Onko hiihto hyvä selkävaivaiselle?

diskus

On nimittäin todettu välilevyn pullistuma alaselässä eikä kestä juosta vaan kipeytyy juoksun tärinästä mutta kestääkö hiihtoa? Kokemuksia tästä kenelläkään täällä?

9

2297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tai ei ole

      Jotkin välilevyvaivaiset saa helpotusta perinteisestä ja osa taas luistelutyylillä hiihtämisestä.
      Itse kuulun luistelutyylin kannattajiin.
      Siinä kun ei tule niin rajua potkua potkun loppuvaiheessa kun hiihdetään harrastelijavauhdilla.
      Pertsalla voi pahimmassa tapauksessa suksi lipsua ja sen sitten kaikki välilevyvaivaiset ymmärtää, että hiihto loppuu siihen kertaan.
      Eli omasta kokemuksesta suosittelisin kokeilemaan luistelutyyliä.Se kehittää hyvin selän ja vatsan lihaksistoa ja omalta osaltaan siten tukee selän ryhtiä.
      Kannattaa myös helpoilla osuuksilla hiihtää ladulla tasatyönnöllä se on hyvä vatsalihasten kehittäjä.
      Pääasia on liikkua kivun sallimissa rajoissa ja senhän selvität vain kokeilemalla.

    • Enää vaivaa

      Säännöllinen ympärivuotinen hiihto talvella kesällä sauvakävevy tai sauvarullaluistelu pitävät selän kunnossa.
      Eräs lääkäri totesi että hiihtoa viisivuotta jonka jälkeen oireet häviää tai leikkaus.

    • ssooppii

      Minulle vapaa aiheutti selkävaivoja, joten olen vaihtanut perinteiseen.
      Vapaa on epäsymmetristä, kuokka, mogren. Hiihtäjällä on tapana valita suosikkipuolensa. Se mitä olen viime aikoina luistellut, olen koittanut kiinnittää tähän symmetrisyyteen huomiota.
      Perinteinen on selän huoltamista. Ei pitäisi aiheuttaa ongelmia selälle. Syvät lihakset vahvistuvat vähitellen, ja niitä voi myös vahvistaa ennen hiihtoa; lankku, sivulankku, lantionnostoja yms.
      Kannattaa opetella rento tekniikka, lonkakoukistajat toimivat, lantio toimii, tasapaino kehittyy, kunhan tekee painonsiirron. Ylläpitää ja kehittää lihaksistoa, syviä lihaksia myöten.

    • jhkjhkjhkjhh

      Mulla on ylimääräinen nikama ja ollut kipeänä jo pari vuotta. Hiihto ei ole pahentanut eikä helpottanut kipuja. Olen hiihtänyt perinteistä.

      Sekauinti uimahallissa 2-3 kertaa viikossa on ollut parasta selälle.

    • 14+3

      Minulla on kolme alinta välilevyä kulunnut. Joskus piti nousta autosta kattotelineestä kiinni pitäen, kun menin hiihtämään. Kotiin lähtiessä ei ollut mitään kipuja ja pystyi liikkumaan kunnolla. Harrastin siis luisteluhiihtoa. Siinä ylävartalo nousee aina sauvoilla työntäessä, mikä helpottaa painetta selässä. Kokeilin myös pertsaa, kun selkä oli kipeä. Pienikin lipsuminen sai selän kipeemmäksi.

    • Madhus

      Luistelu on myrkky omalle selälle,varsinkin jos ei luista,ja viisitoistakilometriä on sopiva,tuo alku talvi tuli aloitettua liian kovaa,mutta näilä mennään.

    • Sujuvasti Sujutellen

      Välilevypullistuma rintarangan korkeudella, luistelu 10 km:n jälkeen tosi myrkkyä. Vaihdoin perinteiseen ja hupsheijaa talvilomalla hiihtelin 30 km lenkkejä, ei mitään selkäkipuja päinvastoin.

    • Anonyymi

      Perinteinen hiihto on huomattavasti parempi alaselälle kuin luisteluhiihto.
      Olen hiihtänyt nyt luistelutyylillä,pientä kipua on ollut alaselässä.Ajattein nyt hiihtää vuoronperään kummallakin tyylillä ja käydä välillä talvipyöräilemässä.

      Jos hiihdän luistelutyylillä niin lenkin pituus korkeintaan 2,5 tuntia kohtuuraskasta hiihtoa.

    • Anonyymi

      Jos pelkää lipsahteluja ja horjahteluja, niin kannattaa kokeilla nanosuksia - perinteisen suksia. Niissä on niin hyvä pito lähes joka tilanteessa, että kroppakin rentoutuu, eikä tule pelättyä eri hiihtotilanteita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe