Jos ei opiskelijalle löydy kesätöitä, mitä tehdä ?

tyttönen

Voiko ilman kesätöitä jäänyt alle 17-vuotias opiskelija ilmoittautua työvoimatoimistoon työnhakijaksi ? ( Vaikka vielä itse kuuluukin lapsilisän piiriin.)
Monikin kunta ja kaupunki myöntää yrityksille kesätyöllistämistukea koululaisen tai opiskelijan palkkaamiseen kesätöihin muutamaksi viikoksi. Näissä tapauksissa ilmeisesti påitää olla kesätyönhakijana työvoimatoimistossa.
Mutta näitäkään tuettuja kesätöitä ei riitä kaikille. Voiko silloin ilmoittautua työkkäriin, että saisi perustoimeentuloa kesäksi ja vähän opiskelurahaa?

Toivon asiallisia vastauksia.

12

984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska.

Maatalouslomittajan hommia voit löytää täältä kpäästä, eli lehmien lypsyä ja karjanhoitoa...ei muuta kun kyselemään !

• nina9

Nykyään suurilla maatiloilla on robottilypsy. Mutta rehuntekoaikana kyllä niissäkin apuvoimia kaivataan.
      Muistelen, että työkkäriin voi ilmoittautua kesätyön hakijaksi ja olet aivan oikeassa, että yrityksille myönnettävässä nuorten kesätyöllistämistuessa pitää olla työkkärin kesätyönhakijana. Mutta mitään työttömyyskorvauksia et saa, koska opiskelet, etkä ole "päätoiminen" työtön.
      Entäpä nämä yksityisille tehtävät nurmikonleikkaukset ja siivoustyöt. Laita pieni ilmoitus lehteen ja kauppojen ilmoitustaululle ja kokeile sitäkautta.

• minä vaan

moi.tosta työkkäriin ilmoitautumisesta en tiedä.mutta jos et muuta kesätyötä saa täällä oltaisiin 11v.8v ja 7v.ikäisille koululaisille päivä hoitajaa vailla.2-3.päivänä vikossa joista kaksi päivää 8tuntisia päiviä.

• Ex opiskelija

Hyvää työkokemusta miltä tuntuu olla työttömänä, joten opiskelut kannattaa suorittaa kunnolla loppuun

• äitee x

Jotenkin ihmeellistä kun nykyään ei opiskelijat ja koululaiset saa niitä heille tarpeellisia kesätöitä. Tietyillä aloilla kesätytöt alalla johon kouluttautuu antavat niitä ns. opintopisteitä - vai mitä ne olivat, jos haluaa jatkaa opintojaan ylemmälle asteelle. Samoin nykyään on työharjoittelupaikatkin kiven alla.
        Huonossa asemassa töiden suhteen ovat ne, jotka asuvat vähän syrjemmällä ja he joilla ei ole omaa kulkuneuvoa millä kulkisivat keskustassa töissä. Sillä yleiset kulkuyhteydet ovat nykyään ihan olemattomat.

• kysymälläselviää

ööö...kannattaisko mennä sinne työkkäriin kysymään...?!

• Peltomasa

Kai se nyt on kuules aika harvoilla tiloilla kpään alueella robottinavetta...taitaa kuule löytyä enemmän sellaisia lehmätiloja jossa lypsetään kannukoneella tai jopa käsin !

• peltomaija

Juu ja se robottimavetta odottaa varaosia jostakin helkutin saksasta viikoittain ja kestää aikansa ku korjaaja löytää perille, se tulee meinaan saksasta kans, joten on siinä pojalla (tytöllä) kädet hellänä kun saa lypsää käsin 200 lehmää aamuin illoin, jotka siihen ei ole tottunut siis lypsäjä ja lehmä.

• Laiskurit

Aikaisin kevät talvella kyselemään kesätyöpaikkoja rohkeasti. Ei tarvi vanhempien vaivoiksi käädä kotiin passattavaksi. Omaa rahaa taskuun omiin menoihin.

• jsmin

Ja hah, hah... Taitaa olla aikaa kun itse viimeksi olit hakemassa kesätöitä. Niitä vain ei yksinkertaisesti löydy. Esimerkiksi on paljon kesätöitä, joissa työntekijältä vaaditaan ajokorttia, ei sellaiseen työhön huolita 16 vuotiasta. Hygieniapassit vaaditaan niiltä jotka ovat elintarvikkeiden kanssa tekemisissä.
        Itse hain kesätyöpaikkaa jo ennen joulua, kyselin ja kiertelin. Yleisin vastus oli, että on niin huono aika ettei töitä riitä vakituisillekan työntekijöille.
        Vaikka olen tyttö, olen ollut turvetyömalla kesäkuun koska minulla on mopo ja traktorikortti. Onnekkaasti pääsen mopolla töihin ja takaisin. Mutt mikä tilanne on niilla joilla ei ole ollut vara hankkia mopokorttiakaan eivätkä vanhemmat pysty aina kuljettamaan. Nyt sitten olen pienkodissa vanhuksia ulkoiluttamassa tämän heinäkuun ja elokuullahan jo koulut alkavatkin. Eli viikko jää aikaa järjestellä uutta asuntoa ja muutta koulupikkakunnalle ennen koulun alkamista.

On aika mukavaa varmaan haukkua toisia laiskuriksi kun ei tiedä nykymailman menosta mitään. Toivottavsti et itse makoile sohvalla siideri ja sipsipussi vierelläsi.

• Työnteko kunniaan
        jsmin kirjoitti:

Ja hah, hah... Taitaa olla aikaa kun itse viimeksi olit hakemassa kesätöitä. Niitä vain ei yksinkertaisesti löydy. Esimerkiksi on paljon kesätöitä, joissa työntekijältä vaaditaan ajokorttia, ei sellaiseen työhön huolita 16 vuotiasta. Hygieniapassit vaaditaan niiltä jotka ovat elintarvikkeiden kanssa tekemisissä.
        Itse hain kesätyöpaikkaa jo ennen joulua, kyselin ja kiertelin. Yleisin vastus oli, että on niin huono aika ettei töitä riitä vakituisillekan työntekijöille.
        Vaikka olen tyttö, olen ollut turvetyömalla kesäkuun koska minulla on mopo ja traktorikortti. Onnekkaasti pääsen mopolla töihin ja takaisin. Mutt mikä tilanne on niilla joilla ei ole ollut vara hankkia mopokorttiakaan eivätkä vanhemmat pysty aina kuljettamaan. Nyt sitten olen pienkodissa vanhuksia ulkoiluttamassa tämän heinäkuun ja elokuullahan jo koulut alkavatkin. Eli viikko jää aikaa järjestellä uutta asuntoa ja muutta koulupikkakunnalle ennen koulun alkamista.

On aika mukavaa varmaan haukkua toisia laiskuriksi kun ei tiedä nykymailman menosta mitään. Toivottavsti et itse makoile sohvalla siideri ja sipsipussi vierelläsi.

Kyllä se on tosiasiassa niin, että nykynuoret on todella laiskoja tekemään yhtikäs mitään! Poikkeuksia tietysti on, en sitä väitä, mutta suurin osa on kyllä pilalle lellittyjä pullamössöpoikia ja -tyttöjä. On se vaan niin hankalaa ja vaikeaa lähteä kauniina kesäaamuna töihin, jos siis sitä kesätyötä olisi viitsinyt edes hakea. Yöt mopoillaan isin tai äidin ostamalla mukavalla mopoautolla tai vedetään olusia Rivieralla. Tai onhan se niin kiva surffailla netissä pitkin yötä kavereitten kaa ja kyllähän se uni sitten maistuu aamulla pitkälle puoliin päiviin, kun on niin väsynyt yön "töistä". Ja sitten valitetaan, kunnei saa kesätöitä! Vaan kunnei ne tavalliset työt "maita". Pitäisi vaan olla kivaa. Ja mieluiten tietysti työ, joka ei millään tavalla rasita ja palkkakin pitäisi olla lähinnä parin-kolmen tonnin luokkaa. Mikä meitä tulevaisuudessa auttaa, kun nykynuoriso on tällaista laiskurikansaa? Ja missä pohjimmiltaan on syy? Sitä voi itse kukin katsoa peilistä - siis ne, jotka vaan paapovat jälkikasvuaan. Näin voin kirjoittaa hyvällä omallatunnolla, koska omat lapset ovat oppineet erilaisen työtä pelkäämättömän kulttuurin. Näin saadaan hyviä veronmaksajia ja jatkuvuutta tälle hyvinvoinnille! Opettakaa hyvät vanhemmat jälkikasvullenne, ettei tätä maata ole rakennettu alunperinkään, että aina pitäisi olla vaan kivaa ja päästä helpolla. Se on todellinen työ, joka tätä hyvinvointia ylläpitää. Ja työnteon myötä myös psyykkinen hyvinvointikin kasvaa. Se vaan on näin!

• tyttönen

Jotenkin tämä kesätyö-asia peilaa vanhempien varallisuuteen.
      Pienituloisten lapset hakevat jo nuoresta itselleen kesätöitä ja tekevät jopa opiskelunsa rinnalla iltatyötä. Vanhemmilla ei ole varaa kustantaa lastensa huvituksia ja merkkivaatteita kun heidän omat tulonsa menevät perheen pakollisiin menoihin. Nuoren on silloin pakko hakea itselleen kesätyötä, sillä opintotukeakaan ei saa kuin opiskeluajalta, jos saa.
      Pienituloisten vanhemmilla ei ole varaa ostella mopoautoja eikä paapoa nuortaan koko kesää sängyn pohjalle. Tietenkin on nuoria, jotka ovat niin pilalle hemmoteltuja ja työtävieroksuvia, että makailevat mieluummin Rivieralla kuin tekevät mitään oman rahansa eteen.
      Olen samaa mieltä siitä, että jo peruskoulun lopettaneet nuoret, joilla ei ole minkäänlaista työkokemusta tai ammattikoulupohjaa vaativat ja kuvittelevat saavansa tuhansien eurojen palkan itselleen. Jotenkin heiltä on todellisuuden taju vielä hakusessa.
      Itse olen ollut erään mummon kesähoitajana keväästä. Säälittää vain kun joudun lähtemään takaisin kouluun. On ollut valtavan opettavaista ja mielenkiintoista avustaa, siivota, ulkoiluttaa ja hoitaa tätä vanhaa ihmistä. Oikeastaan olen erittäin onnellinen, että sattumalta löysin tämän kesätyön. Palkkani lisäksi olen saanut paljon elämänviisautta ja uutta näkökantaa arvomaailmaani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      370
      2878
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1569
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      13
      1101
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1017
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      988
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe