Akkujen kestävyys.

406..406

Kyllä noissa akuissa hirveitä eroja kestävyydessä. Nyt viimein sippasi Pösöstä akku. Valmistus päivämäärä on 10.12.1999 ei kertaakaan ladattu välillä ja auto aina ulkona. Kyllä Ranskalaiset jotakin osaa tehdä!

15

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9875

      Ei se peugeotti sitä sun akkuas ole valmistanut

    • kyllä se lattaa

      "ei kertaakaan ladattu välillä"

      ai että auto on seissyt vuodesta -99 täysin käyttämättömänä jos ei ole kertaakaan ladattu? akkua nimittäin ladataan aina moottorin käydessä ja generaattorin tuottaessa virtaa.

      • oikeaa tietoa

        Mistä tämä jauhaminen kumpuaa, puhutaan hienosti generaattorista ja hienosta jännitteensäädöstä, latausvirran pysymisestä vakiona kuormituksesta riippumatta jne...

        Kun mennään todellisuuteen niin akkua joko puretaan tai ladataan moottorin käydessä riippuen kuormituksesta ja moottorin kierrosluvusta. Laturin tuottama virta riippuu ihan moottorin kierrosluvusta ja välityksistä ja jännite määräytyy kuormituksen, akun varaustilan ja latausvirran mukaan.

        Tyhjäkäynnillä kovalla kuormituksella jännite on aina reilusti alle 12 ja kaasu pohjassa vain vähän sähkölaitteita päällä jopa 15-16 jolloin akku kiehuu. Kun laturi mitoitetaan sopivasti niin se kultainen keskitie sieltä löytyy jolloin akku pysyy suht latingissa kiehumatta.

        Ei siinä mitään sen hienompaa ole, magneetit pyörii käämien sisällä ja sähköä tulee mitä tulee, käyttöön menee mitä menee ja akku sitten tasaa vaihtelua.

        Ihan turha jauhaa mistään jännitteensäätimistä ja lämpötilakompensoinneista, vaihtovirtageneraattorista ja vakiona pysyvästä jännitteestä. NÄIN EI VAAN KERTAKAIKKIAAN VOI OLLA, SEHÄN OLISI FYSIIKAN LAKIEN VASTAISTA!

        Että esim. 1000rpm pyörivä magneetti kehittäisi saman määrän sähköä käämiin kuin 4000rpm pyörivä magneetti! Ei ole mitenkään mahdollista!


      • höhhöö
        oikeaa tietoa kirjoitti:

        Mistä tämä jauhaminen kumpuaa, puhutaan hienosti generaattorista ja hienosta jännitteensäädöstä, latausvirran pysymisestä vakiona kuormituksesta riippumatta jne...

        Kun mennään todellisuuteen niin akkua joko puretaan tai ladataan moottorin käydessä riippuen kuormituksesta ja moottorin kierrosluvusta. Laturin tuottama virta riippuu ihan moottorin kierrosluvusta ja välityksistä ja jännite määräytyy kuormituksen, akun varaustilan ja latausvirran mukaan.

        Tyhjäkäynnillä kovalla kuormituksella jännite on aina reilusti alle 12 ja kaasu pohjassa vain vähän sähkölaitteita päällä jopa 15-16 jolloin akku kiehuu. Kun laturi mitoitetaan sopivasti niin se kultainen keskitie sieltä löytyy jolloin akku pysyy suht latingissa kiehumatta.

        Ei siinä mitään sen hienompaa ole, magneetit pyörii käämien sisällä ja sähköä tulee mitä tulee, käyttöön menee mitä menee ja akku sitten tasaa vaihtelua.

        Ihan turha jauhaa mistään jännitteensäätimistä ja lämpötilakompensoinneista, vaihtovirtageneraattorista ja vakiona pysyvästä jännitteestä. NÄIN EI VAAN KERTAKAIKKIAAN VOI OLLA, SEHÄN OLISI FYSIIKAN LAKIEN VASTAISTA!

        Että esim. 1000rpm pyörivä magneetti kehittäisi saman määrän sähköä käämiin kuin 4000rpm pyörivä magneetti! Ei ole mitenkään mahdollista!

        Laturista ei löydy yhtään MAGNEETTIA että tiedä sitten mistä jauhat paskaa.


      • Jope 82
        oikeaa tietoa kirjoitti:

        Mistä tämä jauhaminen kumpuaa, puhutaan hienosti generaattorista ja hienosta jännitteensäädöstä, latausvirran pysymisestä vakiona kuormituksesta riippumatta jne...

        Kun mennään todellisuuteen niin akkua joko puretaan tai ladataan moottorin käydessä riippuen kuormituksesta ja moottorin kierrosluvusta. Laturin tuottama virta riippuu ihan moottorin kierrosluvusta ja välityksistä ja jännite määräytyy kuormituksen, akun varaustilan ja latausvirran mukaan.

        Tyhjäkäynnillä kovalla kuormituksella jännite on aina reilusti alle 12 ja kaasu pohjassa vain vähän sähkölaitteita päällä jopa 15-16 jolloin akku kiehuu. Kun laturi mitoitetaan sopivasti niin se kultainen keskitie sieltä löytyy jolloin akku pysyy suht latingissa kiehumatta.

        Ei siinä mitään sen hienompaa ole, magneetit pyörii käämien sisällä ja sähköä tulee mitä tulee, käyttöön menee mitä menee ja akku sitten tasaa vaihtelua.

        Ihan turha jauhaa mistään jännitteensäätimistä ja lämpötilakompensoinneista, vaihtovirtageneraattorista ja vakiona pysyvästä jännitteestä. NÄIN EI VAAN KERTAKAIKKIAAN VOI OLLA, SEHÄN OLISI FYSIIKAN LAKIEN VASTAISTA!

        Että esim. 1000rpm pyörivä magneetti kehittäisi saman määrän sähköä käämiin kuin 4000rpm pyörivä magneetti! Ei ole mitenkään mahdollista!

        Ei se jännitekyllä alle 12V tipu jos on ehjä auto. Edes tyhjäkäynnillä.
        Näin jos tapahtuisi niin siellä varmaan laturin merkkivalokin jo loimottaisi.


    • A5 3,0 tdi q

      Ei taida latauksella olla paljon merkitystä verrattuna akun lämpötilaan-paljonko akku ottaa vastaan -25 lämpötilassa.
      Jos ajetaan lyhyitä matkoja,käytetään polttoainekäyttöistä lisälämmitintä ja on huomattavan kylmä,miten akun latautuminen on edes mahdollista.

      • autosähköasentaja

        Akun latautuminen on mahdollista koska moottorin ollessa käynnissä jännite järjestelmässä kovalla pakkasella nousee 14,5-15 volttiin. Tällöin virtaa menee akkuun ja se latautuu. Latautuminen on toki huomattavasti hitaampaa kuin kesäkelillä.

        Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö ei vaikuta akun latautumiseen, mutta voi olla ettei akku kerkeä latautua niin paljoa kuin webasto on virtaa vienyt lyhyellä ajalla. Siksi oikein kylmällä kannattaa käyttää maksimissaan 10-15min ilman sisäpuhallinta ja sitten käynnistää moottori jolloin kytkee sisäpuhaltimen päälle, tietysti webasto jatkaa päällä.

        Nimimerkille "oikeaa tietoa" tiedoksi, että VAIHTOVIRTAGENERAATTORISSA käytetään kenttäkäämiä luomaan magneettikenttä, mitään magneettia siellä ei ole. Kenttäkäämiin johdetaan hiiliharjojen kautta virtaa, jota jännitteensäädin säätää latausjännitteen mukaan.

        Näin jännite pysyy vakiona kierroksista ja kuormituksesta riippumatta. Kenttävirta vaihtelee, kovalla kuormituksella ja tyhjäkäynnillä se on suurimmillaan ja taas pienellä kuormituksella kovilla kierroksilla se on pienimmillään. Mutta jännite pysyy vakiona.


      • A5 3,0 tdi q
        autosähköasentaja kirjoitti:

        Akun latautuminen on mahdollista koska moottorin ollessa käynnissä jännite järjestelmässä kovalla pakkasella nousee 14,5-15 volttiin. Tällöin virtaa menee akkuun ja se latautuu. Latautuminen on toki huomattavasti hitaampaa kuin kesäkelillä.

        Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö ei vaikuta akun latautumiseen, mutta voi olla ettei akku kerkeä latautua niin paljoa kuin webasto on virtaa vienyt lyhyellä ajalla. Siksi oikein kylmällä kannattaa käyttää maksimissaan 10-15min ilman sisäpuhallinta ja sitten käynnistää moottori jolloin kytkee sisäpuhaltimen päälle, tietysti webasto jatkaa päällä.

        Nimimerkille "oikeaa tietoa" tiedoksi, että VAIHTOVIRTAGENERAATTORISSA käytetään kenttäkäämiä luomaan magneettikenttä, mitään magneettia siellä ei ole. Kenttäkäämiin johdetaan hiiliharjojen kautta virtaa, jota jännitteensäädin säätää latausjännitteen mukaan.

        Näin jännite pysyy vakiona kierroksista ja kuormituksesta riippumatta. Kenttävirta vaihtelee, kovalla kuormituksella ja tyhjäkäynnillä se on suurimmillaan ja taas pienellä kuormituksella kovilla kierroksilla se on pienimmillään. Mutta jännite pysyy vakiona.

        Hyvä autosähköasentaja,olet oikeassa ettei pa-lisälämmitin vaikuta lataukseen. Mutta akun latautumiseen se tietty vaikuttaa,kuten totesit.
        Joo,akun lämpötilan ollessa -20 alapuolella latautuminen on noin 1-2a virralla ja tuo mainitsemasi jännite ei tee mitenkään kesää-siis muuta tilannetta.
        Eli jos autolla ajetaan lyhyitä matkoja ja esilämmitetään jatkuvasti,niin akun kapasiteetti pienenee kokoajan,koska akku ei ehdi latautua,siis näin jos akku ei lämpene tilaan jossa se pystyisi ottamaan hyvin virtaa vastaan.
        Ongelmaan on tietysti helppo ratkaisu,ulkopuolisella virralla toimiva laturi ja akkulämmitin napajännitteellä tai ulkopuolisella virralla.


      • lämmintä patterille
        A5 3,0 tdi q kirjoitti:

        Hyvä autosähköasentaja,olet oikeassa ettei pa-lisälämmitin vaikuta lataukseen. Mutta akun latautumiseen se tietty vaikuttaa,kuten totesit.
        Joo,akun lämpötilan ollessa -20 alapuolella latautuminen on noin 1-2a virralla ja tuo mainitsemasi jännite ei tee mitenkään kesää-siis muuta tilannetta.
        Eli jos autolla ajetaan lyhyitä matkoja ja esilämmitetään jatkuvasti,niin akun kapasiteetti pienenee kokoajan,koska akku ei ehdi latautua,siis näin jos akku ei lämpene tilaan jossa se pystyisi ottamaan hyvin virtaa vastaan.
        Ongelmaan on tietysti helppo ratkaisu,ulkopuolisella virralla toimiva laturi ja akkulämmitin napajännitteellä tai ulkopuolisella virralla.

        miksei siitä pa-lämmittimestä voisi riittää vähän lämpöä akullekin, jos pakokaasut vaikka kiertäisi tiiviin ja eristetyn akkukotelon kautta niin akku lämpiäisi siinä samalla? tai sitten ihan nestekierrosta jonkinlainen lämmitys akkutilaan.

        luulisi että vaikka jonkinlainen pieni "syyläri" ja joku pieni tietokonepuhallin riittäisi lämmittämään akkukotelon jos se olisi eristetty ja tiivis.

        sitten akku olisi lämmin ja kun moottori käynnistettäisiin se ottaisi virtaa vastaan heti täydellä teholla ja näin latautuisi myös lyhyellä matkalla.


      • A5 3,0 tdi q
        lämmintä patterille kirjoitti:

        miksei siitä pa-lämmittimestä voisi riittää vähän lämpöä akullekin, jos pakokaasut vaikka kiertäisi tiiviin ja eristetyn akkukotelon kautta niin akku lämpiäisi siinä samalla? tai sitten ihan nestekierrosta jonkinlainen lämmitys akkutilaan.

        luulisi että vaikka jonkinlainen pieni "syyläri" ja joku pieni tietokonepuhallin riittäisi lämmittämään akkukotelon jos se olisi eristetty ja tiivis.

        sitten akku olisi lämmin ja kun moottori käynnistettäisiin se ottaisi virtaa vastaan heti täydellä teholla ja näin latautuisi myös lyhyellä matkalla.

        Käsittääkseni ainakin vesikiertoisia lämmityssysteemejä on käytetty, mutta kylmät alueet on ilmeisesti autotehtaille niin pieni markkina-alue ettei kannata tehdä mitään. Varmaan kun hypridit ja sähköautot yleistyvät akkujen lämpötilanhallintaan aletaan kiinnittää enemmän huomiota.
        Normiautoonhan saa akunlämmittimiä ainakin kahdelta valmistajalta ja kiinteitä verkkolatureita on kaikilla tunnetuilla valmistajilla.


      • lämmintä patterille
        A5 3,0 tdi q kirjoitti:

        Käsittääkseni ainakin vesikiertoisia lämmityssysteemejä on käytetty, mutta kylmät alueet on ilmeisesti autotehtaille niin pieni markkina-alue ettei kannata tehdä mitään. Varmaan kun hypridit ja sähköautot yleistyvät akkujen lämpötilanhallintaan aletaan kiinnittää enemmän huomiota.
        Normiautoonhan saa akunlämmittimiä ainakin kahdelta valmistajalta ja kiinteitä verkkolatureita on kaikilla tunnetuilla valmistajilla.

        niin saa akunlämittimiä mutta kerkeääkö ne lämmittää akkua jos ajomatka on vaikka 10-15min ja sitten auto seisoo 8h. sehän lähtee lämpiämään vasta moottorin käynnistyttyä jolloin lataus myös alkaa. kerkeääkö akku lämmetä niin paljon että se latautuisi täyteen ja onko akussa yhtään lämpöä tähellä 8h kuluttua edellisestä ajosta.

        jos akku lämpenisi pa-lämmittimen lämmöllä niin se olisi ollut lämmössä jo vaikka puoli tuntia ennen moottorin käynnistämistä. näin se olisi puolet pidempään lämmennyt jo heti moottorin käynnistyksen jälkeen kuin nykyisillä akkulämmitinratkaisuilla jolloin lämmitys alkaa moottorin käynnistyksessä.


      • A5 3,0 tdi q
        lämmintä patterille kirjoitti:

        niin saa akunlämittimiä mutta kerkeääkö ne lämmittää akkua jos ajomatka on vaikka 10-15min ja sitten auto seisoo 8h. sehän lähtee lämpiämään vasta moottorin käynnistyttyä jolloin lataus myös alkaa. kerkeääkö akku lämmetä niin paljon että se latautuisi täyteen ja onko akussa yhtään lämpöä tähellä 8h kuluttua edellisestä ajosta.

        jos akku lämpenisi pa-lämmittimen lämmöllä niin se olisi ollut lämmössä jo vaikka puoli tuntia ennen moottorin käynnistämistä. näin se olisi puolet pidempään lämmennyt jo heti moottorin käynnistyksen jälkeen kuin nykyisillä akkulämmitinratkaisuilla jolloin lämmitys alkaa moottorin käynnistyksessä.

        Jos auton käyntijaksot ovat kovin lyhyitä napajännittellä toimiva lämmitin ei ehkä ole paras ratkaisu.
        Mutta tuon ongelman ratkaisee verkkovirralla toimiva laturi/lämmitin yhdistelmä,jossa termostaatti.
        Tuota yhdistelmää kun käyttää kellolla säännöllisesti, akku pysyy täytenä kovillakin pakkasilla ja lisälämmitintä voi käyttää melko huoletta,sekä akun käyttöikä on pitkä.
        Toki hintaa tuolle tulee,mutta tietää mukavaa ja huoletonta talviautoilua.


    • lyijy ongelma jäte

      Tuossa pösössä on varmaan vielä jokin järkevän kokoinen laturi n. 50a maksimissaan eikä tolkutonta määrää sähkölaitteita.

      akkuja särkee nykyautojen tehokkaat laturit ja suunnaton sähkönkulutus. jos katsotaan pellin alle niin diesel autosta löytyy melkeimpä poikkeuksetta jo 120-200a laturi. se on välitetty pyörimään niin että virtaa tulee eikä meinaa.

      sähkö sitten käytetään jäähdytinveden sähkölämmitykseen kun ei osata enään suunnitella moottoria joka lämmittäisi sitä luonnostaan.

      kesällä akulla on hyvä virranvastaanotto kyky. niin moottori kun lähtee käyntiin ja laturin kenttävirta nousee silmänräpäyksessä maksimiarvoonsa niin akkuun voi pahimmillaan mennä yli sadan amppeerin syöksyvirta ja senkin jälkeen lataus tapahtuu erittäin nopeasti todella suurella virralla.

      kuten autosähköasentaja totesi niin laturin säädin pitää jännitteen väkisin siellä 14 voltin, talvella jopa 15 voltin paremmalla puolella käämit punaisena hehkuen. tasasuuntauksen läpi tuleva korkeataajuuksinen vaihtovirtarippeli laturin suuren pyörimisnopeuden ansiosta on myös omiaan akkua tuhoamaan.

      tämän olemassaolon voi joskus todistaa audiolaitteista kuuluvasta vinkunasta jos kaikki ei ole kunnossa.

      jos kyseisessä pösössä on vaikka 55a laturi joka ei pyöri tolkuttoman lujaa niin maksimi latausvirrat akkuun on parikymmentä ampeeria kun enempää ei irtoa. sekin riittää vallan mainiosti ja jännite nousee pikku hiljaa. toisin on nykyään. sekunnissa 15 volttia ja toistasataa amppeeria virtaa.

      • akku petteri

        Mitenhän sinun akkusi kestää startata moottorin kun sadan ampeerin virtakin on jo keittää happoa ja vääntelee levyjä?

        Akun kannalta on se ja sama löytyykö pellin alta 100a, 200a tai vaikka 1500a laturi. Akku ottaa virtaa sen minkä se haluaa ja yleensä muutaman ampeerin.


    • voi mitä soopaa

      mitähän merkitystä on aloittajan jutussa, ei sitten mitään. Akut kestävät sen mitä kestävät ja yksilöissä ja malliessa on eroja. Kukahan tuonkin akun oli valmistanut ja missä??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe