kaverini määräsi purkamaan ja rasvaamaan, muuten jumittuu?
pitääkö potkuri huoltaa joka vuosi?
9
727
Vastaukset
- V-P ohjeen lukua!
"The mechanism of the folding propeller must be greased with Volvo Penta water resistant grease. Refer to your instruction manual when removing and refitting propeller/s.
At lay up remove the propeller/s and grease shaft/s with appropriate grease
Before re-launch refit the propeller/s, remember to grease the shaft/s first"" V-P ohkjeet lukua !"
Kaikella ystävyydellä toteaisin, että kaveri kysyi pitääkö potkuri huoltaa joka vuosi. Vastasit mitä ohjekirjassa lukee. Minä vastaan ettei pidä. Itselläni oli potkuri suolavedessä (kolmilapainen taittuva) 6 vuotta, jonka jälkeen purkasin ja huolsin sen.
Kaikki oli ja on ok. Toki välillä kun vedin uudet myrkyt, niin laitoin rasvaa hammastukseen, mutta en irroittanut potkuria akselista. Akselissa oli hyvät rasvat vielä kuuden vuoden jälkeen...- en pottuillut
biscaya kirjoitti:
" V-P ohkjeet lukua !"
Kaikella ystävyydellä toteaisin, että kaveri kysyi pitääkö potkuri huoltaa joka vuosi. Vastasit mitä ohjekirjassa lukee. Minä vastaan ettei pidä. Itselläni oli potkuri suolavedessä (kolmilapainen taittuva) 6 vuotta, jonka jälkeen purkasin ja huolsin sen.
Kaikki oli ja on ok. Toki välillä kun vedin uudet myrkyt, niin laitoin rasvaa hammastukseen, mutta en irroittanut potkuria akselista. Akselissa oli hyvät rasvat vielä kuuden vuoden jälkeen...Koskikohan kysymys Volvon 3-lapaista folding-potkuria? Muitakin potkureita on V-P koneissa. Tarkoitin V-P-ohjeiden lukemiskehoituksella muistuttaa, että usein olisi hyvä lukea, mitä oman veneen moottorin ohjekirja mistakin asiasta sanoo. Ei ollut tarkoitus pottuilla! Jos ohjekirja neuvoo vaikkapa rasvaamaan, onko ihan korrektia todeta ettei pidä rasvata?
Mitä muuten tarkoitit sillä, että kuuden käyttövuoden jälkeen akselissa oli hyvät rasvat? Oliko kyseessä suora akseliveto vai S-vetolaite? Akselivetoisessa rasvaa tarvitaan vain akselitiivisteessä, jos se on Volvon "tutti" tai perinteinen rasvaboksi.
Veditkö ne uudet myrkyt potkuriin? Jotkut maalavat potkurin antifoulingilla, jotkut eivät. Olen kokeillut kumpaakin. Nykyisin tyydyn kiillottamaan potkurin keväisin. Sinkin varmaan uusit ja silloin tällöin kaavit näkit potkurista, kun veneesi oli kuusi vuotta vesillä. Akselivetoisessa paatissani myös sinkin uusiminen onnistui snorklaamalla.
En minäkään rasvaillut Volvon kolmilapaista silloin, kun tein oman monivuotisen reissuni. Muutoin rasvaan kyllä aina ennen vesillelaskua.
- huoltamatta
En usko että rasvan puutteeseen jumiutuu, isompi riski on että varas vie.
Toisaalta on riski että asennuksessa menee joku pieleen ja potkuri tai lapa putoaa.- Rasvaaa
On tullut tungettua purkamatta keväisin sen mitä sielu sietää. Yhtä kuiva on syksyllä kuin uutena kun oli rasvattuna läpeensä. Vesivaseliini, molybdeeni mikä vaan peseytyy kauden aikana pois...
- mikä potkuri?
Rasvaaa kirjoitti:
On tullut tungettua purkamatta keväisin sen mitä sielu sietää. Yhtä kuiva on syksyllä kuin uutena kun oli rasvattuna läpeensä. Vesivaseliini, molybdeeni mikä vaan peseytyy kauden aikana pois...
Ilmeisesti kerrot sellaisesta taittolapapotkurista, jossa mekanismi on avoin ja merivesi pääsee huuhtelemaan. Joissakin potkureissa rakenne on varmaankin erilainen kuin sinun potkurissasi.
Aloittajan viestissä ei mainittu, minkälaisen potkurin huollosta oli kysymys. Joissakin potkureissa rasvaus tehdään rasvapuristimella. Jos kysytään huolto-ohjeita, olisi kiva tietää minkälaisen laitteen huollosta puhutaan. Kysyjän nimimerkki Volvo-Penta ei määritellyt potkurin tyyppiä... - 4+3
mikä potkuri? kirjoitti:
Ilmeisesti kerrot sellaisesta taittolapapotkurista, jossa mekanismi on avoin ja merivesi pääsee huuhtelemaan. Joissakin potkureissa rakenne on varmaankin erilainen kuin sinun potkurissasi.
Aloittajan viestissä ei mainittu, minkälaisen potkurin huollosta oli kysymys. Joissakin potkureissa rasvaus tehdään rasvapuristimella. Jos kysytään huolto-ohjeita, olisi kiva tietää minkälaisen laitteen huollosta puhutaan. Kysyjän nimimerkki Volvo-Penta ei määritellyt potkurin tyyppiä...Juu, eikä sitä missä ropeli on kiinni.
Käsittääkseni V-P:n vetolaitteessa sinkin uusiminen tarkoittaa potkurin irroitusta, ja irroitus puolestaan vaatii potkurin purkamisen, vai miten muuten sen akselin keskipultin saa auki?
Vaikka ei uusisi sinkkiä, niin joka kevät kannattaa samalla huoltaa potkuri, eniten kait rasvaa kaipaavat lapojen akselitapit ja potkuriakselin boorit, rasvattomuus saattaa ennen aiheuttaa turhan nopeaa väljenemistä, se lie suurempi ongelma kuin jumitukset.
Voihan niihin lapojen napapään rattaisiinkin tunkea vaseliinia, mutta sillä ei liene juuri mitään merkitystä minkään kannalta? - 4+3
4+3 kirjoitti:
Juu, eikä sitä missä ropeli on kiinni.
Käsittääkseni V-P:n vetolaitteessa sinkin uusiminen tarkoittaa potkurin irroitusta, ja irroitus puolestaan vaatii potkurin purkamisen, vai miten muuten sen akselin keskipultin saa auki?
Vaikka ei uusisi sinkkiä, niin joka kevät kannattaa samalla huoltaa potkuri, eniten kait rasvaa kaipaavat lapojen akselitapit ja potkuriakselin boorit, rasvattomuus saattaa ennen aiheuttaa turhan nopeaa väljenemistä, se lie suurempi ongelma kuin jumitukset.
Voihan niihin lapojen napapään rattaisiinkin tunkea vaseliinia, mutta sillä ei liene juuri mitään merkitystä minkään kannalta?Heh, ajatus oli nopeampi kuin sormet... Piti sanomani: Vaikka ei uusisi sinkkiä, niin joka kevät kannattaa irroittaa potkuri ja tiukata sinkin kiinnitysruuvit (niiden kantojenkin alta sinkki kuluu) ja samalla huoltaa potkuri,
- huolto on oma etu!
4+3 kirjoitti:
Juu, eikä sitä missä ropeli on kiinni.
Käsittääkseni V-P:n vetolaitteessa sinkin uusiminen tarkoittaa potkurin irroitusta, ja irroitus puolestaan vaatii potkurin purkamisen, vai miten muuten sen akselin keskipultin saa auki?
Vaikka ei uusisi sinkkiä, niin joka kevät kannattaa samalla huoltaa potkuri, eniten kait rasvaa kaipaavat lapojen akselitapit ja potkuriakselin boorit, rasvattomuus saattaa ennen aiheuttaa turhan nopeaa väljenemistä, se lie suurempi ongelma kuin jumitukset.
Voihan niihin lapojen napapään rattaisiinkin tunkea vaseliinia, mutta sillä ei liene juuri mitään merkitystä minkään kannalta?Samaa mieltä. Potkuria huoltaessa huomaa myös mahdolliset korroosiovauriot. Niitä voi tulla vaikkapa lavan akselitapin kiinnitysruuviin - lavan menettäminen akselitapin irtoamisen takia ei ollut harvinaisuus Volvon vetolaitteen 2-lapaisessa potkurissa!
3-lapaisesta on selkeä kaavio ja huoltokohteet tässä:
http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744440-44-4206.aspx
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1343453Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382713Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302515Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631202448Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .372376- 1161845
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141502Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741488Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121371- 661238