Pyydämme edelleen Kolmiyhteisen Jumalan hyvää johdatusta tutkiessamme pyhää Raamattua sen omista lähtökohdista ja omasta ympäristöstä käsin. Siunatkoon Herra tietomme ja työmme yhdessä omalla läsnäolollaan.
Amen
Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minin nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.
......
Arvelen että monelle on uutta ja outoa Edenin puutarhan asettaminen Ninhursag Enki myytin yhteyteen. Aihe ei ole monellekaan tuttu.
Sen sijaan monet ovat varmasti kuulleet siitä, että Raamatun kertomus Vedenpaisumuksesta nojaa hyvin pitkälle sumerilaiseen kertomukseen. Tutliessamme lähteitämme havaitsemme samanlaista häkellyttävää yhtäläisyyttä ja toisaalta selkeitä syvällisiä eroja, että alamme jo tunnistaa ystävämme JH:n äänen ja oivaltaa hänen työskentelytapaansa.
Arvailin vain, että JH on Jerusalemin kirjaston takahuoneessa löytänyt sumerilaisen savitaulun isä Enkistä. Mitään löytöjä kirjastosta tai tekstistä ei ole Jerusalemissa tehty.
Sen sijaan Gilgamesh taulun kappale on löydetty Hasorin kaupungin kananilaisesta kerrostumadta, joten meillä on enempi konkretisa.
Lähdetään tutkimaan Vedenpaisumus kertomusta ja lukemaan JH:n ja kollegojensa työtä.
Vedenpaisumus ja Gilgamesh eepos
21
311
Vastaukset
- sumeri
Rovasti Laestadius kuoli vuonna 1861. Hormudz Rassam löysi Gilgamesh tekstejä vuonna 1853, mutta ne tulivat laajalti tunnetuiksi vasta 1870-luvulla.
Ymmärrämme tästä, että rovastin postilloissa ei ole mitään mainintoja Mesopotamian vedenpaisumuskertomuksesta. Tieto tästä saapui Pohjolaan vasta myöhemmin.
Gilgamesh eepos on Mesopotamian kirjallisuuden tärkein saavutus ja sen vanhimmat osat kirjoitettiin Sumerissa Urin III dynastian aikaan 2100 luvulla ennen Kristuksen syntymää.
Gilgameh eepoksen ydin on siis Abrahamin ajoilta ja hänen kotikaupungistaan Kaldean Urista.- sumeri
Gilgamesh eepos julkaistiin englanninkielisenä käännöksenä 1870 ja siitä tuli etusivujen uutinen sen ajan lehdistössä juuri vedenpaisumus kertomuksen tähden.
Eepoksen suomensi professori Jaakko Hämeen-Anttila ja se julkaistiin vuonna 2000 nimellä gilgamesh. Kertomus ikuisen elämän etsimisestä
http://www.kiiltomato.net/jaakko-hameen-anttila-gilgamesh-kertomus-ikuisen-elaman-etsimisesta/ - sumeri
Arvostelette minua aivan oikein sanoessanne, että eihän Gilgamesh ole suneria vaan akkadia! Sen ensimmäinen nykyään tunnettu versio on vanha-babylonialainen 1800-luvulta ennen Kristusta. Parhaat kopiot ovat Assyrian suurkuningas Ahurbanipalin kirjastosta.
Aivan oikein ja otan kritiikin nöyrästi vastaan. Vaan on minulla sumerilainen valttikortti, jolla käännän asian toisin: Gilgamesh eepoksen Taulu XI sisältää kertomuksen arkista ja vedenpaisumuksesta. Mutta tämä kertomus perustt sumerilaiseen tekstiin Atrahasis!
Joten ei riidellä... Seurataan babylonialaista versiota Israelin profeettojen ajalta, mutta katsotaan koko ajan myös sumerilaista alkutekstiä. - sumeri
sumeri kirjoitti:
Arvostelette minua aivan oikein sanoessanne, että eihän Gilgamesh ole suneria vaan akkadia! Sen ensimmäinen nykyään tunnettu versio on vanha-babylonialainen 1800-luvulta ennen Kristusta. Parhaat kopiot ovat Assyrian suurkuningas Ahurbanipalin kirjastosta.
Aivan oikein ja otan kritiikin nöyrästi vastaan. Vaan on minulla sumerilainen valttikortti, jolla käännän asian toisin: Gilgamesh eepoksen Taulu XI sisältää kertomuksen arkista ja vedenpaisumuksesta. Mutta tämä kertomus perustt sumerilaiseen tekstiin Atrahasis!
Joten ei riidellä... Seurataan babylonialaista versiota Israelin profeettojen ajalta, mutta katsotaan koko ajan myös sumerilaista alkutekstiä.Ashurbanipal oli assyrian viimeinen kuningas ennen Sen pääkaupungin Niiniven tuhoa vuonna 609 ennen Kristusta. (Joonan kaupunki!) Hän on merkittävä nimenomaan palatsistaan löydetyn suuren kirjaston tähde.
Suomalaiset tutkijat ovat kunnostautuneet uus-assyrialaisten kiilakirjoitustekstien julkaisemisessa, ja Simo Parpola johtaa kansainvälistä projektia niiden parissa. Hyvä Suomi!
Jos ja kun kerrotte lastenlapsille Gilgameshistä, he varmaan iloisesti nauravat kuullessaan tämän kirjasto-kuninkaan hassunkurisen nimen... - teu.
"" sumeri " 15:3-13, 23:57. ""
Pariasiaa aikaisemmista , Ilmeisesti sumeri luulee , että meolemme Leeviläisi
kaokki tyyni, Koska hän ajattelee LLL:n postilloista, että me siitä saammeleipämme
Ei todellakaan, Minä olen Es /Lesta ,ja minulle on Raamattu Aktoriteetti , NYT JA
aina , kuten ..
Vähäketeismus snoo : Yhteienen kristillinen tunnustus seurakunnasta :
Minä uskon yhden, Pyhän, yhteisen seurakunnan , pyhäin yhteyden . Tähä
tunnustukseen yhtyy koko kristi kunta ,maan päällä ..
asia jota sivusit aloituksessa oli : Sillä missä kaksi tai kolme kokoontuu sinun
nimeesi KRISTUS , taekoittaa minusta sitä lähinnä , että syntinen on tullut
Jeesuksen eteen ( eli syntinen ja Rippi isä kohtaavat ja tuloksena on synnit-
tömyys Kristuksessa , se kolmas on todistaja jos joskus tarvitaan . Semminkin
kun näistä koostuu sitten seurakunta ja kunnat. ,
Palaan vielä Raamattuun minun ymmärtääkseni Raamattu on JUMALAN SANA
kokoelma, jota ei voi millään Gilgadeilla ohittaa, esimerkiksi Job kirjoitti jo 2260eKr.
Ja suurimmat koettelumukset ,kohta perään 2230eKr. ne oli ohi. ja hän sai elää
vielä 140 vuotta . kuoli n.2075.
Ja hänen ystäväsäkin osasivat kirjoittaa , on luettavissa Job kirjassa
sumeri , minä myönnan kyllä että niissä 20 Lohkossa /lahkossa , joita LLL:n on
on kyllä kaikenlaisia höyrypäitä , mutta niistä ei tarvitse ottaa mallia , onhan
Oulussakin jollkin poppoolla Taivaan valtakunnan saoli , Vaikka raamattu
sanoo että täällä ei ole juuri omantunnon tai sielun kokoista suurenpää, ennen kuin
Karitsa tulee Viimeiselle tuomiolle , Ja Jumala alkaa luomaan Uuden taivaan ja
Uuden maan .,,minusta silloin luodaan se Taivaan valtakunta jok pysyy.
Vanhat Taivaat ja maa Tulessa palaa ja elementit sulavat ,
Kun tiedän että olet tarkka , aivan oikein kaikki ei ole lahkoja on kunnon uskontokin
se on Kristuksen kirkko joka on maailmanlaajuinen , johon minäkin kuulun , mutta
kun olen ajatellut tätä asiaa ei kenenkään kannata leimautua johinkin uuteen tässä
iässä enää , koska siinä jossa olen ,olen jo ollut 67.5 vuotta se on minulle koti
Uskonnollinen koti , josta sitten pompataan Kristuksen mukaan . . - sumeri
teu. kirjoitti:
"" sumeri " 15:3-13, 23:57. ""
Pariasiaa aikaisemmista , Ilmeisesti sumeri luulee , että meolemme Leeviläisi
kaokki tyyni, Koska hän ajattelee LLL:n postilloista, että me siitä saammeleipämme
Ei todellakaan, Minä olen Es /Lesta ,ja minulle on Raamattu Aktoriteetti , NYT JA
aina , kuten ..
Vähäketeismus snoo : Yhteienen kristillinen tunnustus seurakunnasta :
Minä uskon yhden, Pyhän, yhteisen seurakunnan , pyhäin yhteyden . Tähä
tunnustukseen yhtyy koko kristi kunta ,maan päällä ..
asia jota sivusit aloituksessa oli : Sillä missä kaksi tai kolme kokoontuu sinun
nimeesi KRISTUS , taekoittaa minusta sitä lähinnä , että syntinen on tullut
Jeesuksen eteen ( eli syntinen ja Rippi isä kohtaavat ja tuloksena on synnit-
tömyys Kristuksessa , se kolmas on todistaja jos joskus tarvitaan . Semminkin
kun näistä koostuu sitten seurakunta ja kunnat. ,
Palaan vielä Raamattuun minun ymmärtääkseni Raamattu on JUMALAN SANA
kokoelma, jota ei voi millään Gilgadeilla ohittaa, esimerkiksi Job kirjoitti jo 2260eKr.
Ja suurimmat koettelumukset ,kohta perään 2230eKr. ne oli ohi. ja hän sai elää
vielä 140 vuotta . kuoli n.2075.
Ja hänen ystäväsäkin osasivat kirjoittaa , on luettavissa Job kirjassa
sumeri , minä myönnan kyllä että niissä 20 Lohkossa /lahkossa , joita LLL:n on
on kyllä kaikenlaisia höyrypäitä , mutta niistä ei tarvitse ottaa mallia , onhan
Oulussakin jollkin poppoolla Taivaan valtakunnan saoli , Vaikka raamattu
sanoo että täällä ei ole juuri omantunnon tai sielun kokoista suurenpää, ennen kuin
Karitsa tulee Viimeiselle tuomiolle , Ja Jumala alkaa luomaan Uuden taivaan ja
Uuden maan .,,minusta silloin luodaan se Taivaan valtakunta jok pysyy.
Vanhat Taivaat ja maa Tulessa palaa ja elementit sulavat ,
Kun tiedän että olet tarkka , aivan oikein kaikki ei ole lahkoja on kunnon uskontokin
se on Kristuksen kirkko joka on maailmanlaajuinen , johon minäkin kuulun , mutta
kun olen ajatellut tätä asiaa ei kenenkään kannata leimautua johinkin uuteen tässä
iässä enää , koska siinä jossa olen ,olen jo ollut 67.5 vuotta se on minulle koti
Uskonnollinen koti , josta sitten pompataan Kristuksen mukaan . .teu, kiitän kanssasi Jumalaa siitä, että olet saanut kodin Kristuksen maailmanlaajuisessa kirkossa, eikä lahkohenki ole saanut otetta.
lestadiolaisuudessa vierastetaan uusia opetuksia.
ollaan totuttu seuroissa siihen, että rovastin saarna luetaan alussa, mikä on ihan hyvä (hyvä olisi lukea Lutherinkin saarna postilloita joskus, kuten norjalaiset tekevät)
Luther ja Laestadius eivät tienneet Sumerista mitään.
Lestadiolaisuudessa vieroksutaan uusia asioita.
Minkäs teemme, tieto Kaksoisvirtain maan aarteista Kristuksessa, Jumalan Sanassa, alkoivat levitä vasta 1870-luvulta eteenpäin.
Joten ei löydy rovastin opetuksista Sumeria.
Vaan varmasti löytyisi, jos olisi hänen aikanaan niistä jo tiedetty - aikaansa seuraava, terävä ja korkeasti oppinut kasvitieteilijä, Ranskan akatemian kunnioittama oli lestadiolaisen herätyksen isä, Pohjolan pasuuna. - teu.
sumeri kirjoitti:
Ashurbanipal oli assyrian viimeinen kuningas ennen Sen pääkaupungin Niiniven tuhoa vuonna 609 ennen Kristusta. (Joonan kaupunki!) Hän on merkittävä nimenomaan palatsistaan löydetyn suuren kirjaston tähde.
Suomalaiset tutkijat ovat kunnostautuneet uus-assyrialaisten kiilakirjoitustekstien julkaisemisessa, ja Simo Parpola johtaa kansainvälistä projektia niiden parissa. Hyvä Suomi!
Jos ja kun kerrotte lastenlapsille Gilgameshistä, he varmaan iloisesti nauravat kuullessaan tämän kirjasto-kuninkaan hassunkurisen nimen...""sumeri""
unehtui , kun kerrot Niiniveen tuosta 609eKr. , tämän luin Raamatusta kun
Joonaa sinne meni ,hän koetti ensin pakoilla eri tavoin , joutuen merielävän vatsaan
3.5 päiväksi ja yöksi , sitten valaskala ui rantaan ja oksensi Joonaan ulos ,,
Jumala sani : Mene Niiniveen kaupunkiin ja saarnaa parannusta ja anteeksi
antamusta eikä kauankaan kun Niiniveen kaupunkin ihmiset oli tehneet parannuksen
selvisi että 2-3ihmistä ei ollut uskossa , mitä pahaa tapahtui heille , ennen kaupunkin tuhoutumista , kaikki muut oli uskossa ja pelastui , kai ymmättät .. - teu.
sumeri kirjoitti:
teu, kiitän kanssasi Jumalaa siitä, että olet saanut kodin Kristuksen maailmanlaajuisessa kirkossa, eikä lahkohenki ole saanut otetta.
lestadiolaisuudessa vierastetaan uusia opetuksia.
ollaan totuttu seuroissa siihen, että rovastin saarna luetaan alussa, mikä on ihan hyvä (hyvä olisi lukea Lutherinkin saarna postilloita joskus, kuten norjalaiset tekevät)
Luther ja Laestadius eivät tienneet Sumerista mitään.
Lestadiolaisuudessa vieroksutaan uusia asioita.
Minkäs teemme, tieto Kaksoisvirtain maan aarteista Kristuksessa, Jumalan Sanassa, alkoivat levitä vasta 1870-luvulta eteenpäin.
Joten ei löydy rovastin opetuksista Sumeria.
Vaan varmasti löytyisi, jos olisi hänen aikanaan niistä jo tiedetty - aikaansa seuraava, terävä ja korkeasti oppinut kasvitieteilijä, Ranskan akatemian kunnioittama oli lestadiolaisen herätyksen isä, Pohjolan pasuuna.""sumeri""
Vaikka , Raamattuje mukaan Abram , ls lähti n. 2002 Ur:ista minä en pidä sitä
oikeana lähtö paikkan , vaan Araratin ja Niiniveen välimaastoista jossa oli
monia mahdollisuuksia URmijärvi , UR fa , ass UR, Ja monia muita kaupunkeja
Harranista pohjoiseen n ,suurinpiirtein ,
Minun mielestä Abram tuli pohjiseta , koska hän kulkureitti oliniin suoraviivainen eikä
kummallisia lenkkejä Harrain suunnilla tästä olisi tullut ainakin 300 -400 mutaka ,jos hän olisi tullut persianlahden suunnalta laskelmien mukaan ,tämä UR. olivielä
silloin Veden alla , noin karkeesti kuvattuna , kaikesta uudesta avusta kiitollinen.
- Eroon ulosteesta
Vedenpaisumuksessa ei ole tippaakaan sumerilaisuutta.
- sumeri
älä pelkää.
Jumalan Sana kestää. - teu.
""eroon ulosteesta""
Jos tarkennamme veden paisumuken vv 3400eKr. alkavaksi , kuin minun
Raamattu joka on Septuaginta ja loppuvaksi 3399 , ja Raamatussa lukee
että Noa eli vielä 350 vuotta , siellä oli muutamia tapauksia joista voi ottaa
aika etappeja , jonkin ajan päästä Herra tuli Tekemän Liiton Noa ja poikien
kanssa , missän ei kerrota että pojat olis lähteneet minnekkään , vaan kerrotaan
että Seem (sai vamolta pojan 3397.) siis parin vuoden päästä , kuten pikkuhijaa muutkin ,Tämä oli Arpaksaad. Näin edeten syntyi Haamille ,kuuluisa , Kanan
joka oli se pojan poika joka kävilkkumaan kun isoisä makasi majassaan ilman
vaatteita Tai ainakin häpy näkyi .
Se oli silloin kauhistus kyllä se tietenkin olikin , Poika oli Haamin 4. poika ehkä
yhtämonta tyttöä ol isynnytetty tähä'n oli mennyt noin 15-16 vuotta sekä Kan-
nanin tuli olla 15 että hänen naurunsa otettiin vakavasti , heolivat olleet Araratin
rinteellä jo 30-31. vuotta , Hyvän vciinitaran perustus vie noin 30 vuotta siitä
päätellen etä Noa sai kunnon viiniä aika täsmää. .
Joskus tän jälkeen on voinut haarauma tulla,,että sumerilaiset saattoivat alkaa
siirtuä , niille maille mistä voidaan ojatella heidän joskus 3200 eKr. jakaantua
Missä he sitten asuivat, Sineerinmaa , vapaasti suomenettuna ,sininenplinisavimaa
josta ne monet savitaulut on valmistettu ja poltettu. ..
- sumeri
Raamattuun paremmin tutustuessamme löydämme sieltä yhä uusia tuoreita, ajankohtaisia ja haastavia aarteita, jotka säihkyvät Kristuksessa!
Raamattu auraa syvälle muinaiseen palanuuteen ja samalla syvälle omaan sydämeemme. Sen myötä pääsemme osallisiksi ihmiskunnan suurista kulttuuriaarteista, ei vain ulkopuolisena tietona, vaan ihan omana asianamme.
Valtaamme Sumerin näin Kristukselle, emmekä suostu jättämään sitä korskeiden jumalankieltäjien temmellyskentäksi! Raamattu tekee tämän ihmeen, ja pääsemme tuuhean puun luo kiitämään Jumalaa Hänen ihmeistään.- sumeri
Lyhyessä johdattelussa Raamatun tutkimisemme tässä vaiheessa pyydän humauttaa seuraavaa:
Babylonialaiset olivat aikansa suurvalta. Assyria ja Babylonia ovat Jumalan valitun kansan historiassa ratkaisevassa asemassa. Näiden nykyisen Irakin alueella asuneiden kansojen kautta vahvistui Voidellun odotus, profeetta Jesajan työ Assyrian hirveän hyökkäyksen aikana.
Babylonialaisten aikana vaikutti Jeremia ja ennusti uudesta liitosta.
Historian pyörteissä Israelin Jumala osoitti olevansa ei vain Abrahamin jälkeläisten Jumala, vaan ainoa Jumala, joka on luonut kaikki ja hallitsee kansakunnat ja joille ihmisten paljous on kuin pisara vesikulhon reunassa.
Emme voi oikein ymmärtää Vanhan testamentin aikahistoriaa ja syvällistä sanomaa, jos emme tahdo Assyriaan ja Babyloniaan ja Sumeriin tutustua.
Hengellisesti kyllä voimme Vanhaa testamenttia lukea, poimia sieltä lohduksemme jakeen sieltä toisen täältä. Vaan Jumalan Sana on enemmän, paljon enemmän! - sumeri
sumeri kirjoitti:
Lyhyessä johdattelussa Raamatun tutkimisemme tässä vaiheessa pyydän humauttaa seuraavaa:
Babylonialaiset olivat aikansa suurvalta. Assyria ja Babylonia ovat Jumalan valitun kansan historiassa ratkaisevassa asemassa. Näiden nykyisen Irakin alueella asuneiden kansojen kautta vahvistui Voidellun odotus, profeetta Jesajan työ Assyrian hirveän hyökkäyksen aikana.
Babylonialaisten aikana vaikutti Jeremia ja ennusti uudesta liitosta.
Historian pyörteissä Israelin Jumala osoitti olevansa ei vain Abrahamin jälkeläisten Jumala, vaan ainoa Jumala, joka on luonut kaikki ja hallitsee kansakunnat ja joille ihmisten paljous on kuin pisara vesikulhon reunassa.
Emme voi oikein ymmärtää Vanhan testamentin aikahistoriaa ja syvällistä sanomaa, jos emme tahdo Assyriaan ja Babyloniaan ja Sumeriin tutustua.
Hengellisesti kyllä voimme Vanhaa testamenttia lukea, poimia sieltä lohduksemme jakeen sieltä toisen täältä. Vaan Jumalan Sana on enemmän, paljon enemmän!Vedenpaisumuskertomus itse kertoo kaikkivaltiaasta Jumalasta, joka seuraa luomansa ihmisen elämää omasta näkökulmastaan ja ohjaa asioita, kuten tahtoo.
Joku kauhistelee koko ihmiskunnan hukuttamista, paitsi Nooa ja läheisensä, että mikä se tämmöinen Jumala on?
Juuri niin.
Pelottava Jumala, jonka nyt tiedämme hävittäneen maapallon elämän useaan kertaan miltei kokonaan, joka antoi oman kansansa natsien käsiin polttouuneihin, joka sanoo hävittävänsä koko tämän maailman sellaisessa kuumuudessa, että alkuaineet siitä sulavat.
Joka antoi rakkaan ainoan Poikansa julmaan ristinkuolemaan ihmisten käsissä.
Kuten Luther sanoo "meidän tulee pelätä ja rakastaa Jumalaa niin että..." - sumeri
sumeri kirjoitti:
Vedenpaisumuskertomus itse kertoo kaikkivaltiaasta Jumalasta, joka seuraa luomansa ihmisen elämää omasta näkökulmastaan ja ohjaa asioita, kuten tahtoo.
Joku kauhistelee koko ihmiskunnan hukuttamista, paitsi Nooa ja läheisensä, että mikä se tämmöinen Jumala on?
Juuri niin.
Pelottava Jumala, jonka nyt tiedämme hävittäneen maapallon elämän useaan kertaan miltei kokonaan, joka antoi oman kansansa natsien käsiin polttouuneihin, joka sanoo hävittävänsä koko tämän maailman sellaisessa kuumuudessa, että alkuaineet siitä sulavat.
Joka antoi rakkaan ainoan Poikansa julmaan ristinkuolemaan ihmisten käsissä.
Kuten Luther sanoo "meidän tulee pelätä ja rakastaa Jumalaa niin että..."Kun ymmärrämme, että Hammurabin Marissa otettiin heidän Kalevalaansa aineksia Atrahasis kertomuksesta, vahvistuu myös sen taju, että JH otti aineksia omaan kertomukseensa.
Lähteiden käyttö, erilaisten kangastilkkujen kutominen samaan tekstikudokseen, on tyypillistä vanhoille kirjoituksille.
Samaa tapahtuu kirjallisessa tuotannossa, taiteessa, musiikissa, elokuvien tekemisessä yhä tänään. Esimerkkejä on lukemattomia, kun vain kiinnitämme huomiomme siihen. - sumeri
sumeri kirjoitti:
Kun ymmärrämme, että Hammurabin Marissa otettiin heidän Kalevalaansa aineksia Atrahasis kertomuksesta, vahvistuu myös sen taju, että JH otti aineksia omaan kertomukseensa.
Lähteiden käyttö, erilaisten kangastilkkujen kutominen samaan tekstikudokseen, on tyypillistä vanhoille kirjoituksille.
Samaa tapahtuu kirjallisessa tuotannossa, taiteessa, musiikissa, elokuvien tekemisessä yhä tänään. Esimerkkejä on lukemattomia, kun vain kiinnitämme huomiomme siihen.Miksi tämä aihe siis kristittyjä niin oksettaa ja ulostuttaa?
Käsitys Raamatusta Jumalan ilmoituksena kohtaa tässä sellaisen myrskyn ja karikon, että sen kanssa on vaikea pärjätä ilman apua.
Kristitty ei ole saanut lapsesta asti opetusta siitä, että pyhä Raamattu elää omassa ajassaan, että Jeesus Nasaretilainen on roomalaisen ajan lapsi Palestiinassa.
Kristitylle korostetaan että tämä on Jumalan Sanaa, ja että sitä ei saa koetella, tutkia ja sen kanssa riidellä sen enempää kuin saarnaajien kanssa, jotka Lapin vanhinten arvovallalla totuutta opettavat.
Käsitys Raamatusta muistuttaa silloin hyvin paljon muslimin käsitystä Koraanista. Se on Pyhän Hengen sanelema ainutlaatuinen Jumalan ilmoitus, virheetön ja erehtymätön, täynnä hengellistä opetusta, jonka opettaman evankeliumin voimalla pelastumme tästä pahasta maailmasta iankaikkiseen elämään. - sumeri
sumeri kirjoitti:
Miksi tämä aihe siis kristittyjä niin oksettaa ja ulostuttaa?
Käsitys Raamatusta Jumalan ilmoituksena kohtaa tässä sellaisen myrskyn ja karikon, että sen kanssa on vaikea pärjätä ilman apua.
Kristitty ei ole saanut lapsesta asti opetusta siitä, että pyhä Raamattu elää omassa ajassaan, että Jeesus Nasaretilainen on roomalaisen ajan lapsi Palestiinassa.
Kristitylle korostetaan että tämä on Jumalan Sanaa, ja että sitä ei saa koetella, tutkia ja sen kanssa riidellä sen enempää kuin saarnaajien kanssa, jotka Lapin vanhinten arvovallalla totuutta opettavat.
Käsitys Raamatusta muistuttaa silloin hyvin paljon muslimin käsitystä Koraanista. Se on Pyhän Hengen sanelema ainutlaatuinen Jumalan ilmoitus, virheetön ja erehtymätön, täynnä hengellistä opetusta, jonka opettaman evankeliumin voimalla pelastumme tästä pahasta maailmasta iankaikkiseen elämään.16. III. Sillä emmepä me ole kavaloita juttuja noudatelleet, teille tiettäväksi tehdessämme meidän Herran Jesuksen Kristuksen voimaa ja tulemista; vaan me olemme itse nähneet hänen suuren kunniansa,
17. Kuin hän Isältä Jumalalta sai kunnian ja ylistyksen, äänen kautta, joka hänelle näin siltä suurelta kunnialta tapahtui: tämä on minun rakas Poikani, johon minä mielistyin.
18. Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kuin me pyhällä vuorella hänen kanssansa olimme.
19. Ja meillä on vahva prophetallinen sana, ja te teette hyvin, että te siitä vaarin otatte niinkuin kynttilästä, joka pimeässä valistaa, niinkauvan kuin päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne.
20. Ja se tulee teidän ensin tietää, ettei yksikään prophetia Raamatussa tapahdu omasta selityksestä.
21. Sillä ei yksikään prophetia ole vielä ihmisen tahdosta tuotu edes; vaan pyhät Jumalan ihmiset ovat puhuneet, vaikutetut Pyhältä Hengeltä.
2 Piet 1:16-21 - teu-
sumeri kirjoitti:
Käsitys Raamatusta muistuttaa silloin hyvin paljon muslimin käsitystä Koraanista. Se on Pyhän Hengen sanelema ainutlaatuinen Jumalan ilmoitus, virheetön ja erehtymätön, täynnä hengellistä opetusta, jonka opettaman evankeliumin voimalla pelastumme tästä pahasta maailmasta iankaikkiseen elämään.""sumeri ""
Sinähän tiedät , että minäkin tiedän että aluksi ei ollut juuri mitään muslimeilla
Raamatusta tietoa , mutta kun Muhammed kuoli 8.6-632. Hän ei perustanut uskoa
Vaan hän perusti Huora laitoksen , minusta , koska salli 4 vaimoa ja 99 jalkvaimoa
koraani on sellainen lasten kuvakirja pieni siinä on muutama ilmestyskirjan luku
kopioitu siitä Raamatusta jonka ryöstivät pikkusen Muhammadin kuoleman jälkeen
632 ->jälkeen .. nyt ovat alkaneet tehdä vaatimuksia että heidän esiisänsä on myös
Aabraham ,uja vähän muistakin ., eihän anneta periksi , EIHÄN.
Jos joku perustaa uskoa on otettäva huomioon , Jeesus Kristus , sillä Muhamad
tapauksessa , Jeesus nousi taivaaseen jo 592 vuotta ennen , eikä ole luvannut tulla kuin yhdelle käynnille siihen TOISEEN TULEMISEEN , oN AIVAN SELVÄ JUTTU
että muhammedin sairas mieli oli tehnyt tepposet . Hänkö muka jumalan poika . teu- kirjoitti:
""sumeri ""
Sinähän tiedät , että minäkin tiedän että aluksi ei ollut juuri mitään muslimeilla
Raamatusta tietoa , mutta kun Muhammed kuoli 8.6-632. Hän ei perustanut uskoa
Vaan hän perusti Huora laitoksen , minusta , koska salli 4 vaimoa ja 99 jalkvaimoa
koraani on sellainen lasten kuvakirja pieni siinä on muutama ilmestyskirjan luku
kopioitu siitä Raamatusta jonka ryöstivät pikkusen Muhammadin kuoleman jälkeen
632 ->jälkeen .. nyt ovat alkaneet tehdä vaatimuksia että heidän esiisänsä on myös
Aabraham ,uja vähän muistakin ., eihän anneta periksi , EIHÄN.
Jos joku perustaa uskoa on otettäva huomioon , Jeesus Kristus , sillä Muhamad
tapauksessa , Jeesus nousi taivaaseen jo 592 vuotta ennen , eikä ole luvannut tulla kuin yhdelle käynnille siihen TOISEEN TULEMISEEN , oN AIVAN SELVÄ JUTTU
että muhammedin sairas mieli oli tehnyt tepposet . Hänkö muka jumalan poika .Teuta, oliko islaminuskoisten huor'alaitos sukua vanhan testamentin vastaaville? Muistelen että joillain VT:n kuninkailla olisi ollut enemmän kuin yksi vaimo.
- teu.
sumeri kirjoitti:
Käsitys Raamatusta muistuttaa silloin hyvin paljon muslimin käsitystä Koraanista. Se on Pyhän Hengen sanelema ainutlaatuinen Jumalan ilmoitus, virheetön ja erehtymätön, täynnä hengellistä opetusta, jonka opettaman evankeliumin voimalla pelastumme tästä pahasta maailmasta iankaikkiseen elämään.""sumeri""
siinä on toden näköisesti , tilanne tämmääinen , että kavri joka sanoo että heitä olsettaa ja ulostaa ,, koska ovat nauttineet LAKSATIIVITÄ ainetta.
Eli ei tiedetä mistä puhutaan , niin puhutaan tuosta ,
Olen myös siitä samaa mieltä , että Raamattu Jumalan ilmoituksena kohtaa sellaisen
Myrekyn ja katikon ,,Hänellä on oikeus ja lupa siihen ..
Kyllä kristitty on saanyt Opetusta siihen , , Mutta ei kaikki Lessut ole tietoisia kuinka
Raamattu soveltuu Kristittyihin ja Roomalaisiin , he oli vallanneet 66eKr. Israelin
ja he elivät Jeesuksen kanssa n. 96. valloitus vuottaan (korjattu) .
Nyt tullaan siihen miksi Jeesuksen 12 v. -30 vuotis iän välstä ei kerrota mitään .
sumeri , jos tiedät kerro .
Vaikka kristityille korostetaan , että Jumalan sanaan ei saisi koetella . tiedätkö mihin se vetää , sellaiseen teemaan että jumalan sana on aina oikeaa , tarkoitan että
vaikka saarnaaja puhuu potaskaa se on jukalan sanaa , Luin jostakin 1 Kor ??
Että Jumalan sana on tutkittava Saarnan jälkeen ennenkiunse on Jumalan sanaa.
Aivan , koraani on peini kirja , jossa on muutama luku Ilmestys kirjasta eikä heillä
ole juuri saarnan valinta mahdollisuuksia ,,eikä niitäkään olisi jos eivät olisi käyneet
n.636 ryöstöretkellä palestiinassa , ovat olleet erittäin julmia , ensin Jumala oli
laittanut tätä aikaa 66 täyden rumpan päälle kaikki oli hävitetty 70 . siellä oli jauhet-tu kaikki siellä ei haukkunut kun kojooti /sakaalit joskus 139 eräs keisari teki sinne
armijalle leirin jälleen rakenus kesti kauan siellä ei saanut tonttia kuin Juutalainen
on selvääkin selvenpi etti siitä kasvoi juutalainen kaupunki.. - teu.
Eslest kirjoitti:
Teuta, oliko islaminuskoisten huor'alaitos sukua vanhan testamentin vastaaville? Muistelen että joillain VT:n kuninkailla olisi ollut enemmän kuin yksi vaimo.
""eslest"" Kyllä oli mutta kaukaista , Abe oli yteinen esi-isä Ismailin kautta .
ei hänkään niin huono ollut Raamattu kertoo että Jumala leikki hänen kans- saan sen ajan kunnus toipui janoon nääntymästä .
Daavidilla oli 300 vaimoa jortka Jumala oli antanut , Mutta kun pelehti batse-
ban kansa sanoi Jumala että minä annen ne toiselle .
Salomonilla oli 700 kotimaista vaimoa , ja 300 ulkomaisyta siis 1000.
Luulen että näistäkin oli suurin osa jumalan sallittuja
eli ehkä noi 700 , koska hän olisi niiden kanssa säilyttänyt uskons ..
Sitten Eesaulla oli 2 vaimoa ennen kuin Jaakop lähti reissuun .
Kummatkin kristityn kiellon kanssa
Mutta minä tarkoitin Muhammad lupaa miehellä saa olla 4 vaimao ja
lukematon määrä jalkavaimoja , ei pystynyt Muhammad aisoissa vaan
hänkin vihitytti 27 vaimoa ja varmasti oli lukematon määrä jalkavaimoja
Ps , Alunperin oli Jumala tehnyt Yksivaimoisen avioliiton "EEDENIIN"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin5810407Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh174361Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r323646Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht1073054Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4362176Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142160Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2501587FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01381Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu771220Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101145