Äikänopettajaksi vai kustannustoimittajaksi?

ope vai ei

Olen yo-opinnoissani siinä vaiheessa, että minun pitäisi tehdä lopullinen päätös siitä, mille alalle lähden pyrkimään. Tähän asti olen vain haahuillut parin eri ammatin välillä. Opettajan ammatti minua on aina kiinnostanut, mutta omaa jaksamistani epäilen jo tässä vaiheessa. Nykyaikana opetustyö kun taitaa olla aivan muuta kuin silloin, kun itse olin ala- ja yläkouluiässä. Toinen vaihtoehtoni on kustannustoimittajan työ, mutta niitä hommia on hankala saada ja toisekseen yritysmaailma ei oikein kiinnosta...

Irtoaisikohan teiltä mitään vinkkejä? Itsehän minä sen päätöksen joudun tekemään, mutta olisi mukava lukea toisten mielipiteitä kumpaankin alaan liittyen, oli niistä omakohtaista kokemusta tai ei!

3

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weerees

      Olet siinä aivan oikeassa, että kustannustoimittajan töitä on hankala saada, sillä niitä paikkoja on todella vähän. Siihen ammattiin ei muutenkaan ole mitään tiettyä pätevyysvaatimusta, mikä näkyy hakijoiden määrissä, mutta kirjallisuuden opintoja edes sivuaineena käsittääkseni arvostetaan hakuvaiheessa.

      Eli: pystyt hakemaan myös kustannustoimittajan paikkoja, vaikka sinulla olisi äidinkielenopettajan paperit. Suosittelen siis lämpimästi tätä vaihtoehtoa. (Itse olen äikänopettaja).

      Viime vuosina myös äidinkielenopettajien työllisyystilanne on tosin mennyt huonompaan suuntaan. Jos kykyjä ja opiskeluhaluja riittää, saat varmemmin opettajana töitä, kun olet opiskellut laajat sivuaineopinnot myös jostain työllistävästä aineesta, kuten englannista. Harkitse myös s2-opintoja.

    • Nallllllle

      Perusta firma ja myy se.

    • austerism1

      Samalla kannalla olen kuin weerees. Opettajan pätevyys kannattaa hankkia. Lisäksi aika usein kyllä näkee haettavan oppikirjojen tekijöitä ja/tai toimittajia, ja näissä on usein valttia, jos on taustaltaan opettaja. Yhden kustannustoimittajana toimivan tunnen - on yhdessä pienkustantamossa töissä. Taustaltaan on käsittääkseni kirjallisuuden suomen maisteri, mutta en tiedä, onko open pätevyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      107
      2189
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      433
      1664
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1353
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      17
      1202
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      79
      1172
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1105
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      287
      1040
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      185
      1031
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      50
      1002
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      200
      863
    Aihe