Paras lääke

paniikkihäiriöön?

Mikä on mielestäsi paras lääke paniikkihäiriöön? Oon syöny n. vuoden cipramileja, ja silti AHDISTAA, en voi maksaa kaupassa jos mieheni on vieressä, en voi kuvitella meneväni töihin, en työhaastatteluun, en MIHINKÄÄN!!! Ja yrittää nyt sitten tän VITUN PASKA ONGELMAN kanssa elää!!! Kaikki alkoi siitä kun tulin raskaaks ja jäin lapseni kanssa kotiin vuosiks. Välillä tuntuu että paras olis mennä junan alle, kun en voi varmaan ikinä elää normaalia elämää. Vai onko mulla toivoa? Jos lääkkeeni onkin väärä? Tiedän että cipramil jota nyt syön (vain 20mg/vrk), auttaa vähän, mutta ei niin että voisin ELÄÄ!!!! Olis tiistaina työhaastattelu joka todella kiinnostais, mutta joudun jättään väliin, koska mua AHDISTAA!! Kiitos paniikkihäiriölle kun PILASI MUN ELÄMÄN!!

48

25862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käännä se pois

      ..on paras yhdistelmä ollut minulle tuossa tilanteessa.

      Haukoin henkeä omassa sängyssäni oman kullan kainalossa, enkä voinut tehdä muuta kuin itkeä. Ei ollut enään mitään paikkaa, minne paeta. Ja se oli hirveintä :-(

      Koko elämä oli riekaleina. En voinut mennä ulos enkä voinut olla sisällä. Tilanne oli kestämätön.

      Kunnes menin lääkäriin ja sanoin, että nyt saa loppua! Lääkäri oli samaa mieltä ja aloitin Zoloftin syönnin.

      Kaksi viikkoa meni enkä sen koommin ole saanut paniikkikohtausta. Sanokoot kuka tahansa mitä tahansa mutta mun paniikkihäiriö oli tuolla korjattu!

      Nyt pidän koulutuksia ja palavereita eikä paniikkia enään tule. Jännitys toki aina on mutta niin pitääkin.

      • pirkko

        olen muiltakin kuullut paljon hyvää. Hieno homma sinulle! Kiinnostaa se, otitko Zoloftia ja Xanoria samanakaisesti, olen ymmärtänyt, että Xanor on enemmänkin täsmälääke. Myös se kiinnostaa mitä tämä lääkitys kuukaudessa kustantaa.


      • Marina
        pirkko kirjoitti:

        olen muiltakin kuullut paljon hyvää. Hieno homma sinulle! Kiinnostaa se, otitko Zoloftia ja Xanoria samanakaisesti, olen ymmärtänyt, että Xanor on enemmänkin täsmälääke. Myös se kiinnostaa mitä tämä lääkitys kuukaudessa kustantaa.

        Mieheni käytti pitkään Alproxia paniikkihäiriöön. Auttoikin hyvin, kunnes tuli riippuvaiseksi lääkeestä, toleranssin kasvaessa määrät olivat isoja. Hän ei muista lääkeistä apua saanut.

        Alkoi tulla muita ongelmia bentsojen syönnistä, esim muisti pätki tosi pahasti. Lopputuloksena oli hänen itsemurha.
        Tämän kirjoitin siksi, että en kenellekkään toivoisi vastaavaa tapahtuvan. Karttakaa bentoja, jos vain voitte.


    • Kalle

      ite käytin seroxattii ja pystyin elää kyl ihan normaali elämää. kannattaa tosiaan harkita lääkkeen vaihtoo jos oot vuoden syöny ja vieläki ahistaa. kyllä se elämä vielä siitä kirkastuu. pitää vaan jaksaa uskoo huomiseen!

    • lievempi oireinen

      älä hermostu ,mullakin oli paniikkihäirioireita,
      välillä tuntui ,että kuolen justiinsa ja happi
      loppuu.Ny olen vähän yli neljäkymppinen ja oirei-
      ta ei ole enää .Kyllä sulla on toivoa paremmasta,
      vaihda lääkitystä ja asennoidu oikein oireisiisi.
      Ne on kamalia mutta hae todellakin apua.Syö
      vahvaa B vitamiinia lisäksi niin minäkin tein.
      Tsemppiä sulle ,älä luovuta.

    • Maza

      Kannattaa kokeilla luonnonlääkkeitä. Sopivia tuotteita ovat E-EPA ja karnosiini. Yhdistelmää voi vahvistaa syömällä samalla magnesiumia ja sinkkiä. Asiasta on paljon kokemusperäistä tietoa palstalla Tukiasema. Merkittävin tuotteita myyvä yritys Suomessa on Bio-Vita, jonka sivuilla on paljon tietoa asiasta.

      Minä pääsin eroon paniikkihäiriöstä näillä tuotteilla muutamassa viikossa. Olen kärsinyt siitä yli 20 vuotta.

    • Ananas

      On mahdotonta sanoa täällä internetin maailmassa, et mikä on paras lääke paniikkihäiriöön. Se on lääkärin (mielummin erikoislääkärin) tehtävä määritellä jokaiselle potilaalle paras mahdollinen lääkitys ja annostus...

      Itselleni lääkäri (psykologian erikoislääkäri) määräsi aluksi Seroxat-lääkkeen, joka aloitettiin 10 mg päivittäisellä annostuksella. Annostusta lisätään (LÄÄKÄRIN MÄÄRÄYKSESTÄ) kuukausittain 10 mg, kunnes hyvä elämän "tasapaino" löytyy.

      Yleensä sopiva annostus löytyy 10-50 mg:n väliltä. Itselläni sopiva annostus löytyi jo ensimmäisen lisäyksen jälkeen, eli 20 mg päivässä.

      Myöhemmin lääke vaihdettiin Optipar-merkkiseksi hinnan takia, vaikuttava aine on sama kuin Seroxatissa. Nykyisin apteekkarillakin olisi ollut velvollisuus tarjota tätä edullisempaa vaihtoehtoa, mutta lääkärini kirjoitti suoraan reseptin Optiparille.

      Lääkitys on kohdallani jatkunut jo 2,5 vuotta, hyvällä menestyksellä. Kohta alkaa olla aika kokeilla omia siipiä, ja ruveta vähentämään lääkitystä hallitusti. Lopulta lääkitys lopetetaan kokonaan.

    • Mimmu

      Itse olen sairastanut paniikkihäiriötä ja masennusta 17-vuotiaasta lähtien, nyt olen 41-vuotias. ELämä ei suinkaan ole ollut pelkkää kärsimystä kun pahimmista oireista (jotka olivat todella pahoja) selvittiin, olen työkykyinen ja suhteellisen tyytyväinen elämääni. Lääkitystä on kokeiltu monenlaista, mutta minulle parhaaksi yhdistelmäksi on osoittautunut Cipramil 30 mg ja Suprium 50 mg. Tämä on tietysti yksilöllistä ja lääkärin kanssa keskusteltava. Näillä keinoin olen selvinnyt niinkin pahoista jutuista kuin äitini kuolema, työttömyys ja asunnon menetys. Lisäksi tarvitaan pirusti sisua ja luottamusta tulevaisuuteen! Eli voit ikinä elää normaalia elämää, usko siihen. Pahimpina aikoina silloin alussa en itsekään tahtonut uskaltaa edes ovesta ulos. Pienin askelin eteenpäin ja tsemppiä!

    • xanorronax

      Lääkäriltä voit saada paniikkihäiriöön vain kolmea toimivaa lääkettä ja nämä ovat Xanor, Xanor ja Xanor. Jos saat jotain muuta, niin harkitse syvästi ja hartaasti sotketko pääsi.

      • Paniikkinainem

        Aivan samaa mieltä😍😍😍


      • Anonyymi

        Minulla alkoi paniikkihäiriö 21v työpaikalla, nyt olen 67v ja viimein kohtaus oli tänä syksynä. Lääke on sitalopraam. Mutta on mulla somaattisia sairauksia. En ole ajatellut itsemurhaa. Enkä tupakoi enkä juopottele.elämäni muuten on aika tasaista.


    • Artsi4365

      Bentsot kuten xanor toimii parhaiten paniikkiin. Mutta jokapäivä ei kannata niitä ottaa koska annokset tuppaavat kasvamaan. Ja kyllä niillä koukkuun itsensä saa.

      • Anonyymi

        Bentsot täysin ylivertaisia paniikki ahdistuksen hoidossa,lääkärit on vain koulutettu bentsofobisteiksi,eipä niitä juuri muualta saa kuin katukaupasta !
        Halpa ja hyvä lääke,huono yhtälö lääketeollisuudelle !


    • Seppo60v

      Tiesitkö että tämä mainitsemasi lääke on bentso eli keskushermostoon vaikuttava).
      Lääkäri määräsi minulle Alprox nimisen lääkkeen, joka on mainitsemasi Xanor:in rinnakkaislääke. Itse käytin tuota 25 vuotta 4 - 5 tablettia vuorokaudessa. Ajoin lääkken alas puolessatoista viikossa. Vieroitusoireet olivat kuin heroiinin käyttäjällä ja kestivät noin puolitoista viikkoa. Lääkäri ihmetteli miten pystyin tuohon, mutta kuultuani lääkkeestä päätin alasajaa sen. Mikäli käytät alkoholia niin lääkkeen vaikutus kaksinkertaistuu !!!.
      Juttele lääkärisi kanssa muista vaihtoehdoista, jotka eivät ole bentso-pohjaisia.
      Bentsot tappaa hitaasti, mutta varmasti !!!

      • tupakanlopetusolihelppo

        En oikein usko 25v ja puolitoista viikkoa lopetus ja miten voit tietää heroinistien vieroitukset oletko käyttänyt niitäkin,mitä olen lukenut järkeviä tapoja ajaa alas niin 1-2 vuotta riippuen annostuksesta4 pilleriä ei sano mitään annostuksesta paitsi min. on silloin 1mg/pv tai 8mg/pv.Äkkilopetus voi olla äkki hengenlähtö potilaalle.Ablodit jos totta.


      • Seppo60v

        Tuota aiempaa kommenttia kirjoittaessani en tiennyt miten bentsojen vierotusoireet sekoitti pään.

        Tässä lääkkeen alasajo (3 pv/3 tbl, 3 pv/2 tbl, 5 pv/1 tbl) eli 11 päivää. Liian nopea alasajo josta seurauksena epilepsiatyyppinen kohtaus. Sairaalassa neljä päivää ja nyt sairauslomalla.

        Olin Minnesota-hoidossa, joka on alkoholistien, lääkeriippuvaisten, sekakäyttäjien, huumeriippuvaisten ja läheisriippuvaisten hoitokeskus. Siellä kaikki päihderiippuvaiset hoidetaan saman metodin mukaan, koska sairaus on sama.
        Tästä syystä voin sanoa tietäväni jotain huumeista ja niiden vierotuksesta.

        Seurava lainaus on infotilaisuudesta "Kaikista pahin on vierotus bentsodiatsepiineista. Siihen verrattuna opiaattivierotus (heroiini) on kuin lievä länsituulahdus".

        Varokaa bentsoja.


      • Aloittelevavieroittautuj

        Tuolla sanoilla jokaisen heroinistin pitäisi pystyä helposti lopettamaan silti kun katsoo bentsoa lääkkeenä käyttäviä ja heroinisteja niin heroinistit näyttää ulkoisesti ainakin paljona pahemmilta ja se tärinä niilläkin joita nähnyt joissain dokumenteissa ei näytä ollenkaan länsituulelta.Miksi heistä harvat silti onnistuu alkoholin on varmaan useampi pystynyt lopettamaan kuin heroinin,Tietääkseni Xanor on ihan eri vaikeus kuin diapam lopetuksessa mitä lukenut.Toi minnesotahoito on ameriikassa kuuluisa varmana rankka tapa tehokas jos jää eloon.Hienoa ja onnea lopetuksestasi älä ratkea uudestaan.


    • Artsi5476

      Bentsot toimii parhaiten, jos ei tarvi joka päivä niitä käyttää. Masennuslääkkeet auttavat noin 2/3. Lääkkeen merkki on vain kokeiltava, mikä sopii. Ollaan niin erilaisia et lääkäritkään ei sitä merkkiä tiedä.

      Pelkkien pillereiden varaan on turha laskea. On tehtävä itsekin asioille jotain.

    • Ajatuksia1234

      Lohduta itteäs sillä, että onneksi ei ole masennusta, se on vielä pahempaa. Jos sulla on pelkkä ahdistus, niin helpollakin pääset, en nyt halua olla ilkeä. Et myöskään kuulosta ihan mahdottoman toivottomalta, kun kuiteskin mietit työhaastatteluita. Varmasti selviät vastaisuudessakin, olethan selvinnyt sen kanssa jo vuosia

      • U-96

        25 vuotta alproxia, xanoria syöneenä tiedän, että alle vuoden ei ole mitään mahdollisuutta ajaa lääkettä alas. Epileptiset kohtaukset tulevat varmasti, lisäksi mikäli lääke toimii, kannattaako sitä lopettaa. Minulla on pysynyt 3m/pv annos lähes 20 vuotta, siinä 5 vuoden alku kokeilussa tuli todettua, on vain alpratzolaami, mistä on hyötyä pahaan ph.


      • Anonyymi
        U-96 kirjoitti:

        25 vuotta alproxia, xanoria syöneenä tiedän, että alle vuoden ei ole mitään mahdollisuutta ajaa lääkettä alas. Epileptiset kohtaukset tulevat varmasti, lisäksi mikäli lääke toimii, kannattaako sitä lopettaa. Minulla on pysynyt 3m/pv annos lähes 20 vuotta, siinä 5 vuoden alku kokeilussa tuli todettua, on vain alpratzolaami, mistä on hyötyä pahaan ph.

        Ei kannata hyvää lääkettä lopettaa,lääkärit tekevät sen puolestasi ja lääketehtaan pompoteltavina määräävät sikakalliita lääkkeitä !


    • monirajoitteinen

      Aloitus jo 2004 tuskin lukee mutta monia muita joilla samanlaisia vaivoja kiinnostaa silti itsella suurin probleema on nyt sosiaaliset jännitykset,kenkkumainen vaiva.

    • sydämmensyke

      Kompaten edellistä. Kokemuksia! Jännitä töissä tilanteita, joissa joudun pitämään esim aamuvuorolaisena raporttia iltavuorolaisille. Minulla on propral lääkitys, jota köytän tarvittaessa. Ja ne auttavat hyvin. Mutta on paljon tilanteita, etten pysty ennakoimaan että koska pitäisi ottaa pitäisi ottaa lääke. En siis käytä propral 40mg kun tarvittaessa 15-30min ennen tilannetta minkä tiedän jännittävän. Jännitys ei ole pientä tykytystä vaan sydän laukkaa miljoonaa ja sataa. Päässä humisee ja päätä kääntäessä se ainakin tuntuu kuin nykisi. Yllättävät tilanteet mitä pelkään että nään esim kaupassa/kaupungilla jonkun kenen kanssa pitää alkaa puhumaan ja guleekin tämä kohtaus. Silloin hymyileminenkin on vaikeaa kun suu värisee ja näytän vakavalta. Kaikkien ihmisten kohdalla näin ei käy mutta toisinaan. Silloin tavallaan pelkään mennä asioille, kun en ikinä tiedä ketä tulee vastaan. Olisi esim venlafaxin tälläinen mikä vaikuttaisi esim juuri tuohon sydämmen sykkeeseen. Minulla on muuten alhainen verenpaine ja pulssi, ettei ihan turhaan aina viitsisi ottaa propraalia. Ennen suurin ongelmani tällä saralla oli punastelu ilman syytä, 6vuotta sitten minulta leikattiin sellaiset hermot mitkä vaikuttaa punasteluun, sain tästä täyden avun, ei yhtään punastelia sen jälkeen.

    • Velou

      Xanor tai Rivatril.

      • Oopamoot

        Ja tämä ihan narkaamista ...joo minäkin ihan panikoin jos en saa heti betsoja. Nyt menee jo 300mg opamoxia päivässä..


      • Taistoo

        Kolarin jälkeen iski paniikkihäiriö Sitä ennen kaikki ok. 10v. Ravasin lekurissa kaikki lääkkeet vaihettiin vuoden välein ei mitään apua. Kunnes koitettiin 10mg diapamia 30v. Oon syönyt apu tuli. Heti ahistus pelot hävis. En yritä edes päästä eroon niistä. 1 päivässä ja menoksi. Toisille autta joku toinen mulle tää.!!!!!!!


    • vapautunut1

      mul on lääkityksenä 25 mg pamit päivässä paniikkihäiriöö ja lyrica 225 mg päivässä. pysyy tolla ainaki jokapäivänen outo ahdistuneisuus poissa ja kohtaukset kurissa. eli vanha diapami toimii hyvin ja on kyl oikee hengen pelastaja:)

    • Mielisairaanhoitajat

      Kylmä suihku ja ruumiillinen työ.

      • vieroitustaopetteleva

        Siellä puhuu asiantuntija nämä kuurit sopivat vain rambo-miehille ja aika harva meistä on sellainen joten ainoa oikea tapa erittäin hidas lopetus vähentämällä ja samaan aikaan potilas tarvii myös henkistä tukea etenkin läheisiltään ja jos on töissä niin työkavereiltaan.


      • Anonyymi

        vedä kiikku


    • Ettäsilleen

      Ihan turha pelästyä paniikkikohtauksesta. Se on ihan vaaraton. Kovin kauan ei kukaan jaksa paniikkityötä tehdä ja kohtaus loppuu omia aikojaan, paitsi ehkä joku maratoonari jaksaa. Paniiikki ei tapa tms ja tuskin muut edes huomaa ellet käy sanomassa tai mene ihan nenän eteen.

      • Avotsiinä

        On vähä niinku edullinen kuntoilumuoto: ei tarvii välineitä - no jotkut tarvii yleisön tai ainakin puolison yms.. Onnistuu missä vaan, tulee hiki, voi huohottaa ja täristää koko kehoa.


      • onsekurjatauti

        Ei aina ole vaaraton ainakaan silloin jos potilas on vähentämässä annostaan ja kohtaus voi olla oikea tai vaarallisempi vieroituskohtaus jossa voi tulla kouristuksia.


      • Anonyymi

        Nyt et kyllä tiedä mistä puhut! Itsellä pahimmat kohtaukset autolla ajaessa. Ei ihan vaaratonta pyörtyä 80 km/h vauhdista.(onneksi näin ei ole käynyt,) tai muuten.. Kunpa tällaista piinaa ei kenenkään tarvitsisi kärsiä.


    • Sinisorsa

      Koeta 40 mg Sibramil ja 1 kpl Temestaa päivässä. Se on minua auttanut, kahvikuppineuroosikin on hävinnyt.

    • seonilimojapielly

      Korvien väli. Toimii todistetusti. Sitä myös käytetään huonosti hyväksi.

    • Xsani

      Xsanor on ainoa lääke mikä on minulle tehonnut "täsmälääke" ja propral lisänä, voit elää normaalia elämää.

    • Paniikkinappula

      Paras lääkkeetön keino paniikkikohtauksen taltuttamiseen itselläni on ollut keskittyminen johonkin ihan muuhun. Vaikka autojen rekisterikilpien kyttäämiseen tai sähköpostin kirjoittamiseen. Vaatii vähän harjoitusta, mutta hiljaa hyvää tulee. Vuosia tuli joko välteltyä paikkoja, joissa kohtaus voisi iskeä tai otettua lääkettä, nykyään harvemmin kumpaakaan. Huomio siis muualle, älä ruoki paniikkia.

    • upiii

      diapam ja seronil,kokeilkaa

    • Anonyymi

      Mä en tiedä mikä enää auttaa mun paniikkihäiriöön kun sitä on kestänyt hirveän kauan.

      • Anonyymi

        Koskenkorva on yksi,jos aiheuttaja on hiivaperäinen,mutta yleensäottaen paniikkihäiriö on lähtöisin kaulan rauhasalueista,esimerkiksi kilpirauhanen,rauhallista sivelyä kaulalle se auttaa T:hiihtäjä 47 härmästä


    • Anonyymi

      En tiedä onko pitkäaikaiseen paniikkihäiriöön lääkettä muuta kuin keskustelu eli psykoterapia!

    • Anonyymi

      Ymmärrän mulla ollut vaikeata paniikkia pienestä mutta todella vaikea paniikkihäiriö/ahdistus puhkesi 17v. Söin ssri,ssni,maoi estäjiä,serotoniin takaisin oton estäjiä,adhd,mielialalääkityksiä. Escitalopram auttoi aivan pikkuisen..jossain vaiheessa minulla seroquel jopa 600-1200mg päivässä,paniikkiin/ahdistukseen. .Ei auttanut. Vuoden parin taistelun jälkeen,sain lääkärin kokeilemaan rivatril 2mg,joka ei ole paras lääke koska on bentsodiatsepiini mutta kuitenkin ainoa joka auttoi..Mikään muu heidän määräämä ei auttanut niin paljoa että se olisi millään tavalla näkynyt elämässä oireilun helpottamisena.

      Uusien linjausten tultua,minulta otettiin ne väkisin,kyselemättä pois.."kenenkään ei anneta pitää näitä,uudet linjaukset" siun soten ynm tullessa. Nyt 6v yrittämisen jälkeen..Voin sanoa että kyllä kirottaa terveydenhuolto,ja kuinka ihmisiä voidaan jättää huonoon kuntoon..Menetin ensiksi työpaikan,oireiden ollessa niin pahoja myös kaverit,en kyennyt olemaan kenenkään seurassa normaalisti.,13vuod3n suhteeni meni päin mäntyjä koska Luonteeni muuttui vihaiseksi,itsetunnottomaksi,todella araksi..ryhti ja keho kasassa,kehoni oireilee todella rajusti enkä siksi saa useimmiten edes nukuttua..Harrastukset ynm myös sama juttu. Joko paniikki tai iskias aina vei voiton perhana..Kun nukahdanen lihakset jännittyy ja hengitys loppuu herään joko tärinään tai siihen että pakko saada henkeä.. useimmiten pää ei edes koske tyynyyn kun herään,keho niin jännittynyt.Vuosia tullut ahdistus paniikki unien läpi jo salakavalasti joka todella inhottavaa.unilääkkeitä en syö kun niistä pääsin eroon jo kymmenisen vuotta sitten.Mulla on kroonisia reuma ja iskias kipuja niid3n kanssa pärjäisi. Mutta en tämmösen paniikin/ahdistuksen määrän kanssa. Keho tai mieli,jompikumpi taipuu ensin. En olisi voinut kuvitella että näin voi ihmiselle tehdä,pelkästään yhden lääkityksen takia jätetään ihminen näin valtavaan kidutuksen tilaan.. Minun huonoksi onnekseni,muut eivät ole auttaneet kuin rivatril2mg(ei sivuoiretakaaan hieman muistiin vaikuttava minulla,vakavin sivuoire on koukku)
      Mutta sitten samoja mielialalääkityksiä,adhd lääkityksiä,seroquel lääkitystä tyrkyttävät aina uudestaan.
      En suosittele rivatril lääkitystä,paras olisi jos pelkojen ja ahdistusten kohtaaminen auttaisi tai mieto lääkitys/psykoterapia..mutta minun tapauksessa se on yks ja sama kuinka paljon pelkojen läpi meen niin silti sama asia on naaman edessä kokoaika..Taitaa nyt olla 5tai6des isompi burnout 6 vuoden sisällä. Miten todetut sairaudet voi jäädä näin pahasti huomiotta en ymmärrä eikä lääkäreilläkin ole vala.Ettei ainakaan saisi päätöksillään tietoisesti aiheutgaa potilaalle kipua/kärsimystä. Näin loppu ollessa,en pysty lääkärille enään puhumaan,vastaanotolle menen niin tulee heti tyhjä,blackout ja syyllinen,tallattu olo. Toivottavasti sinä saisit asiaan jtn tolkkua,ulkoileminen ynm kyllä auttaisi ainakin jonkun verran ajatuksia irrottamaan. Koita jaksaa

      • Anonyymi

        Samanlaisia kokemyksia. Nukkuessa puren joskys niin kovaa hampaita yhteen että hampaita murtuu. Vuosittain niitä joutuu poistattaakin sitten.


    • Anonyymi

      Voit kuvitella että oon patoutunut kun vanha ukko tämmösen jälkeen. Toiv sinulle ei kävisi niin..

      • Anonyymi

        Mäkin olen aina vihainen tai niin lamaantunut etten vaan jaksa mitään. Mä luen näitä keskusteluja ja musta tuntuu, että aika monet on saanut lääkäriltä lääkkeitä ja toivovat terapian olevan se pelastus. Mä olen käynyt pitkän kognitiivisen terapian ja en voi suositella kenellekään. Ei siellä uskota, vaikka potilas kertoo, että tapasi vastaanottoaulassa kiusaajansa. Psykologi sanoo, että ei pidä paikkaansa, sillä jos pitäisi, olisit kertonut tästä aiemmin. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä olisi ollut se oikea aika kertoa näitä asioita. Ei terapiassa sanoteta potilaalle, jolla on harhaluuloja, että ne on harhaluuloja vaan todetaan vaan että tuo ajatus ei pidä paikkaansa ja vaihdetaan puheenaihetta. Iloitaan kun potilaan lääkitystä vähennetään, kun lääkityshän toimii vain kävelysauvana pahimman yli, samalla potilaan psykoottisuus lisääntyy. Onko potilaan kokemuksella väliä psykologille? Itselle jäi sellainen olo, että ei ole lainkaan.

        Mielenterveyshoidon eri hoitovaihtoehdoissa kriittinen ongelma on se, että potilasta ei suostuta kuuntelemaan, eli ei kuunnella eikä oteta todesta. Jos potilas sanoo, että tuntuu, että mun kognitiivisessa kapasiteetissa on tapahtunut pahoja muutoksia, koska lukeminen tuntuu aivan tolkuttoman hankalalta, oikeestaan ihan toivottomalta, niin psykiatri sekä psykologi kuittaa sen sillä, että potilaalla on ongelma itsetunnossa. Eikä kuunnella vaikka potilas sanoo, että kyllä, itsetunto tai pikemminkin itseluottamus on ####, mutta että musta on tullut tyhmempi. Täytyy tuoda nepsylausunto lääkärin eteen ja siltikin lääkäri epäilee koko tarinaa, sillä kognitiivista remediaatiota annetaan skitsofreenikoille ja nepsyvalmennusta kehityksellisiin häiriöihin, eihän muita neuropsykiatrisia ongelmia edes tutkita julkisella puolella. Eli pitkän masennuksen ja sen lääkityksen aiheuttamiin kognitiivisiin ongelmiin ei anneta hoitoa, eikä niitä kartoiteta missään kyseillyssäkään (esim. BDI-kysely). pitäisikö ottaa joku muu seula käyttöön? Josko niiden ikuisesti hoidossa olevien määrä alkaisi pikkuhiljaa oikeasti pudota. Toisaalta vaikka potilas saisi bdi:stä yli 35 pistettä, kertoisi masentuneesta olostaan ja huonosta toimintakyvystään, niin lääkäri vai silti laittaa lievän masennuksen diagnoosin, jos ”potilas ei kuvaudu kovinkaan masentuneelta”. Jos taas ”potilas ei ilmennä repivää ahdistusta”, niin sitä ei ilmeisesti ole. Mulla on kyllä toi mielenterveyskuntoutujan rooli(puku) tuolla kaapissa, olisi vissiin pitänyt ottaa se sinne lääkäriin mukaan, Kelan ammatilliseen kuntoutukseenhan se vaaditaan.


    • Anonyymi

      Työelämän pomot saa kohta muistutuksen moraalista

    • Anonyymi

      Tuttu tauti. 30v tuli syötyä Xanor 0,5 x 3 päivässä. Päivän vierotuksella ajettiin alas ja nyt 2,5 vuoden jälkeen edelleen vieroitusoireet. En suosittele eikä lekurit taida uusia xanor respoja kovin helposti kirjoittaakaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe