Työvoimakurssilaiselta evättiin yleinen asumistuki

Työtähakevamutta

Hakeuduin työllisyyskurssille omaehtoisesti eli en pakotettuna työkkärin kautta. Työllisyyskurssiin kuuluu palkaton 10 viikon työssäoppiminen. En saanut työssäoppimispaikkaa työssäkäyntialueelta, tuli ei oota ja jouduin harjoittelijaksi työssäkäyntialueen ulkopuolelle ja siellä piti siksi ajaksi vuokrata pieni asunto. Siispä päätin ensin Kelan kautta pyytää korotettua ylläpitokorvausta, joka on 18 e / päivä ja siihen tuli hylkäävä päätös, koska olen itse hakeutunut työllisyyskurssille eikä työkkäri ole pakottanut saati antanut lausuntoa, että pitäisi harjoitella työssäkäyntialueen ulkopuolella. No, saan kuitenkin matalampaa ylläpitokorvausta eli 9 euroa/pv. Päätin siis hakea yleistä asumistukea, joka olisi korvannut n. 70% asumiskustannuksista, mutta Kelalta tuli taas päätös, että en ole oikeutettu asumistukeen, koska olen oikeutettu korotettuun työmarkkinatukeen. Eikö olekin ristiriitaista meininkiä? Työssäkäyntialueen ulkopuolelle matkustaminen maksaa jo maltaita, sitten ruuan hankkiminen, ja asunnon vuokraaminen. Näin Kela rankaisee niitä, jotka haluavat ilmaiseksi olla työvoimakurssilla, johon kuuluu palkatonta työharjoittelua. Työharjoittelussa teen samaa työtä kuin palkallinenkin, yhtä kovaa, jopa ilman kahvitaukoja, vain puolen tunnin ruokatauolla 7 tuntia päivässä. Aika kohtuutonta meininkiä ja olemme Suomessa ajautuneet feodaaliyhteiskuntaan, joka oli voimassa orjuuden aikaan ennen isojakoa.

4

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghgjjkgfk

Voitko pyytää orjatyöpaikkaasi maksamaan vuokrasi? Tulet silti heille halvaksi.

• fdsfdssf

Omaehtoinen työllisyyskurssi? Kyllähän niille työvoimapoliittisille kursseille jokainen ihan itse kirjoittaa hakupaperin, eli jokainen hakeutuu itse kurssille.

Omaehtoinen kouluttautuminen työttömyystuella ja työvoimapoliittinen koulutus , ne työkkärin järjestämät kurssit, ovat kaksi eri asiaa!
      Omaehtoisessa koulutuksessa joutuu todennäköisesti maksamaan kurssin osallistumismaksun, työvoimapoliittiset kurssit ovat totaalisen ilmaisia. Omaehtoisesta koulutuksesta voi erota ilman että saa karenssin, työvoimapoliittisesta koulutuksesta ei voi.

Sun jutussa on tosiaan jotain outoa. Olet ehkä itse ymmärtänyt asioita väärin?
      Mikä on korotettu työmarkkinatuki? Saat jotain lapsikorotuksia vai?

Mitenkähän tuo te-toimiston kautta saatava matka-avustus jos työpaikka on pitkäaikaistyöttömällä (siis työmarkkinatukea saavalla) työssäkäyntialueen ulkopuolella, sitähän voi muutaman kuukauden saada. Ei sitten taida koskea tällaisia harjoittelupaikkoja?

• HIENOA!

No, oletko sinä ollut yhteydessä sinne työkkäriin tästä asiasta että harjoittelet työssäkäyntialueen ulkopuolella, jospa sellainen lausunto kelaan olisi mahdollista antaa, että saisit sen 18 e/päivä harjoittelun ajalta?

"Näin Kela rankaisee niitä, jotka haluavat ilmaiseksi olla työvoimakurssilla, johon kuuluu palkatonta työharjoittelua."
      ??????????????????????????
      Ethän sinä ilmaiseksi ole, saat työttömyysetuuden ylläpitokorvauksen ja jälkimmäisen vielä verotta =180 ekstraa kuussa. Toki sinänsä ilmaiseksi, että sun ei tarvtse maksaa kurssimaksuja jos tosiaan olet työvoimapoliittisessa koulutuksessa! Omaehtoisessa koulutuksessa kurssimaksut ovat luokkaa 500 euroa, eli menee ne kulukorvaukset kyllä sitten sen kurssimaksun maksamiseen!
      Ja mikä ihme on korotettu työmarkkinatuki?

Ja vielä se, että minun ymmärtääkseni jokaiseen työvoimapoliittiseen koulutukseenkin pitää ihmisen itsensä hakupaperi kirjoittaa, valinnat tekee työkkäri yhdessä kouluttajan kanssa, ja ainakin meillä jää valitsematta monia ihmisiä! Valituiksi meilläpäin taitavat tulla juuri amk:sta valmistuneet nuoret ihmiset.

Hienoa muuten sekin, että sait sen vuokrakämpän sutjakkaasti järjestymään kahdeksi ja puoleksi kuukaudeksi! Hienoa! Koita pärjätä, saathan sinä nyt kuitenkin ilmeisesti jonkinlaisen ammattitutkintopaperin kätees, meneekö ihan niin, että ei väliä vaikka kuinka rimaa hipoen, kunhan vaan saa sen tutkinnon!

• lusmu mies

Tossa sen näkee että ilmaiseksi ei kannata thedä töitä eikä harjoitella. siksi minäkin lusmuilen kotona koska en jaksa byrokratiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      241
      4031
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2317
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      937
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      930
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      847
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      770
    Aihe