kennel toiminta

ihmettelevä1

olen lueskellut kenneleistä kirjoituksia täältä ja muaaltakin netistä paljon.
en vaan mitenkään päin ymmärrä yhtä juttu.

miksi väitetään että koiria kasvatettaessa on niin paljon kuluja, että toiminta ei tuota tai että se on jopa miinusmerkkistä? varmaan on koiramäärällä ja toiminnan laajuudella asian kanssa tekemistä, jos sulla 1-2 puudelia jota kuskaat jatkuvasti mihinlie diipa daapa hoitoihin ja puuneihin ja näyttelyissäkin hypätään jatkuvasti ja syötetään kalleinta mahdolllista ruokaa kun eivät muka muulla eläisi. jne. ja teetetään pentue vain joskus, niin ymmärrän silloin että kuluja tulee huomattavasti enemmän kuin tuloja, mutta jos koiria olisi useampi, ne söisivät perustasoista (=hintaista) ruokaa, niiden kanssa ei käytäisi jokaisissa mahd näyttelyissä vaan vaikka yksi arvosana /koira sekä terveystutkimukset rodun pevisan mukaisesti.
ja muutenkin kaikki hoidettaisiin vähän hillitymmin, ei mitään pinkkiä barbie tyyliä.
niin en minä näe mitään miksi tekisin tappiota? narttuja pitää olla useampi. puhun nyt toiminnasta joka olisi ihan verollista, yrityksestä.
vai onko kilpailu alalla niin kovaa että kaikkien täytyy tulla väittämään ettei ikimaailmassa kannata, täydestä sydämestäni minä tätä vain teen.. huoh.
käsittääkseni kennelin ei edes ole pakko koiriaan kiikuttaa pitkin maailmaa hakemaan kauneuspisteitä. minä en edes henk koht pidä siitä, ja voi toki poikkeuksiakin olla mutta väitämpä etteivät koiratkaan ko touhusta nauti, varmaan koiralle epämukavaa ja stressaavaa touhua. miksi en voisi harrastella kotipellollani vaikkapa tokoa tai agilityä koirieni kanssa ja täten tarjota heille paljon onnellisemman ja virikkeellisemmän elämän kuin juosta kopeloitavana? toinen miksi en näyttelyistä pidä on se että kun ne ei kulje terveyden kanssa lainkaan käsi kädessä. esim. surkeat cc lonkat omaava koirakin voi saada näyttelyissä kuinka hyvän arvosanan hyvänsä jonka perusteella sitä tyrkytetään ja käytetään jalostukseen. koska se on ulkomuodoltaan kaunis. mitäpä sitä terveydellä tekisi. ja miksiköhän monet rodut on pilattu niin että aivot ei mahdu päähän, ei pysty hengittämään ja mitä kenelläkin. siksi kun ne on ulkomuodollisesti haluttu jalostaa sellaisiksi.
joten miksi kennel joka haluaa koirilleen hyvää, käyttäisi niitä näyttelyissä? stressaavissa paikoissa jotka ennen pitkää tulevat olemaan monen ellei jopa kaikkien rotujen loppu. ennen pitkää, uskokaa pois!

mihin ne rahat menee kenneleissä? miksi sillä ei tienaa? ei yrittäjä itselleen laske töytunteja, tuohan on kellon ympäri touhuamista, selväkin ettei korkea voi tuntiliksa olla.
mutta mihin se raha silti menee??
mitkä kulut on niin suuret? miksi jopa työtön pystyy kasvattamaan ja ruokkimaan ja harrastamaan 2 suurikokoisen koiransa kanssa? ei voi koiran menot paljoa siinä kohtaa olla jos ei ole tulojakaan.
mutta mihin ne kennelin rahat menee? kertokaapa yksityiskohtaisesti jos näin todella on. ja muistakaa, ei mitään vaaleanpunaisia juttuja, koiria on tarkoitus kasvattaa ja kohdella kuin koiria eikä leikkiä mitään nukkekotia (syötä kaviaaria, pue koiriaan hölmöihin rätteihin, kiikuta ees taas kissanristiäisiin, JNE.)
tieto on että miljoonakin katoaa hätäseen jos ostelemaan rupeaa, mutta tarviiko sitä kaikkea??

108

4094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkelitonttu

      En tunne kennel alaa

      • Anonyymi

        Pystykorvat sitäkin paremmin.


    • terttu3456

      Elintaso. Ihmisillä on elintaso jotain tiettyä. Toiminnalla kyllä tienaa. Ja runsaastikin. Mutta jos makselet luksuslinnan lyhennyksiä, autolainaa, ja kappas tehdäänpä remonttia ja laajennetaan.. Ja lähdetäänpä lomalle jne. Eihän sitä tienaa,miinuksen puolelle menee :D . Että näin tiivistettynä.

      • Sopivan varakas

        Terttu3456, se voi myös olla niin, että ne joilla on tulot "kohdillaan" ryhtyvät harrastuksenaan pitämään kenneliä. Merkkiautot, mökki, lomareissut ja omakotitalo oli jo ennen kenneliäkin ;-)


      • tyhjäpää olet

        Jos tuolta tosiaan tuntuu, ei voi kuin ihmetellä, mikset ole jo aikoja sitten perustanut kenneliä, nyt olisit jo rikas, eikä tarttisi kadehtia ketään


    • mikäköhän1

      no niin olen ajatellutkin. mitenpäin hyvänsä asiaa mielessä pyörittänyt enkä ole miinusmerkkistä tulosta saanut eikä siinä olisi järjen hiventäkään.

    • joku laskelma?

      Rupesin miettimään aihetta..
      Sanotaan et jos sulla olis 5 narttua kennelissä, ja teettäisit jokaisella neljät pennut, ja ne saisivat joka kerta neljä pentua. Hinta olisi 1500€. Saisit yhdestä koirasta 24 000€, ja viidestä 120 000€. Laitetaan koiran eliniäksi vaikkapa 15 vuotta, kun en jaksa lähteä kaikkia kuluja erottelemaan.

      Tästä summasta voidaan vähentää vakuutus n.100€/vuosi/koira x 15 vuotta = 7500€. Sitten vähennetään ruokakulut (n.30€/kk x12 x15)x5= 27 000€. Sitten vielä 10% uroksen omistajalle 12000€ (toi summa pienenee, jos hankit oman uroksen, mutta yhdellä uroksella ei voi teettää kaikkia pentuja, ja uroksen hoitokulut miinustettava eli 1500 ja 5400). Eli katotaas .. 120 000€ - 7 500€ - 27 000€ - 12 000€ = 73 500€. Vuositulot 73 500€ / 15 = 4900€.
      Sitten tietysti saisi enemmän, jos pentuekoko on isompi, tai jos olisi enemmän koiria. Niin ja tulot tietysti kasvaa, jos hankkiudut eroon koirasta, jolla et teetä enää pentuja. Ei tarvitse ruokkia tuottamatonta koiraa. Bisnestähän se sulle vain on? En sitten tiedä, mitä kaikki ostajat on sellaisesta mieltä.

      En tiiä onks mulla joku ajatusvirhe jossain, mutta tuolla laskukaavalla tulot ois ton verran, jos et tee mitään muita töitä rinnalla.

      • joku laskelma

        Ainiin ja ne verot vielä pitää vähentää.


      • Ja lisäksi
        joku laskelma kirjoitti:

        Ainiin ja ne verot vielä pitää vähentää.

        voit tuossa laskelmassa myös unohtaa sen 15 vuoden keski-iän. Nykyisillä rotufifeillä se tahtoo kyllä jäädä kymmeneen ja usein jopa alle. Ja viimeistään siinä vaiheessa koira annetaan "eläkekotiin" jollekin tutulle tai tutuntutulle kun kaikki hyöty on otettu irti. Ellei sitten kylmästi lopeteta.


      • kaksi koiruutta

        En ole kennelinpitäjä, mutta sen verran tiedän koirista, ettei 15 vuotta eläviä koiria ole kovinkaan paljon, saati sitten, että ne vielä tekisivät pentuja! Et tiedä paljon koirista, jos lasket eliniän ja pentujen tekoiän 15 vuodeksi!!
        Kunnon kasvattaja käyttää pentunsa eläinlääkärissä tarkastettavana, siruttaa, rokottaa ja madottaa. Mahdollisesti (ja toivottavasti) myös pentujen vanhemmille tehdään terveystarkatukset. Ei eläinlääkärit tee ilmaista työtä! Laskelmastasi puuttuu paljon kustannukisa. Kaikkien koirien rokotukset kahden vuoden välein.
        Valitettavasit myös koirat sairastaakin ja eläinlääkärikuluja kertyy ihan varmasti.
        Näyttelyssäkäynnit maksaa myös, tulee matkakuluja, hotellikuluja ym ym
        Ole realistinen ja laske sitten kaikki kulutkin oikeasti! Kateellisena lasket vain mahdolliset tulot!!


      • joku laskelma
        kaksi koiruutta kirjoitti:

        En ole kennelinpitäjä, mutta sen verran tiedän koirista, ettei 15 vuotta eläviä koiria ole kovinkaan paljon, saati sitten, että ne vielä tekisivät pentuja! Et tiedä paljon koirista, jos lasket eliniän ja pentujen tekoiän 15 vuodeksi!!
        Kunnon kasvattaja käyttää pentunsa eläinlääkärissä tarkastettavana, siruttaa, rokottaa ja madottaa. Mahdollisesti (ja toivottavasti) myös pentujen vanhemmille tehdään terveystarkatukset. Ei eläinlääkärit tee ilmaista työtä! Laskelmastasi puuttuu paljon kustannukisa. Kaikkien koirien rokotukset kahden vuoden välein.
        Valitettavasit myös koirat sairastaakin ja eläinlääkärikuluja kertyy ihan varmasti.
        Näyttelyssäkäynnit maksaa myös, tulee matkakuluja, hotellikuluja ym ym
        Ole realistinen ja laske sitten kaikki kulutkin oikeasti! Kateellisena lasket vain mahdolliset tulot!!

        Joo olen laskenut eliniän 15 vuoteen, sillä en ole ottanut huomioon kaikkia kustannuksia -> kompensoi. Pentuja ei tietenkään teetetä tuossa iässä, mutta monen rodun ikäodote on 14-15 vuotta nykyään, joten sinne asti kustannukset tulee laskea. Pentueita olen laskenut teetettäväksi 4 kullakin koiralla. Tämän saat selville, jos luet tekstin uudestaan.
        Minkä ikäiseksi omat koirasi ovat sitten eläneet?


      • 7+11
        joku laskelma kirjoitti:

        Joo olen laskenut eliniän 15 vuoteen, sillä en ole ottanut huomioon kaikkia kustannuksia -> kompensoi. Pentuja ei tietenkään teetetä tuossa iässä, mutta monen rodun ikäodote on 14-15 vuotta nykyään, joten sinne asti kustannukset tulee laskea. Pentueita olen laskenut teetettäväksi 4 kullakin koiralla. Tämän saat selville, jos luet tekstin uudestaan.
        Minkä ikäiseksi omat koirasi ovat sitten eläneet?

        Ihmiset yleensä yleistää nämä. Eli luetaan wikipediasta "Ikä ennuste" ja sitten viimeistään syntymäpäivänä se kuolee kun täyttää 13v.

        Lisäksi näillä ihmisillä kuollut koira sairauteen 12 vuotiaana, niin se on sitten maksimi ikä....:D

        Minkä ikäiseksi omat koirasi ovat sitten eläneet?

        Toinen saksanpaimenkoira lopetettiin 14 vuoden iässä. Virtaa oli kyllä paljon, mutta lonkat ei pysynyt kasassa. Ilman tapaturmaa olisi varmaan ylittänyt tuon 15 ikävuoden. Toinen saksanpaimenkoira on hyvässä hapessa ja täyttää 14 tänä vuonna.


    • 106106

      tuossa ei edes ole kaikkia kuluja kuten lääkärikäyntejä tai kenneltilojen kuluja. lähinnä sähköä siis jota kuluisi kohtalaisesti lämmitykseen.
      omat urokset täytyisi tosin kyllä olla.
      mutta sen sijaan laskelmassasi on pennun hinta aika yläkanttiin.
      harva rotu maksaa noin paljon. varsinkaan jos ei ole niitä yliarvostettuja näyttely tuloksia pitkää liutaa.
      sitten on tietenkin vielä pentujen rekisteröinti terv tark ja sirustus maksut. toiset rodut haluaa vielä että kasvattaja liittää pennun ostajan jäsenekseen, se maksaa, lisäksi pentupaketti jossa opas, ruokaa panta ja remmi.
      ei olisi tarkoitus pitää koiria tyhjänpanttina, siihen olisi asennoiduttava, pitää ainaostaan ne jotka ruokansa tienaa.

      • Joku laskelma

        Jep, tarkoituksella laskin vain peruskulut pitääkseni tän simppelinä. Voisihan tuohon lisätä vaikka farmariauton ja lomittajan palkan. Lopputulos ei eniveis ole hääppöinen kukkaron kannalta.
        Olen muuten täältä lueskellut, että suosittujen rotujen hinnat pyörii tuolla yli tonnin tuntumassa, siksi valitsin kyseisen summan.
        Niin ja sori miinuksesta, kosketusnäytön kaa vielä hieman ongelmia :)


      • Kysytään jälleen...
        Joku laskelma kirjoitti:

        Jep, tarkoituksella laskin vain peruskulut pitääkseni tän simppelinä. Voisihan tuohon lisätä vaikka farmariauton ja lomittajan palkan. Lopputulos ei eniveis ole hääppöinen kukkaron kannalta.
        Olen muuten täältä lueskellut, että suosittujen rotujen hinnat pyörii tuolla yli tonnin tuntumassa, siksi valitsin kyseisen summan.
        Niin ja sori miinuksesta, kosketusnäytön kaa vielä hieman ongelmia :)

        IKUISUUSKYSYMYS ! Varmasti on kenneleitä joilla tulot jää plussan puolelle ja varmasti on kasvattajia joilla on lähes pelkästään eurot silmissä. Eivät nämä kasvattajat tänne kirjoittele niitä puolustuspuheita.

        Itselläni tulee keskimäärin yhdet pennut vuodessa ja nettotuloa ei niistä tule. Olen (ja muutama muukin) jo aikaisempiin keskusteluihin tehnyt yksiselitteisen laskelman kuluista. Kukapa meistä ei käyttäisi verottajan hyväksymää tapaa laskea kuluja eli kuluiksi voi luokitella näyttelykulut, sekä kaikki muut koiratoimintaan hankitut välineet. Tämän kirjanpidon kanssa kun olen mennyt verottajan puheille, olen saanut kirjallisen paperin, jossa todetaan ettei verotettavaa tuloa ole.


    • ap.kirjoittaja

      106106,
      aivan oikein. mutta siitäkin huolimatta en jää omissa laskuissani miinukselle, olen itse nuokin huomioinut.

      nimimerkille kysytään jälleen,
      puhe oli nimenomaan vähän isomman katraan pitämisestä ja pennuttamisesta useammin sääntöjen puitteissa kuitenkin toki.
      eikä minulle tulisi senttiäkään kulua näyttelyistä, johan kerroin kuinka vastenmielistä ja minun silmissäni sairasta touhua se on. harrastaisin koiran kanssa jotain mistä me molemmat nautimme, ja se ei paljon maksa.

      ja sinulle joku laskelma,
      tuo laskelma vähän ontuu, nimittäin laskelmassasi jaat tulot 15 vuodelle mutta tuloja tulee 5 vuodelta? ei se noin kannattaisikaan. mutta entäpä kun koira on tehnyt sen 4-5 pentuetta, se menee vaihtoon jos näin kylmästi voi sanoa, bisnes on bisnestä, ja uusi tuottava tilalle.
      onhan se selvä ettei yritys voi toimia 15 vuotta jos se toimii oikeastaan vain 5 vuotta?

      • Joku laskelma

        Kyllä, laitoin tuon mietelmänkin tuonne, ja kritisoin sitä sillä, että ehkä jotkin ostajat kaikkoavat. Käytät koiria vain pentukoneina.
        Okei, 7 vuodelle jaettuna tosta tulee 13 000 euroa/vuosi. Ihan kiva, mutta tässä tulee terttu3456:n pointti siitä, että elämä maksaa. Jos pärjäät tonnilla kuussa, on toi hyvä.
        Miten muuten käytetyt koirat, pistätkö piikille? Ei varmaan löydy kaikille ottajaa, kun palstat muutenkin täynnä kodinvaihtajia. Kennelnimi tuskin saa positiivista mainetta. Itse ostaisin pennun mieluiten kotikasvattajalta, joka huolehtii koiristaan kunnolla alusta loppuun.
        Saanko vielä kysyä, mikä on oman laskelmasi tulos?


    • ap.kirjoittaja

      minulla ei ole tarkkaa laskelmaa, olen mielessäni ja vähän paperillakin vaan pyöritellyt että minkä verran minkäkin kokoinen lauma tuottaa. määrä nimenomaan on aika ratkaiseva tekijä ja saada niiden kulut ja tuotot sopivaan balanssiin.
      se vain että kun kaikki täällä kasvattajina esiintyvät väittää ettei tuota. monella se kuitenkin on elinkeinonakin. sen on silloin jo pakko tuottaa.

      aikuiset koirat menee kaupaksi kyllä, kunhan ovat yhteiskunta kelpoisia ja hinta matalampi. en veisi tervettä koiraa piikille!

      ehkä minulla olisi "pentukoneita" mutta niin se on jokaisella joka kenneliä elääkseen pitää.
      mielestäni voidaan puhua pentukoneista ja tehtailuista siinä kohtaa kun koiria ei hoideta kunnolla (ja tämähän ei tarkoita ylempänä luettelemiani asioita, esim näyttelyitä, ne eivät koiran terveyttä edistä mitenkään päin eikä todella niiden hyvinvointia)
      sekä niitä pennutetaan liian usein, sitäkään en olisi tekemässä vaan sallituin väliajoin ja muutoinkin sääntöjen puitteissa toimisin.

      lisäksi haluaisin panostaa koirien todelliseen terveyden tilaan, en jalostaisi koiraa koska se on saanut jonkun ihmisen silmissä kauniin maineen jos sen terveys ei ole hyvä. esim kuten ylempänä kerroin, minusta on tärkeämpää panostaa koiraan jolla vaikkapa AA lonkat ja muutoinkin rodun omaisesti terveeksi täysin tutkittu mutta joka ei ole kerännyt koirien missikisoilla meriittejä. kuin että koiran terveys on äärirajoilla pääseekö tutkimuksista "läpi" jotkut cc lonkat heikot kyynärät tms. mutta näyttelyistä eri.

      jälkimmäisessä koiran terveydestä ja rodun tulevaisuudesta välitetä. minä en sellaisia jalostukseen käyttäisi.

      ehkä jotkut pitäisivät minua pentutehtailijana tms mutta jotkut taas varmasti arvostaisivat sitä että pyrkisin pitämään rodun terveenä. niin terveenä kuin tänä päivänä enää edes voi.

      • Harrastelijoita

        Suomessa on harvoja elinkeinokseen tekeviä kenneleitä. Näillä kenneleillä on useimmiten kenneltoiminnan lisäksi koirakoulutusta, trimmausta, koirahoitolaa ja välinemyyntiä. Suurimmalla osalla kenneleistä (kuten meilläkin) on ns siviiliammatit ja kenneltoiminta on harrastepohjaista.


    • 1+2

      Juuh empä ostajana antaisi paljon painoa sellaisen kasvattajan pennuille joilla ei ole mitään näyttö/käyttö puolen meriittejä ja kasvattaja avoimesti kertoo ruokkivansa koirat jollain lupalla ja pistää samointein piikille koiran joka ei enää tuota mitään .

      Aika paljon saa koirista pyytää jos meinaa että niistä jää niin paljon voitolle että riittää palkka joka kuukaudelle .

    • ap. kirjoittaja

      nimimerkki 1 2.
      kuten kerroin, en laittaisi tervettä koiraa piikille. etkö lukenut kunnolla vai etkö vaan ymmärtänyt lukemaasi?
      ja se nyt on ihan fakta että reilusti alle 30e saa muutakin kuin mainitsemaasi luppaa. vaikka ei se luppakaan varmaan koiraa tapa? ei se kovin huonoa voi olla, kun se vuosikausia on markkinoilla pysynyt. tiedätkö että ulkomailla meidän yliarvostamat kalliit eläinkaupparuuat ovat tavallista "markettimössöä" ?? et varmaan tiennyt niin..

      sinä siis ostat mieluummin sen kauniin, meriittejä keränneen koiran sairaan pennun
      kuin sen terveen mutta ei kauneuskisoissa juosseen?

      noh, meitä on moneen junaan.
      tämä nyt menee vähän jo ohi aiheen ja törkeäksikin mutta silti kysyn,
      olisitko onnellinen jos saisit vammaisen / muuten sairaan lapsen, kunhan hän olisi ulkomuodoltaan hyvä?

      sama asia, nyt on vain kyse koirasta eikä ihmisestä.

    • 16+11

      Vaadin näyttö JA käyttöpuolen meriittejä ja koska omasta rodustani ei tarpeeksi hyvää löytynyt suomesta kävin hakemassa omani ulkomailta ja maksoin huomattavasti enemmän kuin kotimaisesta pennusta . Koiran suku on tervettä ja se on myös rodunomainen ja hyväluontoinen . Itse en syötä teollista "paskaa" ollenkaan koirilleni . Tulee muuten halvemmaksikin kuin niiden syöttäminen ;)

      Se että koira pysyy elossa jollain ruualla ei tarkoita sitä että se sille hyväksi olisi .

      Niin joko laskit paljonko pitää pennusta pyytää että niistä jää voitolle sen verran että sillä pystyy itsensä elättämään . Eli jos saa vaikka 4 pentuetta vuoteen ja jokaiseen pentueeseen syntyy 5 pentua jotka maksavat 1500 e kpl ....jos kuvitellaan että jokaisesta pennusta saa puolet myyntihinnasta voittoa niin siltikin summa on naurettavan pieni .

      Mutta sinulla on selkeästi hieno suunnitelma joten onnea vaan kasvatus uralle :P Miljoonat odottavat sinua :D

      Paljonko muuten saisi kasvattamisesta saada palkkaa ?

    • ap. kirjoittaja

      minä en miljoonia kaipaa vaan leivän ja leikkeleen päälle.
      tuloksissa ei silloin vikaa, ne ovat ok, kunhan koiran terveys on kunnossa. itse en veisi koska koen ainakin näyttelyistä koiran stressaavan ja paljon.

      tupataan vaan niiden arvosanojen varjolla lisäännyttämään oikeasti sairaita koiria.

      sinä siis barffaat? minäkin olen harkinnut, mutta ilman että itse lihan tuottaisin tai löytäisin teurastamon josta voisin ostaa edullisesti isoja määriä, niin se tulee kalliimmaksi kuin nappula jota tällä hetkellä syötän. hauhauta menee nykyään ennen meni jahti vahtia mutta ei sopinut. meillä on vehnä allergia toisella koiralla. kiitos jalostuksen ja mainitsemasi teollisen ruuan.

      • Pilvissä/pilvessä

        "ap. kirjoittaja", toivottavasti olet miettinyt vähän yrityksesi perustaksi muitakin lähtökohtia kuin mitä täällä esität. Toimintaasi liittyen joudut perustamaan yrityksen, oletko tietoinen minkä yrityksen perustat, toiminimi, oy, ky tai avoin yhtiö. Onko sinulla riittävä pääoma toiminnan käynnistämiseksi? Miten hoidat markkinoinnin, kun et saa tunnettavuutta esimerkiksi näyttelyiden avulla? Miten hoidat talousasiat sekä verotuksen? Mitä vakuutuksia tulet toimintaa varten tarvitsemaan?

        Tekstistäsi päätellen olet keksinyt mielestäsi kuningasajatuksen millä olet turvaamassa elinkeinosi. Miten käy kun ensimmäinen tiine narttusi joutuukin keisarinleikkaukseen ja vakuutukset on ottamatta. Lääkärinlasku on muutamissa tuhansissa ja mahdollisesti pennutkin ovat synnytykseen menehtyneet. Kenties koirasi periyttävät jotain perinnöllistä sairautta ja "maineesi" kasvattajana on mennyt, eikä pennut mene kaupaksi. Tiedän että nämä ovat ääriesimerkkejä, mutta yritystoiminnassa kaikki on otettava huomioon.

        Mieti siis vielä kerran, äläkä pyörittele täällä keskusteluissa vain euroja ja yritä sillä vakuutella muita ideasi ylivertaisuudesta. Mikäli kennelin perustaminen olisi yksinkertainen toimenpide ja sillä pystyisi itsensä elättämään, ehkä niitä kenneleitä olisi huomattavasti enemmän. Mikäli taas tavoittelet pelkkiä euroja ja ryhdyt riskejä kaihtaen pentutehtailijaksi, ilmoitathan meillekin mistä näitä suloisia edullisesti kasvatettuja pentuja voi ostaa.


      • Downshiftaaja olen

        Hih, niinpä, kyllä tuolla eläisi, jos ei odota kovin korkeaa elintasoa. Monella kasvattajalle merkkiautot, hotelliyöt ym. tuntuu olevan itsestäänselvyyksiä...


    • ap.kirjoittaja

      en ole miettinyt noin tarkkoja, en ole kenneliä perustamassa. ainakaan vielä moneen moneen vuoteen jos silloinkaan.

      keisarinleikkaukset ei ole läheskään noin kalliita. harmillisia toki siltikin, joka kannalta.
      eikä koirani nimenomaan periyttäisi mitään koska käyttäisin ainoastaan terveiksi todettuja. minä haluan että tulokset olisivat parhaat mahdolliset eikä mitkään surkeat nippa nappa hyväksytyt.
      ei varmaan voi olla jälkeläisetkään sairaita silloin? haluaisin koirakannan terveemmäksi tästä nykymaailman kauneuskilpailu touhusta. terveeksi niin päänupista kuin rakenteellisestikin.

      siinä mielessä koen olevani oikeilla jäljillä, olen seurannut kyllä minkälaista sakkaa niin isommat kuin pienemmätkin kennelit käyttävät usein, kennelliiton tietokannasta.

      ja tuosta markkinoinnista, itse en näyttelyistä piittaa, kun koiriani olen etsinyt olen vain myyntipalstoja seurannut, kasvattajien ilmoittamia terveystuloksia. en näyttelytuloksia vaikka sellaisiakin valitsemani pennun vanhemmilta löytyikin. niillä ei minun silmissäni ole mitään arvoa. ja uskon etten ole ainoa.
      toiset eivät niistä välitä, kaikki eivät halua missikisa koiria. toisille riittää terve koira.

      yrittämisessä on riskinsä, aina, se on nimenomaan yrittämistä.

      ps. sinulla on varmaan kenneli, etkä halua enempää kilpailijoita alallesi?

      • Onnea yritykseen

        Ihan vaan muutama fakta, sen jälkeen jätän kirjoituksesi ihan omaan arvoonsa (sellainenkin sille varmaan löytyy).

        Keisarinleikkaus saattaa hyvinkin maksaa parisentuhatta, omalla kohdalla arkipäivänä hintaa yhteensä noin 1300 euroa, vakuutus onneksi korvasi suurimman osan. Mikäli pyhäpäivänä ja vaikkapa yöllä, hintaa tulee huomattavasti lisää.

        Vaikka ostamasi koirat olisivatkin terveitä, mahdollisuus tautien periytymisessä on aina olemassa. Kun koirasi eivät ole rekisteröityjä, et edes pääse näkemään sukuhistoriaa ja siellä olevia terveydellisiä ongelmia. Mitähän sakkaa kennellitton tietokannasta on löytynyt, kun kennelliitto kieltää useiden eri yhdistelmien käyttämisen sekä monia muita terveydellisiä kriteereitä pennuttamiseen. Liiton ulkopuolella voi sitten pennuttaa miten itse haluaa.

        ps. tervetuloa vaan alalle, tekstisi perusteella emme kilpaile samoista ostajista ;-)


    • ap.kirjoittaja

      hetkinen hei, kuka on puhunut rekkamattomista eli sekarotuisista koirista? en minä ainakaan?

      sakalla tarkoitan juuri näitä huonojen terveystulosten omaavien koirien risteyttämistä sillä varjolla että ovat pärjänneet näyttelyssä.

      eli siis minä jalostaisin ilman meriittejä AA terveystulokset omaavia.
      monet taas siten että terveystulokset äärirajoilla pääseekö edes läpi mutta kun on näyttelystä hyvähkö tulos niin sitä käytetään jalostukseen. vaikka on melko sairas. tällä tarkoitan sakkaa. itse en ymmärrä että miksi sääntö ei voi olla yksinkertaisesti esim niin että aa lonkallista huonompaa ei saa käyttää jalostukseen, miksi? miksi saa olla huonommat? miksi teettää lisää niitä cc lonkkaisia?
      siksikö että ei sillä väljä kun ei haittaa näyttelyissä?

      omasta mielestäni minä olen kyllä ihan hyvän asian puolesta liikkeellä?

      • Vähän selvillä

        Rekkaamaton koira ei ole sama kuin sekarotuinen. Olet kyllä faktojesi kanssa monessa asiassa melko hakusessa. Mutta olithan mahdollisesti perustamassa kenneliä vasta vuosien jälkeen, hyvä niin.


      • ap.kirjoittaja
        Vähän selvillä kirjoitti:

        Rekkaamaton koira ei ole sama kuin sekarotuinen. Olet kyllä faktojesi kanssa monessa asiassa melko hakusessa. Mutta olithan mahdollisesti perustamassa kenneliä vasta vuosien jälkeen, hyvä niin.

        Hehhe ootko ite luuloines tosissas? Kerropa sitten miten todistan vaikkapa oman paperittoman labradorin olevan puhdasrotuinen? KERRO??
        mistä näen tao muutoin saan luotettavasti siitä tiedot? mistä löydän sukutaulun? KERRO???
        rekkaamaton = sekarotuinen se ny on vaan se fakta kunnes toisin kyetään todistamaan.


    • 7+1

      No koska et ajatellut näyttelyissä käydä niin kaikkia rotuja ei saa rekisteriin ellei ole tiettyä tulosta näyttelystä . Jos ne näyttely aina stressaavat koiraa niin et tietenkään vie kertaakaan koiraa sellaiseen . Eipä näyttelypäivä juur eroa käyttöpuolen kilpailupäivistä.

      Myös kaksi A/A koiraa voi saada D/D jälkeläisen .... vai meinasitko tosiaan löytää täysin tautivapaan linjan ? Missä kaikki koirat on testattuja ja kaikkien koirien jälkeläisnäyttö vain 100%tervettä ?Sinulla tulee menemään myös omaisuus erillaisiin geenitesteihin että voit olla varma siitä terveydestä .

      Olet kyllä tavallaan hyvänasian puolesta liikkeellä mutta ajattelet vähän mustavalkoisesti . Itse olen kieltäytynyt antamasta C lonkkaista koiraa jalostukseen mutta ymmärrän joissain tapauksissa niiden käytön . Esim koira on tuonti koira ja erittäin rodunomainen ja hyväluontoinen ja sillä on muuten tervesuku ja se astutetaan terveen suvun omaavalla uroksella joka on A/A yms .Sukusiitos 0% ja tuonti laajentaa geenipoolia ja kun tämän koiran jälkeläisistä valitaan aina ne terveet jaostukseen niin luulisin että kaikki voittavat pitkässä juoksussa . Myös rodunomaisuus on tärkeää mutta niin on terveyskin mutta niiden pitäisi kulkea käsikädessä .

      Itselleni se barfaaminen tulee isossa laumassa huomattavasti halvemmaksi kuin teollinen ruoka .

      Mutta mikäpä sinua estää toteuttamasta visiotasi . Ehkä törmätään niissä käyttöpuolen kokeissa missä muuten myös tarvitaan tietty näyttelytulos että koirasta tulee käyttövalio .

      Itse en kasvata enkä usko että koskaan tulen yhtään pentuetta tekemään .

    • kennelipenneli

      Aloittaja taitaakin olla asiantuntija:).Kennellnimen haltijana annan sinulle esimerkin,joka antaa tietoa siitä toisestakin puolesta.Minulla on sijoituksessa narttukoira,jolla päätin sitten tehdä pennut,koska se on terve ja tutkittu ja kaunis koira.Maksoin koiran terveystutkimukset (n. 280 eur).Käytin sitä muutamassa näyttelyssä( n.250eur), astutin sen (hyppymaksu 130,00 eur) ja maksoin tiineysajan ruuan ja matoläkkeet.synnytys koitti ja todettiin,ettei se pysty synnyttämään ja syykin selvisi,koska siellä oli kuollut pentu.Pentuja siis tasan yksi hengissä.Leikkaus maksoi lähes 1000,00 eur sunnuntaina.Sittenpentu rekisteröitiin,sirutettiin ja tarkastettiin eläinlääkärillä ennen myyntiä ja tietysti äidille ja lapselle annettiin kunnon ruokaa.Pennusta sain 1200 eur.Omalle työlle ei voi laskea palkkaa vaikka sitäkin tuli tehtyä joka päivä siivouksen,pykinpesun yms.merkeissä.Joten kertoisitko,miten tuottoisaa tämä oli minulle? Eri asia on noi tehtailijat,jotka tekee sekarotuisia tai myyvät ilman papereita ja heiltä ei saa mitään tukea tai takuuta koirasta.Kateus vie kalatkin vedestä näköjään...

      • "Helppoa" rahaa

        Kennelipenneli; olet täysin oikeassa. Näissä keskusteluissa esitetään vain se 5-10 pennun mahdollinen tuotto. Bruttona rahaa tulee noin 10 000 euroa ja kuluiksi lasketaan enimmillään se 2000 euroa. Siitä sitten laskennallisesti neljä pentuetta vuodessa sehän tekee sen vähintään 32 000 euroa. Eipä se sitten muuta harkintaa tarvitsekaan, kuin kenneli pystyyn.


      • Downshiftaaja olen

        Yksittäinen tapaus. Jokainen liiketoimintasuunnitelmia joskus pyörittänyt tietää, että yksittäinen tappiollinen keikka (tässä siis pennutus) huomioidaan jo suunnitteluvaiheessa... ei liiketoimintaa suunnitella niin naftisti, että se kaatuu yksittäisiin tappioihin, olennaista on, että pitkällä tähtäimellä toiminta on voittoa tuottavaa.


      • jeeee1
        "Helppoa" rahaa kirjoitti:

        Kennelipenneli; olet täysin oikeassa. Näissä keskusteluissa esitetään vain se 5-10 pennun mahdollinen tuotto. Bruttona rahaa tulee noin 10 000 euroa ja kuluiksi lasketaan enimmillään se 2000 euroa. Siitä sitten laskennallisesti neljä pentuetta vuodessa sehän tekee sen vähintään 32 000 euroa. Eipä se sitten muuta harkintaa tarvitsekaan, kuin kenneli pystyyn.

        Kyllä pitäisi kasvattajien alkaa maksamaan veroa tuottamistaan pentueista. Tuloa sekin on. Menoiksi ei voida laskea näyttely ym kustannuksia kun toiminta kuitenkin vapaaehtoista. Kyllä ne pennut silti kaupaksi menee. NYT VEROTTAJA HOI !!! tässä teille hyvä veron lähde !! narttu saa esim 6 pentua,pennun hinta 1600€/kuono. Ja jos tehdään monta pentuetta/vuosi niin johan nyt...summa on melkoinen !!!

        Taidankin tehdä tästä aloitteen että koirankasvatus ja rotukissojen kasvatus on verolle pantava :) !!!


    • Ei oo totta.

      Tyhminäkö te ihmisiä pidätte?

      Yritättekö ihan pokkana väittää, että kennelin pitäjät vuosi toisensa jälkeen astuttaisivat koiriaan ja myisivät pentuja eteen päin tappiolla?

      Siis kävisivät töissä kustantaakseen oman "harrastuksensa" ja onnellisena maksaisivat omien sanojensa mukaan suuriakin kustannuksia, koska ovat valveutuneita kasvattajia ja suuria koirien ystäviä, haluavat kehittää rotua "eteenpäin" huolimatta siitä, että kyseinen toiminta on kallista ja aikaa vievää tappiollista toimintaa?

      Ja riskeeraavat narttunsa? Vastauksista voisi päätellä, että komplikaatiot koirien synnytyksissä ovat kovinkin yleisiä... Eli nämä samaiset ihmiset, jotka ovat siis vastuullisia kasvattajia, ehdoin tahdoin altistavat narttunsa useita kertoja kuoleman vaaraan teetättämällä näillä pentuja?

      Tähän päälle vielä kennelliiton "järkyttävä" paperisota, joka sekin vielä on kallista?

      Epäilen, ettei yksikään kennelin pitäjä kehtaa väittää, että toiminta olisi tappiollista tai edes kannattamatonta. Eiköhän näitä väitteitä esittävät ihmiset ole jotain aivan muita, todennäköisesti nuoria ja naiveja koiraharrastajia.

      • Kennel on kivaa

        Kyllä ihan omia kokemuksiani olen täällä esittänyt. Ikää on hivenen yli 40 vuotta ja kokemusta kenneltoiminnasta kymmenisen vuotta.

        Selvittäkää ensiksi kuinka monta kenneliä suomessa toimii elinkeinonaan vain pennuttaminen, niitä ei montaa ole. Tuotto toiminnasta voidaan laskea monella tapaa, mutta hyväksyttävät menot (verotoimisto) huomioiden en ole omasta toiminnasta nettotuloina saanut mitään.

        Tämä on monelle (kuten itsellenikin) harrastus, mitä kautta saan touhuta koirien kanssa, nähdä pennun syntymisen, nähdä sen kasvavan sekä onnistun vielä saamaan pennulleni parhaan mahdollisen kodin. Siinä sivussa voin saada uusia ystäviä ihmisistä, joiden kanssa koiraharrastus kasvaa yhdessä. Tämä on minulle harrastus, kuten joillekin vaikka jääkiekko. Kyseinen harrastus on kallis, vie aikaa, eikä pennuilla kaikkia kuluja kateta.

        Uskon että komplikaatiot eivät niin yleisiä ole, syytä on kuitenkin niistäkin muistuttaa henkilöitä, jotka ovat aikeissa kennelin perustaa. Kennelliiton kanssa ei ole paperisotaa, suurimman osan asioista voi tehdä netissä. Suurempi työ on kirjanpidossa ja veroselvityksen antamisessa.

        Pokkana siis väitän olevani valveutunut kasvattaja ja suuri koirien ystävä sekä haluan kehittää "omaa" rotuani. Kuluja on paljon ja ne edelleen katetaan sillä normaalilla päivätyöllä.


      • Ei oo totta.
        Kennel on kivaa kirjoitti:

        Kyllä ihan omia kokemuksiani olen täällä esittänyt. Ikää on hivenen yli 40 vuotta ja kokemusta kenneltoiminnasta kymmenisen vuotta.

        Selvittäkää ensiksi kuinka monta kenneliä suomessa toimii elinkeinonaan vain pennuttaminen, niitä ei montaa ole. Tuotto toiminnasta voidaan laskea monella tapaa, mutta hyväksyttävät menot (verotoimisto) huomioiden en ole omasta toiminnasta nettotuloina saanut mitään.

        Tämä on monelle (kuten itsellenikin) harrastus, mitä kautta saan touhuta koirien kanssa, nähdä pennun syntymisen, nähdä sen kasvavan sekä onnistun vielä saamaan pennulleni parhaan mahdollisen kodin. Siinä sivussa voin saada uusia ystäviä ihmisistä, joiden kanssa koiraharrastus kasvaa yhdessä. Tämä on minulle harrastus, kuten joillekin vaikka jääkiekko. Kyseinen harrastus on kallis, vie aikaa, eikä pennuilla kaikkia kuluja kateta.

        Uskon että komplikaatiot eivät niin yleisiä ole, syytä on kuitenkin niistäkin muistuttaa henkilöitä, jotka ovat aikeissa kennelin perustaa. Kennelliiton kanssa ei ole paperisotaa, suurimman osan asioista voi tehdä netissä. Suurempi työ on kirjanpidossa ja veroselvityksen antamisessa.

        Pokkana siis väitän olevani valveutunut kasvattaja ja suuri koirien ystävä sekä haluan kehittää "omaa" rotuani. Kuluja on paljon ja ne edelleen katetaan sillä normaalilla päivätyöllä.

        Kirjoitinkin paivätöillä herrastuksensa rahoittavista kennelin pitäjistä, huomaat sen jos luet tekstini uudelleen.

        Mikäli olet ilmoittanut verottajalle kaikki luvut oikein, etkä ole joutunut toiminnastasi maksamaan veroa, ei se tarkoita ettetkö olisi toiminnallasi tienannut. Tarkkaa summaa en muista, mutta omaisuutta voi myydä useamman tonnin edestä per vuosi, ennen kun siitä joutuu veroa maksamaan.

        Jos kuitenkin olet kymmenisen vuotta kustantanut tappiollista harrastustasi päivätöillä, kannattaa miettiä terveemmän rodun kasvattamista. Voihan toki olla, että sinulla on käynyt kovin huono tuuri ja esim. lääkärikäynnyt nostaneet kustannuksiasi huomattavasti tai pentuja syntynyt poikkeksellisen vähän. Muussa tapauksessa olisi syytä tarkastella omaa toimintaa (mikäli todella olet kymmenisen vuotta onnistunut toimimaan tappiollisesti) ellet sitten ole tietoisesti valinnut suurien summien kuluttamista turhaan johonkin, jonka pystyy hoitamaan pienemmiläkin kustannuksilla.


      • Edelleen kivaa....
        Ei oo totta. kirjoitti:

        Kirjoitinkin paivätöillä herrastuksensa rahoittavista kennelin pitäjistä, huomaat sen jos luet tekstini uudelleen.

        Mikäli olet ilmoittanut verottajalle kaikki luvut oikein, etkä ole joutunut toiminnastasi maksamaan veroa, ei se tarkoita ettetkö olisi toiminnallasi tienannut. Tarkkaa summaa en muista, mutta omaisuutta voi myydä useamman tonnin edestä per vuosi, ennen kun siitä joutuu veroa maksamaan.

        Jos kuitenkin olet kymmenisen vuotta kustantanut tappiollista harrastustasi päivätöillä, kannattaa miettiä terveemmän rodun kasvattamista. Voihan toki olla, että sinulla on käynyt kovin huono tuuri ja esim. lääkärikäynnyt nostaneet kustannuksiasi huomattavasti tai pentuja syntynyt poikkeksellisen vähän. Muussa tapauksessa olisi syytä tarkastella omaa toimintaa (mikäli todella olet kymmenisen vuotta onnistunut toimimaan tappiollisesti) ellet sitten ole tietoisesti valinnut suurien summien kuluttamista turhaan johonkin, jonka pystyy hoitamaan pienemmiläkin kustannuksilla.

        En ole toiminnallani tienannut, ainakaan verottajan näkökulmasta. Omaisuutta voi myydä verottomasti, esimerkiksi kirpputorilla, kenneltoimintaa ei siihen rinnasteta.

        Rotuni on terve, mutta kuten kerroin, voin tuloista vähentää esimerkiksi näyttelytoiminnan kulut. Yhtenä vuonna saattaa reissuja ulkomaille näyttelyyn tulla yli kymmenen. Tämä on, kuten kerroin, minulle harrastus eikä minun vikani ole, jos saan näitä kuluja verotuksessa vähentää.

        En ole yrittänytkään saada tästä nettotuloa, enkä ole kasvatukseen liittyen yrittänyt päästä mahdollsimman halvalla. Emä käytetään ultrassa ja röntgenissä. Pennut kasvavat kodissamme, niitä ruokitaan ruuan hintaa miettimättä. Terveystarkastukset, sirutukset, rokotukset, madotukset hoidetaan ohjeiden mukaan. Ennen luovutusta tehdään pennuille luonnetestaus. Lattia on vuorattu vaipoilla, joita menee pentujen kasvaessa pari laatikollista, lattia on täynnä leluja. Pennut liitetään kennelliittoon. Lisäksi pentujen matkaan lähtee laatikko, jossa leluja, viltti, panta ja hihna, ruokaa sekä cd täynnä pentujen alkuajan kuvia sekä videoklippejä. Yllättävän paljon näillekin tulee hintaa.

        Tämä ei ole ongelma, kun meitä on kaksi hoitamassa kenneliä, ihan hyvillä kuukausiansioilla.


      • Ei oo totta.
        Edelleen kivaa.... kirjoitti:

        En ole toiminnallani tienannut, ainakaan verottajan näkökulmasta. Omaisuutta voi myydä verottomasti, esimerkiksi kirpputorilla, kenneltoimintaa ei siihen rinnasteta.

        Rotuni on terve, mutta kuten kerroin, voin tuloista vähentää esimerkiksi näyttelytoiminnan kulut. Yhtenä vuonna saattaa reissuja ulkomaille näyttelyyn tulla yli kymmenen. Tämä on, kuten kerroin, minulle harrastus eikä minun vikani ole, jos saan näitä kuluja verotuksessa vähentää.

        En ole yrittänytkään saada tästä nettotuloa, enkä ole kasvatukseen liittyen yrittänyt päästä mahdollsimman halvalla. Emä käytetään ultrassa ja röntgenissä. Pennut kasvavat kodissamme, niitä ruokitaan ruuan hintaa miettimättä. Terveystarkastukset, sirutukset, rokotukset, madotukset hoidetaan ohjeiden mukaan. Ennen luovutusta tehdään pennuille luonnetestaus. Lattia on vuorattu vaipoilla, joita menee pentujen kasvaessa pari laatikollista, lattia on täynnä leluja. Pennut liitetään kennelliittoon. Lisäksi pentujen matkaan lähtee laatikko, jossa leluja, viltti, panta ja hihna, ruokaa sekä cd täynnä pentujen alkuajan kuvia sekä videoklippejä. Yllättävän paljon näillekin tulee hintaa.

        Tämä ei ole ongelma, kun meitä on kaksi hoitamassa kenneliä, ihan hyvillä kuukausiansioilla.

        Kuten kirjoitin, tienata ja tienata rahaa verottajan vinkkelistä on kaksi eri asiaa.

        Kyllä, koira on myyjän omaisuutta ihan samalla lailla kun vaikkapa sohva verottajan ja lain silmissä, vaikka sinulle asia ei näin olisikaan. Ennen( mielestäni summa noussut) yli 5 000 euron käteen jäävästä osuudesta maksettiin veroa ja alle sen kaikki jää käteen.

        Se mitkä verottaja hyväksyy vähennyksiksi tietysti laitetaan vähennyksiin. Tyhmää olisi tehdä toisin.

        Pentupaketit ilmaisia mikäli kuulut kennellittoon, voithan ne halutessasi ostaakin.
        Levykkeet naurettavan halpoja.
        Siruihin, lääkäripalkkioihin, matolääkkeisiin ei saa uppoamaan yllättävän suuria summia kuten väitit.
        Ruoan hinnan sijasta olisi hyvä miettiä ruoan laatua.

        Eli jotain omituista toiminnassasi on, jos kennelisi pyösii tappiollisena. Onneksi valtaosalla kenneleistä toiminta ei ole yhtä kannattamatonta, vaan saavat myös korvausta tekemästään työstä.


      • Virkamies, vastaus
        Ei oo totta. kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, tienata ja tienata rahaa verottajan vinkkelistä on kaksi eri asiaa.

        Kyllä, koira on myyjän omaisuutta ihan samalla lailla kun vaikkapa sohva verottajan ja lain silmissä, vaikka sinulle asia ei näin olisikaan. Ennen( mielestäni summa noussut) yli 5 000 euron käteen jäävästä osuudesta maksettiin veroa ja alle sen kaikki jää käteen.

        Se mitkä verottaja hyväksyy vähennyksiksi tietysti laitetaan vähennyksiin. Tyhmää olisi tehdä toisin.

        Pentupaketit ilmaisia mikäli kuulut kennellittoon, voithan ne halutessasi ostaakin.
        Levykkeet naurettavan halpoja.
        Siruihin, lääkäripalkkioihin, matolääkkeisiin ei saa uppoamaan yllättävän suuria summia kuten väitit.
        Ruoan hinnan sijasta olisi hyvä miettiä ruoan laatua.

        Eli jotain omituista toiminnassasi on, jos kennelisi pyösii tappiollisena. Onneksi valtaosalla kenneleistä toiminta ei ole yhtä kannattamatonta, vaan saavat myös korvausta tekemästään työstä.

        Eiköhän olisi aika puhua faktoilla, jotta ihmisillä ei jää väärää käsitystä kennelin pidosta.

        Lainaus:
        Esimerkkilaskelmien tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, mikä olisi järkevin toimintatapa kyseessä olevalle kennelille. Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että koirankasvattajan on tilitettävä arvonlisäveroa liikevaihdon ylittäessä vähäisen liiketoiminnan rajan (tällä hetkellä 8500 euroa). Tuloveroa tulee maksaa mahdollisesta voitosta. Arvonlisäverovelvollisuus on kannattavaa elinkeinotoimintana harjoitettavassa koirankasvatuksessa.

        Tarkemmin voit lukea sivulta 17 alkaen.
        http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/48434/Vahauski_Jonna.pdf?sequence=1

        Toivottavasti et tämän jälkeen esitä täällä virheellistä tietoa.


      • Totuus vihdoinkin
        Virkamies, vastaus kirjoitti:

        Eiköhän olisi aika puhua faktoilla, jotta ihmisillä ei jää väärää käsitystä kennelin pidosta.

        Lainaus:
        Esimerkkilaskelmien tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, mikä olisi järkevin toimintatapa kyseessä olevalle kennelille. Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että koirankasvattajan on tilitettävä arvonlisäveroa liikevaihdon ylittäessä vähäisen liiketoiminnan rajan (tällä hetkellä 8500 euroa). Tuloveroa tulee maksaa mahdollisesta voitosta. Arvonlisäverovelvollisuus on kannattavaa elinkeinotoimintana harjoitettavassa koirankasvatuksessa.

        Tarkemmin voit lukea sivulta 17 alkaen.
        http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/48434/Vahauski_Jonna.pdf?sequence=1

        Toivottavasti et tämän jälkeen esitä täällä virheellistä tietoa.

        Äläkä seuraavaksi sekota arvonlisäveroa ja tuloveroa keskenään !


      • Vihdoinkin totuus.
        Totuus vihdoinkin kirjoitti:

        Äläkä seuraavaksi sekota arvonlisäveroa ja tuloveroa keskenään !

        Kaikki verokannat nousseet 1% verran tuon linkin tekstin julkaisun jälkeen, eli nykyisin 22, 14, 10 ja 0.


      • Korjaus edelliseen
        Vihdoinkin totuus. kirjoitti:

        Kaikki verokannat nousseet 1% verran tuon linkin tekstin julkaisun jälkeen, eli nykyisin 22, 14, 10 ja 0.

        siis 24 ei 22
        :)


      • downshiftaaja olen
        Edelleen kivaa.... kirjoitti:

        En ole toiminnallani tienannut, ainakaan verottajan näkökulmasta. Omaisuutta voi myydä verottomasti, esimerkiksi kirpputorilla, kenneltoimintaa ei siihen rinnasteta.

        Rotuni on terve, mutta kuten kerroin, voin tuloista vähentää esimerkiksi näyttelytoiminnan kulut. Yhtenä vuonna saattaa reissuja ulkomaille näyttelyyn tulla yli kymmenen. Tämä on, kuten kerroin, minulle harrastus eikä minun vikani ole, jos saan näitä kuluja verotuksessa vähentää.

        En ole yrittänytkään saada tästä nettotuloa, enkä ole kasvatukseen liittyen yrittänyt päästä mahdollsimman halvalla. Emä käytetään ultrassa ja röntgenissä. Pennut kasvavat kodissamme, niitä ruokitaan ruuan hintaa miettimättä. Terveystarkastukset, sirutukset, rokotukset, madotukset hoidetaan ohjeiden mukaan. Ennen luovutusta tehdään pennuille luonnetestaus. Lattia on vuorattu vaipoilla, joita menee pentujen kasvaessa pari laatikollista, lattia on täynnä leluja. Pennut liitetään kennelliittoon. Lisäksi pentujen matkaan lähtee laatikko, jossa leluja, viltti, panta ja hihna, ruokaa sekä cd täynnä pentujen alkuajan kuvia sekä videoklippejä. Yllättävän paljon näillekin tulee hintaa.

        Tämä ei ole ongelma, kun meitä on kaksi hoitamassa kenneliä, ihan hyvillä kuukausiansioilla.

        Jos toiminnalla pystyy tosiasiallisesti (huom! en nyt puhu verottajan näkökulmasta) rahoittamaan sen kymmenenkin omaa ulkomaan harrastusmatkaa vuodessa, edustaa se jo aika korkeaa elintasoa...


      • Korkealla mennään
        downshiftaaja olen kirjoitti:

        Jos toiminnalla pystyy tosiasiallisesti (huom! en nyt puhu verottajan näkökulmasta) rahoittamaan sen kymmenenkin omaa ulkomaan harrastusmatkaa vuodessa, edustaa se jo aika korkeaa elintasoa...

        Meillä elintaso tulee kahden ihmisen kuukausiansioista :-) Tämän avulla pystymme pitään "tappiollista" kenneilä ja panostamaan koiriin sekä pentuihin ilman raha-asioiden miettimistä.


      • downshiftaaja olen
        Korkealla mennään kirjoitti:

        Meillä elintaso tulee kahden ihmisen kuukausiansioista :-) Tämän avulla pystymme pitään "tappiollista" kenneilä ja panostamaan koiriin sekä pentuihin ilman raha-asioiden miettimistä.

        Jep, jos on tottunut tiettyyn elintasoon, kennelistä tuleva voitto voi tuntua perheen tulovirrassa pieniltä pennosilta... ja silloin sitä voi pyörittää myös tappiollisena ihan huvin vuoksi... mutta se tappio ja kulutuksen taso on itse valittua, ei välttämättä kennelinpitoon kuuluva asia (eli jos elää vaatimattomammin, pienikin tulo on merkittävämpi perheen kokonaistaloudelle).


    • 18+1

      Siis mikä on ongelma ? Se että on kamalaa jos kennelillä nettoaa jotain ?

      Miksi et muuten vastaa mitään noihin miten ajattelit itse tosiaan löytäänetäysin terveet linjat joissa ei ole yhtään sairasta yksilöä ? 100% varmasti sinullekkin syntyisi sairaita koiria.

      • koiraton

        miksi harrastaa kenneltoimintaa. jos syy jalostaa niin lopputulokset monen rodun kohdalla, mennyt perseelleen. jos joku kirjoittaa aikovansa taas tehdä sekarotuisia pentuja. rotukasvattajat kysyy miksi pitäisi tehdä pentuja. NIIN MIKSI?


    • veteraaniluokka

      Olen tämän aiemminkin tänne laittanut.
      Tässä meidän kaksi pentuetta viime vuodelta. Molemmissa vanhemmat tutkittu lonkat, kyynärät , silmät kahteen kertaan. Hyväksytyt luonnetestit ja näyttelytulokset tarvittavat. Mukana ovat vain pelkkien pentueiden menot. Kaikki jalostuskoirien sekä jo kasvatuksesta eläkkeellä olevien ruoka / eläinlääkäri / näyttelyt yms kulut ovat tästä pois. Kotona on vain yksi jalostuskäytössä oleva uros, jolla on yksi pentue takana omalle nartulle. Koiria on kuitenkin 6.

      Pentue 1

      4 pentua myyntihinta 3*800e ja yksi sijoitus vakuusmaksu 400e. Sijoituskoiran tulevia kuluja ovat sen 2*näyttelymaksu noin 90e, lte n 50e, lonkat, kyynärät, silmät n 190e. Jos nuo ovat ok se käy ehkä tulevaisuudessa jalostukseen.

      Ultra ja myöhemmin röntgen 160e
      nisätulehduksen hoito päivystys käyntinä ja lääkkeet 310e
      Emon ja pentujen ruuat 225e
      herpesrokotteet 150e
      matolääkkeet 159,42e
      mikrosirut 60e
      rekisteröinti 140e
      astutusmaksut 450e
      pentueen el tarkistus sekä silmätarkastus 344e
      4*pentupaketti 212e

      Menoja 2210,42e ja tuloa 2800e plussalle jäätiin. 589,58e

      pentue 2
      6 pentua myyntihinnat 2*700e, 3*800e, sijoitus vakuusmaksu300e. Sijoituskoiran tulevia kuluja ovat sen 2*näyttelymaksu noin 90e, lte n. 50e, lonkat, kyynärät, silmät n. 190e. Jos nuo ovat ok se käy ehkä tulevaisuudessa jalostukseen.

      vakuusmaksun palautus 300e sijoitusnarttu.
      rekisteröinti 210e
      matolääkkeet 178,38e
      herpesrokotteet 150e
      emon ja pentujen ruoka 274e
      mikrosirut 90e
      keisarinleikkaus päivystysaikana 584e Seitsemäs suuri epämuodostunut pentu tukki synnytyskanavan ja loput leikattiin ulos. Tosin kaikki kolme leikkauksen avulla syntynyttä. Syntyivät kuolleena.
      6*pentupaketti 246e
      ultra 80e
      el tarkastus ja silmätarkastus 504e

      Ei astutusmaksuja,oma uros.

      Menoja tälle pentueelle tuli 2616,38e verran, tuloja saatiin 4100e ja voitolle jäätiin 1483,62e

      Koko vuoden saldo menot 4826,80 e tulot 6900 e. Kahden pentueen voitto rahassa mitattuna oli 2073,20e. Kahdelle pentueelle ja 10 pennulle jaettuna 207,32e / pentu. Tuon verran siis jäin voitolle per pentu. Siitä voi olla kade, mutta lasken kyllä ihan mielihyvin tuon ylijäämä osan itselleni vaivanpalkaksi. Tosin ylijäämät on jo sijoitettu seuraaviin kahteen pentueeseen :)

      • lkjjfskjd

        Kaikissa roduissa ei edellytetä terveystarkkeja, ja suurin osa synnytyksistä onnistuu ilman ihmeellisyyksiä. Entä tällaisten rotujen pentueiden kulut? Vai perustellaanko kaikki "heikomman keskitason" mukaan? Mystisesti juuri silloin vedetään esille kaikki saksalaiset spermat, Moldovan-matkat, yksi kivesvikainen pentu ja pentujen määräkin jäi niiiiin vähäiseksi...


      • Kylppäriremontti

        Pyydät pennuista huomattavan vähän. Entä ne, jotka pyytävät koiristaan 1500-2100€?


      • Kyllä tienaa
        lkjjfskjd kirjoitti:

        Kaikissa roduissa ei edellytetä terveystarkkeja, ja suurin osa synnytyksistä onnistuu ilman ihmeellisyyksiä. Entä tällaisten rotujen pentueiden kulut? Vai perustellaanko kaikki "heikomman keskitason" mukaan? Mystisesti juuri silloin vedetään esille kaikki saksalaiset spermat, Moldovan-matkat, yksi kivesvikainen pentu ja pentujen määräkin jäi niiiiin vähäiseksi...

        Itselläni on shetbyyn noutajia. Olen kasvattanut niillä viiden vuoden aikana yhteensä 17 pentuetta. Yhden pennun myyntihinta on ollut 1600 euroa ja pentuja yhteensä 131. Tuloja on siis ollut 209 600,00 euroa. Kirjanpitoni mukaan pentueisiin on menoja ollut 2 550 euroa, joten kokonaisansio 207 050,00 euroa.

        Ei ole ollut ylimääräisiä menoja, kaikki pennut ovat olleet terveitä AAA-lonkilla. Luonteeltaan koirat ovat olleet shetbyyn noutajan perikuvia, rauhallisia, omistajalleen uskollisia, hyvin oppivia sekä halutessaan aktiivisia.

        Tällä hetkellä minulla olisi luovutettavana (halpaan hintaan) seitsemän iältään 8-12 vuotiasta narttua, kun niitä ei enää voi astuttaa sekä kaksi nuorempaa narttua iältään 3 ja 5, joista myös haluaisin luopua allergian vuoksi. Jostain syystä allergia puhkeaa näiden kahden koiran paikalla ollessa. Hyviä ja terveitä koiria ovat.


      • tiikeri_lilja
        Kyllä tienaa kirjoitti:

        Itselläni on shetbyyn noutajia. Olen kasvattanut niillä viiden vuoden aikana yhteensä 17 pentuetta. Yhden pennun myyntihinta on ollut 1600 euroa ja pentuja yhteensä 131. Tuloja on siis ollut 209 600,00 euroa. Kirjanpitoni mukaan pentueisiin on menoja ollut 2 550 euroa, joten kokonaisansio 207 050,00 euroa.

        Ei ole ollut ylimääräisiä menoja, kaikki pennut ovat olleet terveitä AAA-lonkilla. Luonteeltaan koirat ovat olleet shetbyyn noutajan perikuvia, rauhallisia, omistajalleen uskollisia, hyvin oppivia sekä halutessaan aktiivisia.

        Tällä hetkellä minulla olisi luovutettavana (halpaan hintaan) seitsemän iältään 8-12 vuotiasta narttua, kun niitä ei enää voi astuttaa sekä kaksi nuorempaa narttua iältään 3 ja 5, joista myös haluaisin luopua allergian vuoksi. Jostain syystä allergia puhkeaa näiden kahden koiran paikalla ollessa. Hyviä ja terveitä koiria ovat.

        Mikä hiton shetbyyn noutaja? Lisätietoa, kiitos.


    • kooo2

      Ei mua ainakaan häiritse vaikka kasvattaja pyytäisi pennuista 3000 ja jäisi 2500 voitolle per pentu ... :)

      • höksy

        Tuskin se ketään muutakaan haittaa. Totta kai jää voittoa ja saa jäädäkkin.

        Täysin toinen juttu on nämä, jotka vinkuvat ettei siitä mitään jää käteen. Epärehellistä porukkaa.


    • ap.kirjoittaja

      sori, tuntuu muutkin olevan samaa mieltä kanssani...
      puolustelun ymmärrän, kilpailu on kovaa, kilpailijoita ei haluta, on niiiiin kannattamatonta toimintaa.. huoh.
      ja tuotanoin, vois kiinnittää huomiota keskustelussa aktiivisena olleiden nimimerkkeihin nimittäin jos katsotte kritisoijat ja minulle kysymyksiänne esittelevät vähän tarkemmin niin olen ollut täällä kirjoittamassa 19.3. viimeksi. et näin.
      eli yhteenvetona, toiminta kannattaa ku jättää todella kaiken turhuuden ja koiralle tarpeettoman pois!

    • 14+11

      Eipä se kilpailu edes kovaa . Kasvattajat joilla on hyvä maine ja hyvät koirat on pennut varattu jo ennen astutusta . Puskakasvattajat koittavat saada näitä vähän sinne päin pentueita kaupaksi huonolla menekillä .

      • pensaassa kasvaa

        Näin taitaa olla vain tietyillä roduilla.

        Pienet koirat menee tällä hetkellä kaupaksi kaikki, jopa niiden puskakasvattajien.


      • kjlkjklkl

        Puskakasvattajia löytyy ihan kennelliiton pentuvälityksestäkin, ainakin mikäli vertaa koirien terveystuloksia kys. rotujen keskiarvoihin...


    • 1++1

      Tottakai löytyy mutta tässä kohtaa taas perääkuulutan OSTAJAN vastuuta . Älkää ostako kakkos tai kolmos laatua ....mutta kun pentu pitäisi saada heti...malttia vähän :)

      • Myyjän vastuu

        Olisi kiva, jos ne pee-laatuiset koirat eivät löytyisi rotujärjestöjen ja kennelliiton virallisia reittejä pitkin. Ensikoiran omistajille on tarjolla aika paljon faktapuhetta ja soopaa, ja siinä sitten saa miettiä, ketä uskoo ja ketä ei... ja sitten päädytään seropiin kuin ei voida rotupistakaan tietää, että ovatko kasvattajat oikeasti vastuuntuntoisia vai pelkkiä "muttaminunpikkutyttelinitarvitseepennut"-heppuja...


    • huihai sanon minä

      Samaa pohtinut... Aina kun asiasta kyselee, alkaa kasvattajat luettelemaan jos jonkinlaista kulua, joita pennutuksesta tulee. MUTTA eihän aina tule astutusmaksuja, joillain kasvattajilla ei juuri koskaan, kun käyttää omia uroksia. Sitten vakiovastaus on myös keisarinleikkaus, mutta sehän on kaiketi harvinainen tapaus, ei ainakaan pitäisi olla joka kerta edessä, kun narttu synnyttää, silloinhan nartussa on vikaa tai muu syy, jolloin ei saa enää teettää sillä nartulla pentueita.
      Tiedän esim. kasvattajan, joka on sijoittanut joka pentueestaan narttuja (ja niitä syntyy joka kuukausi ja jopa kolmekin kuukaudessa), jolloin esim. ruokintakulut ja muut on olleet sen haltijan vastuulla. Sitten ne nartut astutetaan vielä omilla (sijoitus)uroksilla, ei tule edes astutuskuluja.
      Mulle ei ainakaan tartte tulla sanomaan, että ihan rakkaudesta rotuun kasvattaa koiria!! Ja hah!!!!
      On se vaan kumma, kun seuraa noita enemmän kasvattavia, niin toiminnan edetessä ja isotessa alkaa tulla taloa, uutta autoa ja muuta mammonaa... Kyllä tuossa kasvatustyössä jäädään ihan reilusti plussan puolelle, kun joka kuukausi syntyy pentue tai kaksi...

      • Usko tai älä

        Mikähän tässä enää mietityttää. On kasvattajia, joille tämä EI ole tulonlähde ja he panostavat rahallisesti lähes kaikkeen mitä pennuille voi saada. Näissä pentueissa ei ole tuloja (ainakaan merkittävästi).

        Sitten on kasvattajia, jotka tekevät "virallisesti" kaikki eli terveystarkastuksen, sirutukset, madotukset yms. mutta kärjistäen sanottuna eivät osta pennuille yhtään ylimääräistä lelua. Pentumäärästä ja pennun hinnasta riippuen tuloa varmasti tulee.

        Sitten viimeisenä nämä pentutehtailijat, joissa ei ole merkitystä miten ja missä pennut kasvatetaan. Ei noudateta kennelliiton eikä rotuyhdistyksen suosituksia, teetetään pentuja liian nuorilla nartuilla, liian usein, ei välitetä perimästä jne. Voitto on huomattava.

        Varmasti siis löytyy ainakin nämä kolme eri "kasvattajaluokkaa". Olen omaa toimintaani perustellut tästä ensimmäisestä esimerkistä, koska elintasoni EI ole pennuista riippuvainen. Osa meistä IHAN OIKEESTI tekee tätä harrastuspohjalta ja pennuista saadut rahat lähes kokonaisuudessaan menee kuluihin, riippuen jälleen mitä kuluiksi lasketaan.


      • Ilmoita

        Nimimerkille "huihai sanon minä" olisikohan syytä olla yhteydessä eläinvalvontaan, jotta käyvät tarkastamassa missä olosuhteissa ja millä työvoimalla voi kasvattaa ilmoittamasi pentumäärät; ".....kasvattajan, joka on sijoittanut joka pentueestaan narttuja (ja niitä syntyy joka kuukausi ja jopa kolmekin kuukaudessa)". Samalla voisi tarkastaa onko henkilöllä vähintään toiminimi, koska tuollainen toiminta ei enää täytää "harrastustoiminnan" edellytystä ja verot tulisi maksaa.


      • diwnshiftaaja olen
        Usko tai älä kirjoitti:

        Mikähän tässä enää mietityttää. On kasvattajia, joille tämä EI ole tulonlähde ja he panostavat rahallisesti lähes kaikkeen mitä pennuille voi saada. Näissä pentueissa ei ole tuloja (ainakaan merkittävästi).

        Sitten on kasvattajia, jotka tekevät "virallisesti" kaikki eli terveystarkastuksen, sirutukset, madotukset yms. mutta kärjistäen sanottuna eivät osta pennuille yhtään ylimääräistä lelua. Pentumäärästä ja pennun hinnasta riippuen tuloa varmasti tulee.

        Sitten viimeisenä nämä pentutehtailijat, joissa ei ole merkitystä miten ja missä pennut kasvatetaan. Ei noudateta kennelliiton eikä rotuyhdistyksen suosituksia, teetetään pentuja liian nuorilla nartuilla, liian usein, ei välitetä perimästä jne. Voitto on huomattava.

        Varmasti siis löytyy ainakin nämä kolme eri "kasvattajaluokkaa". Olen omaa toimintaani perustellut tästä ensimmäisestä esimerkistä, koska elintasoni EI ole pennuista riippuvainen. Osa meistä IHAN OIKEESTI tekee tätä harrastuspohjalta ja pennuista saadut rahat lähes kokonaisuudessaan menee kuluihin, riippuen jälleen mitä kuluiksi lasketaan.

        Tämä jaottelu onkin jo aika hyvä. Usein näissä keskusteluissa vain juututaan ensimmäiseen ja kolmanteen ja unohdetaan, että kakkostyypinkin kennelinpitäjiä on... harrastamassani rodussa mm. rotuyhdistysaktiiveina. :)


      • koiruliinit5

        Eihän niitä narttujakaan voi loputtomasti omilla uroksilla astuttaa, nehän on jo liian läheistä sukua keskenään. Tai sitten on kumminkin hankittava se uros jostain muualta, jolloin tulee mukaan koiran hinta.


      • hui hai sanon minä
        Ilmoita kirjoitti:

        Nimimerkille "huihai sanon minä" olisikohan syytä olla yhteydessä eläinvalvontaan, jotta käyvät tarkastamassa missä olosuhteissa ja millä työvoimalla voi kasvattaa ilmoittamasi pentumäärät; ".....kasvattajan, joka on sijoittanut joka pentueestaan narttuja (ja niitä syntyy joka kuukausi ja jopa kolmekin kuukaudessa)". Samalla voisi tarkastaa onko henkilöllä vähintään toiminimi, koska tuollainen toiminta ei enää täytää "harrastustoiminnan" edellytystä ja verot tulisi maksaa.

        Olen siinä käsityksessä, että kun kuitenkin tämä kasvattaja rekisteröi kaikki pentueet, niin Kennelliiton puolesta valvotaan koirien oloja, minun ei tarvitse puuttua siihen. Tuohon en taas puutu ollenkaan, että maksaako veroja tai onko toiminimi, koska kirjoitukseni pohjalla EI OLE kateus! En vaan aina tahtoisi kuulla niitä tulot kieltäviä selityksiä kasvattajilta, etteivät he muka mitään, ikinä, koskaan tienaa...


      • hui hai sanon minä
        koiruliinit5 kirjoitti:

        Eihän niitä narttujakaan voi loputtomasti omilla uroksilla astuttaa, nehän on jo liian läheistä sukua keskenään. Tai sitten on kumminkin hankittava se uros jostain muualta, jolloin tulee mukaan koiran hinta.

        Katsos kasvattajilla kun on ystävinä myös kenneleiden omistajia samasta rodusta, niin joskus sitten ostetaan kimpassa joku uros tai narttu ulkomailta, ei se nokkaa päälle niin hirveästi maksa. Sitten jokainen saapi käyttää sitä jalostukseen, urosta tietysti paljon useammin. Näiden kasvattajakaverusten kesken ei olla turhan virallisiakaan, maksujen kanssa on niin ja näin, tyyliin: Mä käytän nyt jalostukseen tätä tuontinarttua, saat sitten sen pennun osaomistukseen tai itselle vallan. Kun on katsos sijoitukset, osaomistukset, yhteisomistukset ja ties mitä muuta koukeroo! Sitten kun esim. merkitään pentueen emoa rekkaustilanteessa, aletaankin vasta miettiä, että kenenkäs nimellä se narttu onkaan vai onko kaikkien vai mitä...


      • Miksi vaivautua
        hui hai sanon minä kirjoitti:

        Katsos kasvattajilla kun on ystävinä myös kenneleiden omistajia samasta rodusta, niin joskus sitten ostetaan kimpassa joku uros tai narttu ulkomailta, ei se nokkaa päälle niin hirveästi maksa. Sitten jokainen saapi käyttää sitä jalostukseen, urosta tietysti paljon useammin. Näiden kasvattajakaverusten kesken ei olla turhan virallisiakaan, maksujen kanssa on niin ja näin, tyyliin: Mä käytän nyt jalostukseen tätä tuontinarttua, saat sitten sen pennun osaomistukseen tai itselle vallan. Kun on katsos sijoitukset, osaomistukset, yhteisomistukset ja ties mitä muuta koukeroo! Sitten kun esim. merkitään pentueen emoa rekkaustilanteessa, aletaankin vasta miettiä, että kenenkäs nimellä se narttu onkaan vai onko kaikkien vai mitä...

        Sulla on selkeesti joku missio menossa, kasvattajat ovat tälläisiä kamalia kaikkia riistävä rotu, jolla ei ole kuin eurot silmissä....

        Eihän tässä kannata kenenkään enää mitään muuta edes esittää kun sinulla kaikki epämääräisetkin kuviot on niin hyvin selvillä.


      • money, money
        hui hai sanon minä kirjoitti:

        Olen siinä käsityksessä, että kun kuitenkin tämä kasvattaja rekisteröi kaikki pentueet, niin Kennelliiton puolesta valvotaan koirien oloja, minun ei tarvitse puuttua siihen. Tuohon en taas puutu ollenkaan, että maksaako veroja tai onko toiminimi, koska kirjoitukseni pohjalla EI OLE kateus! En vaan aina tahtoisi kuulla niitä tulot kieltäviä selityksiä kasvattajilta, etteivät he muka mitään, ikinä, koskaan tienaa...

        Onko todellakin sisälukutaitosi ja kirjoitetun ymmärtäminen tuolla tasolla? Useassa viestissä kerrotaan että on monenlaisia kasvattajia ja osalla kasvattajista on huomattaviakin tuloja. Mutta on myös kasvattajia, joilla varsinaista tuloa ei ole ja kasvatusta pidetään yhtenä osana koiraharrastusta.

        Kennelneuvojan toiminta on vapaaehtoista, resurssit ovat todella vähäiset ja varsinaisia tarkastuskäyntejä kenneleihin tehdään ani harvoin.


      • hui hai sanon minä
        money, money kirjoitti:

        Onko todellakin sisälukutaitosi ja kirjoitetun ymmärtäminen tuolla tasolla? Useassa viestissä kerrotaan että on monenlaisia kasvattajia ja osalla kasvattajista on huomattaviakin tuloja. Mutta on myös kasvattajia, joilla varsinaista tuloa ei ole ja kasvatusta pidetään yhtenä osana koiraharrastusta.

        Kennelneuvojan toiminta on vapaaehtoista, resurssit ovat todella vähäiset ja varsinaisia tarkastuskäyntejä kenneleihin tehdään ani harvoin.

        Kenellähän se kirjoitetun ymmärrys on retuperällä!!! ENSINNÄKIN, en ole lukenut kuin aloittajan ensimmäisen kirjoituksen ja oma ensimmäinen viestini on vastaus siihen!! Sitten joku alkoi inisemään minun vastauksestani, johon itse taas annoin vastineen. Sitten tulitkin sinä siihen väliin sekoilemaan!!
        Eikä minun tarvitse lukea, että monenlaisia kasvattajia jne..... TIEDÄN tietenkin sen, mutta itse esimerkissäni kerroin yhdestä, isosta kasvattajasta!!! Herranen aika, kun eräillä on vaikeata tajuta!!!
        Oletko muuten samaa mieltä, ettei sisälukutaitoa, luetun ymmärtämisestä puhumattakaan, voi arvioida, jos ei edes ole lukenut jotain tiettyä tarinaa? Ei mua kiinnosta mitä muut inisee tuolla välissä, minä vastasin vain aloittajalle!!!!
        Kennelliiton toimesta tehdään tarkastuksia, se on "automaattista", kun on kasvattajalla paljon pentueita. Näin olen lukenut ja siihen uskon!!


      • hui hai sanon minä
        Miksi vaivautua kirjoitti:

        Sulla on selkeesti joku missio menossa, kasvattajat ovat tälläisiä kamalia kaikkia riistävä rotu, jolla ei ole kuin eurot silmissä....

        Eihän tässä kannata kenenkään enää mitään muuta edes esittää kun sinulla kaikki epämääräisetkin kuviot on niin hyvin selvillä.

        Täysin oma valinta, mihin kukakin vaivautuu. Älä tyhmäpää keksi omasta päästäsi asioita ja ala liioittelemaan!! Mikä h****vetin missio mulla on meneillään, kun en edes ole aloittaja, jota tää asia tuntui vaivaavan!!! Minä vain vastasin aloittajalle, että mitä itse tiedän OMAKOHTAISESTA kokemuksesta, ei ole edes mitään liioiteltuja kuulopuheita!!!
        MINÄ en koskaan yleistä, mistä ihmeestä voi ihminen keksiä tuollaista juttua, että pidän KAIKKIA kasvattajia väittämäsi kaltaisina? Ei ole sulla asiat kohdallaan, kun alat keksiä juttuja toisista kirjoittajista, taidat olla aikas läyhäri oikeessakin elämässä!


      • Hip hei, sanon mää
        hui hai sanon minä kirjoitti:

        Kenellähän se kirjoitetun ymmärrys on retuperällä!!! ENSINNÄKIN, en ole lukenut kuin aloittajan ensimmäisen kirjoituksen ja oma ensimmäinen viestini on vastaus siihen!! Sitten joku alkoi inisemään minun vastauksestani, johon itse taas annoin vastineen. Sitten tulitkin sinä siihen väliin sekoilemaan!!
        Eikä minun tarvitse lukea, että monenlaisia kasvattajia jne..... TIEDÄN tietenkin sen, mutta itse esimerkissäni kerroin yhdestä, isosta kasvattajasta!!! Herranen aika, kun eräillä on vaikeata tajuta!!!
        Oletko muuten samaa mieltä, ettei sisälukutaitoa, luetun ymmärtämisestä puhumattakaan, voi arvioida, jos ei edes ole lukenut jotain tiettyä tarinaa? Ei mua kiinnosta mitä muut inisee tuolla välissä, minä vastasin vain aloittajalle!!!!
        Kennelliiton toimesta tehdään tarkastuksia, se on "automaattista", kun on kasvattajalla paljon pentueita. Näin olen lukenut ja siihen uskon!!

        Hyvin perusteltu ;-)

        Kennelliitolla on kennelneuvojia, jotka oman aktiivisuutensa sekä resurssiensa puitteissa tekevät vierailuja oman alueensa kenneleihin. Tästä johtuen niitä tehdään todella harvoin, useimmiten vain kennelin tätä pyytäessä.

        Näin minulle on kerrottu kennelliiton pitämillä koirankasvattajien perus- sekä jatkokurssilla.

        Anteeksi että olen tullut Teidän kahdenkeskiseen keskusteluun väliin inisemään, oletin tämän olevan julkinen, kaikille tarkoitettu foorumi.


      • Tyhmäpää, läyhäri
        hui hai sanon minä kirjoitti:

        Täysin oma valinta, mihin kukakin vaivautuu. Älä tyhmäpää keksi omasta päästäsi asioita ja ala liioittelemaan!! Mikä h****vetin missio mulla on meneillään, kun en edes ole aloittaja, jota tää asia tuntui vaivaavan!!! Minä vain vastasin aloittajalle, että mitä itse tiedän OMAKOHTAISESTA kokemuksesta, ei ole edes mitään liioiteltuja kuulopuheita!!!
        MINÄ en koskaan yleistä, mistä ihmeestä voi ihminen keksiä tuollaista juttua, että pidän KAIKKIA kasvattajia väittämäsi kaltaisina? Ei ole sulla asiat kohdallaan, kun alat keksiä juttuja toisista kirjoittajista, taidat olla aikas läyhäri oikeessakin elämässä!

        Mikähän on vastapuolen ikä, oma veikkaukseni menee 9-12 ikävuoden väliin, korjaa jos olen väärässä.


      • hui hai sanon minä
        Tyhmäpää, läyhäri kirjoitti:

        Mikähän on vastapuolen ikä, oma veikkaukseni menee 9-12 ikävuoden väliin, korjaa jos olen väärässä.

        Onko tämä joku senssipalsta, kun ikää kysytään? Olenko eksynyt jonnekin, johon en ollut edes menossa?
        Tuo on niin nähty: Kun tuollainen tyyppi lukee tekstiä, joka menee yli käsityskyvyn, on tekstin kirjoittanut heti leimattava alaikäiseksi! Ei tuollaisella todista kuin oman tyhmyytensä :D
        Minulla on koirakokemusta varmaan enemmän kuin monella tässä kommentoivalla, se on ainoa asia, joka tässä yhteydessä merkitsee jotain! :D
        No niin, tein työtä käskettyä: Korjasin, kun olit TODELLA väärässä :D
        P.S. Mutta jospa minä vaikka olenkin VANHA, enkä se kakara, kun kirjoitustyyliäni on auttamattoman huonoksi ja naiiviksi leimataan...? :D


      • Ihan pihalla
        hui hai sanon minä kirjoitti:

        Onko tämä joku senssipalsta, kun ikää kysytään? Olenko eksynyt jonnekin, johon en ollut edes menossa?
        Tuo on niin nähty: Kun tuollainen tyyppi lukee tekstiä, joka menee yli käsityskyvyn, on tekstin kirjoittanut heti leimattava alaikäiseksi! Ei tuollaisella todista kuin oman tyhmyytensä :D
        Minulla on koirakokemusta varmaan enemmän kuin monella tässä kommentoivalla, se on ainoa asia, joka tässä yhteydessä merkitsee jotain! :D
        No niin, tein työtä käskettyä: Korjasin, kun olit TODELLA väärässä :D
        P.S. Mutta jospa minä vaikka olenkin VANHA, enkä se kakara, kun kirjoitustyyliäni on auttamattoman huonoksi ja naiiviksi leimataan...? :D

        Omaat oman kertomasi mukaan pitkän koirakokemuksen, mutta et ole törmännyt vielä kasvattajaan joka tekee kasvatustyötä rakkaudesta:
        "Mulle ei ainakaan tartte tulla sanomaan, että ihan rakkaudesta rotuun kasvattaa koiria!! Ja hah!!!!"

        Myöskään kennelliiton toiminta ei ole sinulle tuttua:
        Kennelliiton toimesta tehdään tarkastuksia, se on "automaattista", kun on kasvattajalla paljon pentueita.

        Kommentointi näyttää sujuvan mallikkaasti tällä vuosien koiratuntemuksella. Ota asioista ensin selvää ja tule sitten kommentoimaan, silloin sanomisillasi voisi ehkä olla jotain arvoa.


      • hui hai sanon minä
        Ihan pihalla kirjoitti:

        Omaat oman kertomasi mukaan pitkän koirakokemuksen, mutta et ole törmännyt vielä kasvattajaan joka tekee kasvatustyötä rakkaudesta:
        "Mulle ei ainakaan tartte tulla sanomaan, että ihan rakkaudesta rotuun kasvattaa koiria!! Ja hah!!!!"

        Myöskään kennelliiton toiminta ei ole sinulle tuttua:
        Kennelliiton toimesta tehdään tarkastuksia, se on "automaattista", kun on kasvattajalla paljon pentueita.

        Kommentointi näyttää sujuvan mallikkaasti tällä vuosien koiratuntemuksella. Ota asioista ensin selvää ja tule sitten kommentoimaan, silloin sanomisillasi voisi ehkä olla jotain arvoa.

        Missäs kohtaa mainitsen, etten ole törmännyt muunlaisiin kasvattajiin? Tuo lainausmerkkien sisällä oleva tarkoittaa juuri näitä esimerkkini kaltaisia kasvattajia, jotka teeskentelevät sitä rakkautta. Ja kysehän oli juurikin kasvattajista, jotka tuottavat jatkuvasti pentueita. Ja väittävät, etteivät silti tienaa MITÄÄN, kun kuluja on niiiiin paljon. Mikä tässä on epäselvää?
        Kylläpä vaan kommentointi sujuu! Koirakokemuksella hyvinkin! Pennunostajan roolissa olen suurimmaksi osaksi tässä ollut. Minulla on se tieto asiasta, mikä koskee kasvatustoiminnan valvontaa Kennelliiton toimesta! Saattaa olla käytäntö muuttunut, etpä sitä osannut ehdottaa, vaan täytyy yrittää päteä niin kovasti!
        Minä itse olen koirahistoriani aikana teettänyt yhden pentueen, joka todellakin oli rakkauspentue: Tarkoin harkittu yhdistelmä, isänä vieras uros, vaikka helpompaa/halvempaa olisi ollut käyttää jotain omista uroksista, astutus ei ollut mikään raiskaus, vaan luonnollinen tapahtuma, synnytys sujui ilman komplikaatioita, emo palvoi pentujaan ja hoiti ne rakkaudella luovutusikäisiksi. Koska halusin pennuille mahdollisimman hyvät kodit, annoin ne sukulaisille, jotka tunnen perinpohjin, yhden jätin itselleni. Kolme pentua pärjäsi hyvin näyttelyissä, itselle jättämäni mukaanlukien, ja kahta käytettiin jalostukseen. Tämä pentue siis syntyi juuri rakkaudesta rotuun! Minä kyllä pystyin sanomaan, etten tienannut mitään, se ei ollut mielessäkään! Olen aina työstäni saanut hyvän palkan, jolla olen voinut elää suht hyvävaraista elämää, en ole tarvinnut sivubisneksiä.
        P.S. En hae sanomisilleni toisilta arvoa tai arvostusta, riittää vallan mainiosti kun tiedän itse kuinka asiat ovat!


      • Hui hai paskaa
        hui hai sanon minä kirjoitti:

        Missäs kohtaa mainitsen, etten ole törmännyt muunlaisiin kasvattajiin? Tuo lainausmerkkien sisällä oleva tarkoittaa juuri näitä esimerkkini kaltaisia kasvattajia, jotka teeskentelevät sitä rakkautta. Ja kysehän oli juurikin kasvattajista, jotka tuottavat jatkuvasti pentueita. Ja väittävät, etteivät silti tienaa MITÄÄN, kun kuluja on niiiiin paljon. Mikä tässä on epäselvää?
        Kylläpä vaan kommentointi sujuu! Koirakokemuksella hyvinkin! Pennunostajan roolissa olen suurimmaksi osaksi tässä ollut. Minulla on se tieto asiasta, mikä koskee kasvatustoiminnan valvontaa Kennelliiton toimesta! Saattaa olla käytäntö muuttunut, etpä sitä osannut ehdottaa, vaan täytyy yrittää päteä niin kovasti!
        Minä itse olen koirahistoriani aikana teettänyt yhden pentueen, joka todellakin oli rakkauspentue: Tarkoin harkittu yhdistelmä, isänä vieras uros, vaikka helpompaa/halvempaa olisi ollut käyttää jotain omista uroksista, astutus ei ollut mikään raiskaus, vaan luonnollinen tapahtuma, synnytys sujui ilman komplikaatioita, emo palvoi pentujaan ja hoiti ne rakkaudella luovutusikäisiksi. Koska halusin pennuille mahdollisimman hyvät kodit, annoin ne sukulaisille, jotka tunnen perinpohjin, yhden jätin itselleni. Kolme pentua pärjäsi hyvin näyttelyissä, itselle jättämäni mukaanlukien, ja kahta käytettiin jalostukseen. Tämä pentue siis syntyi juuri rakkaudesta rotuun! Minä kyllä pystyin sanomaan, etten tienannut mitään, se ei ollut mielessäkään! Olen aina työstäni saanut hyvän palkan, jolla olen voinut elää suht hyvävaraista elämää, en ole tarvinnut sivubisneksiä.
        P.S. En hae sanomisilleni toisilta arvoa tai arvostusta, riittää vallan mainiosti kun tiedän itse kuinka asiat ovat!

        Kannattaisi hakeutua hoitoon, jos omakin ajatusmaailma noin heittää. AIkaisemmissa viesteissä arvostelet esimerkiksi kasvattamista rakkaudesta etkä usko että kukaan tekee tätä ilman voittoa ja nyt kerrot itsekin tehneesi niin. Muutenkin tekstistäsi paistaa negatiivinen suhtautuminen kasvattamiseen, vähän myöhäistä paikkailla kirjoituksiaan "rakkauspentueella".

        Tarkoin harkittu yhdistelmä, ei raiskausta, emo palvonut ja vielä kaikki sukulaisetkin ovat olleet mukana synnytyksessä. Etkä edes tienannut mitään. Tämähän on kuin paremmasta USA elokuvasta vielä tähtilippu taustalle ja taputukset ;-) Salli mun nauraa ja varmaan sallitkin.....


      • hui hai sanon minä!!
        Hui hai paskaa kirjoitti:

        Kannattaisi hakeutua hoitoon, jos omakin ajatusmaailma noin heittää. AIkaisemmissa viesteissä arvostelet esimerkiksi kasvattamista rakkaudesta etkä usko että kukaan tekee tätä ilman voittoa ja nyt kerrot itsekin tehneesi niin. Muutenkin tekstistäsi paistaa negatiivinen suhtautuminen kasvattamiseen, vähän myöhäistä paikkailla kirjoituksiaan "rakkauspentueella".

        Tarkoin harkittu yhdistelmä, ei raiskausta, emo palvonut ja vielä kaikki sukulaisetkin ovat olleet mukana synnytyksessä. Etkä edes tienannut mitään. Tämähän on kuin paremmasta USA elokuvasta vielä tähtilippu taustalle ja taputukset ;-) Salli mun nauraa ja varmaan sallitkin.....

        Luepa uudestaan tekstini, ennenkuin lähdet arvostelemaan! Miksi sinulla on tarve sepustaa asioita omasta päästäsi? Taas tuli itse keksittyä tekstiä ja väitettiin minun kirjoittaneen niin!!
        No, onneksi tiedän itse, mitä on tapahtunut, mitä olen itse nähnyt ja kokenut! En ajatellut, että täällä on sellaisiakin lukijoita, joille täytyisi ns. vääntää rautalangasta, ettei he osaakaan mieltää tekstistä sitä oikeaa sisältöä! Ja minä en ala "tavaamaan" kenenkään puolesta sentään! :D
        Käypä tässä pyhien jälkeen mielenterveystoimistossa taikka mene seurakuntaan, uskovaisten luo, niin saat sielunrauhan ja synninpäästön ja kenties ymmärrät, miksi valehtelet niin paljon!
        Tämä päättyy minun osaltani tähän! Kiitos ja amen!


      • Hui hai mitä vaan
        hui hai sanon minä!! kirjoitti:

        Luepa uudestaan tekstini, ennenkuin lähdet arvostelemaan! Miksi sinulla on tarve sepustaa asioita omasta päästäsi? Taas tuli itse keksittyä tekstiä ja väitettiin minun kirjoittaneen niin!!
        No, onneksi tiedän itse, mitä on tapahtunut, mitä olen itse nähnyt ja kokenut! En ajatellut, että täällä on sellaisiakin lukijoita, joille täytyisi ns. vääntää rautalangasta, ettei he osaakaan mieltää tekstistä sitä oikeaa sisältöä! Ja minä en ala "tavaamaan" kenenkään puolesta sentään! :D
        Käypä tässä pyhien jälkeen mielenterveystoimistossa taikka mene seurakuntaan, uskovaisten luo, niin saat sielunrauhan ja synninpäästön ja kenties ymmärrät, miksi valehtelet niin paljon!
        Tämä päättyy minun osaltani tähän! Kiitos ja amen!

        Kiitokset opastuksesta, olen käynyt nyt mielenterveystoimistossa ja saanut vaivaani lääkkeet. Lisäksi olin pyhäpäivän messussa ja sen jälkeisessä sielujen puhdistustilaisuudessa. Uskon että sain synninpäästän ja olotilani on nyt kevyt sekä näen valon. Pyydän mitä nöyrimmin anteeksipyyntöä kaikesta aiheuttamastani harmista sekä valehtelusta. Rauha sinunkin sielullesi.


    • ap.kirjoittaja

      nimimerkille usko tai älä;
      niin, sinustako kasvattaja on huono jos hän ei osta pennuillee niitä mainitsemiasi ylimääräisiä leluja tai muuta turhaa? vaaleenpunasia silkkilakanoita? härän lihaa? koira ei muuten voi ollakaan onnellinen. älä pidä koiraa ihmisenä, se ei tarvitse ihmisolentojen turhaakin turhempaa krääsää. monesti jo ihan ilmaiinenkin asia voi ollakin paljon parempi ja mieluisampi koiralle kuin joku kaupan pinkki pallo 15E ja kesto 25 min. älä tuu väittää mistää lelu kuluista, omapa asias jos oot nii tyhmä et laitat turhaan krääsään voittos. tyhmää?

      • Usko tai älä

        En ole ottanut kantaa siihen onko hyvä kasvattaja se joka ei kaikkea koiralleen tai pennuilleen osta. Yritin vain vastailla tehtyyn kysymykseen, mitä kustannuksia kennelin pidossa on. En ole myöskään kertonut ostaneeni silkkilakanoita tai häränlihaa. Meillä koiria ei todellakaan kohdella ihmisinä vaikka sitä mainitsemaasi krääsää ostetaankin.

        Jos täällä kysytään mitä kuluja kennelin pidosta on ja itselläni siihen kuuluu myös lelut, miksi en niitä täällä mainitsisi? Sinäkö olet se, joka kerrot mitä kuluja kennelillä saa olla ja mitä ei? En koe itseäni tyhmäksi, jos minulla on varaa ostaa sitä turhaa krääsää ja olla saamatta voittoa. Olen saavuttanut asemani ihan muilla ansioilla kuin olemalla tyhmä.

        "Säälin saa ilmaiseksi, kateus on ansaittua"


      • downshiftaaja olen
        Usko tai älä kirjoitti:

        En ole ottanut kantaa siihen onko hyvä kasvattaja se joka ei kaikkea koiralleen tai pennuilleen osta. Yritin vain vastailla tehtyyn kysymykseen, mitä kustannuksia kennelin pidossa on. En ole myöskään kertonut ostaneeni silkkilakanoita tai häränlihaa. Meillä koiria ei todellakaan kohdella ihmisinä vaikka sitä mainitsemaasi krääsää ostetaankin.

        Jos täällä kysytään mitä kuluja kennelin pidosta on ja itselläni siihen kuuluu myös lelut, miksi en niitä täällä mainitsisi? Sinäkö olet se, joka kerrot mitä kuluja kennelillä saa olla ja mitä ei? En koe itseäni tyhmäksi, jos minulla on varaa ostaa sitä turhaa krääsää ja olla saamatta voittoa. Olen saavuttanut asemani ihan muilla ansioilla kuin olemalla tyhmä.

        "Säälin saa ilmaiseksi, kateus on ansaittua"

        Ydin ei varmaankaan ollut kateus, vaan se, että tappiosi on itse valitsemasi, ei kennelin pitoon välttämättä kuuluva asia.

        Kateus on yksi helpoimmista ja kliseisimmistä heitoista, joita näissä yhteydessä käytetään.

        Nimimerkki korkeasti koulutettu yrittäjä (ei koira-alan!) , joka on valinnut itse pienet tulot, lyhyet työpäivät, paljon vapaa-aikaa ja hyvän eläkevakuutuksen :)


      • Kennelmiljonääri
        downshiftaaja olen kirjoitti:

        Ydin ei varmaankaan ollut kateus, vaan se, että tappiosi on itse valitsemasi, ei kennelin pitoon välttämättä kuuluva asia.

        Kateus on yksi helpoimmista ja kliseisimmistä heitoista, joita näissä yhteydessä käytetään.

        Nimimerkki korkeasti koulutettu yrittäjä (ei koira-alan!) , joka on valinnut itse pienet tulot, lyhyet työpäivät, paljon vapaa-aikaa ja hyvän eläkevakuutuksen :)

        En olekaan esittänyt missään kateutta ydinasiana. Olen sen kokenut kun pihassa seisoo kaksi merkkiautoa, taksi odottelee viikonloppuisin ja kahden viikon poissaolon jälkeen palaamme ruskettuneina. Kaikkihan tämä on naapurustonkin mielestä hankittu kenneltoiminnalla.

        "ap.kirjoittaja" on täällä se joka haluaa jokaisesta kirjoituksesta hakea perusteluikseen asioita, joita siinä viestissä ei ole kirjoitettu.

        Samaan tapaan voitaisiin arvostella sinun "tyhmyyttäsi" miksi olet korkeasti koulutettu, kun et kuitenkaan käytä osaamistasi täyspainoisesti, vaan haluat päästä helpolla. Tämä on sinun valintasi, kuten minun on valintani pitää kenneliä mainitsemallani tavalla.

        Viestiketju oli ilmeisesti jälleen kerran selvittää miksi kennelin pitäjät tienaavat huomattavia summia, mutta haluavat ne ehdoin tahdoin pitää piilossa, jopa jarruttaakseen uusien kennelien syntymistä. Mikäli kerron, ettei kaikkien osalta tämä pidä paikkaansa, ei kukaan ota uskoakseen.


      • tossa ei ole tolkkua
        Kennelmiljonääri kirjoitti:

        En olekaan esittänyt missään kateutta ydinasiana. Olen sen kokenut kun pihassa seisoo kaksi merkkiautoa, taksi odottelee viikonloppuisin ja kahden viikon poissaolon jälkeen palaamme ruskettuneina. Kaikkihan tämä on naapurustonkin mielestä hankittu kenneltoiminnalla.

        "ap.kirjoittaja" on täällä se joka haluaa jokaisesta kirjoituksesta hakea perusteluikseen asioita, joita siinä viestissä ei ole kirjoitettu.

        Samaan tapaan voitaisiin arvostella sinun "tyhmyyttäsi" miksi olet korkeasti koulutettu, kun et kuitenkaan käytä osaamistasi täyspainoisesti, vaan haluat päästä helpolla. Tämä on sinun valintasi, kuten minun on valintani pitää kenneliä mainitsemallani tavalla.

        Viestiketju oli ilmeisesti jälleen kerran selvittää miksi kennelin pitäjät tienaavat huomattavia summia, mutta haluavat ne ehdoin tahdoin pitää piilossa, jopa jarruttaakseen uusien kennelien syntymistä. Mikäli kerron, ettei kaikkien osalta tämä pidä paikkaansa, ei kukaan ota uskoakseen.

        Lopeta jo hyvä ihminen. Viesti tolkulla tolkutonta tekstiä.


      • downshiftaaja olen
        Kennelmiljonääri kirjoitti:

        En olekaan esittänyt missään kateutta ydinasiana. Olen sen kokenut kun pihassa seisoo kaksi merkkiautoa, taksi odottelee viikonloppuisin ja kahden viikon poissaolon jälkeen palaamme ruskettuneina. Kaikkihan tämä on naapurustonkin mielestä hankittu kenneltoiminnalla.

        "ap.kirjoittaja" on täällä se joka haluaa jokaisesta kirjoituksesta hakea perusteluikseen asioita, joita siinä viestissä ei ole kirjoitettu.

        Samaan tapaan voitaisiin arvostella sinun "tyhmyyttäsi" miksi olet korkeasti koulutettu, kun et kuitenkaan käytä osaamistasi täyspainoisesti, vaan haluat päästä helpolla. Tämä on sinun valintasi, kuten minun on valintani pitää kenneliä mainitsemallani tavalla.

        Viestiketju oli ilmeisesti jälleen kerran selvittää miksi kennelin pitäjät tienaavat huomattavia summia, mutta haluavat ne ehdoin tahdoin pitää piilossa, jopa jarruttaakseen uusien kennelien syntymistä. Mikäli kerron, ettei kaikkien osalta tämä pidä paikkaansa, ei kukaan ota uskoakseen.

        Kommentoin nyt vain viestistä asiaosaa ja jätän huomiotta asiattomat osat oletetusta halustani päästä elämässä helpolla. :)

        Voi olla, että sinä kasvattajana olet huomioinut vain ne viestit, joissa epäillään kasvattajia helpon rahan tekijöiksi. Minä olen huomannut, että niihin vastataan aina: "Ei, ei tämä tuota rahaa, miinukselle tässä jää". Asiat suurinpiirtein hyvin hoitavista suurkasvattajista harvemmin puhutaan. Heitä on vähemmistö kasvattajista, mutta ainakin harrastamassani rodussa heidän kasvattinsa muodostavat suuren osan vuosittain rekisteröidyistä pennuista.


    • rahaa tulee

      Aika mukavasti tienaa myös parin, kolmen hyvän uroskoiran omistaja, joka antaa uroksiaan astutukseen! Hänelle ei ainakaan tule pennutuskuluja. Saa "hyppymaksun" ja sitten joka pennusta vielä erikseen korvauksen. Eikä se esim. Suomen muotovalioksi uroksen kilpailuttaminen, kauheasti maksa, jos todella käsissä on se hyvä koira. Ja laskekaas, kuinka usein ja miten pitkään urosta voi käyttää tienuuseen, jos sellainen on pääasiana...
      Sellainenkin muuten on mahdollista, että "harrastaa" kasvatustoimintaa, vaikkei ole yhtään koiraa itsellä. Sijoittaa aina toisille narttu(pentu)ja, ja pennutus tapahtuu sitten aina sijoituskoiran haltijan luona... Ei kyllä ehkä meillä Suomessa kovin tavallista...?

      • ei pentutehtaille

        Voi olla, mutta varmaan aika monella rodulla on se, että koiralla saa olla vain tietty määrä pentuja rekkarissa. Eli ei yhdellä uroksella saa sataa pentuetta teettää, vaikka se siihen kykenevä olisi.

        Sitten vielä kommentoisin kasvatukseen. Katsoin juuri ohjelman usan pentutehtaista. Aivan järkyttävää. Toivottavasti Suomessa ei mennä siihen pisteeseen koskaan (Suomessa eläinsuojelulaki onneksi edes usaa parempi). Sitä se rahanhimo teettää. Koiria pennutetaan joka juoksusta, pidetään pienissä häkeissä ulkona, jossa kuolevat kylmyyteen, kuumuuteen, puremiin tai tauteihin. Pentuja välittävissä myymälöissä kerrotaan valheellisesti pentujen olevan kotikasvattajilta..

        Eli mielipiteeni suurista kenneleistä on negatiivinen. Voiko niissä millään riittää aikaa jokaiselle koiralle? Entäs, jos rahanhimo iskee..?? Kai niitä rekkaamattomia pentuja saa helposti huomaamatta tehtyä väliin...


    • ap.kirjoittaja

      en ole enkä koskaan aio ryhtyä miksikään pentutehtailijaksi mistä ylläoleva kirjoittaa.
      kuten olen painottanut täällä aiemminkin, olisin toimiessani tarkka asioista, pyrkisin teettämään pennut vain parhaat tulokset terveyden tilastaan saaneilla koirilla. ulkonäkö ei ole tärkein, vaan rodun omainen luonne sekä sen rakenteellinen terveys.
      myöskään en ole teettämässä pentuja useammin kuin mitä lupa on, johan sitä se kennelliittokin valvoo, minä kun rekisteröisin pentuni.

      ja joku tuolla kyseli että kuinka löydän vanhemmat joiden pennuista saan täysin terveitä. niin, on tämä tilanne jo kyllä aikas pahaksi päässyt, kiitos näyttelyiden ja sen myötä ulkonäöllisen jalostamisen terveydestä välittämättä, että kyllä siinä työtä riittää terveitä löytää, ja on ihan totta että jälkeläisille voi tulla vaikka b lonkat vaikka vanhemmilla olisi a. mutta jos sitkeästi jatkaa, ehkä tuo perinnöllisyys jää niin kauaksi että niitä huonompi lonkkaisia tai mistä nyt kenenkin koiran kohdalla kyse olisikaan, niin ehkä saisi rodun terveemmälle pohjalle, aikaa vie mutta parempi kai se yrittää kuin että jalostaa vaan suoraan niillä paska kinttusilla tms. ja ajattelee sen olevan ok kun paluuta normaali rakenteeseen ei ole. en ainakaan halua edes auttaa sitä terveyden romahtamista joka on tässä aikas käsillä monenkin rodun kohdalla parhaillaan.
      eli ajan edelleenkin vain hyvää asiaa.

      mutta kuten täällä on moni jo todennut, kyllä sillä rahaa saa siltikin tehtyä.

      ps. vastasin tuolla ylempänä jo jollekin joka fiksuna väitti minulle vastaan että rekisteröimätön koira ei olisi muka sekarotuinen, millä tositaa koira puhtaaksi jos sillä ei ole paperia siitä, sillä ei ole sukupuuta, siitä ei ole mitään fakta tietoa missään, sinulla ei ole kuin myyjän sana asiasta, siihen toki kannattaakin luottaa. rekkaamaton on sekarotuinen kunnes toisin pystyt toteen näyttämään, miten sen teet??? taitaa itsellään olla vähän faktat hukassa!

      • Ei vain vakuuttelua

        Olet tarkka asioista, joihin sinulla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa. Mikäli sinulle tulee pentue ja ostajat kysyvät sinulta näistä asioista, pelkkä vastaus "olen tarkka siitä ja siitä" ei tule riittämään. Silloin joudut perustelemaan asiat faktoilla ja mistä sen teet esimerkiksi pentujen terveydentilan suhteen. Voit tehdä sen ainoastaan rekisteritietoihin kirjatuista asioista (sekä sinulle kerrotuista asioista), kuten lonkkatiedoista. Koirilla on kuitenkin useita muita terveydellisiä ongelmia, myös periytyviä, kuten autoimmuunisairaudet, eikä niitä mihinkään rekisteröidä. Vanhemmat saattavat olla ääniarkoja tai luonnevikaisia, eikä sitä tietoa sinulle välttämättä kerrota. Kerrot siis jalostavasi terveitä koiria, mutta kerrotko vielä miten varmistat nämä asiat, pelkka kertomus siitä että pyrit siihen ei valitettavasti riitä kuin kenties itsellesi.

        Tilanne on terveydellisesti päässyt pahaksi "kiitos näyttelyiden ja jalostamisen". Kerrotko miten terveyttä edistetään ilman tätä järjestelmää? Näyttelyissä koira arvioidaan ulkonäöllisesti (pintapuolisesti kylläkin) ja esittelyn aikana koiraa pystytään arvioimaan myös luonteen puolesta. Mikäli koira ei salli vieraan ihmisen käsittelyä eikä esiintymään muiden koirien ja ihmisten joukossa, saattaa se kuvastaa jotain luonneongelmaa. Koiran näyttelyssä saama hylätty on mielestäni merkki ongelmasta, ellei se sitten ole tullut näistä ulkonäöllisistä syistä, jotka on helppo tarkistaa.

        Fiksuna väitän edelleen (ja tiedän) että puhtaista rotukoirista tehdään pentueita, jotka eivät täytä kennelliiton vaatimuksia (ikä, pentuieiden väli, lonkat), näitä pentuja ei saa edes rekisteröidä, joten niistä tulee rekisteröimättömiä ja varmasti voidaan ostajille osoittaa että ovat kuitenkin rotukoiria.


      • sfxgdxg
        Ei vain vakuuttelua kirjoitti:

        Olet tarkka asioista, joihin sinulla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa. Mikäli sinulle tulee pentue ja ostajat kysyvät sinulta näistä asioista, pelkkä vastaus "olen tarkka siitä ja siitä" ei tule riittämään. Silloin joudut perustelemaan asiat faktoilla ja mistä sen teet esimerkiksi pentujen terveydentilan suhteen. Voit tehdä sen ainoastaan rekisteritietoihin kirjatuista asioista (sekä sinulle kerrotuista asioista), kuten lonkkatiedoista. Koirilla on kuitenkin useita muita terveydellisiä ongelmia, myös periytyviä, kuten autoimmuunisairaudet, eikä niitä mihinkään rekisteröidä. Vanhemmat saattavat olla ääniarkoja tai luonnevikaisia, eikä sitä tietoa sinulle välttämättä kerrota. Kerrot siis jalostavasi terveitä koiria, mutta kerrotko vielä miten varmistat nämä asiat, pelkka kertomus siitä että pyrit siihen ei valitettavasti riitä kuin kenties itsellesi.

        Tilanne on terveydellisesti päässyt pahaksi "kiitos näyttelyiden ja jalostamisen". Kerrotko miten terveyttä edistetään ilman tätä järjestelmää? Näyttelyissä koira arvioidaan ulkonäöllisesti (pintapuolisesti kylläkin) ja esittelyn aikana koiraa pystytään arvioimaan myös luonteen puolesta. Mikäli koira ei salli vieraan ihmisen käsittelyä eikä esiintymään muiden koirien ja ihmisten joukossa, saattaa se kuvastaa jotain luonneongelmaa. Koiran näyttelyssä saama hylätty on mielestäni merkki ongelmasta, ellei se sitten ole tullut näistä ulkonäöllisistä syistä, jotka on helppo tarkistaa.

        Fiksuna väitän edelleen (ja tiedän) että puhtaista rotukoirista tehdään pentueita, jotka eivät täytä kennelliiton vaatimuksia (ikä, pentuieiden väli, lonkat), näitä pentuja ei saa edes rekisteröidä, joten niistä tulee rekisteröimättömiä ja varmasti voidaan ostajille osoittaa että ovat kuitenkin rotukoiria.

        Kennelliitolla ei juuri vaatimuksia (korkeintaan tutkimisvaatimus) ole ja pennut saa rekisteriin, vaikka rotuyhdistyksen suosituksia ei noudattaisikaan.

        Esim tällaisia pentueita löytyy tällä hetkellä pentuvälityksestä:

        Shetlanninlammaskoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744834

        Italianvinttikoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744025

        Welsh corgi cardigan:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=742018
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744758
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=738563

        Newfoundlandinkoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=742437

        En olisi ihan ensimmäisenä ostamassa, mutta koska ne löytyvät pentuvälityksestä, niin joku ensikoiran ostaja varmasti ostaa. Koska Kennelliitto on luotettava ja rotupi on terveempi kuin seropi.


      • Faktoja kiitos
        sfxgdxg kirjoitti:

        Kennelliitolla ei juuri vaatimuksia (korkeintaan tutkimisvaatimus) ole ja pennut saa rekisteriin, vaikka rotuyhdistyksen suosituksia ei noudattaisikaan.

        Esim tällaisia pentueita löytyy tällä hetkellä pentuvälityksestä:

        Shetlanninlammaskoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744834

        Italianvinttikoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744025

        Welsh corgi cardigan:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=742018
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744758
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=738563

        Newfoundlandinkoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=742437

        En olisi ihan ensimmäisenä ostamassa, mutta koska ne löytyvät pentuvälityksestä, niin joku ensikoiran ostaja varmasti ostaa. Koska Kennelliitto on luotettava ja rotupi on terveempi kuin seropi.

        Miksi ihmeessä laitatte viestiä ettei vaatimuksia ole?

        Katso itse linkistä:
        http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/A8F98CA9-969B-4DC2-9A76-5798E69F4007/0/Koirarekisteriohje_2013_painoon_ok.pdf

        Pieni ote tekstistä sivulta kuusi:

        Nartulla voidaan teettää enintään viisi pentuetta siten, että nartun edellisestä penikoimisesta on pentueen syntyessä oltava kulunut vähintään kymmenen kuukautta. Tätä tiheämpi pennutus sallitaan alle 8-vuotiaalle nartulle yhden kerran ilman poikkeuslupaa, ja tällöin seuraavan synnytyksen väli on oltava vähintään yksi vuosi (ks. kohdat 6.1 ja 7.1). Lisäksi on huomioitava rotukohtaisten erityisehtojen (PEVISA) mukaiset jälkeläismäärärajoitukset.


      • Mitä tilalle?
        sfxgdxg kirjoitti:

        Kennelliitolla ei juuri vaatimuksia (korkeintaan tutkimisvaatimus) ole ja pennut saa rekisteriin, vaikka rotuyhdistyksen suosituksia ei noudattaisikaan.

        Esim tällaisia pentueita löytyy tällä hetkellä pentuvälityksestä:

        Shetlanninlammaskoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744834

        Italianvinttikoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744025

        Welsh corgi cardigan:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=742018
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744758
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=738563

        Newfoundlandinkoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=742437

        En olisi ihan ensimmäisenä ostamassa, mutta koska ne löytyvät pentuvälityksestä, niin joku ensikoiran ostaja varmasti ostaa. Koska Kennelliitto on luotettava ja rotupi on terveempi kuin seropi.

        Nimimerkki "sfxgdxg" kerro ihmeessä mitä tilalle, jos kennelliitto ei mielestäsi ole se taho, joka voi ostajia neuvoa?


      • miksi en osta
        sfxgdxg kirjoitti:

        Kennelliitolla ei juuri vaatimuksia (korkeintaan tutkimisvaatimus) ole ja pennut saa rekisteriin, vaikka rotuyhdistyksen suosituksia ei noudattaisikaan.

        Esim tällaisia pentueita löytyy tällä hetkellä pentuvälityksestä:

        Shetlanninlammaskoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744834

        Italianvinttikoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744025

        Welsh corgi cardigan:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=742018
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=744758
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=738563

        Newfoundlandinkoira:
        https://omakoira.kennelliitto.fi/pentuvalitys/frmPentue.aspx?Id=742437

        En olisi ihan ensimmäisenä ostamassa, mutta koska ne löytyvät pentuvälityksestä, niin joku ensikoiran ostaja varmasti ostaa. Koska Kennelliitto on luotettava ja rotupi on terveempi kuin seropi.

        Kaikki eivät osaa ja suurin osa ei viitsi kaivaa näitä sun esittämiä pentueita esiin, niin voisitko (sfxgdxg) laittaa ne syyt miksi et ensimmäisenä kyseisiä pentuja ostaisi. Joskos sitten ittekin oppis jotain :-) kiitos


      • sfxgdxg
        Mitä tilalle? kirjoitti:

        Nimimerkki "sfxgdxg" kerro ihmeessä mitä tilalle, jos kennelliitto ei mielestäsi ole se taho, joka voi ostajia neuvoa?

        Kritiikki johtaa yleensä parannuksiin, ei instituution lakkauttamiseen. Lisäksi Kennelliiton on nykyisellään turha mainostaa terveiden rotukoirien puolesta, sillä KoiraNet ei takaa kuin tiettyjen rotujen tiettyjen pikku terveystulosten tiedonsaannin. Se jopa mahdollistaa rotuyhdistysten silmille hyppimisen omilla, väljemmillä säännöillään.

        Faktoja kiitos -nimimerkille: En puhunut pentuemääristä, vaan pentujen vanhempien terveydentilanteesta. Kennelliitolla ei ole kummoisia välineitä sairaiden koirien jalostamisen ehkäisyyn ja siitä rankaisuun, vaikka terveen rotukoirakannan ylläpito kuuluukin sen tehtäviin. Siitä toimikoon esimerkkinä aiemmin linkittämäni shelttipentue, jonka vanhemmalla on Shetlanninlammaskoirayhdistyksen sääntöjä rikkovat terveystulokset, mutta jonka pennut löytyvät silti onnellisesti FI-rekisteristä (EJ-rekisteri olisi sopivampi, jos ne on pakko saada jonnekin kirjoille). Erityisen huolestuttavaa on se, ettei pentujen rekisteritodistuksissa tulla näkemään merkintää nivelrikkoa sairastavasta emästä, pelkkien papereiden perusteella koira näyttää jopa hyvältä tervelonkkaisten vanhempiensa ansiosta. Siksi, jos ei osaa tai kykene KoiraNetiä käyttämään (sheltti on kuitenkin sopiva rotu esim. vanhuksille, jotka eivät Internetiä osaa käyttää sekä lapsiperheille, joilla on muutakin ajateltavaa kuin lonkkaniveldysplasia, CEA ja kyynärniveldysplasia), jää emän sairaus kokonaan tietämättä ja tunnistamatta. Olisi ihanteellista ajatella, että kaikki maailman ihmiset olisivat siinä määrin koiraihmisiä, että osaisivat ottaa selvää asioista ja tietäisivät miten nettiä käytetään, puhumattakaan siitä että he osaisivat olla luottamatta "Sheltti on terve rotu!" -tyyppisiin julistuksiin. Kaikkein huolestuttavinta ovat kasvattajat, jotka uskaltavat jalostaa sairaita koiria roduissa, joilla on terveen maine.


      • sfxgdxg
        miksi en osta kirjoitti:

        Kaikki eivät osaa ja suurin osa ei viitsi kaivaa näitä sun esittämiä pentueita esiin, niin voisitko (sfxgdxg) laittaa ne syyt miksi et ensimmäisenä kyseisiä pentuja ostaisi. Joskos sitten ittekin oppis jotain :-) kiitos

        Sheltti:
        - Kyynärnivel 2/2. Emällä on todettu terveystutkimusten mukaan NIVELRIKKO JO 1-VUOTIAANA. Sheltti on varsin terve rotu ja siksi onkin erityisen järkyttävää, että tuollaista on kehdattu käyttää jalostukseen. Siitä huolimatta, että emän puutteita on yritetty paikata varsin hienolla, terveellä koiralla... jonka yhdellä isovanhemmalla on ollut D-lonkat. Että ei kiitos.

        Italiaano:
        - Molemmilla vanhemmilla on todettu lasiaisen rappeuma alle 3-vuotiaina eli hyvin nuorina (ja isällä se on vakavuusasteltaan KOHTALAINEN!) . Rotuyhdistys pitää sen yleisyyttä rodussa ongelmallisena, jonka lisäksi lasiaisen rappeuman on todettu olevan perinnöllinen. Tuota, että risteytetään kaksi koiraa joilla on täsmälleen sama ongelma, en missään nimessä hyväksy. Varsinkin kun vinttareille näkökyky on poikkeuksellisen merkittävä. Sokerina pohjalla on isän hiukan heikompi polvilumpioluksaatiolausunto (puolissa lausunnoista terve ja puolissa asteikolla 1, silti kennelliiton paneelin mielestä 1...).

        Corgit:
        - Lähes kaikilla pentueiden vanhemmilla on keskivaikea lonkkavika ja muita ei ole tutkittu, lisäksi suvuissa esiintyy jo valmiiksi paljon lonkkavikaa (sukutauluista näkee lonkkatulokset, jos niitä on). Tämän vuoksi on erittäin todennäköistä, että pennuillakin on lonkkavika. Löysät nivelet johtavat helposti varhaiseen nivelrikkoon. Tästä osoituksena oma koirani, jonka emänemä jouduttiin lopettamaan lonkkaniveldysplasian myötä 7-vuotiaana ja oma sesseni haluaa kovasti päästä hautaan yhtä nopeasti. Sokerina pohjalla on yhden vanhemman kyynärniveltulos 1, joka tarkoittaa lievää nivelrikkoa. Sekin on saatu koiran ollessa 2-vuotias, joka ei todellakaan lupaa hyvää...

        Nöffi:
        - Molemmilla vanhemmilla on todettu 1-vuotiaina nivelrikko kohtalaisin muutoksin (2/2). Lisäksi toisella on keskivaikea lonkkavika. Tuskin tarvitsee selittää enempää?


        Otin esille kaikkein pahimmin silmille hypähtäneet tapaukset, joissa sokeankin pitäisi nähdä ongelma. Oman mausteensa asioiden selvittämiselle tuo se, etteivät kaikki KoiraNettiin kirjatut asiat tarkoita sairautta (kuten PPM iris-iris tai CEA), kun taas jotkut vanhemmat ovat täysin ilman terveystuloksia. Silloin pitää miettiä, että miksi ne vanhemmat on jätetty kuvaamatta, kun huonoillakin yhdistelmillä uskalletaan suoraselkäisesti teettää pentuja... Herkullista on myös miettiä, millaisia koirien luonteet ovat. On kurjaa ostaa hurmaava koiraystävä, jonka toimintakyky laskee hitaasti 5:stä ikävuodesta lähtien ja joka kuolee 8 vuoden ikäisenä, mutta niin on kurja omistaa tervekin koira, jonka omistaminen on käyttislinjansa/sisälle kuseksimisensa/arkuutensa vuoksi ennemmin taakka kuin etuoikeus.


      • downshiftaaja olen
        sfxgdxg kirjoitti:

        Sheltti:
        - Kyynärnivel 2/2. Emällä on todettu terveystutkimusten mukaan NIVELRIKKO JO 1-VUOTIAANA. Sheltti on varsin terve rotu ja siksi onkin erityisen järkyttävää, että tuollaista on kehdattu käyttää jalostukseen. Siitä huolimatta, että emän puutteita on yritetty paikata varsin hienolla, terveellä koiralla... jonka yhdellä isovanhemmalla on ollut D-lonkat. Että ei kiitos.

        Italiaano:
        - Molemmilla vanhemmilla on todettu lasiaisen rappeuma alle 3-vuotiaina eli hyvin nuorina (ja isällä se on vakavuusasteltaan KOHTALAINEN!) . Rotuyhdistys pitää sen yleisyyttä rodussa ongelmallisena, jonka lisäksi lasiaisen rappeuman on todettu olevan perinnöllinen. Tuota, että risteytetään kaksi koiraa joilla on täsmälleen sama ongelma, en missään nimessä hyväksy. Varsinkin kun vinttareille näkökyky on poikkeuksellisen merkittävä. Sokerina pohjalla on isän hiukan heikompi polvilumpioluksaatiolausunto (puolissa lausunnoista terve ja puolissa asteikolla 1, silti kennelliiton paneelin mielestä 1...).

        Corgit:
        - Lähes kaikilla pentueiden vanhemmilla on keskivaikea lonkkavika ja muita ei ole tutkittu, lisäksi suvuissa esiintyy jo valmiiksi paljon lonkkavikaa (sukutauluista näkee lonkkatulokset, jos niitä on). Tämän vuoksi on erittäin todennäköistä, että pennuillakin on lonkkavika. Löysät nivelet johtavat helposti varhaiseen nivelrikkoon. Tästä osoituksena oma koirani, jonka emänemä jouduttiin lopettamaan lonkkaniveldysplasian myötä 7-vuotiaana ja oma sesseni haluaa kovasti päästä hautaan yhtä nopeasti. Sokerina pohjalla on yhden vanhemman kyynärniveltulos 1, joka tarkoittaa lievää nivelrikkoa. Sekin on saatu koiran ollessa 2-vuotias, joka ei todellakaan lupaa hyvää...

        Nöffi:
        - Molemmilla vanhemmilla on todettu 1-vuotiaina nivelrikko kohtalaisin muutoksin (2/2). Lisäksi toisella on keskivaikea lonkkavika. Tuskin tarvitsee selittää enempää?


        Otin esille kaikkein pahimmin silmille hypähtäneet tapaukset, joissa sokeankin pitäisi nähdä ongelma. Oman mausteensa asioiden selvittämiselle tuo se, etteivät kaikki KoiraNettiin kirjatut asiat tarkoita sairautta (kuten PPM iris-iris tai CEA), kun taas jotkut vanhemmat ovat täysin ilman terveystuloksia. Silloin pitää miettiä, että miksi ne vanhemmat on jätetty kuvaamatta, kun huonoillakin yhdistelmillä uskalletaan suoraselkäisesti teettää pentuja... Herkullista on myös miettiä, millaisia koirien luonteet ovat. On kurjaa ostaa hurmaava koiraystävä, jonka toimintakyky laskee hitaasti 5:stä ikävuodesta lähtien ja joka kuolee 8 vuoden ikäisenä, mutta niin on kurja omistaa tervekin koira, jonka omistaminen on käyttislinjansa/sisälle kuseksimisensa/arkuutensa vuoksi ennemmin taakka kuin etuoikeus.

        Käyttislinja ei ole taakka, jos tietää, mitä on hankkimassa...muuten viestillesi kommpaus.


      • Nyt tuli faktoja
        sfxgdxg kirjoitti:

        Sheltti:
        - Kyynärnivel 2/2. Emällä on todettu terveystutkimusten mukaan NIVELRIKKO JO 1-VUOTIAANA. Sheltti on varsin terve rotu ja siksi onkin erityisen järkyttävää, että tuollaista on kehdattu käyttää jalostukseen. Siitä huolimatta, että emän puutteita on yritetty paikata varsin hienolla, terveellä koiralla... jonka yhdellä isovanhemmalla on ollut D-lonkat. Että ei kiitos.

        Italiaano:
        - Molemmilla vanhemmilla on todettu lasiaisen rappeuma alle 3-vuotiaina eli hyvin nuorina (ja isällä se on vakavuusasteltaan KOHTALAINEN!) . Rotuyhdistys pitää sen yleisyyttä rodussa ongelmallisena, jonka lisäksi lasiaisen rappeuman on todettu olevan perinnöllinen. Tuota, että risteytetään kaksi koiraa joilla on täsmälleen sama ongelma, en missään nimessä hyväksy. Varsinkin kun vinttareille näkökyky on poikkeuksellisen merkittävä. Sokerina pohjalla on isän hiukan heikompi polvilumpioluksaatiolausunto (puolissa lausunnoista terve ja puolissa asteikolla 1, silti kennelliiton paneelin mielestä 1...).

        Corgit:
        - Lähes kaikilla pentueiden vanhemmilla on keskivaikea lonkkavika ja muita ei ole tutkittu, lisäksi suvuissa esiintyy jo valmiiksi paljon lonkkavikaa (sukutauluista näkee lonkkatulokset, jos niitä on). Tämän vuoksi on erittäin todennäköistä, että pennuillakin on lonkkavika. Löysät nivelet johtavat helposti varhaiseen nivelrikkoon. Tästä osoituksena oma koirani, jonka emänemä jouduttiin lopettamaan lonkkaniveldysplasian myötä 7-vuotiaana ja oma sesseni haluaa kovasti päästä hautaan yhtä nopeasti. Sokerina pohjalla on yhden vanhemman kyynärniveltulos 1, joka tarkoittaa lievää nivelrikkoa. Sekin on saatu koiran ollessa 2-vuotias, joka ei todellakaan lupaa hyvää...

        Nöffi:
        - Molemmilla vanhemmilla on todettu 1-vuotiaina nivelrikko kohtalaisin muutoksin (2/2). Lisäksi toisella on keskivaikea lonkkavika. Tuskin tarvitsee selittää enempää?


        Otin esille kaikkein pahimmin silmille hypähtäneet tapaukset, joissa sokeankin pitäisi nähdä ongelma. Oman mausteensa asioiden selvittämiselle tuo se, etteivät kaikki KoiraNettiin kirjatut asiat tarkoita sairautta (kuten PPM iris-iris tai CEA), kun taas jotkut vanhemmat ovat täysin ilman terveystuloksia. Silloin pitää miettiä, että miksi ne vanhemmat on jätetty kuvaamatta, kun huonoillakin yhdistelmillä uskalletaan suoraselkäisesti teettää pentuja... Herkullista on myös miettiä, millaisia koirien luonteet ovat. On kurjaa ostaa hurmaava koiraystävä, jonka toimintakyky laskee hitaasti 5:stä ikävuodesta lähtien ja joka kuolee 8 vuoden ikäisenä, mutta niin on kurja omistaa tervekin koira, jonka omistaminen on käyttislinjansa/sisälle kuseksimisensa/arkuutensa vuoksi ennemmin taakka kuin etuoikeus.

        Kiitokset erittäin hyvästä viestistä, tätä juuri pyysin.

        Olen samaa mieltä kanssasti kennel-instituutiosta, paljon olisi parannettavaa, mutta kun esitetään ongelmia, parhainta olisi samaan aikaan esittää myös vaihtoehtoisia ratkaisuja.


      • sfxgdxg
        Nyt tuli faktoja kirjoitti:

        Kiitokset erittäin hyvästä viestistä, tätä juuri pyysin.

        Olen samaa mieltä kanssasti kennel-instituutiosta, paljon olisi parannettavaa, mutta kun esitetään ongelmia, parhainta olisi samaan aikaan esittää myös vaihtoehtoisia ratkaisuja.

        Olen itse ulkopuolinen, pelkkä tavallinen koiranomistaja, joka on huolissaan paitsi oman koirayksilönsä, myös yleensä koirien terveydentilasta ja rotujen jalostuksesta. En siis kykene esittämään huikeita ja asiantuntevia kommentteja eikä minulla ole mitään sananvaltaa rotuyhdistyksissä tai kennelliitossa. Silti ajatuksia on...

        Yksinkertaisimmillaan pentuja, jotka eivät täyttäisi rotuyhdistyksen ehtoja, ei saisi yhdistyksen eikä kennelliiton pentuvälitykseen. Ehtona tai ehtoina voisivat olla myös jotkin yleiset terveyssäädökset, joilla noita mielettömiä pentueita saataisiin siistittyä pois "virallisilta sivuilta" (lonkkaindeksi, tietyt silmäehdot, terveystarkastusten puute tai olemassaolo...). Se, että D-lonkkaisten corgien ja terveystutkimattomien sakemannien pennut löytyisivät Kennelliiton tai yhdistysten pentuvälityksen sijaan aina Keltaisesta Pörssistä tai Apulasta, olisi jo hienoinen kasvojenkohotus. Esimerkiksi joidenkin vinttikoirien kohdalla on huvittavaa, että yhdistyksen sivuilla tarjotaan viittä sääntöjä rikkovaa pentuetta (esim. molemmilla vanhemmilla on lasiaisen rappeuma tai molemmat vanhemmat ovat liian nuoria astutushetkellä), mutta ei yhtäkään, joka täyttäisi ehdot.

        Toinen keino olisi, että ehtoja täyttämättömät pennut pitäisi rekisteröidä FI-rekisterin sijasta EJ-rekisteriin. Pentueita voitaisiin edelleen kasvattaa puhtaasti harrastus- tai kotikoiriksi, mutta FI-rekisteriin pääsy olisi tietynlainen terveystakuu. Lisäksi järjestely estäisi läpimätien linjojen synnyn vielä suht terveisiin rotuihin. Esimerkiksi 2-kyynäräisen nartun pennut joutuisivat EJ-rekisteriin, joten kyynärongelmat eivät pääsisi vaivihkaa leviämään rotuun, ainakaan tämän koiran kohdalla, enää yhtään enempää. Samalla se ravistelisi kasvattajia lopettamaan linjansa ennen dramaattisien terveysongelmien ilmaantumisia (kuten että bordercolliekasvattaja vaihtoi rotua vasta, kun viimeisessä pentueessa yksi koira piti lopettaa lonkkaniveldysplasian vuoksi).

        Kolmas "helppo ratkaisu" olisi koodata KoiraNetiin toiminto, joka ilmiantaisi sääntöjä rikkovat yhdistelmät ja/tai niistä syntyneet jälkeläiset. Yksinkertaisimmillaan kielletyistä yhdistelmistä syntyneet jälkeläisten nimet olisivat erivärisiä kuin oikein jalostettujen (esim. sääntöjä rikkovien pentujen nimet olisivat harmaita ja sääntöjen mukaisesti jalostettujen pikimustia) ja jokaisen koiran sivuilta löytyisi merkintä, onko kys. pennun jalostuksessa noudatettu rotuyhdistyksen suosituksia. Toki tämä edellyttäisi vaivannäköä kennelliiton päästä, mutta helpottaisi pennun valintaa varsinkin, jos ostajalla ei olisi mitään tiettyä rotusuosikkia.

        Suurimmaksi ongelmaksi mieltäisin kasvattajien vapauksien ja velvollisuuksien välillä tasapainottelun. Kuinka paljon pakotteita rotuyhdistys uskaltaa asettaa kääntymättä kasvattajiaan vastaan ja kuinka pitkälle kasvattajat ovat valmiita menemään terveyden kustannuksella, kunhan omista koirista syntynyt linja pysyy pystyssä? Tukalassa tilanteessa ovat erityisesti niiden rotujen kasvattajat, joiden jokaisessa yksilössä on jokin geneettinen vika (yhdellä suomalaisella bulldogilla on terveet lonkat jne.)... niin.

        Nämä ideat saa aivan vapaasti varastaa ja esitellä kuka minkin rotuyhdistyksen tai kennelliiton haaran kokouksissa.


      • - Kasvattajat voiva
        sfxgdxg kirjoitti:

        Olen itse ulkopuolinen, pelkkä tavallinen koiranomistaja, joka on huolissaan paitsi oman koirayksilönsä, myös yleensä koirien terveydentilasta ja rotujen jalostuksesta. En siis kykene esittämään huikeita ja asiantuntevia kommentteja eikä minulla ole mitään sananvaltaa rotuyhdistyksissä tai kennelliitossa. Silti ajatuksia on...

        Yksinkertaisimmillaan pentuja, jotka eivät täyttäisi rotuyhdistyksen ehtoja, ei saisi yhdistyksen eikä kennelliiton pentuvälitykseen. Ehtona tai ehtoina voisivat olla myös jotkin yleiset terveyssäädökset, joilla noita mielettömiä pentueita saataisiin siistittyä pois "virallisilta sivuilta" (lonkkaindeksi, tietyt silmäehdot, terveystarkastusten puute tai olemassaolo...). Se, että D-lonkkaisten corgien ja terveystutkimattomien sakemannien pennut löytyisivät Kennelliiton tai yhdistysten pentuvälityksen sijaan aina Keltaisesta Pörssistä tai Apulasta, olisi jo hienoinen kasvojenkohotus. Esimerkiksi joidenkin vinttikoirien kohdalla on huvittavaa, että yhdistyksen sivuilla tarjotaan viittä sääntöjä rikkovaa pentuetta (esim. molemmilla vanhemmilla on lasiaisen rappeuma tai molemmat vanhemmat ovat liian nuoria astutushetkellä), mutta ei yhtäkään, joka täyttäisi ehdot.

        Toinen keino olisi, että ehtoja täyttämättömät pennut pitäisi rekisteröidä FI-rekisterin sijasta EJ-rekisteriin. Pentueita voitaisiin edelleen kasvattaa puhtaasti harrastus- tai kotikoiriksi, mutta FI-rekisteriin pääsy olisi tietynlainen terveystakuu. Lisäksi järjestely estäisi läpimätien linjojen synnyn vielä suht terveisiin rotuihin. Esimerkiksi 2-kyynäräisen nartun pennut joutuisivat EJ-rekisteriin, joten kyynärongelmat eivät pääsisi vaivihkaa leviämään rotuun, ainakaan tämän koiran kohdalla, enää yhtään enempää. Samalla se ravistelisi kasvattajia lopettamaan linjansa ennen dramaattisien terveysongelmien ilmaantumisia (kuten että bordercolliekasvattaja vaihtoi rotua vasta, kun viimeisessä pentueessa yksi koira piti lopettaa lonkkaniveldysplasian vuoksi).

        Kolmas "helppo ratkaisu" olisi koodata KoiraNetiin toiminto, joka ilmiantaisi sääntöjä rikkovat yhdistelmät ja/tai niistä syntyneet jälkeläiset. Yksinkertaisimmillaan kielletyistä yhdistelmistä syntyneet jälkeläisten nimet olisivat erivärisiä kuin oikein jalostettujen (esim. sääntöjä rikkovien pentujen nimet olisivat harmaita ja sääntöjen mukaisesti jalostettujen pikimustia) ja jokaisen koiran sivuilta löytyisi merkintä, onko kys. pennun jalostuksessa noudatettu rotuyhdistyksen suosituksia. Toki tämä edellyttäisi vaivannäköä kennelliiton päästä, mutta helpottaisi pennun valintaa varsinkin, jos ostajalla ei olisi mitään tiettyä rotusuosikkia.

        Suurimmaksi ongelmaksi mieltäisin kasvattajien vapauksien ja velvollisuuksien välillä tasapainottelun. Kuinka paljon pakotteita rotuyhdistys uskaltaa asettaa kääntymättä kasvattajiaan vastaan ja kuinka pitkälle kasvattajat ovat valmiita menemään terveyden kustannuksella, kunhan omista koirista syntynyt linja pysyy pystyssä? Tukalassa tilanteessa ovat erityisesti niiden rotujen kasvattajat, joiden jokaisessa yksilössä on jokin geneettinen vika (yhdellä suomalaisella bulldogilla on terveet lonkat jne.)... niin.

        Nämä ideat saa aivan vapaasti varastaa ja esitellä kuka minkin rotuyhdistyksen tai kennelliiton haaran kokouksissa.

        Pointtina näissä ehdotuksissa on siis se, että

        - Kauan suunniteltuja pennutuksia, ulkomaanmatkoja tai arvospermoja ei tarvitse perua yllätyksellisen huonojen terveystulosten vuoksi.
        - Huonot geenit eivät pääse rikastumaan, sillä kaikki ehtoja täyttämättömät pentueet pääsevät EJ-rekisteriin ja saavat "lemmikkistatuksen" tai ainakin erotellaan selkeästi "oikeanlaisista" pentueista. Erityisesti EJ-rekisteri ja eriväriset koirien nimet helpottaisivat myös koko kennelin toiminnan arviointia (ovatko kaikki pentueet harmaanimisiä/ EJ-rekisterissä vai onko kyseessä satunnaiset vahingot vai noudattaako kasvattaja rotuyhdistyksen ehtoja tunnontarkasti...)
        - Kannustaa terveystarkastamaan jalostuskoirat, sillä "huonot pentueet" erottuisivat selkeästi ehdot täyttävistä pentueista.
        - Ei ole yhtä voimakas pakote kuin esim. kennelnimen poistaminen tai rekisteröintikielto.
        - Ei vaatisi muutoksia yhdistysten nykyisiin sääntöihin, pelkästään alleviivaisi rotuyhdistysten arvovaltaa, kun kennelliiton toimet tukisivat niitä nykyistä enemmän.
        - Erottelisi rotujen terveydestä huolissaan olevat kasvattajat ja yhdistykset selkeämmin niistä, joille rotu on itseisarvo ohi terveyden tai luonteen.
        - Kasvattajat voivat tunteikkaasti teetättää "vielä sen viimeisen pentueen", mikäli oma koira ei täytäkään jalostusehtoja.


    • 19+13

      Sinä et tulisi kyllä tienaamaan yhtään . Tuontikoirat ovat kalliita ja niitä jutuisit väkisin hankkimaan ja mys geenitestaaminen ja jokaisen pentueen terveystarkastukset sinun piikkiisi maksavat . Nämä kaikki on tietenkin tehtävä jotta voit valvoa että koirasi ovat VAIN terveitä ....tuontikoiria joutuisit tuomaan jotta geenibooli pysyy rikkaana ja sukusiito nollassa . Luulen että monen rodun kohdalla joutuisit hakemaan ns alkuperäis linjaa.... Ja aikaa menee vuosikymmeniä ennenkuin pääset edes kohtalaisiin tuloksiin ... mutta tavoite on tietenkin hieno eli anna palaa !

    • 1+1

      Kyllä pitäisi myls ensikoiran ostajan sen verran tietoa hakea ennen koiran ottoa että osaa edes perusjutut katsoa . Eli esim lonkat ja kyynärät

      Muutaman pentueen kuikkasin tuolta ja ainakin Corgeissa oli niin hirveää sekeidaa että huh ...eikä sheltitkään sen paremmin menneet . Shelteissä sentään uros oli terve mutta narttua ei kyllä ole mitään järkeä ollut käyttää jalostukseen .

      Siellä siis on D/D lonkkaisia koiria ja shelteissä kyynärät 2:sella ...

      Noi corgit oli kyllä jotain ihan kamalaa...kun kattoo sisaruksia ja jälkeläisnäyttöä...miten joku kehtaa tehdä pentuja tuollasilla ?? Suututtaa tuollainen .

    • Höhöö

      Up!

    • Anonyymi

      Kokemuksia Bullmastiffi kennelistä Bullforest!
      Ostimme kevällä 7 viikon ikäisen Bullmastiffipennun Elman. Elma ja muut pennut syntyivät 9.2.2022. Kennel
      Bullforestin pitäjä sanoi meille, että pentuja syntyi vain neljä, kaikki narttuja.
      Pian syntymän jälkeen aloimme huomata Elmassa motorista kömpelyyttä. Oli vaikeaa sanoa, mikä on
      pennun kömpelyyttä ja mikä poikkeavaa käytöstä. Olimme yhteydessä Bullforest kennelin pitäjään, jolta
      pennun ostimme 2000 euron hintaan. Nainen ilmoitti, että koirassa ei ole vikaa ja kömpelyys katoaa.
      Ikää tuli ja kömpelyys jatkui. Otimme videoita pennustamme ja lähetimme ne kennel Bullforestin pitäjälle.
      Hän syytti meitä, että ruokimme koiria väärin ja, että alustat, jolla koira kulkee, on vääränlainen. Pentu ei
      osannut kulkea edes rappusia. Saimme ohjeen, että koiranpentua ei saa kävelyttää rappusissa ennen kuin
      täyttää 8 kuukautta. Todella outoa! ja tiesimme, ettei tuo pidä paikkaansa.
      Pian selvisi, että koko pentue oli sairas ja kävely kömpelöä. Bullforestin pitäjä ei suostunut kertomaan
      meille, mikä muiden pentujen tilanne on, eikä antanut muiden pentujen omistajien yhteystietoja, jotta
      olisimme voineet keskustella, miten kenenkin pennut voi ja miten kehitys on mennyt. Jouduimme
      selvittämään muiden pentujen omistajat ja heidän yhteystiedot. Koko kuvio selvisi meille.
      Yksi pennuista oli jouduttu lopettaa 5 kk ikäisenä vakavien neurologisten oireiden vuoksi. Myyjä
      (Bullforesitin pitäjä) ei ollut millään tapaa sovitellut asiaa tai ehdottanut kompensaatiota asiasta.
      Meidän Elma jouduttiin lopettamaan 7 kk ikäisenä, samoin hänen toinen sisko.
      Selvisi, että pentuja oli tosiasiassa syntynyt 6 kappaletta. Yksi oli syntynyt kuolleena/kuollut synnytyksessä.
      Yksi pennuista oli lopetettu vuorokauden ikäisenä ja neljä muuta oli selvinnyt. Jos olisimme tämän tienneet,
      emme olisi tästä pentueesta ostaneet pentua.
      Lisäksi tämä Bullforest on vielä toistaiseksi Kennelliiton sopimuskasvattaja. Luvat lähtevät varmasti pois ja
      se prosessi on vireillä.
      Kennelin pitäjä yritti salata meiltä pentujen omistajilta muiden pentujen tilanteen ja sairaudet. Kun
      sairaudet ja oireet tuli ilmi, pyrki hän vaijentamaan meidät. Osa pentujen omistajista pisti Facebookkiin
      päivityksiä pentujen tilanteesta, Kennelin pitäjä raivosi ja vaati poistamaan päivitykset. Lopulta selvisi, että
      koko pentueella oli synnynnäinen geenivirhe, joka aiheutti pikkuaivo ataksian, eli pikkuaivojen rappeuman.
      Hoitokeinoa ei ole.
      Mikäli, emme olisi nousseet kapinaan, olisi tämä kennelin pitäjä hiljentänyt koko aiheesta puhumisen ja
      tämän vakavan geenivirheestä keskustelun. Hän oli teettämässä lisää pentuja samalla yhdistelmällä tietäen,
      että koko tämä pentue oli sairas ja osa siitä kuoli alle vuorokauden ikäisenä.
      Vuonna 2021 syntyneestä pentueesta tämä Bullforest myi ulkomaille huuli- ja kitalakihalkioisen pennun,
      jolla oli suuria ongelmia niellä ruokaa/juoda. Kävi sääliksi, kun näin tuon pennun. Eutanasia olisi ollut sille
      pennulle palvelus.
      Tällaisia kasvattajia ja pentutehtailijoita on myös Suomen Kennelliiton sopimuskasvattajina. Härskiä
      toimintaa, jossa rodun ja koirien terveydellä ei ole mitään väliä, vain rahalla. En voi todellakaan suositella
      tätä kenneliä. Kerron vain omasta kokemasta ja tietämästäni asiasta.

      • Anonyymi

        Miten tämä liittyy aloitukseen?


    • Anonyymi

      Kasvattajana vastaan. 1-2 narttua ollut, mutta sitten saattaa tapahtua jotakin eli se koira, onkin rikki tai sairastuu jotenkin eli ei voi käyttää.Olet 2 vuotta sitä hoitanut, kulkenut treeneissä (palveluskoira) lukemattomia kilometrejä, käynyt muutamat näyttelyt (5-10 kpl) eli siinä meni sitten yksi.Terveystarkastukset maksaa n 500 eur ym muut kulut.Laske siitä, mitä on tullut maksamaan.Mitään halparuokaa ei koiralle kannata syöttää.Kuluihin voit lisätä auton, kosla millään micralla ei koiria kuskata, samoin kotia pitää laittaa niille sopivaksi.Astutat toisen nartun ja kaikki hyvin mutta synnytys ei suju, pitää leikata, 5 pentua, joista vaikkapa 3 kuolee. Pennuille eläinlääk tarkastus, rekisteröinti, sirutus ,matolääkkeet kolmasti ym ym. Pesukone laulaa joka päivä,siivoa ja siivoat, koska et halua asua missään läävässä. Tämä vain tälläisen pienen kasvattajan näkökulma, joka ei kuulu tehtailijoihin vaan haluaa tehdä hyviä koiria hyviin koteihin.

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe