Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Minkä ikäisenä lapsi yksin/kaverin kanssa jonnekin?

Kokemuksia....

Eli, meidän ainoa lapsemme menee syksyllä kouluun. Eskarissa kun juttelin tädin kanssa, sanoi että kannattaisi alkaa päästämään jo hiukan kulkemaan itsekseen ja harjoittelemaan yksin oloa kotonakin.
Eli sellaisia 500 metrin, maksimi 1 km matkoja...
Tai siis no itsekseen, ehkä enemmänkin jonkun kaverin kanssa.
Lapsemme ei koskaan ole vielä ollut minuuttiakaan yksin eikä mennyt mihinkään omakotitalomme pihalta, eikä kyllä pihallakaan ole yksin ollut, vaan kanssamme tai kaverin kanssa.
Lapsellamme on kännykkä, jonka sai lahjaksi...
Myöskään hän ei koskaan ole kotona ollut minuuttiakaan ns. yksin.
Missä iässä annoittte kulkea yksin kaverille esim. puolen kilsan matkan tai vaikka mennä kioskille/kauppaan (sinne olisi matkaa 800 metriä) tai leikkupuistoon (noin 500 metriä) ? Asumme syrjässä ja täällä ei ole mitään vaarallisia teitä ihan lähellä.... Lapsi on rohkea ja reipas luonteeltaan.

4

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------------

      Ihmettelen suuresti, miten olette pitäneet lapsenne noin tarkkoin vartioituna noin pitkään. Antakaa nyt ihmeessä jo hieman siimaa. Tulee koulun aloituskin rankaksi, jos joutuu yllättäin ottamaan valtavasti vastuuta, eikä siihen ole harjoiteltu ajoissa.

      Lapseni käveli esikoulun ajan kahden kilometrin esikoulumatkan yksin molempiin suuntiin. Sitä ennen hän oli jo ollut yksin kotona lyhyitä hetkiä, esimerkiksi pienen koiranulkoilutukseni ajan. Lähimetsässä hän on leikkinyt kavereiden kanssa ilman aikuista jo ikuisuuden ja eipä häntä tuossa pihallakaan ole vahdittu sen kummemmin enää vuosiin.

      Ennen eskari-ikää on siis kaikki nuo tehty ja hyvin on mennyt.

    • HÄH??????

      TÄH? Siis ihanko on luvallista että lapsi menee YKSIN eskariin????
      En ole kyllä koskaan kuullut, vaan olen luullut että sinne on PAKKO vanhemman viedä ja vanhemman sieltä hakea?
      Enkä tiedä ketään joka yksin menisi ja tulisi eskarista!
      En, vaikka asuisi 50 metrin päässä.
      Koulu on eri asia, mutta eskari!?
      Minä luulen että tulisi kova haloo jos joku ei itse toisi eskariimme lasta ja hakisi pois, en usko että olisi edes mahdollista.

    • Ei todellakaan

      Minun tietääkseni päivähoitolaki vaatii, lapsen tuo täysi-ikäinen ihminen (ennalta sovittu) ja hakee myös, päiväkodista ja eskarista.
      Ei ole mahdollista eskarilaisen kulkea itsekseen.

      • jos käy

        pelkkää esikoulua eikä jää hoitoon niin kyllä on mahdollista kulkea yksin.Siinä täytyy vain allekirjoittaa lappu missä vastuu poistuu päiväkodilta,sitä ennen eivät päästä yksin.Näin ainakin täällä etelä-suomessa päin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe