Terhi385 mikä on suurin moottori?

Yamaha

Mikähän moottori kävisi 385 tehdassuosittelee max6hv, mutta onko kellään ollut esim.9hv tai jopa 15hv. Itse olen kuullut ja nähnyt micro fun:ssa olevan 20hv vaikka tehdassuosittelee
max15hv. Pitääkö tehdassuosituksen aina paikkansa

7

3914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cgfghhgf

Eihän tehdas voi suositella mitään veneen ominaisuuksien ylärajoilla olevaa konetta, sillä jos sillä sitten tulee onnettomuuksia, voidaan syyttää tehdasta, että se on suositellut veneeseen liian isoa konetta ja onnettomuus johtui siitä. Eli jos tehdas sanoo, että max. konekoko on vaikkapa 40 heppaa, ei se tietenkään tarkoita, etteikö 50 heppainen voisi olla vielä ihan sopiva ko. veneeseen. Tehdas ottaa suosituksensa varman päälle.

• kommodori

Ensinnäkin 385 on soutuvene, ei ns. moottorivene. Käytännössä asia on niin että tuo 385 ei plaanaa. Meillä on mökillä tuo terhi ja siinä 4hp kone. Sanoisin että max on 5-6hp.

• matias

Kyllä niitä suosituksia kannattaa vähän uskoa.
      Ainakin jos on ostamassa moottoria. Ainahan voi kokeilla suurempaakin omalla vastuulla, jos sellainen sattuu olemaan käsillä.

Vertaillaan vähän Micro funia ja 385:sta:
      Microssa on liukupohja ja sen perä on leveänä kantava. Siksi moottorisuositus 15 hp asti.
      Tosin nelitahtinen on varmaan liikaa painonsa puolesta.
      385 on taas pyöreäpohjainen uppoumavene joka sinällään ei nouse liukuun vaikka konetehoa lisätäänkin. Tämäntyyppisiin veneisiin on asennettu perään lisäsiivekkeitä, joilla perä saadaan kantavammaksi, ja näin mahdollistettu suuremman moottoritehon käyttö, mutta vastaan tulee sitten muita mielenkiintoisia asioita kuten ajo-ominaisuudet, lisäevien kiinnitys ym..

• näin on

Terhi Micro Fun ja 385 ovat pohjanmuodoltaan kaksi aivan eri venettä, kuten tuossa edellä jo kirjoitettiin. Itsellä on 385:ssa Mercury 4,5 ja sen isompaa siihen purkkiin ei kannata laittaa.
      Niin, olen saanut kerran 385:n plaaniinkin, vene oli silloin tyhjänä 60 hv tuulilasiveneen perässä.
      Veikkaisin, että muuten 385:sta ei saa liukuun.

• Put Put

Micro Fun on todellakin suunniteltu muodoltaan ja rakenteeltaan isommalle moottoriteholle kuin 385. Pituus ei ratkaise paljoakaan. Tehtaan suosituksia KANNATTAA noudattaa.

Itselläni oli joskus runkomuodoltaan ja kooltaan Terhi 385:ttä läheisesti muistuttava tasaperäinen soutuvene. Ajoin sitä 2,5-heppaisella ja mieleni teki hieman lisää, mutta ei yli 4 hv:aa.

Ruuvasin kerran koemielessä 12-heppaisen tuon paatin perään ja yhdistelmän mahdottomuus oli helppo todeta. Kun perä ei kantanut, oli "liukuun" saanti työn ja tuskan takana. Ajo-ominaisuuksista ei voinut puhua lainkaan enkä toivonut osuvani minkäänlaiseen aaltoon. Peräpeilin kestävyyskin oli koetuksella. Hengenvaarallinen yhdistelmä!

• JiiJii

385 ei ole liukuva vene vaikka laittaisit 20hp perään! Sopivan kone on varmaan joku 3hp, omalla 4hp koneellakin lähinnä peräaalto vaan kasvaa kun kaasua kääntää!

• ...

Etsin venettä 6hp moottorille, ja olen katsellut tuon mallisia terhejä. Ei ilmeisesti ole hyvä tuollaiselle koneelle?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1764
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe