On ollut kiistelyä siitä, että onko haitallista savuhormeille, jos kuivattaa klapeja takan pesässä.
Sain tällaisen kuivatusohjeen tuttavaltani. Aloitan kuivatuksen yleensä n. 10 tuntia sen jälkeen kun olen saanut edellisen pesällisen poltetuksi.
Aina tällaiseen aikatauluun ei pysty. Nyt lähden viikoksi taas työpaikkakunnalle ja olisi tarve laittaa jo aikaisemmin puut kuivumaan. Pelkään tietysti sitä että puut syttyvät itsekseen palamaan.
Kuivattaessa tulee kosteutta myös tulisijan oveen (lasi-ikkuna). Siitä siinä pyyhin useampaan otteeseen pois. Savupellin olen pitänyt kiinni, koska muutenhan lämpö häviää harakoille.
Polttopuiden kuivaus tulipesässä
18
661
Vastaukset
- Puulämmittäjä.
Keskinkertainen provo, tai ehkä vähän sitä huonompi.
- Erkkiiii1956
Mikäs siinä oli provoa?
Jos ei kuivaa puuta ole saatavana, vaan kaadettu juuri äsken keloa polttopuuksi, joka on vähän kosteaa.
Veli on peloitellut hormin rapautumisesta.
Korostan, että minulla on sama kuivatustapa käytössä mökilläkin. Puuvaja n erittäin pieni ja varastokäytössä. Toinen käyttöpaikka on muijan kakkosasunto, ja sielläkin on surkeat tilat polttopuille. Tuo talo on ostettu hiljattain ja siinä on sähkölämmitys ja yksi varaava takka.
Puulämmitystietoni on hiukan hunningolla, vaikka synnyinkodissani sellainen onkin. Olen nyt asunut yli 40 v kerrostalossa vakituisesti.
- .........
Käänteispalokattilassa käytän ihan samaa systeemiä. Pistän puut pari-kolme tuntia etukäteen pesään ja vaikka ne muutenkin ovat ihan riittävän kuivia, ne enisestään kuivuvat ja lämpiävät.. Ja sytyttäminen on sen jälkeen todella helppoa, rutikuiviin ja lämpimiin puihin tuli syttyy helposti. Joskus, vaikka tulen sammumisesta on kulunut jo puoli vuorokautta, niin puut alkavat pohjata hiiltyä ja syttyä. No ei sitten muuta kuin puhallin päälle ja tulet ovat pesässä ilman tulitikkujen käyttöä. Hormissa kun ei ole sulkupeltiä, niin ei tuo itsesytytys aiheuta ongelmaa.
Jos polttopuut jäänet hieman kosteiksi, on tuosta vieläkin suurempi hyöty, märkien puiden sytyttäminen kun tunnetusti on tuskaista puuhaa. - nerokas
Miten mahtaisi toimia puukuivuri? Takan vieressä voisi olla 100-asteinen sähköllä lämmitettävä säiliö puille. Höyryä toki tulisi, mutta se olisi huoneilmassa lämpöä antamassa. Höyry ei menisi takan rakenteisiin eikä hormia rapauttamaan.
- Erkkiiii1956
Taitaisi kuluttaa sen verran lisää sähköä että puulämmityksestä ei enää hyötyisi mitään rahallisesti.
Mökin "tontilla" on toistakymmentä ha metsää, ja siellä on paljon puuta, jonka voi käyttää polttopuuna. Jostain syystä monia kuusia kuolee pystyyn, ja lisäksi vieläkin on tapaninpäivän (2012) myrskyn kaatamia puita jonkin verran jäljellä. Osasta niitä sahattiin lautoja. Mökiltä olen siis käynyt kaatamassa muutaman pystyyn kuolleen puun, sahannut ne moottorisahalla pölkyiksi ja halkaissut kirveellä klapeiksi. Sitten olen kuskannut vajaan m3:n kerrallaan kaupunkiin autolla. Minulla on takan kylkeen muurattu puuteline. Takanpuoleinen reuna lämpenee jonnekin 45-50 asteen paikkeille ja tilaa on noin 4-5 pesälliselle puita, jotka kestävät minulla noin viikon herkästi (kun en joka päivä lämmitä kuitenkaan, vaikka kuinka kylmä olisi).
Ihan märkää puuta tuohon ei viitsi kantaa, mutta kyllä se takkaan laitettaessa on aika rapeaa kamaa syttymään. En tiedä, minkä verran tuossa sitten oikeasti märät puut kuivuisivat, mutta tuskin siitä nyt haittaakaan olisi.- kiinnostunu3
Erkkiiii1956 kirjoitti:
Taitaisi kuluttaa sen verran lisää sähköä että puulämmityksestä ei enää hyötyisi mitään rahallisesti.
Mökin "tontilla" on toistakymmentä ha metsää, ja siellä on paljon puuta, jonka voi käyttää polttopuuna. Jostain syystä monia kuusia kuolee pystyyn, ja lisäksi vieläkin on tapaninpäivän (2012) myrskyn kaatamia puita jonkin verran jäljellä. Osasta niitä sahattiin lautoja. Mökiltä olen siis käynyt kaatamassa muutaman pystyyn kuolleen puun, sahannut ne moottorisahalla pölkyiksi ja halkaissut kirveellä klapeiksi. Sitten olen kuskannut vajaan m3:n kerrallaan kaupunkiin autolla.Miten se sähkö menisi hukkaan sisäkuivauksessa?
- fyysikko
The_Rat kirjoitti:
Minulla on takan kylkeen muurattu puuteline. Takanpuoleinen reuna lämpenee jonnekin 45-50 asteen paikkeille ja tilaa on noin 4-5 pesälliselle puita, jotka kestävät minulla noin viikon herkästi (kun en joka päivä lämmitä kuitenkaan, vaikka kuinka kylmä olisi).
Ihan märkää puuta tuohon ei viitsi kantaa, mutta kyllä se takkaan laitettaessa on aika rapeaa kamaa syttymään. En tiedä, minkä verran tuossa sitten oikeasti märät puut kuivuisivat, mutta tuskin siitä nyt haittaakaan olisi.Kilo vettä tarvitsee kuivuakseen 2200 kWs. Suuruusluokkana tuon yksi kWh (3600 kWs).
Jos vesi haihdutetaan talvella kuivaan huoneilmaan, on se siinä huoneilmassa hyötynä ja tiivistyy sitten aikanaan ilmanvaihdon LTO-kennossa vedeksi. Vedeksi tiivistyneen höyryn energiasisältö palaa kokonaan LTO-kennossa ilman esilämmitykseen. Missä hukka? Ei missään, jos on LTO-laite. - kuivaa palaessaan
fyysikko kirjoitti:
Kilo vettä tarvitsee kuivuakseen 2200 kWs. Suuruusluokkana tuon yksi kWh (3600 kWs).
Jos vesi haihdutetaan talvella kuivaan huoneilmaan, on se siinä huoneilmassa hyötynä ja tiivistyy sitten aikanaan ilmanvaihdon LTO-kennossa vedeksi. Vedeksi tiivistyneen höyryn energiasisältö palaa kokonaan LTO-kennossa ilman esilämmitykseen. Missä hukka? Ei missään, jos on LTO-laite.Energiatasapainon kannalta on ihan sama että käyttääkö puun kuivaamiseen huonelämpö vai vasta palaessa takan lämpöä.
Kyse on enemmänkin siitä että saadaan hyvin palavaa puuta. Jos on hyvää puuta märän puun kaveriksi ja saa sen palamaan kunnolla, niin etukäteiskuivaamisesta ei ole hyötyä.
Ei voimalaitosten hakekenttiäkään kateta, siellä vaan potetaan sen verran enemmän tavaraa että kuivumisen vaatima energia tulee siitä polttoaineesta jota pesässä kuivaa palamisen yhteydessä. - Erkkiiii1956
fyysikko kirjoitti:
Kilo vettä tarvitsee kuivuakseen 2200 kWs. Suuruusluokkana tuon yksi kWh (3600 kWs).
Jos vesi haihdutetaan talvella kuivaan huoneilmaan, on se siinä huoneilmassa hyötynä ja tiivistyy sitten aikanaan ilmanvaihdon LTO-kennossa vedeksi. Vedeksi tiivistyneen höyryn energiasisältö palaa kokonaan LTO-kennossa ilman esilämmitykseen. Missä hukka? Ei missään, jos on LTO-laite.Ei ole sellaista laitetta v. 1979 rakennetussa hirsisessä kesämökissä (ei sähköliittymää) eikä käsittääkseni muijan v. 1991 rakennetussa sähkölämmitteisessä talossa - hän osti talon muutama kk sitten.
- Erkkiiii1956
kiinnostunu3 kirjoitti:
Miten se sähkö menisi hukkaan sisäkuivauksessa?
Sen käyttö näkyy laskussa lisääntyneenä sähkönkulutuksena -> Hukkaan menee! Millä sinä maksat sähkölaskusi? Raha ei kasva puussa. Jos lasketaan että puun saa itse hyvin halvalla, niin sitä voi polttaa hieman enemmän, jotta saa saman määrän lämpöenergiaa kuin kuivaa puuta polttaisi.
- fyysikko
Erkkiiii1956 kirjoitti:
Sen käyttö näkyy laskussa lisääntyneenä sähkönkulutuksena -> Hukkaan menee! Millä sinä maksat sähkölaskusi? Raha ei kasva puussa. Jos lasketaan että puun saa itse hyvin halvalla, niin sitä voi polttaa hieman enemmän, jotta saa saman määrän lämpöenergiaa kuin kuivaa puuta polttaisi.
Et vastannut miten. Väität vaan.
Jos huoneistossa poltetaan 60 W lamppua talvella, niin miten se energia menee hukkaan? Jos tuon lampun sijoittaa puukoppaan niin miten silloin menee se energia hukkaan? - Erkkiiii1956
fyysikko kirjoitti:
Et vastannut miten. Väität vaan.
Jos huoneistossa poltetaan 60 W lamppua talvella, niin miten se energia menee hukkaan? Jos tuon lampun sijoittaa puukoppaan niin miten silloin menee se energia hukkaan?Näkeehän sillä lampulla samalla vvvitun hyvin kun kuivattelee puita pärekorissa. Ainakin rahat menee hukkaan. Tässähän yritetään minimoida sähkölaitokselle menevää rahaa ja alentaa puullä sähkölämmitystalon kustannuksia.
Täytyypä siirtyä työvalaistuksessa päreisiin, niin ei tarvitse sitä sahkölamppuakaan poltella.
Energia ei ehkä mene hukkaan mutta rahat menee.
- noinkohan...
Olen itsekkin silloin tällöin kuivannut puuta pesässä, mutta koskaan ei ole tarvinnu laseja pyyhkiä.
Lumisia pökkelöitäkö olet latonu sinne tulisijaan?- Erkkiiii1956
Ei ole lumisia, mutta jotenkin tuoreita kuitenkin. Olenkohan kuivannut kuumemmassa pesässä kuin sinä? Lisäksi minulla on melkein aina täysi pesällinen kuivatuksessa. Melkein kaikki polttopuuni on kuusta.
Tuossa joku neuvoi laitamaan kuivaa puuta märän kanssa. Itse olen kokeillut niin, että poltan 1/2 - 1 pesällistä kuivaa puuta ensin melkein loppuun. Sitten toinen pesällinen kosteampaa. Se palaa vähän sihisten. Häkähälytin on myös muutaman metrin päässä takasta.
Tekisi mieli pyytää sinua katsomaan sitä märän takkaluukun lasin ihmettä. - Erkkiiii1956
Vettä ei tule lasiin jos avaa savupellin. Mutta silloin karkaa myös lämpö.
Mökillä kuivattelin veilä sunnuntaina puita pitämällä "juskan" kiinni kunnes lähdin kotiin. Silloin vedin pellin auki. Puut ovat kuivia.
Kaadoin yhden puun joka ei ollut vielä täysin kuivunut. Tuossa kuusessa oli neulaset vielä kiinni mutta täysin ruskeat. Tästä puusta sitä kosteutta tuli.
Sen jälkeen olen löytänyt myös pystykuivia isoja kuusia, joista yhden kaadoin ja sahasin pölkyiksi. Ne kuljetin tuolle toiselle kämpälle, muijan OKT:lle.
- elämänkesä
Voi elämän kevät, onneksi pian tulee kesä. Onko siellä pakko tuohustaa nyt talvella kun ei ole kunnon puita edes. Osta pari kuutiota sekahalkoja 45€/m3, et kai tuosta konkkaan mene. Ja nyt teet niitä puita kuivamaan pinolle pihaan ja sulla on jo kesäkuussa kuivat puut valmiina, ehkö jo toukokuussa kun on noita pystyynkuivaneita. Kyllä pystyyn kuivaneet palaa ihan sellaisenaankin aika hyvin jos eivät ihan lahoja ole.
- Erkkiiii1956
Onhan niitä elo-syyskuusa tehtyjä, mutta eivät ole vielä varmaankaan kuivia. Ensi talveksi kyllä. Pinon katteena vahvin on kattopellin pala. Kaikenmaailman halvat pressut menevät helposti rikki kun tuuli niitä vähän liikuttaa (jos on yritetty viritellä se pressu ilmavasti).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882148
- 1321812
- 1751445
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161331ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj191245- 351116
- 261078
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3231061- 781013