Mulla siis se tilanne, että ollaan pitkään eletty liian tiukalla (siihen on syynsä, niitä nyt erittelemättä), jonka seurauksena laskurästit ja velat kasaantuneet. Olen saanut omissa nimissäni olevat maksut kutakuinkin hoidettua, itselläni ei siis (käsittääkseni) vielä ole maksuhäiriömerkintöjä.
Mutta miehen tilanne on toinen, hänellä maksuja rästissä ja ulosotossa niin, ettei tällä hetkellä itsekään tiedä varmaan tilannettaan. Toistuvista kehoituksistani huolimatta ei ole saanut asioihin tartuttua ja niitä selvitettyä. Itse en sitä ala hänen puolestaan enää tehdä.
Nyt mietin, että 1) jos ja kun haluan oman luottokelpoisuuteni säilyttää, niin onko ainoa vaihtoehto nyt muuttaa pois tästä yhteisestä talosta ja kertakaikkiaan omilleen taloudellisesti? Kohtahan en enää pysty tässä asuen edes omilla nimilläni olevia maksuja hoitamaan, kun yhteisiö kuluja on.
ja 2) jos muutan toiseen kämppään vuokralle ja selvitän omat raha-asiani kuntoon, niin paljonko tästä nykyisestä talosta juoksee mulle kuluja edelleen ennen kuin tämä myydään?
En osaa näitä asioita itse yhtään. En ole koskaan voinut edes kuvitella, että kohdalleni tällainen jama sattuisi.
En ole ollenkaan varma haluanko avioeroa, ja juuri nyt en jaksa sitä edes ajatella. Mutta tuntuu mahdottomalta tämän taloustilanteen vuoksi jatkaa tässä, haluan, että mulla on luottotiedot yms kunnossa sitten jos/kun se ero kuitenkin jatkossa tulee.
Mitä siis tehdä ja onko mitään maksutonta tahoa, joka osaisi mua neuvoa? Sos.toimisto vai mikä??
Auttakaa tyhmää ja tiedotonta!
12
431
Vastaukset
- Auttaisikos vn?
Voisitkos mennä velakneuvontaan.
- Velkavelho
Kunnallinen velkaneuvonta on hyvä paikka aloittaa. Aika kannattaa varata heti, koska yleensä joutuu jonottamaan. Toinen hyvä paikka soittaa on maksuton Velkalinja p. 080098009.
Jos omistatte talon puoliksi ja asuntolaina on molempien nimissä, olette silloin kuluista yhteisvastuussa. Jos velkaa on paljon, kannattaa talo myydä heti, itse ja vapaaehtoisesti, ennenkuin se liukuu ulosottoon tai pankin junailemaan pakkomyyntiin. Ei nimittäin kuulosta siltä, että miehesi ryhdistäytyisi lähiaikoina. Oletko ajatellut, voisiko miehesi tarvita lääkärinapua? - TotaaliPulassa
Kuten sanoin, en jaksanut selitellä juurta jaksain (tilannetta varmaankaan ei kukaan kuitenkaan ymmärrä pienellä sepostuksella, aina löytyy lisävinkkejä tyyliin oletko ajatellut, entä jos...), itse olen tehnyt viimeisen 1,5 - 2v aikana niin paljon kuin ikinä voin asian eteen ja KYLLÄ olen miehelle puhunut kaksi vuotta jo lääkärille menosta, vihdoin se on myös sinne mennyt, mutta se ei tätä tilannetta nyt ja tässä muuta miksikään. Tilanne on mikä on ja itse haluan luottotietoni pelastaa. En voi antaa niiden mennä odotellessa saako mies jonkun ryhdistäytymisen tai paraneeko masennuksestaan. Sekään kun ei normaalisti ihan nopeasti tapahdu.
Itse olen asuntolainan suhteen nyt pyytänyt lyhennysvapaata ja sen pystyn hoitamaan ja toki ymmärrän, että se kuuluukin myös minulle. Mutta entä muut kiinteistöön kohdistuvat kulut? Lämmityskulut, sähkö, vedet, jätehuolto ym? Mistä olen vastuussa talon omistajana, jos olen kuitenkin jo pois muuttanut?
Velkaneuvontaa taas mietin itsekin, mutta en tiedä miten se osaisi minua auttaa? Itselläni ei tällä hetkellä ole muita velkoja kuin asuntolaina. Tai no, on jotain pientä visalaskua, mutta ei mitään sellaista mitä en kykenisi hoitamaan. En tarvitse siis neuvoja velkojeni hoitoon, vaan yleensä talousasiohin...
Mies taas (tai me yhdessä) ei kuulu velkaneuvonnan piiriin, koska miehen velat koostuu pääasiassa hänen yritysveloistaan, ja yritysasiakkaita julkinen velkaneuvonta ei auta. Sen olen minä selvittänyt. Enempää en miehen asioita jaksa selvittää, jos ei hän itse edes yritä. Se on kurjaa, mutta se on fakta, olen itsekin niin loppu tähän kaikkeen näiden vuosien jälkeen.
Nyt haluan vain selviytyä ja pelastaa jotenkin itseni ja lapseni. Sen jälkeen mietin rakastanko tuota miestä enää. Tämän kriisin ja stressin keskellä en pysty edes hahmottamaan mitä tunteeni ovat. - Velkavelho
Olet vastuussa kaikista talon kuluista yhteisvastuullisesti miehesi kanssa. Eli jos toinen ei maksa, toisen täytyy. Korjatkoon joku viisaampi, jos asiasta on oikeuden päätöksiä tms.
- TotaaliPulassa
Niin... tuon juuri haluaisin tietää miten se menee. Ymmärrän, että maksan asuntolainaa ja kiinteistöveroa, kun ovat nimelläni. Mutta miten voisin joutua esim. lämmitys- tai sähkökuluja tms makselemaan jatkossa, jos en niitä ole käyttämässäkään.
Mutta tuo em on ehkä juuri se, joka ratkaisee ylipäätään onko mulla mahdollisuus muuttaa tästä pois vai ei. Kahden asunnon kuluja en pysty millään maksamaan.
- Jokota
"Mulla siis se tilanne, että ollaan pitkään eletty liian tiukalla"
Eiköhän asia ole niin, että olette eläneet yli varojen eikä liian tiukalla. Jos on pienet tulot, niin pitäis olla kanssa pienet menot.- TotaaliPulassa
No sama kai miten sen tässä kohtaa haluaa muotoilla. Menot oli mitoitettu sopiviksi sen mukaan, että molemmat tehdään kokopäivätöitä. Mutta kas kummaa jos äijää lakkaa työnteko kiinnostamasta, niin tulot tippuu.
Mikähän sulla oli pointti tuossa? Miten ajattelit mielipiteesi vaikuttavan mihinkään?
Mutta myönnän, että itsekin olen ollut "aikaisemmassa elämässäni" valmis sanomaan noin ja tuomitsemaan ihmisten tekemiset yksioikoisesti. Se on h*tin helppoa niin kauan kuin itsellä menee hyvin eikä muusta tiedä tahi pysty ja kykene ymmärtämään erilaisia elämäntilanteita.
- Velkavelho
VERTAISET RY – JÄMLIKA RF on syyskuussa 2012 perustettu yhdistys, jonka toiminnan tarkoitus on tukea ja auttaa maksu- ja velkaongelmiin ajautuneita pienyrittäjiä. Yhdistys tarjoaa yhteistyötä ja neuvontaa yritystoiminnan jatkamiseksi ja tervehdyttämiseksi ja tukee yrittäjää henkisesti vaikeissa paikoissa.
Yhdistyksen kotipaikka on Järvenpää ja toiminnan alkuvaiheessa toimintaa on pääasiassa Uudenmaan ja Päijät-Hämeen alueilla, mutta lupaavat auttaa myös näiden alueiden ulkopuolella apua tarvitsevia yrittäjiä.
Yhdistyksen ydintoiminnat ovat:
- velkatilanteesta selviämiseen ja yritystoiminnan kehittämiseen liittyvä neuvonta ja apu
- yritystoiminnan hallittuun lopettamiseen/ yrityssaneeraukseen/ konkurssitilanteeseen liittyvä neuvonta
- henkisen tuen järjestäminen ja yrittäjän jaksamisesta huolehtiminen
http://www.vertaiset.info/- TotaaliPulassa
Ok, kiitos. Tällaisesta en tiennytkään. Infoan miestä, mutta nähtäväksi jää ottaako sinne yhteyttä vai ei.
- Pankin Setä
Avioliittolaissa on pykälä, että puolisot ovat velvollisia elättämään toisiaan. (Tai jotain vastaavaa.)
Tietty voit muuttaa poijeskin, mutta luuletko että kiinteistösi arvo pysyy edes nykyisellään jos miehelläsi ei ole varaa maksaa lämmitystä tai muitakaan ylläpitokuluja nykyisinkään?
(Pankkikaan ei ehkä edellämainittuun vaihtoehtoon suhtaudu kovin myönteisesti.)
Jos miehesi ei saa mitään aikaiseksi, niin avioero näyttää todennäköisimmältä tieltä.
Avioeron varallisuushan lasketaan jokseenkin näin:
- sinun varat miinus sinun velat = A
- miehen varat miinus miehen velat = B
Jos A suurempi kuin B, maksaa A tasinkoa (puolet erotuksesta) B:lle
Jos B suurempi kuin A, maksaa B tasinkoa (puolet erotuksesta) A:lle
Jos A/B on negatiivinen, on A/B = nolla. - Elämää tämä vaan on
Kyllä asunnon sähkö, lämmitys ja muista kuluista ihan samalla tavalla, kun miehesi, vaikka et asuisi asunnossa.
Joten yksi vaihtoehto voi olla se, että myydään asunto ja muutetaan, vaikka vuokralle asumaan, halvempaan vaihtoehtoon.
Avioero tilanteessa kumpikin joutuu vastaamaan talon kuluista, niin kauan kunnes asunto on myyty. Tietenkin miehesi on vaikeampi löytää asuntoa itsellensä, jos ei ole luottotietoja.
Omalta osaltasi voit käydä velkaneuvojalla. Hän varmasti osaisi antaa neuvoja sinulle, kuinka menetellä. Ja jos näyttää siltä, ettei toinen ajo ryhdistäytyä on sinun tehtävä oma ratkaisusi, haluatko mennä suohon mukana vai yritätkö pelastaa sen mitä on vielä pelastettavissa.
Avioerossa jaetaan sitten se omaisuus, joka on sillä hetkellä kun haetaan eroa, jos ei ole avioehtoa. Jos on avioehto niin sitten menetellään sen mukaan. Avioehto täytyy olla rekisteröitynä maistraattin ja tehty ennen avioeroa. Sen voi tehdä missä tahansa elämänvaihetta avioliiton aikana.
Kummankin varallisuus ja velat.
Tässä tapauksessa kannattaa kysyä ihan ammattihenkilöltä. Sillä minä en tiedä, kuinka miehesi yritys vaikuttaa avioerossa. Kai siihen vaikuttaa myös tuo mikä on yrityksen yhtiömuoto. Mutta, kuten sanoin en tiedä. - VahingostaViisastunu
Ainakin toisen luottotiedot pitää pysyä kunnossa. Eli maksat omat ja yhteiset. Jos miehellä ei ole luottotietoja, voit pyytää että hän vaihtaa omiin nimiinsä ne laskut, jotka selvästi ovat hänen henkilökohtaisia menojaan. Sovit ja soitat jokaisesta maksusta joka näyttää erääntyvän ennen rahantuloa. Jos teiltä molemmilta menee luottotiedot, sitten te olette oikeasti pulassa. Kysy ajoissa apua sosiaalitoimesta, diakoniatoimistosta, ja kaikista mahdollisista. Nyt on hetki jolloin kannattaa niellä myös ylpeytensä, ja pyytää sukulaisia ja ystäviä apuun, jos sillä saa nytkäytettyä asiat raiteilleen. Laastariapua ei läheisiltä kannata pyytää. Pikalainoja vältä kuin ruttoa! Jos et tiedä mitä miehen velkoja sinulta voi pyytää maksettavaksi, soita velkaneuvontaan ja hätätilassa vaikka oikeusapumiehelle.
Väliaikaisesti voi luopua monesta asiasta, kunhan ei mene myymään mitään suurin tappioin. Omistusasunnon voi antaa vuokralle ja ottaa itse pienemmän asunnon joksikin aikaa. Kunhan saa luotettavat vuokralaiset! Auton voi vaihtaa johonkin vanhaan. Jos yhteinen säästökuuri ei toista kiinnosta, voi myös esittää asumuseroa vaihtoehdoksi kunnes tilanne selviää. Asumuseron aikana toisen maksut on yksinomaan sen toisen maksuja.
Tee kunnon inventaario menoista ja tuloista ja omaisuudesta. Se voi ajatuksena ahdistaa, mutta se helpottaa urakkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2343982Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232297Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1401439
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37910Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8807J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl61756