..miehelleni, joka on sosiaalisesti lahjakas ja on muutenkin kaikessa niin hyvä. Ite oon täysin vastakohta, hiljanen, ujo ja pieni ystäväpiiri ja sosiaaliset asiat tuntuu vaikeelta. Tuntuu masentavalta kattoo vierestä kun hänellä on aina hauskaa kavereidensa kanssa ja mulla ei oo sitten yhtään mitään täällä päin (tai olen täynnä estoja). En haluais valittaa mut pahalta se tuntuu! Ja tiiän kyllä että on ihan tyhmää ajatella näin, eikä se tietenkään oo miehen vika et oon näin saamaton paska.. Onnellinen oon hänen puolesta, olisin itekin onnellinen jos ois ystäviä joiden kans viettää aikaa..
Inhoon kateutta ihmisissä, mun kateus on onneks pientä jos voi edes kateudeks sanoo. En halua kenellekään pahaa, ellei ole todella vahvaa syytä..
Mutta tänne tän nyt kirjotin kun sain tänä viikonloppuna ihan yllättäen kakistettua miehelleni puhelimessa että kadehdin häntä hänen saavutuksistaan, että sen takia olen käyttäytynyt negatiivisesti.. Tuntu kyllä hyvältä kun sain sanottua niin, ehkä hän nyt ymmärtää mua paremmin..Ikinä en ois uskonu sanovani jollekin, että "kadehdin sua" koska kateudesta ei oo mitään hyötyä, päin vastoin..
Olen kateellinen..
1
342
Vastaukset
- 4+3
Hyvä kun olet löytänyt kateutesi ja pohdit sitä, se on keino päästä alemmuudentunteesta ja vertailusta eroon. Kateus voi aiheuttaa jopa masennusta, koska tuntee itsensä huonoksi ja arvioi toisia koko ajan, mikä ylläpitää pahaa oloa. Siksi kateudesta irti pääseminen parantaa lähes automaattisesti ihmissuhteita, koska muut näkevät sen vaikean olon ja kateuden, jota kateellinen koettaa piilotella ja häpeää.
On siis suuri askel myöntää kateus, tajuta mitä oman pahan puhumisen taustalla on ja koettaa ymmärtää järjen avulla, miten paljon hyviä taitoja ja ominaisuuksia itsestä löytyy. Esimerkiksi ujous on arvokas luoteenpiirre, jota monet arvostavat, monet ammatit vaativat sitä, ettei aseta itseään esille, vaan taustalle jne. eli ujo pärjää sellaisissa ammateissa paremmin. Esimerkiksi monet asiantuntijaammatit, joissa pitää kerätä tietoa ja antaa muiden puhua, sopivat ujolle. (Itse olen ujo, olen vasta aikuisena käsittänyt, miten paljon etua ujosta perusluotnesta on.)
Kateus estää oman itsen kehittämisen ja omista hyvistä puolista ja saavutuksista iloitseminen, koska kateus on vertailua, vertailun aiheuttamaa huonommuuden ja kiukun tunteita. Se on kateudessa pahinta, että useimmiten se vahingoittaa vain kateellista itseään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346