Tulen edelleenkin pitämään koiriani vapaana!

Tarkennusta tässä

Kerran on minulle koiranpitohistorian aikanani eräs hiihtäjä huomauttanut jäällä, rannassa, että minun tulisi kytkeä koirat koska on rauhoitusaika, no vastasin hänelle, että ei muute tarvitse ja samalla perustelin hänelle miksi ei ja sanoin myös, että ei kannata lukea lakia toiselle ihmiselle jos ei itse tiedä laista mitään!

Miksikö olin oikeassa: en ollut taajamassa, koirani oli välittömästi kytkettävissä.
lukaskaa ja voitte sitten bessewissereille näpsäyttää takaisin.

Tosin myönnän että pidän koiriani välillä laittomasti vapaana myös, koska eräs ulkoilumetsä alkaa taajama-alueen sisäpuolelta ja koirani ovat siinä metsässsä irti jo taajaman sisäpuolella, mutta niin.

Eivätkä ole metsästys koiria minulla, ovat paimenkoiria.

Järjestyslaki:

4 luku
Eläimet
14 §
Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.

Metsästylaki:

8 LUKU
Koiran pitäminen
51 §
Koiran kiinnipitovelvollisuus

Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.

Edellä 1 momentissa sanottu ei kuitenkaan koske:

1) alueen omistajan tai haltijan luvalla pihamaalla tai puutarhassa taikka koiran pitämiseen varatulla aidatulla alueella olevaa koiraa;

2) viittä kuukautta nuorempaa koiraa;

3) paimentamis-, opas- tai vartiointitehtävässä taikka muussa sen laatuisessa palvelutehtävässä olevaa koiraa;

4) poliisin, tullilaitoksen, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen tehtävässä olevaa koiraa; eikä

5) koiraa, jota koulutetaan 3 tai 4 kohdassa tarkoitettuun tehtävään.

Edellä 1 momentissa tarkoitetusta velvollisuudesta saadaan poiketa, kun muuta kuin ajavaa koiraa käytetään metsästykseen. Kiellosta saadaan poiketa myös, kun kanakoiraa tai muuta lintukoiraa koulutetaan rauhoitettuja riistaeläimiä niiden lisääntymisaikana häiritsemättä.

29

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkelitonttu

Olen jäävi!

• kaikki irti

Toi sun perustelus on siinä mielessä vaan huono, että sit nekin, jotka ei saa koiraa luokseen välittömästi, pitää niitä irti. Joo'o, ne on väärässä, mutta kiva kun sen takia sitten käy vahinkoja.
      Ladullahan ei saa pitää koiraa irti, vaikka latu olisi jäällä.

• Tarkkailija.........

No en minä nyt itsekkään kannata sellaisten koirien irtipitoa mitkä eivät ole omistajan hanskassa!
        Jokainen on vastuussa koiriensa tekemisistä!
        Sen kun muistaa ja koirat tottelee niin voi pitää irti, toki ihan tuolta lukemalla selviää, että ihan lakikin on takana.

Monesti vaan huvittaa nämä keuhkoojat mitkä valittaa koirien irtipidosta, että ei saa pitää, niin eivät ole tutustuneet lakiin tarpeeksi tarkasti.

• ösfdlkmjöfl

Itseasiassa siinä lukee

" yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle"

eli jäälle vedetty latu ei koske tätä, vain ja ainoastaan erikseen merkitty virallinen ulkoilureitti. Totta kai on hyvien tapojen mukaista huolehtia ettei koira ole kenellekään häiriöksi (siis juoksentele liian lähellä ja siten säikyttele ketään), mutta mikään laki ei kiellä viemästä koiraa taajaman ulkopuolella sijaitsevalle järvenjää-sunnuntaihiihtelyladulle, kytkettynä tai ei.

• 8+5

Kuten ilmoitettu, latu pitää olla virallisesti merkitty. Jos joku sunnuntai hiihtäjä eksynyt ja vetelee miten sattuu = ei se ole latu, vaikka olisi jään päällä.

Kuuluu ihan perus maalaisjärkeen, että jos koira ei pysy lapasessa = Omistajalla ei pitäisi olla mitään asiaa koko eläin olla samassa taloudessa, saati vapaana maastossa.

" mutta kiva kun sen takia sitten käy vahinkoja. "

Ensinnäkin oletat, että koira tekee 100% vapaana ollessaan vahinkoja. En tiedä minkälaisia kokemuksia sinulla on koirista, mutta ellei yksilö ole oikeasti häiriintynyt/täysin väärin koulutettu hip hopparin piski niin ei ne vesikauhussa pure kaikkia ihmisiä. Lisäksi koira tekee maastolle vähemmän tuhoa, kun keskimäärin ihminen.

• koslamään

Kerran tuli poliisimies valistamaan minua kevätjäillä kun koiraani koulutin ja ulkoilutin.Koira on kytkettävissä kun koira on omistajasta tavallisen hihnanmitan päässä. Joillakin se on 1,5m tai joillain 4m. 8m kelataluttimella tai 10m jäljestysnarulla en menisi mussuttamaan. Mielestäni tuo on hihnan mitta, eli 2-3m, on asiallinen nyrkkisääntö. Tuolloin näkee varmasti jos koira tekee luvattomia. Samoin koira ei itseksiin löydä pesiä ja häiritse pesintää. Vaikka koira ei tekisi mitään itse pesälle, voi emo hylätä sen jo pelkästä uhasta, varsinkin pesinnän alkuvaiheessa. "Mutta eihän meijän Fifi mitään pikkulinnuille tee".. Pieni kunnioitus ja huomaavaisuus muita luontokappaleita kohtaan ei olisi pahitteeksi...

• näin täällä

Ainakaan täällä Oulussa ei yksikään lintu ole niin tyhmä että meren jäälle pesää tekisi, tekevät sen rantaan, kunhan tänne edes saapuvat. Joten minulle ainakaan on turha poliisimiesten tai -naisten puheleen että koira kiinni jäällä. Meidän koira muuten elää lintujen kanssa, niitä on kotonakin, joten ei takuulla tee mitään linnuille eikä niiden pesille.

• poliisit on kyrpiä

Olisit vaan sanonu poliisimiehelle, että painuu vittuu varsinkin noin vapaa-aikana (oletan että päti siviilissä)
      Lakia se on niidenkin noudatettava ja laissahan tuo selvästi sanotaan, että välittömästi kytkettävissä. Jäällä ei olla taajamassakaan....

• Törkeää

Onhan lääkärikin lääkäri, vaikka olisi lomalla.
        Riippuu jäästä missä on ja kuinka suuri. Esim. Joen tai lammen jää kaupungin keskellä..

• metsästyspaska

Metsästäjät aiheuttavat paljon enemmän haittaa luonnolle kuin muut koiranomistajat. He tappavat syksyllä koirineen lähes kaikki ne eläimet, joita muka koittavat metsästyslakia kannattaen muilta koiranulkoiluttajilta "suojella". Mitä suojelua se on, jos tappaa ne eläimet, joita suojellaan?

Ja useimmissa tapauksissa ne ovat juuri metsästäjien koiria, jotka vapaina ollessaan hyökkäilevät toieten koirien kimppuun. Tiedän useita tapauksia, joissa vapaana ollut hirvikoira on tullut kesken metsästyksen jonnekin omakotitalon pihaan tai muille ihmisten ilmoille ja hyökännyt siellä toisen koiran kimppuun. Sellaisiakin tapauksia tiedän, joissa metsästyskoira on metsässä hyökännyt siellä kytkettynä ulkoilutetun koiran kimppuun.

Joten peukut ylös vain metsästäjille ja heidän koirilleen.

• on järkeä

Pyhpyh. Koira tai kissa ei taida katsoa, onko vaikka harvinaisen tai uhanalaisen lajin pesä kyseessä. Keväällä ja kesällä ei saa koiria pitää irti pesimisrauhan ja poikasten takia, kun eivät pääse pakoon tai emo voi hylätä. On se suojelua, että annetaan lajin kasvattaa jälkikasvunsa.
        Esim. hirviäkin harvennetaan melkoisesti, mutta ei silloin, kun ne ovat synnyttämässä, tai niillä on ihan pienet vasat. Pyritään siis siihen, ettei pienet poikaset jäisi yksin luontoon, sillä ne kuolevat nälkään. Ihan sama mikä laji.

Muutenkin, jos tietää, että jollain alueella on metsästys käynnissä, sinne ei kannata mennä turvallisuussyistä. Metsästäjät muuten ostavat lupia, ja saavat tietyn verran sitten saada saalista.

• Kait sulla on

taajaman ulkopuolella sitten maanomistajan lupa pitää koiraa sielä irti?

Mä en oikeasti ymmärrä miksi on niin mahdotonta suomessa ajatella muitakin, kuin vain itseään.

• Ajattelenkoiraani

Suomessa jos et itse koirasi puolia pidä, ei kukaan muukaan pidä. Koirat ja koiranomistajat on ajettu ahtaalle. Suomessa ei ole kulkukoiraongelmaa, hyvä niin. Mutta miksi halutaan kieltää kaikki koirien mahdollisuudet juosta vapaana, silloinkin, kun siitä ei ole kenellekään mitään haittaa? Minusta tämä on vaan sitä natsimeininkiä, joka Suomessa on niin tyypillistä. Jos pystyt olemaan kelju toiselle, niin varmasti olet. Lakien ja säädösten alkuperäinen merkitys on luonnon eläinten suojelu. Hysteeriset koiranvihaajat minusta saavat ihan kiehua omassa liemessään, minä katson vain, ettei koirani tee vahinkoa luonnon eläimille.

• Kakan keräys

Mistä sitten uloste tulee lain mukaisesti kerätä pois, sen kertoo parhaiten sisäministeriön tulkinta asiasta:

Järjestyslaki
        14 §
        Koirakuri
        Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Sisäministeriön tulkinnan mukaisesti 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetaan sitä että:
        Koiran ulkoiluttajan on huolehdittava siitä, ettei koiran uloste jää ympäristöön hoidetulla alueella. Hoidettuja alueita lain mukaan ovat esimerkiksi alueet, joilla nurmikot on leikattu ja joilla on istutuksia tai joilla tiet ovat päällystettyjä.

• Taajama vai ei
        Kakan keräys kirjoitti:

Mistä sitten uloste tulee lain mukaisesti kerätä pois, sen kertoo parhaiten sisäministeriön tulkinta asiasta:

Järjestyslaki
        14 §
        Koirakuri

Sisäministeriön tulkinnan mukaisesti 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetaan sitä että:
        Koiran ulkoiluttajan on huolehdittava siitä, ettei koiran uloste jää ympäristöön hoidetulla alueella. Hoidettuja alueita lain mukaan ovat esimerkiksi alueet, joilla nurmikot on leikattu ja joilla on istutuksia tai joilla tiet ovat päällystettyjä.

Järjestyslain määritelmä taajamalle on seuraava:

2 §
        Määritelmät
        Tässä laissa tarkoitetaan:
        2) taajamalla taajaan rakennettua aluetta, joka on osoitettu taajama-liikennemerkillä.

Mikäli taajama-liikennemerkin sisällä on alueita, jotka eivät ole taajaan asutettuja, kuten asutusalueiden väliin jäävät metsäalueet, nämä eivät ole taajamia.

• metsään saa tehdä
        Taajama vai ei kirjoitti:

Järjestyslain määritelmä taajamalle on seuraava:

2 §
        Määritelmät
        Tässä laissa tarkoitetaan:
        2) taajamalla taajaan rakennettua aluetta, joka on osoitettu taajama-liikennemerkillä.

Mikäli taajama-liikennemerkin sisällä on alueita, jotka eivät ole taajaan asutettuja, kuten asutusalueiden väliin jäävät metsäalueet, nämä eivät ole taajamia.

Siksipä en kerääkään koirani kakkoja tuolta metsästä, kun ei ole taajamaa, enkä merenjäältä, jossa koirani saa olla vapaana, kas kun ei muita pesijöitä ole vielä kuin minkit ja niistä on enemmän haittaa luonnolle kuin koirista.

• urpo71

Muista sitten kytkeä se koira, jos vastaan tulee joku muu koiran kanssa
      tai maassa on linnun pesä tai muuta vastaavaa.

Sinullahan on se koira välittömästi kytkettävissä.

Annoin nimittäin viimeksi tänään maastokenkää paimenkoiralle,
      joka juoksi irrallaan minun koiraani kohti.

Minä en ala selvittämään, onko kohti tuleva koira kiltti vaikka omistaja huutaa niin.

• Hehhee vässykät

Tottakai minulla ainakin on koira kytkettävissä välittömästi ja toisekseen se ei vieraiden iholle mene ei toisten koirienkaan.

Siinäpä valopäät täällä tulkitsette noita lakipykälöitä, taitaa olla liian vaikeaa tekstiä etenkin koiravihaajille....noh pitäkää te jotka, ette ymmärrä luettua niin koiranne kiltisti kiinni. Me jotka ymmärrämme ja kannamme vastuun muutenkin koiramme tekosista, niin pidämme niitä irti sopivassa paikkaa :)

Taitaa olla pk-seudulta nämä urpoimmat, maalaiskylissä ja kaupungeissa ja niiden laidoilla ei ole niin mustavalkoista porukkaa ja he myös yleensä ajattelee "maalaisjärjellä"

• MÄTAAS_______

maalaisjärki on eri asia ku lain noudattaminen :DDDDDDDDDDD

• ollil1

Tämä helevetin "Maalasjärki" ei oikein toimi koiranpidossa vaan pitää olla ihan oikea järki päässä. Juurikin tänään taisin saada ikävän osoituksen jonkinsortin maalaisjärjestä maalla ajaessani.
        Ensin oli talon edessä keskellä tietä ulkoilemassa kaksi pystykorvaa. Muutama kilsa täsmän jälkeen tiellä taas koiria kolme kappaletta. Yksi jäi edelläni ajavan auton alle ja koipi melkein irtipoikki. Mentiin auttamaan ja haettiin talon emäntä katsoon, tämä vielä kehtasi suuttua kun moitin irtilaskemisesta lähellä vilkasta tietä.
        Asia on niin että ihmiset jotka eivät itse kehtaa ulkoiluttaa koiriaan tai kissojaan,vaan laskevat ne ovesta ulos,he eivät ansaitse lemmikkejään. Sääliksi kävi sitä nättiä narttua, toivottavasti sitä ei jouduttu loppettamaan, vaikka pahoin pelkään.

• 3r4

apua.

• Mörkö

Mun puolesta saa ihmiset pitää koiransa vapaina ihan sydämensä kyllyydestä, kunhan ne koirat osaa käyttäytyä. Itse pidän sellasissa alueilla vaikka metsässä, missä ei ole muita ihmisiä, ja jos on niin meillä koirat on opetettu siihen että tulee kun käsketään.
      Yleensä ne on just ne metsällä olevat koirat mitkä karkaa ja juoksee toisten pihoihin. Meillä kerran syksyllä tuli lähimetsästä suomenajokoira. Nartut oli tarhassa, toisella oli juoksu. Tää herrahan oli saman tien pilkkimässä aitaa pallit heiluen, meiän koirat katto lähinnä kiinnostuneena. Pihalle juoksin luudan kanssa ja karjuin sen verran kovaa et lähti hölkkään toiseen suuntaan, ja jäi sitte keskelle autotietä istuskeleen. Sitte sieltä metsästä tuli joku hemmetin ukko pyssy toisessa ja kuollu kani toisessa kädessä. Ihanalle karkuri-Pasille piti kuitenkin lässyttää et "Voi että ku iskän pieni minne sä oikee katosit". Olin suunnillee myrskypilvi pään päällä kun se huomas mut. Ukko katto vähän aikaa sitä luutaa ja meiän koiria ja luikki sitte metsää piskinsä kanssa.

• ei ikinä irti

Toistaiseksi en ole omaa koiraani ulkoiluttaessa nähnyt varmastikaan sinua ja koiriasi. Tähän mennessä kaikki irrallaan olevat koirat ovat juoksennelleet missä sattuu, joskus omistajaa ei edes polun mutkasta näy. Ne ovat tuleet liki minun remmirähjääjäkoiraani, jonka on vaikea, niin vaikea ohittaa isoja koiria. Melkein kuin sääntönä koiran omistaja sitten huutaa kauempaa "ei se tee mitään". Mulla on koko elämän kestävä remmirähjäyskoulutus menossa tuolle nuijapäälle.
      Mun puolesta on ihan sama onko koira irti vai kiinni, kunhan se kulkee kuten olisi kiinni. Monille "hallinnassa oleva" ja "välittömästi kytkettävissä" ovat täysin käsittämättömiä sanoja.

• rotia koirille

No minä en kyllä omiani laske kenenkään lup, vaikka ne irti onkin, ne on pienestä lähtien opetettu ettei luvatta mennä. Minä en todellakaan huutele, että "ne ei tee kellekkään mitään" en päästä asioita siihen tilanteeseen. Nykysin tiedä, jos se vastapuoli vaikka onki rokottamaton tautinen paska, niin ei paljon kiinnosta omia sellasien luo päästää.

Ikävää, että sinun kulmillasi on vaan sellaisia omistajia....
      Enkä tutustu muihin koiriin muutenkaan, pari lähistön tuttua koiraa tiedän, mutta en sen enempää.

• teeeeeeeeeeee

Jees hyvä hyvä ! Mullakin on arvaamaton 65kiloinen koira irti. Enkä aio kytkeä niin kauan kuin on arvaamattomampi hihnassa kuin ilman :)....... Totellut on tähän asti, kun on tullut aika kytkeä hihnaan.

• kikkelitonttu

Tottelevainen yksilö!

• Lait ei kiinnosta

En minäkään välitä mitä laissa sanotaan. Ihan sama vaikka joku villakoira jää polkupyöräni alle kun se vipeltää edestakaisin kevyenliikenteen väylällä.

• teeeeeeeeeee

Tuo on ihan totta :D ! Pyöräilijät kiellettävä lailla :DD...

• karzan kikkelimies

Tarkennetaanpa vielä että niihin koiranomistajiin, joita laki toistuvasti ja tuottamuksellisesti vaaraa aiheuttaen EI koske, voidaan soveltaa VIIDAKON lakia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      251
      2878
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      4
      1610
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      2
      1305
    4. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      101
      1174
    5. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      123
      1151
    6. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1037
    7. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      1022
    8. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      1015
    9. Upotuskaste on raamatullisin kaste

Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.
      Kaste
      717
      927
    10. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      135
      902
    Aihe