Olen kateellinen..

lukkona

..miehelleni, joka on sosiaalisesti lahjakas ja on muutenkin kaikessa niin hyvä. Ite oon täysin vastakohta, hiljanen, ujo ja pieni ystäväpiiri ja sosiaaliset asiat tuntuu vaikeelta. Tuntuu masentavalta kattoo vierestä kun hänellä on aina hauskaa kavereidensa kanssa ja mulla ei oo sitten yhtään mitään täällä päin (tai olen täynnä estoja). En haluais valittaa mut pahalta se tuntuu! Ja tiiän kyllä että on ihan tyhmää ajatella näin, eikä se tietenkään oo miehen vika et oon näin saamaton paska.. Onnellinen oon hänen puolesta, olisin itekin onnellinen jos ois ystäviä joiden kans viettää aikaa..

Inhoon kateutta ihmisissä, mun kateus on onneks pientä jos voi edes kateudeks sanoo. En halua kenellekään pahaa, ellei ole todella vahvaa syytä..

Mutta tänne tän nyt kirjotin kun sain tänä viikonloppuna ihan yllättäen kakistettua miehelleni puhelimessa että kadehdin häntä hänen saavutuksistaan, että sen takia olen käyttäytynyt negatiivisesti.. Tuntu kyllä hyvältä kun sain sanottua niin, ehkä hän nyt ymmärtää mua paremmin..Ikinä en ois uskonu sanovani jollekin, että "kadehdin sua" koska kateudesta ei oo mitään hyötyä, päin vastoin..

1

361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+3

Hyvä kun olet löytänyt kateutesi ja pohdit sitä, se on keino päästä alemmuudentunteesta ja vertailusta eroon. Kateus voi aiheuttaa jopa masennusta, koska tuntee itsensä huonoksi ja arvioi toisia koko ajan, mikä ylläpitää pahaa oloa. Siksi kateudesta irti pääseminen parantaa lähes automaattisesti ihmissuhteita, koska muut näkevät sen vaikean olon ja kateuden, jota kateellinen koettaa piilotella ja häpeää.

On siis suuri askel myöntää kateus, tajuta mitä oman pahan puhumisen taustalla on ja koettaa ymmärtää järjen avulla, miten paljon hyviä taitoja ja ominaisuuksia itsestä löytyy. Esimerkiksi ujous on arvokas luoteenpiirre, jota monet arvostavat, monet ammatit vaativat sitä, ettei aseta itseään esille, vaan taustalle jne. eli ujo pärjää sellaisissa ammateissa paremmin. Esimerkiksi monet asiantuntijaammatit, joissa pitää kerätä tietoa ja antaa muiden puhua, sopivat ujolle. (Itse olen ujo, olen vasta aikuisena käsittänyt, miten paljon etua ujosta perusluotnesta on.)

Kateus estää oman itsen kehittämisen ja omista hyvistä puolista ja saavutuksista iloitseminen, koska kateus on vertailua, vertailun aiheuttamaa huonommuuden ja kiukun tunteita. Se on kateudessa pahinta, että useimmiten se vahingoittaa vain kateellista itseään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 345
      4991
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2266
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      194
      2129
    4. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1496
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      81
      1427
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1002
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      997
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      959
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      864
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      786
    Aihe