Katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa. Luuk. 2:10 - 11.
Näistä sanoista näet selvästi, että hän on syntynyt meille. Enkeli ei sano vain: Kristus on syntynyt, vaan: "Teille on syntynyt Vapahtaja". Ei hän myöskään sano: Minä ilmoitan ilon, vaan: "Minä ilmoitan teille suuren ilon". Se ilo on tuleva kaikelle kansalle.
Tätä uskoa ei ole eikä voi olla kellään tuomitulla tai pahalla ihmisellä. Se on näet kaiken autuuden oikea perustus, joka yhdistää Kristuksen ja uskovaisen sydämen, niin että kaikki tulee yhteiseksi, mitä heillä kummallakin on.
Mitä heillä sitten on? Kristuksella on puhdas, viaton ja pyhä syntymä. Ihmisellä on epäpuhdas, syntinen ja tuomittu syntymä, niin kuin Daavid sanoo: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt" (Ps. 51:7). Sitä ei voida auttaa muuten kuin Kristuksen puhtaalla syntymällä. Kristuksen syntymää ei kuitenkaan voida ruumiillisesti jakaa, eikä se mitään auttaisikaan; sen tähden se jaetaan hengellisesti sanan kautta kaikelle kansalle — niinhän tässä enkeli sanoo.
Tämä syntymä annetaan kaikille, jotka sen vakavasti uskovat; näin ei heidän epäpuhdas syntymänsä heitä vahingoita. Näin me pääsemme vapaiksi kurjasta syntymästämme Aadamissa. Sen tähden Kristus on tahtonut syntyä, että me hänen kauttansa syntyisimme uudesti. Tämä tapahtuu sellaisen uskon kautta, josta Jaakob sanoo: "Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset" (Jaak. 1:18).
Katso minä ilmoitan teille suuren ilon
12
102
Vastaukset
- maan matkamies
Juuri näin. Todella riemastuttavaa syntiselle. Luther on edelleen apostolisen ajan jälkeen Jumalan työrukkasista voimallisin ja Jumalan armosta saamme lukea tänäänkin hänen kauttaan annettuja selityksiä.
- Saara,;)
Oikein kirjoittaa tuossa Luther! Mitenkäs mm nyt löydät tuosta kastamattoman vauvan helvetintuomion?
- maan m...
Saara,;) kirjoitti:
Oikein kirjoittaa tuossa Luther! Mitenkäs mm nyt löydät tuosta kastamattoman vauvan helvetintuomion?
Nyt ei mene Saaran hissi ylös asti. Luther kirjoittaa juuri samaa, mistä olen puhunut toisella palstalla.
Jokainen, joka ei usko, on helevetissä. Olkoon vauva eli vaari. Turhaan minulle sätkytät, kun se on Raamattuun kirjoitettu.
Todettakoon nyt vielä, etten ole helevetin tuomioita jakamassa. - maan m..
maan m... kirjoitti:
Nyt ei mene Saaran hissi ylös asti. Luther kirjoittaa juuri samaa, mistä olen puhunut toisella palstalla.
Jokainen, joka ei usko, on helevetissä. Olkoon vauva eli vaari. Turhaan minulle sätkytät, kun se on Raamattuun kirjoitettu.
Todettakoon nyt vielä, etten ole helevetin tuomioita jakamassa.siis toisessa KETJUSSA, että tietoksi.
- Avaajan terveiset
Saara,;) kirjoitti:
Avaukseni (Luther-lainaus) ei käsitellyt kastetta eikä kadotusta, ei puhuttu vaareista eikä vauvoista, en tiedä mistä Saaran mieleen tuli moiset asiat?
____
Raamattu kertoo meille, että on vain yksi joka voi tuomita kadotukseen, joten en ota kantaa sellaisiin kysymyksiin. Jeesus on kärsinyt ja kuollut puolestamme, että me saisimme elää. Uskomalla Jeesukseen tulemme osallisiksi tästä lunastuksesta joka on Jeesuksen veren hinnalla ostettu. Meidät on Jeesuksessa Kristuksessa Jumalan kanssa sovitettu.
Raamattu todistaa selvästi että KAIKKI ovat syntisiä Aadamin ja Eevan lankeemuksen tähden. Synti on geneettisessä perimässämme oleva epäusko ja Jumalan tahdon vastaisuus.
MItä sitten M. Luther sanoo kastamatta jääneen lapsen kuolemasta:
Ote on Martti Lutherin kirjeestä kahdelle papille ja käsittelee uudestikastamista.
_______
Mutta me tiedämme, että kaste on jumalallinen asia, Jumalan itsensä asettama ja käskemä. Sen vuoksi me emme kiinnitä huomiota siihen, että jumalattomat ihmiset käyttävät kastetta väärin, vaan pelkästään siihen, että se on Jumalan säätämys. Siitä me havaitsemme, että kaste itsessään on pyhä, autuas, ihana ja taivaallinen asia, jota on noudatettava kaikella kunnioituksella, pelolla ja vavistuksella, kuten myös on oikein ja kohtuullista noudattaa kaikkia muitakin Jumalan säätämyksiä ja käskyjä.
Ei ole kasteen vika, että niin monet ihmiset käyttävät sitä väärin. Eihän evankeliumiakaan pilkata joutavaksi jaaritteluksi sen vuoksi, että niin monet käyttävät sitä väärin.
Uudestikastajilla ei siis ainakaan minun näkemäni ja kuulemani mukaan ole mitään muuta esitettävänä kuin noita pöyhkeitä pilkkapuheita. Sen vuoksi tulee aivan jokaisen välttää ja varoa näitä perkeleen omia lähettiläitä, jotka hän on lähettänyt maailmaan pilkkaamaan ja sotkemaan Jumalan sanaa ja järjestystä niin, etteivät ihmiset vain luottaisi niihin ja tulisi autuaiksi. He ovat niitä lintuja, jotka söivät tien oheen pudonneet siemenet, Matteuksen evankeliumin 13. luku (Matt. 13:4).
Luther jatkaa: Lopuksi sanon vielä tämän:
***) Vaikka joku olisi jäänyt kokonaan kastamatta, mutta ei tiedä sitä, vaan uskoo lujasti tulleensa kastetuksi oikein ja asianmukaisesti, niin hänelle tuollainen usko kyllä riittää. Sillä hän on Jumalan edessä sellainen kuin hän uskoo. Uskovalle on kaikki mahdollista, sanoo Kristus (Mark. 9:23).
Tällaista ihmistä ei voida kastaa uudelleen ilman, että hänen uskonsa joutuu vaaraan.
Vielä vähemmän on syytä kastaa uudelleen niitä, jotka ovat varmoja kasteestaan. Jumalan haltuun jääköön, ovatko he aikoinaan uskoneet vai eivät.
Uudestikastajat eivät siis voi olla varmoja uudestikasteensa oikeellisuudesta. Koska he perustavat uudestikasteensa uskon varaan, josta he eivät kuitenkaan voi tietää mitään, niin heidän uudestikasteensa on pelkkää uhkapeliä.
On syntiä ja Jumalan kiusaamista olla epävarma ja epäilevä jumalallisissa asioissa. Joka varman totuuden asemesta opettaa epävarmoja harhoja, hän valehtelee samalla tavalla kuin se, joka avoimesti puhuu totuutta vastaan. Hän puhuu nimittäin siitä, mistä hän ei itse tiedä mitään, ja haluaa silti esittää sen totuutena. Mutta jos he haluaisivat perustaa kasteen Jumalan määräyksen ja käskyn varaan, he huomaisivat pian, ettei uudestikaste ole hyödyllinen eikä tarpeellinen, sillä ensimmäinen kaste on jo täysin toteuttanut jumalallisen käskyn.
Sen lisäksi he näin pilkkaavat ja kieltävät Jumalan käskyn ja teon, sillä ensimmäinen kaste sekä on Jumalan käsky että toteuttaa täysin tuon käskyn. Silti he väittävät sitä vääräksi ja koirankylvyksi.
Mitä muuta he tällä haluavat sanoa kuin että Jumalan käsky ja teko ovat vääriä
ja pelkkää koirankylpyä? Tämän he sanovat vain siinä tarkoituksessa, että he haluavat olla varmoja uskosta kasteessa, mutta eivät kuitenkaan voi olla siitä varmoja.
Tämä merkitsee sitä, että he epävarman harhan varjolla karkeasti kieltävät Jumalan varman käskyn ja teon sekä röyhkeästi pilkkaavat niitä.
Entä sitten vaikka ensimmäinen kaste olisikin ilman uskoa? Sano sinä puolestasi minulle, kumpi näistä kahdesta on suurempi ja tärkeämpi,
- Jumalan sana
- vai usko?
*) Eikö ole selvää, että Jumalan sana on suurempi ja tärkeämpi kuin usko, koska Jumalan sana ei perustu eikä rakennu uskon varaan, mutta usko perustuu Jumalan sanan varaan. Lisäksi usko horjuu ja häilyy, mutta Jumalan sana pysyy iankaikkisesti (Jes. 40:6 - 8; 1. Piet. 1:24 - 25). - Saara,;)
Avaajan terveiset kirjoitti:
Avaukseni (Luther-lainaus) ei käsitellyt kastetta eikä kadotusta, ei puhuttu vaareista eikä vauvoista, en tiedä mistä Saaran mieleen tuli moiset asiat?
____
Raamattu kertoo meille, että on vain yksi joka voi tuomita kadotukseen, joten en ota kantaa sellaisiin kysymyksiin. Jeesus on kärsinyt ja kuollut puolestamme, että me saisimme elää. Uskomalla Jeesukseen tulemme osallisiksi tästä lunastuksesta joka on Jeesuksen veren hinnalla ostettu. Meidät on Jeesuksessa Kristuksessa Jumalan kanssa sovitettu.
Raamattu todistaa selvästi että KAIKKI ovat syntisiä Aadamin ja Eevan lankeemuksen tähden. Synti on geneettisessä perimässämme oleva epäusko ja Jumalan tahdon vastaisuus.
MItä sitten M. Luther sanoo kastamatta jääneen lapsen kuolemasta:
Ote on Martti Lutherin kirjeestä kahdelle papille ja käsittelee uudestikastamista.
_______
Mutta me tiedämme, että kaste on jumalallinen asia, Jumalan itsensä asettama ja käskemä. Sen vuoksi me emme kiinnitä huomiota siihen, että jumalattomat ihmiset käyttävät kastetta väärin, vaan pelkästään siihen, että se on Jumalan säätämys. Siitä me havaitsemme, että kaste itsessään on pyhä, autuas, ihana ja taivaallinen asia, jota on noudatettava kaikella kunnioituksella, pelolla ja vavistuksella, kuten myös on oikein ja kohtuullista noudattaa kaikkia muitakin Jumalan säätämyksiä ja käskyjä.
Ei ole kasteen vika, että niin monet ihmiset käyttävät sitä väärin. Eihän evankeliumiakaan pilkata joutavaksi jaaritteluksi sen vuoksi, että niin monet käyttävät sitä väärin.
Uudestikastajilla ei siis ainakaan minun näkemäni ja kuulemani mukaan ole mitään muuta esitettävänä kuin noita pöyhkeitä pilkkapuheita. Sen vuoksi tulee aivan jokaisen välttää ja varoa näitä perkeleen omia lähettiläitä, jotka hän on lähettänyt maailmaan pilkkaamaan ja sotkemaan Jumalan sanaa ja järjestystä niin, etteivät ihmiset vain luottaisi niihin ja tulisi autuaiksi. He ovat niitä lintuja, jotka söivät tien oheen pudonneet siemenet, Matteuksen evankeliumin 13. luku (Matt. 13:4).
Luther jatkaa: Lopuksi sanon vielä tämän:
***) Vaikka joku olisi jäänyt kokonaan kastamatta, mutta ei tiedä sitä, vaan uskoo lujasti tulleensa kastetuksi oikein ja asianmukaisesti, niin hänelle tuollainen usko kyllä riittää. Sillä hän on Jumalan edessä sellainen kuin hän uskoo. Uskovalle on kaikki mahdollista, sanoo Kristus (Mark. 9:23).
Tällaista ihmistä ei voida kastaa uudelleen ilman, että hänen uskonsa joutuu vaaraan.
Vielä vähemmän on syytä kastaa uudelleen niitä, jotka ovat varmoja kasteestaan. Jumalan haltuun jääköön, ovatko he aikoinaan uskoneet vai eivät.
Uudestikastajat eivät siis voi olla varmoja uudestikasteensa oikeellisuudesta. Koska he perustavat uudestikasteensa uskon varaan, josta he eivät kuitenkaan voi tietää mitään, niin heidän uudestikasteensa on pelkkää uhkapeliä.
On syntiä ja Jumalan kiusaamista olla epävarma ja epäilevä jumalallisissa asioissa. Joka varman totuuden asemesta opettaa epävarmoja harhoja, hän valehtelee samalla tavalla kuin se, joka avoimesti puhuu totuutta vastaan. Hän puhuu nimittäin siitä, mistä hän ei itse tiedä mitään, ja haluaa silti esittää sen totuutena. Mutta jos he haluaisivat perustaa kasteen Jumalan määräyksen ja käskyn varaan, he huomaisivat pian, ettei uudestikaste ole hyödyllinen eikä tarpeellinen, sillä ensimmäinen kaste on jo täysin toteuttanut jumalallisen käskyn.
Sen lisäksi he näin pilkkaavat ja kieltävät Jumalan käskyn ja teon, sillä ensimmäinen kaste sekä on Jumalan käsky että toteuttaa täysin tuon käskyn. Silti he väittävät sitä vääräksi ja koirankylvyksi.
Mitä muuta he tällä haluavat sanoa kuin että Jumalan käsky ja teko ovat vääriä
ja pelkkää koirankylpyä? Tämän he sanovat vain siinä tarkoituksessa, että he haluavat olla varmoja uskosta kasteessa, mutta eivät kuitenkaan voi olla siitä varmoja.
Tämä merkitsee sitä, että he epävarman harhan varjolla karkeasti kieltävät Jumalan varman käskyn ja teon sekä röyhkeästi pilkkaavat niitä.
Entä sitten vaikka ensimmäinen kaste olisikin ilman uskoa? Sano sinä puolestasi minulle, kumpi näistä kahdesta on suurempi ja tärkeämpi,
- Jumalan sana
- vai usko?
*) Eikö ole selvää, että Jumalan sana on suurempi ja tärkeämpi kuin usko, koska Jumalan sana ei perustu eikä rakennu uskon varaan, mutta usko perustuu Jumalan sanan varaan. Lisäksi usko horjuu ja häilyy, mutta Jumalan sana pysyy iankaikkisesti (Jes. 40:6 - 8; 1. Piet. 1:24 - 25).Tässäkin Luther opettaa oikein: Lapsena kastettua ei tarvitse kastaa uudelleen.
Ei ole merkitystä sillä onko kastettu lapsena vai myöhemmin minkä ikäisenä tahansa, sillä yksi kaste riittää.
Usko Jeesuksen sovitustyöhön on se mikä pelastaa, ei kaste! Pyhän Hengen kaste sensijaan on se, jonka jokainen saa tultuaan uskovaksi. Se on sinetti Jumalan lapseudesta.
Jos kastettu hylkää tietoisesti uskon, niinkuin on etenkin suurella osalla lapsena kastettujen kohdalla käynyt, ei ihminen silti pelastu, sillä ilman uskoa on mahdotonta olla Jumalalle otollinen.
Kaste ei pelasta, ainostaan Jeesuksen veri puhdistaa synnistä. Tämän saa ottaa armosta uskolla vastaan.
Mitä Lutheriin tulee, monessa kohti oli hänkin väärässä, ei siis pidä nostaa Lutheriakaan raamatun sanan yläpuolelle. - Saara,;)
maan m.. kirjoitti:
siis toisessa KETJUSSA, että tietoksi.
Siinä toisessa ketjuissa kysyin pääsekö kastamaton vauva mielestäsi taivaaseen jos kuolee.
Siitäkin huolimatta, että vauva on minunkin (sekä Paavolan) ymmärryksen mukaan synnissä siinnyt ja on siten perisynnin alainen.
Minä vastaan että kastamaton lapsi pääsee taivaaseen. Sinun vastauksesi jäi auki. Vastasit rehellisesti sanottuna hiukan kierrellen, että perisynti on kadottava synti, eikä yksikään syntinen pääse taivaaseen.
Nyt sinulla on mahdollisuus vastata suoraan kysymykseen suoraan. - maan m..
Saara,;) kirjoitti:
Siinä toisessa ketjuissa kysyin pääsekö kastamaton vauva mielestäsi taivaaseen jos kuolee.
Siitäkin huolimatta, että vauva on minunkin (sekä Paavolan) ymmärryksen mukaan synnissä siinnyt ja on siten perisynnin alainen.
Minä vastaan että kastamaton lapsi pääsee taivaaseen. Sinun vastauksesi jäi auki. Vastasit rehellisesti sanottuna hiukan kierrellen, että perisynti on kadottava synti, eikä yksikään syntinen pääse taivaaseen.
Nyt sinulla on mahdollisuus vastata suoraan kysymykseen suoraan.Niin ihan tietoisesti olen jättänyt mielipiteet keskustelusta pois. Olisi hyvä mennä asia kerrallaan. Otin kantaa Raamatun valossa siihen, että Paavolan mukaan ihminen pelastuu, jos ei ole tehnyt tekosyntiä.
Mikäköhän mahtaa olla Paavolan mielestä tekosynti? - Pysytään siis tässä
Saara,;) kirjoitti:
Nyt sinulla on mahdollisuus vastata suoraan kysymykseen suoraan.Tämän avauksen tehneellä ei ole tekemistä toisten avausten kanssa.
- muuttis^^
maan m.. kirjoitti:
Niin ihan tietoisesti olen jättänyt mielipiteet keskustelusta pois. Olisi hyvä mennä asia kerrallaan. Otin kantaa Raamatun valossa siihen, että Paavolan mukaan ihminen pelastuu, jos ei ole tehnyt tekosyntiä.
Mikäköhän mahtaa olla Paavolan mielestä tekosynti?Mikäköhän mahtaa olla Paavolan mielestä tekosynti? -mm-
Odotan vastausta Saaralta?
Muuten vauvan kastamattomana kuolemisesta olen sitä mieltä, että olisi hyvä jättää Jumalan haltuun koko asia. Hän on oikeamielinen tuomari, eikä tee yhtään virheratkaisua. Kasteasia on jo riittämiin jakanut kristittyjä eri looseihin.
Se, mitä Jumala sanassaan käskee, siitä ei voi livetä luottamalla ihmisen järjen päätelmiin. Usko kun ei kaikkinensa ole järjen asia. - Jeesus vs mielikuvat
Saara,;) kirjoitti:
Tässäkin Luther opettaa oikein: Lapsena kastettua ei tarvitse kastaa uudelleen.
Ei ole merkitystä sillä onko kastettu lapsena vai myöhemmin minkä ikäisenä tahansa, sillä yksi kaste riittää.
Usko Jeesuksen sovitustyöhön on se mikä pelastaa, ei kaste! Pyhän Hengen kaste sensijaan on se, jonka jokainen saa tultuaan uskovaksi. Se on sinetti Jumalan lapseudesta.
Jos kastettu hylkää tietoisesti uskon, niinkuin on etenkin suurella osalla lapsena kastettujen kohdalla käynyt, ei ihminen silti pelastu, sillä ilman uskoa on mahdotonta olla Jumalalle otollinen.
Kaste ei pelasta, ainostaan Jeesuksen veri puhdistaa synnistä. Tämän saa ottaa armosta uskolla vastaan.
Mitä Lutheriin tulee, monessa kohti oli hänkin väärässä, ei siis pidä nostaa Lutheriakaan raamatun sanan yläpuolelle.Luther tuntee Raamatun sisällön alkukielet ja Hengen kuin omat taskunsa. Hän on myös työssään pilkuntarkasti Jumalan sanassa pysyvä saksmanni. Aivan toisin kun tämän viimeisen ajan höpöpuhujat ja uudestikastajat, kuten toisaalla mainittu Paavolakin esimerkiksi.
Luther aivan oikein varoittaa näistä "henki henki" höpöttäjistä, jotka eivät tunne Jumalan sanaa juuri lainkaan ja siksi toimivat eksyttäjinä monille. Tiedän että esimerkiksi (nuoria) esikoislestadiolaisiakin on jo toiseen kertaan kastettu, tulleet näin hööpötetyiksi henki- oppeihin ja taikauskoon.
On hyvin tärkeätä nyt pysyä alkukirkon opissa ja tunnustuksessa hyvin tarkoin.
Näinä aikoina on nimittäin monenlaisia eksyttäjiä liikkeellä ja vääriä oppeja kylvävien informaatiokanavat ovat avoinna kaikialle maan piirissä netin kautta.
Monet uskossa (ristinkantajiksi) juurtumattomat ja Jumalan sanassa harjaantumattomat ovat potentiaalisia uhreja monenlaisilla "hengen"
fiiliksillä ja elämyksillä metsästäville.
On hyvä että uskoamme koetellaan koettelemuksien tulilla. Näin kulta (neitseellinen usko Kristukseen) puhdituu kaiken maailman roinasta ja rihkamasta.
Hyvin tärkeätä on tarkata sitä, onko julistajalla diskriminoiva julistus.
Esimerkki: Lestadiolaiset eivät pelastu koska he, ... plaa plaa plaa.
Sama koskee tietenkin muidenkin x- laisten pelastumista koskevia
arveluja. Julistus joka ei kokoa syntisiä Jeesuksen Kristuksen ympärille
on hajottavaa työtä. Tapahtukoon tämä diskriminaatio millaisia sanakäänteitä hyvänsä käyttämällä. (Väärä kaste, toisten uskovien uskon sisällön tyhjäksi arvioioiminen jne.)
Jeesus etsii pelastettavia kaikkialla missä JUmalan sanaa luetaan Raamatusta ja tähän sanaan uskotaan, ja Pyhät Sakramentit oikein toimitetaan ja jaetaan.
Joh. 6:56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
Joh. 6:57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
Kristityt eivät "syö ja juo" mielikuvia tai muistoja jostakin, ...
... vaan he syövät ja juovat aidon elävän Jeesuksen ruumista ja verta joka pulppuaa Jeesuksen kylkihaavoista TÄNÄÄNKIN, aitona puhtaana ja tuoreena.
- teu.
Luther sanoo: jossakin ,kun Lapsi kastetaan , hän siirtyy per ke leen valtakunnasta
JUMALAN valtakuntaan , hetkessä ..nyt kun lapsi kasvaa , ja mahdollisesti joutuu
erilaisiin syntehin , ja kun lapsitekee synneistä parannuksia hän saa korjatuksi sen
kasteen liiton omaltapuolelta joka on Jumalan pulelta aina voimassa ..
Kunnes tämä lapsi on kuolemassa , silloin kannattaa olla asiat kunnossa , kaikki
että kun kuoleman enkeli tulee , voi sanoa hyvillä mielin minä tulen , Uskoni
Jeesuukseen Kristukseen on kunnossa eiköhän mennä . tilanne on valmistunut
vuosin varressa , uskoni kestää , kertooko tämä sen että syntini on annettu
Jeesusen nimessä ja veressä anteeksi. ja usko on saauttanut kaiken sen
minkä tässä pitääkin . .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944293Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293233No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452350- 351358
- 10969
- 141948
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780