Semmoista kysyisin, että jos menee puolustusvoimiin soppariksi töihin, niin voiko saada CE-kortin siviiliin ? Kun siis olen palvellut C-kuljettajana miehistötehtävissä. Soitin puolustusvoimiin ja siellä eivät ainakaan osanneet mitään sanoa. Ja pystyykö puolustusvoimissa palvellut anoa soppariksi rajavartiopuolelle ? Eli esim. Onttolaan ? Entäs sitten ilmavoimat (esim. Rissala), jos on palvellut maavoimissa, niinkuin kuskit yleensä ?
Omaan joukko-osastoon lienee turha hakea, koska se lakkautetaan Tammikuussa kokonaan...
Ihteä tosin vähän epäilyttää tää, et ne normi palkan lisäks antas ilmasen CE-kortin. Mut eihä sitä tiedä, kun puolustusvoimien sivuilla sanottiin, et miehistökoulutuksen saaneet palvelevat mm. erikoisajoneuvojen kuljettajina. Tiiä sitten tarkottaako se pelkästään nuppia vai myös yhdistelmää.
Kiitän vastauksista etukäteen !
P.S. Kellään muuten kokemusta sopparina työskentelystä miehistön arvolla ? Oliko se sen arvoista ?
Sopimussotilaaksi... ?
8
2982
Vastaukset
- kuuseenkoputin
"Ihteä tosin vähän epäilyttää tää, et ne normi palkan lisäks antas ilmasen CE-kortin."
Niin, ehkä saattavat antaakin. Mutta jipponahan tässä on se, että tuolta et mitään "normipalkkaa" sopparina kovin helposti saa. Palkka tuppaa olemaan erittäin paska "miehistön arvoisilla", ja tekemällä saman ajan oikeastaan melkein mitä vain duunia saisit säästöön paljon enemmän rahaa. Vaikka ajaisit kymmenen CE-korttia.
Mutta tietenkin jos ilmaista työtä haluat mennä mieslaumaan tekemään, niin olettaisin että minkäänlaisia kriteereitä tuonne ei ole, vaan kaikki kelpuutetaan että siinä mielessä varma valinta.
Neuvoisin kuitenkin vielä harkitsemaan että oletko varma ettet halua sitäkin aikaa tehdä jotain mistä olisi edes vähän hyötyä jollekin? Joo, noh omalla alalla tessin mukaan ei sais ku joku 1600€/kk, kun ekassa palkkaryhmässä. 10€/tunti. LVI-asentaja siis koulutukseltani. Ja siltä alalta ei nyt omalta kotiseudulta tunnu hommia löytyvän kesäksi.
Ja joo, kun itse luin pv:n sivuilta, niin soppareilla ois palkka joku 1500€. http://www.palkkavertailu.com/palkka/sopimussotilas Siinä alempana ilmeisesti miehistön arvon palkka.
Mut joo, jos se kerta ois vähintään Kajaaniin muutto eessä ja sieltä EHKÄ saa sen CE-kortin nii en tiiä kannattaako paljoa... Mut onhan ekassa palkkaryhmässä olevalla LVI-asentajalla ja sopparilla melkeen samat palkat. Niin, ja sopparit kuulemma saa sopparikämpän, jossa vuokra on joku 100-200€/kk. Mut tää vaan on kuultua, en tiiä varmaksi.
Ja en pääse ees kuorma-autoa kuskaamaan vielä vuoteen, kun oon vasta 20v. ja 140 ammattipätevyys tuleepi voimaan vasta 21-vuotiaana :SSNiin, ja ennen kaikkea onko se hakemus sitova, jos sinne hakeekin. Mut tosissaan tää on kyllä ISON harkinnan alla. Töitä yritetty kysyy vähän sieltä täältä ja ei mistään tunnu semmoisia löytyvän.
- tippaeitapa
Se on viimeisin syy mennä soppariksi että muita töitä ei löydy. Sillä jos sinne menee siksi ettei ole vaihtoehtoja, niin sinne jämähtäminen on ihan oikeasti hyvin realistista. Ja haluaisitko sinä olla vielä viidenkin vuoden päästä sopparisotilas koska "ei oo nyt muuta vielä löytynyt".
Mieti tarkkaan, sillä se on huono valinta. Mikset mene kouluun jos olet noin nuori vielä? No joo toi kouluun meno on silleen, et kaikki amkit on vähintään sen neljä vuotta. Ja LVI-asentajan päättötodistuksessa suurin osa oli 2:sia, ja matikka ja yhteiskuntaoppi 1:siä. Paras mahdollinen numero oli 3 ja se tuli tietotekniikasta.
Ite tässä miettiny, et kumpi ois parempi; rajavartijan koulutus vai sähköpuolen amk ?
Sen takia sähköpuolen, koska omalta paikkakunnalta löytyy semmoinen. Kun en tiedä tulisko siitä mitää jos neljäks vuotta joutuu muuttaa yksikseen ihan täysin vieraalle paikkakunnalle. Vaan se rajavartijan koulutus ois vaan vuoden ja se nyt on pienempi paha, kun palkkaakin maksetaan siltä opiskeluajalta. Mut yleisesti ottaen koko ammatissa ei juuri kummemmat palkat ookkaan...
Ja yhteen aikaan enempi kiinnosti juuri tuo rajavartijan koulutus. Mut kun se palkka tulee tässä kyseeseen niin aika vaikeeksi menee. Ja vielä se, et seuraava kurssi otetaan vasta ens vuoden syksynä sinne.
Veturikuski koulutukseenkin haettu, mut en tosiaan usko et sinne pääsee, koska sinne otetaan vaan ne parhaista parhaimmat.- Old boy
Hakemalla amk:kiin et ainakaan mitään häviä. Jos sattuisit pääsemään, voit
sitten miettiä menetkö. Joku muutoshan sun on kuitenkin tehtävä elämässä:
LVI -töitäkin saatat saada, jos muutat kaupunkiin. Eihän enää taida ammatti-
kouluhautkaan olla käynnissä.
Sopimussotilaan hommakin (itse asiassa mikä tahansa työ) on parempi, kuin jäädä työttömänä kotiin makoilemaan. Voithan sitten hekea rajakouluun ensi vuonna.
Juu, siis paikallisesta kaupungista kysytty töitä, ja sen lähinaapuri kunnistakin eikä tunnu löytyvän :( Kotiseutu ihmisiä oon nääs. Ei nää pidemmälle aikavälille tarkotetut muutot ihan vieraalle paikkakunnalle oo miulle tarkoitettu.
Ton vuoden vielä ymmärrän toisella paikkakunnalla, mut neljä vuotta on jo ihan yli oman tarpeen.
Ja kuhan sotilaspassin antaavat armeijasta, niin sitten meinasin joka tapauksessa pistää vetämään laput rajavartiostoon.Joo, enpähän soppariks lähteny. Ei kiinnosta. V1tuiks menny melkeen kaikki tähän astisista hommista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740