Kysymyksiä, joihin ei saa vastausta

Suomenkielin

Kysymyksiä, joihin ei saa vastausta
http://www.aamuset.fi/naista-puhutaa...-saa-vastausta

Kyllä meillä kaikilla pitää olla oikeus saada palvelu äidinkielellämme. Kyllä perustuslakia täytyy kunnioittaa.”

Tätä mantraa puoluejohtajamme toistivat Carl Haglundin perässä, kuin kuuliaiset kansakoulun ekaluokkalaiset ikään.

Me kaikki = ruotsinkieliset. Pois lukien saamenkieliset, romaninkieliset, venäjänkieliset, somalinkieliset, viittomakieliset ja ne 200 muuta kielivähemmistöä, jotka Suomessa asuvat.

Meillä on laki, joka oikeuttaa nöyryyttämään toista ihmistä. Nöyryyttäjällä on vielä lainmukainen oikeus tehdä valitus tästä nöyryytetystä.

Nöyryytetty voi saada rangaistuksen, vähintään huomautuksen.

Kysymys on kielilaista. Lain mukaan suomen kieltä hyvin osaava suomenruotsalainen voi vaatia esim. Joensuun poliisilaitoksella palvelun ruotsiksi. Lain mukaan poliisin on palveltava suomenruotsalaista tämän vaatiessa ruotsiksi. Palvelu on ehkä tönkköruotsia, jos pystyy palvelemaan ollenkaan.

Lain mukaan suomenruotsalaisella on oikeus tehdä valitus tuosta poliisista, ja poliisi voi saada rangaistuksen, vähintään huomautuksen.

Minun oikeustajuni mukaan laki on virkamiestä törkeästi nöyryyttävä. Kysymys on nöyryyttämisestä, alistamisesta, ylemmyydestä, häikäilemättömyydestä.

Suomen valtio tarjoaa jokaiselle suomalaiselle täydellisen suomen kielen opetuksen. Lähes jokainen suomenruotsalainen, ahvenanmaalaisia lukuunottamatta, kuulee ja pääsee käyttämään (halutessaan) päivittäin suomen kieltä.

Onko kielilaki oikeudenmukainen? Onko sellainen laki oikeudenmukainen, joka johtaa kohtuuttomuuksiin. Ovatko yliopistojen kielikiintiöt perusteltuja? Kenen etu on pakkoruotsi? Miksi pakkoruotsi ei voi olla vapaavalintainen? Onko se jotenkin ruotsinkielisiltä pois, jos joku ei halua opiskella ruotsia?

Tässä kysymyksiä, joihin en ole kymmenen vuoden sitkeästä yrittämisestä huolimatta saanut vastauksia.

7

813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomen kutsuminen

kaksikieliseksi maaksi on puhdasta rasimia, koska se mitätöi saamenkielisten olemassa olon maassamme kokonaan ja saamenkieliset ovat sentään maamme alkuperäisintä väestöä.

Mielestäni saamenkielillä pitäisi olla kansallinen vähemmistökielen asema jo lainsäädännössä.
      Nyt saamenkielet ovat vain vähemmistökieli ja tämä on häpeä!

• koettu on

mikä viranomainen silloin auttaa kun Paraisilla asuva suomenkielinen ei saa palvelua omalla äidinkielellään ja tulee väärinymmärretyksi virkailijatapaamisessa kun virkailija ei osaa suomea ja kuvaa tilannetta että suomenkielessä ei ole vastaavaa sanontaa joten hän esittää asian osittain ruotsiksi jonka tulkinnan suomenkielisen pitäisi ymmärtää samoinkuin virkailija joka esitti asian ns. äidinkielellään

• käkikello

Olin tänään elämäni ensimmäistä kertaa Paraisilla. Sekä varmasti myös viimeistä kertaa. Erään ulkotarvikemyymälän naistyöntekijä luuli ensin minua työntekijäksi ja alkoi komentelemaan mitä pitää tehdä. Ilmoitin suomeksi että en ole töissä täällä vaan olen maksava asiakas. Nainen katosi kuin pieru saharaan. Tämän jälkeen kuulin kuinka liikkeen miesmyyjä ruotsiksi haukkui minua muutamalle asiakkaalle. Kyllä, tokihan puhun ja ymmärrän myös ruotsia koulupohjalta, minua nyt vaan kiinnostaa käyttää omaa äidinkieltäni tässä kaksikielisessä maassa.

Lähtiessäni ja kävellessäni tämän miehen ohi, katsahdin häneen ja tokaisin kuuluvasti "Tack så mycket! Ha en bra dag!" :3 Voi sitä ilmettä.

Unohdin myös ostokseni myymälään, ei kyllä kaduta.

• Kokemusta ON

Voin hyvin uskoa tilanteen tapahtuneen.

En yhtään ihmettele, mutta sitä ei voi hyväksyä, ei sitten millään perustella.

• Pahoitellen

Heips sinulle.Voisitko mainita kyseisen liikkeen nimen koska Paraisilla on vain kaksi sellaista liikettä josta mainitsit. Toisen niistä liikkeistä omistan minä joten haluaisin varmistua asiasta voidakseni puuttua henkilökunnan käyttäytymiseen kanssasi ja olen vilpittömästi pahoillani saamastasi kohtelusta.Asia korjataan välittömästi jos on minun liikkeestäni kysymys.

• käkikello
        Pahoitellen kirjoitti:

Heips sinulle.Voisitko mainita kyseisen liikkeen nimen koska Paraisilla on vain kaksi sellaista liikettä josta mainitsit. Toisen niistä liikkeistä omistan minä joten haluaisin varmistua asiasta voidakseni puuttua henkilökunnan käyttäytymiseen kanssasi ja olen vilpittömästi pahoillani saamastasi kohtelusta.Asia korjataan välittömästi jos on minun liikkeestäni kysymys.

Hei, pahoittelen, että vastaus tänne viipyy. Mikäli olemme keskustelleet asian kanssasi puhelimitse läpi, on asia puolestani täysin loppuun käsitelty kuten puhelussakin totesin. Iloista kesää Sinulle!

• Tiedotonminä

Hei saako alaikäinen maksaa smartumin liikunta ja kulttuuriseteleillä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe