muistoja ihanasta rotasta

PuLsKa RoTtA

Hei kaikki lukijat!
Haluan kertoa omasta rotastani, koska se oli minun paras ystävä elinaikanaan, ja olen jäänyt sitä kaipaamaan sekä haluaisin purkaa lukijoille sen mitä rottani joutui kokemaan kuolinpäivänään.

Minulla on ollut ihana rotta, joka ehti tosin olla hyvin vähän aikaa eräästä syystä.
Rottani oli iso kokoinen ja 15-20cm pitkä, se oli ruskean ja mustan värinen, sillä oli punaset silmät ja se ei koskaan purrut ellei sitä kohdellut huonosti.
Rottani kelpuutti ruuaksi kaikenlaista, mutta enimmäkseen se söi samoja ruokia kuin minä, joten laitoin aina sille oman lautasen ja siihen ruokaa mitä minä aijon syödä tai mistä se eniten tykkäsi.
Äitini piti muuten paljon siitä rotasta mutta ei halunnut hoitaa sitä, ja katseli välillä kauhistellen kun annoin sen liikkua vapaasti kodin sisällä.
Rottani ei koskaan nakerrellut huonekkaluja, eikä koskaan lähtenyt karkuun vaan aina pysyi vierelläni ja viihtyi ihmisten seurassa.
Rottani usein kiipeili vaatteitani pitkin ja kökötti usein olkapäälläni tai pöydällä.
Eräänä kesäloman päivänä halusin kokeilla mitä rotta tuumii ulkona olemisesta, ja vein sen siksi taloni ympäri pienellä ulkoilukierroksella, rottani aristeli ulkona olemista aluksi menemällä ison hupparini taskuun ja kurkkimalla sieltä maisemia, mutta lopulta se suostui jo pysymään olkapäälläni saman kierroksen paljoa liikkumatta.
Huomasin myöhemmin että rotan käytös oli muuttunut siten että se tekeytyi kotonani usein ulko-oven viereen ja kyhnytti siinä toivoen kierrosta ulkona.
Yhtenä päivänä meille tuli vieraita ja minun piti auttaa Äitiäni ja rotta halusi ulos kierrokselle, kun kysyin äidiltäni että voinko viedä rotan ulos hetkeksi, niin vastaus oli että pikkusiskoni voi kai pitää sitä hetken ulkona.
Epäilin heti ideaa antaa rotta pikkusiskolleni ulos kun se muutenkin ei halunnut sitä pitää paljoa kädessä, tai vahtimisesta puhumattakaan.
Siskoni meni ulos rotan kanssa ja sanoi istuvansa sen kanssa ulko-oven rappusilla, mutta kun sain hommat tehtyä ja mentyä ulos niin siskoani ei aluksi näkynyt missään, löydettyäni hänet niin hänellä ei ollut rottaa kädessä vaan rotta ties missä.
Siskoni sanoi laskeneensa sen maahan koska ei jaksanut pitää sitä kädessä ja sanoi unohtaneensa sen vahtimisen nähtyään kaverinsa ja sinä aikana kun hän oli jutellut niin rotta ei ollut enään missä se oli vaan ties missä.
Siskoni kerrottuaan asian hän itsekkin tajusi virheensä ja hän itki minulle ja lupasi hankkia uuden jos sitä ei löydy, minua tämä ei lohduttanut vaan menin vihaiseksi kun en taas tajunnut sanoa Äidilleni että voin viedä sen itse tehtyäni työt.
Heti ensimmäisenä päivänä sanoin naapureille että jos näätte rottaani ni soittakaa heti samalla kuin katsotte sen perään.
Kului monta päivää kun sain tietää että lähistöllä oli tapettu iso pulska rotta talonvierestä, näin naapuri sen minulle selosti, siinä tapauksessa se oli rottani ja riensin heti tappajan luo ja kysyin lisää ja hän sanoi ettei millään olisi voinut tietää että se on jonkun lemmikki joka kateissa, uskoin sen. Hän kertoi että taisi sillä olla punaiset silmät ja erittäin iso se oli, sekä kauhean hidas liikkeinen.
Itkin tapahtuman jälkeen puolivuotta kunnes sain Kissan, sellainen valkoinen.
Eipähän tämä kissa ole sama asia kuin se rotta oli.

2

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PuLsKa RoTtA

      Muita muistoja:
      Katselin rottani kanssa telkkaria ja sitten kun kaukosäädin oli pöydällä niin rottani meni sen päälle ja vaihtoi kanavaa, silloin nostin rotan pois ja laitoin takaisin kanavan jota katsoin, tällöin rottani meni kohta uudelleen kaukosäätimen päälle vaihtaen kanavaa ja kun yritin taas nostaa sitä niin se puraisi minua leikkimielisesti käteen ja alkoi tuijottaa telkkaria.

      Olin syömässä välipalaa kun rottani oli pöydällä, tällöin oli juomalasini tyhjä kokiksesta ja muutenkin oli vessahätä, niin lähdin vessaan ja hakemaan kaapista kokista. Rottani sillävälin tyhjensi lautaseni ja pistänyt maate sohvalle minun paikalleni.

      Kerran kun olin menossa kouluun niin matkalla polkiessa pyörällä en tuntenut rottani olevan siellä ja muutenkin kun yleensä se haluaa vain maata sohvalla lähes kokopäivän niin kun menin kouluun niin tunnin alussa rupesin kaivelemaan repusta kirjoja ja penaalia niin rottani nukkui siellä, ensin kauhistuin että mitä teen, mutta lopulta päädyin että parempi olla hiljaa ja pitää reppu kiinni toivoen että rotta nukkuisi koko tunnin, kauhukseni rotta alkoi kolmannella tunnilla vikisemään hiljaa yksinäisyyttään ja varmaankin nälkäänsä, takana istunut tyttö vaan hymyili mulle kun mun rotta vikisi repussa, mutta onneksi pysyi asiasta hiljaa eikä maininnut mitään vikinästä, kunnes mun rotta rupesi liikkumaan ja korottamaan ääntä, myös vieressäni ollut toinen tyttö meinasi jo kysyä että mikä toi vikinä on, mutta ei esittänyt kysymystä vaan sanoi hiljaa että yritä saada toi loppumaan koska opettaja voi tulla takaisin koska tahansa opettajan huoneesta, ja samalla hän mainitsi että viimeiset kaksi tuntia on sellasen tiukan opettajan tunteja, vastasin hiljaa joo.
      Opettajan tultua rupesin korottamaan ääntä ja puhumaan paljon jotta vikinä repussa ei kuuluisi opettajan korviin, se onnistui sillee hyvin kun opettaja oli järjestänyt ryhmätyöt ja sit mä tein suunnitteluu suurempaan ääneen siin mun pulpetin vieressä mun ryhmäläisten kaa, kun opettaja touhus tietokoneella ja joi kahvia eikä tainnu pahemmin kuulla mitään kun se vähä välii kyllä vilkuili mun suuntaan mut ei sanonut mitään.
      Ruokatunnilla näpistin ruokaa taskuun jotta voisi vassassa ruokkia rotalle jotain kun muuten se alkaa vikistä nälkäänsä uudelleen repussani kesken tunnin, pahimmillaan se paljastuisi että rotta on repussa.
      Koulu päivä sujui hyvin onneksi, kun pääsin koulun ovesta ulos niin huokailin että onneksi ei kärähtänyt rotasta repussa.
      Nämä tytöt ei tainnu muo käräyttää kun kerta molemmat on vähän niinkuin mun tyttöystävii, ja vaik ne saatto muistaa mun kertoneen että mulla on rotta, ni ei ne muo halunnu käräyttää vaan pikemmin nähä et pystynkö mä pitää sen salassa.
      Eikä kukaan muukaan luokasta multa ole kyllä sitä kysyny uhaten valittaa mutta ihmetellyt on ja kavereille oon kertonut sen mun rottani kuoltua.

      tässä nyt oli muutama, kerron myöhemmin ehkä lisää, saa kommentoida mutta ei mielellää mollata. :D kiitos lukijoille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      56
      2979
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2818
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      34
      1977
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1922
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1727
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1432
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      93
      1200
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe