaan leivinuunin holvin katon yläpuolelle ns kierukka. sinne ajattelin asentaa kupari levyn ja johon juottaa kupari putken kiinni. levy ala olisi 0,5m2 ja vaikka 22mm putkea juottaa ja sitä mahtuis sinne noin 10 metriä. tällä hetkellä 2700kg kiviä pitää lämpöä melkeen 2 vuorokautta ja holvin katossa lämmöt nousee 400 tai aavistuksen alle.
      Lisäksi ajattelin ottaa vielä rinnalle tyhjiö keräimiä mutta yks asia kerrallaan.

      • minävaantaasen

        älä heti tulipesän päälle hyvä immeinen, vaan vasta yläkanavan päälle 10mm villaa ja siihen 'pehmeästi' sivuille 15mm ja yläpuolelle pehmeämpi kivivilla ja 5mm tyhjää. lämmöt nousee 120c max. ja normaalipoltolla 60-70c joten 10m kanavalla (lämmönvaihtimeksi oikea vaihdin eikä mitään putkipelleä) saavutat tulo esim. 20-40c ja lähtö 45-60c on sopiva, varaajaksi 600L jottei keitä jos muitakin lämmönlähteitä samaan pyttyyn (esim aurinko).


    • lämpöpuhkuOikein

      Työhuoneeni ikkuna on itään eli päivällä ei aurinko lämmitä mutta onneksi on väliovi makuuhuoneeseen jonka ikkuna on etelään. Ilma vaan osoittautuu niin tahmeaksi että avoin ovi ei riitä tasoittamaan lämpöä huoneiden välillä.

      Puhallin auttaa, välioven kynnyksellä se lattianrajassa työntää työhuoneen viileää ilmaa makuuhuoneeseen, josta sitten hiljakseen tulee lämpimämpää ilmaa

      (Eka ajatukseni/ajattelemattomuuteni oli puhaltaa makkarin lämmintä ilmaa työhuoneeseen. Mutta liikkuva ilma tuntuu viileämmältä kuin paikallaan pysyvä)

    • SuomiSolar

      Mikä keräin toi Regulus on? Onko hyvä?

    • SolarSuomi

      "REGULUS aurinkokeräimet valmistetaan eurooppalaisessa huippumodernissa tehtaassa korkealaatuisista raaka-aineista ja komponeneteista.

      Normaaleissa käyttöolosuhteissa ne kestävät jopa vuosikymmeniä."

      Eli todella hyvät!

      Vakavammin, kannattaa tarkistaa http://www.solixi.com/index.cfm?sivu=92 sivut!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe