Apua raha-asioiden hoitoon

____äitee

Hei.
Huolestunut äiti tässä kirjoittelee aikuisen 25v. ADHD- poikansa puolesta.
Diagnoosin hän sai teini-iässä.

Hänellä on oma/pankin asunto, pieni lapsi ja vakituinen työpaikkakin on ollut jo 3 vuotta. Hän on eronnut lapsensa äidistä.

Poikani vilkkaus ei ole enää niin silmiinpistävää kuin lapsena.
Keskittymiskykyäkin riittää, varsinkin jos homma on mielenkiintoista.
Lääkitystä hän kokeili jonkin aikaa muutama vuosi sitten mutta katsoi sen tarpeettomaksi.

Reilun vuoden ajan hänellä on alkanut raha-asiat menemään päin mäntyä.
Laskuja jää maksamatta, ja useamman kerran olen hänet pinteestä auttanut.
Olen lainannut rahaa ja hän on myös maksanut aina takaisin.

Hän on itse tietoinen tilanteestaan ja kärsii siitä kovasti.
Häntä yksinkertaisesti pelottaa aukaista laskuja jos tilipäivään on aikaa,
joten laskunippu vain kasvaa.

Asunnosta johtuvat menot ovat kylläkin suuret ja hän on suunnitellut sen myymistä.
Olemme miettineet jopa edunvalvontaa, hän olisi itsekkin siihen valmis.
Itse olisin valmis toimimaan jonkinlaisena "valvojana" mutta meillä on välimatkaa tuhannen kilometriä. Laskujen avaaminen ei siis minulta oikein onnistu.

Huoli omasta lapsesta on kokoajan suuri

Onko kukaan mahdollisesti kärvistelly samanlaisessa tilanteessa?

5

1605

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+6
      • Adhd_diag

Ruokavalio ei valitettavasti auta. Itse diagnosoitu ja syön terveellisesti. Päivittäisenä lisänä myös D-vitamiini ja Omega3-kapselit. Adhd-oireisiin ei lisäravinteilla ole mitään vaikutusta.

• ruoka vaikuttaa
        Adhd_diag kirjoitti:

Ruokavalio ei valitettavasti auta. Itse diagnosoitu ja syön terveellisesti. Päivittäisenä lisänä myös D-vitamiini ja Omega3-kapselit. Adhd-oireisiin ei lisäravinteilla ole mitään vaikutusta.

ADHS:ssa syödään tietynlaisesti.

Mikä on sun terveellinen?

Leipää, puuroa, margariinia jne...

• 3+2

Edunvalvontaan toistaiseksi. Tyhmää jättää lääkitys jos on sen tarpeessa. Onko hän töissä? Kun saa asiat taas tasapainoon, edunvalvonnan voi purkaa. Älä käytä koko omaisuuttasi pojan auttamiseen. Mihin se raha nyt menee? Impulssiostoksiin? Päihteisiin? Peleihin? ADHD-coach eli -valmentaja olisi hyvin hyödyllinen, tarvetta on heistä paljon enemmän kuin tarjontaa. ADHD-liitosta voisit kysellä apuja pojalle hänen seudullaan.

• adhd

Epäilen, että edunvalvontaan pääsee pelkästään siksi, että laskujen maksu ei onnistu. voin toki olla väärässä, ei ole kokemusta sellaisesta.

meillä on yksi vammaisjärjestö, joka lupaa myös asiointiapua esim. virastoihin tai laskujen maksuun. Myös adhd:t saavat käyttää heidän palvelujaan. En nyt muista sen nimeä enkä sitä missä on minulla esite siitä, mutta sain itse tästä jräjestöstä tiedon terveyskeskuksen adhd-koutsiltani.

Sitten tiedän, että sosiaalitoimisto joissakin tapauksissa on ottanut hoitaakseen laskujen maksun (se oli joku välitystili tai vastaava). En tiedä onnistuuko sama adhd:n suhteen, mutta olettaisin, että jos oireet ovat pahat, niin lääkärintodistuksella voisi ainakin kokeilla tuota reittiä (miksipä tuollainen apu olisi pelkästään alkoholisteille). Enkä kyllä tiedä täytyykö olla sossuan asiakas saadakseen tuota apua, mutta ainahan voi kysyä.

Sitten voisitte miettiä, että jos sinä otat asiakseksi poikasi laskujen maksun (mutta ei missään nimessä omalta tililtäsi!). Siirrätte vain kaikki laskut tulemaan sinulle, poikasi antaa sinulle pankkitunnukset ja sinä hoidat laskujen maksun ja kerrot pojallesi kuinka paljon saa tuhlata tässä kuussa. Toki kannattaa käydä pankissa kysymässä, että asian voi hoitaa noin ja mitä pitää ottaa huomioon. Mieti nyt kuitenkin jaksatko hoitaa omien asioidesi lisäksi aikuisen lapsesi asioita.

onnistuin aikoinaan tuhlaamaan rahat ennen laskujen maksua, mutta sain sen haltuun, kun otin käyttöön "päivärahasysteemin". Eli yksinkertaisesti laskin kuinka paljon rahaa minulle jää tilille laskujen ja yllättävien menojen jälkeen ja jaoin tämän summan 31:lla (riippumatta siitä oliko meneillään olevassa kuussa 28 vai 31 päivää). Siinä oli sitten sama rahasumma vuoden jokaiselle päivälle käytössä ja aina jäi tilille rahaa sen verran, että laskut voi maksaa. Ja säästöönkin.

Adhd:n voi olla helpompi muistaa yksi rahasumma päivittäiskäyttöön sen sijaan, jos pitäisi ennen jokaista ostopäätöstä miettiä mitä laskuja minulle onkaan tulossa tässä kuussa ja paljonko siellä tilillä olikaan rahaa jne.

Laskujen maksu silti saattoi myöhästyä, joten laitoin kaikki mahdolliset laskut suoraveloituksen piiriin. Sekin helpotti jo paljon.

Sitten sellainenkin keino on, että kyselet paikkakunnan kotihoitoyrityksistä tarjoavatko he esimerkiksi laskunmaksuapua. Meillä ainakin yksi yrittäjä ilmoittelee tällaisesta ja palkkionsa voi vähentää kotitalousvähennyksenä.

Suosittelen ensisijassa ottamaan selvää onko poikasi paikkakunnalla adhd koutseja ja lähteä selvittämään arjen ongelmia sitä kautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      42
      4676
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      56
      2307
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      257
      1673
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      267
      1665
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      115
      1649
    6. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      92
      1166
    7. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      48
      1133
    8. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1107
    9. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      269
      1087
    10. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      67
      1083
    Aihe