Mitä tykkäätte oikeasti asua Kuopiossa?

Opiskelija Mies!

Mitä tykkäätte nuoret miehet ja nuoret naiset asua Kuopiossa? Oletteko täällä pakon takia sekä muutatte jatkossa Etelä-Suomeen,vai onko täällä sellaisia nuoria naisia ja nuoria miehiä Kuopiossa ketkä rakastaa täällä asumista? Itselläni on todella moni tuttu muuttanut täältä pois esim Turkuun,Helsinkiin,Tampereelle ja ei ole kuulemma minkäännäköistä kaipuuta enää ikinä tänne takaisin. Jääkö Kuopioon paljon asumaan kouluista valmistuneita nuoria,vai onko muuttoaalto suuri kasvukeskuksiin?

164

3505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taavi tavisko?

      Niin, riippuu varmaan monesta asiasta. Kotisi on siellä missä sydämesi! Kuopiossa on paljon parannettavaa, mutta hyviäkin asioita löytyy mielestäni hyvin paljon. Ihmisiä ympäri suomea ja ulkomaalaisiakin, mikä pelkkää plussaa. Hesassa olen asunut, sinne en kaipaa. Synnyin keski-suomessa pikku paikkakunnalle, se olisi viimeinen paikka missä haluaisin asua. Mieti miksi et ole tyytyväinen, voisitko jotenkin vaikuttaa eloosi. Missä asut Kuopiossa...aluellakin on merkitystä.

    • Löytyy....

      Itse tulin aikanani Kuopioon vähin odotuksin, viihdyin kuitenkin yllättäen. Työelämä vei sitten muualle, mutta mahdollisuuden avauduttua palasin mielelläni. Eli kyllä, täällä tykätään olla.

      Olen huomannut paljon muitakin paluumuuttajia ja taisihan tuosta asiasta olla lehdissäkin juttua kaupungin väkilukua käsittelevässä jutussa. Facebookissa on myös pari isompaa Kuopio-ryhmää, joissa jäseniä aika kivasti... eli vaikka vastakkaista mielipidettä edustavia myös väistämättä löytyy, löytyy viihtyjiä yleisemminkin ottaen.

    • Kalakukkonen

      Olen syntyjään Kuopiosta, olin kymmenkunta vuotta Helsingissä ja nyt takaisin täällä. Asun keskustan tuntumassa ja viihdyn erittäin hyvin. Viiden kilometrin säteellä keskustasta on sopiva alue asustella, muut kaupunginosat ovat liian kaukana ja niissä on jo hieman tylsää. Mutta jos tykkää tosi rauhallisesta elämästä niin nekin on ok. Parasta täällä on kaupungin hulinat ja samalla luonnon ja veden läheisyys.

    • Viihdyn!

      Olen asunut Jyväskylässä, Tampereella, Helsingissä, ulkomailla ja Kuopiossa. On tässäkin paikassa puutteensa, mutta mielestäni kaikista asuinpaikoistani paras. Hyvät lentoyhteydet, ihana luonto ja sopiva koko ovat mielestäni Kuopion parhaita puolia. Maailmalle pääsee aina, mutta kotiin on mukava tulla.
      Täällä on vielä jollaintasolla sellaista kyläyhteisömäisyyttä, mutta paikkakunta ei kuitenkaan ole mikään tuppukylä.

    • Jonathan!

      Huono sijainti on pitkä miinus Kuopiossa mikä omaa elämääni ratkaisevasti haittaa sekä häiritsee. Ja myös junayhteydet ovat todella hitaat Helsinkiin ja Turkuun. Esim Kuopio-Helsinki välin pystyisi ajamaan 2-3 tuntiin junalla sekä eivät ole saaneet asiaa hoidettua useista lupauksista huolimatta. No, mut jokatapauksessa itse ainakin aidon muuttaa täältä pois Etelä-Suomeen. Mut eihän se Kuopion vika ole,että sijainti on paha vaan luontohan sen on muokannut. Kukin tekee ne ratkaisut mitkä itselle sopii.

      • Jonathan!

        Ja faktahan on ainakin mitä lehessäkin luki,että täältä muuttaa todella runsaasti nuoria kouluista valmistuneita kasvukeskuksiin Helsinkiin,Tampereelle,Turkuun jne.


      • .......

        Onko jossain luvattu nopeampia junayhteyksiä? Mutta ei tuolla välimatkalla esim. Helsinkiin ole keskivertoihmiselle juurikaan merkitystä, jos käynti ei ole viikottaista. Ja siinäkin tapauksessa pääsee lentämällä tekemään päiväreissuja hyvinkin kätevästi.


      • tyytyväinen muukalai

        Itse en haluaisi muuttaa pääkaupunkiseudun ruuhkiin. Etelä-Suomi on talvella varsin synkkä ja apea paikka elää sykkivine mainosvaloineenkin. Kesäisin siellä on siedettävää, varsinkin Helsingissä.
        Talvet ovat harmaita ,suorastaan mustia. Tosin muutama viime talvi on etelässäkin ollut oikea vanhan ajan talvi.

        Itse monessa paikassa asuneena pidän Kuopiota tähän asti parhaimpana. Savolaiset ovat välittömiä (joskus tosin häiritsevyyteen asti). No, pikkumaisia ihmisiä löytyy täältäkin, joita kiinnostaa enemmän naapurin kuin omat asiat ja tekemiset. Ja huhumyllyä täältä kyllä löytyy, mutta niin löytyy muualtakin.

        Ja Kuopion luontoa ei tarvitse edes mainostaa, se on maankuulu. Vesistöjä joka puolella, rantoja, uimarantoja, venesatamia, mäkiä, metsiä lenkkipolkuineen ja hiihtolatuioeen, Puijo, leveysasteisiin nähden harvinaisia eteläisiä kasvilajeja (Kuopion lehtokeskus). Kuopiohan on itse asiassa niemessä,eli vesistöä on joka puolella.

        Ainoita huonoja puolia on Saaristokaupungin liian täyteen rakentaminen. Ei ihmiset halua asua ok-taloissa seinä seinässä kiinni. Mutta rakentamiseen soveltuvia alueita riittää vielä, toivottovasti tästä lähin rakennetaan väljemmin.

        Ja vapaa-ajan viettomahdollisuuksia täältä löytyy joka makuun.


      • tyytyväinen muukalai
        tyytyväinen muukalai kirjoitti:

        Itse en haluaisi muuttaa pääkaupunkiseudun ruuhkiin. Etelä-Suomi on talvella varsin synkkä ja apea paikka elää sykkivine mainosvaloineenkin. Kesäisin siellä on siedettävää, varsinkin Helsingissä.
        Talvet ovat harmaita ,suorastaan mustia. Tosin muutama viime talvi on etelässäkin ollut oikea vanhan ajan talvi.

        Itse monessa paikassa asuneena pidän Kuopiota tähän asti parhaimpana. Savolaiset ovat välittömiä (joskus tosin häiritsevyyteen asti). No, pikkumaisia ihmisiä löytyy täältäkin, joita kiinnostaa enemmän naapurin kuin omat asiat ja tekemiset. Ja huhumyllyä täältä kyllä löytyy, mutta niin löytyy muualtakin.

        Ja Kuopion luontoa ei tarvitse edes mainostaa, se on maankuulu. Vesistöjä joka puolella, rantoja, uimarantoja, venesatamia, mäkiä, metsiä lenkkipolkuineen ja hiihtolatuioeen, Puijo, leveysasteisiin nähden harvinaisia eteläisiä kasvilajeja (Kuopion lehtokeskus). Kuopiohan on itse asiassa niemessä,eli vesistöä on joka puolella.

        Ainoita huonoja puolia on Saaristokaupungin liian täyteen rakentaminen. Ei ihmiset halua asua ok-taloissa seinä seinässä kiinni. Mutta rakentamiseen soveltuvia alueita riittää vielä, toivottovasti tästä lähin rakennetaan väljemmin.

        Ja vapaa-ajan viettomahdollisuuksia täältä löytyy joka makuun.

        Lisäyksen vielä ,että Kuopion keskusta on Suomen tiheimmin asuttuja, ja hyvä niin. Kaupungilla on oikea kaupunkimainen ja suhteellisen iso keskusta vanhoine rakennuksineen. Esim. Oulun ruutukaavakeskusta on pienempi pinta-alaltaan.


    • 18+4

      olen aikoinaan muuttanut etelä-suomesta Kuopioon. enkä muuttaisi ikinä pois

    • ´+0uipo

      Niinhän sitä muuttaa joka kaupungista. Mikä uutinen tuo on. Turustakin muuttaa todella runsaasti porukkaa Tampereelle, Helsinkiin, Jyväskylään, Vaasaan ja vaikka minne. Kaikissa kasvukeskuksissa kuten Kuopiossa tai Tampereella on asukasvaihtuvuus suurta. Paljon muuttaa ihmisiä sisään ja paljon myös ulos.

    • virkkeet ja varkkeet

      onhan kuopioon kotiutunut paljonkin stadilaisia ja muita eteläsuomalaisia. osa ihan julkisuuden henkilöitä.

    • Kaskenpolttajax

      En ymmärrä savolaisten alemmuudenkompleksia. Siis lähinnä sitä, että etelässä kaikki on muka päin helvettiä ja Savo on pyhä. Se varmaan tulee puutteen ajoista. Niistä kaskenpolttoajoista, ja jotka ovat nyt loppuneet koska maaseudulle pumpataan kaupunkilasten verorahoja tukiaisina ja Fimeoita ym. siirretään. Siperiakin asutettiin pakkosiirroilla. Mutta järjettömyysillä on tapana loppua joskus, eli autioituminen on vain ajan kysymys.

      • Hehee...

        Taidat sotkea alemmuus- ja ylemmyyskompleksin... Mutta ei se mitään. Vei aikalailla sisällön viestiltäsi...:D


    • 11so4

      Helsinki pakkoasutettiin mm. raumalaisilla ja ulvilalaisilla.

      Savo on pyhä, Kuopio on pyhä. Itä-Suomi tarvitsee kasvukeskuksensa ja Kuopio on sellainen.

    • lifemocker

      ohan tää vähän perseestä kun täällä meininki on kokoajan vain kuolemassa!

      live musiikkitarjonta on ihan perseestä, henkassa on jokunen hassu pändi, mutta sekin valikoima menee vaan massamusiikin suuntaan eli ei tarjoa oikein kellekkään yhtään mitään.

      joku 5 vuotta sitten täällä oli ihan eri meininki, nyt alkaa kuihtua yöelämä ihan totaalisesti

      • lifemocker

        se on vielä pakko lisätä, että töitä kanssa löytyy ihan pirun heikosti!

        ja koulutarjonta on aika surkea.


      • lifemocker kirjoitti:

        se on vielä pakko lisätä, että töitä kanssa löytyy ihan pirun heikosti!

        ja koulutarjonta on aika surkea.

        Mikä koulutus puuttuu? Vireä yliopisto, amk toimii, terveydenhoidon koulutus monipuolista. Kaikkea koulutusta ei saa yhdestä kaupungista, olen itsekkin hankkinut koulutuksen ällökaupungissa ja palannut takaisin, ihan vaan siksi että täällä työtä todellakin on ja ihmisiä muuttaa yhä enemmän työn takia kuopioon, virkeän elinkeinoelaman ansiosta ja moni haluaa luon´toa lähemmäksi, vaikka suomi on kaikkialla toki metsän keskellä :)


      • vastenmielistä
        lifemocker kirjoitti:

        se on vielä pakko lisätä, että töitä kanssa löytyy ihan pirun heikosti!

        ja koulutarjonta on aika surkea.

        Töitä löytyy kyllä osaaville. Ehkä kukaan ei halua sinua lifemocker duuniin???


    • Tuomo!

      On luvattu ja mainostettu nopeampia junayhteyksiä monet kerrat monissa eri lehissa,että tiputetaan 3 tuntiin Kuopion ja Helsingin välinen yhteys sekä laitettu lehteen tarkkoja päivämääriä millon se on voimassa ja paskan hailee mitään ei ole tapahtunut. itse henkilökohtaisesti muutan täältä pois Etelä-Suomeen kunhan kouluni ensin käyn täällä. Enkä edes viihdy tai tykkää olla täällä vaan sellainen elämäntilanne,että pakon takia täällä oltava jonkun aikaa enkä ole Kuopiossa vapaaehtoisesti. On niin monia asioita joita täytyy järjestää ennen pois muuttoa. Monia tuttuja on häipynyt täältä muualle eikä kaipaa enää takasin lainkaan.

      • tt6.

        Jännä homma, minulla myös paljon poismuuttaneita tuttuja, mutta yllättävän moni muuttanut takaisin tai haaveilee siitä. Itsekin saattaisin joskus vielä palata.


    • Tuomo!

      Ja kuten edellä todettiin yöelämä on todellakin kuihtumaan päin eikä jaksa enää kiinostaa samalla tavalla kun joskus 5 vuotta sitten oli laadukasta sekä hyvä meininki. Nykyään ei jaksa enää edes pyöriä tuolla yöelämässä täällä Kuopiossa päin samalla tavalla kun joskus muinoin kun oli vielä hyvä bilemeno. Joskus tosin tulee aina piipahdettua satunnaisesti.

    • niinpäniin

      Mitäpä jos valittamisen sijasta yrittäisitte omalla panoksellanne vaikuttaa asuinpaikkanne viihtyvyyteen osallistumalla tärkeäksi kokemienne asioiden parissa toimiven järjestöjen toimintaan, mutta herrantertuille kaikki pitää tulla kuin manulle illallinen.

      • lifemocker

        pitäis perustaa kunnon baari tänne jossa voisi järjestää keikkoja... ehkä sitten kun lotossa voittaa


      • Inside tietoa
        lifemocker kirjoitti:

        pitäis perustaa kunnon baari tänne jossa voisi järjestää keikkoja... ehkä sitten kun lotossa voittaa

        Voi olla, että sellainen on jo tulossa... Seuraapa uutisointia.


    • riuttala76

      Aiemmin oon asunut Nastolassa lähellä Lahden kaupunkia ja parikymppisenä muutin unelmieni kaupunkiin Tampereelle. Joskus vuonna 2002 muutin Kuopioon erään naisen perässä ja aluksi petyin Kuopion niin paljon köyhempään yöelämään, mutta toisaalta huomasin että Kuopiossa saattaa hyvinkin yllättäen ennestään tuntematonkin ihminen alkaa juttelemaan vaikka bussipysäkillä tai kadulla kävellessä että kun nuorempana olin ujompi niin siinä mielessä Kuopiossa ois varmaan pärjännyt paremmin naisten kanssa.
      No nyt asun mukavassa ja sopiva hintaisessa yksiössä lähellä keskustaa joten oon melko tyytyväinen tilanteeseeni. Tosin hyvin mielenkiintoista varmaan olisi asua Helsingissä ja Tamperettakin on kyllä tosi ikävä. Mutta en kyllä koskaan aikaisemmin ole saanut asua näin lähellä jonkun kaupungin keskustaa. Se on hassua kun jotkut jopa haluavat asumaan maaseudulle, minä taas haluan mahdollisimman lähelle kaikkia erilaisia palveluja. Pelottaa vaan kun käteistä rahaa on aina vaan vaikeampi nostaa, kun pankkiautomaatit vähenevät koko ajan. Ois mulle kyllä kauheaa, jos kaikki omaisuus ois pienellä Visa electron kortilla. Jos käteinen maailmasta katoaa niin sit ihmiset varmaan joutuu turvautumaan kultaan ja timantteihin.

      • lifemocker

        "mutta toisaalta huomasin että Kuopiossa saattaa hyvinkin yllättäen ennestään tuntematonkin ihminen alkaa juttelemaan vaikka bussipysäkillä tai kadulla "

        moista ilmiötä EN ole kohdannut


      • ...
        lifemocker kirjoitti:

        "mutta toisaalta huomasin että Kuopiossa saattaa hyvinkin yllättäen ennestään tuntematonkin ihminen alkaa juttelemaan vaikka bussipysäkillä tai kadulla "

        moista ilmiötä EN ole kohdannut

        minä olen.


      • aina varma
        lifemocker kirjoitti:

        "mutta toisaalta huomasin että Kuopiossa saattaa hyvinkin yllättäen ennestään tuntematonkin ihminen alkaa juttelemaan vaikka bussipysäkillä tai kadulla "

        moista ilmiötä EN ole kohdannut

        Varmaankin ulkonäkösi suojelee sinua !

        Koeta vaan kestää !


      • Jjaaaaaggo
        aina varma kirjoitti:

        Varmaankin ulkonäkösi suojelee sinua !

        Koeta vaan kestää !

        Tyttöystävän perään muutin tänne ja jos vaan saisin suostumaan poismuuttoon, niin lähtisin kyllä viivana helvettiin täältä! Ahdasmielistä ja "oon parempi" porukkaa riittää ja kavereita ei savolaisista saa! Kaikki on paskanpuhujia selän takana. Eikä todellakaan kukaan täällä tule puhumaan yhtään mitään ellei ole tuttuja.

        Juoruavia akkoja miehistä lähtien.


      • lifemocker
        Jjaaaaaggo kirjoitti:

        Tyttöystävän perään muutin tänne ja jos vaan saisin suostumaan poismuuttoon, niin lähtisin kyllä viivana helvettiin täältä! Ahdasmielistä ja "oon parempi" porukkaa riittää ja kavereita ei savolaisista saa! Kaikki on paskanpuhujia selän takana. Eikä todellakaan kukaan täällä tule puhumaan yhtään mitään ellei ole tuttuja.

        Juoruavia akkoja miehistä lähtien.

        "Kaikki on paskanpuhujia selän takana."

        itsehhän sinä valitset ne ihmiset kenen kanssa aikaasi vietät! ;)


      • lifemocker kirjoitti:

        "Kaikki on paskanpuhujia selän takana."

        itsehhän sinä valitset ne ihmiset kenen kanssa aikaasi vietät! ;)

        Vastaan selän takaa..


      • asdasas
        Jjaaaaaggo kirjoitti:

        Tyttöystävän perään muutin tänne ja jos vaan saisin suostumaan poismuuttoon, niin lähtisin kyllä viivana helvettiin täältä! Ahdasmielistä ja "oon parempi" porukkaa riittää ja kavereita ei savolaisista saa! Kaikki on paskanpuhujia selän takana. Eikä todellakaan kukaan täällä tule puhumaan yhtään mitään ellei ole tuttuja.

        Juoruavia akkoja miehistä lähtien.

        samaa mieltä kanssasi.

        Muutin tänne jokin aika sitten, ja täytyy sanoa, että Kuopio on kaunis, ihana ulkoilukaupunki, jonka ihmiset pilaavat!

        Sivistymättömiä, ahdasmielisiä, kateellisia ja pikkusieluisia. Muutto oli virhearvionti, mutta onneksi täältä pääsee aina pois.


      • runttiruu
        asdasas kirjoitti:

        samaa mieltä kanssasi.

        Muutin tänne jokin aika sitten, ja täytyy sanoa, että Kuopio on kaunis, ihana ulkoilukaupunki, jonka ihmiset pilaavat!

        Sivistymättömiä, ahdasmielisiä, kateellisia ja pikkusieluisia. Muutto oli virhearvionti, mutta onneksi täältä pääsee aina pois.

        Minäkin tein sen virheen että erehdyin muuttamaan tänne, onneksi pääsee pois sentään. Todella sivistymätöntä porukkaa ja kamalan negatiivisia. Minä olen saanut muualla Suomessa kohdata hyvää palvelua, tuntemattomien ihmisten juttelemaan tulemista ja vain pari kertaa huonoa palvelua. Kuopioon kun muutin, niin suorastaan järkytyin miten negatiivinen paikka tämä on. On yritetty huijata asioissa, siivoojat, ärrän täti ja postivirkailija heittää jotain kettuilua kun menet ystävällisesti ja normaalisti asioimaan. Sekä jotkut postikuskit epärehellisiä varkaita. En ole missään törmännyt vastaavaan, siis siihen että tuntematon ihminen alkaa tylyttämään asioidessasi itse kohteliaasti. Siis on sellaista ihmeellistä naljailua, ihmiset ilmeisesti kuvittelevat olevansa parempia kuin kaikki muut. Ja töitä ei todellakaan pitkään aikaan saa ellei ole suhteita (ja muualta muuttaneiltahan niitä ei ole), yksikin nuori mies hakenut pari vuotta töitä kunnon koulutuksella ennen kuin tärppäsi, aina otettiin vaan tuttuja hommiin. Täällä vallitsee todellakin sellainen minäminä meininki ja muista viis, ahdistavaa suorastaan. En suosittele ketään normaali ihmistä muuttamaan tänne, jos on veemäinen ja ylimielinen niin sitten seuraa varmasti löytyy kaltaisista. En olisi uskonut että yhteen kaupunkiin voi pakkautua niin paljon kurjia ihmisiä, no kait se sitten on savo sellainen.. Luulin että ihmiset olisi niitä "lupsakoita ja leppoisia" mutta kuinka väärässä olinkaan, olisi pitänyt kuunnella muita jotka tiesivät paremmin. Harmittaa todella, ei ihminen vaan jaksa sellaista menoa että jatkuvasti joku heittää kapulaa rattaisiin tai ihan vain asioidessasi jossain tulee joku kettuilemaan jostain... Kuopiolaiset varmaan jaksaa kun ovat tottuneet siihen ja itse samanlaisia. Kyllä Kuopiossa muutama mukava ihminen taitaa olla, mutta nekin on varmaan muualta. Oman kokemuksen mukaan ne kivat ihmiset ovat muista kaupungeista muuttaneet ja moni heistäkin kiroaa päätöstään tulla tänne edes hetkeksi.
        Harmi kun itse kaupunki on kaunis (luonnon vuoksi) ja sopivan kokoinen, ihmiset vaan voisi vaihtaa.
        Liikennesääntöjä eivät kuopiolaiset myöskään osaa, on varmaan liian vaikeaa ymmärtää niitä... Hassua kun muualla osataan, kait se on sitten se piittaamattomuus muista tai vaan älyn puute.


      • Anonyymi
        Jjaaaaaggo kirjoitti:

        Tyttöystävän perään muutin tänne ja jos vaan saisin suostumaan poismuuttoon, niin lähtisin kyllä viivana helvettiin täältä! Ahdasmielistä ja "oon parempi" porukkaa riittää ja kavereita ei savolaisista saa! Kaikki on paskanpuhujia selän takana. Eikä todellakaan kukaan täällä tule puhumaan yhtään mitään ellei ole tuttuja.

        Juoruavia akkoja miehistä lähtien.

        Samat kokemukset. Lisäisin vielä, ett ystävyys loppuu kun et halua kertoa kaikkia yksityisasioitas muille etkä rupee arvosteleen muita.


    • 435

      Ahdasmielistä porukkaa, en ole jäämässä tänne.

    • Matti Laaksonen

      Olen samaa mieltä. Se kuka täältä pääsee muuttamaan ja lähtemään pois on todella onnellinen ihminen. Siilinjärvi,Vuorela,Ranta-Toivala on ok paikkoja,mutta Kuopio ei.

    • Maailmankansalain

      15-vuotiaana on tärkeintä että tekee kaiken toisin kuin tyhmät ja typerät aikuiset.
      21-vuotiaana on tärkeintä että osaa nimetä Helsingin suur-metropolista vähintään kaksi ravintolaa, joissa on "niin kova meno"
      25-vuotiaana on tärkeintä, että voi kehua käyneensä "pääkaupungissa" palaverissa ja kertoa kuinka upeaa ja mahtaa siellä oli maalaisiin verrattuna.

      Itse, nyt, aikuisena, Tokiossa, Lontoossa, Baltimoressa ja Sacramentossa, ja tietenkin Helsingissä, vuosikausia asuneena, en voi kuin hyväntahtoisesti hymyillä :-D

      Onhan se totta että Helsingissä, Valtavassa SUURmetropolissa (heheheh hiihih) on enemmän videovuokraamoja ja itsepalvelupesuiloita kuin Kuopiossa. Siellä on enemmän liikennevaloja ja -ympyröitä. Tummaihoisia melkein yhtäpaljon kuin romanikerjäläisiä ja narkkareita. Onhan se hienoa ja upeaa, varmasti ovat paljon parempia ja hienompia ihmisiä?

      Joo ei.. Tavallaan ymmärrän niiden ressukoiden hehkutuksen, joiden mielestä Kuopio on aivan kamala paikka ja lähin hieman suurempi kaupunki niin paljon parempi. No ei se ole. Tekee vain itsestään moukan joka näin hehkuttaa.

      Kuopiota lähin OIKEA suurkaupunki on Pietari, Tukholmakin on (jo tässä iässä) mielestäni rauhallinen kyläyhteistö. Helsinkiä hehkuttavat ovat aika säälittäviä, kun eivät ole sitä kauempana ikinä käyneet edes Google Earthilla :)

      Haikailkaa lapset kauas, pitkälle, matkailu avartaa ja kannattaa aina! Paikoilleen ei kannata käpertyä!! Persut pelkäävät kaikkea traktoreista poikkeavaa. Tämä sisäsikiäminen ei suomalaisia pitkään elätä.

      Kuopiossa on kaikki palvelut mitä tarvitsee, paljon ravintoloita ja kauppoja, kirjastoja sun muuta. RIkollisuus vähäistä. Kouluissa tasokas opetus. Kun tahdotte esittää olevanne trendikäs ja mollata Kuopiota, valehdelkaa edes muuttavanne vaikka Lyoniin tai Brysseliin, Helsingillä vain nolaatte itsenne!

      • runttiruu

        No kuopiolaiset ei varmaan muuta maailmaa ole koskaan nähneetkään, sen kyllä huomaa ihmisistä... Juntteja mitä juntteja, persumeininkiä ja ollaan olevinaan muita parempia vaikka ovat melkoisia idiootteja... Kuopiosta puuttuu sivistys ja sivistyneet ihmiset. Kouluissa tasokas opetus kun rasismia tutkittu, rikollisuus aika korkealla tilastoissa että sillä viisiin. Mulla ei ole tarve olla trendikäs, mutta kyllähän nyt jokainen vähän muutakin maailmaa nähnyt tajuaa miten surkea paikka Kuopio on, tai lähinnä sen ihmiset. Nimenomaan matkailu avartaa, tekisi hyvää kuopiolaisillekin.


      • Hihii_

        Olen perussuomalainen, mutta asunut Kanadassa. : O Toronto ja Montreal on ihan jees paikkoja.

        Ei, en pelkää traktoria kummempaa.


    • Bill!

      Kuopion sijainti on todella huono. Kamalan hankalaa lähteä Turkuun tai Helsinkiin bussilla tai junalla sekä matka-ajat ovat pitkiä sekä rasittavia . Muuten ihan ok paikka. Esim Tampereelta pääsee Helsinkiin tai Turkuun todella nopeasti ja kätevästi verrattuna Kuopioon johtuen Tampereen todella hyvästä sijainnista maantieteellisesti. Mutta eihän se Kuopion vika ole,että sijainti on huono. Toki lentokoneella tietty pääsee nopeesti.

    • bilehileee2423423432

      "Kuopion sijainti on todella huono!" :-) :-) :-)

      Vaikka kommenttisi haiskahtaakin jo kilometrien päälle trollilta,
      ihan omaksi nauruikseni kysytään;

      a) onko kaupungin sijainti "huono" jos ei ole Helsingin tai Turun vieressä?
      b) miksi kenenkään pitäisi olla lähellä Helsinkiä tai Turkua?

      Totta töriset, lentokoneella pääsee Kuopiostakin nopeesti minne tahtoo,
      jos tahtoo vaikka bilettää. Helsingin yökerhot ovat säälittäviä, mutta Lontooseen
      ja Milanoon pääsee nopsaan!

    • '¨p´+0

      Ei se sijainti paras mahdollinen ole jos junalla kestää 4,5 h Helsinki-Vantaalle mutta ei mikään pahinkaan kyllä. Sillä ei tosiaan ole mitään väliä miten kaukana on jostain Turusta tai Tampereesta. Etäisyys Helsinkiin merkkaa jonkin verran kun siellä on paljon kohteita lapsille ja tosiaan lentoyhteydet ympäri maailman. Toki ulkomaille lähdettäessä koneella pääsee nopeasti Helsinkiin joten eipä se sijainti senkään puolesta ole huono. Ehkä tosiaan ainut tuo jos lapset haluaa Lintsille, Korkeasaareen tai Serenaan niin ei päiväseltään voi käydä. Mutta eipä etelästäkään käydä päiväseltään vaikka Powerparkissa joten voi Turunkin sijaintia pitää huonona. Samoin jos haluaa viikonloppumatkalle tämän seudun suurkaupunkeihin niin eipä vaikka Pietariin matkatessa Turun tai Tampereen sijainti kummosesti Kuopiosta poikkea.

      Jonkun Oulun voisi ajatellakin olevan sijainniltaan todella huonossa paikassa mutta kyllä sieltäkin koneella pääsee lähes yhtä nopeasti kuin Kuopiosta.

      • lomalla rennosti

        jos muutaman kerran vuodessa käy ulkomailla, niin ei mikään paikka Suomessa ole syrjässä.
        Muutaman kerran vuodessa voi uhrata matkustamiseen muutaman lisätunnin verrattuna Helsinkiin tai Turkuun.
        En tajua, että miks pitää olla tulenpalava kiire lomallakin.

        Ja Oulu on sijainniltaan erinomaisessa paikassa, se on koko Kalotin keskus.


    • fdgdfgdgd

      Totta - varsinkin kun Helsinkiläiset viettävät 2 tuntia aivan joka päivä työmatkoillaan.

    • koollav

      Kuopiossa kohtuullisen huono ja yksipuolinen työtilanne, ylihinnoitellut asunnot ja vieläpä huono tarjonta niistäkin. Myös vuokralla asuminen alkaa olla pääkaupunkiseudun hinnoissa, vaikka palvelut eivät tosiaan ole samaa luokkaa...

      • Kopio pettää aina

        Juuri näin, tosi moni on kauhistellut asumisen hintaa, tolkutonta kiskontaa....


    • jee kato isi ratikka

      No, Helsingissä 35m2 yksiö voi kustantaa helposti 800e/kk, Kuopiossa sillä saa jo omakotitalon. Onhan se "snadisti" samaa luokkaa. Ja mitähän palveluita sitten Kuopiossa kaipaat mitä stadista löytyy, lähietäisyydeltä? Tatuointifirmoja? Räkälöitä? Thai-hierojia? Kerrotko vaikka 5 palvelua joita kaipaat jatkuvasti, mitä Kuopiosta et saa, mutta hakiksessa voit kävellä heti firman ovelle?

      Niin, itse olen stadilainen jota naurattaa, lähinnä ihmettyttää näidän 15v maalais"junttien" epärealistiset fantasiakuvat Helsingistä. Kannattaisi käydä
      joskus muuallakin..

      • kollav

        Sanotaan vaikka tasokkaita ravintoloita ja kahviloita (oikeasti Kuopiossa menee joka ikinen kahvila viimeistään klo 20 kiinni!!!), erikoisempia merkkiliikkeitä ja Stockmann joka löytyy kaikista muista isommista kaupungeista. Ja ei, Carlson EI OIKEASTI ole mikään tavaratalo. Erikoisempi viihdetarjonta, esim. stand up ja akustiset keikat, on myös melko vähäistä.

        Ymmärrän kyllä, ettei tällaisia palveluja tietenkään saa, jos niille ei ole täällä kysyntää...


    • HiemanWanhempiHerra

      Olen itsekin vaikuttanut ravintola-alalla pitkään ja Kuopiossa TODELLAKIN on tasokkaita ravintoloita ja myös kahviloita! Mitä vikaa löydät Mustasta lampaasta? Tai OS'sta? Urbanin Anssi oli Top Cheffissä kakkonen, ansaitusti.. Kahviloiden määrä voi olla vähäisempi kuin 8 kertaa isomassa Helsingissä, mutta täällä sentään mahtuu aina istumaan, kuulee oman äänensä ja myyjä sanoo terve. Helsingissä näin ei ole juuri koskaan.

      Merkkiliikkeisiin en ota kantaa - pukuni ja kenkäni ostan ulkomaanmatkoilta, en niitä oletakaan saavani naapuritalosta. Ruuvimeisselit ja telkkarit uskoisin
      saavani myös Kuopiosta, kun tarve tulee. Nettikin toimii..

      StandUpin osalta Kuopiohan on koko Suomen ykkös-kaupunkeja! Helsingissä Studio Pasila tai Komediakeskus eivät pärjää yhdellekään Kuopion lukuisista tapahtumista edes unissaan!

      Oletko ikinä ollut kaupungilla liikkeellä klo 20 jälkeen? Akustisia keikkoja on jos ei päivittäin, niin viikoittain useita! Henkkahan on Tavastian jälkeen koko Suomen kultti-paikka. Koitapa joskus vaikka Helmi, Malja, Kings Crown, Kummisetä, ainakin kesällä keikkoja on monta kertaa viikossa.

      Ei palveluita saa jos ei ole kysyntää, aivan totta. Kait nyt Suomen ainoasssa miljoonakaupungissa on ENEMMÄN baareja ja keikkoja, mutta vähän aikuisempi ja fiksumpi väki valitsee mielummin laadun kuin määrän.

      Itse ainakin nautin PALJON mieluummin herkullisen illallisen Puijon torniravintolan rauhassa kuin pönötän 3 kuukauden ennakkopöytävarauksen jälkeen 100m jonossa johonkin tv-kokki-juppikuppilaan. Tai osallistun StandUp iltaan jossa esiintyjä veetuilee juuri minulle, ei 700 ennakkotilaajan VIP-aitio-vieraille Hartwall-areenalla jne. jne..

      No, turhapa tästä on väitellä, joillekin ei vaan kelpaa tai riitä mikään. Itsekin olen vuosikymmeniä kiertänyt maailmaa, myös Helsingissä. On juppiravintolat ja VIP-lounget tulleet tutuksi. Kuopioon asetuttuani vasta ymmärsin, että se on Laatu josta kannattaa maksaa, ei määrä. Myöskin se, että tuntee itsensä edes hieman erityiseksi - isommissa (ml. esim. Tampere) paikoissa on Aiwan liikaa populaa minun makuuni. Vaan pullamössömassaahan nykyään arvostetaan.

    • Kyllä Kuopio tarjoo

      Niin se vaan on että kyllä se on ihan itsestään kiinni miltä vaikka Kuopiokin näyttäytyy. Ymmärrän täysin että jos elämä pyörii sen Neulamäen opiskelijayksiön ympärillä ja illat vietetään visusti neljän seinän sisällä niin pirun helppoa on uneksii siitä ihanasta paratiisista Helsingistä jonne vannotaan muuttavan kun valmistutaan. Samalla suljetaan silmät siltä että tosiaan Kuopio on joissakin palveluissa ja tapahtumissa aivan Suomen kärkeä, mutta kun on päätetty että Kuopiossa ei ole mitään niin siellä ei sitten ole mitään vaikka totuus oikeasti olisi miten toinen. Joillakin jopa Kuopio tuntemus rajoittuu torin ympärille ja Kauppakadun varteen. Ei siis ihme että ei ole mitään hajua Kuopion tarjonnan koko laajuudesta. Luetelkaapa vaikka ne Suomen kaupungit joissa on yhtätasokas vaihtoehtoleffateatteri kuin Kuopion Kuvakukko, jossa näkee tasokkaista laatuelokuvia ympäri maailman ja joka järjestää useita elokuvafestareita? Ei taida tulla kovin pitkää tuosta luettelosta.

      Kiitos edelliselle kirjoittajalle että jatkoi takoa edes vähän faktoja marmattajille. Kannattas tosiaan ottaa selvää vaikka niistä akustisista keikoista joita keskustan ravintolat tarjoavat monipuolisesti. Peruskeikkojen lisäksi on ihan akustisia klubejakin esimerkkinä vaikk tää https://www.facebook.com/HumuKlubi

      Loppuun voisi vielä alkaa prassailee siitä miten monessa kaupungissa pelataan liigatasolla molemmissa Suomen suurimmissa lajeissa ja samalla järjestetään suuri talviurheilun maailmancupin osakilpailu joka televisioidaan suorana kymmeniin maihin. Täytyy olla aikoinen kulttuurin, urheilun ynnäämuun vastustajamörkö jos ei Kuopiosta löydä tekemistä ja palveluja itselleen. Olen kyllä törmännyt tällaisiin ihmisiin joille ehdottaa vaikka KuPSin pelejä tai standuppia kun valittavat että Kuopiossa ei ole mitään. Eihän nuokaan heille kelpaa, sitten hönöttävät luukussaan naama kiinni läppärissä ja haaveilevat Helsingistä. Harvinaisen rasittavia tyyppejä, joka asiaan vaan vastaavat "no ei se minua oikein kiinnosta". Mitenhän niitä sitten siellä Helsingissä mahtaa noi samat asiat kiinnostaa. Haluaisin vain tietää.

    • 0987kljhkljhig

      "Ja ei, Carlson EI OIKEASTI ole mikään tavaratalo. "

      Tota ööö kerrotko vielä miksi ei? Carlsonhan ennen tota Iso C remonttia levittäytyi kolmeen kortteliin. Kahdessa niistä Carlson kolmessa kerroksessa, yhdessä kahdessa kerroksessa. Yhessä talossa jos olis niin Carlson olisi kahdeksan kerroksinen eli Carlson on aivan pirun iso tavaratalo Suomen mittakaavassa.

    • JKL kovinjäbä69

      On se sitten kunnon tavaratalo. Minä luulin että se on vaan se pikkuliike siinä torin laidalla.

    • ´+´+´+´+´+

      HiemanWanhempiHerra kiitos upeasta viestistä! Toivottavasti tuo avaisi hieman joidenkin Kuopiota turhaan mollaavien silmiä.

    • Toki junamatkan kesto Helsinkiin johtuu vain Helsingin syrjäisestä sijainnista.
      Jos elämän keskipiste on Helsingin hälyssä, ruuhkissa ja parkkipaikkojen ihanuudessa, kannattaa harkita sinne laitasuomeen muuttamista.
      Kuopio sijaitsee keskeisellä paikalla, josta lennot kulkevat hyvin ja lomalle pääsee suoraan kotikentältä. Tiheään rakennettu kekusta toki täälläkin tympii. Onneksi on laajat vesialueet tuulettumiseen!
      Mitä junamatkan kestoon tulee, olisi yksi ratkaisu, siirtää Helsinki lähemmäksi Kuopiota tai hajasijoittaa itäsuomeen. Tehdä Helsinkigettoja maakuntaan, jota emme toki kaipaa. Mikähän siinä Helsingissä niin vetää??? En saata käsittää. Helsinkiin mennään yleensä vain lentokentälle tai satamaan, jotta päästään suomesta pois, se on ehkä Helsingin paras puoli, sieltä pääsee helposti pois suomesta!

    • Matti vaan

      No kyllä on monta kertaa ollut lehessä juttua,että kuopion ja Helsingin välinen junayhteys on saatava tiputettua 3 tuntiin. Ei oo sitä tapahtunut lupauksista huolimatta. Pääseehään Pohjanmaaltakin todella nopeasti Helsinkiin vaikka ollaan samalla matka-etäisyydellä Kuopio-Helsinki välin kanssa.

      • hmmm.

        Olisko sulla linkkiä yhteen noista jutuista? Kaikenlaisia alustavia kaavailuja ja haavekuvia esitetään aina asiasta jos toisesta, mutta toinen asia on miten lähellä toteutumista tai edes lupausta ne on. Itse en ole tuosta asiasta kuullut muuta kuin, että "olisihan se ihan kiva, jos..."


      • ??'

        Tuo juttuhan oli nimenomaan sitä luokkaa "olisihan se ihan kiva, jos..." Mitään konkreettista ei käsittääkseni ole luvattu missään, eri tahot ovat vain esittäneet toiveitaan.


    • Niin ja vielä!

      Linkkejä löytyy paljon tuohon liittyen kun osaa ehtiä googlesta matka-aikoihin liittyviä muutoksia ja matka-aikoja. Mm sellainenkin juttu on,että Jyväskylä-Helsinki väli 2 tuntiin junalla.

    • 3 tuntiin H

      Eräässä jutussa kaupungin johtava vaatii ja painottaa,että Kuopion ja Helsingin välinen junayhteys on saatava laskemaan sekä tippumaan 3 tuntiin. Ja kertoo siihen useita syitä miksi se on nopeuduttava.

      • rhjbvxghb

        Tärkeämpää olisi saada Vaajasalon kautta Kuopio-Joensuu rata jossa matka-aika olisi 50min. Näin nämä ItäSuomen suurimmat kaupunkiseudut saataisi lähes naapureiksi. Mahdollistaisi senkin että opiskelija voisi opiskella molemmilla kampuksilla kun matka olisi ajallisesti hyvin lyhyt.

        Kuopiolle tuo tarkoittaisi sitä että sille tulisi uusi 100 000 ihmisen lähiö. Tänne tulvisi paljon uusia asiakkaita ja palvelujen käyttäjiä. Eikä tuo olisi päivittäiseksi työmatkaksikaan paha.


    • Asuminen tökkii

      10 vuotta olen asunut Kuopiossa ja eniten tökkii laadukkaiden vuokra-asuntojen puute ja vuokrataso.

      -Ensimmäinen asunto oli yksityisen vuokranantajan. Ehdin asua puolisen vuotta kun selvisi, että vuokranantaja ei ole maksanut euroakaan vastikkeita ja asunto otettiin taloyhtiön hallintaan
      -Toisessa eli parhaassa tähän asti oli aluksi vuoden määräaikainen vuokrasopimus ja sen jälkeen sen piti jatkua toistaiseksi voimassaolevana. Onnea jatkui 8kk kunnes omistaja ilmoitti tekstiviestillä, että muuttaa itse asuntoon.
      -Kolmas oli aikamoinen läävä meluavine naapureineen.
      -Neljäs on VVO:n törkyhintainen asunto

      Niiralan Kulma... ei sieltä saa koskaan mitään. Tai oli mulla hakemus uuteen taloon, mutta en päässyt ja hakijoita oli parisataa. Talon valmistumispäivänä sivuilla oli tarjolla samankokoisia asuntoja joihin hain oikein kaksin kappalein. Olivat menneet. Kiitti kun ilmoitette minullekin!

      • korruptio rehoittaa

        Joo itsekin olen ollut Nikun jonossa jo kuukausia ja kuukausia, yhden ainuttakaan kertaa ole pihaustakaan sieltä kuulunut, vaikka faktana tiedän että haluamiani asuntoja on vapautunut Lukemattomia! Antavat vissiin juopoille ja narkkareille, ei kunnollinen asunnontarvitsija saa millään. Pitäisi varmaan tutkintapyyntö tehdä poliisille tai muulle viranomaiselle. Jos ulkopuolinen taho tutkisi ja totetaisi että siellä mitään "tarveperusteista listaa" ole vaan asunnon saa tutut jonon ohi, saataisiin ehkä joku roti touhuun!


    • vbnmkty6

      ilmoitus alueen päälehteen ja alkaa tulvia soittoja mummoilta ja papoilta. joka kerta on saatu valita reilusta viidestä hyvästä kaksiosta. kokemuksemme kattaa kolme kaupunkia. kuopiossa kahdesta olemme noin asuntoa hakeneet. hintahaitari on ollut 560-700e joista ollaan sitten paras valittu. aivan pirun hyvin on asunnon hankinta ja asuminen tuolla kikalla toiminut. muistaa vaan pistää ilmoitukseen, raitis, savuton, ei lemmikkejä jne. niin alkaa laatuasuntoja tulvia.

      • Asuminen tökkii

        Niin, soittoja alkaa tulvia. Huijareita ja valehtelijoita olivat kaksi ensimmäistä kolmesta yksityisestä joissa asuin. Neljättä kertaa ei tule.


    • fdgffff

      En ymmärrä tätä että nykyään kilpaillaan jopa siitä kenellä on parempi kotikaupunki... Itse muutin 2 vuotta sitten Kuopioon, enkä aio pois muuttaa, kaikki löytyy mitä tarvitsee. Pitää osata olla vaatimaton joissakin asioissa eikä perkele kitistä turhanpäiväisiä asioita.

      Jos ei baaria löydä niin rupea sitten perkele vaikka absolutistiksi. Jos et persettä saa niin katsoppa peiliin. Kuopio kasvaa ja voi hyvin, vaikka pahalta välillä näyttää.

    • mualimoonähnyt

      Asuin 27v Helsingissä, vuoden Pietarsaaressa ja vuodenulkomailla. Nyt takaisin Kuopiossa, ja olen viihtynyt. Tuskin täältä enää minnekään lähden. Täällä on kaikki samat palvelut, kaupat, harrastusmahdollisuudet ym. kuin stadissakin, mutta kaikki on lähempänä. Jotkut asiat vähän halvempia. Ennenkaikkea viehättää, että kaikki lähellä eikä pahoja ruuhkia ikinä. Paikasta toiseen siirtyminen joutuisaa. Asun 5km päässä keskustasta ja 8km Matkuksesta. Ilman autoakin pärjäisi. Vilkas kulttuurikaupunki, luonto vieressä. Ainut miinus, että vain kaksi elokuvateatteria eikä päivänäytöksiä (kysynnän vähäisyys). Parkkeeraus paljon paljon halvempaa kuin Helsingissä.

      • Scalaa odotellen

        >Ainut miinus, että vain kaksi elokuvateatteria eikä päivänäytöksiä (kysynnän >vähäisyys)

        No ei niitä stadissakaan ylettömästi ole, FinnKino ja ... ? FKhan osti Sandrewin jo 2006. Kuopiossa sentään Kuvakukko, joka on ainutlaatuinen koko Suomessa.
        Muistaakseni päivänäytöksiä luvattiin tännekin, kunhan parin viikon päästä multiplexi avataan, kivakiva!


      • mualimoonähnyt
        Scalaa odotellen kirjoitti:

        >Ainut miinus, että vain kaksi elokuvateatteria eikä päivänäytöksiä (kysynnän >vähäisyys)

        No ei niitä stadissakaan ylettömästi ole, FinnKino ja ... ? FKhan osti Sandrewin jo 2006. Kuopiossa sentään Kuvakukko, joka on ainutlaatuinen koko Suomessa.
        Muistaakseni päivänäytöksiä luvattiin tännekin, kunhan parin viikon päästä multiplexi avataan, kivakiva!

        Helsingissä Vantaalla on useita elokuvateattereita, ainakin toistakymmentä. Ja myös päivänäytöksiä useammassa. Olen käynyt päivällä monet kerrat mm. Flamingossa, Kinopalatsissa ja Tennispalatsissa.Päiväfilmejä odotellessa Kuopioonkin....


    • Sawo-kuopiolainen

      Se on aina ollut huvittavaa kun pitää paikallisissa lehdissä mainostaa "entinen kuopiolainen" jos vähänkin positiivinen uutinen. Sen sijaan murha-raiskaus ja väkivaltauutisissa tätä "hienoa kuopiolaaisuutta" ei mainita, hehee...

    • vbnmkyui675

      "Olen itsekin vaikuttanut ravintola-alalla pitkään ja Kuopiossa TODELLAKIN on tasokkaita ravintoloita ja myös kahviloita! Mitä vikaa löydät Mustasta lampaasta? Tai OS'sta? Urbanin Anssi oli Top Cheffissä kakkonen, ansaitusti.. Kahviloiden määrä voi olla vähäisempi kuin 8 kertaa isomassa Helsingissä, mutta täällä sentään mahtuu aina istumaan, kuulee oman äänensä ja myyjä sanoo terve. Helsingissä näin ei ole juuri koskaan.

      Merkkiliikkeisiin en ota kantaa - pukuni ja kenkäni ostan ulkomaanmatkoilta, en niitä oletakaan saavani naapuritalosta. Ruuvimeisselit ja telkkarit uskoisin
      saavani myös Kuopiosta, kun tarve tulee. Nettikin toimii..

      StandUpin osalta Kuopiohan on koko Suomen ykkös-kaupunkeja! Helsingissä Studio Pasila tai Komediakeskus eivät pärjää yhdellekään Kuopion lukuisista tapahtumista edes unissaan!

      Oletko ikinä ollut kaupungilla liikkeellä klo 20 jälkeen? Akustisia keikkoja on jos ei päivittäin, niin viikoittain useita! Henkkahan on Tavastian jälkeen koko Suomen kultti-paikka. Koitapa joskus vaikka Helmi, Malja, Kings Crown, Kummisetä, ainakin kesällä keikkoja on monta kertaa viikossa.

      Ei palveluita saa jos ei ole kysyntää, aivan totta. Kait nyt Suomen ainoasssa miljoonakaupungissa on ENEMMÄN baareja ja keikkoja, mutta vähän aikuisempi ja fiksumpi väki valitsee mielummin laadun kuin määrän.

      Itse ainakin nautin PALJON mieluummin herkullisen illallisen Puijon torniravintolan rauhassa kuin pönötän 3 kuukauden ennakkopöytävarauksen jälkeen 100m jonossa johonkin tv-kokki-juppikuppilaan. Tai osallistun StandUp iltaan jossa esiintyjä veetuilee juuri minulle, ei 700 ennakkotilaajan VIP-aitio-vieraille Hartwall-areenalla jne. jne..

      No, turhapa tästä on väitellä, joillekin ei vaan kelpaa tai riitä mikään. Itsekin olen vuosikymmeniä kiertänyt maailmaa, myös Helsingissä. On juppiravintolat ja VIP-lounget tulleet tutuksi. Kuopioon asetuttuani vasta ymmärsin, että se on Laatu josta kannattaa maksaa, ei määrä. Myöskin se, että tuntee itsensä edes hieman erityiseksi - isommissa (ml. esim. Tampere) paikoissa on Aiwan liikaa populaa minun makuuni. Vaan pullamössömassaahan nykyään arvostetaan. "

      Hyvä raapustus! Toivottavasti avaa joidenkin silmiä.

    • alien81

      Täällä ei oikeasti uskalla arvostella Kuopiota. Tietäkää, että hyvä itsetunto ei loukkaannu, jos kohtaa arvostelua.
      Asiaan, minusta Kuopio on ihan hyvä paikka mutta vähän syrjässä.

      • .....

        En ole lainkaan samaa mieltä. Kriittisiin mielipiteisiin suhtaudutaan kyllä hyvin, jos ne on hyvin perusteltuja ja subjektiivisia mielipiteitä ei esitetä absoluuttisina faktoina.


      • savolainen totuus =)
        ..... kirjoitti:

        En ole lainkaan samaa mieltä. Kriittisiin mielipiteisiin suhtaudutaan kyllä hyvin, jos ne on hyvin perusteltuja ja subjektiivisia mielipiteitä ei esitetä absoluuttisina faktoina.

        kUOPIO ON SUBJEKTIIVISESTI KATSOTTUNA MAAILMAN PARAS PAIKKA JA TÄMÄ ON ABSOLUUTTINEN TOTUUS ! Odotan objektiivisia kommenttejanne =)


      • hehhh
        ..... kirjoitti:

        En ole lainkaan samaa mieltä. Kriittisiin mielipiteisiin suhtaudutaan kyllä hyvin, jos ne on hyvin perusteltuja ja subjektiivisia mielipiteitä ei esitetä absoluuttisina faktoina.

        Itse olen eri mieltä, joku oli kirjoittanut muun muassa koulutuksen suppeudesta sekä vaikeasta työllistymisestä ja tämä kirjoittaja taidettiin heti lytätä, että syy on hänessä itsessään. Kaikilla ei ole suhteita ja tutun tuttua jonka avulla otetaan duuniin, nuorille on ainakin haastavaa löytää täältä töitä jos ei ole mieletöntä koulutusta ja työkokemusta.
        Ei kaikkia kiinnosta muotoilu tai terveydenhoitoala muutama muu näin kärjistetysti, sekä kun katsoin aiemmin kuopiolaisten työpaikkojen hakuvaatimuksia mol.fi sivuilta? Puistotyöntekijäksi korkeakoulutus, autopesijäksi korkeakoulutus, matkuksen kaupan kassalle korkeakoulutus..? Kuopiossa on näköjään työnantajan markkinat:D Sitten hetken päästä on taas työpaikka avoinna kun ne korkeakoulutetut lähtee oman alansa hommiin.


      • phd.
        savolainen totuus =) kirjoitti:

        kUOPIO ON SUBJEKTIIVISESTI KATSOTTUNA MAAILMAN PARAS PAIKKA JA TÄMÄ ON ABSOLUUTTINEN TOTUUS ! Odotan objektiivisia kommenttejanne =)

        ” kUOPIO ON SUBJEKTIIVISESTI KATSOTTUNA MAAILMAN PARAS PAIKKA JA TÄMÄ ON ABSOLUUTTINEN TOTUUS !”

        Tuo voi hyvinkin olla joidenkin kohdalla totta. No jos avataan vähän: subjektiivisia asioita voidaan kokea ja ne voivat kyllä tuntua kokijasta hyvinkin todellisilta. Esimerkiksi väite ”kaupungin x asukkaat on kusipäitä”. Subjektiivisen asiasta tekee sen, ettei väitettä voi mitata ja todentaa mitenkään. Objektiivisempi väite olisi esim. ”kaupungissa x on huonot työllistymismahdollisuudet”. Tuota voi jo mitata objektiivisesti ja toistettavasti joillain välineillä, esim. työttömyystilastoilla ja toimeentulotukien määrällä. Tuohon liittyen esim. monen ihannoimassa Tampereessa on paljon huonompi tilanne nuorisotyöttömyyden osalta.

        Tässäkin ketjussa on paljon subjektiivisiin kokemuksiin perustuvia yleistyksiä asioista, jotka jo lähtökohtaisesti tuntuvat monesti aika pöljiltä. Uskooko joku tosissaan, että jonkin maantieteellisen alueen asukkuus olisi dominoiva piirre ihmisten välisessä kanssakäymisessä? Älytön ajatus. Uskottavampi selitys on, että ihmisen muodostettua mielipiteen asiassa näkee hän korostuneesti omaa näkökantaa tukevat seikat muiden jäädessä taka-alalle.

        Itse Kuopiosta sen sijaan sen verran, että minulla ei ole mitään harhakuvia Kuopion (tai muidenkaan kaupunkien) erinomaisuudesta (tai huonoudesta), mutta hyvin olen pysynyt leivän syrjässä kiinni ja tullut ihmisten kanssa toimeen. Aion pysyä maisemissa toistaiseksi.


      • obj subj obj
        phd. kirjoitti:

        ” kUOPIO ON SUBJEKTIIVISESTI KATSOTTUNA MAAILMAN PARAS PAIKKA JA TÄMÄ ON ABSOLUUTTINEN TOTUUS !”

        Tuo voi hyvinkin olla joidenkin kohdalla totta. No jos avataan vähän: subjektiivisia asioita voidaan kokea ja ne voivat kyllä tuntua kokijasta hyvinkin todellisilta. Esimerkiksi väite ”kaupungin x asukkaat on kusipäitä”. Subjektiivisen asiasta tekee sen, ettei väitettä voi mitata ja todentaa mitenkään. Objektiivisempi väite olisi esim. ”kaupungissa x on huonot työllistymismahdollisuudet”. Tuota voi jo mitata objektiivisesti ja toistettavasti joillain välineillä, esim. työttömyystilastoilla ja toimeentulotukien määrällä. Tuohon liittyen esim. monen ihannoimassa Tampereessa on paljon huonompi tilanne nuorisotyöttömyyden osalta.

        Tässäkin ketjussa on paljon subjektiivisiin kokemuksiin perustuvia yleistyksiä asioista, jotka jo lähtökohtaisesti tuntuvat monesti aika pöljiltä. Uskooko joku tosissaan, että jonkin maantieteellisen alueen asukkuus olisi dominoiva piirre ihmisten välisessä kanssakäymisessä? Älytön ajatus. Uskottavampi selitys on, että ihmisen muodostettua mielipiteen asiassa näkee hän korostuneesti omaa näkökantaa tukevat seikat muiden jäädessä taka-alalle.

        Itse Kuopiosta sen sijaan sen verran, että minulla ei ole mitään harhakuvia Kuopion (tai muidenkaan kaupunkien) erinomaisuudesta (tai huonoudesta), mutta hyvin olen pysynyt leivän syrjässä kiinni ja tullut ihmisten kanssa toimeen. Aion pysyä maisemissa toistaiseksi.

        Olisiko mahdollista pitää harhakuvaa mitä on keskustelu. Sellaistakin on näköjään ilmassa =)

        Objektiivisesti kaikki kommentit ovat subjektiivisia.


      • ota iisisti
        phd. kirjoitti:

        ” kUOPIO ON SUBJEKTIIVISESTI KATSOTTUNA MAAILMAN PARAS PAIKKA JA TÄMÄ ON ABSOLUUTTINEN TOTUUS !”

        Tuo voi hyvinkin olla joidenkin kohdalla totta. No jos avataan vähän: subjektiivisia asioita voidaan kokea ja ne voivat kyllä tuntua kokijasta hyvinkin todellisilta. Esimerkiksi väite ”kaupungin x asukkaat on kusipäitä”. Subjektiivisen asiasta tekee sen, ettei väitettä voi mitata ja todentaa mitenkään. Objektiivisempi väite olisi esim. ”kaupungissa x on huonot työllistymismahdollisuudet”. Tuota voi jo mitata objektiivisesti ja toistettavasti joillain välineillä, esim. työttömyystilastoilla ja toimeentulotukien määrällä. Tuohon liittyen esim. monen ihannoimassa Tampereessa on paljon huonompi tilanne nuorisotyöttömyyden osalta.

        Tässäkin ketjussa on paljon subjektiivisiin kokemuksiin perustuvia yleistyksiä asioista, jotka jo lähtökohtaisesti tuntuvat monesti aika pöljiltä. Uskooko joku tosissaan, että jonkin maantieteellisen alueen asukkuus olisi dominoiva piirre ihmisten välisessä kanssakäymisessä? Älytön ajatus. Uskottavampi selitys on, että ihmisen muodostettua mielipiteen asiassa näkee hän korostuneesti omaa näkökantaa tukevat seikat muiden jäädessä taka-alalle.

        Itse Kuopiosta sen sijaan sen verran, että minulla ei ole mitään harhakuvia Kuopion (tai muidenkaan kaupunkien) erinomaisuudesta (tai huonoudesta), mutta hyvin olen pysynyt leivän syrjässä kiinni ja tullut ihmisten kanssa toimeen. Aion pysyä maisemissa toistaiseksi.

        "Tampereessa"

        Ja me ollaan Kuopiolla... =)


      • phd.
        obj subj obj kirjoitti:

        Olisiko mahdollista pitää harhakuvaa mitä on keskustelu. Sellaistakin on näköjään ilmassa =)

        Objektiivisesti kaikki kommentit ovat subjektiivisia.

        Höpsis. Jos keskustellaan jonkin asian hyvyydestä saati muista ominaisuuksista, on aivan järkevää keskustella myös tavasta miten ominaisuuksia mitataan. Muuten koko keskustelun pohja puuttuu. Harmi, jos koet tämän "harhakuvaksi".


      • phd.
        ota iisisti kirjoitti:

        "Tampereessa"

        Ja me ollaan Kuopiolla... =)

        Olipas oleellista :) Mutta lueppa koko lause, ehkä se avaa hieman sanavalintaa...


      • eroja on
        phd. kirjoitti:

        ” kUOPIO ON SUBJEKTIIVISESTI KATSOTTUNA MAAILMAN PARAS PAIKKA JA TÄMÄ ON ABSOLUUTTINEN TOTUUS !”

        Tuo voi hyvinkin olla joidenkin kohdalla totta. No jos avataan vähän: subjektiivisia asioita voidaan kokea ja ne voivat kyllä tuntua kokijasta hyvinkin todellisilta. Esimerkiksi väite ”kaupungin x asukkaat on kusipäitä”. Subjektiivisen asiasta tekee sen, ettei väitettä voi mitata ja todentaa mitenkään. Objektiivisempi väite olisi esim. ”kaupungissa x on huonot työllistymismahdollisuudet”. Tuota voi jo mitata objektiivisesti ja toistettavasti joillain välineillä, esim. työttömyystilastoilla ja toimeentulotukien määrällä. Tuohon liittyen esim. monen ihannoimassa Tampereessa on paljon huonompi tilanne nuorisotyöttömyyden osalta.

        Tässäkin ketjussa on paljon subjektiivisiin kokemuksiin perustuvia yleistyksiä asioista, jotka jo lähtökohtaisesti tuntuvat monesti aika pöljiltä. Uskooko joku tosissaan, että jonkin maantieteellisen alueen asukkuus olisi dominoiva piirre ihmisten välisessä kanssakäymisessä? Älytön ajatus. Uskottavampi selitys on, että ihmisen muodostettua mielipiteen asiassa näkee hän korostuneesti omaa näkökantaa tukevat seikat muiden jäädessä taka-alalle.

        Itse Kuopiosta sen sijaan sen verran, että minulla ei ole mitään harhakuvia Kuopion (tai muidenkaan kaupunkien) erinomaisuudesta (tai huonoudesta), mutta hyvin olen pysynyt leivän syrjässä kiinni ja tullut ihmisten kanssa toimeen. Aion pysyä maisemissa toistaiseksi.

        Maantieteellisen alueen asukkaiden välistä kansakäymistä ohjaa paikallinen kulttuuri ja se kaikkein vahvinta useimmiten elämänsä seudulla asuneilla. Ei kai tämä voi olla kenellekkään uutta.


      • phd.
        eroja on kirjoitti:

        Maantieteellisen alueen asukkaiden välistä kansakäymistä ohjaa paikallinen kulttuuri ja se kaikkein vahvinta useimmiten elämänsä seudulla asuneilla. Ei kai tämä voi olla kenellekkään uutta.

        Ihan hyvä pointti ja myös totta. Mutta sitä en allekirjoita, että se olisi mitenkään merkittävä saati dominoiva ominaisuus (mitä tässä ketjussa esitettyjen väitteiden paikkansapitävyys edellyttäisi). Toinen asia on vielä, ettei Suomen sisäiset kulttuurierot ole kovinkaan kummoisia. Eiköhän ne ihmisten kanssakäymiseen vaikuttavat suurimmat tekijät löydy aivan muualta kuin asuinpaikasta.


      • subjektiivista
        phd. kirjoitti:

        Ihan hyvä pointti ja myös totta. Mutta sitä en allekirjoita, että se olisi mitenkään merkittävä saati dominoiva ominaisuus (mitä tässä ketjussa esitettyjen väitteiden paikkansapitävyys edellyttäisi). Toinen asia on vielä, ettei Suomen sisäiset kulttuurierot ole kovinkaan kummoisia. Eiköhän ne ihmisten kanssakäymiseen vaikuttavat suurimmat tekijät löydy aivan muualta kuin asuinpaikasta.

        Sinun subjektiivinen mielipide asioista voi olla tuollainen. Minun mielestä taas kulttuurierot ovat merkittävät eivätkä savolaisen kulttuurin ominaispiirteet ole kovin positiivisia suhtautumisessa toisiin ihmisiin.


      • phd.
        subjektiivista kirjoitti:

        Sinun subjektiivinen mielipide asioista voi olla tuollainen. Minun mielestä taas kulttuurierot ovat merkittävät eivätkä savolaisen kulttuurin ominaispiirteet ole kovin positiivisia suhtautumisessa toisiin ihmisiin.

        No eihän tuossa mitään, kun asian esität mielipiteenä.

        Tällaisten mielipiteiden subjektiivisuutta korostaa se, että jokaisen paikkakunnan asukkaista löytyy kyllä vastaavat mielipiteet, kun sopivalta ihmiseltä sattuu kysymään. Helsinkiläisten osalta tuo on vielä erityisen huvittavaa, sillä oikeita alkukantaisia helsinkiläisiä ei juuri löydy. Toki vastaavasti aina löytyy vastakkaisia mielipiteitä, eli asiasta on turhaa yrittää esittää mitään absoluuttisia totuuksia. Ne eivät vain pidä paikkaansa muualla kuin mielipiteen esittäjän mielessä, olkoon mielipide sitten positiivinen tai negatiivinen.


      • savon tyyliä
        phd. kirjoitti:

        Olipas oleellista :) Mutta lueppa koko lause, ehkä se avaa hieman sanavalintaa...

        eripuolella Suomea asuneena olen tavannut ainoastaan Savossa useita henkilöitä, jotka puuttuvat toisten yksittäisiin sanoihin karkeista kielioppivirheitsä nyt puhumattakaan.


      • huono itsetunto
        ..... kirjoitti:

        En ole lainkaan samaa mieltä. Kriittisiin mielipiteisiin suhtaudutaan kyllä hyvin, jos ne on hyvin perusteltuja ja subjektiivisia mielipiteitä ei esitetä absoluuttisina faktoina.

        Siis toisen esittämiä kriittisiä mielipiteitä ei suvaita. Kaikki samanlaisesti subjektiiviset Kuopiota kohtaan esitettävät positiiviset mielipiteet ovat tietysti muka faktoja =)


      • savolainen venkoilu
        phd. kirjoitti:

        No eihän tuossa mitään, kun asian esität mielipiteenä.

        Tällaisten mielipiteiden subjektiivisuutta korostaa se, että jokaisen paikkakunnan asukkaista löytyy kyllä vastaavat mielipiteet, kun sopivalta ihmiseltä sattuu kysymään. Helsinkiläisten osalta tuo on vielä erityisen huvittavaa, sillä oikeita alkukantaisia helsinkiläisiä ei juuri löydy. Toki vastaavasti aina löytyy vastakkaisia mielipiteitä, eli asiasta on turhaa yrittää esittää mitään absoluuttisia totuuksia. Ne eivät vain pidä paikkaansa muualla kuin mielipiteen esittäjän mielessä, olkoon mielipide sitten positiivinen tai negatiivinen.

        Sinähän tässä ainoastaan meuhkaat =) objektiivisten mielipiteiden perään. Muut ymmärrämme mielipiteiden olevan aina subjektiivisia =)


      • phd.
        savolainen venkoilu kirjoitti:

        Sinähän tässä ainoastaan meuhkaat =) objektiivisten mielipiteiden perään. Muut ymmärrämme mielipiteiden olevan aina subjektiivisia =)

        Ai, olet savolainen?

        No nyt jos katsot uudestaan mistä tämä säie lähti liikkeelle, huomaat, ettei ollut lainkaan kyse siitä, mitä minä pidän subjektiivisena =)


      • phd.
        savon tyyliä kirjoitti:

        eripuolella Suomea asuneena olen tavannut ainoastaan Savossa useita henkilöitä, jotka puuttuvat toisten yksittäisiin sanoihin karkeista kielioppivirheitsä nyt puhumattakaan.

        Olipas uskottavaa.


      • 20+2
        huono itsetunto kirjoitti:

        Siis toisen esittämiä kriittisiä mielipiteitä ei suvaita. Kaikki samanlaisesti subjektiiviset Kuopiota kohtaan esitettävät positiiviset mielipiteet ovat tietysti muka faktoja =)

        väitteesi ja tämäkin ketju ovat ristiririidassa :)


      • savolainen venkoilu
        phd. kirjoitti:

        Ai, olet savolainen?

        No nyt jos katsot uudestaan mistä tämä säie lähti liikkeelle, huomaat, ettei ollut lainkaan kyse siitä, mitä minä pidän subjektiivisena =)

        Teidän savolaisten venkoilu vaan jatkuu... niinhän se menee


      • phd. (ei savolainen)
        savolainen venkoilu kirjoitti:

        Teidän savolaisten venkoilu vaan jatkuu... niinhän se menee

        Wau. Olipas hieno come back :D


      • =))))))))))))))))
        phd. (ei savolainen) kirjoitti:

        Wau. Olipas hieno come back :D

        phd. sopii Savoon erinomaisesti =)


      • phd.
        =)))))))))))))))) kirjoitti:

        phd. sopii Savoon erinomaisesti =)

        Jälleen hieno kommentti. Sama kaveri tais puhua harhakuvista siitä, mitä keskustelu on =) No sellaista se tuppaa olemaan, jos ei kykene keskustelemaan itse asiasta =D


    • kusetusmeininkiä..

      Itse olen vain hetken asunut ja mietin jo tässä, minne sitä muuttaisi seuraavaksi. Ne mukavat ihmiset joita olen tavannut, ovat olleet muualta Kuopioon muuttaneita, samaa on sanonut muutkin. Olen jopa tavannut pari mukavanoloista kuopiolaista, mutta kyllä se "savolainen lupsakkuus" on täyttä huuhaata. Ihmiset on todella ahdasmielisen oloisia, vähän rasistisen ja yksinkertaisen tyyppisiä. Aivan kuin ei muuta maailmaa oltaisi koskaan nähtykään, jotenkin vähän junttimainen paikka... Moni Kuopiosta pois muuttanut ja tutut sanoivat millainen paikka Kuopio on, mutta ajattelin etten ole ennakkoluuloinen, valitettavasti olin väärässä kun ajattelin ettei ole mahdollista yhteen kaupunkiin pakkautua niin paljon ankeita ihmisiä.

      On todella harmi, että itse kaupungin ollessa niin kaunis (paljon luontoa) niin ihmiset vaikuttavat tylyiltä ja vähän simppeleiltä. Hyviä asuntojakin löytyy, mutta ei houkuta jäämään jos tässä hetken asuinajan aikana on 9 paikassa saanut huijaus/surkeaa palvelua. Koulutustarjonta voisi olla laajempi, työpaikkoihin aivan naurettavia vaatimuksia mutta Kuopiossa on näköjään vara vaatia. En usko että viihdyn kauan, vaikka nyt viimeaikoina onkin sattunut mukavaakin sakkia näkemään eikä vain niitä jotka yrittävät huijata ja jotka näyttävät elämäänsä kyllästyneiltä. Itse olen oikeassa elämässä kuitenkin aina ystävällinen, mutta silti saa kalseaa palvelua monessa paikassa. Muualla Suomessa on tulleet monet ventovieraat juttelemaan ja ovat jokseenkin normaalimman oloisia, eikä ylimielisyyttä täynnä. Tulipahan kerrankin "sanottua asiat ääneen".

      • 18+6

        'Itse olen vain hetken asunut '

        'tässä hetken asuinajan aikana on 9 paikassa saanut huijaus/surkeaa '

        hetkessä 9 asuinpaikkaa? aika omituista.


      • ymmärtämisen vaikeus
        18+6 kirjoitti:

        'Itse olen vain hetken asunut '

        'tässä hetken asuinajan aikana on 9 paikassa saanut huijaus/surkeaa '

        hetkessä 9 asuinpaikkaa? aika omituista.

        Hienoa että osasit ymmärtää oikein, taisi olla se savolainen simppeliys paikalla;) Ei 9 paikkaa, vaan olen hetken asunut, noin puoli vuotta. Ja siinä ajassa on 9 kertaa tullut törmättyä tällaiseen, eli siis surkeaan palveluun tai huijausyritykseen. Tässä on siis mukana saamani surkea palvelu sekä parin erään liikkeen huijausyritys. Voisinpa laittaa tähän "vertailun vuoksi" mutta ei taida kannattaa, et sinä sitä ymmärtäisi kuitenkaan kun Kuopio on ilmeisesti mielestäsi maanpäällinen paratiisi:D Sanottakoon kuitenkin, että muualla Suomessa olen kertaa lukuunottamatta saanut hyvää palvelua ja entisellä asuinpaikkakunnallani viimeksi vuosia asuneena kaksi kertaa. Eli Kuopio on tehnyt tässä negatiivisessa asiassa ennätyksen.
        Tämähän on siis minun kokemukseni puhtaasti, ei muiden.

        Mutta, todistit hienosti lauseellasi juurikin tuon mikä minua naurattaa tämän paikan ihmisissä:) I rest my case.


      • :-D
        ymmärtämisen vaikeus kirjoitti:

        Hienoa että osasit ymmärtää oikein, taisi olla se savolainen simppeliys paikalla;) Ei 9 paikkaa, vaan olen hetken asunut, noin puoli vuotta. Ja siinä ajassa on 9 kertaa tullut törmättyä tällaiseen, eli siis surkeaan palveluun tai huijausyritykseen. Tässä on siis mukana saamani surkea palvelu sekä parin erään liikkeen huijausyritys. Voisinpa laittaa tähän "vertailun vuoksi" mutta ei taida kannattaa, et sinä sitä ymmärtäisi kuitenkaan kun Kuopio on ilmeisesti mielestäsi maanpäällinen paratiisi:D Sanottakoon kuitenkin, että muualla Suomessa olen kertaa lukuunottamatta saanut hyvää palvelua ja entisellä asuinpaikkakunnallani viimeksi vuosia asuneena kaksi kertaa. Eli Kuopio on tehnyt tässä negatiivisessa asiassa ennätyksen.
        Tämähän on siis minun kokemukseni puhtaasti, ei muiden.

        Mutta, todistit hienosti lauseellasi juurikin tuon mikä minua naurattaa tämän paikan ihmisissä:) I rest my case.

        " et sinä sitä ymmärtäisi kuitenkaan kun Kuopio on ilmeisesti mielestäsi maanpäällinen paratiisi:D"

        Ja kutsut muita simppeliksi :D


      • ymmärtämisen vaikeus
        :-D kirjoitti:

        " et sinä sitä ymmärtäisi kuitenkaan kun Kuopio on ilmeisesti mielestäsi maanpäällinen paratiisi:D"

        Ja kutsut muita simppeliksi :D

        No miksi asua Kuopiossa jos ei pidä sitä hyvänä paikkana? Itse ainakin muutan täältä pian pois onneksi. On se nyt hyvin simppeliyttä jos ei ymmärrä lukemaansa ja voiko tuohon joku muu tarttua kuin kuopiolainen;) Tekstistä ainoan kritiikin osaa antaa puuttuen asiaan, jota ei ymmärrä lukea? Kyllä kutsun simppeliksi tuollaista kommenttia, jossa tahallaan ymmärretään väärin kettuillessaan tai sitten ihan oikeasti ollaan simppeleitä, todennäköisesti jälkimmäistä ja siksi ei kannata alkaa romaania kirjoittamaan kyseisenlaiselle kommentoijalle jossa erittelee kaikki palvelutapahtumat. Jos kommentti on epäuskoinen "omituista". :D


      • 20+5
        ymmärtämisen vaikeus kirjoitti:

        No miksi asua Kuopiossa jos ei pidä sitä hyvänä paikkana? Itse ainakin muutan täältä pian pois onneksi. On se nyt hyvin simppeliyttä jos ei ymmärrä lukemaansa ja voiko tuohon joku muu tarttua kuin kuopiolainen;) Tekstistä ainoan kritiikin osaa antaa puuttuen asiaan, jota ei ymmärrä lukea? Kyllä kutsun simppeliksi tuollaista kommenttia, jossa tahallaan ymmärretään väärin kettuillessaan tai sitten ihan oikeasti ollaan simppeleitä, todennäköisesti jälkimmäistä ja siksi ei kannata alkaa romaania kirjoittamaan kyseisenlaiselle kommentoijalle jossa erittelee kaikki palvelutapahtumat. Jos kommentti on epäuskoinen "omituista". :D

        No huh. Avautumisesi vetää hiljaiseksi… melkein.

        Olen siis tuo nimimerkki 18 6 ja tarkoitukseni ei ollut kettuilla, vaan ihmetellä kummallisena pitämääni kirjoitusta. Nyt jälkikäteen homma oli tietysti melko selvä, mutta äkkiä luettuna tein tuon lapsuksen. Anteeksi kauheasti. Mutta hyvä niin, tuo avautumisesi asettaa kirjoituksesi, ja persoonasi, uuteen valoon. Yleensä en anna juuri painoarvoa ”valittajan vika” tyylisille kommenteille, mutta ehkä tässä tapauksessa siinä voi olla jotain… kirjoituksesi ainakin huokuu ”lievää” asenteellisuutta. Harmi, sillä muuten olet ollut ainoita, jotka ovat osanneet jollain tavoin artikuloida epäkohdiksi kokemiaan asioita, vaikkakin yksittäistapauksia yleistäen, mutta silti…

        Kirjoitat vielä ” No miksi asua Kuopiossa jos ei pidä sitä hyvänä paikkana?” Sinun mielestä siis hyvä paikka ja maanpäällinen paratiisi ovat samoja asioita? No sinulla tulee olemaan pitkä aika etsiessä itsellesi sitä paratiisia, minne asettua.

        Ja vielä älykkyydestä: voin kyllä sanoa rehellisesti ja faktana, että hyvinkin suurella todennäköisyydellä olen sinua älykkäämpi. Se ei ole asia, jonka perusteella rankkaan ihmisiä, mutta itsehän tuon arvailun aloitit.

        Kyllä taisi nyt käydä huomaamattasi niin, että sinun vaahtoamisesi kertoo paljon enemmän sinusta ihmisenä, kuin minun lapsukseni kertoo minun älykkyydestä tai muista ominaisuuksista. Toivotan kuitenkin onnea etsinnällesi, vaikkakin onnistumismahdollisuutesi ovatkin mitä ovat…


      • se kirjoittaja
        20+5 kirjoitti:

        No huh. Avautumisesi vetää hiljaiseksi… melkein.

        Olen siis tuo nimimerkki 18 6 ja tarkoitukseni ei ollut kettuilla, vaan ihmetellä kummallisena pitämääni kirjoitusta. Nyt jälkikäteen homma oli tietysti melko selvä, mutta äkkiä luettuna tein tuon lapsuksen. Anteeksi kauheasti. Mutta hyvä niin, tuo avautumisesi asettaa kirjoituksesi, ja persoonasi, uuteen valoon. Yleensä en anna juuri painoarvoa ”valittajan vika” tyylisille kommenteille, mutta ehkä tässä tapauksessa siinä voi olla jotain… kirjoituksesi ainakin huokuu ”lievää” asenteellisuutta. Harmi, sillä muuten olet ollut ainoita, jotka ovat osanneet jollain tavoin artikuloida epäkohdiksi kokemiaan asioita, vaikkakin yksittäistapauksia yleistäen, mutta silti…

        Kirjoitat vielä ” No miksi asua Kuopiossa jos ei pidä sitä hyvänä paikkana?” Sinun mielestä siis hyvä paikka ja maanpäällinen paratiisi ovat samoja asioita? No sinulla tulee olemaan pitkä aika etsiessä itsellesi sitä paratiisia, minne asettua.

        Ja vielä älykkyydestä: voin kyllä sanoa rehellisesti ja faktana, että hyvinkin suurella todennäköisyydellä olen sinua älykkäämpi. Se ei ole asia, jonka perusteella rankkaan ihmisiä, mutta itsehän tuon arvailun aloitit.

        Kyllä taisi nyt käydä huomaamattasi niin, että sinun vaahtoamisesi kertoo paljon enemmän sinusta ihmisenä, kuin minun lapsukseni kertoo minun älykkyydestä tai muista ominaisuuksista. Toivotan kuitenkin onnea etsinnällesi, vaikkakin onnistumismahdollisuutesi ovatkin mitä ovat…

        No, jotain kertoo se että sanot "rehellisesti ja faktana" että suurella todennäköisyydellä olet minua älykkäämpi. Sallinet että epäilen kovasti, vaikka heitän joskus typeryyksiä netissä niin kyllä minulta silti aivot löytyy ja tykkään myös käyttää niitä. Myöskin älykäs ihminen tuskin toivottaisi vastaavaa kuin sinä... Kyllä, minua ihmetytti kommenttisi, kuvittelisi että älykäs ihminen osaa kirjoittaa muutakin jos ei ymmärrä lukemaansa, saati vielä sellaiseen muotoon joka ei vaikuta kyseenalaistavan kirjoittajan omaa henkilökohtaista kertomusta. Mutta toki minun vaahtoamiseni kertoo minusta ihmisenä, puran tänne aggresiivisesti tuntojani sillä olen totaalisen kyllästynyt odottamiseen että pääsen Kuopiosta pois, lasken päiviä siihen. Ja useina päivinä saan vain lisää syitä muuttoon ja se harmittaa minua kovasti, koska pidän kaupungista ympäristönä mutta en ihmisistä. Yleistäen siis, kuinkas muutenkaan. En minä rankkaa ihmisiä älykkyyden perusteella, vaan käytöksen. Netissä vastaan samalla mitalla takaisin ja varmaan pahemmin, oikeassa elämässä en sano mitään jos minulla ei ole hyvää sanottavaa. Voisin kuitenkin luetella tässä pitkän listan negatiivisista kokemuksistani Kuopiossa joihin muualla en ole törmännyt, läheskään ainakaan yhtä suuressa mittakaavassa. Se ärsyttää minua, miten ihmiset voivat olla sellaisia täällä? Tuntuu että minua on huijattu, uskoteltiin että tämä on mukava paikka mutta painajainenhan tämä melkein on.
        Mutta, ei tarvitse toivottaa onnea etsinnälleni sillä useissa paikoissa pitkin Suomea vierailleena tiedän että huomattavasti parempia, itselleni sopivampia paikkoja löytyy. Teinkin sen virheen että muutin tänne niiden muiden sijaan. Sanoisin että melkein mikä tahansa on paratiisi Kuopioon verrattuna;) Asenteeni sen sijaan kumpuaa kokemuksistani Kuopiossa, tottakai se muodostaa mielipiteeni jota olen toki valmis korjaamaan jos se on korjaantuakseen. En ole ennakkoluuloinen ja kuljen mielelläni maailmalla, mutta tokihan saan negatiivisen kuvan paikasta jossa kohtaan paljon negatiivisuutta minua kohtaan. Niin, kyllä räjähdin liikaa ärsytyksissäni, mutta ymmärtänet miksi.


      • vielä täältä pääsen
        se kirjoittaja kirjoitti:

        No, jotain kertoo se että sanot "rehellisesti ja faktana" että suurella todennäköisyydellä olet minua älykkäämpi. Sallinet että epäilen kovasti, vaikka heitän joskus typeryyksiä netissä niin kyllä minulta silti aivot löytyy ja tykkään myös käyttää niitä. Myöskin älykäs ihminen tuskin toivottaisi vastaavaa kuin sinä... Kyllä, minua ihmetytti kommenttisi, kuvittelisi että älykäs ihminen osaa kirjoittaa muutakin jos ei ymmärrä lukemaansa, saati vielä sellaiseen muotoon joka ei vaikuta kyseenalaistavan kirjoittajan omaa henkilökohtaista kertomusta. Mutta toki minun vaahtoamiseni kertoo minusta ihmisenä, puran tänne aggresiivisesti tuntojani sillä olen totaalisen kyllästynyt odottamiseen että pääsen Kuopiosta pois, lasken päiviä siihen. Ja useina päivinä saan vain lisää syitä muuttoon ja se harmittaa minua kovasti, koska pidän kaupungista ympäristönä mutta en ihmisistä. Yleistäen siis, kuinkas muutenkaan. En minä rankkaa ihmisiä älykkyyden perusteella, vaan käytöksen. Netissä vastaan samalla mitalla takaisin ja varmaan pahemmin, oikeassa elämässä en sano mitään jos minulla ei ole hyvää sanottavaa. Voisin kuitenkin luetella tässä pitkän listan negatiivisista kokemuksistani Kuopiossa joihin muualla en ole törmännyt, läheskään ainakaan yhtä suuressa mittakaavassa. Se ärsyttää minua, miten ihmiset voivat olla sellaisia täällä? Tuntuu että minua on huijattu, uskoteltiin että tämä on mukava paikka mutta painajainenhan tämä melkein on.
        Mutta, ei tarvitse toivottaa onnea etsinnälleni sillä useissa paikoissa pitkin Suomea vierailleena tiedän että huomattavasti parempia, itselleni sopivampia paikkoja löytyy. Teinkin sen virheen että muutin tänne niiden muiden sijaan. Sanoisin että melkein mikä tahansa on paratiisi Kuopioon verrattuna;) Asenteeni sen sijaan kumpuaa kokemuksistani Kuopiossa, tottakai se muodostaa mielipiteeni jota olen toki valmis korjaamaan jos se on korjaantuakseen. En ole ennakkoluuloinen ja kuljen mielelläni maailmalla, mutta tokihan saan negatiivisen kuvan paikasta jossa kohtaan paljon negatiivisuutta minua kohtaan. Niin, kyllä räjähdin liikaa ärsytyksissäni, mutta ymmärtänet miksi.

        Tsemppiä matkallesi! Hyvä kommentti.

        Minullekin tämä paikka on painajainen ja tiedän hyvin mitä tarkoitat. Vielä pari vuotta lusittavana opintojen takia.


      • heihei savo
        vielä täältä pääsen kirjoitti:

        Tsemppiä matkallesi! Hyvä kommentti.

        Minullekin tämä paikka on painajainen ja tiedän hyvin mitä tarkoitat. Vielä pari vuotta lusittavana opintojen takia.

        Sama juttu täälläkin, ei näitä ihmisiä kestä erkkikään. Onneksi on muitakin paikkoja niin jätetään tämä niille jotka täällä viihtyvät, sellaisiakin näköjään on. Paikkansa kullekin.


    • 434534534

      Aika omituista minustakin. Itse en Kymmenien vuosien aikana ole joutunut yhdenkään "huijauksen" kohteeksi. Tympeitä ihmisiä, ja tyhmiä ihmisiä on kaikkialla planeetalla - tuskin Kuopissa sen enempää kuin muuallakaan. Jos olisin ilkeä, voisin luulla sen syyn ongelmiin löytyvän lähempää kuin "kusetusmeininkiä" uskookaan.. :)

      • öphfpiug

        Taas kerran kun keskustellaan Kuopiosta ja tulee negaa.. "näin on muuallakin". No entä sitten jos on muuallakin?? kukaan EI ole kysynyt sitä.
        Tai kiistätte selvänkin asian, että ei se näin ole. Se tekee savolaisista ärsyttävän oloisia etelämmässä.

        HUH.. mikä se oli.. Ai Kuopiolaisilla kuohahti taas.


      • oletpa "lupsakka"

        Sinulle 434534534:

        Eli koska minä olen saanut surkeaa palvelua Kuopiossa puolen vuoden asumisen aikana ja sinä et, niin se mitätöi minun kokemukseni? Oletko käynyt paljon muualla Suomessa? Jos olet, niin tiedät myös sen miksi kaikki kirjoittavat vaikka nettiarvosteluihin "savolaisittain hyvää palvelua". Eli se on tyyliin sitä että myyjä vakavalla ilmeellä sanoo sen tervehdyksen. Itse olen saanut tätä surkeampaakin palvelua, sekä putkifirma yritti laskuttaa mielensä mukaan (ei mennyt läpi) ja huonekalufirma toimitti viallisen tuotteen josta sai reklamaation suhteen vääntää (meni läpi). Vastaavaan en ole törmännyt Suomessa muualla, vain kerran muualta ostetun autokaupan suhteen. Olen asunut Kuopiossa puolisen vuotta, eli aika paljon vähälle aikaa mutta sovitaan että kävi vain huono tuuri ja tuli uutena törmättyä tällaiseen ikävään.

        Taidat tosiaan olla ilkeä, kun viestissäsi vihjaat syyn olevan minun. Olet aika hyvä kuopiolainen esimerkki tällä palstalla. Syy huonoon kohteluun on "uhrissa" ja et voi hyväksyä toisten mielipidettä asiasta näköjään. Hassua että olen saanut hyvää palvelua mm. Helsingissä, Vantaalla, Vaasassa, Uusi-Kaupungissa, Raumalla, Jyväskylässä, Tampereella, Heinolassa, Yli-Vieskassa, Joensuussa, Kokkolassa, Nurmeksessa jnejne.. paikkoja on lukuisia ympäri Suomen. Mutta koska olet ilkeä, haluat ajatella että se on minun syyni, jännä juttu:)
        Muuten, minä olen livenä erittäin mukava, kaupoissa ja jokapaikassa asioidessani olen ystävällinen ja kohtelias. Kyllä se myös asiakaspalvelualalla olleena ärsyttää varsinkin jos saa surkeaa palvelua, saati jos tiedän kuinka reklamaatiot yms. kuuluu hoitaa ja joku myyjä yrittää vaan vängätä asiaa. Kyllä minä surkean palvelun sentään tunnistan. Tällä hetkellä saamani kuva Kuopiosta on erittäin negatiivinen, yllätyn positiivisesti jos se ehtii muuttua ennen kuin muutan pois:)

        Myös kun olen asunut vuokralla, niin naapurini ovat tehneet mm. tällaisia juttuja:
        -koira käytetään tarpeillaan kerrostalon ulkorappusilla
        -yläpuolen parvekkeelta syljetään toisten parvekkeille/ikkunoihin sekä sylkemistä rappukäytävään
        -viikonloppuisin armotonta musiikinsoittoa ja rapussa kailottamista
        -varastelua varastohäkeistä
        -lastenvaunut jätetään minne sattuun rappukäytävässä
        -viikonloppu yönä humalassa naapurin ovikellon soittaminen jnejne..

        (eli ihmiset elää sanoisinko, sikamaisesti)

        Liikennekulttuuri on myös oma lukunsa täällä, suojatiellä kulkijoita ei kunnioiteta kun eihän ne säännöt ilmeisesti kuopiolaiseen kaaliin mahdu. Päälle meinataan ajaa jos menee rohkeasti suojatielle kuten muualla Suomessa.

        Vertailun vuoksi, mitään tällaista ei ole ollut entisissä asuinpaikoissani.
        Mutta nämäkin on varmaan minun syytäni, olethan ilkeä kuopiolainen jonka mielestä syy on ilmeisesti aina muissa kuin kuopiolaisissa:)


      • liikennekulttuurista
        oletpa "lupsakka" kirjoitti:

        Sinulle 434534534:

        Eli koska minä olen saanut surkeaa palvelua Kuopiossa puolen vuoden asumisen aikana ja sinä et, niin se mitätöi minun kokemukseni? Oletko käynyt paljon muualla Suomessa? Jos olet, niin tiedät myös sen miksi kaikki kirjoittavat vaikka nettiarvosteluihin "savolaisittain hyvää palvelua". Eli se on tyyliin sitä että myyjä vakavalla ilmeellä sanoo sen tervehdyksen. Itse olen saanut tätä surkeampaakin palvelua, sekä putkifirma yritti laskuttaa mielensä mukaan (ei mennyt läpi) ja huonekalufirma toimitti viallisen tuotteen josta sai reklamaation suhteen vääntää (meni läpi). Vastaavaan en ole törmännyt Suomessa muualla, vain kerran muualta ostetun autokaupan suhteen. Olen asunut Kuopiossa puolisen vuotta, eli aika paljon vähälle aikaa mutta sovitaan että kävi vain huono tuuri ja tuli uutena törmättyä tällaiseen ikävään.

        Taidat tosiaan olla ilkeä, kun viestissäsi vihjaat syyn olevan minun. Olet aika hyvä kuopiolainen esimerkki tällä palstalla. Syy huonoon kohteluun on "uhrissa" ja et voi hyväksyä toisten mielipidettä asiasta näköjään. Hassua että olen saanut hyvää palvelua mm. Helsingissä, Vantaalla, Vaasassa, Uusi-Kaupungissa, Raumalla, Jyväskylässä, Tampereella, Heinolassa, Yli-Vieskassa, Joensuussa, Kokkolassa, Nurmeksessa jnejne.. paikkoja on lukuisia ympäri Suomen. Mutta koska olet ilkeä, haluat ajatella että se on minun syyni, jännä juttu:)
        Muuten, minä olen livenä erittäin mukava, kaupoissa ja jokapaikassa asioidessani olen ystävällinen ja kohtelias. Kyllä se myös asiakaspalvelualalla olleena ärsyttää varsinkin jos saa surkeaa palvelua, saati jos tiedän kuinka reklamaatiot yms. kuuluu hoitaa ja joku myyjä yrittää vaan vängätä asiaa. Kyllä minä surkean palvelun sentään tunnistan. Tällä hetkellä saamani kuva Kuopiosta on erittäin negatiivinen, yllätyn positiivisesti jos se ehtii muuttua ennen kuin muutan pois:)

        Myös kun olen asunut vuokralla, niin naapurini ovat tehneet mm. tällaisia juttuja:
        -koira käytetään tarpeillaan kerrostalon ulkorappusilla
        -yläpuolen parvekkeelta syljetään toisten parvekkeille/ikkunoihin sekä sylkemistä rappukäytävään
        -viikonloppuisin armotonta musiikinsoittoa ja rapussa kailottamista
        -varastelua varastohäkeistä
        -lastenvaunut jätetään minne sattuun rappukäytävässä
        -viikonloppu yönä humalassa naapurin ovikellon soittaminen jnejne..

        (eli ihmiset elää sanoisinko, sikamaisesti)

        Liikennekulttuuri on myös oma lukunsa täällä, suojatiellä kulkijoita ei kunnioiteta kun eihän ne säännöt ilmeisesti kuopiolaiseen kaaliin mahdu. Päälle meinataan ajaa jos menee rohkeasti suojatielle kuten muualla Suomessa.

        Vertailun vuoksi, mitään tällaista ei ole ollut entisissä asuinpaikoissani.
        Mutta nämäkin on varmaan minun syytäni, olethan ilkeä kuopiolainen jonka mielestä syy on ilmeisesti aina muissa kuin kuopiolaisissa:)

        mm. tampere on kuuluisa erityisen huonostoista kuskeistaan. aamulehden vakioaihe...


      • muualla avoimia
        liikennekulttuurista kirjoitti:

        mm. tampere on kuuluisa erityisen huonostoista kuskeistaan. aamulehden vakioaihe...

        Mullikka ei kerro huonosta liikennekulttuurista, vaikka olisi syytä


    • Kuopio kasvaa

      Tämä ketjuhan kertoo juuri siitä ,että Kuopioon tulvii asukkaita muualta ja kaupunki voi hyvin.
      Savolaiset ja kuopiolaiset ovat tpdellakin oma heimonsa ja ryhmänsä, jotka erottuvat kaikin tavoin muista suomalaisista. Kuopiossa ollaan nurkkakuntaisia ja katsellaan muualta tulevia kuin oltaisiin eka kertaa nähty toisenlaisia ihmisiä, jotka eivät puhu paikallista murretta.
      Kuopiossa ei toivoteta tervetulleeksi uutta naapuria, jos ei satu olemaan hyvä tuttu. Helsingissä kuulemma kuopiolainenkin muuttaja saa mukavan kohtelun naapureilta, jotka sanovat, että tervetuloa tänne. Kuopiossa saa nyrpeitä ilmeitä, vihamielisiä katseita, ilkeitä kommentteja ja selän takana panetteluja heti eka päivästä lähtien..

      Tämä keskusteluketjukin kertoo ,että on yhteentörmäyksiä paikallisten ja muualta tulevien välillä. Näinhän on muuallakin, paitsi sulatusuuneissa kuten Helsinki.

    • voi elämän kevät

      MOI!

      >Helsingissä kuulemma kuopiolainenkin muuttaja saa mukavan kohtelun >naapureilta, jotka sanovat, että tervetuloa tänne. Kuopiossa saa nyrpeitä >ilmeitä, vihamielisiä katseita, ilkeitä kommentteja ja selän takana
      >panetteluja heti eka >päivästä lähtien..

      Voi hyvää päivää :)
      Mun kummin kaiman kaveri kertoi että kun muutti Kuopioon, naapuri lahjoitti sille heti mersun! Toinen tuttu kutsuttiin heti illalliselle ja saunaan. Sitten yks tyyppi kertoi mulle luottamuksella että yhessä toisessa kaupungissa sille ei hymyilty ja sehän sit muutti heti pois. Toiselle kaverille kaupan kassa ei sanonu päivää ja siltä pääs itku.

      Tälle tasolleko tämäkin, sinällään asiallinen keskustelu, on vajonnut?

      Voi tsiisus. Jos SINUN pärstäsi on niin vastenmielinen (ilmeisesti, kun et voi naamasta naamaan itkeä vaan itket netissä) etkä sen takia saa vaatimaasi palvelua tai käytöstä, ei se ole KAIKKIEN KUOPIOLAISTEN VIKA! Voisiko joskus vilkaista peiliin?

      Helsingissäkin olen asunut kymmeniä vuosia. Totta, siellä naapurit ensimmäistä kertaa tavatessa sanovat moi. Se siitä. Kaipaatko todella amerikkalaista teennäisyyttä Kuopioonkin? Moikkasin Sinua viestin alussa, olemmeko nyt BESTIKSET? :)

      • suuri haukka

        Kevät tuntuu olevan, kun juttusi ovat yhtä tityytä ....


    • daigadaigaduuduu

      hehee. täällä saa syytteet kuohahtelusta ja ties mistä, jos joku viitsii sanoa, ettei ole epämääräisten väitteiden kanssa samaa mieltä :) eihän sellaista mielipidettä saa tuoda esille tai on vähintäänkin kierotunut...

    • ¨¨´´+¨¨

      Jyväskylästä muutin Kuopioon kuusi vuotta sitten. Hämmästys oli suuri kun täällä naapurit ja bussikuskit moikkaa ja sanoo päivää! Sama juttu myös muualla Kuopiossa ihmiset tuntuvat paljon ystävällisimmiltä.

      • mmmmm

        Minua taas on tervehditty Jyväskylässä busseissa mutta Kuopiossa lähinnä murahdeltu... Jyväskylässä olen saanut tavata ystävällisiä ihmisiä ja hyvää palvelua, Kuopiossa en...


    • vbhjmuyy

      Kunnon uhrin asemaa hakee tuo yks :D täälläkin vain kaikki kiusaa ja on ilkeitä vaikka hän on niin ystävillinen kaikille kaupoissakin :D

      Hei ei kukaan ole niin yksinkertainen että menee provoosi jossa julistat että MISSÄÄN aikaisemmassa asuinpaikassa ei ole ollut MITÄÄN tällaista epäkohtaa kun taas Kuopiossa on ne kaikki. hoh hoijaa ja sitten tulee kohta uhrina itkemään että ette te voi väheksyä hänen tuntojaan ja kokemuksiaan. Kukaan ei enää usko tuota sontaasi.

      • muklukki

        Niin, yli 20v. samalla paikkakunnalla ja olikohan kaksi kertaa huonoa palvelua, muissa kunnissa erinäisiä vuosia, puolisen vuotta Kuopiossa ja mitä siihen mahtuu...

        -kiinteistövälitysfirma huijaa vuokra-asunnon sijainnissa ja kehottaa menemään toisen välittäjän kanssa jonnekin kellariin kun hänellä on tärkeämpi tapaaminen (on olevinaan kovinkin tärkeä)
        -rekryfirma panttasi viime tippaan asti tietoa työpaikan todellisesta työajasta
        -isännöitsijä kettuilee muuttopäivänä että en varmaan saa peräkärryä parkkeerattua autohalliin ja harmillinen ilme näkyy sillä kun onnistuu ja kettuilua vielä lisää
        -siivoja tokaisee rappukäytävässä sinulle tylysti vaikka et ole tehnyt mitään väärää
        -postivirkailija tokaisee tylysti kun viet tavallista pakettia että "onko tuo laatikko vielä järjissään" (ei muualla posteissa arvostella jos ei ole postin oma paketti)
        -ärrän täti kivahtaa todella lujalla äänellä kun kysyy voisiko hän antaa setelin takaisin jos antaa kolikoita että "en ota tänne niitä hiluja!!!"
        -putkimies tekee vesivahingon kun ei osaa asentaa astianpesukonetta ja yrittää laskuttaa ekstraa sekä rikkovat koneen letkun eivätkä tuoneet uutta
        -kodin1 hoitaa reklamaation huonosti (myyjä väittää rikkinäisen tuotteen olevan hyvä ja että korvaavat jos korvaavat, no korvasivat kun sanoin että menee muuten kuluttajansuojaan
        -naapuri sylkee parvekkeeltaan minun partsille ja ikkunaan, sekä rappukäytävään
        -toinen naapuri huudattaa musiikkia
        -postikuski varastaa, monta lähetystä jo hävinnyt lyhyellä aikaa
        -k-citymarket päiväranta myi pilaantuneita laskiaispullia, vanhoja.
        -kyseinen marketti myy myös leipomon sämpylöitä laareissa pusseissa joissa ei ole päiväysmerkintöjä minkäänlaisia (eli vanhaa myydään vieläkin, kusetusta sekin) varoituksena vaan muille
        -työkkärin ammatinvalinnan ohjaaja sanoi että "on sulla ainakin kunnianhimoa kun noilla taustoilla meinaat päästä niin ylös" eli arvottaa ihmisen koulutuksen perusteella
        -suojatiellä on meinattu kahdesti ajaa päälle kun ei osata liikennesääntöjä
        -kirpparilla lentää hälytin tuotteesta ja annan sen myyjälle kun olen ostamassa samaa tuotetta ja tämä on tyly ja katsoo pahasti.
        -Hoitaja alkaa kettuilemaan siitä kun unohdan uusia reseptin ja aikaa kuitenkin oli jäljellä useita päiviä, silti tämä vain pauhaa niin että kuuluu käytävään ja sanoo että "opitpahan nyt sitten uusimaan ajoissa", eihän se elimistön sekoittaminen tarpeeksi ollutkaan, varsinkin kun lääkäri kirjoitti väärän reseptin.
        -Tiimarissa myyjä yritti maksattaa liikaa eikä edes pahoitellut
        -Eläinlääkäri yritti huijata lääkkeen suhteen, että tarvitsee reseptin ja lemmikki pitää viedä näytille vaikka lääkettä sai suoraan apteekista ostettua

        ....Mitähän vielä, oon unohtanut tästä ainakin miljoona asiaa ja nämä oli pienemmästä päästä... Jännä että muualla Suomessa ei ole tällaista ollut, vaan sen sijaan ihmiset on tulleet juttelemaan, ovat iloisemman oloisia ja palvelukin on mukavampaa... On toki Kuopiossa tullut saatua hyvääkin palvelua lähinnä Matkuksen nuorilta naismyyjiltä.. Yksi koiranulkoiluttaja nuori mies jopa sanoi jotain ystävällistä. Siinäpä ne. Huvittavaa miten tosiaan ne muutamat mukavat ihmiset joita olen tavannut, ovat kertoneet muuttaneensa tänne muualta.

        Mutta jännä että kirjoittajan "vbhjmuyy" ylempänä on vaikea uskoa. Liekö se sitä kuopiolaisuutta paremmuuden tunnetta joka on tullut kyllä huomattua... Hassua että jos muualla Suomessa kohdellaan normaalisti kuin ihmistä ja jopa hyvin, niin sitten kun kertoo tuntojaan täällä, ei uskota:) Miksi sitten täällä minua on kohdeltu huonosti ja muualla Suomessa ja ulkomailla hyvin? Vasta tulin reissustakin ja erittäin ystävällisiä olivat ihmiset. Ei oikein voi johtua vain minustakaan, jos kaikkialla muualla kohtelu on toisenlaista. Mutta ilmeisesti kuopiolaista nyt vähän harmittaa kun joku kehtaa arvostella toisen kaupunkia ja sen ihmisiä... Kertoohan jo pelkästään äänestystuloksetkin arvoista ja siten vähän muustakin ihmisinä. Miksi sitten niin moni on muualta Kuopioon muuttanut on muuttanut sieltä pois ja miten moni sanoo että "ne savolaiset nyt on sellaisia". Kaikki tietävät mitä se tarkoittaa. Ylimielisiä, itseään parempana pitävinä, kieroja ja hieman menneisiin vuosikymmeniin jämähtäjinä.

        Onneksi tämä maailma on aika iso kuitenkin että ylemmän kirjoittajankin kaltaisia tänne mahtuu jotka väheksyvät toisten mielipiteitä ja eivät suostu niitä uskomaan vain koska eivät halua:) Kyseisen kirjoittajan tapa kirjoittaa kertoo kirjoittajasta enemmän kuin minusta.


      • jännä logiikka?

        vbhjmuyy;

        Mitä tuo kirjoituksesi sitten oli jos ei kiusaamista (muiden vähättelyä, toisen mielipiteen halveksumista..)? Se että sinä et jotain halua uskoa ei ole minulta pois, oman typeryytesi vain näytit.
        Sitä paitsi minä olen todellakin oikeassa elämässä ystävällinen - ihan niissä kaupoissakin. Onko siinä jotain ihmeellistä? Minusta hyvät käytöstavat kuuluvat kanssakäymiseen ja en minä häviä mitään olemalla mukava live elämässä, myös kaupoissakin joissa vietän välillä enemmän aikaa. Minä kun luulin että on normaalia olla kanssaihmisille livenä kohtelias ja ystävällinen, en tiedä sitten mikä siinä sinua niin naurattaa... Minkä minä sille mahdan että Kuopiossa siihen vastataan usein negatiivisuudella, onneksi muualla sentään takaisin positiivisuudella.


      • petonenedustus
        muklukki kirjoitti:

        Niin, yli 20v. samalla paikkakunnalla ja olikohan kaksi kertaa huonoa palvelua, muissa kunnissa erinäisiä vuosia, puolisen vuotta Kuopiossa ja mitä siihen mahtuu...

        -kiinteistövälitysfirma huijaa vuokra-asunnon sijainnissa ja kehottaa menemään toisen välittäjän kanssa jonnekin kellariin kun hänellä on tärkeämpi tapaaminen (on olevinaan kovinkin tärkeä)
        -rekryfirma panttasi viime tippaan asti tietoa työpaikan todellisesta työajasta
        -isännöitsijä kettuilee muuttopäivänä että en varmaan saa peräkärryä parkkeerattua autohalliin ja harmillinen ilme näkyy sillä kun onnistuu ja kettuilua vielä lisää
        -siivoja tokaisee rappukäytävässä sinulle tylysti vaikka et ole tehnyt mitään väärää
        -postivirkailija tokaisee tylysti kun viet tavallista pakettia että "onko tuo laatikko vielä järjissään" (ei muualla posteissa arvostella jos ei ole postin oma paketti)
        -ärrän täti kivahtaa todella lujalla äänellä kun kysyy voisiko hän antaa setelin takaisin jos antaa kolikoita että "en ota tänne niitä hiluja!!!"
        -putkimies tekee vesivahingon kun ei osaa asentaa astianpesukonetta ja yrittää laskuttaa ekstraa sekä rikkovat koneen letkun eivätkä tuoneet uutta
        -kodin1 hoitaa reklamaation huonosti (myyjä väittää rikkinäisen tuotteen olevan hyvä ja että korvaavat jos korvaavat, no korvasivat kun sanoin että menee muuten kuluttajansuojaan
        -naapuri sylkee parvekkeeltaan minun partsille ja ikkunaan, sekä rappukäytävään
        -toinen naapuri huudattaa musiikkia
        -postikuski varastaa, monta lähetystä jo hävinnyt lyhyellä aikaa
        -k-citymarket päiväranta myi pilaantuneita laskiaispullia, vanhoja.
        -kyseinen marketti myy myös leipomon sämpylöitä laareissa pusseissa joissa ei ole päiväysmerkintöjä minkäänlaisia (eli vanhaa myydään vieläkin, kusetusta sekin) varoituksena vaan muille
        -työkkärin ammatinvalinnan ohjaaja sanoi että "on sulla ainakin kunnianhimoa kun noilla taustoilla meinaat päästä niin ylös" eli arvottaa ihmisen koulutuksen perusteella
        -suojatiellä on meinattu kahdesti ajaa päälle kun ei osata liikennesääntöjä
        -kirpparilla lentää hälytin tuotteesta ja annan sen myyjälle kun olen ostamassa samaa tuotetta ja tämä on tyly ja katsoo pahasti.
        -Hoitaja alkaa kettuilemaan siitä kun unohdan uusia reseptin ja aikaa kuitenkin oli jäljellä useita päiviä, silti tämä vain pauhaa niin että kuuluu käytävään ja sanoo että "opitpahan nyt sitten uusimaan ajoissa", eihän se elimistön sekoittaminen tarpeeksi ollutkaan, varsinkin kun lääkäri kirjoitti väärän reseptin.
        -Tiimarissa myyjä yritti maksattaa liikaa eikä edes pahoitellut
        -Eläinlääkäri yritti huijata lääkkeen suhteen, että tarvitsee reseptin ja lemmikki pitää viedä näytille vaikka lääkettä sai suoraan apteekista ostettua

        ....Mitähän vielä, oon unohtanut tästä ainakin miljoona asiaa ja nämä oli pienemmästä päästä... Jännä että muualla Suomessa ei ole tällaista ollut, vaan sen sijaan ihmiset on tulleet juttelemaan, ovat iloisemman oloisia ja palvelukin on mukavampaa... On toki Kuopiossa tullut saatua hyvääkin palvelua lähinnä Matkuksen nuorilta naismyyjiltä.. Yksi koiranulkoiluttaja nuori mies jopa sanoi jotain ystävällistä. Siinäpä ne. Huvittavaa miten tosiaan ne muutamat mukavat ihmiset joita olen tavannut, ovat kertoneet muuttaneensa tänne muualta.

        Mutta jännä että kirjoittajan "vbhjmuyy" ylempänä on vaikea uskoa. Liekö se sitä kuopiolaisuutta paremmuuden tunnetta joka on tullut kyllä huomattua... Hassua että jos muualla Suomessa kohdellaan normaalisti kuin ihmistä ja jopa hyvin, niin sitten kun kertoo tuntojaan täällä, ei uskota:) Miksi sitten täällä minua on kohdeltu huonosti ja muualla Suomessa ja ulkomailla hyvin? Vasta tulin reissustakin ja erittäin ystävällisiä olivat ihmiset. Ei oikein voi johtua vain minustakaan, jos kaikkialla muualla kohtelu on toisenlaista. Mutta ilmeisesti kuopiolaista nyt vähän harmittaa kun joku kehtaa arvostella toisen kaupunkia ja sen ihmisiä... Kertoohan jo pelkästään äänestystuloksetkin arvoista ja siten vähän muustakin ihmisinä. Miksi sitten niin moni on muualta Kuopioon muuttanut on muuttanut sieltä pois ja miten moni sanoo että "ne savolaiset nyt on sellaisia". Kaikki tietävät mitä se tarkoittaa. Ylimielisiä, itseään parempana pitävinä, kieroja ja hieman menneisiin vuosikymmeniin jämähtäjinä.

        Onneksi tämä maailma on aika iso kuitenkin että ylemmän kirjoittajankin kaltaisia tänne mahtuu jotka väheksyvät toisten mielipiteitä ja eivät suostu niitä uskomaan vain koska eivät halua:) Kyseisen kirjoittajan tapa kirjoittaa kertoo kirjoittajasta enemmän kuin minusta.

        Sinä puhut asiaa. Näiden vuosien jälkeen olen alkanut pitää kuopiolaisia metsiintyneinä elukoina.

        Eivät nämä ihmisiäkään ole.


      • Männistön Asukki
        petonenedustus kirjoitti:

        Sinä puhut asiaa. Näiden vuosien jälkeen olen alkanut pitää kuopiolaisia metsiintyneinä elukoina.

        Eivät nämä ihmisiäkään ole.

        Hahahah komppi tälle. Ei ole kyllä ihan A-luokan porukkaa, pakko myöntää. Omituisia ja v*ttumaisia suuri osa, kävisivät joskus muuallakin niin voisivat saada mallia ja iloa elämäänsä muustakin kuin pilaamalla toisten päivää mikä näyttää olevan kuopiolaisten hupia. Ihme paikka, en suosittele kellekään vaan menkää ihmiset muualle ja olkaa fiksumpia! Niin voitte nauttia elämästänne ilman ikäviä ihmisiä.


      • Anonyymi
        jännä logiikka? kirjoitti:

        vbhjmuyy;

        Mitä tuo kirjoituksesi sitten oli jos ei kiusaamista (muiden vähättelyä, toisen mielipiteen halveksumista..)? Se että sinä et jotain halua uskoa ei ole minulta pois, oman typeryytesi vain näytit.
        Sitä paitsi minä olen todellakin oikeassa elämässä ystävällinen - ihan niissä kaupoissakin. Onko siinä jotain ihmeellistä? Minusta hyvät käytöstavat kuuluvat kanssakäymiseen ja en minä häviä mitään olemalla mukava live elämässä, myös kaupoissakin joissa vietän välillä enemmän aikaa. Minä kun luulin että on normaalia olla kanssaihmisille livenä kohtelias ja ystävällinen, en tiedä sitten mikä siinä sinua niin naurattaa... Minkä minä sille mahdan että Kuopiossa siihen vastataan usein negatiivisuudella, onneksi muualla sentään takaisin positiivisuudella.

        No niimpä


    • Vuosikas

      Kuopiolla on sellanen hassu asennoituminen itseensä, että "mehän ollaan tällanen pieni tuppukylä pohjois-Savos, ei me mitään ison maailman mallia tarvita". Tämä näkyy esim. Bussiliikenteen mitoituksissa, varsinkin ruuhka-aikoina (ruuhka-aikoina ei Matkuksesta lähde vain kuin se yksi tupaten täynnä oleva bussi, jossa loput joutuu seisomaan, kun penkit loppuu kesken) ja liikennekäyttäytymisessä (liian, Liian monelta olen kuullut saman, miten kuopiolainen ei osaa huomioida muita liikenteessä varsinkaan ruuhka-aikaan. Isommissakin kaupungeissa kuten Helsingissä ajo on paljon joustavempaa, kun huomioidaan kanssa-ajajat). Asuntojen hinnat olivat kuitenkin jossain vaiheessa Suomen kolmanneksi kalliimmat. Lisäksi puistovuokrat tuntuu olevan Suomen kalleimmat.

      Kuopiolla on puolensa, mutta on tämä niin omituinen paikka, että en minä tänne eläkeikään asti jää.

    • Opiskelija typy

      Enpä tykkää asua Kuopiossa kun olen täällä vain koulun takia.

    • sameolsameol

      Jokaisesta paikkakunnasta löytyy vastaavat keskustelut puolustajineen ja vastustajineen. Yhteenvetona ei voi kuin todeta, että mitään yleispätevää ei voi asiasta sanoa. Jokaisella on oma yhtä hyvä mielipiteensä.

    • ZZ TOP on kova

      Vähän aikaa sitten muuttanut täällä kysyy että miten ihmeessä Kuopioon perustetaan tällaista haipakkaa uusia ravintoloita? Vuoden aikana on varmasti ainakin 20 uutta ruokaravintolaa aloittanut ja lähinnä vieläpä hyviä. Onko tämä ihan normaalia Kuopiossa? En ole kyllä huomannut että vanhoja olisi poiskaan lähtenyt kuin ehkä kaksi. Toki se Matkus selittää vähän kun sinne on tullut ainakin kolme ravintolaa mutta suurimmalta osalta nuo on keskustassa. Onko joku poikkeuksellinen kasvu menossa tai jotain? Kohtahan täällä on enemmän ravintoloita kun Turussa :D

    • ,mhju876
      • sfjsdfkldsfjkljklsdf

        Joku junantuoma vanha pappa.


    • petonenedustus

      Kuopio olisi ihan ok ainakin kesämökkipaikaksi, mutta kuopiolaiset pilaavat tämän kylän.

      Kuopiolaiset puhuvat pahaa toisistaan jatkuvasti. Selkäsi takana kavereilleen ja kasvotusten rivien välissä savolaiseen "lupsakkuuteen" naamioituna. Lupsakkuus on todellisuudessa tekohymy ja veltto olemus, jonka takana on pelkkää kateutta ja väheksyntää kanssaihmistä kohtaan

      Joskus mietin miksi Kuopiossa suurin osa näyttää keskenään samalta Anttila-kuvaston porukalta. Minulla on teoria kahdesta syystä:
      1. sukurutsa: jatkunut vuosisatoja, paikallisia naamoja on n. 5 kpl muunneltuina ja sekoittuneena
      2. mulkoilu: jos laitat päällesi jotain vähääkään erikoista niin tiedät mitä tarkoitan... AI ETTÄ kun kaikki KYTTÄÄ ja naamasta näkyy miten stereotypiointi on käynnissä, että voi ensimmäisenä laukoa lähimmälle "normaalille" mikä erilaisessa ihmisessä on vikana.

      Tulkaa joku vetämään meitä savolaisia oikein kunnolla turpaan että saisimme tämän valitusnapin pois päältä!

      • ,,,,,

        Et olisi pilannut hyvää provoa loppuosan revittelyllä :-)


      • petonenedustus
        ,,,,, kirjoitti:

        Et olisi pilannut hyvää provoa loppuosan revittelyllä :-)

        Surullista, mutta tarkoitan joka sanaa.


      • ,,,,
        petonenedustus kirjoitti:

        Surullista, mutta tarkoitan joka sanaa.

        Siinä tapauksessa en voi ottaa kirjoituksiasi sitä vähää vakavasti.


      • petonenedustus

        Unohdin lisäksi mainita että Kuopiossa keskivertoautoilijat ajavat kuin puolisokeat kehitysvammaiset ensimmäistä kertaa ratissa, paino vuorotellen kaasu- ja jarrupolkimen päällä. Katse heillä on suunnattuna metri auton eteen ja ketään ei haluta väistää, oli kolmio tai ei.

        Jos kävelet Kuopiossa suojatiellä ja paikallinen autoilija tulee kohdalle on kaksi skenaariota:
        1. Hän painaa jarrun pohjaan viime tipassa säikäyttäen sinut ja näytellen samalla liioitellen miten yllättävää on, että joku on suojatiellä tai ylipäätään ulkona. Voit katsoa miten syntymävihainen savolainen otus tapittaa kieroilla silmillään sinua tuulilasin toiselta puolelta seuraten joka askelta. Kun pääset auton edestä pois, kuopiolainen kiihdyttää moottori huutaen, katse edelleen sinussa ja pää sinuun päin kääntyneenä protestoiden ja syyttäen sinua siitä, kun teet hänen elämästään niin kamalaa.
        2. Hän ei pysähdy vaan ajaa päälle. Sinä väistät tai pelästynyt kuopiolainen aivan viime tipassa väistää joko vastaantulijoiden kaistan tai harvemmin jalkakäytävän kautta. Jos katsot tätä kuopiolaista niin voit nähdä syvän, mutta täysin tyhjän katseen, kuin kaksi persreikää sinua kohti kääntyneenä. Se on ikkuna kuopiolaisen sieluun.


      • liikenneurpot
        petonenedustus kirjoitti:

        Unohdin lisäksi mainita että Kuopiossa keskivertoautoilijat ajavat kuin puolisokeat kehitysvammaiset ensimmäistä kertaa ratissa, paino vuorotellen kaasu- ja jarrupolkimen päällä. Katse heillä on suunnattuna metri auton eteen ja ketään ei haluta väistää, oli kolmio tai ei.

        Jos kävelet Kuopiossa suojatiellä ja paikallinen autoilija tulee kohdalle on kaksi skenaariota:
        1. Hän painaa jarrun pohjaan viime tipassa säikäyttäen sinut ja näytellen samalla liioitellen miten yllättävää on, että joku on suojatiellä tai ylipäätään ulkona. Voit katsoa miten syntymävihainen savolainen otus tapittaa kieroilla silmillään sinua tuulilasin toiselta puolelta seuraten joka askelta. Kun pääset auton edestä pois, kuopiolainen kiihdyttää moottori huutaen, katse edelleen sinussa ja pää sinuun päin kääntyneenä protestoiden ja syyttäen sinua siitä, kun teet hänen elämästään niin kamalaa.
        2. Hän ei pysähdy vaan ajaa päälle. Sinä väistät tai pelästynyt kuopiolainen aivan viime tipassa väistää joko vastaantulijoiden kaistan tai harvemmin jalkakäytävän kautta. Jos katsot tätä kuopiolaista niin voit nähdä syvän, mutta täysin tyhjän katseen, kuin kaksi persreikää sinua kohti kääntyneenä. Se on ikkuna kuopiolaisen sieluun.

        Tuttua, mulla mm. tällaisia kokemuksia Kuopion liikenteestä:

        -kävelen keskustassa suojatiellä, yhtäkkiä takaoikealta kääntyy eteeni auto ja juuri ehdin pysähtyä, kun tyyppi kaahaa ohitseni eikä pää käänny

        -kun olen juuri ylittänyt suojatien ja autoilijalle edelleen punaiset, autoilija alkaa hivuttamaan autoaan ja pysäköi suoraan suojatielle, ei siis malta odottaa sen takana

        -kun olen menossa suojatielle, monen monta kertaa auto ei hidasta, ei pysähdy ja kuskit katsovat suoraan eteen aivan kuin eivät muka näkisi suojatielle aikovaa (jolle lain mukaan pitää antaa esteetön pääsy suojatielle)

        -kävelen keskustassa suojatietä kun edestä tuleva on kääntymässä vasemmalle ja meinaa ajaa päälle, iskee jarrut puolen metrin päässä pohjaan (onhan se yllättävää että suojatiellä autoilijan kuuluu antaa tietä...)

        -kun ajan risteykseen jossa minulle on kolmio ja väistän pyöräilijää, takana tööttää auto

        -kun ajan motarilta pois niin sillä yksikaistaisella liittymällä ohitetaan

        -näin myös kun joku kaahasi keskustassa tööttäillen pyöräilijälle (joka ajoi aivan sääntöjen mukaan) ja ajoi hiljentämättä risteyksessä punaisia päin. Jos joku olisi sillä hetkellä tullut omalla vuorollaan, pelti olisi rytissyt.

        -kaiken huippuna, poliisit eivät antaneet tietä suojatiellä

        -myöskin poliisit ajoivat viikonloppuna alueella jossa ajokielto eivätkä olleet hälytysajossa... Saako ne sitten niin tehdä, sitä en muista varmaksi mutta olisivathan nuo nyt sen pätkän voineet jalkautuakin...

        -annoin suojatielle tulevalle tietä kun huomasin että takaa tulee auto joka ei hidasta, luojan kiitos se jalankulkija katsoi sivulle eikä kävellyt alle kun en ehtinyt ryömittää autoa...

        -eilen sama juttu, pysähdyin antamaan tietä lastenvaunujen kanssa kulkevalle naiselle ja mitä tekee takaatulija, ei pysähdy vaan kaasuttaa menemään.

        Eihän se niin tietenkään ollut että kun joku on pysähtynyt suojatien eteen (jotka on kylteillä merkitty muuten!) että silloin toista kaistaa ajavankin pitää pysähtyä. Miten joku edes uskaltaa ajaa kun ei näe tuleeko sen toisen auton takaa joku tielle, mutta vastahan se joku onneton jäi suojatiellä auton alle...

        Töötin huudatus mielipiteen ilmausta varten ihmetyttää myös, se on varoitusmerkkiä varten eikä sitä varten että jos jollain hajoaa risteykseen auto niin sitä voi huudattaa huvikseen, ei se töötti ketään saa liikkeelle sen nopeammin. Junttimaista se kylläkin on.


      • rogerroger
        liikenneurpot kirjoitti:

        Tuttua, mulla mm. tällaisia kokemuksia Kuopion liikenteestä:

        -kävelen keskustassa suojatiellä, yhtäkkiä takaoikealta kääntyy eteeni auto ja juuri ehdin pysähtyä, kun tyyppi kaahaa ohitseni eikä pää käänny

        -kun olen juuri ylittänyt suojatien ja autoilijalle edelleen punaiset, autoilija alkaa hivuttamaan autoaan ja pysäköi suoraan suojatielle, ei siis malta odottaa sen takana

        -kun olen menossa suojatielle, monen monta kertaa auto ei hidasta, ei pysähdy ja kuskit katsovat suoraan eteen aivan kuin eivät muka näkisi suojatielle aikovaa (jolle lain mukaan pitää antaa esteetön pääsy suojatielle)

        -kävelen keskustassa suojatietä kun edestä tuleva on kääntymässä vasemmalle ja meinaa ajaa päälle, iskee jarrut puolen metrin päässä pohjaan (onhan se yllättävää että suojatiellä autoilijan kuuluu antaa tietä...)

        -kun ajan risteykseen jossa minulle on kolmio ja väistän pyöräilijää, takana tööttää auto

        -kun ajan motarilta pois niin sillä yksikaistaisella liittymällä ohitetaan

        -näin myös kun joku kaahasi keskustassa tööttäillen pyöräilijälle (joka ajoi aivan sääntöjen mukaan) ja ajoi hiljentämättä risteyksessä punaisia päin. Jos joku olisi sillä hetkellä tullut omalla vuorollaan, pelti olisi rytissyt.

        -kaiken huippuna, poliisit eivät antaneet tietä suojatiellä

        -myöskin poliisit ajoivat viikonloppuna alueella jossa ajokielto eivätkä olleet hälytysajossa... Saako ne sitten niin tehdä, sitä en muista varmaksi mutta olisivathan nuo nyt sen pätkän voineet jalkautuakin...

        -annoin suojatielle tulevalle tietä kun huomasin että takaa tulee auto joka ei hidasta, luojan kiitos se jalankulkija katsoi sivulle eikä kävellyt alle kun en ehtinyt ryömittää autoa...

        -eilen sama juttu, pysähdyin antamaan tietä lastenvaunujen kanssa kulkevalle naiselle ja mitä tekee takaatulija, ei pysähdy vaan kaasuttaa menemään.

        Eihän se niin tietenkään ollut että kun joku on pysähtynyt suojatien eteen (jotka on kylteillä merkitty muuten!) että silloin toista kaistaa ajavankin pitää pysähtyä. Miten joku edes uskaltaa ajaa kun ei näe tuleeko sen toisen auton takaa joku tielle, mutta vastahan se joku onneton jäi suojatiellä auton alle...

        Töötin huudatus mielipiteen ilmausta varten ihmetyttää myös, se on varoitusmerkkiä varten eikä sitä varten että jos jollain hajoaa risteykseen auto niin sitä voi huudattaa huvikseen, ei se töötti ketään saa liikkeelle sen nopeammin. Junttimaista se kylläkin on.

        Aivan samankaltaisia kokemuksia kuin teillä.

        Täällä pitää alkaa ottaa rekisterinumeroita ylös ja tehdä rikosilmoituksia!

        Pistää todella vihaksi miten tässä kaupungissa joudutaan maksamaan omalla hengellä ja terveydellä toisten piittaamattomuudesta. Miten lapsen voi päästää liikkumaan tällaisessa kaupungissa? Täällä ihmiset päätyvät halvaantuneena pyörätuoliin siksi, ettei herra tai rouva parempi ihminen voi keskittyä ajamiseensa ja noudattaa näitä liikennesääntöjä.


      • kalpa mään
        liikenneurpot kirjoitti:

        Tuttua, mulla mm. tällaisia kokemuksia Kuopion liikenteestä:

        -kävelen keskustassa suojatiellä, yhtäkkiä takaoikealta kääntyy eteeni auto ja juuri ehdin pysähtyä, kun tyyppi kaahaa ohitseni eikä pää käänny

        -kun olen juuri ylittänyt suojatien ja autoilijalle edelleen punaiset, autoilija alkaa hivuttamaan autoaan ja pysäköi suoraan suojatielle, ei siis malta odottaa sen takana

        -kun olen menossa suojatielle, monen monta kertaa auto ei hidasta, ei pysähdy ja kuskit katsovat suoraan eteen aivan kuin eivät muka näkisi suojatielle aikovaa (jolle lain mukaan pitää antaa esteetön pääsy suojatielle)

        -kävelen keskustassa suojatietä kun edestä tuleva on kääntymässä vasemmalle ja meinaa ajaa päälle, iskee jarrut puolen metrin päässä pohjaan (onhan se yllättävää että suojatiellä autoilijan kuuluu antaa tietä...)

        -kun ajan risteykseen jossa minulle on kolmio ja väistän pyöräilijää, takana tööttää auto

        -kun ajan motarilta pois niin sillä yksikaistaisella liittymällä ohitetaan

        -näin myös kun joku kaahasi keskustassa tööttäillen pyöräilijälle (joka ajoi aivan sääntöjen mukaan) ja ajoi hiljentämättä risteyksessä punaisia päin. Jos joku olisi sillä hetkellä tullut omalla vuorollaan, pelti olisi rytissyt.

        -kaiken huippuna, poliisit eivät antaneet tietä suojatiellä

        -myöskin poliisit ajoivat viikonloppuna alueella jossa ajokielto eivätkä olleet hälytysajossa... Saako ne sitten niin tehdä, sitä en muista varmaksi mutta olisivathan nuo nyt sen pätkän voineet jalkautuakin...

        -annoin suojatielle tulevalle tietä kun huomasin että takaa tulee auto joka ei hidasta, luojan kiitos se jalankulkija katsoi sivulle eikä kävellyt alle kun en ehtinyt ryömittää autoa...

        -eilen sama juttu, pysähdyin antamaan tietä lastenvaunujen kanssa kulkevalle naiselle ja mitä tekee takaatulija, ei pysähdy vaan kaasuttaa menemään.

        Eihän se niin tietenkään ollut että kun joku on pysähtynyt suojatien eteen (jotka on kylteillä merkitty muuten!) että silloin toista kaistaa ajavankin pitää pysähtyä. Miten joku edes uskaltaa ajaa kun ei näe tuleeko sen toisen auton takaa joku tielle, mutta vastahan se joku onneton jäi suojatiellä auton alle...

        Töötin huudatus mielipiteen ilmausta varten ihmetyttää myös, se on varoitusmerkkiä varten eikä sitä varten että jos jollain hajoaa risteykseen auto niin sitä voi huudattaa huvikseen, ei se töötti ketään saa liikkeelle sen nopeammin. Junttimaista se kylläkin on.

        minullekin on täällä töötätty suojatiellä kävelemisestä monta kertaa perkele


      • kalpa mään
        kalpa mään kirjoitti:

        minullekin on täällä töötätty suojatiellä kävelemisestä monta kertaa perkele

        tiedoksi vain autoilijat että kohta lähtee tuo pesäpallomaila matkaan jos ei tämä tööttääminen lopu perkele töötit voitte pitää mutta tuulilasi lähtee vaihtoon


      • V---
        liikenneurpot kirjoitti:

        Tuttua, mulla mm. tällaisia kokemuksia Kuopion liikenteestä:

        -kävelen keskustassa suojatiellä, yhtäkkiä takaoikealta kääntyy eteeni auto ja juuri ehdin pysähtyä, kun tyyppi kaahaa ohitseni eikä pää käänny

        -kun olen juuri ylittänyt suojatien ja autoilijalle edelleen punaiset, autoilija alkaa hivuttamaan autoaan ja pysäköi suoraan suojatielle, ei siis malta odottaa sen takana

        -kun olen menossa suojatielle, monen monta kertaa auto ei hidasta, ei pysähdy ja kuskit katsovat suoraan eteen aivan kuin eivät muka näkisi suojatielle aikovaa (jolle lain mukaan pitää antaa esteetön pääsy suojatielle)

        -kävelen keskustassa suojatietä kun edestä tuleva on kääntymässä vasemmalle ja meinaa ajaa päälle, iskee jarrut puolen metrin päässä pohjaan (onhan se yllättävää että suojatiellä autoilijan kuuluu antaa tietä...)

        -kun ajan risteykseen jossa minulle on kolmio ja väistän pyöräilijää, takana tööttää auto

        -kun ajan motarilta pois niin sillä yksikaistaisella liittymällä ohitetaan

        -näin myös kun joku kaahasi keskustassa tööttäillen pyöräilijälle (joka ajoi aivan sääntöjen mukaan) ja ajoi hiljentämättä risteyksessä punaisia päin. Jos joku olisi sillä hetkellä tullut omalla vuorollaan, pelti olisi rytissyt.

        -kaiken huippuna, poliisit eivät antaneet tietä suojatiellä

        -myöskin poliisit ajoivat viikonloppuna alueella jossa ajokielto eivätkä olleet hälytysajossa... Saako ne sitten niin tehdä, sitä en muista varmaksi mutta olisivathan nuo nyt sen pätkän voineet jalkautuakin...

        -annoin suojatielle tulevalle tietä kun huomasin että takaa tulee auto joka ei hidasta, luojan kiitos se jalankulkija katsoi sivulle eikä kävellyt alle kun en ehtinyt ryömittää autoa...

        -eilen sama juttu, pysähdyin antamaan tietä lastenvaunujen kanssa kulkevalle naiselle ja mitä tekee takaatulija, ei pysähdy vaan kaasuttaa menemään.

        Eihän se niin tietenkään ollut että kun joku on pysähtynyt suojatien eteen (jotka on kylteillä merkitty muuten!) että silloin toista kaistaa ajavankin pitää pysähtyä. Miten joku edes uskaltaa ajaa kun ei näe tuleeko sen toisen auton takaa joku tielle, mutta vastahan se joku onneton jäi suojatiellä auton alle...

        Töötin huudatus mielipiteen ilmausta varten ihmetyttää myös, se on varoitusmerkkiä varten eikä sitä varten että jos jollain hajoaa risteykseen auto niin sitä voi huudattaa huvikseen, ei se töötti ketään saa liikkeelle sen nopeammin. Junttimaista se kylläkin on.

        Monesti tulee auto kolmion takaa eikä yhtään katso liikkuuko suojatiellä ihmisiä. Eikä edes hidastetöyssyt auta suojatiellä pysähtymään vaan nämä pérsereijät ajaa miten sattuu eivätkä ajattele muita kun itteään. Talojen pihastakin tullaan autolla yhtään katsomatta voisiko siinä jalkakäytävällä kävellä ihmisiä, montakohan kolaria ois sattunu jos näitä múlkkuaivoja ei itse tajuais väistää kun ne kaahaa kun aivovammaiset. Kortti pois vaan näiltä kusipäiltä.


    • muuttolintu.

      Aika jännää miten erilailla ihmiset kokevat asioita. Itsellä ei "ulkopuolisina" ole mitään vakavampaa moitittavaa Kuopiosta. Tampereella tykkäsin asua, mutta Jyväskylässä en. Luultavasti kyse oli vain tuurista, mutta kehnot oli kokemukset. Yleensä jos puhutaan negatiivisista ihmispiirteistä, niin en pidä kohtuuttomista yleistyksistä ja ylemmyydentuntoisista ihmisistä, mitä tässä ketjussa tuntuu esiintyvän melkoisesti. Kuopiossa ikävintä on keskustan kuoleminen, johon toivottavasti saatiin uusilla järjestelyillä stoppi.

    • niinno.

      Kuopiolaisia tuntuu vaivaavan suomalaisten perisynti: ollaan liian kiinnostuneita siitä mitä mieltä muut ovat, erityisesti negatiivisista mielipiteistä. Tässäkin ketjussa on myös paljon positiivisia kommentteja, mutta ne ei tunnu ketään kiinnostavan. No samanlaista se tuntuu olevan suomalaisten kanssa yleisesti. Ehkä asiallisten valittajien jutuista pitäisi yrittää ottaa jotain opiksi ja jättää yliampuvat valitukset omaan arvoonsa.

    • ahdas kaupunki

      Kuopiolaiset on helvetin kateellisia, jos jostain muualta tullut eriheimoinen saa Kuopiosta työpaikan. Jos firmalla alkaa jostain syystä menemään huonosti, niin arvatkaa kuka on silloin syntipukki?
      Se on totta, että kanssaihmisessä ei nähdä mitään hyvää, kaikki virheet ja tekemiset kyllä kailotetaan koko kaupungille.

      • niin on

        Olen huomannut saman, kyllä harmitti eräitä kuopiolaisia kun useampi hakija joka palkattiin yhteen paikkaan, oli muualta kuin Kuopiosta ja palkkaaja oli itse muualta muuttanut. Yksi muualta muuttanut kertoi miten oli ahkerasti hakenut työpaikkoja lähes pari vuotta ennen kuin oli tärpännyt. Sitten kun hän sai töitä ja on saanut päättää ketä otetaan töihin, niin tutut alkaneet mielistellä. Kuitenkin ottaa niitä jotka sopii hommaan parhaiten eikä tuttuja, sekös toisia ärsyttää.

        Kuopiossa todellakin huomaa miten palkataan niitä tuttuja, ei muuten voisi olla mahdollista että tietyt "tunarit" saisivat kokeneempien edeltä töitä. Esim. Biltema haki vasta työntekijää, kun kävin siellä niin myyjä ei tiennyt mikä on laturi. Hommaan oli pätevämpikin hakija, nimittäin tuttuni. Myöskin yksi haki erääseen treeniliikkeeseen ja olisi ollut hyvä ehdokas työhön, nyt siellä on joku pökkelö joka ei osaa edes asiakaspalvelun alkeita. Myös yksi putkimies ei osannut asentaa edes astianpesukonetta ja kertoi miten oli tehnyt vesivahingot muutamaan asuntoon juuri ennen sitä, kuka pitää tuollaista töissä?? Ihmeellistä miten yrityksiä ei kiinnosta minkälaisen kuvan haluavat antaa asiakkaille, että palkataan niitä osaamattomia vaan koska ovat tuttuja. Harmittaa niiden puolesta jotka oikeasti osaisivat homman. Kannattaa olla Kuopiossa iso verkosto näköjään.

        Hassua myös miten monissa pk-seudun työpaikoissa ei ole kaikissa kauheita vaatimuksia ja jos on esim. yöaikatöitä niin lukee että korvataan se palkassa jnejne... Siis että halutaan saada hyvä työntekijä ja arvostetaan häntä myöskin tarjoamalla tekijälle jotain, on vähän eri sävyä monet ilmoitukset. Helsingissä duunarikin saa helpommin töitä ja enemmän vapaa-aika ja ruokaetuja. Kuopiossa pitää olla amk/yliopisto tutkinto kantamaan putkimiehen työkalupakkia, puistoon haravoimaan, autoa pesemään, kaupan kassalle... Kannattaa olla yrittäjä tai todella korkea koulutus (tai ala jolla työvoimapula), silloin pärjää.


    • ----

      alkuperäiseen aiheeseen: hieno paikka, hyvin on viihdytty alkukankeuden jälkeen.

      • :D:D

        Naurattaa tuo alkukankeus... Niimpä, missä muualla kohtaa alkukankeutta:D Mutta hienoa että siitäkin huolimatta on onnistunut sopeutumaan, ei kaikki jaksa.


      • ---
        :D:D kirjoitti:

        Naurattaa tuo alkukankeus... Niimpä, missä muualla kohtaa alkukankeutta:D Mutta hienoa että siitäkin huolimatta on onnistunut sopeutumaan, ei kaikki jaksa.

        ai missä voi kohdata alkukankeutta muuton jälkeen? olipas pölhö kommentti, oikeasti. no vaikkapa paikkakunnalla, josta ei tunne ketään. vastineesi kerta rankasta asenteellisuudesta.


      • öööh?
        --- kirjoitti:

        ai missä voi kohdata alkukankeutta muuton jälkeen? olipas pölhö kommentti, oikeasti. no vaikkapa paikkakunnalla, josta ei tunne ketään. vastineesi kerta rankasta asenteellisuudesta.

        No, itse olen asunut useammalla paikkakunnalla ja en ole tuntenut alkukankeutta vaikka en ole tuntenut ketään. Ajan kanssahan sitä tutustuu, sitä alkukankeutta olen itse tuntenut vain Kuopiossa... Mutta ollaan sitten pölhöjä ja asenteellisia, alkukankeuden kun voi käsittääkseni ymmärtää eri tavoin:)


      • ---
        öööh? kirjoitti:

        No, itse olen asunut useammalla paikkakunnalla ja en ole tuntenut alkukankeutta vaikka en ole tuntenut ketään. Ajan kanssahan sitä tutustuu, sitä alkukankeutta olen itse tuntenut vain Kuopiossa... Mutta ollaan sitten pölhöjä ja asenteellisia, alkukankeuden kun voi käsittääkseni ymmärtää eri tavoin:)

        juuri näin. sinä päätit tulkita sen asenteellisesti :-)


    • jotainhyvää

      Tekkeepä mieli kertoa pari hyvvee asioo

      - poliisit: tapaamani olleet huumorintajuisia, kärsivällisiä ja rehtejä vaikkei ole samaa voinut meikäläisestä aina sanoa (katsokaapa myös esim. Poliisit-sarjan Kuopio-jaksot)

      - KYS: nopeaa ja ystävällistä meininkiä aina ollut kun on ollut tarve sinne mennä

      • voihan se olla niini

        KYS laadukasta toimintaa, jättävät sideharsot sydänmen sisään yms.


      • Anonyymi
        voihan se olla niini kirjoitti:

        KYS laadukasta toimintaa, jättävät sideharsot sydänmen sisään yms.

        Sukulaisella jäi jotain harso tuppoa alakehoon


    • vanuvuoreen

      Tykkään asua oikeesti...

    • ei oo ikävä

      en tykänny yhtään. oli yhtä helevettiä.

    • tms.

      Tykkäsin paljon. Palaan vielä toivottavasti.

      • wer6788ui

        (Muklukki)
        Tuollaista huijausta ja törkeää käytöstä on muuallakin kuin Kuopiossa.. Olen kokenut itse monet kerrat samanalaisia asioita ja paljon pahempaakin nyt Helsingissä asuessani ja myös pienellä kotipaikkakunnallani Etelä-Suomessa. Eli ei vain Kuopion ongelma vaan muuaalla Suomessa samanlaista.
        a Kassahenkilöt yrittävät antaa rahasta liian vähän takaisin.
        Postinjakajat varastelevat paketteja täälläkin.
        Saunalahti laskuttaa saman laskun kahteen kertaan.
        Autonkorjaaja huijaa. Pikkuvika autossa olikin mukamas iso ja kallis.
        Samoin remonttimiehet mukamas iso remontti vaikka ei oikeasti ole.
        Ärrän myyjä piti (onneksi) pienen arpavoittoni 200e ja sanoi että arvassa ei ole voittoa. Olin arka nuori tuolloin en uskaltanut sanoa takaisin, joten sai pidettyä rahat.
        Keittiötyöntekijät varastavat ruokaa ja vievät kotiinsa.
        Lomakohteessa keittiöhenkilökunta ei tarjonnut kaikkea ruokaa asiakkaille, vaan veivät kotiinsa.
        Yms...
        Näitä tapauksia on vaikka kuinka, en viitsi kaikkia luetella.
        Oman kokemukseni mukaan ihmiset on kaikkialla aika samanlaisia pohjimmiltaan, ei sen huonompia tai parempia oikein missään, päältäpäin katsoen näyttää vain erilaiselta.


    • dfghjmbbc

      Osaamattomampiakin pitää ja voi palkata. Jostain heidänkin on aloitettava, jotta saavat sitä ammattitaitoa hankittua.
      Nuo kokeneemmatkin ovat joskus olleet yhtä osaamattomia ja aloittaneet alusta eivätkä osanneet mitään.
      Itsekukin aloittaa työelämän nollasta.
      Joten epäreilua syrjintää myös tuollainen.
      Itsekin olet saanut mahdollisuuden aloittaa työelämässä, joten suot sen varmasti toisillekin.

    • Tabeko

      Aika sisäänpäin lämpiävä paikka. Itse muutin työn perässä tänne. Työstä pidän mutta Kuopiosta en. Onneksi yrityksellä jossa työskentelen on toimipaikkoja muillakin paikkakunnilla.

    • 10+10

      Savolaiset on luku sinänsä.
      Ihmisten arvostelu ym. on hauskaa niin kauan, kun se ei kohdistu itseensä.
      Uteliaita, kateellisia, pitkävihaisia, "hyvää-päivää-kirvesvartta" -kansaa.
      Muuttaisin muualle, jos se vielä olisi mahdollista.
      Jotain kertoo se, että sosiaalimenot vs. väkiluku on Suomen kärkikastia.
      Olisiko geeniperimä liian suppea.

    • jj.

      Olen viihtynyt, ei ole ollut ongelmia... täälläkään.

    • tvobahgguc

      Kyl mä tääl mielummi asusin ku hesassa, mut mieli halajaa Jyväskylään. O alkanu pikkuhiljaa ärsyttää tää maahanmuuttajien määrä. En mä mikää rasisti eikä siin muute ois mitään mut ku tulee kadulla "ota kukka" jos ottaa "onko sulla antaa pikkurahaa" ei siinäkään viel ois mitään mut suurinosa on huijareita.

      • aeffsafasd

        Jos haluut mamuista eroon, muuta lappiin. Taitaa olla ainoa paikka jossa niitä ei näy.


    • Davevv

      Muutin Kuopioon savolaisia karkuun. Hesarilla ja roskapankissa joka toinen vastaantulija oli kuopiosta. Ennemmin kuopiossa rantatontilla ku Herttoniemessä kolmiossa (sama hinta)

    • Anonyymi

      Ankea ympäristö- ja ihmiset tekee siitä Suomen ikävimmän kaupungin. Mutta mikä on sinun mielestäsi kaupungin plussat ja miinukset.

      Miinukset:
      - ihmiset
      - kateus
      - juopot ja nistit
      - ankea tori
      - typerä murre
      - ihmiset

      Plussat:
      - pois pääsee veneellä, lentäen, rautateitse ja maantietä pitkin
      - paikalliset pysyy Kuopiossa eikä haahuile muualle
      - Petosen erikoistalousalue (säpinää)

    • Anonyymi

      No minusta tiällä on... aeniin, minä en ookkaan nuorj ennee... no ee sitte mittään.

    • Anonyymi

      Valitettavasti etelässä joutuu näkemään niitä entisiä kuopiolaisia jotka halusi unohtaa lopullisesti. Jotkut on ihan osoitteen ottaneet selville ja etenkin puhelin luettelo aikaan se oli helppoa. Samat naamat muuttaa samalle asuinalueelle pilaamaan elämän ja hyvän fiiliksen. Veemäisiä ja haluavat olla 'niskan päällä'. Niiden olemassaolon tiedostaminen jossain lähellä vaikuttamassa on jo lamauttavaa. Ei edes kavereita olleet.

      • Anonyymi

        Ajeleeks ne sitten puhelinkorvassa autoillaan kaupungilla perässä myyräillen tiedustelakseen mihin sijoittaa ja kenekä selkänahkaa hieromalla seuraavaksi mutta, emme saa mitään korvausta tietoa ottaneesta touhustaan.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe