http://yle.fi/uutiset/maitoa_raakana_riski_vai_ratkaisu/6505622
Ranskassa on muistaakseni raakamaidosta tarttunut vaarallisia bakteereja, joihin on kuollutkin ihmisiä.
Onhan se selvää, että raakamaito ei ole aina varmuudella puhdasta toisin kuin pästoroitu.
Itse en ikinä viitsisi juoda suoraan lehmän tissistä tullutta käsittelemätöntä maitoa.
Raaka maito on riskikin ?
95
1654
Vastaukset
- nast
Nykyisestä pästoroidusta ja muulla tavalla teollisesti tuotettu ruoka aiheuttaa anemiaa. Yhä enemmän löytyy erilaisia oireita ja uusia diagnooseja. Kannattaa katsoa mitä laittaa suuhunsa ettei ole koko ajan levoton olo.
- Maito on hyvä juoma
Jaa, itse juon käsiteltyä maitoa ja olen juonut aina, mutta olen kyllä hyvin terve. Flunssatkaan ei iske kuin harvoin, vaikka lähelläkin olisi väki kipeänä.
Ei maidosta ole mitään haittoja. Kyllä haitallisimmat juomat ovat alkoholi ja energiajuomat. Maito on terveysjuoma, joka palauttaa myös liikuntasuorituksista hyvin, joka on tutkittu juttu. Sen proteiinit pääsevät hyvin lihaksiiin. - Robert McKeancy
Tämä kansalaisaloitteinen varsin vahva ja laaja ilmiö tavallisen kulutusmaidon arvostelusta on erittäin vahvasti perusteltu, sillä tavallisen kaupan kulutusmaidon kokonaislaatu on ainoastaan noin 60% verrattuna raakamaitoon. Ja tämä aiemmin ilmoittamaton luku -40% häviää maidon pastoroinnin yhteydessä. Ja kuten tiedämme niin meijerit ovat alkaneet korvaamaan maidon ravintoarvon puutetta erilaisilla useinkin keinotekoisilla lisäaineilla. Ja tälläinen synteettisten lisäaineiden runsas lisääminen maitoon on todettu erityisesti ruotsalaisen Arlan maidosssa jopa omituisena hajuhaittana.
Ja tämän lisäksi voin kertoa että analysoinnin perusteella kyetään kyllä määrittelemään maidon ravintoarvo, mutta ei ole kuitenkaan minkäänlaista meijerin tutkijoiden käytössä olevaa menetelmää jonka avulla voitaisiin tutkia raakamaidossa tallella oleva alkuperäinen maidon eteerinen elinvoima, jolla on hyvinkin suuri merkitys vasikoille ja ihmiselle.
Ja mitä tulee riskitekijöihin jotka saattavat aiheutua huolimattomasta navetan desifioinnista EHEL-listeria, tai kampylobakteerin muodossa, niin mielestäni tämä esitetty veruke kielteisenä arvosteluna raakamaitoa kohtaan tulee kumotuksi sen tosiasian tarkistamisella että raakamaitoa tuottavat tilat tietävät kyllä menekkinsä katoamista kokonaan jos navetan desinfiointi käytännöstä lipsutaan vähääkään huonompaan suuntaan. Niinpä kuluttajien luottamus on tärkein asia säilyttää, ja sen asiakasluottamuksen varassa raakamaitoa tuottavat tilat säilyttävät kannattavuutensa. Ja kun kansalaisaloite on vahvasti edennyt jo tähän suuntaan, niin odotettavissa on myös että keskusmeijerimme Valion suorittaman normaali bakteeri tarkistuksen kautta aletaan tuomaan purkitettua raakamaitoa kauppojemme hyllyille. - maitoooo
Anemia tarkoittaa ns. raudanpuutetta eli alhaista hemoglobinia. Maidossa ei ole sitä muutenkaan.
Käytän nykymaitoja ja muita vastaavia tuotteita normaalisti ja veren hemoglobini on 155 joka on naiselle huippuhyvä. - mummu4
Nii, mukulana 60-70 livulla juotiin "tinkimaitoa", ja kylmäketju katkesi satavarmasti! Nykyisistä desinfektioaineista ei ollut tietoakaan, saati hygieniapasseista. Silti terveenä pysyttiin.
- kuollaan me kuitenki
Robert McKeancy kirjoitti:
Tämä kansalaisaloitteinen varsin vahva ja laaja ilmiö tavallisen kulutusmaidon arvostelusta on erittäin vahvasti perusteltu, sillä tavallisen kaupan kulutusmaidon kokonaislaatu on ainoastaan noin 60% verrattuna raakamaitoon. Ja tämä aiemmin ilmoittamaton luku -40% häviää maidon pastoroinnin yhteydessä. Ja kuten tiedämme niin meijerit ovat alkaneet korvaamaan maidon ravintoarvon puutetta erilaisilla useinkin keinotekoisilla lisäaineilla. Ja tälläinen synteettisten lisäaineiden runsas lisääminen maitoon on todettu erityisesti ruotsalaisen Arlan maidosssa jopa omituisena hajuhaittana.
Ja tämän lisäksi voin kertoa että analysoinnin perusteella kyetään kyllä määrittelemään maidon ravintoarvo, mutta ei ole kuitenkaan minkäänlaista meijerin tutkijoiden käytössä olevaa menetelmää jonka avulla voitaisiin tutkia raakamaidossa tallella oleva alkuperäinen maidon eteerinen elinvoima, jolla on hyvinkin suuri merkitys vasikoille ja ihmiselle.
Ja mitä tulee riskitekijöihin jotka saattavat aiheutua huolimattomasta navetan desifioinnista EHEL-listeria, tai kampylobakteerin muodossa, niin mielestäni tämä esitetty veruke kielteisenä arvosteluna raakamaitoa kohtaan tulee kumotuksi sen tosiasian tarkistamisella että raakamaitoa tuottavat tilat tietävät kyllä menekkinsä katoamista kokonaan jos navetan desinfiointi käytännöstä lipsutaan vähääkään huonompaan suuntaan. Niinpä kuluttajien luottamus on tärkein asia säilyttää, ja sen asiakasluottamuksen varassa raakamaitoa tuottavat tilat säilyttävät kannattavuutensa. Ja kun kansalaisaloite on vahvasti edennyt jo tähän suuntaan, niin odotettavissa on myös että keskusmeijerimme Valion suorittaman normaali bakteeri tarkistuksen kautta aletaan tuomaan purkitettua raakamaitoa kauppojemme hyllyille.Annahan kun arvaan, et myöskään rokotuta lapsiasi.
- maatiainen
Minä ainakin tulen pastoroidusta maidosta kipeäksi mutta luomumaidosta en. Luomulla tarkoitan aitoa luomumaitoa eikä sitä ole kuohittu mitään missään prosessissa pois.
Aito luomumaito on käsittelemätöntä maitoa suoraan maatilalta!. - miten9
maatiainen kirjoitti:
Minä ainakin tulen pastoroidusta maidosta kipeäksi mutta luomumaidosta en. Luomulla tarkoitan aitoa luomumaitoa eikä sitä ole kuohittu mitään missään prosessissa pois.
Aito luomumaito on käsittelemätöntä maitoa suoraan maatilalta!.voiko luomun kuohia pois?
- Milchstrasse
Minä olen juonut raakamaitoa jo pitkän aikaa. Olennainen asia on jäähdytys. Kun raakamaito pidetään nollan tuntumassa , niin eipä bakteerit öisäänny.
Nytkin minulla on pullo lumihangessa pihalla.
Aloittaja pelkää siis kovasti luonnollista elintarviketta ja saa todennäköisesti pahempia pöpöjä kaupan hyllyltä.
Itse en kyllä menisi mihinkään kebabbi-luolaan niitä mössöjä ostamaan.- käsiteltynä vain
Joo, non kaupunkilaiset tarvitsee puhtaan maidon eivätkä he voi lähteä maidon perässä ajelemaan. Eikä se kannata, koska pästöroitu maito on varmemmin bakteeripuhdasta-kuitenkin.
Tulee siinä maidolle hintaa, jos alkaa ajelemaan jonekin maaseudulle sen perässä. - Late Lapista.
käsiteltynä vain kirjoitti:
Joo, non kaupunkilaiset tarvitsee puhtaan maidon eivätkä he voi lähteä maidon perässä ajelemaan. Eikä se kannata, koska pästöroitu maito on varmemmin bakteeripuhdasta-kuitenkin.
Tulee siinä maidolle hintaa, jos alkaa ajelemaan jonekin maaseudulle sen perässä.http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013031616792247_ul.shtml
Onkohan nuokin juoneet raakamaitoa?
Ennenvanhaan hyvään aikaan juotiin päivittäin raakamaitoa, ei siitä mitään tauteja saanut, mutta silloin lehmät ruokittiinkin luonnon heinällä, eikä kuolleiden elefanttien raadoilla ja myrkyillä !
Late Lapista. SSSS Ry! - JuotkoPaskaMaitoa?
Late Lapista. kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013031616792247_ul.shtml
Onkohan nuokin juoneet raakamaitoa?
Ennenvanhaan hyvään aikaan juotiin päivittäin raakamaitoa, ei siitä mitään tauteja saanut, mutta silloin lehmät ruokittiinkin luonnon heinällä, eikä kuolleiden elefanttien raadoilla ja myrkyillä !
Late Lapista. SSSS Ry!Ulosteperäisiä bakteereja on utareissa enemmän tai vähemmän.
Maito on hyvä elatusalusta bakteereille erityisesti lämpimässä.
On järjetöntä juottaa raakamaitoa lapsille ja vastustuskyvyltään alentuneilla henkilöille.
EHEC bakteeri voi aiheuttaa vaikean ripulin ja munuaisten vajaatoiminnan sekä johtaa jopa menehtymiseen.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa elintarvikkeista/elintarvikevaarat/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia aiheuttavia bakteereja/escherichia coli/usein kysyttya ehecista/
http://www.thl.fi/fi_FI/web/infektiotaudit-fi/ehec
http://www.hs.fi/kotimaa/a1389074093361
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/lisaa-lapsia-sairastui-ehec-infektioon-suurin-osa-hoidettu-oysissa/655729/ - m. ., .,. , c. ,. ,
Minä join raakamaitoa kotonani 13 vuoden ajan....eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia....miksi maito pilattiin....johtuuko se kuljetusmatkoista, että se pitää pastoroida? Olen koko ikäni ollut terve, eikä mitää suurmpaa ongelmaa ole vieläkään......ainoa ongelma/jonkun mielestä voi olla/ se että yleensä vastusta yleistämielipidettä, koska joukossa hulluus tiivistyy, sen olen huomannut! Mielestäni maailma menee päin mätyä eikä se huomaa mitään....kohta tärskähtää!
- hk,
m. ., .,. , c. ,. , kirjoitti:
Minä join raakamaitoa kotonani 13 vuoden ajan....eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia....miksi maito pilattiin....johtuuko se kuljetusmatkoista, että se pitää pastoroida? Olen koko ikäni ollut terve, eikä mitää suurmpaa ongelmaa ole vieläkään......ainoa ongelma/jonkun mielestä voi olla/ se että yleensä vastusta yleistämielipidettä, koska joukossa hulluus tiivistyy, sen olen huomannut! Mielestäni maailma menee päin mätyä eikä se huomaa mitään....kohta tärskähtää!
tosi on mitä sanot,,jos olis toisin niin osa suomen kansasta olis jo kuollut ,,miksi vasta nyt puututaan , ihan turhaa houhotusta,,, maito suoraan maatilalta on paras ja terveellisin,, tosi on
- ei luukasa
hk, kirjoitti:
tosi on mitä sanot,,jos olis toisin niin osa suomen kansasta olis jo kuollut ,,miksi vasta nyt puututaan , ihan turhaa houhotusta,,, maito suoraan maatilalta on paras ja terveellisin,, tosi on
Mielestänii tämäkin on jonkinlaista politiikkaa! Miksi niin monella on osteoporoosi? Osa uskoo tulevansa eurooppalaisemmaksi, kun juo viiniä, herää vasta kunnes huomaa, että luusto rapistuu!
- Vaarallista
JuotkoPaskaMaitoa? kirjoitti:
Ulosteperäisiä bakteereja on utareissa enemmän tai vähemmän.
On järjetöntä juottaa raakamaitoa lapsille ja vastustuskyvyltään alentuneilla henkilöille.
EHEC bakteeri voi aiheuttaa vaikean ripulin ja munuaisten vajaatoiminnan sekä johtaa jopa menehtymiseen.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa elintarvikkeista/elintarvikevaarat/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia aiheuttavia bakteereja/escherichia coli/usein kysyttya ehecista/
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/lisaa-lapsia-sairastui-ehec-infektioon-suurin-osa-hoidettu-oysissa/655729/Liikenteessä on tuhat kertaa suuremmat riskit kuin raakamaidon juomisessa.
- terve kuin pukki
Nimimerkki JuotkoPaskaMaitoa?
"Ulosteperäisiä bakteereja on utareissa enemmän ja vähemmän"................eihän emännät mitään tolloja ollet vaan fiksua porukkaa! Emännät pyyhkivät utareet puhtaalla pehmeällä pumpulivaatteella huolellisesti....niin ne tekivät!
En tiedä miten on nyt noissa valtavan isoissa naveetoissa, kun lehmät kävelevä aikaajoin lypsytelineisiin. Kaikkiallahan on baktereja....ravintolatyöntekijät pesevätkö käsiään, kun ovat hieroneet nenäänsä tai haroneet hiuksiaan?
Jotku kaupungeissa kasvaneet ovat tulleet "elämäänkelpaamattomiksi", liiallisen puhtausintoilun takia.
Allergia siellä allergia täällä....kissakin on jo riksitekijä joillekin! Onpas elämästä tullut vaikeaa ja monimutkaista.
MInä olen pienen ikäni syönyt suoraan maasta repäisemäni porkkanan...vähän pyyhkäisin nurmentupsuun ja söin. Ikinä en ole ollut sairas.....jos oikein muistelen niin kerran olin ½päivää kuumessa ja sitten sekin loppui. En viitsinyt enää mennä työpaikalleni et silleen! - juodaantissistä
JuotkoPaskaMaitoa? kirjoitti:
Ulosteperäisiä bakteereja on utareissa enemmän tai vähemmän.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/lisaa-lapsia-sairastui-ehec-infektioon-suurin-osa-hoidettu-oysissa/655729/Mitä vikaa Baskassa on jos kroppa kestää?
Kohta maitoon lisätään baskaa kun jokapaikka liian steriiliä.
Miksi se raakamaito pitäisi pilaannuttaa ennen käyttöä? - onneevaan
No joisitko viikonvanhaa raakamaitoa 500km päästä 50 tilan sekoituksena ilman mitään teollista käsittelyä/valvontaa?
- terveellisintä:
Paras vaihtoehto on kun ei juo minkäänlaista maitoa.
- Ihme juttua
Lähes kaikki tuntemani ihmiset juovat maitoa ilman ongelmia. Se on luonnollinen ruokajuoma, sopii hyvin moneen eri asiaan, tarvitaan leivontaan, jogurttien valmistukseen jne.
On hyvin erikoista tämä puhtaan suomalaisen maidon nälvimisinto joillakin. Tuohan on makuasiakin, josta ei voi kiistellä. Mitä täällä oikein kinastellaan mitä luonnollisimmasta juomasta.
Vaihtakaa energiajuomien tarkasteluun koko aihe. Niissä niitä haitta-aineita riittää eikä puhtaassa purkkimaidossa. - 80%
Ihme juttua kirjoitti:
Lähes kaikki tuntemani ihmiset juovat maitoa ilman ongelmia. Se on luonnollinen ruokajuoma, sopii hyvin moneen eri asiaan, tarvitaan leivontaan, jogurttien valmistukseen jne.
On hyvin erikoista tämä puhtaan suomalaisen maidon nälvimisinto joillakin. Tuohan on makuasiakin, josta ei voi kiistellä. Mitä täällä oikein kinastellaan mitä luonnollisimmasta juomasta.
Vaihtakaa energiajuomien tarkasteluun koko aihe. Niissä niitä haitta-aineita riittää eikä puhtaassa purkkimaidossa.Eiköhän maailman luonnollisin juoma ole vesi. Itse en viitsi juoda lehmän äidinmaitoa ollenkaan.
- siili parka
Ihme juttua kirjoitti:
Vaihtakaa energiajuomien tarkasteluun koko aihe. Niissä niitä haitta-aineita riittää eikä puhtaassa purkkimaidossa.Miksi siili kuoli kun joi pastoroitua maitoa....ennen annettiin siileillekin maitoa suoraan lehmän tissistä ja se joi sitä innolla eikä kuollut!
- Kuolema asuu suolistossa
Raakamaidossa parasta on bakteerit. Ihmiset tarvii bakteereja, ei niitä pelätä kuulu. Raakamaito sisältää valtavia määriä tärkeitä bakteereja jotka kulkeutuu suolistoon ja se vaikuttaa ihan kaikkeen. Suoliston kunto ratkaisee todella paljon. Ihmisen immuniteetista noin 80% sijaitsee suolistossa. Lapsilla jotka saavat pienestä pitäen raakamaitoa on vähemmän allergioita. On todettu vertaamalla suomen ja karjalan lapsia. Eikä suomessakaan ennen vanhaan mitään allergioita ja muita vinkumisia ollut. Silloin käytettiinkin yleisesti raakamaitoa.
Ja monien autoimmuuni sairauden saaneella on todettu olevan suoliston kunto todella huono. Suolistosairauksien onkin todettu olevan uusi kansantautimme. Viljat on myrkkyä suolistolle ja raakamaito parasta mitä voi saada.
Lukeekaa vaikka Antti Heikkilän kirjoja tai tutustukaa sen blogeihin www.anttiheikkila.com- TTP-HUS
Ks. raakamaidosta saatavasta EHEC-bakteerista vaikka tästä http://www.infektioneuvonta.fi/sairaudet/ehec-enterohemorraaginen-eschericia-coli-infektio/
Eläimet voivat kantaa tätä bakteeria ja se vo siirtyä maitoon jolloin voidaan sairastua. Turun seudulla useampi joutui tehohoitoon viime vuonna saastuneen maidon vuoksi.
Lapsille EHEC-ripuli on paha ja voi johtaa kuolemaan tai munuaisten tuhoutumiseen.
Lapsille ei raakamaitoa ainakaan pitäisi koskaan antaa! - Kuolema asuu suolistossa
TTP-HUS kirjoitti:
Ks. raakamaidosta saatavasta EHEC-bakteerista vaikka tästä http://www.infektioneuvonta.fi/sairaudet/ehec-enterohemorraaginen-eschericia-coli-infektio/
Eläimet voivat kantaa tätä bakteeria ja se vo siirtyä maitoon jolloin voidaan sairastua. Turun seudulla useampi joutui tehohoitoon viime vuonna saastuneen maidon vuoksi.
Lapsille EHEC-ripuli on paha ja voi johtaa kuolemaan tai munuaisten tuhoutumiseen.
Lapsille ei raakamaitoa ainakaan pitäisi koskaan antaa!Nuo tapaukset on harvassa. Melkein kaikki suomessa myytävä raakamaito on turvallista. Ja sen saamisesta on paljon hyötyä lapselle. Ei allergioita, suoliston kunto pysyy hyvänä, vähentää riskiä sairastua vaikka mihin. On todella harvinaista että suomessa raakamaidosta sairastuu. Yksittäisiä tapauksia. Ei sen takia tule vältellä huipputerveellistä raaka-ainetta. Eiköhän se lapsi suuremmalla todennäköisyydellä kuole auto-onnettomuudessa tms. Kuin sairastu siitä maidosta ja kuolee siihen.
- TTP-HUS
Kuolema asuu suolistossa kirjoitti:
Nuo tapaukset on harvassa. Melkein kaikki suomessa myytävä raakamaito on turvallista. Ja sen saamisesta on paljon hyötyä lapselle. Ei allergioita, suoliston kunto pysyy hyvänä, vähentää riskiä sairastua vaikka mihin. On todella harvinaista että suomessa raakamaidosta sairastuu. Yksittäisiä tapauksia. Ei sen takia tule vältellä huipputerveellistä raaka-ainetta. Eiköhän se lapsi suuremmalla todennäköisyydellä kuole auto-onnettomuudessa tms. Kuin sairastu siitä maidosta ja kuolee siihen.
Siinäpä sitten lässytät vanhemmille jos lapsi on kuollut!
- litra
Nuo tapaukset on harvassa. Melkein kaikki suomessa myytävä raakamaito on turvallista. Ja sen saamisesta on paljon hyötyä lapselle. Ei allergioita, suoliston kunto pysyy hyvänä, vähentää riskiä sairastua vaikka mihin. On todella harvinaista että suomessa raakamaidosta sairastuu. Yksittäisiä tapauksia. Ei sen takia tule vältellä huipputerveellistä raaka-ainetta. Eiköhän se lapsi suuremmalla todennäköisyydellä kuole auto-onnettomuudessa tms. Kuin sairastu siitä maidosta ja kuolee siihen.
Suuret ikäluokat eivät muuta maitoa saaneet, kuin raakamaitoa. Kaupassakin maito mitattiin litralla asiakkaan kannuun. Kauppa sai maitonsa läheisiltä karjatiloilta.
On siis ihmeellistä, että suuret ikäluokat pysyivät hengissä, ja nyt kiristellään hampaita, kun eivät meinaa jäädä eläkkeelle! - Kuolema asuu suolistossa
TTP-HUS kirjoitti:
No sinä saat hoitaa pentusi ihan miten haluat. Ei tarvi sitten ihmetellä mistä johtuu että on niitä flunssa- korvatulehduskierteitä sun muuta. Minun lapset niinkuin minäkin on aina raakamaitoa juotu eikä allergioita ja tulehduskierteitä ole. Hengissä edelleen ollaan. Ja on se ihme että vanhempi sukupolvi edelleen hengissä on vaikka raakamaitoa kaikki juoneet, niin kuin tässä viestissä alempana sanoo.
- Kuolema asuu suolistossa
litra kirjoitti:
Suuret ikäluokat eivät muuta maitoa saaneet, kuin raakamaitoa. Kaupassakin maito mitattiin litralla asiakkaan kannuun. Kauppa sai maitonsa läheisiltä karjatiloilta.
On siis ihmeellistä, että suuret ikäluokat pysyivät hengissä, ja nyt kiristellään hampaita, kun eivät meinaa jäädä eläkkeelle!Näin on. Nykyään kaikki on niin yliherkkää ja neuroottista. Yksi tai vain muutama sairastuminen ja ollaan ihan hysteerisiä. Eikä suhteuteta saatuihin hyötyihin mitä tuotteen käytöllä on.
- niinpä niin
Näin on. Nykyään kaikki on niin yliherkkää ja neuroottista. Yksi tai vain muutama sairastuminen ja ollaan ihan hysteerisiä. Eikä suhteuteta saatuihin hyötyihin mitä tuotteen käytöllä on.
USA:ssa raakamaitoa ei saa myydä kuin muutamissa osavaltioissa, joissa raakamaito muodostaa n.2% myydystä maidosta. Maitoperäisistä ruokamyrkytyksistä yms. näissä osavaltioissa 50% on peräisin raakamaidosta.
Raakamaidosta on n.150-kertainen riski sairastua kuin pastöroidusta maidosta. Ongelma ei näy, jos vähän käyttäjiä, mutta käyttäjämäärien kasvaessa...EHEC on vain yksi. Lisäksi mm. listeriaa, salmonellaa yms. Autta levittämään myös esim. lavantautia, koleraa...
Suurten ikäluokkien osalta kannattaa katsoa keski-ikää aiemmin sekä lapsikuolleisuutta.
Nämä eivät aina tapa, mutta voivat jättää pysyviä vaurioita mm. sisäelimiin. - Kahvikerma
Näin on. Nykyään kaikki on niin yliherkkää ja neuroottista. Yksi tai vain muutama sairastuminen ja ollaan ihan hysteerisiä. Eikä suhteuteta saatuihin hyötyihin mitä tuotteen käytöllä on.
Suurin osa Suomessa juodusta maidosta tulee jo muualta. Ruotsista, Tanskasta, Puolasta, Virosta jne. Kuljetusketju on pitkä ja pastörointi välttämätöntä.
Kilpailuviraston päätöksen jälkeen ainoastaan suomalaista maitoa myyvän Valion osuus on enää 20%. Nykyään suomalaista maitoa löytyy helpommin pietarilaisesta kuin helsinkiläisestä kaupasta. - Suomen maito
niinpä niin kirjoitti:
USA:ssa raakamaitoa ei saa myydä kuin muutamissa osavaltioissa, joissa raakamaito muodostaa n.2% myydystä maidosta. Maitoperäisistä ruokamyrkytyksistä yms. näissä osavaltioissa 50% on peräisin raakamaidosta.
Raakamaidosta on n.150-kertainen riski sairastua kuin pastöroidusta maidosta. Ongelma ei näy, jos vähän käyttäjiä, mutta käyttäjämäärien kasvaessa...EHEC on vain yksi. Lisäksi mm. listeriaa, salmonellaa yms. Autta levittämään myös esim. lavantautia, koleraa...
Suurten ikäluokkien osalta kannattaa katsoa keski-ikää aiemmin sekä lapsikuolleisuutta.
Nämä eivät aina tapa, mutta voivat jättää pysyviä vaurioita mm. sisäelimiin.Juo suomen raakamaitoa eikä vertaile sitä Amerikan maitoon.Sinne on täältä matkaa mennä sitä juomaan.
- Kysyn vaan.
No sinä saat hoitaa pentusi ihan miten haluat. Ei tarvi sitten ihmetellä mistä johtuu että on niitä flunssa- korvatulehduskierteitä sun muuta. Minun lapset niinkuin minäkin on aina raakamaitoa juotu eikä allergioita ja tulehduskierteitä ole. Hengissä edelleen ollaan. Ja on se ihme että vanhempi sukupolvi edelleen hengissä on vaikka raakamaitoa kaikki juoneet, niin kuin tässä viestissä alempana sanoo.
Mitä jos tässä olisi sinun lapsesi?
Lisää vaan raakamaitoa? - 9000
1% myydystä maidosta raakamaitoa, ja 90 EHEC- tartuntaa. Lisää raakamaitoa.
- jupa ju
hyvä niihän se on ,,raakamaito takaisin ,,juokoot hesalaiset mitä tahansa vaikka omaa kustaan se on heidän asia se,,
TTP-HUS kirjoitti:
Minä sanoisin kuolleille lapsille että kummitelkaa Paskaisten navettojen omistajille ja maidon näytteen ottajille jotka seuraavat maitotiloja rasvaprosentti silmissä ettei makseta tuottajalle liikaa. Kaikki PASKA NAVETAT VOISI HELPOSTI TIPUTTAA POIS TUOTTAJA KETJUSTA. Kirjoitin isolla siksi kun ei mene eräillä kaaliin,että Lehmän tissien ja paska loorin vällissä ei ole kun noin metrin matka,ja varmana roiskuu ja hännät heiluu. Koneistetut navetat jopa lypsävät lehmät ilman ihmistä,,,jos meinasit äkistä vastaan niin tutki sitä nettiäsi ja totea ettei ihmistä juuri tarvita navetassa mihinkään niilon jopa valkoset työtakit ja tietokone konttorit hajuraon päässä navetasta jossa hommat hoituu kuin missä tahansa teollisuus laitoksessa. Olen aina kannattanut pieniä kouluja lapsille ja niile puhdas lählruoka koulun omasta keittiöstä,alas suur yksiköt aina jos niillä on mahdollisuus sairastuttaa tuhansia ihmisiä yhdellä virheellä esim,, intissä ripulointi meni mettäkeikalla vitsinä kun kipinä mikkoja oli liikaa valveilla(kaikilla paska hätä) Laulakaa laulua Takaisin luontoon,jostain takavuosilta.
- kkukukukuku
jupa ju kirjoitti:
hyvä niihän se on ,,raakamaito takaisin ,,juokoot hesalaiset mitä tahansa vaikka omaa kustaan se on heidän asia se,,
Joskus tuntuu, että sitä osa heistä on juonutkin ja se on mennyt päähän!
- Niimpä niin
niinpä niin kirjoitti:
Nämä eivät aina tapa, mutta voivat jättää pysyviä vaurioita mm. sisäelimiin.Joopa joo. Listeria bakteerin saa varmemmin tuore-kalasta,graavi kalasta, sekä tuore-juustoista, ym tuorekala tuotteista. Itse join lapsesta, yli 30v asti raakamaitoa, enkä koskaan saanut mitään EHEC bakteeria ym. Aikuisella iällä sain tuore-juustosta listeria bakteerin, ja sen jälkeen olin 2½ vuotta dialyysi-hoidoissa, kunnes sain siirrännäisen v 2005.
- valiio
Luomua tottakai,mielellään suoraan nännistä
- Tuoremaito.
"Raakamaito" on väärä nimike pastöroiduttomalle maidolle. Oikea nimike on TUOREMAITO.
Raakamaito nimike antaa sen kuvan, että maito on ikäänkuin "kypsymätöntä" ja keskeneräistä.
Pastorointi alkujaan keksittiin huonon hygieniana korvikkeeksi navetoissa.
Tänä päivänä hygienia on hyvä navetoissakin ja pastorointia enää siinä mielessä tarvittaisi.
Pastoroitu ja homogenisoitu maito on soveliasta nykyaikana kaupallisessa mielessä, koska se kestää pitempään kaupan hyllyllä ja kerma ei nouse enää pinnalle, (siitä homogenisointi on pitänyt huolen).
Pastorointi on kuitenkin tappanut kaikki vitamiinit ja hyödylliset ja hyödyttömätkin bakteerit maidosta ja jäljestä päin on lisätty maitoon esim. C - vitamiini, se on synteettistä ja ei niin hyvin elimistöömme imeytyvä, kun esim. luonnollinen C- vitamiini (minkä pastorointi tuhosi) olisi ollut.
Eli pastoroitu ja homogenisoitu maito on monelle ihmiselle myrkkyä ja joka on omiaan aiheuttamaan niitä jo kansantaudiksi muodostuneita vaivoja, kuten korvatulehdukset, laktoosivaivat, ym.
Kun nämä ihmiset ovat siirtyneet juomaan TUORETTAMAITOA, niin vaivat on parantuneet.
Itse olen yksi niistä. Kun nyt olen juonut noin puolenvuoden ajan tuoretta maitoa, niin myös painoni on alentunut 10 kg. (olin 30 kg ylipainoinen)ja tunnen todellakin oloni moninkertaisesti paremmaksi.
Maidon ja muidenkin ruokien pastorointi on suurimpia kirouksia ihmiskunnalle.
Tuoremaidon myyntiä suoraan hyvinhoidetuilta navetoilta tulisi hyvin paljpon lisätä ja näin tuoremaidon saantia helpottaa.- JuotkoPASKAmaitoa?
Raakamaidon oikea nimike on PASKAMAITO.
Kuka hullu juo suolistobakteerien saastuttamaa maitoa? - sssstuutispz
JuotkoPASKAmaitoa? kirjoitti:
Raakamaidon oikea nimike on PASKAMAITO.
Kuka hullu juo suolistobakteerien saastuttamaa maitoa?Nimimerkki JuotkoPaskaMaitoa?
"Ulosteperäisiä bakteereja on utareissa enemmän ja vähemmän"................eihän emännät mitään tolloja ollet vaan fiksua porukkaa! Emännät pyyhkivät utareet puhtaalla pehmeällä pumpulivaatteella huolellisesti....niin ne tekivät!
En tiedä miten on nyt noissa valtavan isoissa naveetoissa, kun lehmät kävelevä aikaajoin lypsytelineisiin. Kaikkiallahan on baktereja....ravintolatyöntekijät pesevätkö käsiään, kun ovat hieroneet nenäänsä tai haroneet hiuksiaan?
Jotku kaupungeissa kasvaneet ovat tulleet "elämäänkelpaamattomiksi", liiallisen puhtausintoilun takia.
Allergia siellä allergia täällä....kissakin on jo riksitekijä joillekin! Onpas elämästä tullut vaikeaa ja monimutkaista.
MInä olen pienen ikäni syönyt suoraan maasta repäisemäni porkkanan...vähän pyyhkäisin nurmentupsuun ja söin. Ikinä en ole ollut sairas.....jos oikein muistelen niin kerran olin ½päivää kuumessa ja sitten sekin loppui. En viitsinyt enää mennä työpaikalleni et silleen!
- höpögeeni
Kertokaas joku asiasta tietävät, onko Valion normaalit maidot: rasvaton, kevyt ja täysmaito, homogenoituja vai homogenoimattomia? Maitopurkissa ja Valion sivuilla lukee vain "maito" tuotetiedoissa.
- laktoosi-toleranssi
Käsitelty maito tekee niitä toleransseja ihmisille nykyään.Lehmästä suoraan otettu maito sitä ei tee.Sota-aikana koko tautia edes tunnettu.Laktoosi-juttuja.Ostetaanhan kaupunkiin Juustomaitoakin vasta vasikan poikineesta lehmästä ku se ei kelpaa muun maidon sekaan.Ja hinta on hyvä.Saa hyvää kun keittää.
- Maaseudun asukki.
Nimimerkille puhtaana kiitos.Onko se maito sitten purkissa parempaa?.Siihen laitetaan säilöntäaineet sekaan.OOtko asunut ihan koko ajan kaupungissa?Ei hajuakaan miten maito tuotetaan?No kaupastahan sitä maitoa ja leipää löytyy.Ne sitten taivaasta sinne itsekseen tippuu ilman maaseutua ja niiden asukkeja.Ja autohan niitä ajaa sinne jatkuvasti.Vai mitä??
- Oletko vähän tyhmä
Ei maidossa mitään säilöntäaineita ole. Kuumentamalla vain tapetaan bakteerit ja sitten pidetään maito kylmänä.
Oletko vähän tyhmä kirjoitti:
Ei maidossa mitään säilöntäaineita ole. Kuumentamalla vain tapetaan bakteerit ja sitten pidetään maito kylmänä.
Mietippäs uusiksi ettei maidossa ole lisäaineita?Raaka maito on luomua jossa on voit ,juustot ym, vielä tallella. KAUPUNKILAISET ovat liika putsauksen uhreja,esim, suurin osa väittää vielä aikuis iällä ettei ole koskaa juonut lehmän maitoa. Joka asia syynätään luonnottomaan tilaan,joten ajatelkaa miten teille käy kun sähköt sammuu,,sammuu myös kaikki putsarit ja minä vannon että kuukauden jälkeen vaikka roikutte lehmän tississä imemässä ja pyydätte maalais tutuilta olisko leipää ja piimää myydä,ehkä myös lihaa ilman leimaa niin ei mee veroa ym, maksuja, ennenkin on nälkä opettanut joten pitäkää vain kaikki kiinni periaatteistanne ja syökää mitä haluatte mutta jättäkää tämä hölmö keskustelu aiheesta koska kaikki tarkoittaa samaa muutamaa idioottia lukuun ottamatta,bakteereja lisätään käsiteltyyn maitoon ja muuta mitä siinä oli jo lypsäessä esim,vitamiineja joten koettakaa Ternimaitoa.
- luin jostain
että n. 2% lehimistä kantaa jotain pöpöä,joiden raakamaito voi aiheuttaa erilaisia ongelmia ihmisille.
jos lehmät tutkittaisiin tarkemmin,voisi kuvitella,että ongelmasta pääsee irti,jolloin maito olisi aina raakaa,mutta silti puhdasta ja juomakepoista ilman ongelmia.
näin edes yksi ruokaongelma voisi poistua.
myös teollinen ruokamössö aiheuttaa uskomattomamia ongelmia ihmisille, mutta ala tee mitään tyhmyyttään asian korjaamiseksi.
epämääräisistä lisä- ja apuaineista on päästävä kokonaan pois,jolloin niistä johtuvista ongelmistakin päästään toivottovasti pois. - anselmi2
Kaikille uusavuttomille!! Googlesta löytyisi faktatietoa maidosta ja sen käsittelystä meijerissä. Ei tarvitsisi puppua kirjoitella "omasta päästä"! Ohessa eräs linkki aiheeseen: http://www.maitojaterveys.fi/www/fi/maitotietoa/tietoa_maitovalmisteista/maidon_kasittely/mita_tarkoittaa.php
- maitoa ei tarvita
Terveellisin vaihtoehto on jättää pois kaikenlaiset maidot juomana, niin käsittelemättömät kuin käsitellytkin.
Muuallakaan maailmassa ei maitoa juoda niin hirveitä määriä kuin Suomessa ja ihmiset pysyvät terveempinä.- omat johtopäätökset
Muualla maailmassa on selkeä ero siihen, miten paljon miehet sairastuvat eturauhasen syöpiin, raja menee juuri siinä miten paljon maitotuotteita käytetään.
- niimpä
Kattoo, ketkä kaupassa eniten niitä maitotuotteita hihnalle lataa... Käyrälle käpristyvät, osteoproottoset ja ylipainoiset keski-ikäiset naiset, joille on koko elämän ajan valehteltu siitä miten hyvää maito on luustolle. kuika sokea tarvii olla?
- oosooolemiioooo
niimpä kirjoitti:
Kattoo, ketkä kaupassa eniten niitä maitotuotteita hihnalle lataa... Käyrälle käpristyvät, osteoproottoset ja ylipainoiset keski-ikäiset naiset, joille on koko elämän ajan valehteltu siitä miten hyvää maito on luustolle. kuika sokea tarvii olla?
Höpö höpö. Maito on parhaita kalsiumin lähteitä, paitsi jos syöt joka päivä kaloja ruotoineen, mikä lienee vielä parempi. Se, että Suomessa on tiettyjä sairauksia enemmän kuin esim. Välimeren maissa, johtuu pitkästä, pimeästä talvesta ja D -vitamiinin puutteesta. Eteläisissä maissa ihmiset saavat iholleen paljon enemmän auringonvaloa, mikä muodostaa D -vitamiinia. Onneksi Suomessakin on herätty tähän ja nykyisin kaikkia suositellaan käyttämään lokakuusta huhtikuuhun D-vitamiinilisää. Ylipäätään aina kun vertaillaan vaikkapa italialaisia suomalaisiin, olisi syytä ottaa huomioon myös ilmasto- ja valoisuusolosuhteet, eikä aina päätellä, että kaikki muut on niin fiksuja, ja kaikki mitä suomessa on tehty, on aina väärin. Kas kun kaikkien elämisen perusolsuhteiden ylläpitäminen täällä napapiirin tuntumassa on hiukkasen vaativampaa kuin vaikkapa Sisiliassa.
- lillittäjä
miksi aikuinen juo maitoa ?
mihin sitä tarvitaan ? - eu hate girl
taas loistava trolli s24 selta:) mutta varmaan lukeneena ihmiksenä tiedät ettei ranskassa ole maidon kuten muittenkaan elintarvikkeiden puhtaus vaatimukset samat kuin meillä Suomessa?:) siis eihän yleensäkään eu sta tuoduilta elintarvikkeilta voi odottaa samaa puhtautta kuion Suomessa tuotetuilta en ikinä osta mitään eussa tuotettua pskaa:)
- MaitoOnVauvojenJuoma
LOL.
Kuinkahan monta tuhatta vuotta ihminen on juonut raakamaitoa, ennen kuin maito alettiin pilaamaan pastöroimalla? Jos et juo raakamaitoa, älä juo mitään muutakaan maitoa. Pastöroidun maidon juomisesta ei ole sinulle mitään hyötyä - päinvastoin.
Tiesitkö että niissä maissa, missä juodaan eniten maitoa, on eniten osteoporoosia?- kyllä näin on.
Jos se tilamaito on vaarallista niin eikö kaikki tuottajat olisi jo kuollut sukupuuttoon.Sitten ei saisi etes sitä pilattua meijerin maitoakaan,kun ei olisi jotka sitä tuottaa.
- jos kerta
haluat maitoa. lypsää äitiäsi
- Ihminen.
On ainoa eläin, joka juo toisen eläimen maitoa. Jokainen voi siitä päätellä, onko se pitemmän päälle terveellistä?
- miaou
Maito on erittäin terveellistä. Eläimet yleensä käyttävät hyväkseen toisia eläimiä. Muurahaiset "lypsävät" kirvoja, petolinnut syövät toisten lintujen munia ja poikasia, ravintoketjun eläimet toisiaan. Maailmassa on yksi ainoa ravintoaine, joka on tarkoitettu ihmisravinnoksi, ja se on äidinmaito. Yksikään porkkana ei kasva päätyäkseen ihmisen ruuaksi, vaan jatkaakseen porkkanan sukua, yksikään kirjolohi ei kasva vedessä tullakseen ihmisen syömäksi jne. Nyt vain on niin, että elääkseen vanhemmistaan erottuaan jokainen eliö joutuu etsimään luonnosta aineita, joilla se voi ravita itsensä ja jatkaa sukuaan. Tässä listassa lehmän, vuohen tai lampaankaan maito eivät ole ollenkaan hassumpaa tavaraa, vaan erinomaisia ravintoaineita. Luonto on valtavan monipuolinen kokonaisuus, ja sen lakeihin kuuluu, että eläinlajit käyttävät raa`astikin toisiaan hyväkseen turvatakseen oman perheensä ja lajinsa elinmahdollisuudet. Näin se on, eikä toisen eläinlajoin maito ole ollenkaan hullumpaa tavaraa siinä joukossa.
- asiavirhe sinulla
Ihminen ei ole eläin...ihan näin aluksai saanen huomauttaa!
- ota selvää ja tajua
asiavirhe sinulla kirjoitti:
että tiede luokittelee ihmiset eläinkuntaan. ihan näin aluksi saat mennä takaisin onkaloosi ja rukoilla tai mitä ikinä teetkään sen sijaan että hengaisit meidän muiden kanssa samassa todellisuudessa... I-di-ootti
- Dromeraari
asiavirhe sinulla kirjoitti:
Kuuluuko ihminen mielestäsi sitten kivi- tai kasvikuntaan? Ihminen on nimenomaan yksi eläinlajeista, älyllisesti todennäköisesti kehittynein, mutta eläin ihan siinä missä sukkulamadot, ameebat, linnut, käärmeet, hevoset, norsut, apinat yms. Se, että ihmisen äly on korkeinta eläinkunnassa, ei meitä eläinlistalta poista. Ihmisen ja koiran älykkystaon välinen ero on varmsti pienempi kuin vaikkapa onkilieron ja kissan älykkyyden ero, ja ihan samaan eläinkuntaan nekin kuuluvat. Niin että ei täsä luonnolaeista päästä irti räpistelemään ja sillä sipuli.
- maitoa lisää vaan
Siilit tulivat aina navetan lähettyville maitoa kärkkymään....joivat sitä mielellään. Nyt kun annoin mökilläni pastoroitua maitoasille se kuoli ....siis siilit ovat maidonjuojia. Ihminen ei ole eläin...ihminen on paljon enemmän kuin eläin!
- asiavirhe sinulla
ota selvää ja tajua kirjoitti:
että tiede luokittelee ihmiset eläinkuntaan. ihan näin aluksi saat mennä takaisin onkaloosi ja rukoilla tai mitä ikinä teetkään sen sijaan että hengaisit meidän muiden kanssa samassa todellisuudessa... I-di-ootti
ei tiede ole noin yksiselitteinen, sinä vaan et tiedä muuta kuin mitä haluat tietää ja kuulla....pelkurit uskovat kaikkea huuhaata..... evoluutio on sula MAHDOTTOMUUS, älytkä jo? Sinä saat itse mennä diskoluolaasi etsimään itsellei jotain "eläintä" kainaloosi, siitähän sinä etsit todistuksia!
Mielestäni sinun tapasi nimitellä toisia ihmisiä on osoitus jostakin sinussa. Mieti mistä se voisi olla osoitus?
Maailmassa on tiedemiesryhmiä jotka uskovat luomiskertomukeen, sinä vain elät erittäin suppeaa elämää!
- skihveli
Pastörointi ei ole sen mystisempi operaatio kuin vain maidon pikakuumennus, joten se ei mitään "nykyajan allergioita" lisää. Se tappaa pöpöt, ehkä vähän ravintoaineita, mutta mieluummin se kuin jokin tappava bakteeri tyyppiä EHEC.
- Muu missä on maitoni
Ei se pastörointi vaan se homogenointi eli maidon koostumuksen rikkominen. Maidossa olevat rasvapalloset "piiskataan" rikki, jotta maito ei näyttäisi rumalta, kun kerma nousee pintaan. Ketähän se nykyään haittaa, kun maito juodaan lähes poikkeuksetta rasvattomana tai ainakin melkein rasvattomana? Homogenoinnissa maidon rasvapallosesta vapautuu pieni määrä lehmän insuliinia. Insuliini on aine, joka periaatteessa tuhoutuu vatsassa, sen vuoksi sitä joudutaan ottamaan piikkinä eikä pillerinä, mutta herkkävatsaisilla, joilla on ohuet limakalvot vatsassa, sitä saattaa imeytyä hiussuonistoon vatsakalvolla, ja kun sitä joutuu verenkiertoon, se vieraana insuliinina alkaa haitata haiman omaa insuliinituotantoa ja aiheuttaa sokeritaudin. Pikkulapsilla on vatsassa ohuet limakalvot, mutta herkkävatsaisuus ei ole tuntematon juttu monelle aikuisellekaan. Yleensä vain aina puhutaan maidon pastöroinnista, joka on aivan kelvollinen varotoimenpide, mutta harvemmat tietävät homogenoinnista , joka on täysin turhaa ja vieläpä käyttäjilleen vahingollista.
Luomumaito on pastöroitua mutta homogenoimatonta. Suosittelen.
- NomNom
koko ikäni olen juonut käsittelemätöntä maitoa ja mitään ongelmia ole ollut.
ja käsittelemätön maito on parhainta mitä on - Juntti
Vekkuli juttu,mutta kaikki helvekon allergiat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti ruoan "puhtauden" mukana.Meikäläinen,50-luvulla syntynyt joi sitä lypsylämmintä maitoa ekat n.20v elämästään ja vieläkin elossa!
- LXÖV,XÖ,VÖX
Näin on ...AMEN!
- milkman
Raakamaidon ystävä olen minäkin. Nyt vaan alkoi epäilyttää, kun viime mökkireissulla me kaikki maatilalta haettua raakamaitoa juoneet saatiin vatsavaivoja. Saattoihan se tulla muustakin, mutta kun vatsavaivoja tuli vain ko. maitoa juoneille. Aiemmin ei ole kyllä ollut mitään..
- maidoton
no mihin unohdettiin nämä ihmiset jotka eivät vain voi juoda maitoa tai käyttää maitotuotteita saamatta heti vatsanturvotuksia,ilmavaivoja lievää pahoivointia, iho-ongelmia...
itse päätin kokeilla aikanaan lopettaa maitotuotteet koska ihoni oli huonossa kunnossa ja maitotuotteista sain loppupäiväksi vatsanturvotusta ym. mukavaa.
nyt selkeitä "tuloksia" havaittavissa. iho voi SELKEÄSTI paremmin, suolisto toimii paremmin, kaikin puolin parempi olla.
se on vain silkkaa "maitopropagandaa" että sitä maitoa pitäisi juoda kuin vasikka. lapsille juu voi juottaa sitä maitoa, mutta aikuisuuden kynnyksellä sen maidon lipittämisen voi lopettaa.
itse olen korvannut maidon ihan soija"maidolla" jotta saisin sitten niitä vitamiineja yms..ilman ikäviä sivuvaikutuksia.
maitotuotteiden käytön lopettamisen myötä myös sokerinhimoni on laantunut..suosittelen kokeilemaan. - maidollakippis
Se on riski nykyisin, kun navetat ovat maitotehtaita, eikä lehmiä hoideta ja valvota yksilöllisesti. Ennen tiloilla oli muutama lehmä, ja isäntäväki tiesi tarkkaan, jos lehmässä tai sen utareissa oli jotakin vikaa. Nykyajan maitotehtaassa utaretulehdus hoidetaan, varoajan aikana maitoa ei panna säiliöön, mutta sen jälkeen se sinne hujautetaan, oli eläin paranrunut tai ei. Myös nykyajan automaattipesu vaatii tarkkaa valvontaa, ja koneitten asennus saattaa tuottaa uskomattomia bakteeripesiä, joihin pesu ei ulotu.
Lopuksi pikku tositarina. Tapahtui n. v. 2010. Meillä oli lypsykarjaa, ja maitoauto tuli pihaan, kuskina joku varamies, kun vakikuski oli lomalla. Oli siis kesä. Uusi kuski pani auton imut päälle, mutta ei huomannut, että se säiliö, johon hän maitoa veti, tulikin täyteen. Jonkinlaisesta varoventtiilistä alkoi pursua maitoa pihaan. Ja sitä tuli paljon. Auron lähdettyä pihassamme oli pieni maitojärvi. Kun maito oli imeytynyt maahan, aloimme ihmeissämme katsella, mitä kokkareita jäi maan pintaan.
Kokkareet olivat mustia, ruskeita ja valkoisia tai niiden kaikkien sekoituksia. Koska tiesimme varmasti, etteivät ne olleet peräisin meidän maitosäiliöstämme, ainoaksi vaihtoehdoksi jäi maitoauto. Autot pestään automatiikalla meijerissä, mutta ilmeisesti pesu ei aivan joka paikkaan, kuten korkealla olevan varoventtiilin rakenteisiin yllä, sillä sieltä kokkareiden täytyi olla peräisin. Hetken ajattelin, että kokoan niitä purkkiin ja pakastan ja esittelen sopivan tilaisuuden tullen meijerin edustajalle, mutta tekemättä jäi, valitettavasti.
Itse olen koko ikäni juonut raakamaitoa. Lehmien lähdettyä kokeilin homogenoitua kaupan maitoa, mutta sitä ei vatsani sietänyt. Onneksi homogenoimaton luomumaito sentään käy. Ja eräs amerikkailainen tutkimus, joka tehtiin tosin pikkulapsilla, antoi tuloksen, jonka mukaan homogenoidun maidon käyttö aiheuttaa sokeritautia. Pastörointi ei aiheuta ongelmia. - Jussuf (se sama)
Suomen maaseudulla arvostetaan raakamaitoa, ja sitä myydään yleisesti "lähimaitona" talosta taloon. Ainoat sallitut lisäaineet ovat maatalon poikien eritteet joita he innokkaina maitotonkkiin käyvät laskemassa. Virtsa antaa mainion pikantin makuelämyksen tälle luomutuotteelle!
- Raakamaito.
On uskomustuote, joka ei tuo mitään terveysetuja.
- meillä nokiallakin
Kannattaa juoda sitä vesijohtovettä, sehän on aina niin puhdasta...
Siispä mahdollisuus sairastua on ihan mistä tahansa, raakamaito ei liene siellä vaarallisimmasta päästä. - Usvaa pukkaa
Olen juonut yli 20 päisestä navetasta tullutta raakamaitoa joka päivä ja en ole tähän päivään saakka sairastanut mitään, joka johtuisi juodusta maidosta.
- Antero.
Ei siitä toki normaalit ihmiset sairastu, enintään jotkut ylihygieeniset uusavuttomat multiallergia monivammaiset. Normaalille ihmiselle raakamaito on erinomainen ja terveellinen juoma.
- ilman maitoa parempi
Turvallisinta ja terveellisintä on kun ei juo minkäänlaista maitoa. Ei maito ole mikään välttämätön juoma ja sen voi jättää aivan hyvin kokonaan pois.
Maitoon pitäisi laittaa korkeampi vero kuten virvoitusjuomiinkin, ja sen kulutus vähemmäksi sillä keinolla.- terveysmaito
Nimimerkki "ilman maitoa parempi", et sitten viitsinyt perustella näkemyksiäsi lainkaan. Taidat olla niitä ihmisiä, jotka eivät syö/juo mitään pelkästään maun vuoksi. Tiedoksesi: makuaisti turtuu.
- OLETTE VELLIHOUSUJA
KAIKENLAISIA VELLIHOUSUJA TÄNNE KIRJOITTAA.
- wernerska
Ei sitä maitoa ole pakko juoda, jos ei halua tai uskalla, se on ihan oma valinta, kukaan ei kaada sitä väkisin teidän kurkkuunne.
- tattatattaraa
Mä syön ja juon kaikkea, joka ei haise pilaantuneelta... viimeisin mahatauti oli joskus 80-luvulla, kai(?)
Raakaa jauhelihaa vetelen näkkileivän päälle sipulin, sinapin ja grillimausteen kanssa ...suurinta herkkua minkä voin tietää;) raaka graavattu kala.
Mitä varovaisempi mies, sen kamalampi mahatauti... vatsan hyvää bakteerikantaa pitää treenata, hyvien pöpöjen ollessa vallassa voi syödä lähes mitä tahansa.
Thaikkulandiassa söin kaikkea mahdollista, yllättävää kyllä, mutta kärsin reissulla ummetuksesta;) Lienee syystä, että ruoka oli aika lihapitoista... - Nautiskelija myös
Mä en ole koskaan juonut olutta enkä juo. Käsittelemätöntä maitoa sen sijaan paljon. Hyvää on ollut maito.
- t:61330-Koskenkorva
Nautiskelija myös kirjoitti:
Mä en ole koskaan juonut olutta enkä juo. Käsittelemätöntä maitoa sen sijaan paljon. Hyvää on ollut maito.
Sama täällä: kusikuraa raahataan laatikkokaupalla kaupan tiskille mutta ravinteikas maito unohtuu,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Meillä oli Maitotila elämäni ensimmäiset 20v ja join suoraan lypsettyä maitoa vielä sen ollessa lämmintä,samoin teki 8 muuta sisarustani ja lukemattomat vasikat. Nyky ihminen on vain niin kaukana luonnosta ettei tavallaan edes ole osa luontoa vaan omatekoinen jumala joka määrää myös bakteereja ja muita pikku eliöitä.Ennen sanottiin että jos lapset on pikkasen sottasia ne ei myöskään sairastu niin herkästi,se ei tarkoittanut että ärsyttävät maton tamppaus vuorot olisi poistettu,tai kaksi kertaa viikossa otetut kovat kilpalöylyt ja uimiset lumihangessa joita nykyään pidetään Duutsonit tason temppuna ja ennen se oli ihan normi rituaali ja kun tuli saunaan sai jääkylmää vettä korvilleen ja pirtissä sitten sitä lämmintä maitoa suklaa joumaksi valmistettuna ,,nam.
- GamerGirl91
Ei oo riski jos juot samantien. Jo parin päivän säilömisellä tulee riskejä.
On muuten aika hauskaa sellainen asia, mitä olen katellut sivusta jonkin aikaa...
Ne perheet, joilla on lehmiä, niiden lapset on hoikempia. Syövät täysrasvaista käsittelemätöntä maitoa ja syövät kotiruokaa (on muuten isot annokset).
Kun taas rasvatonta lirumaitoa juovat on kummasti pyöreämmässä kunnossa.- terveysmaito
Tämä on totta. Raaka maito pitää nimenomaan juoda raakana mieluiten heti sen päivän aikana, kun se on lypsetty. Se on luonnontuote!
- terveysmaito
Ai että oikein riski vai? Sain juoda isovanhempieni (maanviljelijöitä) luona lapsuusvuosinani AINA ''raakaa'' maitoa suoraan navetasta. Se oli taivaallisen hyvää. Mitään jälkiseuraamuksia ei ollut eikä tullut.
- time 78
ai et tämäki on sitte rantautunu suomeen tämähän on ´murrican mallia kieltolaki raaka maidolle no nämä amerikkalaisethan meille on paras antamaan terveellistä esikuvaa
- urts
ja rikoo on riskillä ruma
- juonjuonkaikenjuon
Tienkin se on riski, tyhmäkin sen tajuaa.
Silti sata vajakkia vastaa että olen syönyt paskaa enkä kuollut.
http://funnyasduck.net/wp-content/uploads/2013/03/funny-george-carlin-think-how-stupid-average-person-is-half-stupider-quote-pics.jpg - Anonyymi
Kampitetaanko kuvitelluilla riskeillä raakamaidon myyntilukuja ja näin koitetaan saada kaikki markkinat itselle?
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti316171Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2312122Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori611669- 991518
Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks131417Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1741360- 531094
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2001038- 30991
Kristinuskon arvot käyttöön
Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric284948