Olisi kysyttävää, että pitäiskö laittaa kilpikonnani talvihorrokseen, vaikka nyt on jo maaliskuu?
Ja elääkö se onnellisesti jos en ollenkaan laita sitä talvihorrokseen koskaan? Minua jotenkin pelottaa tehdä se.
Nelivarvaskilpikonna talvihorros
3
2333
Vastaukset
- Tuatuatua
Kaikki kilpikonna lajit eivät horrosta. Kannattaa selvittää aluksi horrostaako sinun kilpikonna lajisi ja jos horrostaa se ei todellakaan elä onnellisena jos ei pääse horrostamaan. Mutta ei paniikki jos joskus jää talvi ilman horrosta. Seuraavana talvena voi korjata virheet.
- Osittainen horrostus
Minun 19 v. maakilpikonnani päättää itse milloin rupeaa horrostamaan. Elämme ns. puolikasta talvihorrostamista. Kilpikonnastani huomaa milloin ruokaa menee vähemmän ja milloin suolisto ja rakko ovat säästölinjalla. Sitten yhtenä päivänä silmät pysyvät kiinni ja siitä se sitten alkaa. Kesä on vilkasta aikaa, mutta hellepäivinä kilpparini saattaa nukkua pari päivää putkeen. Pisin horrostusaika on n. tammi- ja helmikuu jolloin syötän ja kylvetän ainoastaan kerran viikossa. Maalis- ja huhtikuussa pari kertaa viikossa. Toukokuu- ja kesäkuu on ollut hyvin vilkasta aikaa ja ruoka maistuu päivittäin. Mielestäni on parempi noudattaa kilpparin rytmiä kuin, että viedään kylmään paikkaan tai jääkaappiin talvikuukausiksi.
- Nelivarpaan omistaja
Nelivarvaskilpikonnat viettävät jopa 5 kuukauden talvihorroksen. Puolittainen talvilepo voi olla konnalle vaarallisempi kuin "oikea" horros. Minuakin pelotti laittaakonnani jääkaappin ja vanhempani sanoivat että tapan sen, mutta kaikki meni hyvin ja se on konnalle parasta, sekin on yksi syy niiden pitkään ikään. Mun 3-4 vuotias konna vietti kahden kuukauden horroksen, mutta oisi voinut olla pitenpäänkin.
Eihän se tietenkään niin mene että konna kaappin ja parin kuukauden päästä pois. Herppi.net-sivustolta löytää runsaasti tietoa tähänkin asiaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522125
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3351333Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.941265- 1571168
- 68981
- 35948
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31899Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59858Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta26832Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46799