Kuka on säästynyt vaihtarihikoilulta?

Rhimppa

Onko kukaan nähnyt tutkimusta, löytyykö mitään yhteistä tekijää nille naisille, jotka säästyvät vaihtarihikoilulta? Ruokavalio, paino, raskas liikunta.. Olisi mielenkiintoista kuulla niiltä naisilta, joilla vaihtarit ovat ohi tai menossa ja jotka eivät ole hikoilleet juuri normaalia enemmän, millaisia he ovat.

11

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deku

Mä en ole hikoillut koskaan, en edes saunassa enkä synnytyksissä. Mulle tuli yllättäen 52-vuotiaana vaihdevuodet leikkauksen takia. Lääkäri sanoi sairaalassa leikkauksen jälkeen, että varmasti muutaman päivän päästä alkaa kova (yö)hikoilu. Odotin pari viikkoa, mutta mitään oireita ei tullut. Aloin kuitenkin syödä estrogeenia. En tiedä, teinkö tyhmästi. Mulla ei siis ehtinyt olla mitään vaihdevuosioireita, ei hikoiluakaan. Olen normaalipainoinen, liikun aika vähän, syön tavallista sekaruokaa. Maitoa en ole juonut n. 35 vuoteen.

• en itse yllättyny

Miten ne tuossa iässä sinut yllättivät?

• deku

Ilmaisin siis asian epäselvästi. Vaihdevuodet tulivat yllättäen, kun jouduin leikkaukseen. Multa poistettiin kohtu ja munasarjat. Sitä ennen kuukautiset tuli säännöllisesti eikä vaihdevuosioireita ollut. Mutta ei niitä siis ollut leikkauksen jälkeenkään, vaikka lääkäri antoi niin ymmärätää, että ainakin hikoilua tulee.

• Musta kissa

Luulinpa minäkin, ettei tule hikoiluja. 5 vuotta on nyt ollu vaihtareita, menkat loppuneet n. vuosi sitten kokonaan, sitä ennenkin vain yhdet edellisenä vuonna. Labrakokeen mukaankin olen jo postmenopaussissa. Vasta 1-2 kk aikana on tulleet hikoilut...?

• yks3

Mulla on vaihtarit jo ohi. Olen 54 v ja kuukautiset loppui 51 v. En ole hikoillut enkä tarvi edes deodoranttia. Nytkin lepään lämpöpeitossa yöt että tarkenisin.
      Olen hoikka ja syön suht terveellisesti. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Saunassa kyllä hikoilen.

• onko sulla

hiukset pysynyt päässä? Tuli vain mieleen, kun on vaihdevuosissa, ja kilpparin vajaatoiminta?

• Heitän

En ole koskaan hikoillut, en edes saunassa. Ikää 58. En tiedä vaihtareista mitään. On myös kilpparin vajis. Kuukautiset vielä säännölliset. Hämmästyttää, kummastuttaa.

• Mars lääkäriin

Kannattaisi mennä gynekologille, jos on vielä tuossa iässä kuukautiset. Ylipainoisilla naisilla kuukautiset voivat jatkua 60-vuotiaaksi, koska rasvakudos tuottaa estrogeenia ja tämä taas voi altistaa rinta- ja kohtusyövälle. Kyse on viivästyneestä menopaussista.

• Heitän
        Mars lääkäriin kirjoitti:

Kannattaisi mennä gynekologille, jos on vielä tuossa iässä kuukautiset. Ylipainoisilla naisilla kuukautiset voivat jatkua 60-vuotiaaksi, koska rasvakudos tuottaa estrogeenia ja tämä taas voi altistaa rinta- ja kohtusyövälle. Kyse on viivästyneestä menopaussista.

En ole edes ylipainoinen. Gynellä käyn säännöllisesti ja hänen mielestään tämä on normaalia. Myös minua vanhempi sisareni ja äitini ovat kokeneet saman kohtalon. Kuukautiset vaan yksi kaunis päivä jäivät heiltä pois, ja niin käy myös minulle. Sellaisia sukuja vain yksinkertaisesti on olemassa.

• 55-vuotias

Minulla oireet alkoivat 51-vuotiaana yöhikoiluna. Mitään kuumia aaltoja ei kuitenkaan ollut päivisin. Ainoastaan yöllä hikoilin runsaasti ja jouduin vaihtamaan yöpaitaa. Hormonikorvauksen aloitin 3 vuotta sitten eli 52-vuotiaana. Olen aina ollut hoikka 154cm/ 46kg ja pikemminkin palellut kuin hikoillut. Liikunnassa kyllä hikoilen. Äitini ei hikoillut eikä tarvinnut deodoranttia ja oli yhtä hoikka kuin minäkin. Ruokavalioni on aina ollut terveellinen, en tupakoi ja alkoholia käytän minimaalisesti. Verenpaine on alhainen ja olen muutenkin terve.

Eli ei vaihdevuosihikoilua voi ennustaa tai yhdistää edes perintötekijöihin saati että se korreloisi naisen painon kanssa. Toki lihava hikoilee varmasti vielä runsaammin kuin hoikka. Hormonikorvaushoito onneksi lopetti yöhikoilun.

• jälkihiki

Aloitin korvaushoidot v 2009, 51-v. Kuukaisi sitten lopetin hoidon, koska migreeniä on ollut 2 v ajan ja epäiltiin johtuvan hormoonihoidosta. No päänsäryt on loppuneet.
        Nyt pari viikkoa ollut raivostuttavaa yöhikoilua ja muutenkin yöllistä poukkoilua.
        On niin levotonta. Hormonihoidon aikana oli tosi levollista verrattuna tähän.
        Nyt testailen josko joku ravinnossa aiheuttaisi /vähentäisi hikoilua.
        Salviateetä voisi kokeilla... hiilareiden poistaminen iltapalalta....???
        Hikoilu kait johtuu jonkin sympaattisen hermoston ylikierroksista tai jotain.... no hormooneistahan se on kiinni.
        Luontaistuotteita en edes harkitse koska erittäin paljon on turhia kokomuksia kaveripiirissä. Rahat niihin saa tärvättyä, ei muuta apua.
        Jos en muuten ala pärjäämään niin sitten uudestaan hormonit otetaan käyttöön.
        Ensin kuitenkin sinnittelen jonkin aikaa ja testaan, jos migreeniä ilmaantuu , niin ei sitten johdu korvaushoidosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      67
      2415
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1397
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      76
      1230
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      6
      1152
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      79
      865
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      860
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      44
      713
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      84
      693
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      26
      668
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      656
    Aihe