Jos epäilet, että tämä avaus on propagandaa Euroopan yhteisön maatalouden tukiaisten puolesta suomalaiselle maajussille, et ole ihan väärässä.
En kuitenkaan ole kepulainen enkä MTK virkailija - katson asiaa siitä Jumalan näkökulmasta, joka meille on annettu pyhässä Raamatussa.
Kaupunkilaishiiri saattaa hieman viiksiään väräyttäen todeta ystävälleen kylään saapuneesta ovenpieleen lokaiset saappaansa riisuneesta traktorin öljyltä haisevasta tuttavastaan "hän on maaseudulta".
"Aika maalainen..." on ehkä jonkun itseään sivistyneenä pitävän sanavarastossa ja kolmas kosijansa torjunut sanoo "hänellä on multaa varpaiden välissä".
Ei näin JH!
Raamatun alkukertomus on sellainen maajussin ylistys, että kannot pois!
Ihminen on osa luontoa ja osa taivasta, savea, jolle on puhallettu elämän henki. Katsomme tässä nyt ensin tätä "saviastiaa" nähdäksemme jotain siitä, miten JH on niin huikea ihmiskuvaus ja maanviljelijän ystävä.
Mottona "maanviljely on kulttuurin syvä olemus. Antamalla sen lakastua täällä Pohjantähden alla ammumme itseämme kansana omaan jalkaamme."
JH - Maajussin ylistys!
45
134
Vastaukset
- sumeri
Rukoilemme Pyhän Hengen johdatusta Sanan tutkimisellemme. Amen.
Ensimmäinen luomiskertomus sanoo, että ihminen on jumalallinen olento, luomakunnan herra ja valtias, hedelmällisesti lisääntyvä mies ja nainen.
Jumala sanoi "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." 1 Ms 1:26
Tämä on totta, katsomme sitten mihin tahansa aikamme maailmassa.
Toinen luomiskertomus sanoo, että ihminen on luotu viljelemään ja varjelemaan Edenin puutarhaa.
Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä. 1 Ms 2:15
Jätämme nyt hetkeksi JH kirjoitukset Raamatun alkusivuilta ja katsomme ihmiskunnan alkuvaiheiden tutkimusta tieteen näkökulmasta.
Luemme Kirjoituksia, kuten ne on kirjoitettu, opiskelemme Luonnon kirjaa, kuten se on kirjoitettu.
Haluamme aitoa ja väärentämätöntä tietoa, haluamme totuutta. Meni se sitten syyteen tai saveen.- sumeri
Mikä on ihminen?
Syvällisen vastauksen antaa meille punatukkainen papin poika, jonka syvällinen merkitys aikamme ihmisen käsitykselle ihmiskunnan vaiheista on paljon suurempi kuin arvaammekaan.
Harvat hänet nimeltä tuntevat, mutta alan ihmiset toki hyvin: Vere Gordon Childe (1892-1957).
"Tule ylös kuopasta, arkeologi, älä kaivele menneitä" veisteli Pentti Saarikoski ja taitaa kansa sanoa myös "joka menneitä muistelee, sitä tikulla silmään"
Näistä viisauksista huolimatta ihminen on niin monimutkainen luomus ja ihmisen yhteisö niin semmonen vaikeasti hahmotettava iso asia, että menneisyyden ymmärtämisestä on paljon apua nykypäivän käsittämiselle.
Kuka tahansa arkeologi on valmis tuon allekirjoittamaan, ja laittamaan mukaan tutkimusapurahan perusteluihin lauseen muodossa tai toisessa "tämä tutkimukseni auttaa ymmärtämään omaa aikaamme ja antaa suuntaviivoja tulevaisuutta koskeville ratkaisuille." - sumeri
sumeri kirjoitti:
Mikä on ihminen?
Syvällisen vastauksen antaa meille punatukkainen papin poika, jonka syvällinen merkitys aikamme ihmisen käsitykselle ihmiskunnan vaiheista on paljon suurempi kuin arvaammekaan.
Harvat hänet nimeltä tuntevat, mutta alan ihmiset toki hyvin: Vere Gordon Childe (1892-1957).
"Tule ylös kuopasta, arkeologi, älä kaivele menneitä" veisteli Pentti Saarikoski ja taitaa kansa sanoa myös "joka menneitä muistelee, sitä tikulla silmään"
Näistä viisauksista huolimatta ihminen on niin monimutkainen luomus ja ihmisen yhteisö niin semmonen vaikeasti hahmotettava iso asia, että menneisyyden ymmärtämisestä on paljon apua nykypäivän käsittämiselle.
Kuka tahansa arkeologi on valmis tuon allekirjoittamaan, ja laittamaan mukaan tutkimusapurahan perusteluihin lauseen muodossa tai toisessa "tämä tutkimukseni auttaa ymmärtämään omaa aikaamme ja antaa suuntaviivoja tulevaisuutta koskeville ratkaisuille.""Papin poika pahin" sanoo kansanviisaus edelleen. Tässä lienee kokemusta pappilan pojista, kun isän ja äidin silmä välttää.
Vere Gordon Childe oli papin poika, jonka isoisäkin, William Childe, oli ollut tuima Englannin anglikaanikirkon pappi ja opettaja.
Kutsun V.G. Childea tässä nyt nimimerkillä VG (Vere Gordon).
Perhe oli muuttanut Englannista Australiaan vuonna 1871, ja Stephen ja Harriet Childen poika syntyi Sydneyssä 14.4. 1892. Vuosien mittaan hänestä kasvoi radikaali marksilainen, varsin omaperäinen punatukkainen yliopiston opiskelija, joka ei isän uskonnosta ihmeemmin piitannut!
Mutta muistamme, että papin poika sittemmin maailmankuuluksi tullut ihmiskunnan menneisyyden tutkija VG oli. - sumeri
sumeri kirjoitti:
"Papin poika pahin" sanoo kansanviisaus edelleen. Tässä lienee kokemusta pappilan pojista, kun isän ja äidin silmä välttää.
Vere Gordon Childe oli papin poika, jonka isoisäkin, William Childe, oli ollut tuima Englannin anglikaanikirkon pappi ja opettaja.
Kutsun V.G. Childea tässä nyt nimimerkillä VG (Vere Gordon).
Perhe oli muuttanut Englannista Australiaan vuonna 1871, ja Stephen ja Harriet Childen poika syntyi Sydneyssä 14.4. 1892. Vuosien mittaan hänestä kasvoi radikaali marksilainen, varsin omaperäinen punatukkainen yliopiston opiskelija, joka ei isän uskonnosta ihmeemmin piitannut!
Mutta muistamme, että papin poika sittemmin maailmankuuluksi tullut ihmiskunnan menneisyyden tutkija VG oli.Isän ja pojan suhteet kävivät huonoiksi.
Hän varttui perheessä, jossa oli viisi sisarusta isän aiemmasta avioliitosta, ja kun hänen oma äitinsä Harriet kuoli vuonna 1910, isä otti vielä kolmannen puolison, Monica Gardinerin. Arvaamme, että jännitteitä oli sisarpuolten kesken eikä ollut helppoa uuden äitipuolenkaan kanssa.
Perhe asui upealla maatilalla Sydneyn lähellä, jota nykyään kutsutaan "Kuiskaavien mäntyjen majaksi" (Whispering Pines Chalet). Paljon sairasteleva poika vietti suuren osan kouluvuosiaan kotona yksityisoppilaana. Pastroi-isän kanssa hän ei tullut juttuun, ja kun isä oli tiukka uskovainen oikeistolainen, lahjakkaasta punatukkaisesta pojasta tuli ateisti ja sosialisti. - sumeri
sumeri kirjoitti:
Isän ja pojan suhteet kävivät huonoiksi.
Hän varttui perheessä, jossa oli viisi sisarusta isän aiemmasta avioliitosta, ja kun hänen oma äitinsä Harriet kuoli vuonna 1910, isä otti vielä kolmannen puolison, Monica Gardinerin. Arvaamme, että jännitteitä oli sisarpuolten kesken eikä ollut helppoa uuden äitipuolenkaan kanssa.
Perhe asui upealla maatilalla Sydneyn lähellä, jota nykyään kutsutaan "Kuiskaavien mäntyjen majaksi" (Whispering Pines Chalet). Paljon sairasteleva poika vietti suuren osan kouluvuosiaan kotona yksityisoppilaana. Pastroi-isän kanssa hän ei tullut juttuun, ja kun isä oli tiukka uskovainen oikeistolainen, lahjakkaasta punatukkaisesta pojasta tuli ateisti ja sosialisti.Ensimmäisen maailmansodan syttymisvuonna 1914 VG lähti Australiasta sukunsa kotimaahan Englantiin ja päätyi siellä Oxfordin yliopistoon opiskelemaan kieliä ja muinaistutkimusta.
Hänen opettajanaaan oli mm. kuuluisa Arthur Evans, Kreetan Minos-kulttuurin legendaarinen tutkija. Ensimmäisen tieteellisen tutkimuksensa hän julkaisikin Minoksen kauniista keramiikasta 1915, mutta hänen katseensa oli jo kääntynyt ihmisen alkuvaiheisiin, esihistoriaan. Hän väitteli tohtoriksi pohtien indo-eurooppalaisten vaikutusta varhaiseen Kreikan sivistykseen.
Levoton sielu, VG oli aktiivinen marksilainen osallistuen politiikkaan ja kieltäytyen lähtemästä sotaan "kapitalistien orjuuttaessa sen kautta työväen luokkaa". Hänen uraputkensa oli vahvassa nousussa työväenpuolueessa, ja samalla VG keräsi itselleen aivan uskomattomat tiedot Euroopan esihistoriasta. - sumeri
sumeri kirjoitti:
Ensimmäisen maailmansodan syttymisvuonna 1914 VG lähti Australiasta sukunsa kotimaahan Englantiin ja päätyi siellä Oxfordin yliopistoon opiskelemaan kieliä ja muinaistutkimusta.
Hänen opettajanaaan oli mm. kuuluisa Arthur Evans, Kreetan Minos-kulttuurin legendaarinen tutkija. Ensimmäisen tieteellisen tutkimuksensa hän julkaisikin Minoksen kauniista keramiikasta 1915, mutta hänen katseensa oli jo kääntynyt ihmisen alkuvaiheisiin, esihistoriaan. Hän väitteli tohtoriksi pohtien indo-eurooppalaisten vaikutusta varhaiseen Kreikan sivistykseen.
