Haluaisin vaan tietää että missä vaiheessa juomiseni on? Eli oonko ihan alkutekijöissä, keskivaiheessa vai missä? Haluaisin kanssa tietää miten olisi tässä vaiheessa parasta toimia jos halua lopettaa? Oon nainen.
Elikkä:
Juon joka päivä tai ainakin lähes joka päivä. Tänä vuonna ehkä yhteensä kolme viikkoa ollut että olen ollut ihan nolla linjalla. Kun juon, juon yleensä 3-8 olutta per päivä. Ne päivät joilloin juon enemmän ovat ehkä viikonloppu la-su. Välillä viikolla olen vähemmällä per päivä esimerkiksi kaksi päivää viikolla 4 olutta 2 päivää 8 olutta ja kaksi päivää 3 olutta ja yksi päivä 5 olutta. Tää on tämmönen keskiarvo vaan ja vaihtelee paljon. Joskus uskaltaudun heittää sellaisen kolmen päivän juomattomuus ketjun mutta nykyään ne on tosi harvassa.
Monesti illalla minulla menee muisti ainakin viikonloppuina.
Aamulla ei ole krapulaa ehkä vain huimausta. Myös ahdistusta on.
Vatsa on aina vähän löysällä.
Ruoka ei maistu kun juon.
Kun otan yhden, otan melkein aina automaattisesti lisää
Kestän nykyään paaaljon huonommin alkoholia kuin nuorempana. Mutta nuorempana sentään oli selvä krapula!
Odotan aina iltaa että voin ottaa muutaman kylmän ja rentoutua
Mietin olutta melkein koko ajan
Ihoni on muuttunut kireäksi ja punoittaa herkemmin
Mun on vaikea olla päivääkään ottamatta edes yhtä ja nykyään otan aikaisemmin kuin ennen.
Toleranssi on HUONONTUNUT johtuukohan siitä että juon joka päivä enkä pari kertaa viikossa kuin nuorempana
Saan paniikkikohtauksia
Vaikka määrät on vähäisiä niin pelkään että olen menettämässä itseäni kuningas alkoholille! Mutta miten tästä ryhdistäytyä ja päättää että en perkule ota sitä yhtäkään.
Missä vaiheessa alkoholismia olen?
20
459
Vastaukset
- ½ cm askeleet
Täältä löydät vastauksen:
http://www.paihdelinkki.fi/testaa/sadd
Elämisen laatusi on selvästi huonontunut juomisen myötä. Kaikkien ei ole pakko mennä ojanpohjia myöden ennen kuin päätös lopettamisesta syntyy. Olet jo saavuttanut jotakin, kun olet päättänyt nitistää viinapirun. Näistä voi olla apua:
http://aa-auttavapuhelin.fi/
http://www.aa.fi/
Pari opasta:
Raimo O. Kojo:"Eroon viinasta"
AA:n Iso Kirja- olen lukenut molemma
tuo AA:n Iso Kirja on viralliselta nimeltään Nimettömät Alkoholisitit.
- Hörhör..
"Odotan aina iltaa että voin ottaa muutaman kylmän ja rentoutua
Mietin olutta melkein koko ajan"
"Mun on vaikea olla päivääkään ottamatta edes yhtä ja nykyään otan aikaisemmin kuin ennen."
Ilmiselvä alkoholiriippuvuus on jo kehittynyt, ja se on tapahtunut pienilläkin määrillä, mutta lähes jatkuvasti otettuna pitkällä aikavälillä.
Kun toleranssikin on huonontunut, mikä kielii alentuneesta maksan polttokyvystä, olet jo nyt saapunut rajapyykille, josta juomista jatkamalla alkaa todellinen fysiikan ja psyyken alamäki ja raunioituminen.
Naisihminen on alttiimpi maksa- ja haimavaurioille, ja olisi korkea aika lopettaa juominen jos aiot ylipäätään elää. Haimatulehdus tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta ilman ennakkovaroitusta, ja lopullinen lähtö voi tulla kerrasta, kuten parille keski-ikäiselle naistuttavalle on käynyt. Kotona vain lipittivät kaljaa.
Muuta keinoa ei ole, kuin ongelman tiedostaminen ja ryhdistäytyminen.
On vain sinnikkäästi kärsittävä korkki kiinni muutaman viikon hermoilut, rauhattomuudet, mielialavaihelut, ja unihäiriöt, niin sen jälkeen alkaa helpottamaan.
Jo kehittynyt alkoholiriippuvuus on aivorakenteissasi pysyvänä, ja jos raitistelun jälkeen aloitat uudelleen juomisen, palaat lähtöpisteeseen. - -LasolSpurgu-
Kropan kestokyky tulee heikommaksi mutta riippuvuus kasvaa.. KUNNES kropan kestokyky alenee niin ja riippuvuus kasvaa liian suureksi.. voitaisiin verrata auton ahtimeen.. lisätään ahtopainetta ahtimesta koneeseen..auton vanhetessa ja muuttuessa huonokuntoisemmaksi.. ensin 200th ajettuna annetaan ahtoa 1bar.. sitten 300th ajettuna 2bar.. sitten edelleen koneen kunnon heiketessä ahtopainetta ja viritystasoa vaan lisätään ja lisätään.. lopulta kone sanoo.. POKS!!! eli kukapa rääkkäisi.. remonttia tekemäröntä sierran savuttavaa 350th ajettua 1,6 konetta laittamalla sinne kaikki virityspalikat.. ÄKKIÄ se leviää..
- punatulkku1
Hei,
Sen voin kokemuksesta sanoa, että kuningas alkoholi ottaa vallan ja tuhoaa kyllä sut... Toi riippuvuus pahenee koko ajan mitä enemmän ja pidempää jatkat juomista. Ite oon siinä tilanteessa, että mulla pitäis asiat olla hyvin, että oon löytänyt ihanan naisen. Haluan päästä eroon alkoholista, mutta oon juonut niin pitkään ja alkoholisoitunut niin pahasti, että on lähes täysin mahdotonta päästä irti viinasta. Haluaisin irti, mutta en pääse. Viikkoja maksimissaan 3kk voin olla juomatta, niin helvetti pääsee irti. Mulla menee yleensä melkein aina muisti ja sekoilen. Onneksi en ole väkivaltainen humalassa, mutta aiheutan itelle muille tuskaa..
Mut joo nyt on iltapalan aika.. Lopeta juominen ja hae apua ajoissa. Älä juo enempää. Juo alkoholittomia juomia.
Mun neuvo. Voin jatkella tässä myöhemmin lisää.. Ite kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, niin avun hakeminen itellä on vaikeaa. Antabus on hyvä lääke kanssa kokeilla, niin ainakin itellä toimii ihan hyvin.
Sitä mä ainakin itseni kohdalla ihmettelen, että kun on nainen vierellä, niin se ei vie viinan himoa mennessään. Monia tarinoita on eronneista yms.. Sitä tässä välillä puidaan kun retkahdetaan..
Mut joo voimia sulle. Mulle lopettaminen on helvetin vaikeaa, retkahtamiset tuntuu tosi pahoilta, että meinaa pää hajota. Oma tahdon voima on lujilla. Viina voittaa senkin monesti. Tuntuu ettei sitä ton alkoholin kanssa enää ole.
Mut joo.. En halua, että joudut samaan pisteeseen tai huonompaan kun minä. Toivon todella, että lopetat sen ja haet apua. Tietty a-klinikkakin voi auttaa...
Mutta nyt illan viettoon..- olen kuullu ja nähny
Moni äijä on joutunut eroamaan viinan takia ja mennyt sen jälkeen AA:han ja raitistunut. Mut kyllä sä voit mennä palaveriin jo ennen eroa ja raitistua sillä tavalla.
Muija voi kyllä tulla mustasukkaiseksi, kun sitä keljuttaa että ei voinut raitistaa ukkoaan, vaikka rakasti ja passasi eikä pihdannut. - Heh...
olen kuullu ja nähny kirjoitti:
Moni äijä on joutunut eroamaan viinan takia ja mennyt sen jälkeen AA:han ja raitistunut. Mut kyllä sä voit mennä palaveriin jo ennen eroa ja raitistua sillä tavalla.
Muija voi kyllä tulla mustasukkaiseksi, kun sitä keljuttaa että ei voinut raitistaa ukkoaan, vaikka rakasti ja passasi eikä pihdannut.Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:
http://piv.pivpiv.dk/
- -LasolSpurgu-
Joko olet päässyt Lasol/Sinol/Marinol -asteelle? tai muita korvikkeita? Kuten Kilju,Pontikka. kiva juomakokemus on kiljua krapulaan.. ei maistu hyvälle mutta se The Ihana Helpotus
- Nuori lääkäri
Ei mitään huolta alkoholismista, voit lisätä reilusti määriä. Suositus on 17 pulloa olutta per päivä!
- ....
Olet vain juoppoidiootti
- Meitä On Monta
Vielä lisää 'oireitani'
Tuntuu että en tunne tunteita ollenkaan jos en juo. Ilman olutta on päällä vain jatkuva masennus,ahdistus ja huolestuneisuus. Sit kun ekan ottaa niin tuntuu että silloin vasta on olemassa.
Mulla on myös tälläinen klassinen kierre: Olen hyvällä tuulella - otetaan vähän että olisin vielä iloisempi. Olen masentunut - Otetaan vähän että tulisi vähän parempi mieli. Olen stressaantunut - Otetaan vähän niin stressi katoaa edes hetketki. Eli alkoholi on lääke kaikkiin tunteisiin enkä edes tiedä mitkä tunteet ovat aitoja! Tuntuu kuin eläisin jatkuvaa helvettiä kun olen muutenkin ahdistunut ihminen ja vierotusoireet tulee mulle varmaan helpommin kuin muille.
Joskus mietin että ainut keino välttää rappiolle meno on lopettaa koko kurja elämä. En keksi mitään syytä miksi lopettaisin kun elämässäni ei kertakaikkiaan ole mitään hyvää! Silti haluaisin lopettaa ennen kuin se on mahdotonta mutta järki sanoo että lopeta, niin tulet voimaan paremmin mutta kroppa ja aivot sanoo että kaljaa tänne niin jaksat paremmin. Se on kuin polttoaine jonka loppumisen huomaa heti. Määrät ei ole suuria mutta vaikutus on nykyään suuri. Jos vain päätän että en juo niin jaksan muutaman päivän ja sitten lipsun taas kierteeseen.- ½ cm askeleet
Pistän nyt vielä kommentin, vaikka aloitus ja jatko haisevatkin vahvasti provolta: älä käytä nimimerkkiä "Meitä on monta", sillä sinua on vain yksi. Viinantuska on yksin sinun eikä se kumuloidu tai muutu miksikään siitä, että muitakin juoppoja on. Jos olisit tosissasi, sanoisin että keskity itseesi ja omaan ongelmaasi.
- kkk.
½ cm askeleet kirjoitti:
Pistän nyt vielä kommentin, vaikka aloitus ja jatko haisevatkin vahvasti provolta: älä käytä nimimerkkiä "Meitä on monta", sillä sinua on vain yksi. Viinantuska on yksin sinun eikä se kumuloidu tai muutu miksikään siitä, että muitakin juoppoja on. Jos olisit tosissasi, sanoisin että keskity itseesi ja omaan ongelmaasi.
Kaljalla asiat selviää.
- ½ cm askeleet
kkk. kirjoitti:
Kaljalla asiat selviää.
Eivät selvinneet minun kohdallani. Koetetuksi tuli.
Kaljan ja oluen (2,25-14 %) lisäksi testasin viskillä, kossulla, votkalla, tikkuviinalla, siiderillä, ginillä, erilaisilla koktaileilla, jägerillä, akvaviitilla, kirschillä, rommilla, anisviinoilla, calvalla, konjakilla, brandyllä, likööreillä, pontikalla, yhden kerran grappalla, jne., kultaisessa nuoruudessa lisäksi viininlatkuilla ja kiljulla. Mutta asiat eivät selvinneet. - nnnn.
½ cm askeleet kirjoitti:
Eivät selvinneet minun kohdallani. Koetetuksi tuli.
Kaljan ja oluen (2,25-14 %) lisäksi testasin viskillä, kossulla, votkalla, tikkuviinalla, siiderillä, ginillä, erilaisilla koktaileilla, jägerillä, akvaviitilla, kirschillä, rommilla, anisviinoilla, calvalla, konjakilla, brandyllä, likööreillä, pontikalla, yhden kerran grappalla, jne., kultaisessa nuoruudessa lisäksi viininlatkuilla ja kiljulla. Mutta asiat eivät selvinneet.Tuliko lyhyt askel ja rollaattori?
- ½ cm askeleet
nnnn. kirjoitti:
Tuliko lyhyt askel ja rollaattori?
Jätän pääteltäväksi.
- tohtori kuolema
Aloittaja on viimeisessä vaiheessa.
Seuraava osoite onkin sitten raatokuoppa tai krematorion savupiippu.- tåuni
Työnnä löylykauha perceseesi
- K k
Parantumisprosessissa ollaan jo puolessa välissä, jos todellakin haluaa lopettaa juomisen. Esimerkiksi itselläni ei ole halua lopettaa, paitsi aina sellaisina yön pikkutunneilla, kun sisuskalukivut ovat todella kuumottavat.
- Persettä penkkiin !
Hyvä, että olet alkanut ajatella asiaa koska saksalaisen pitkäaikaisen tutkimuksen mukaan runsaasti alkoholia käyttävien elinikä saattaa vähentyä jopa 20 vuotta.
Se on hiipivä tappaja ja tietysti myös yksilkohtaista.
Itse tein valinnan mennä mukaan aa.fi ryhmiin ja helpotus tuli melkein heti koska he ovat aivan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä joilla on ns alttius x mielentilassa surullisena - tosi iloisena juoda enemmän kuin tarvis esim väärässä seurassa, väärään aikaan silloin kun tilanne edellyttää raittiutta jne jokainen miettii sitä itse, ja itse miettiminen johtaa vain miettimiseen ja itsehuijaukseen joka on lähes jokaisen ihmisen taitolaji ..........se on nimellä addiktio mm tunnetuimpia ovat työ, suoritus, syömis, juomis, huume, peli addiktioit.
Aloitin ensin käymällä kuuntelemassa toiseten kokemuksia muutaman kerran mutta retkahdin heti ja sitten aloin käydä lähes joka päivä koska mieleni pomppii erilaisina eri päivinä ja tunneherkkänä tunteet voivat lähteä käsistä pitkänkin rauhaiselon jälkeen nopeammin kuin tulitikun sytyttäminen - juttu ei maksa mitään, ei nimiä, ei udella, ei tarvitse puhua, ei jäsenyyttä, kukaan ei neuvo, ei pakkoja ei mitään vain oma Hali jos sitä halua ei ole niin sitten jos haluaa juo niin kauan kuin se Halu tulee - jos on vielä hengissä. Minä olen laihtunut paljon, rahaa jää säästöön, perhe ja lapset voivat nyt tosi hyvin, sukulaiset ja kaverit iloitsevat puolestani - mutta yksin on otettava se ensimmäinen ja vapaaehtoinen askel käydä "koeajolla" sen jälkeen varmasti ajan kanssa jokainen onnistuu. En ole vielä keksinyt mitä olen hävinnyt sen "koeajaon jälkeen" mutta olen saanut hyviä kavereita ja saanut pahanoloni tilale hyvän olon - olisiko se hyvä kauppa 0 eurolla ?
Suosittelen kaikille asiaa miettiville ns koeajoa käydä jossain ryhmässä, avoryhmissä voi ottaa jonkun kaverin tai läheisen tueksi - mutta tiedän että vastaanotto on "koeajajalle" todella sydämmellinen ja iloinen !
Kaiken oppii kunistuu kuuntelemaan sopivalla nöyryydellä mutta nöyristellä ei tartte - siis muistaa vain nämä sanat " persettä penkkiin " tai soittaa aa.fi autavaan puhelimeen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2344002Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232307Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1411471
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37920Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8847J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62770