Varaanin kanssa saunaan?

Liskomummo

Hei voisiko joku asiaan perehtynyt kertoa, voiko täysikasvuisen varaanin ottaa mukaan saunaan? Minulla oli tapana saunoa edesmenneen kultaisennoutajani ja se kesti saunan lämmön ihan hyvin. Kestääkö lisko lämpöä ja miten kuumaksi saunan voi lämmittää?

23

522

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiaan perehtymätön

      Eikös sen nyt sano terve järkikin ettei vaihtolämpöisen liskom kanssa saunaan mennä!

      • Iippa91

        Kyl mää ainaski leipardigekkojen kaa oon saunas ollu ja iha ilosina edelleen elelevät :)


    • Liskonainen47

      Heipsuli!
      Itse ihastuin suunnattomasti Madagaskarilla lomaillesani Uroplatus phantasticus-liskolajiin.
      Suhteeni näihin vekkuleihin otuksiin syveni matkan myötä niin paljon, että toin tänne Suomeen muutaman yksilön arkipäiviä piristämään ja askareissa auttamaan.
      Lajille kun on tyypillistä hyvin edistynyt ja vilkas aivotoiminta, sain kaveruksista oivan avun juurikin mm. saunan lämmitykseen.
      Omat nivelet eivät tahdo enää toimia, mutta Säpina ja Salama ystäväkykseni osaavat homman hoitaa.
      Illalla onkin sitten mukava yhdessä nauttia saunan hellivästä lämmöstä (n.120astetta) ja onhan se mukavaa kun tällainen yksinäinen vanhus saa muutaman komean uroksen lauteille seuraksi istuskelemaan!
      Helsingin ydikeskustassa tosiaan asustelen ja päivittäin saunomassa käymme.
      Liskot ovat energisiä ja terveitä, joten saat omastasikin todennäköisesti oivaa vihdontaseuraa!

    • (;koollaonväliä;)

      Entä onko kenelläkään kokemusta käärmeen kanssa saunomisesta? Itselläni on siis vähän yli 2-metrinen kuningaspython ja ainakin lämpimässä suihkussa olen sen kanssa aikaa viettänyt. Olisi mukava tutustuttaa pikkukaveri myös suomalaiseen saunaan ;)

    • Nuo on kyllä terraarioeläimiä, miksi niitä tarvii repiä suihkuihin ja saunoihin? Ja ennenkuin sanotte että ne tykkää siitä niin perehtykääpä enempi noihin eläimiin ja niiden luonnollisiin olosuhteisiin.

    • ophione

      Unakeijoa komppailen.

      Ajatelkaa eläimienne parasta, jookos? Ottakaa selville niiden luonnollisista olosuhteista ja käytöksestä, lajikohtaisesti.

      Sen verran voin vinkata, että vaikka matelijat yleisesti hakeutuvat lämpöön ja vaikka niiden ruuansulatus ja monet muut elintoiminnot pyörivät ulkopuolisen lämmönlähteen varassa, niin liian korkeasta lämpötilasta on tutkitusti monia haittoja.

      Saunassa lämpötila on monille matelijoille hengenvaarallisen korkea.

    • Liskoqueen

      Ihanaa huomata,että todellisia matelijaharrastajia on olemassa! Yleensä keskustelupalstat ovat täynnä koira-ja kissa-aiheisia keskusteluita ja rakkaat eksoottiset eläimemme matelijat unohdetaan. Unakeijo on oikessa,että matelijat ovat terraarioeläimiä,mutta minun mielestä matelijoiden kuuluu vipeltää vapaana omassa asunnossa..Minulla on kaksi arovaraania (varanus exanthematicus) Vertti ja Vikke,ja ne ovat noin 70cm pitkiä,joten tuntuisi kamalalta eläinrääkkäykseltä sulloa omat pienet rakkaat kullanmurut ahtaaseen ja hikiseen terraarioon.

      Minua kiinnostaa liskomummon aiheeksi ottama sanominen varaanin kanssa.Varaanit viihtyvät lämpimässä ja ovathan ne kotoisin lämpimistä Afrikasta,jossa voi olla päivisin jopa 45 astetta.Itse olen ottanut aurinkoa kesäisin Vertin ja Viken kanssa ja kovasti tykkäävät siitä.Muille vinkiksi:kannattaa laittaa ne esim kissanpannalla kiinni,koska ovat kovia karkailemaan ja ovat erittäin vikkeliä otuksia.Lisäksi samalla ne pystyy kätevästi ulkoiluttamaan :) Liikuntaa tekee hyvää myös niille kuten meille kaikille ;)

      Itse olen sitä mieltä,että varaanin kanssa voisi sanoa,kunhan ei lämmitä saunaa kovin lämpimäksi.Lisäksi olisi varmaan hyvä jättää ne alemmalle lauteelle ja suihkuttaa lopuksi kylmällä vedellä ...En tiedä.Toivoisin kovasti myös muilta liskoharrastajilta mielipiteitä ja tietoa kyseisestä aiheesta.Jään odottamaan vastauksia suurella innolla ja mielenkiinnolla! Kiitos jo etukäteen :)

      • ophione

        Eläimen koko on otettava huomioon alusta lähtien, jo ennen kuin eläimen hankkii, ja varautua rakentamaan niille sen mukaan terraario. Terraarioon luodaan lajille sopivat olosuhteet, se on niiden koti.

        Liskoqueen sanoi: "...mutta minun mielestä matelijoiden kuuluu vipeltää vapaana omassa asunnossa..."

        - Ymmärsinkö oikein, että matelijoiden kuuluisi mielestäsi jaloitella ihmisasunnossa?
        Jopa myrkkykäärmeet? Päivägekot?

        Liskoqueen sanoi: "Varaanit viihtyvät lämpimässä ja ovathan ne kotoisin lämpimistä Afrikasta,jossa voi olla päivisin jopa 45 astetta."

        - Muistetaan, että puhut nyt nimenomaan arovaraaneista.
        Luonnossa arovaraanit hakeutuvat usein suojaan päivän polttavalta auringolta kaivautumalla maahan.
        http://animaldiversity.ummz.umich.edu/accounts/Varanus_exanthematicus/

        Liskoqueen sanoi: "Itse olen sitä mieltä,että varaanin kanssa voisi sanoa,kunhan ei lämmitä saunaa kovin lämpimäksi.Lisäksi olisi varmaan hyvä jättää ne alemmalle lauteelle ja suihkuttaa lopuksi kylmällä vedellä ..."

        - Miten lisko hyötyy saunomisesta? Miksi terraarion kosteus ja lämmittelypaikka eivät riitä?
        Suuret lämpötilavaihtelut ovat haitaksi vaihtolämpöiselle eläimelle. En todellakaan suosittele suihkuttamaan niitä kylmällä vedellä.


    • lisko melkein itsekin

      Minä kävin saunomassa liskoni kanssa keväällä,ja pikkuinen tykkäsi kovasti siitä :) heilutteli häntäänsä niin iloisesti! Saunan lämpötila oli tosin vain noin 40astetta,joten "grillaantumisen" vaaraa ei ollut.Liskomummolle annan vinkiksi tarkistaa esim wikipediasta varaanin normaalin elinympäristön läpötiloja ja soveltaa sitä saunomiseen :) ja lämpömittari on ehdoton hankinta!

    • koollaonväliä;)

      "Itselläni on siis vähän yli 2-metrinen kuningaspython ja ainakin lämpimässä suihkussa olen sen kanssa aikaa viettänyt. Olisi mukava tutustuttaa pikkukaveri myös suomalaiseen saunaan ;) " ,ompas sinulla (;koollaonväliä;) melkoisen pituinen kuningaspython että melkein kateeksi käy! Lämmin suihku tekee varmasti hyvää pikkukaverillesi,mutta toivottavasti saat hyvän tilaisuuden tullen tutustuttaa hänet suomalaiseen saunaan ja etenkin sen kulttuuriin ;)

    • vierasliskomaassa

      Whaaaat,voiko liskon kanssa todellakin saunoa? :D eikös liskot oo vaihtolämpöisiä? toisaalta,jos sauna ei ole liian kuuma (esim100astetta),niin kai se on ihan ok...

    • Trollibongari

      Koko ketju on yksi iso trolli. Ei sitä pidä ottaman vakavasti: ihmiset vain pelleilevät.

    • trollibongari2

      Trollibongari on oikeassa tai ainakin toivottavasti.yleensä liskojen omistajat ovat erittäin tarkkaan perehtyneet lemmikkinsä vaatimuksiin.myös tervejärki sanoo,ettei vaihtolämpöistä eläintä saa viedä saunaan.Tämä on varmasti joidenkin nuorten keksimä pila ja he kaikki käyvät vuorotellen kommentoimassa täällä.En tiedä pitääkö tämä spekulointi paikkaansa,mutta uskon vahvasti asian olevan näin.

    • stalkkerilisko

      Olen seuraillut tätä keskustelua pitkin kevättä ja välillä miettinyt,että onko tämä viestiketju pelkkä vitsi :D hyvä ettei ihmiset tapa lemmikkejään tietämättömyyttään.tosin en usko,että lisko kärsii esim juuri sen 40asteen lämpöisestä saunasta.omistajalle voi tulla kylläkin kylmä ja ei lisko hyödy saunomisesta mitenkään.

    • -------------

      Ei tietenkään saa saunaan viedä.

    • ???

      Wow,mitä trollailua! Hauskoja veikkoja,jotka on tämän keksineet :D ihan mieletön mielikuvitus! Miten tämäntyyppisiä juttuja voi keksiä ja olla samalla niin uskottava?

    • olenlukenutliskoista

      liskon paikka on terrassa jos sille ei saa hankittua sopivaa nterraa niin älä hanki liskoa. liskon EI KUULU vipeltää vapaana kodissa, se voi vilustua pahoin ja kuolla!

    • järkikäteen

      Kuka ylipäätään ottaa liskon lemmikiksi? Liskojen kuuluu olla vapaana ja LUONNOSSA! ei missään hikisessä terraariossa.eläinrääkkäystä sanon minä!

      • korvajorma1

        Hei pliis, Monilla on likoja lemmikkinä, kuin minullakin...


    • Eläimet rauhaan

      Liskot ja käärmeet kuuluvat tropiikkiin, eivät Suomeen. Jättäkää eläimet rauhaan.

    • liskoksil

      Heippa! Onpa täällä käyty kiivaasti keskustelua.On selvää ettei liskoa voi viedä saunaan,mutta olisi kiinnostavaa tietää,miten lisko voisi lämmitellä kunnolla.Aion käydä tässä keväällä ostamassa liskon,joten kaikki extra tieto liskoista esim mahdolliset harrastukset yms on erittäin tervetulleita :)

    • Trollibongaqri 5978

      Siis.... MITÄ ?! Lisko osaa lämmittää saunan ? Joo, niin osaa, mun lisko ostaa mulle ruuatkin jokapivä kaupasta...

      • ParisLiskoDeLuxe

        HÄ?!siis voiko liskoa kouluttaa kuten koiraa tekemään temppuja ja muita juttuja? Vai onko jokin tietty liskorotu taipuvainen oppimaan asioita helpoimmin? Kertokaa pliiiis!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      833
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe