kokemuksia Turkish airl. lennoista

matkapörriäinen*

HEI!

Suunnittelemme ensi kesäksi omatoimimatkaa Alanyaan.
Onko teillä kokemusta tuosta lentoyhtiöstä?
kuuluuko esim ateria automaattisesti vai pitääkö se varata erikseen?

koneella on vaihto istanbulissa. onko lentokenttä siellä minkälainen?

Mitäkautta olette ottaneet taksin Alanyaan? knetältä vaiko etukäteen tilaamalla?
Entä taksimatkan hintahaarukka?

20

922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TurkHavaYollari

Ateria kuuluu hintaan, ei tarvitse erikseen varata. Vain hyviä kokemuksia THY:sta. No, joskus myöhästelee mutta niin kai kaikki joskus. Varaa riittävästi koneille vaihtoaikaa istanbulissa; vaihdat terminaalia kansainvälisestä kotimaan terminaaliin; tulee jonkin verran matkaa. Päiväaikaan passintarkastus vetää hitaasti muut turvatarkastukset. 1,5 h vaihtoajalla voi vetää tiukalle.

Iltakone saapuu usein Helsinkiin myöhässä. Huomioi sekin lentoja varatessasi.

Kentttä on iso mutta opasteita seuraamalla Atatürkin kentällä Istanbulissa pärjää kyllä. Mutta kesäkuun alusta Finnairkin lentää suoraan Hkistä Antalyaan ja hinnat samaa luokkaa kuin THY:lla. Eli jos saatte suoran niin ottakaa ihmeessä se; säästää aikaa ja vaivaa eikä tarvitse murehtia, ehtiikö vaihtaa Istanbulissa vai ei.

Takseja on kentällä jonossa mutta miksi maksaa kyydistä niin paljon? Katso esim 724transferin tiedot; aikataulutettu shuttle on 12€ Antalyasta Alanyaan ja priva-auto 49€. Jopa priva-auto on halvempi kuin taksi. Itse en käytä koskaan taksia vaan tuota 724transferia ja aina on toiminut hyvin.

• Lentoon vaan

Turkish Airlines on viimeisenä kahtena peräkkäisenä vuotena valittu Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi, joten se kertonee jo aika paljon yhtiöstä.
      Muut tiedot saitkin edelliseltä vastaajalta täysin asiallisina.

• CDO rules

Lentänyt Aasiaan 2 kertaa Istanbulin kautta,.väljät koneet,.hyvää ruokaa ja mahdollisuus Comfort luokkaan,.pienellä lisäpanostuksella.

Erittäin suositeltavaa!

• Käyttänyt THY

Kaikki juomat myös alkoholilliset , koskee väliä Helsinki-Istanbul-Helsinki. Turkin sisäisellä lennolla on tarjolla vain alkoholittomia juomia, nekin on ilmaisia.
      Suomesta ostetuilla lennoilla matkatavarat 30 kg ja käsitavara 8 kg, kannattaa tarkistaa vielä lentolipuista. Palvelu ja ruoka ihan hyvää.

• thy

viimeisen 4 vuoden aikana yli 70 lentoa thy:lla ja voin kehua thy:n palvelua ,koneita ja koko lentoyhtiota.
      Poikkeuksetta aikataulussa,hyvat jatkoyhteydet melkein minne tahansa,,istanbulin lentokentta on aika pieni ja helppo siirtya portilta toisella,kentalla hyvat p[alvelut myos,,mutta hiukan kallis paikka.

• Geegee.

Heips. itsellä on menolentona 14 tunnin lento, eli istanbulissa joutuu jokusen tunnin, n. 9 tuntia odottamaan, mutta joutuukohan siinä tsekkaamaan uudestaan matkatavarat vai? Lyhyemmillä lentoajoilla ei ikinä oo tarvinu, mutta mites nyt?

• 9+10

Onko sinulla jatko samana päivänä eli saman vuorokauden puolella? Silloin luultavasti et joudu tsekkaamaan uudelleen. Kerran lensin illasta ensin Antalyasta Istanbuliin ja seuraavana päivänä oli iltapäiväkoneelle jatko Helsinkiin. Silloin jouduin ottamaan tavarat ulos ja tekemään uuden lähtöselvityksen.

• Geegee.
        9+10 kirjoitti:

Onko sinulla jatko samana päivänä eli saman vuorokauden puolella? Silloin luultavasti et joudu tsekkaamaan uudelleen. Kerran lensin illasta ensin Antalyasta Istanbuliin ja seuraavana päivänä oli iltapäiväkoneelle jatko Helsinkiin. Silloin jouduin ottamaan tavarat ulos ja tekemään uuden lähtöselvityksen.

lähtö helsingistä klo 18.25 ja on istanbulissa kai joskus klo. 22.00 aikaan ja aamulla lähtee 7.00 aikaan lento istanbulista antalyaan, eli menee seuraavalle vuorokaudelle... Kai ne sitte jo helsingissä sanoo, että jos pitää ottaa ruumasta matkalaukut?

• 9+10
        Geegee. kirjoitti:

lähtö helsingistä klo 18.25 ja on istanbulissa kai joskus klo. 22.00 aikaan ja aamulla lähtee 7.00 aikaan lento istanbulista antalyaan, eli menee seuraavalle vuorokaudelle... Kai ne sitte jo helsingissä sanoo, että jos pitää ottaa ruumasta matkalaukut?

Kun itse olen lentänyt tuolla samalla iltakoneella, on minulla jatko lähtenyt Istanbulista noin 01 - 02 seuraavan vuorokauden puolella ja sen ovat selvittäneet kyllä suoraan Helsingistä. Kertovat kyllä, meneekö ne suoraan vai pitääkö ottaa ulos Istanbulissa. Jos menevät suoraan Antalyaan niin Antalyassa sitten kassi ulos sieltä reunimmaiselta onko-se-nyt-transfer-hihnalta =)

Tuo 000 törisee asiaa; jos et ole vielä varannut niin yritä saada inhimillisemmät lennot. Vai onko lähtö jo niin lähellä, että halvimpiin hintaluokkiin antaa juuri noita "mission imbossible" -lentoja, joilla saat asua välit kentillä. Joskus on käynyt itselle näin, että en ole halunnut maksaa sikahintaa ja olen sitten ottanut ennemmin todella köppäset lentoajat. Ajoissa varatessa antaa myös halvempiin hintaluokkiin ihan inhimillisiä lähtöaikoja molempiin suuntiin.

• Geegee.
        9+10 kirjoitti:

Kun itse olen lentänyt tuolla samalla iltakoneella, on minulla jatko lähtenyt Istanbulista noin 01 - 02 seuraavan vuorokauden puolella ja sen ovat selvittäneet kyllä suoraan Helsingistä. Kertovat kyllä, meneekö ne suoraan vai pitääkö ottaa ulos Istanbulissa. Jos menevät suoraan Antalyaan niin Antalyassa sitten kassi ulos sieltä reunimmaiselta onko-se-nyt-transfer-hihnalta =)

Tuo 000 törisee asiaa; jos et ole vielä varannut niin yritä saada inhimillisemmät lennot. Vai onko lähtö jo niin lähellä, että halvimpiin hintaluokkiin antaa juuri noita "mission imbossible" -lentoja, joilla saat asua välit kentillä. Joskus on käynyt itselle näin, että en ole halunnut maksaa sikahintaa ja olen sitten ottanut ennemmin todella köppäset lentoajat. Ajoissa varatessa antaa myös halvempiin hintaluokkiin ihan inhimillisiä lähtöaikoja molempiin suuntiin.

Lennot on varattu jo kk sitten ja siksi joutu ottaa tolla pidemmällä lentoajalla ton menon, ku pääsen lähtee vasta sillä iltalennolla ja paluu tiettynä päivänä ja taas helsingissä pitää olla tiettyyn aikaan päivällä että ehtii bussiin joka vie kotiin. Siksi vähän kökkö tuo menolentoaika, paluu onkin sitten sen 8,25 tuntia, joka just sopiva ja jää aikaa istanbulin kentällä passintarkastukseen, mut ei tarvii turhan kauaa venailla. Mutta kiitos neuvoista :D

Ja myös lentojen hinnalla suuri ero, eli toki mielummin maksan meno-paluusta 265 e kuin yli 600 e, vaikka lento aika kalliimmalla paljon lyhyempi :D

• +++000+++

Jos et ole varannut vielä lentoja niin katsoppa tarkkaan miten otat jatkoyhteydet, koska tarpeeksi ajoissa varatessa pystyy saamaan tosi hvyin sopivat lentoajat kumminkin päin.

Eli lento Hgistä jos mahdollista 13.20 ja jatkoyhteys n1.5 tuntia myöhemmin.

Takaisinpäin Antalyasta esim lento lähtee 11,20 ja iltalento Istanbulista Hkkiin. 1.5 tuntia vaihtoväli. Näillä systeemeillä ei tarvitse lähteä Alanyasta keskellä yötä.

Toinen vaihtoehto on säästää kuljetusten hinta ja vaihtaa yhtiötä Istanbulissa ja lentää Antalya- Istanbul väli joko Atlasjetillä tai Onurairilla, joilla kuuluu kuljetus samaan rahaan Alanyaan. Lähtö kolme tuntia ennen lentoa Alanyasta.

• ensiviikollalähtö

Täällä on kovasti peloteltu, että 1,5 h ei riitä vaihtoajaksi Istanbulissa...? Minulla on juuri toi klo 13.20 lento 1,5 h vaihtoajalla ja alkoi nyt hirvittää että ehdinkö koneeseen :(

• 9+10
        ensiviikollalähtö kirjoitti:

Täällä on kovasti peloteltu, että 1,5 h ei riitä vaihtoajaksi Istanbulissa...? Minulla on juuri toi klo 13.20 lento 1,5 h vaihtoajalla ja alkoi nyt hirvittää että ehdinkö koneeseen :(

Joskus riittää, joskus ei. Jos kone tulee myöhässä, jos passintarkastus hidasta, kuten Isanbulissa yleensä aina päiväsaikaan ja jos turvatarkastukset ei vedä niin voi olla, että ei riitä. Hyvällä tuurilla riittää. Itse olisin viime kerralla myöhästynyt jatkolennolta 1,5 tunnin vaihtoajalla. Törötin passintarkastusjonossa varmaan 40 minuuttia ja turvatarkastus ei vetänyt lainkaan. Toisin päin olen kyllä tullut tuolla vaihtoajalla ja aina olen ehtinyt. Pidetään peukkuja, että ehdit =)

• Her ay ordayım

Kyllä se riittää.
        Istanbulissa on ns. ulkomaalaisten vaihtojen linja, joka on tarkoitettu alle tunnin vaihtoajalle, mutta Turkkiin saapuessa kaikki pyritään ohjaamaan tälle linjalle.

Tie vie siis suoraan erilliseen passintarkastuksen ja turvatarkastukseen, ja takakäytäviä ja -portaita pitkin kotimaan terminaaliin.
        Jos aikaa kentälle saapuessa on yli 60 min, on tarkoitus kiertää ns. normaalia reittiä, eli yleiseen passintarkastukseen ja toiseen terminaaliin.

Viime reissullani aikaa oli 1h 25 min (Antalyaan) ja 1h 35 min (Helsinkiin), ja molemmilla kerroilla ehdin hyvin. Suurin osa Antalyan lennolle suuntaavista lähti väärään suuntaan kävelemään (eli takareitille meitä lähti vain 3, vaikka lennolla oli toistakymmentä suomalaista samalta Helsingin lennolta).

Kun siis poistut koneesta, kuuntele tarkkaan. Todennäköisesti portin edessä (tai sitten bussi-portilta johtavien liukuportaiden yläpäässä) seisoo virkailija joka huutelee 'domestic transfer - iç hatları'. Seuraamalla hänen ohjeitaan pääsette suoremmalle reitille, ettekä joudu kävelemään edestakaisin - saati jonottamaan pitkässä passijonossa.
        Jos bussiportilla ei ole ketään, kannattaa käydä kokeilemassa vasemmalle suuntaavaa reittiä. Opasteet passintarkastukseen/laukkuhihnoille/ulos ovat siis oikealle, mutta takareitti on vasemmalla. Kertaakaan reitti ei ole ollut kiinni sitä kokeillessani. Jos reitti jostain syystä onkin kiinni, joudutte kävelemään n. 200 metriä lisää. Reitin ollessa auki säästätte jopa 1 km.

• Kyl ehtii ku juoksee

Itsellä oli joskus 1,5 tunnin vaihtoaika, ja kone lähti Helsingistä tunnin myöhässä. Lopulta vaihtoaikaa jäi 22 minuuttia - eli käytännössä 7 minuuttia kun portti menee kiinni 15 min ennen lähtöä.
        Meitä oli 12 suomalaista samalla vaihdolla, ja bussista päästessämme pistimme juoksuksi. Passintarkastuksessa oli noin 200 metrin jono, mutta kun kerroimme virkailijalle lentomme numeron, päästivät he meidät diplomaattilinjalle.
        Juoksu jatkui kotimaan terminaaliin, ja turvatarkastukseen. Siellä taas jonosta ohi kun lennon numero selvisi.
        Lopulta meistä pääsi alkuperäiselle lennolle noin puolet, ja loput lensivät Antalyaan tuntia myöhemmin - ja syynä lennon vaihtumiselle oli ylibuukkaus, ei myöhästyminen.

• 3 h hyvä

1,5 h on liian lyhyt vaihtoaika Istanbulissa. Niin kuin monet ovat kirjoittaneet, se saattaa riittää jos kaikki menee hyvin tai sitten se ei riitä.
        Itse olen myös ohittelemalla jonoissa ja täysillä juosten ehtinyt juuri ja juuri Antalyaan menevään koneeseen. Ja vaikka itse ehdin koneeseen, niin matkatavarani eivät siihen samaan koneeseen ehtineet. Ne tuotiin minulle parin päivän päästä. Ei mikään unelma-alku lomalle.

• Kyl ehtii ku juoksee
        3 h hyvä kirjoitti:

1,5 h on liian lyhyt vaihtoaika Istanbulissa. Niin kuin monet ovat kirjoittaneet, se saattaa riittää jos kaikki menee hyvin tai sitten se ei riitä.
        Itse olen myös ohittelemalla jonoissa ja täysillä juosten ehtinyt juuri ja juuri Antalyaan menevään koneeseen. Ja vaikka itse ehdin koneeseen, niin matkatavarani eivät siihen samaan koneeseen ehtineet. Ne tuotiin minulle parin päivän päästä. Ei mikään unelma-alku lomalle.

Kuinkahan tiukka vaihto teillä sitten oli? Meillä tavarat ehtivät tuolla 22 min vaihdollakin mukaan.... Ja vaihto oli keskellä päivää kesäkuussa, eli ruuhka-aikaan.

• tuulanteisku
        3 h hyvä kirjoitti:

Viime kesänä koneemme lähti myöhässä,emmekä ehtineet Istanbulissa Antalyan koneeseen. Saimme vaivatta kentällä paikat kahden tunnin päästä lähtevään koneeseen ja matkatavaratkin tulivat nätisti perille.

• 3 tuntia hyvä
        Kyl ehtii ku juoksee kirjoitti:

Kuinkahan tiukka vaihto teillä sitten oli? Meillä tavarat ehtivät tuolla 22 min vaihdollakin mukaan.... Ja vaihto oli keskellä päivää kesäkuussa, eli ruuhka-aikaan.

Minulla jäi tuolloin noin 40 min. vaihtoaikaa. Kone saapui myöhässä Helsingistä Istanbuliin.
        Itselläni on ainakin huomattavasti levollisempi olo, kun vaihtoaikaa on kolmisen tuntia. Ei haittaa pienet myöhästymiset. Ehtii käymään rauhassa tax-freessä, vessassa jne. Ei tarvi ohitella eikä juoksennella.

• ÄÄH

Itse kökimme eilen 6h Istanbulissa kun en enää halunnut noita läpijuoksuja. Eivät nuo tullivirkailijat aina päästä siitä nopeasta passintarkastuksesta läpi.Olimme muutaman hengen porukalla ja odotus meni ihan hyvin kun pystytimme leirin joidenkin muiden lähtöaulaan ja päästiin sitten menemään kuka minnekin yhden vuorotellen jäädessä vahtimaan tavaroita. Ihanne olisi jos vaihtoon olisi joku 2-3h tai suorat lennot talvisin. Eiliselle päivälle tuli mittaa paikasta A paikkaan B 16h :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      108
      4876
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3972
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      213
      3886
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1386
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1364
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      171
      1361
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1145
    Aihe