Diabetes 1 insuliinimäärät + tavanomaiset sokeriarvot

Diabetes2013

Hei olen 15v poika, haluaisin tietää teidän muiden 1 tyypin diabeetikoiden ateriainsuliinimäärän 10g hiilihydraattia kohden? Itselleni on määrätty 1,5 yksikköä novorapidia 10g hiilihydraattia kohden. Tavanomaiset verensokeriarvoni ovat 4-5 välillä, paitsi aina aamupalan jälkeen verensokeri saattaa jopa käydä 10-15 lukemissa, ylimääräinen insuliiniyksikkökään ei ole tähän vielä auttanut, pitäisi kokeilla jotain uutta. Verensokeri on kuitenkin heti lounaan jälkeen palannut aina taas normaalille tasolle. Illalla pyrin mennä nukkumaan 5-6 arvolla, mutta välillä saatan mennä 4:nkin arvolla nukkumaan.

20

547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VP?

Diabetes2013

Mikä on verensokerisi aamulla herättyäsi, ennen aamiaista?

Millainen on normaali aamiaisesi?

Aamusokerit ovat tavallisesti koholla "aaunkoittoilmiön" takia. Voit verrata tavallaan hätätilanteen adrenaliinieritykseen. Iliön on tarkoitus auttaa sinua heräämään.
      Hyvin tavallista myös vähähiilihydraattista ravintoa syövillä on se että aamusokeri asettuu oikealle tasolle viimeisenä.

terv Veijo

• Diabetes2013

Hei Veijo! Verensokeri aamulla tavallisesti herättyäni 4-7 välillä. Normaali aamiaiseni = 2 leipää, jogurtti ja banaani.

• Hei!

Aamupalasi sisältää aika paljon hiilihydraatteja. Ja vielä nopeita sellaisia. Se voi selittää aamupalan jälkeiset korkeat verensokerit. Itse en voi syödä aamuisin kuin 20-25 g hiilareita, jos haluan välttää aamupalan jälkeiset korkeat. Tämä on käsittääkseni aika yleinen ilmiö 1-tyypin diabeetikoilla. Ja minullakin siis on 1-tyypin diabetes. Pistän pikaa n. 1 yks./10ghh aterioilla, mutta aamupalalla tarvitsen 1,5-2 yks./10ghh.

Kokeilepa, jos mahdollista, jättää vaikka banaani kokonaan syömättä aamupalalla ja pistätkin vain jugurtin ja leipien hiilareille. Nousevatko sokerit silloinkin aamupalan jälkeen korkealle? Toivottavasti löydät jonkin ratkaisun. Muutenhan sokeriarvosi vaikuttavat hyviltä.

• Hei!

Vielä lisäys:

Menet aika matalalla verensokerilla nukkumaan, oletko varma ettei sokerisi mene yön aikana liian matalalle? Itse en uskaltaisi käydä alle viiden tai alle kuudenkaan sokereilla nukkumaan. Jos sokerisi käyvät yöllä liian matalalla, se voi myös nostaa aamupalan jälkeistä arvoasi liian korkealla, puhutaan reaktiivisesta verensokerin noususta.

• Diabetes2013

Hei! Ei auta tuo banaaninkaan poisjättö, sitä olen jo kokeillut. Joskus nukkumaanmenon jälkeen parin tunnin nukkumisen jälkeen olen herännyt pahaanoloon. Matalat verensokerit silloin ollut. Muutenkin matalien oireet tulevat aika nopeasti jopa 3,5 arvossa jo, johtuen siitä että diabetes on ollut minulla tietämättäni todella pitään ainakin lääkärien mukaan. Ehkä jopa syksystä diabeteksen diagnosointiin saakka. (8.2.2013) Sokerit ovat pitkään huitelleet 20 lukemissa siis ja nyt kun ollaan normaalitasolla niin 3,5 tuntuu jo aika matalalta. Silloin tulevat matalien oireet ainakin.

• Aamupalalala

Insuliinihoitoiselle diabeetikolle 3,5 verensokeri on jo liian matala, joten se on vain hyvä jos tunnet matalat hyvin. Mutta jos sokerisi kuitenkin herkästi laskevat alle neljään, en kyllä itse uskaltaisi mennä 4-5 sokereilla nukkumaan. Omat ihanteelliset nukkumaanmenoarvoni ovat 6,5-8,0. Mutta tämähän on tietysti tosi yksilöllistä, että mikä kenellekin on sopiva arvo. 4,x verensokeri kuulosta akuitenkin liian matalalta ennen nukkumaanmenoa 1-tyypille.

Oletko kokeillut pistää esim. jo vähän pikaa ennen aamupalaa, vähän kuin vaikuttamaan jo etukäteen? Se voisi auttaa hillitsemään sokerien liiallista nousua. Loput tarvittavasta ateriainsuliinimäärästä voisi sitten pistää aamupalan yhteydessä kun näkee, paljonko meinaa kaikkiaan syödä. Tällöin pitää vain varoa, ettei sokeri hulahda liian matalaksi ennen aamupalapöytään pääsyä. Mutta jo 15 minuuttiakin osan aikaisemmin pistäminen voi auttaa. Varovaisesti kokeilemalla se selviää.

MItä neuvoja olet saanut lääkäriltäsi tähän aamupalaongelmaan?

• Diabetes2013

Hei aamupalala. Itsekin olen miettinyt, että onko 4-5 jo liian alhainen nukkumaanmenoarvo. Kai se on. Voisin kokeilla neuvoasi, vaikka viikon ajan joka aamu niin näkisi tuleeko sillä tuloksia. Monet lääkärit sekä diabeteshoitajat sairaalajaksollani sekä oma diabeteslääkärini on jutellut kanssani aamuisesta verensokerin noususta. Heidän mielestään kyseinen nousu johtuu ns. aamunkoitto ilmiöstä ja murrosiästä sekä yöllisistä kasvuhormoneista tai jtn tuollaista... Oma diabetes lääkärini sanoi, ettei ole hälyttävää jos se verensokeri aamupalan jälkeen nousee, jos se taas laskee takaisin normaalitasolle ennen lounasta niinkuin minulle aina käy. Levemiiriannostakin on lisätty. Onko teillä muuten tietoa miten kromitabletit vaikuttavat verensokeriin? Kiitos kaikille tuesta ja hyvistä vastauksista.

• Diabetes2013

Kiitos veijo taas kerran vastauksestasi, kurjaa kun ylläpito on poistanut viestejäsi. Toivotaan, että he ymmärtäisivät, että näin tuore diabeetikko tarvitsee muiden kokeneempien diabeetikoiden tukea ja neuvoja.

• Nyt tarkkana!

Varo Veijon "ohjeita" ne voivat olla D1:lle hengenvaarallisia. Noudata ehdottomasti lääkärisi ohjeita äläkä näitä itseoppineen D2:n ohjeita.

• Diabetes2013

Hei veijo! Ruokavaliosi on mielenkiintoinen, mutta näin tuoreena tyypin 1. Diabeetikkona en taida ensimmäisinä kuukausina, ehkä vuosinakaan kokeilemaan sitä. Tallensin kuitenkin blogisi kirjanmerkkeihin. Jos joskus kokeilen ruokavaliotasi juttelen lääkärini kanssa ensin. Kiitos veijo kuitenkin erittäin paljon!

• VP?

Diabetes2013

Kiitos!

Ymmärrän täysin näkemyksesi.
        Suomesta löytyy tietääkseni pohjanmaalta LCHF-ystävällinen lääkäri.

Diabeetikko (D1) ei koskaan pääse lääkitysestä täysin eroon mutta lääkitykseesä on pelkästään kysymys syöntivirheiden paikkaamisesta, siitä syystä on enemmän kuin järkeenkäypää se että mitä vähemmän virheitä (sokeria-hiilihydraattia) ravinnossa-sitä vähemmän paikattavaa.

Hyvää jatkoa sinulle

terv Veijo

• 000000000000000000

Taitaa käydä niin, että jos menet nukkumaan eism tuolla 4 arvolla, niin keho joutuu yön aikana omalla hormonitoiminnalla maksan sokerintuotolla pitämään verensokeria yllä, koska tuo 4 on todellakin liian alhainen nukkumaan_meno_ sokeri. Nämä samat hormonit sitten aamulla estävät sun ateriainsuliinin vaikutuksen ja sokerit näin ollen nousee.

miksi pidät sokerit noin alhaalla? pari numeroo enempi toisi vähän pelivaraa

• 0000000000000000000

Lisäisi myös, että tässä ei ollut siis kyse aamunkoittoilmiöstä. Se on ihan toinen juttu eikä riipu yöllisistä arvoista.

• Ei pidä "leikkiä"

Vaikka olen D2 potilas (insuliinihoitoinen), en uskalla mennä nukkumaan noin alhaisella arvolla, koska se kuitenkin putoaa vielä yöllä enkä ole varma heräänkö hypoglykemiatuntumaan vaan menen unesta suoraan tajuttomaksi ja hengenmeno on lähellä. Muutaman kerran olen herännyt (onneksi) aamuyöstä hypoon ja silloinkin on ensimmäinen ajatus ollut että mikä on vialla, aivot eivät toimi enää terävimmillään. Kun sitten olen älynnyt mitata sokerin, se on ollut selvästi alle 4. Siripiri, sokeripitoinen juoma tai tuoremehu on korjannut tilanteen ja olen uskaltanut mennä takaisin nukkumaan.

• VP?

Ylläpito kävi taas leikkimässä ketjussa poistaaen jotain joten ketjun järjestys ei enää ole looginen.

• Noudata sääntöjä

Kunhan noudatat Suomi24:n keskustelupalstan sääntöjä ja kirjoitat järkevästi ilman valtavaa paatosta, ylläpito ei poista viestejäsi. Ensimmäinen ratkaisu on että jätät nuo blogiisi johtavat mainoslinkit laittamatta niin viestisi on sääntöjen mukainen.

On sitten eri asia viitsiikö kukaan lukea noita tekstejä.

• Diabetes2013

Hei, kiitos taas vastauksistanne. Älkää ruvetko kuitenkaan riitelemään netissä, se on minusta naurettavaa. Kiitos erityisesti 000000:lle vastauksesta, aijon ruveta mennä nukkumaan hieman korkeammalla arvolla. Olisko 6 sopiva? Pidän sokerini mahd. alhaalla hyvän hoitotasapainon vuoksi.

• Mieti itse

Vain Veijo riitelee ja spämmää palstaa. Kunhan otat huomioon että hänen neuvonsa koskee D2 ihmisiä ja oma lääkärisi on asiantuntija, niin hyvin menee.

• Diabetes2013

Noh kullakin mielipiteensä. Tiedän, että hänen neuvonsa koskee tyypin 2 diabeetikoita. En aijo ruveta noudattamaan veijon ruokavaliota.

• 00000000000000000000

6 on nukkumaanmenosokerina hyvä, jos olet varma ettei se laske yön aikana paljoa. Kannattaa joskus tehdä jopa testimittaus keskellä yötä, jotta näkee mitä se silloin on (sokeri voi käydä alhaalla ja nousta itsestään ylös kehon omalla tekniikalla).

Itse en syö isoja määriä hiilihydraateja ennen nukkumaanmenoa, jotta näen onko sokeri menossa ylöös vai alaspäin.

ESIM Joskus voin mennä nukkumaan 4 arvoilla jos tiedän että ne on jo nousemaan päin.

7 on hyvä, koska itsellä sokeri laskee tasasesti viiteen yön aikana.

9 on hyvä, jos tiedän että on jo lievässä laskussa.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67