Levoton sielu, VG oli aktiivinen marksilainen osallistuen politiikkaan ja kieltäytyen lähtemästä sotaan "kapitalistien orjuuttaessa sen kautta työväen luokkaa". Hänen uraputkensa oli vahvassa nousussa työväenpuolueessa, ja samalla VG keräsi itselleen aivan uskomattomat tiedot Euroopan esihistoriasta.Ensimmäinen varsinainen jysäys papin pojalta oli "Euroopan sivistyksen aamunkoitto" vuodelta 1925 (The Dawn of European Civlization).
Tässä hän veti yhteen valtavat tietonsa, ja antoi arkeologiselle aineistolle mielekkyyttä ja merkitystä yhtenä kokonaiskuvana. Ei siis vain hajanaista tietoa sieltä, tietoa täältä, vaan yhtenäinen kulttuurihistorian nousun kuvaus, jota vankkumattomat tosiasiat tukivat.
V.G. Gordonin kirja Euroopan sivilisaation noususta on käänteentekevä arkeologisen tutkimuksen historiassa ja avain paljolle siitä työstä, mitä 1900-luvulla maailmanlaajuisessa muinaistutkimuksessa on tehty. Hän nosti arkeologian vakavan tieteen tasolle, jossa pohditaan ihmisenä olemisen syvimpiä kysymyksiä.
Raamatun kannalta siis varsin mielenkiintoinen ja tärkeä heppu aikamme maailmassa. - sumeri
sumeri kirjoitti:
Ensimmäinen varsinainen jysäys papin pojalta oli "Euroopan sivistyksen aamunkoitto" vuodelta 1925 (The Dawn of European Civlization).
Tässä hän veti yhteen valtavat tietonsa, ja antoi arkeologiselle aineistolle mielekkyyttä ja merkitystä yhtenä kokonaiskuvana. Ei siis vain hajanaista tietoa sieltä, tietoa täältä, vaan yhtenäinen kulttuurihistorian nousun kuvaus, jota vankkumattomat tosiasiat tukivat.
V.G. Gordonin kirja Euroopan sivilisaation noususta on käänteentekevä arkeologisen tutkimuksen historiassa ja avain paljolle siitä työstä, mitä 1900-luvulla maailmanlaajuisessa muinaistutkimuksessa on tehty. Hän nosti arkeologian vakavan tieteen tasolle, jossa pohditaan ihmisenä olemisen syvimpiä kysymyksiä.
Raamatun kannalta siis varsin mielenkiintoinen ja tärkeä heppu aikamme maailmassa.Vallankumous!
VG oli sydänjuuriaan myöten marksilainen ja ateistinen humaisti. Hänen toinen syvälle vaikuttanut kirjansa onkin nimeltään "Ihminen tekee itsensä" (Man makes himself 1936). Sitä oli edeltänyt Raamatun maiden historian tutkimus "Vanhin Lähi-itä" (The Most Ancient Near East 1935).
Näillä kirjoillaan VG mullisti ihmiskunnan historian tutkimuksen, ja voimme kutsua niitä suorastaan vallankumouksellisiksi arkeologian historiassa! Childe antaa kokonaiskuvan ihmiskunnan vaiheista Lähi-idässä ja Euroopassa, selittää tapahtumia ja kehityslinjoja löytöjen valossa, ja tuo esiin teorioita, joiden parissa ihmisen tutkimus on siitä lähtien paininut. - sumeri
sumeri kirjoitti:
Vallankumous!
VG oli sydänjuuriaan myöten marksilainen ja ateistinen humaisti. Hänen toinen syvälle vaikuttanut kirjansa onkin nimeltään "Ihminen tekee itsensä" (Man makes himself 1936). Sitä oli edeltänyt Raamatun maiden historian tutkimus "Vanhin Lähi-itä" (The Most Ancient Near East 1935).
Näillä kirjoillaan VG mullisti ihmiskunnan historian tutkimuksen, ja voimme kutsua niitä suorastaan vallankumouksellisiksi arkeologian historiassa! Childe antaa kokonaiskuvan ihmiskunnan vaiheista Lähi-idässä ja Euroopassa, selittää tapahtumia ja kehityslinjoja löytöjen valossa, ja tuo esiin teorioita, joiden parissa ihmisen tutkimus on siitä lähtien paininut.Kaksi vallankumousta!
Aitona marksilaisena VG esitti kaksi ratkaisevan tärkeää ajatusta
- Neoliittinen vallankumous (Neolithic revolution)
- Kaupunkisoitumisen vallankumous (urban revolution)
Jälkimmäinen vallankumous on helpompi ymmärtää. Se tarkoittaa ensimmäisten kaupunkien rakentamista ja ihmiskunnan siirtymistä haja-asutuksesta keskitettyihin taajamiin, muureilla ympäröityihin kaupunkeihin temppeleineen ja palatseineen (kuningas ja pappi).
Tämä vallankumous ajoitetaan 3500-3000 eKr Mesopotamiassa ja Egyptissä, joissa se ensinnä tapahtui. - sumeri
sumeri kirjoitti:
Kaksi vallankumousta!
Aitona marksilaisena VG esitti kaksi ratkaisevan tärkeää ajatusta
- Neoliittinen vallankumous (Neolithic revolution)
- Kaupunkisoitumisen vallankumous (urban revolution)
Jälkimmäinen vallankumous on helpompi ymmärtää. Se tarkoittaa ensimmäisten kaupunkien rakentamista ja ihmiskunnan siirtymistä haja-asutuksesta keskitettyihin taajamiin, muureilla ympäröityihin kaupunkeihin temppeleineen ja palatseineen (kuningas ja pappi).
Tämä vallankumous ajoitetaan 3500-3000 eKr Mesopotamiassa ja Egyptissä, joissa se ensinnä tapahtui.Raamattukin mainitsee tämän vallankumouksen!
1 Koko maailma käytti samoja sanoja ja puhui yhtä kieltä. 2 Kun ihmiset siirtyivät itään, he löysivät Sinearin maasta tasangon ja jäivät sinne asumaan. 3 Ja he sanoivat toisilleen: "Tehkäämme tiiliä ja polttakaamme ne koviksi." He käyttivät savitiiltä rakennuskivenä ja asfalttipikeä muuraamiseen. 4 He sanoivat: "Rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, joka ulottuu taivaaseen asti. Sillä tavoin saamme mainetta emmekä myöskään hajaannu yli koko maan."
1 Ms 1:1-4
"Rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni" - sumeri
sumeri kirjoitti:
Raamattukin mainitsee tämän vallankumouksen!
1 Koko maailma käytti samoja sanoja ja puhui yhtä kieltä. 2 Kun ihmiset siirtyivät itään, he löysivät Sinearin maasta tasangon ja jäivät sinne asumaan. 3 Ja he sanoivat toisilleen: "Tehkäämme tiiliä ja polttakaamme ne koviksi." He käyttivät savitiiltä rakennuskivenä ja asfalttipikeä muuraamiseen. 4 He sanoivat: "Rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, joka ulottuu taivaaseen asti. Sillä tavoin saamme mainetta emmekä myöskään hajaannu yli koko maan."
1 Ms 1:1-4
"Rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni"VG käytti ilmausta "neoliittinen vallankumous" joka on uponnut tutkimukseen lähtemättömästi.
Hän tarkoitti sillä perustavaa rakenteellista muutosta ihmisen elämisessä maapallolla ja tarkasteli asiaa Karl Marxin ajattelun pohjalta.
Tutkimuksissa oli käynyt ilmeiseksi, että muinaiset esihistorialliset ihmiset elivät eräänlaisessa paratiisimaisessa tilassa - luonto oli täynnä ihania hedelmiä, marjoja, riistaa, lähteistä pulppuavat vedet ja virrat olivat puhtaita ja täynnä kaloja, noita Jumalan luomia ihmeellisiä otuksia.
Elettiin keräily- ja metsästyskulttuureissa, pieninä perheyksikköinä heimon alueella. Melko huoletonta oli meno esimerkiksi Siperiassa, missä miesporukalla käytiin karvaisen mammutin kimppuun ja saatiin ruokaa pitkäksi aikaa (arvellaankin, että ihmiset metsästivät mammutin sukupuuttoon).
Eläinten nahoista saatiin vaatteet ja lämpimät turkit talvipakkasiin, elämä kulki rataansa tuttuun tapaan kautta Euroopan (ja myös muualla maapalolla, mihin ihmissuku oli levinnyt).
Sen verran mukavaa oli, ettei kukaan viitsinyt asioita muuttaa. Piikivestä ja muista kovista kivilajeista, kuten vulkaanisesta lasista (obsidian) opittiin tekemään taitavasti erilaisia aseita, joita eläinten luusta tehdyt neulat ja piikit ja isommat kivikirveet täydensivät.
Espanjan ja Ranskan luolamaalauksista näemme, etteivät nämä olleet ollenkaan tyhmiä ihmisiä vaan aivan hienoja taiteilijoita oli joukossaan, Altamair esimerkiksi.
Näemme myös - huomaa tämä, joka itseäsi uskonnottomana pidät! - että siellä jo on Uudella kivikaudella monia merkkejä ihmisen uskonnollisuudesta. Salaperäisissä luolissa tanssittiin ja varmaan loitsuttiin shamaanin avulla hyviä saaliita metsäsysretkelle!
(Tämä kulttuuri on säilynyt meidän aikoihimme asti sivuseuduilla ja takamaissa, erityisesti etelä-Afrikan SAN kansan parissa jotka me bushmanneina tunnemme ja Australian alkuasukkaiden kiehtovassa maailmassa). - sumeri
sumeri kirjoitti:
VG käytti ilmausta "neoliittinen vallankumous" joka on uponnut tutkimukseen lähtemättömästi.
Hän tarkoitti sillä perustavaa rakenteellista muutosta ihmisen elämisessä maapallolla ja tarkasteli asiaa Karl Marxin ajattelun pohjalta.
Tutkimuksissa oli käynyt ilmeiseksi, että muinaiset esihistorialliset ihmiset elivät eräänlaisessa paratiisimaisessa tilassa - luonto oli täynnä ihania hedelmiä, marjoja, riistaa, lähteistä pulppuavat vedet ja virrat olivat puhtaita ja täynnä kaloja, noita Jumalan luomia ihmeellisiä otuksia.
Elettiin keräily- ja metsästyskulttuureissa, pieninä perheyksikköinä heimon alueella. Melko huoletonta oli meno esimerkiksi Siperiassa, missä miesporukalla käytiin karvaisen mammutin kimppuun ja saatiin ruokaa pitkäksi aikaa (arvellaankin, että ihmiset metsästivät mammutin sukupuuttoon).
Eläinten nahoista saatiin vaatteet ja lämpimät turkit talvipakkasiin, elämä kulki rataansa tuttuun tapaan kautta Euroopan (ja myös muualla maapalolla, mihin ihmissuku oli levinnyt).
Sen verran mukavaa oli, ettei kukaan viitsinyt asioita muuttaa. Piikivestä ja muista kovista kivilajeista, kuten vulkaanisesta lasista (obsidian) opittiin tekemään taitavasti erilaisia aseita, joita eläinten luusta tehdyt neulat ja piikit ja isommat kivikirveet täydensivät.
Espanjan ja Ranskan luolamaalauksista näemme, etteivät nämä olleet ollenkaan tyhmiä ihmisiä vaan aivan hienoja taiteilijoita oli joukossaan, Altamair esimerkiksi.
Näemme myös - huomaa tämä, joka itseäsi uskonnottomana pidät! - että siellä jo on Uudella kivikaudella monia merkkejä ihmisen uskonnollisuudesta. Salaperäisissä luolissa tanssittiin ja varmaan loitsuttiin shamaanin avulla hyviä saaliita metsäsysretkelle!
(Tämä kulttuuri on säilynyt meidän aikoihimme asti sivuseuduilla ja takamaissa, erityisesti etelä-Afrikan SAN kansan parissa jotka me bushmanneina tunnemme ja Australian alkuasukkaiden kiehtovassa maailmassa).Neoliittinen vallankumous!
Childen aikaan asti oli tehty ratkaiseva ero matalan ja korkean sivilisaation välillä kirjoitustaidon mukaan.
Ensimmäiset suuret jokilaakso-sivilisaatiot, joissa tunnettiin kirjoitustaito, olivat myös ensimmäisten kaupunkien rakentamispaikkoja. Näin kulttuurin kehdoksi todettiin Mesopotamia, Eufratin ja Tigriksen laakso, Niilin laakso, Hindus-joen laakso Intiassa, Keltainen joki Kiinassa.
Childe muutti tämän perusteellisesti ja sanoi, että kirjoitustaito ei ole ratkaiseva.
Maanviljely on. - sumeri
sumeri kirjoitti:
Neoliittinen vallankumous!
Childen aikaan asti oli tehty ratkaiseva ero matalan ja korkean sivilisaation välillä kirjoitustaidon mukaan.
Ensimmäiset suuret jokilaakso-sivilisaatiot, joissa tunnettiin kirjoitustaito, olivat myös ensimmäisten kaupunkien rakentamispaikkoja. Näin kulttuurin kehdoksi todettiin Mesopotamia, Eufratin ja Tigriksen laakso, Niilin laakso, Hindus-joen laakso Intiassa, Keltainen joki Kiinassa.
Childe muutti tämän perusteellisesti ja sanoi, että kirjoitustaito ei ole ratkaiseva.
Maanviljely on.VG sanoi, että maanviljelyksen alku merkitsee kulttuurin alkua.
(latinan culture tarkoittaa maanviljelys)
Koska maanviljely alkaa ensimmäisenä Lähi-idässä uudella kivikaudella eli neoliittisella ajalla hän käytti siitä vauhdikasta marksilaista ilmausta "neoliittinen vallankumous".
Jonkin asutuksen liepeillä ehkä miehet uroot olivat taas kalareissullaan tai hirvimetsällä, ja jotkut pitkästyneet naiset katselivat pihanurmea paikkaa, johon olivat lakaisseet joku kuukausi sitten roskia, luonnonvehnän jyviä.
(Naiset nimittäin ovat mahdollisesti tämän ratkaisevan vallankumouksen takana)
Kas, siinähän sitä vehnää (mitä se lie esihistorian kielellä ollut nimeltään) kasvaa taas? Tuohan on maittavaa syötävää tuoreenakin, entäs jos viskoisimme jyviä isommallekin alalle...
Jotenkin näin villin kaksitahkoisen vehnän (emmer-vehnän) viljely alkoi ja idea levisi neoliittisen ajan heimojen parissa.
Yhdessä varhaisen maanviljelyn kanssa alkaa myös puolikesyn ja kesyn karjan kasvatus, ja näemme neoliittisessa taiteessa paljon härkien ja muiden elukoiden savesta muovailtuja pieniä veistoksia.
(VG ei tainnut niin naisten roolista piitata, se on myöhemmin arkeologian keskusteluun tullut ajatus, että naiset ovat maanviljelyn keksineet) - sumeri
sumeri kirjoitti:
VG sanoi, että maanviljelyksen alku merkitsee kulttuurin alkua.
(latinan culture tarkoittaa maanviljelys)
Koska maanviljely alkaa ensimmäisenä Lähi-idässä uudella kivikaudella eli neoliittisella ajalla hän käytti siitä vauhdikasta marksilaista ilmausta "neoliittinen vallankumous".
Jonkin asutuksen liepeillä ehkä miehet uroot olivat taas kalareissullaan tai hirvimetsällä, ja jotkut pitkästyneet naiset katselivat pihanurmea paikkaa, johon olivat lakaisseet joku kuukausi sitten roskia, luonnonvehnän jyviä.
(Naiset nimittäin ovat mahdollisesti tämän ratkaisevan vallankumouksen takana)
Kas, siinähän sitä vehnää (mitä se lie esihistorian kielellä ollut nimeltään) kasvaa taas? Tuohan on maittavaa syötävää tuoreenakin, entäs jos viskoisimme jyviä isommallekin alalle...
Jotenkin näin villin kaksitahkoisen vehnän (emmer-vehnän) viljely alkoi ja idea levisi neoliittisen ajan heimojen parissa.
Yhdessä varhaisen maanviljelyn kanssa alkaa myös puolikesyn ja kesyn karjan kasvatus, ja näemme neoliittisessa taiteessa paljon härkien ja muiden elukoiden savesta muovailtuja pieniä veistoksia.
(VG ei tainnut niin naisten roolista piitata, se on myöhemmin arkeologian keskusteluun tullut ajatus, että naiset ovat maanviljelyn keksineet)No vehnää vähän alkuasukkaan majan reunalle, mites se niin tärkeä juttu muka on, että ihan vallankumous?
Varhaisen maanviljelyn alku merkitsi radikaalia muutosta ihmiskunnan yli kahden miljoonan vuoden perinteiseen keräily- ja metsästystalouteen. (laskien homo erectus alkaen, mutta voidaan mennä ensimmäisten kivityökalujenkin luo homo australopithecus tuntumaan)
Marksilaisen käsityksen mukaan talouselämä on kaiken ihmisenä olemisen perusta. Joten mullistus talouden perusteissa, keräily- ja metsästyskulttuurin vaihtuminen maataloudeksi ja karjanhoidoksi, on perustava muutos jos mikä.
Ei ihme että kommunististen maiden kiinnostus arkeologiaa kohtaan kasvoi huimasti VG kirjojen vaikutuksesta, ja että arkeologiaa on pitkään hallinnut vahvasti materialistinen ihmiskäsitys - ihminen tekee itsensä!
tämä on nyt vasta meidän aikoinamme muuttumassa, ja ihmisen henkiseen ja hengelliseen puoleen on alettu keskittyä enemmän. - sumeri
sumeri kirjoitti:
No vehnää vähän alkuasukkaan majan reunalle, mites se niin tärkeä juttu muka on, että ihan vallankumous?
Varhaisen maanviljelyn alku merkitsi radikaalia muutosta ihmiskunnan yli kahden miljoonan vuoden perinteiseen keräily- ja metsästystalouteen. (laskien homo erectus alkaen, mutta voidaan mennä ensimmäisten kivityökalujenkin luo homo australopithecus tuntumaan)
Marksilaisen käsityksen mukaan talouselämä on kaiken ihmisenä olemisen perusta. Joten mullistus talouden perusteissa, keräily- ja metsästyskulttuurin vaihtuminen maataloudeksi ja karjanhoidoksi, on perustava muutos jos mikä.
Ei ihme että kommunististen maiden kiinnostus arkeologiaa kohtaan kasvoi huimasti VG kirjojen vaikutuksesta, ja että arkeologiaa on pitkään hallinnut vahvasti materialistinen ihmiskäsitys - ihminen tekee itsensä!
tämä on nyt vasta meidän aikoinamme muuttumassa, ja ihmisen henkiseen ja hengelliseen puoleen on alettu keskittyä enemmän.Kaksi papinpojan keskeistä ajatusta, neoliittinen ja kaupungistumisen vallankumoukset, ovat muokanneet ratkaisevasti nykyihmisen käsitystä omasta olemuksestaan ja menneisyydestään.
Maatalous on sivilisaation perusta.
sana maanviljelys onkin latinaksi culture
ensimmäinen suomalainen suomeksi kirjoittaja oli maamies, Mikael Agricola (agriculture)
Maajussin ylistys, tosiaan! - Muinaissankari
sumeri kirjoitti:
VG sanoi, että maanviljelyksen alku merkitsee kulttuurin alkua.
(latinan culture tarkoittaa maanviljelys)
Koska maanviljely alkaa ensimmäisenä Lähi-idässä uudella kivikaudella eli neoliittisella ajalla hän käytti siitä vauhdikasta marksilaista ilmausta "neoliittinen vallankumous".
Jonkin asutuksen liepeillä ehkä miehet uroot olivat taas kalareissullaan tai hirvimetsällä, ja jotkut pitkästyneet naiset katselivat pihanurmea paikkaa, johon olivat lakaisseet joku kuukausi sitten roskia, luonnonvehnän jyviä.
(Naiset nimittäin ovat mahdollisesti tämän ratkaisevan vallankumouksen takana)
Kas, siinähän sitä vehnää (mitä se lie esihistorian kielellä ollut nimeltään) kasvaa taas? Tuohan on maittavaa syötävää tuoreenakin, entäs jos viskoisimme jyviä isommallekin alalle...
Jotenkin näin villin kaksitahkoisen vehnän (emmer-vehnän) viljely alkoi ja idea levisi neoliittisen ajan heimojen parissa.
Yhdessä varhaisen maanviljelyn kanssa alkaa myös puolikesyn ja kesyn karjan kasvatus, ja näemme neoliittisessa taiteessa paljon härkien ja muiden elukoiden savesta muovailtuja pieniä veistoksia.
(VG ei tainnut niin naisten roolista piitata, se on myöhemmin arkeologian keskusteluun tullut ajatus, että naiset ovat maanviljelyn keksineet)Kain perusti ensimmäisen kaupungin Hanokin.
En tiedä ketkä/kuka perusti vedenpaisumuksen jälkeen ensimmäisen kaupungin.
Tapahtuiko se Nimrodin johdolla? - sumeri
sumeri kirjoitti:
Kaksi papinpojan keskeistä ajatusta, neoliittinen ja kaupungistumisen vallankumoukset, ovat muokanneet ratkaisevasti nykyihmisen käsitystä omasta olemuksestaan ja menneisyydestään.
Maatalous on sivilisaation perusta.
sana maanviljelys onkin latinaksi culture
ensimmäinen suomalainen suomeksi kirjoittaja oli maamies, Mikael Agricola (agriculture)
Maajussin ylistys, tosiaan!Mitäs tällä siis on JH kanssa tekemistä?
Paljonkin.
Sanon vain vähän, mutta jos itse tahdot syvemmin asiaan paneutua, et tule sitä katumaan.
1. Modernin tieteellisen tutkimuksen mukaan varhaisimmat todisteet maanviljelyn alkamisesta ovat Edenin puutarhan alueelta, akkadin bet idinu, Syyrian ja Turkin rajamailta.
Siellä on parhaillaan käynnissä valtaisat tutkimukset, samoin Eufratin varsilla, jossa esiin päivänvaloon on tulossa ihmiskunnan varhaisinta maanviljelyä ja siihen liittyviä rakennuksia
ei taloja vaan temppeleitä. Uskonto on ratkaisevassa merkityksessä maanviljelyn synnyssä, näin arvelevat monet ammattilaiset muinaistutkijat.
2. Raamattu sijoittaa Adamin juuri sinne, missä maanviljely nykyisten tietojemme mukaan alkaa.
Mutta JH sanoo lyhyesti ja ytimekkäästi
"Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä"
1 Ms 2:5
Joo!
ota vaan tuoli ja istahda, ettet pyörry.
Raamatun alkulehdillä ihmisen Adamin koti sijoitetaan sinne, missä ihmistä ei vielä ollut maata viljelemässä.
Tämä on modernin ihmiskunnan alkuhistorian tutkimuksen kuumimpia aiheita, jonka parissa työskennellään sekä yliopistoissa että kentillä.
Hankaa se no nyt Syyrian, Irakin ja Turkin sotilaallisen tilanteen takia, mutta varmasti taas kaivaukset jatkuvat kun siihen on mahdollisuus.
Usko tai älä - JH tietää mistä puhuu. Vaikka ei sitä itse varmaan tiennytkään! - sumeri
Muinaissankari kirjoitti:
Kain perusti ensimmäisen kaupungin Hanokin.
En tiedä ketkä/kuka perusti vedenpaisumuksen jälkeen ensimmäisen kaupungin.
Tapahtuiko se Nimrodin johdolla?Totta virkot, esikoispojan mukaan nimetty vielä!
JH kertoo että "Kain yhtyi vaimoonsa, ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Henokin. Kain oli ensimmäinen, joka perusti kaupungin, ja hän antoi sille nimen poikansa Henokin mukaan." 1 Ms 4:17
Kerron tässä ketjussa, että Adam asetettiin sinne, missä Neoliittinen vallankumous alkoi viljelemään ja varjelemaan Edenin puutarhaa. Ja sitten maata viljelemään otsansa hiessä Edenistä itään.
Kain oli lampuri, karjanhoitaja, eikä tykännyt maanviljelijä veljestään Abelista. Kahden eri talousmuodon välinen ristiriita.
JH kertoo Noasta, että hän oli maanviljelijä ja viinitarhuri.
"Nooa ryhtyi viljelemään maata ja istutti ensimmäisen viinitarhan." 1 Ms 9:20
Ei mennyt Noalta ihan putkeen ensimmäiset kokeilut viinin kanssa... - sumeri
Muinaissankari kirjoitti:
Kain perusti ensimmäisen kaupungin Hanokin.
En tiedä ketkä/kuka perusti vedenpaisumuksen jälkeen ensimmäisen kaupungin.
Tapahtuiko se Nimrodin johdolla?JH ei kerro "ensimmäisestä kaupungista" vedenpaisumuksen jälkeen näillä sanoin, toteaa vaan, että Sinearin maahan he rakensivat savitiilistä kaupungin ja korkean tornin 1 Ms 11
- teu.
sumeri kirjoitti:
Totta virkot, esikoispojan mukaan nimetty vielä!
JH kertoo että "Kain yhtyi vaimoonsa, ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Henokin. Kain oli ensimmäinen, joka perusti kaupungin, ja hän antoi sille nimen poikansa Henokin mukaan." 1 Ms 4:17
Kerron tässä ketjussa, että Adam asetettiin sinne, missä Neoliittinen vallankumous alkoi viljelemään ja varjelemaan Edenin puutarhaa. Ja sitten maata viljelemään otsansa hiessä Edenistä itään.
Kain oli lampuri, karjanhoitaja, eikä tykännyt maanviljelijä veljestään Abelista. Kahden eri talousmuodon välinen ristiriita.
JH kertoo Noasta, että hän oli maanviljelijä ja viinitarhuri.
"Nooa ryhtyi viljelemään maata ja istutti ensimmäisen viinitarhan." 1 Ms 9:20
Ei mennyt Noalta ihan putkeen ensimmäiset kokeilut viinin kanssa...""sumeri""22.3-2013 ,8:10 ""
En usko että se oli sama ,joka oli Aadamin, Seetin ,Enos ,Keenan ,Mahallalel ,
Jered joka syntyi 4682-k .3720 , jonkapoika oli Hanok s,4520- k.4155. tämä
Hanok ,nimi oli hebreaa , siitä keikkalaset käyttivät nimen Eenok ,mutta sama
JUmalan mieleinen joka pääsi taivaaseen 365 vanhna , ja oli Jeredin Esikoinen
Kain oli menettänyt Aadamin aikana Esikoisuutensa , Seetille silloin kun
oli murhannut Aapelin , Kainin ikäkään ei riitä tänneasti ,puhumattakaan
siitä että olisi vielä ollut sukukypsä ?
Ei Kyllä menee väärin. Kainin kuolemasta ei kyllä puhuta mutta epäilen että
hä.n ei elänyt 1100 vanhaksi en ole koskaan kuullut sellaisesta , toiseksi
mitä etua Jumala olisi hänelle antanut ylitse toisten , kysyn vaan sillä, tämä
suku luettelo jossa on Esikoiset , on ollut tahraton ainakin Jeesukseen asti .
Tietenkin on nimikaimoja mahdollisuus mutta silloin ei ole kysymys Esikoiseta
vaan nimi on kuin kenen tahansa , mistä tahansa , milloin tahansa , muttei
Jumalasta alenevassa polvessa , Hän sanoi että Aadami oli hänen Poika
Mutta ei Esikoinen ,koska sen oli saanut Jeesus josta sittemmin tuli Kristus
Hanokin jälkeen,syntyi Metusalah, jota pidetään kaikkien aikojen vahana 969 v.
syntymä vuosi 4370 -kuoli 3401,
Lemekk, joka ensimmäisenä otti kaksi vaivoa (ellei lasketa kainia) lemek
syntyi 4188 -oli seppä . kuoli 3435. ja seuraava polvi oli
NOOA, S. 4000,,, eli 600 v.eneen vedenpaisumusta se kesti 1 vuoden ja 10 päivää
ja vielä eli 350 vuotta , Hän kuoli 3049. ja oli 951 vuotta vanha
Kunnollisen viinitarhan voi perustaa 30 vuodessa sanotaan viini maissa , ja
se piti NOAKIN kohdallakin paikkansa , se poika joka kirouksen oli Haamin
neljäs poika , ja ennen kuin voi tämän tyyppista kirousta tehdä pitää
kaanaan olla yli viiden toista , että on oikeus kirota , muuten semenisi isälle .
Mutta ei siitä mitään puhuta .
Toiseksi meidän aikanamme saunassa voitaisiin kirota myös kaikkia. - Κέρβερος
sumeri kirjoitti:
VG käytti ilmausta "neoliittinen vallankumous" joka on uponnut tutkimukseen lähtemättömästi.
Hän tarkoitti sillä perustavaa rakenteellista muutosta ihmisen elämisessä maapallolla ja tarkasteli asiaa Karl Marxin ajattelun pohjalta.
Tutkimuksissa oli käynyt ilmeiseksi, että muinaiset esihistorialliset ihmiset elivät eräänlaisessa paratiisimaisessa tilassa - luonto oli täynnä ihania hedelmiä, marjoja, riistaa, lähteistä pulppuavat vedet ja virrat olivat puhtaita ja täynnä kaloja, noita Jumalan luomia ihmeellisiä otuksia.
Elettiin keräily- ja metsästyskulttuureissa, pieninä perheyksikköinä heimon alueella. Melko huoletonta oli meno esimerkiksi Siperiassa, missä miesporukalla käytiin karvaisen mammutin kimppuun ja saatiin ruokaa pitkäksi aikaa (arvellaankin, että ihmiset metsästivät mammutin sukupuuttoon).
Eläinten nahoista saatiin vaatteet ja lämpimät turkit talvipakkasiin, elämä kulki rataansa tuttuun tapaan kautta Euroopan (ja myös muualla maapalolla, mihin ihmissuku oli levinnyt).
Sen verran mukavaa oli, ettei kukaan viitsinyt asioita muuttaa. Piikivestä ja muista kovista kivilajeista, kuten vulkaanisesta lasista (obsidian) opittiin tekemään taitavasti erilaisia aseita, joita eläinten luusta tehdyt neulat ja piikit ja isommat kivikirveet täydensivät.
Espanjan ja Ranskan luolamaalauksista näemme, etteivät nämä olleet ollenkaan tyhmiä ihmisiä vaan aivan hienoja taiteilijoita oli joukossaan, Altamair esimerkiksi.
Näemme myös - huomaa tämä, joka itseäsi uskonnottomana pidät! - että siellä jo on Uudella kivikaudella monia merkkejä ihmisen uskonnollisuudesta. Salaperäisissä luolissa tanssittiin ja varmaan loitsuttiin shamaanin avulla hyviä saaliita metsäsysretkelle!
(Tämä kulttuuri on säilynyt meidän aikoihimme asti sivuseuduilla ja takamaissa, erityisesti etelä-Afrikan SAN kansan parissa jotka me bushmanneina tunnemme ja Australian alkuasukkaiden kiehtovassa maailmassa)."... - huomaa tämä, joka itseäsi uskonnottomana pidät! - että siellä jo on Uudella kivikaudella monia merkkejä ihmisen uskonnollisuudesta. ...."
-Näinhän se menee. Uskonnollisuutta löytyy ihan yhtä pitkältä ajalta, kuin kyetään löytämään ihmisen historiaa. Sanoina, "alkuasukkaat", "pakanat", "muinaiset ihmiset" yms. ovat mielestäni saaneet harhaanjohtavan negatiivisen sävyn. Koetaan, että nuo olisivat huonompia tai ainakin, että olisimme itse jotenkin parempia. Väitän, että ihmissuku vuosituhansien saatossa ei ole mieleltään juurikaan muuttunut. (tämä on kylläkin oma luuloni ilman perusteluja). Samanlaisia vänkääjiä ja vääräleukoja ja vitsailijoita ja jääräpäitä on varmasti ollut su:ineen, teu:ineen tai sumereineen - ihan kuin nykyäänkin. Aivan kaikkien muinaisuudesta löydettyjen asioiden ei tarvitse liittyä joihinkin vakaviin tai arvokkaisiin rituaaleihin tms. Varmasti paljon esim. luolamaalauksia ovat tehneet aikansa taitavat maalarit ja heijastaneet omia tuntojaan ja ovat maalailleet ihan muutenvaan aikansakuluksikin. Kaikkea ei ehkä pidä tulkita laajana yhteisön tulkitsemisena, vaan voi olla kyseessä vaikkapa "kylähullu" kalliomaalari. Tottakai arvokkailla ja työläillä menetelmillä tehdyt kuvat ovat jo muuta kuin huvikseen maalausta ja mahdollisesti tilaustöitä yhteisöltä tai johtajilta., mutta kerroin sentähden, ettei unohdeta pientä ihmistä yksilönä omine haluineen ja mielipiteineen, koska luulen, että jo kymmeniä tuhansia vuosia sitten meillä on ollut ihan yhtä rikas mielikuvitus kuin nykyäänkin.
Tanssia ja laulua on varmasti ollut iltanuotiot väärällään ja erityisesti siellä on ollut nimenomaan yhteis- ja kuorolaulua! :-) - sumeri
Κέρβερος kirjoitti:
"... - huomaa tämä, joka itseäsi uskonnottomana pidät! - että siellä jo on Uudella kivikaudella monia merkkejä ihmisen uskonnollisuudesta. ...."
-Näinhän se menee. Uskonnollisuutta löytyy ihan yhtä pitkältä ajalta, kuin kyetään löytämään ihmisen historiaa. Sanoina, "alkuasukkaat", "pakanat", "muinaiset ihmiset" yms. ovat mielestäni saaneet harhaanjohtavan negatiivisen sävyn. Koetaan, että nuo olisivat huonompia tai ainakin, että olisimme itse jotenkin parempia. Väitän, että ihmissuku vuosituhansien saatossa ei ole mieleltään juurikaan muuttunut. (tämä on kylläkin oma luuloni ilman perusteluja). Samanlaisia vänkääjiä ja vääräleukoja ja vitsailijoita ja jääräpäitä on varmasti ollut su:ineen, teu:ineen tai sumereineen - ihan kuin nykyäänkin. Aivan kaikkien muinaisuudesta löydettyjen asioiden ei tarvitse liittyä joihinkin vakaviin tai arvokkaisiin rituaaleihin tms. Varmasti paljon esim. luolamaalauksia ovat tehneet aikansa taitavat maalarit ja heijastaneet omia tuntojaan ja ovat maalailleet ihan muutenvaan aikansakuluksikin. Kaikkea ei ehkä pidä tulkita laajana yhteisön tulkitsemisena, vaan voi olla kyseessä vaikkapa "kylähullu" kalliomaalari. Tottakai arvokkailla ja työläillä menetelmillä tehdyt kuvat ovat jo muuta kuin huvikseen maalausta ja mahdollisesti tilaustöitä yhteisöltä tai johtajilta., mutta kerroin sentähden, ettei unohdeta pientä ihmistä yksilönä omine haluineen ja mielipiteineen, koska luulen, että jo kymmeniä tuhansia vuosia sitten meillä on ollut ihan yhtä rikas mielikuvitus kuin nykyäänkin.
Tanssia ja laulua on varmasti ollut iltanuotiot väärällään ja erityisesti siellä on ollut nimenomaan yhteis- ja kuorolaulua! :-)JH antaa voimallisen kuvan siitä, että aamuvarhaisessa ihmisellä on ollut suora yhteys Luojaan, Isään Jumalaan.
Luonnon kirja kertoo toista. Usko yhteen Jumalaan on pronssikauden lopulla alkava ilmiö. Sumerilaiset tekstit kuvaavat monijumalisuutta, polyteismia, hyvin aidolla ja luontevalla tavalla.
Uskonnon kehityksessä polyeismi jäi vallitsevaksi kaikkialla siellä, minne JH:n sanoma ei juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin kautta ole ulottunut.
Abrahamin lapset käsittävät yli 3 miljardia ihmistä eli ylivoimaisen enemmistön ihmiskunnan uskonnoista.
Varhainen uskonto välähtää näkyviimme kirjoituksissa ensi kerran Sumerissa ja vanhan valtakunnan ja sitä edeltävän ajan Egyptissä.
Nämä ovat kiehtovia ja vaikeita tutkimuskohteita aineiston niukkuuden tähden.
Olen täällä koettanut näyttää, miten JH muokkasi sumerilaista aineistoa. - Κέρβερος
sumeri kirjoitti:
JH antaa voimallisen kuvan siitä, että aamuvarhaisessa ihmisellä on ollut suora yhteys Luojaan, Isään Jumalaan.
Luonnon kirja kertoo toista. Usko yhteen Jumalaan on pronssikauden lopulla alkava ilmiö. Sumerilaiset tekstit kuvaavat monijumalisuutta, polyteismia, hyvin aidolla ja luontevalla tavalla.
Uskonnon kehityksessä polyeismi jäi vallitsevaksi kaikkialla siellä, minne JH:n sanoma ei juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin kautta ole ulottunut.
Abrahamin lapset käsittävät yli 3 miljardia ihmistä eli ylivoimaisen enemmistön ihmiskunnan uskonnoista.
Varhainen uskonto välähtää näkyviimme kirjoituksissa ensi kerran Sumerissa ja vanhan valtakunnan ja sitä edeltävän ajan Egyptissä.
Nämä ovat kiehtovia ja vaikeita tutkimuskohteita aineiston niukkuuden tähden.
Olen täällä koettanut näyttää, miten JH muokkasi sumerilaista aineistoa.Sumerille:
"...Olen täällä koettanut näyttää, miten JH muokkasi sumerilaista aineistoa...."
-Kyllä se on ollutkin kiehtovaa...
- liika on liikaa
Apua!
Taasko uusi pitkä yksinpuheluketju jostain tiedejutusta.
Monet ovat jo kyllästyneet näihin joka-aamuisiin ketjuihin, ovat vaan niin hienotunteisia, etteivät sano mitään. Suurinta osaa ei kiinnosta lukea näitä juttuja joka päivä heti aamusta.
Mistä löytäisit sopivan foorumin, jossa saisit luennoida?
Ei millään pahalla!- sumeri
Huomenta sinullekin, jätä lukematta - täällä käsitellään pahoja asioita, kuten maanviljely, marksilaiset ja punapartaiset papin pojat!
- lest. keskustelija
sumeri kirjoitti:
Huomenta sinullekin, jätä lukematta - täällä käsitellään pahoja asioita, kuten maanviljely, marksilaiset ja punapartaiset papin pojat!
Kuuleha sie, totta kai me viestisi lukematta jätämme, mutta ne ovat "fyysisellä" olemassaolollaan palstaa häiritseviä. Toistakymmentä, sisällöltää tyhjää ja ristiriitaista avausta jo ensimmäisellä aukeamalla.
Hiljennyppä hetkeksi kuuntelemaan: Tämä palsta käsittelee lestadiolaisuutta, lukuun ottamatta vanhoillislestadiolaisuutta joilla on oma palsta.
Tosin vanhoillistenkin palsta on vallattu pois vanhoillislestadiolaisilta, kaiken maailman humpuukinikkarien temmelliyskentäksi. Tällä palstalla on käynyt samalla tavalla, joskaan ei niin päikeästi.
Meillä lestadiolaisilla opn tarve keskustella meille tärkeistä uskoamme ja seurakuntaamme koskevista asioista. Tämä palsta on loistava siihen tarkoitukseen, siksi emme halua sekoittaa keskustelupalstaamme tyhjänjauhantaan. Esimerkiksi esikoislestadiolaiset on hyvin vähän tunnettu ryhmä, joka karttaa julkisuutta. Uskon että moni olisi kiinnostunut lukemaan täältä lestadiolaisten uskontokulttuuria, häiriköiden vuoksi tämä ei onnistu ollenkaan.
Tämän vuoksi on tärkeätä noudattaa nettiketin ohjetta:
xxxxxxxxxxxx
Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin
Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä samaa viestiä tarpeettoman moneen ryhmään. Ole kohtelias ja ystävällinen, äläkä tarkoituksella provosoi riitoja tai hauku muita keskustelijoita. - rudiini
lest. keskustelija kirjoitti:
Kuuleha sie, totta kai me viestisi lukematta jätämme, mutta ne ovat "fyysisellä" olemassaolollaan palstaa häiritseviä. Toistakymmentä, sisällöltää tyhjää ja ristiriitaista avausta jo ensimmäisellä aukeamalla.
Hiljennyppä hetkeksi kuuntelemaan: Tämä palsta käsittelee lestadiolaisuutta, lukuun ottamatta vanhoillislestadiolaisuutta joilla on oma palsta.
Tosin vanhoillistenkin palsta on vallattu pois vanhoillislestadiolaisilta, kaiken maailman humpuukinikkarien temmelliyskentäksi. Tällä palstalla on käynyt samalla tavalla, joskaan ei niin päikeästi.
Meillä lestadiolaisilla opn tarve keskustella meille tärkeistä uskoamme ja seurakuntaamme koskevista asioista. Tämä palsta on loistava siihen tarkoitukseen, siksi emme halua sekoittaa keskustelupalstaamme tyhjänjauhantaan. Esimerkiksi esikoislestadiolaiset on hyvin vähän tunnettu ryhmä, joka karttaa julkisuutta. Uskon että moni olisi kiinnostunut lukemaan täältä lestadiolaisten uskontokulttuuria, häiriköiden vuoksi tämä ei onnistu ollenkaan.
Tämän vuoksi on tärkeätä noudattaa nettiketin ohjetta:
xxxxxxxxxxxx
Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin
Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä samaa viestiä tarpeettoman moneen ryhmään. Ole kohtelias ja ystävällinen, äläkä tarkoituksella provosoi riitoja tai hauku muita keskustelijoita."Meillä lestadiolaisilla opn tarve keskustella meille tärkeistä uskoamme ja seurakuntaamme koskevista asioista. "
Mikä estää?
Vaan onhan tuo monesti jo todettu, ettei esikoisia Raamattu kiinnosta. Ei totuus, eikä Kirjoitukset niinkuin ne on kirjoitettu. Oma mielikuvitus on rakkaampaa. Ja Totuus vaietkoon seurakunnassa.
Laita hyvä ihminen avauksia vaikkapa kymmenen aiheista, joita sinä ja monet muut hienotunteiset haluavat pohtia. Miksi puutut siihen, mitä vähemmän hienotunteiset pohtivat?
Mikä voisi olla uskovalle mielenkiintoisempaa kuin saada syvällistä tietoa Raamatun synnystä ja ihmiskunnan?
Oma pelastus? Niinpä niin. Siitä on essut sairaalloisen kiinnostuneita, muiden sieluista piittaamatta.
Tässä on sinulle tarjolla aimo annos tietoutta, joka voisi vahvistaa sinunkin uskoasi ja kaataa ne väärät oman mielikuvituksen tukipuut, joissa täällä "geeneineen" tunnutaan roikkuvan - 5+7#
lest. keskustelija kirjoitti:
Kuuleha sie, totta kai me viestisi lukematta jätämme, mutta ne ovat "fyysisellä" olemassaolollaan palstaa häiritseviä. Toistakymmentä, sisällöltää tyhjää ja ristiriitaista avausta jo ensimmäisellä aukeamalla.
Hiljennyppä hetkeksi kuuntelemaan: Tämä palsta käsittelee lestadiolaisuutta, lukuun ottamatta vanhoillislestadiolaisuutta joilla on oma palsta.
Tosin vanhoillistenkin palsta on vallattu pois vanhoillislestadiolaisilta, kaiken maailman humpuukinikkarien temmelliyskentäksi. Tällä palstalla on käynyt samalla tavalla, joskaan ei niin päikeästi.
Meillä lestadiolaisilla opn tarve keskustella meille tärkeistä uskoamme ja seurakuntaamme koskevista asioista. Tämä palsta on loistava siihen tarkoitukseen, siksi emme halua sekoittaa keskustelupalstaamme tyhjänjauhantaan. Esimerkiksi esikoislestadiolaiset on hyvin vähän tunnettu ryhmä, joka karttaa julkisuutta. Uskon että moni olisi kiinnostunut lukemaan täältä lestadiolaisten uskontokulttuuria, häiriköiden vuoksi tämä ei onnistu ollenkaan.
Tämän vuoksi on tärkeätä noudattaa nettiketin ohjetta:
xxxxxxxxxxxx
Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin
Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä samaa viestiä tarpeettoman moneen ryhmään. Ole kohtelias ja ystävällinen, äläkä tarkoituksella provosoi riitoja tai hauku muita keskustelijoita.Lest. keskustelija
"Ole kohtelias ja ystävällinen, äläkä tarkoituksella provosoi riitoja tai hauku muita keskustelijoita."
Hanki hyvä ihminen peili, niin näet ainakin yhden tuota sääntöä rikkovan.
Pitääkö sinulle kokeeksi vastata samalla tavalla, kun sinä kohtelet toisia, jollet muuten ymmärrä viestiesi ristiriitaisuutta ja sitä töykeyttä, miltä ne näyttävät? lest. keskustelija kirjoitti:
Kuuleha sie, totta kai me viestisi lukematta jätämme, mutta ne ovat "fyysisellä" olemassaolollaan palstaa häiritseviä. Toistakymmentä, sisällöltää tyhjää ja ristiriitaista avausta jo ensimmäisellä aukeamalla.
Hiljennyppä hetkeksi kuuntelemaan: Tämä palsta käsittelee lestadiolaisuutta, lukuun ottamatta vanhoillislestadiolaisuutta joilla on oma palsta.
Tosin vanhoillistenkin palsta on vallattu pois vanhoillislestadiolaisilta, kaiken maailman humpuukinikkarien temmelliyskentäksi. Tällä palstalla on käynyt samalla tavalla, joskaan ei niin päikeästi.
Meillä lestadiolaisilla opn tarve keskustella meille tärkeistä uskoamme ja seurakuntaamme koskevista asioista. Tämä palsta on loistava siihen tarkoitukseen, siksi emme halua sekoittaa keskustelupalstaamme tyhjänjauhantaan. Esimerkiksi esikoislestadiolaiset on hyvin vähän tunnettu ryhmä, joka karttaa julkisuutta. Uskon että moni olisi kiinnostunut lukemaan täältä lestadiolaisten uskontokulttuuria, häiriköiden vuoksi tämä ei onnistu ollenkaan.
Tämän vuoksi on tärkeätä noudattaa nettiketin ohjetta:
xxxxxxxxxxxx
Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin
Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä samaa viestiä tarpeettoman moneen ryhmään. Ole kohtelias ja ystävällinen, äläkä tarkoituksella provosoi riitoja tai hauku muita keskustelijoita."Kuuleha sie, totta kai me viestisi lukematta jätämme, mutta ne ovat "fyysisellä" olemassaolollaan palstaa häiritseviä. Toistakymmentä, sisällöltää tyhjää ja ristiriitaista avausta jo ensimmäisellä aukeamalla. "
Edellä siis lainaus lest. keskustelijan viestistä.
Minusyta sumerin kirjoitukset ovat palstan parasta antia pitkiin aikoihin. Meille kerrotaan asioista, joihin meillä ei ole ollut tilaisuus perehtyä, ja jotka liittyvät herästysliikkeemme perusasioihin, varsinkin Raamattuun.
Minusta Sumerin kirjoitukset sopivat erittäin hyvin tänne ja lestadiolaisena tervehdin niitä ilolla.
- keskustelija
Moni luulee olevansa viisas, yksinkertaisuus näyttäytyyy avaajan tiedemonologeista.
Tämän maailman viisaus ei ole Jumalalle otollista.
Sorry vaan.- sumeri
Sorry vaan, mutta olet väärässä - tämä on Jumalalle otollista Raamatun tutkimista ja teet hyvin, jos otat siitä sinäkin opiksesi.
Kohdatessasi seuraavan kyselijän ja epäilijän, on sinulla jotain ruoskaa parempaa hänelle tarjota. - Muinaissankari
sumeri kirjoitti:
Sorry vaan, mutta olet väärässä - tämä on Jumalalle otollista Raamatun tutkimista ja teet hyvin, jos otat siitä sinäkin opiksesi.
Kohdatessasi seuraavan kyselijän ja epäilijän, on sinulla jotain ruoskaa parempaa hänelle tarjota.Minusta on asiallista että Sumeri kirjoittelee tänne näistä muinaisista aiheista, koska on mielenkiintoisempaa käydä keskustelua näistä muinaisistakin aiheista nimenomaan lestadiolaisten kesken kuin jossakin yleisellä palstalla jossa lähtökohdat ja opilliset perustukset ovat ihan liian kaukana toisistaan jotta mielenkiintoista keskustelua voisi syntyä. Täällä lestadiolaispalstalla näistä Sumerin aiheista keskustelemin on paljon mielenkiintoisempaa.
Lestadiolaisuuden syvät juuret ovat näissä muinaisissa asioissa. - sumeri
Muinaissankari kirjoitti:
Minusta on asiallista että Sumeri kirjoittelee tänne näistä muinaisista aiheista, koska on mielenkiintoisempaa käydä keskustelua näistä muinaisistakin aiheista nimenomaan lestadiolaisten kesken kuin jossakin yleisellä palstalla jossa lähtökohdat ja opilliset perustukset ovat ihan liian kaukana toisistaan jotta mielenkiintoista keskustelua voisi syntyä. Täällä lestadiolaispalstalla näistä Sumerin aiheista keskustelemin on paljon mielenkiintoisempaa.
Lestadiolaisuuden syvät juuret ovat näissä muinaisissa asioissa.Lestadiolaisuus syntyi Lapissa, jossa oli kyllä valkoisten tuomaa maataloutta, mutta rovastin oman kansan saamelaisten parissa elämää hallitsi keräily- kalastus- ja metsästyskulttuuri.
Porot ovat puolivillejä, ja niiden hoitaminen luetaan vielä kivikauden vanhaan talousmuotoon metsästyksen rinnalla.
Maatalous oli mahdollista Lapin tuntureilla vain tietyissä olosuhteissa ja hallan vaara oli suuri. Lapin Marian kotiseudut olivat lestadiolaisen herätyksen aikaan kivikauden tasolla.
Kiirunan Jällivaaran linjoilla Ruotsin Lapissa oli jo valkoisen miehen kyliä ja kaupunkejakin, joiden elinkeino perustui kaiketi kuparikaivoksiin ja metsänhoitoon, mutta kyllä siellä varmaan hoidettiin kylmiä olosuhteita kestävien lajien kasvattamiseen.
Näin VG:n teoria toimii käytännössä ja ohjaa yhä edelleen tutkimusta ja kysymyksenasettelua, myös lestadiolaisuuden syntymämailla. - teu.
sumeri kirjoitti:
Lestadiolaisuus syntyi Lapissa, jossa oli kyllä valkoisten tuomaa maataloutta, mutta rovastin oman kansan saamelaisten parissa elämää hallitsi keräily- kalastus- ja metsästyskulttuuri.
Porot ovat puolivillejä, ja niiden hoitaminen luetaan vielä kivikauden vanhaan talousmuotoon metsästyksen rinnalla.
Maatalous oli mahdollista Lapin tuntureilla vain tietyissä olosuhteissa ja hallan vaara oli suuri. Lapin Marian kotiseudut olivat lestadiolaisen herätyksen aikaan kivikauden tasolla.
Kiirunan Jällivaaran linjoilla Ruotsin Lapissa oli jo valkoisen miehen kyliä ja kaupunkejakin, joiden elinkeino perustui kaiketi kuparikaivoksiin ja metsänhoitoon, mutta kyllä siellä varmaan hoidettiin kylmiä olosuhteita kestävien lajien kasvattamiseen.
Näin VG:n teoria toimii käytännössä ja ohjaa yhä edelleen tutkimusta ja kysymyksenasettelua, myös lestadiolaisuuden syntymämailla.""sumeri""22.3-2013.8:16""
Kyllä me se huomattiin jo kauan sitten. ja niin kuin eräs poroisäntäkin , siellä
ei ollut koskaan ollut tapana ottaa aterimeksi omaa poroa . Nyt tämä poronhoitaja
oli tullut tunnon tuskiin ja alkoi tilaisuuden tullen esille puhua siitä papille .
Fiksuna miehenä hän kysyi varovasti jos on toisen poron kairalla lahdannut ja syönut
saako sen anteksi , pappivastaa Jo vain sen anteeksi saa . Poroisantä jatkaa ,entä
jos niitä oli 10 , Pappivastaa joo vain , entä jos 100 . pappivastaa joovain .
Entä josniitä on ollut 1000 pappi vastaa empien joo vain .poro isäntä miettii kaipa niitä on ollut yli tuhannen , ja kysyy samaa kaavaa käyttäen entä jos niitä on 10´000
Pappi katsoo hetken isäntää ottaa reppunsa ja lähtee .
Poroiasäntä jää miettim''n jos niitä oili 1003-1004 olisiko pitänyt kysyä 1100 .vai 2000olisi sekin ollut viisi kertaa vähemmän kuin 10´000 poroa .
Kun meillä on omasta mielestämme iso synti, eikö sen synnin suuruuden sano
Vapahtajamme Jeesus Kristus , ei pappi hän ei määritä synnin kokoa vaan sen
Mitä omasta mielestä luulee tekeväsä oiken , Määritetään me vain pienet asia
Ja annetaan Jumalan ja Jeesuksen päättää ne suuret asiat , jotka on kuitenkin
meiltä päättämättömissä ,vai mitä sumeri..
- sumeri
Maajussin ylistys?
Raamattu asettaa sinut, maanviljelijä perheinesi, koko ihmiskunnan sivilisaation avaintekijäksi.
Kun viljelet ja varjelet maata, tilasi luontoa ja metsää, karjaa ja kedon eläimiä ja metsän riistaa, olet tekemässä sitä, mihin Jumala ihmisen on luonut.
Tästä nousee se syvä rauha ja tietoisuus sydämessäsi, että olet oikealla paikalla.
Me muut - maajussin asema ei ole kadehdittava Pohjan tähden alla, missä halla tappaa ja ojituskaan ei aina auta, missä kesän kasvukausi on lyhyt ja kelit usein sateiset.
Keskieuroopan viljamaat mahtavine peltoineen ja paksuine ruokamultineen tuottavat aivan toisella tavalla.
Siksi meidän kaupunkilaishiirten tulee auttaa taloudellisesti kannattamatontakin maatilaa säilyttämään maaseudun kauniin elävän kulttuurin, maataviljelevien ihmisten terveen yhteyden maahan, josta JH niin kirjoittaa.
Autioituva maaseutu, jossa postiautokaan ei enää kulje ja kauniit punaiset tuvat on kylmillään laudat ikkunoissa kertoo kuolevasta kulttuurista.
Jos sallimme tämän EU direktiivien voimalla, ettei pientä tilaa saa pitää (ja isot ovat mahdollisia vain erityisalueilla suomessa) niin ammumme itseämme suomalaisina jalkaan.
Eläköön maatalous!- teu.
""sumeri ""
Tässä tapauksessa , ei Raamattu aseta sinua ,eikä minua maan viljelijäksi ,
Vaan asettaja on Jumala . ja niinsinäkinsen sanot .
Poikkeuksetta on MV. tuonut julki ettei eroon olisi pitänyt koskaan mennä
Niin paljon on pahaa tehty , tukiaisissa yms.että konkurssit vainjartkuu ,,
ja siitä ei phunut Jumala mitään . kuin siitä kyllä mitä Ahneille tehdään
ne joutaa kadotukseen . - teu.
teu. kirjoitti:
""sumeri ""
Tässä tapauksessa , ei Raamattu aseta sinua ,eikä minua maan viljelijäksi ,
Vaan asettaja on Jumala . ja niinsinäkinsen sanot .
Poikkeuksetta on MV. tuonut julki ettei eroon olisi pitänyt koskaan mennä
Niin paljon on pahaa tehty , tukiaisissa yms.että konkurssit vainjartkuu ,,
ja siitä ei phunut Jumala mitään . kuin siitä kyllä mitä Ahneille tehdään
ne joutaa kadotukseen .""teu""
Eikä EU :n se oli huonein tenppu Kalmarin UNIONUN JÄLKEEN
MITÄÄN EI VOITETTU JA eROON PÄÄSTIIN N.200 VUODEN
PÄÄSTÄ ,,sEKÄ PLJON KAKESI KAULOJA ,Valitan se kai oli
joskus 1397-1521 sen pidettiin ainaki periateellisesti Pujoismaisittai
olleen voimassa , E.Lönroot kirjiottaa ruotsiksi jotain n.1934.
Usempien tutkijoiden mukaan Unionin kirje jäi ehdottomaksi , jonka
taakse taakse vain sinetöijät asettuivat . Myöhemmin keskiajalla
sitä kuitenkin pidettiin pätevänä varsinkin vanhemmassa Kirjal-
lisuudessa . Kalmarin union tarkoittaa Myöe Unionunaukaa ..
Keskisuomessa on myös Kalmarin iso tila on kuulunyt Dadielssoneille
nykään enää 70 ha josta 15 viljeltyä. - Κέρβερος
Sumerille:
"...Raamattu asettaa sinut, maanviljelijä perheinesi, koko ihmiskunnan sivilisaation avaintekijäksi.
Kun viljelet ja varjelet maata, tilasi luontoa ja metsää, karjaa ja kedon eläimiä ja metsän riistaa, olet tekemässä sitä, mihin Jumala ihmisen on luonut...."
-Maanviljely on avainasemassa kulttuurien synnyssä. Kyllä se on, mutta onko kyse syystä vai seurauksesta?
Kyse on paljolti resursseista.
Ihmiset lisääntyvät kiihtyvällä tahdilla. Luonnossa eläminen on vaikeata ja vaarallista ja kaikki eivät menesty. Kun syöjiä on liikaa, niin osa kuole nälkään.
Tästä syystä ihmiset ovat liikkuneet resurssien perässä saalistaessaan. (olisko laaja levinneisyys osin tuostakin syystä? ja seikkailunhalua, koska Marsiin menijöitäkin on jo tuhansia jonossa vaikkei ole paluulippua hinnassa mukana).
Hyvät metsästysmaat ja kalastusvedet eivät kykene tuottamaan ravintoa loputtomasti eksponentiaalisesti lisääntyvälle joukolle. Näissä puitteissa väkimäärä voi olla jonkinmoinen, muttei rajattoman iso. Maanviljelyllä kyetään ruokkimaan aivan valtavat väkimäärät ja näin mahdollistuu kaupunkien syntyminen. Eikai kaupungeista sinällään olisi kummempaa hyötyä, mutta näissä oloissa on mahdollista elää myös kulttuurin kehittäjiä ja on mahdollista keskittyä esim. matematikkaan tai kirjoitustaitoon ym. yhteisöä hyödyttäviin asioihin, koskei tarvitse kaikkien juosta ruuan perässä yötäpäivää.
Ihmisen vallankumouksista pidän myös tulenteon ja ruuan kypsentämisen taidon äärettömän tärkeänä. Tämä paransi ravinnon laadun aivan uusiin ulottuvuuksiin ja jäi aikaa muuhun fiksumpaan tekemiseen kuin yötäpäiväiseen ruuan hakuun ja syömiseen. Tämä oli tärkeä askel kohti ns. korkeakulttuurien syntymää. - sumeri
Κέρβερος kirjoitti:
Sumerille:
"...Raamattu asettaa sinut, maanviljelijä perheinesi, koko ihmiskunnan sivilisaation avaintekijäksi.
Kun viljelet ja varjelet maata, tilasi luontoa ja metsää, karjaa ja kedon eläimiä ja metsän riistaa, olet tekemässä sitä, mihin Jumala ihmisen on luonut...."
-Maanviljely on avainasemassa kulttuurien synnyssä. Kyllä se on, mutta onko kyse syystä vai seurauksesta?
Kyse on paljolti resursseista.
Ihmiset lisääntyvät kiihtyvällä tahdilla. Luonnossa eläminen on vaikeata ja vaarallista ja kaikki eivät menesty. Kun syöjiä on liikaa, niin osa kuole nälkään.
Tästä syystä ihmiset ovat liikkuneet resurssien perässä saalistaessaan. (olisko laaja levinneisyys osin tuostakin syystä? ja seikkailunhalua, koska Marsiin menijöitäkin on jo tuhansia jonossa vaikkei ole paluulippua hinnassa mukana).
Hyvät metsästysmaat ja kalastusvedet eivät kykene tuottamaan ravintoa loputtomasti eksponentiaalisesti lisääntyvälle joukolle. Näissä puitteissa väkimäärä voi olla jonkinmoinen, muttei rajattoman iso. Maanviljelyllä kyetään ruokkimaan aivan valtavat väkimäärät ja näin mahdollistuu kaupunkien syntyminen. Eikai kaupungeista sinällään olisi kummempaa hyötyä, mutta näissä oloissa on mahdollista elää myös kulttuurin kehittäjiä ja on mahdollista keskittyä esim. matematikkaan tai kirjoitustaitoon ym. yhteisöä hyödyttäviin asioihin, koskei tarvitse kaikkien juosta ruuan perässä yötäpäivää.
Ihmisen vallankumouksista pidän myös tulenteon ja ruuan kypsentämisen taidon äärettömän tärkeänä. Tämä paransi ravinnon laadun aivan uusiin ulottuvuuksiin ja jäi aikaa muuhun fiksumpaan tekemiseen kuin yötäpäiväiseen ruuan hakuun ja syömiseen. Tämä oli tärkeä askel kohti ns. korkeakulttuurien syntymää.Kiitos pohdinnoistasi aiheesta. Oma kuvaukseni on yritys esitellä hieman Vere Gordon Childen elämää, jonka teoria maanviljelyn noususta ja sen merkityksestä on hallinnut alan tieteellistä tutkimusta ja edelleen on hyvin tärkeä.
Kaupunkikulttuurien nousu on toinen Childen teorian peruspilari.
Uudet löydöt ovat muokanneet ja muuttaneetkin Childen ajan käsityksiä, niinkuin pitääkin. Arkeologia on uuden etsimistä, löydöt lisäävät ja syventävät ymmärrystä.
Tulen käyttö on toki suuren mielenkiinnon kohteena, mutta se ajoittuu huomattavasti varhaisemmalle ajalle. Tulella ei ole ollut samalla tavalla totaalisesti ihmiskunnan talouselämän ja yhteiskunnan perusteita järisyttävä merkitys kuin maanviljelyllä.
Olen koettanut vihjata, että kaikkei varhaisin maanviljely tunnetaan Turkin Syyrian rajanailta ja Eufratin yläjuoksulta Irakista alueelta, jota akkadiksi kutsutaan nimellä bet idinu.... Eden. Siinä 10.000 eKr molemmin puolin. Ei ole kukaan siihen reagoinut.
Minusta on häkellyttävää, että JH sanoo .... Maata ei vielä oltu ryhdytty viljelemään. - teu.
Κέρβερος kirjoitti:
Sumerille:
"...Raamattu asettaa sinut, maanviljelijä perheinesi, koko ihmiskunnan sivilisaation avaintekijäksi.
Kun viljelet ja varjelet maata, tilasi luontoa ja metsää, karjaa ja kedon eläimiä ja metsän riistaa, olet tekemässä sitä, mihin Jumala ihmisen on luonut...."
-Maanviljely on avainasemassa kulttuurien synnyssä. Kyllä se on, mutta onko kyse syystä vai seurauksesta?
Kyse on paljolti resursseista.
Ihmiset lisääntyvät kiihtyvällä tahdilla. Luonnossa eläminen on vaikeata ja vaarallista ja kaikki eivät menesty. Kun syöjiä on liikaa, niin osa kuole nälkään.
Tästä syystä ihmiset ovat liikkuneet resurssien perässä saalistaessaan. (olisko laaja levinneisyys osin tuostakin syystä? ja seikkailunhalua, koska Marsiin menijöitäkin on jo tuhansia jonossa vaikkei ole paluulippua hinnassa mukana).
Hyvät metsästysmaat ja kalastusvedet eivät kykene tuottamaan ravintoa loputtomasti eksponentiaalisesti lisääntyvälle joukolle. Näissä puitteissa väkimäärä voi olla jonkinmoinen, muttei rajattoman iso. Maanviljelyllä kyetään ruokkimaan aivan valtavat väkimäärät ja näin mahdollistuu kaupunkien syntyminen. Eikai kaupungeista sinällään olisi kummempaa hyötyä, mutta näissä oloissa on mahdollista elää myös kulttuurin kehittäjiä ja on mahdollista keskittyä esim. matematikkaan tai kirjoitustaitoon ym. yhteisöä hyödyttäviin asioihin, koskei tarvitse kaikkien juosta ruuan perässä yötäpäivää.
Ihmisen vallankumouksista pidän myös tulenteon ja ruuan kypsentämisen taidon äärettömän tärkeänä. Tämä paransi ravinnon laadun aivan uusiin ulottuvuuksiin ja jäi aikaa muuhun fiksumpaan tekemiseen kuin yötäpäiväiseen ruuan hakuun ja syömiseen. Tämä oli tärkeä askel kohti ns. korkeakulttuurien syntymää.""5 7#""
Joku kirjoitti että viljan viljelystä alkoi kulttuuri , Silloin se alkoi 0001
koska , syntiinlankeemuksera jäkkeen , Jumala sanoi että kiroan maat
mutta otsasi hiessä sinun on leipäsi tienaaminen . siis sielta asti on
sitäkin työtä tehty .
Veden paisumukseta Tämä maan kirous loppui Nooa sai neitseelliset maat
Ja niitä saattoi viljellä kuin paratiisin maita . Sitten on seikka että Mengnetisointi
on maailman alusta jokaisen 1400 vuoden jakson jälkeen puoliintunut
eli se on nyt 16 kertaa heikonpi kuin luomisen aikaan .
On vallan tärkeää olla selvilla tämmöisistä seikoista , tälläinen
vaikuttaa ihmisen elinikään ja mihin vaan .jop a sairauksiin ..
- su***
Palsta on todella tarkoitettu miten sen otsikkokin osoittaa.KESKUSTELE LESTADIOLAISUUDESTA.
Mutta voidaan sitä mutkankautta keskustella vaikka mistä koskien lestadiolaisuutta.Tuossa joku tarjosi Aku-Ankkaa. Siitäkin voidaan tehdä lestadiolaiskeskustelu. Annan esimekin:
Ankka-linnassa oli juhlat niin kovat, että Mummo-Ankka päätti tehdä sitä lopun.
Hän järjesti sinne hengellisen tilaisuuden jossa puhujana oli Hannu-Hanhi.
Tilaisuuteen oli saapunut melkein koko Ankka-pitäjän väki. Jopa Karhukoplan yksi jäsen oli tullut kyyläämään mitä kautta pääsisi Roopen-Ankan rahavarastolle.
Iines-Ankka ja Aku-Ankka istuivat etupenkissä vieretysten. Koska Hannu-Hanhi oli Iineksen kilpakosia, niin ensimmäiseksi hän teroitti puheellaan vapaasta seksisuhteesta jota arveli Iineksen ja Akun välillä olevan
Kun Hannu-Hanhi puhui 2 tuntia synneistä ja rikoksista mitä synti saa aikaan, takapenkiltä Karhukoplan jäsen 3 nousi ylös ja pillahti itkuun ja tunnusti, että hän on täällä vain rikollisissa puuhissa. Tällöin Hannu-Hanhi pyysi Karhukoplan jäsentä 3 eteen pelastumisrukoukseen.Kun Karhukoplan jäsen nousi mennäkeen eteen, niin nämä Karhkoplan muut jäsenet 1 ja 2 olivat kurkilla ikkunan takana ja huomasivat tapauksen. He ryntäsivät sisään ja nappasivat jäsen 3 mukaansa rynnäten ulos huoneesta. Mutta nyt olikin Pelle Peloton keksinyt oven eteen verkon johon koko kopla sotkeutui.
Koplan jäsenet anoivat armoa pois päästäkseen. Lupasivat antaa kaikki ne varastamansa kulta harkot jotka olivat joskus varastaneet Roope-Ankan Kulta aitasta. No, Hanhu-Hanhi neuvotteli Roope-Ankan kanssa asiasta. He lupasivat päästää Koplan kokonaisuudessaan vapaaksi jos he tulisivat käymään joka viikko Hannu-Hanhen herätyskokouksissa. Kuten tavallista kopla pääsi vapaaksi ja jatkaa vieläkin rosvoustaan pettämällä lupauksensa.
Tämä vaan opiksi, että ei siinä puheet ja neuvottelut auta jos halutaan parannust a. Siinä pitää olla omakohtainen huomio syntisyyteensä ja niiden parantamiseen.
Esimerkkinä on, että Koplan jäsen 3 tekaisi herätyksen, mutta samalla hän lipsui uskostaan kun pääsi läheistensä seuraan joita piti kaikkein tärkeimpinä.- muuttis^^
Ihmettelen niitä, joita ei kiinnosta raamatun kertomukset ja mahdollisuus oppia niistä, sekä ihmiskunnan alkuajoista. Minua kiinnostaa. No, eihän historia ole jokaisen lempiaihe, eikä raamatun historia sitäkään vähää. Maailma on ihmeellinen kaikkine vaiheineen. Jumala vasta ihmeellinen onkin! Näen Hänen suuruuttansa, valtaansa ja viisauttaan kaikkialla.
Jotkut ovat sanoneet, etteivät lue raamattuakaan siksi, että usko pysyisi yksinkertaisena. - teu,
""su***""
Kaiken kaikkiiaan su sinullä on jotain , ei tuota tarinaa joka menne tännekkä'n
väännä , voisin sanoa jopa että se on aika hyvä sillä ei yksikään , meistä olisi
tätä nyt juuri keksinyt , kun sumeri on uhkhaillut ottaa lopari . Minä tekisin hänenä
niin että Pulet pois emsin ja katsotaan mikä tulos , että paljonk sitten vielä vähen-
tää , myös kannattaa olla tarka asiasta .
Olen mutkan kautta monta tarinaa kirjoittanut,enkä yhtään ole isompaa Traumaa
vielä saanut , ja kuitenkin LLL_n asiaa on seurattu. jälleenpalattu ja puhtaana
selitetty. , näin on asiallisuus sitten mukana seurannut. - teu.
muuttis^^ kirjoitti:
Ihmettelen niitä, joita ei kiinnosta raamatun kertomukset ja mahdollisuus oppia niistä, sekä ihmiskunnan alkuajoista. Minua kiinnostaa. No, eihän historia ole jokaisen lempiaihe, eikä raamatun historia sitäkään vähää. Maailma on ihmeellinen kaikkine vaiheineen. Jumala vasta ihmeellinen onkin! Näen Hänen suuruuttansa, valtaansa ja viisauttaan kaikkialla.
Jotkut ovat sanoneet, etteivät lue raamattuakaan siksi, että usko pysyisi yksinkertaisena.Kuinka ,yksinkertauista senpitäisi olla, niinkö että se kaikki mitä oletetaan
se olisikin totta ..Ei kai sentään Nimittäin Jumala sana on aina totta , vaikka
sitä kuunneltaisiin ,tai luvettaisiin .
Maailma on ihmeellinen , mutta maailman rakkaurttta ,ei pidä missään vaiheessa
alkaa rakstaa ohi Jumalan se on epä jumalan palvelua ja siihen ei enää auta
Raamatunhistoria vaan tarvitaan asioiden yunnistu ja nöyryys ja anoa anteeksi.
Jotkut on sanoneet niin on.
- su***
teu, sinä olet huomannut, että pahaakin lähimmäistään, voi auttaa näkemällä hänessä jotain hyvääkin, vaikka hän on erimieltä monessa asiassa. Se on niitä hyvän vuorovaikutuksen pieniä siemeniä, josta voi nousta toisen ymmärryksen ja hyväksymisen, sekä anteeksi pyynnön ja annon puu.
Täällä kun kiitos ja anteeksi pyyntösanat vastapuolta kohtaan kortilla. Annamme anteeksi vain itsellemme kiitosten kera.- teu.
""su"", Kyllä meillä jopa 1970 taidettiin sekin saarnata synniksi ( aku ja ankka)
en saanut silloin selville , luultavasti siksi , kun heillä ei ole hoeuja .
Eihän se sukurauhanen ankalla ole jalkojen välissä ?
Kun meidän aiti oli kuollut -58 emulle tullut pieneen mieleenkään
Pyytää Raamattua että vois lukea , kyllä me veljeni kanssa olime asian tutkineet
ei tssä tarvcita kuin surutyötä , alkupäivinä oli tunne jos teemme noin mitä äiti
snoo kun tulee , sitten katsoimme toisiimme , totesimme että ei hän enää tule
tähän maahan , toinen varma tunne meilla oli , että kun aika tulee hän on
yksiistä jotka tulee saman sen kutsun "TULE"
No kun ilta tuli ja myöheni ei kun Nippu ankkoja ja kun oli muutama kuettu
ja alkoi väsyyttää , eikun oikasis siitä , siihenkin aikaan jo sa ankkoja lainastota
Tähän oli hyvä , kunmonena sunnuntaina kuitenkin seuroihin ,ei sanan puute
sitäkään kautta päässyt yllättaan .
Ehkä siksi sellaista arvon antoa, akuja kohtaan koska ne kuitenkin auttoi minun
surutyssä. kuolua oli jäljellä kevät lukukausi kk. ja seuraava kansalaikoulua ,
syksy 2 kk ja kevät 2 kk.ja talven olin sahalla .. Työ on hyvä lääke minulla
alkoi helpottaa silloin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin579682Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh174031Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r323326Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht942573Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142100Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3982012Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2431519FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01351Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu731168Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101135