Apua raha-asioiden hoitoon

____äitee

Hei.
Huolestunut äiti tässä kirjoittelee aikuisen 25v. ADHD- poikansa puolesta.
Diagnoosin hän sai teini-iässä.

Hänellä on oma/pankin asunto, pieni lapsi ja vakituinen työpaikkakin on ollut jo 3 vuotta. Hän on eronnut lapsensa äidistä.

Poikani vilkkaus ei ole enää niin silmiinpistävää kuin lapsena.
Keskittymiskykyäkin riittää, varsinkin jos homma on mielenkiintoista.
Lääkitystä hän kokeili jonkin aikaa muutama vuosi sitten mutta katsoi sen tarpeettomaksi.

Reilun vuoden ajan hänellä on alkanut raha-asiat menemään päin mäntyä.
Laskuja jää maksamatta, ja useamman kerran olen hänet pinteestä auttanut.
Olen lainannut rahaa ja hän on myös maksanut aina takaisin.

Hän on itse tietoinen tilanteestaan ja kärsii siitä kovasti.
Häntä yksinkertaisesti pelottaa aukaista laskuja jos tilipäivään on aikaa,
joten laskunippu vain kasvaa.

Asunnosta johtuvat menot ovat kylläkin suuret ja hän on suunnitellut sen myymistä.
Olemme miettineet jopa edunvalvontaa, hän olisi itsekkin siihen valmis.
Itse olisin valmis toimimaan jonkinlaisena "valvojana" mutta meillä on välimatkaa tuhannen kilometriä. Laskujen avaaminen ei siis minulta oikein onnistu.

Huoli omasta lapsesta on kokoajan suuri

Onko kukaan mahdollisesti kärvistelly samanlaisessa tilanteessa?

5

1304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+6
      • Adhd_diag

        Ruokavalio ei valitettavasti auta. Itse diagnosoitu ja syön terveellisesti. Päivittäisenä lisänä myös D-vitamiini ja Omega3-kapselit. Adhd-oireisiin ei lisäravinteilla ole mitään vaikutusta.


      • ruoka vaikuttaa
        Adhd_diag kirjoitti:

        Ruokavalio ei valitettavasti auta. Itse diagnosoitu ja syön terveellisesti. Päivittäisenä lisänä myös D-vitamiini ja Omega3-kapselit. Adhd-oireisiin ei lisäravinteilla ole mitään vaikutusta.

        ADHS:ssa syödään tietynlaisesti.

        Mikä on sun terveellinen?

        Leipää, puuroa, margariinia jne...


    • 3+2

      Edunvalvontaan toistaiseksi. Tyhmää jättää lääkitys jos on sen tarpeessa. Onko hän töissä? Kun saa asiat taas tasapainoon, edunvalvonnan voi purkaa. Älä käytä koko omaisuuttasi pojan auttamiseen. Mihin se raha nyt menee? Impulssiostoksiin? Päihteisiin? Peleihin? ADHD-coach eli -valmentaja olisi hyvin hyödyllinen, tarvetta on heistä paljon enemmän kuin tarjontaa. ADHD-liitosta voisit kysellä apuja pojalle hänen seudullaan.

    • adhd

      Epäilen, että edunvalvontaan pääsee pelkästään siksi, että laskujen maksu ei onnistu. voin toki olla väärässä, ei ole kokemusta sellaisesta.

      meillä on yksi vammaisjärjestö, joka lupaa myös asiointiapua esim. virastoihin tai laskujen maksuun. Myös adhd:t saavat käyttää heidän palvelujaan. En nyt muista sen nimeä enkä sitä missä on minulla esite siitä, mutta sain itse tästä jräjestöstä tiedon terveyskeskuksen adhd-koutsiltani.

      Sitten tiedän, että sosiaalitoimisto joissakin tapauksissa on ottanut hoitaakseen laskujen maksun (se oli joku välitystili tai vastaava). En tiedä onnistuuko sama adhd:n suhteen, mutta olettaisin, että jos oireet ovat pahat, niin lääkärintodistuksella voisi ainakin kokeilla tuota reittiä (miksipä tuollainen apu olisi pelkästään alkoholisteille). Enkä kyllä tiedä täytyykö olla sossuan asiakas saadakseen tuota apua, mutta ainahan voi kysyä.

      Sitten voisitte miettiä, että jos sinä otat asiakseksi poikasi laskujen maksun (mutta ei missään nimessä omalta tililtäsi!). Siirrätte vain kaikki laskut tulemaan sinulle, poikasi antaa sinulle pankkitunnukset ja sinä hoidat laskujen maksun ja kerrot pojallesi kuinka paljon saa tuhlata tässä kuussa. Toki kannattaa käydä pankissa kysymässä, että asian voi hoitaa noin ja mitä pitää ottaa huomioon. Mieti nyt kuitenkin jaksatko hoitaa omien asioidesi lisäksi aikuisen lapsesi asioita.

      onnistuin aikoinaan tuhlaamaan rahat ennen laskujen maksua, mutta sain sen haltuun, kun otin käyttöön "päivärahasysteemin". Eli yksinkertaisesti laskin kuinka paljon rahaa minulle jää tilille laskujen ja yllättävien menojen jälkeen ja jaoin tämän summan 31:lla (riippumatta siitä oliko meneillään olevassa kuussa 28 vai 31 päivää). Siinä oli sitten sama rahasumma vuoden jokaiselle päivälle käytössä ja aina jäi tilille rahaa sen verran, että laskut voi maksaa. Ja säästöönkin.

      Adhd:n voi olla helpompi muistaa yksi rahasumma päivittäiskäyttöön sen sijaan, jos pitäisi ennen jokaista ostopäätöstä miettiä mitä laskuja minulle onkaan tulossa tässä kuussa ja paljonko siellä tilillä olikaan rahaa jne.

      Laskujen maksu silti saattoi myöhästyä, joten laitoin kaikki mahdolliset laskut suoraveloituksen piiriin. Sekin helpotti jo paljon.

      Sitten sellainenkin keino on, että kyselet paikkakunnan kotihoitoyrityksistä tarjoavatko he esimerkiksi laskunmaksuapua. Meillä ainakin yksi yrittäjä ilmoittelee tällaisesta ja palkkionsa voi vähentää kotitalousvähennyksenä.

      Suosittelen ensisijassa ottamaan selvää onko poikasi paikkakunnalla adhd koutseja ja lähteä selvittämään arjen ongelmia sitä kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2710
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      208
      1738
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1454
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1211
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      49
      932
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      816
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe