Pöyristyttävää hoidon tasoa meilahdessa

järkyttynyt tytär

Isäni sai pitkittyneen epilepsia kohtauksen runsaan ja pitkään jatkuneen alkoholinkäytön lopetuksen yhteydessä. Kohtauksen aikana kouristeli. kohtaus laukesi vasta syvällä nukutuksella,oli viikon tehohoidossa. tästä alkoi kuntoutus joka eteni paremmin kun kukaan uskoi. nyt 4 viikon jälkeen edellisestä kohtauksesta hän sai taas kohtauksen jossa eeg "rauhoittui" vasta nukutuksessa. Tällä kertaa hän ei kohtauksen aikana menettänyt tajuntaansa. tämä nukutus siis edellistä kevyempi. nyt lääkäri meilahdessa sanoo ettei isäni tule enää saamaan tehohoitoa jos kohtaus nyt nukutusta purkaessa uusii??!! Toisinsanoen se johtaa sitten kuolemaan. Perusteluna mm. että tehohoitopaikat rajalliset. Olen aivan järkyttynyt ja parhaani mukaan taistellut isäni hoidon puolesta. ymmärtäisin jos kuntoutuminen aiemmin olisi ollut heikkoa tms, mutta tuntuu että tässä heitetään vaan kolikolla hoidetaanko vai ei. samaan aikaan lääkäri sanoo miten kaikki arvot, kokeet tms ovat hyviä, eli keho kunnossa. mikään ei anna viitettä ettäkö kohtaus olisi aivoja vahingoittanut "liikaa". Kenelläkään kokemusta?

8

339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aattelin vaan..

Aivan tarkkaa kuvaa siitä, minkä verran aivosolut ovat kärsineet ei saa ihan välittömästi, vaan siihen menee jonkin verran aikaa. Voi arvella, että jos henkilö on käyttänyt alkoholia niin, että käytön lopettamisen yhteydessä saa pitkittyneen epilepsiakohtauksen, saattaa hermokudostuhoa olla jo tapahtunut alkoholin käytön vuoksi.

Lisäksi, jos kohtauksen pysäyttämiseksi joudutaan nukuttamaan on nukutuksen toistaminen kovin lyhyen ajan kuluttua hyvin riskaapelia. Riippuu vähän siitä, millä on sedatoitu ja kuinka pitkän aikaa, mutta yleisarviona voi olla, että uudelleen nukuttaminen saattaa sekin johtaa harmilliseen tilanteeseen. Esimerkiksi probofol on aine, joka kerääntyy mm. rasvakudokseen ja pitkään käytettynä saattaa aiheuttaa myrkytystilan. Arvelen lääkärin olevan isäsi hoidon suhteen hankalassa tilanteessa, jossa kuoleman ja elämän (millaisen elämän?) ennusteet eivät ole edes tasan, vaan vahvasti toisen puolella.

Sinun kannattaa keskustella edelleen lääkärin kanssa, hän tietää asian parhaiten. Vaikka täällä olisi minkälaisia asiantuntijoita, ei nuo kertomasi asiat kerro juuri mitään. Ota yhteyttä lääkäriin, ihan oman mielenrauhasi takia.

• ap järkyttynyt tytär

Olen kahden lääkärin kanssa puhunutkin. Isoin syy tuntuu olevan paikkojen vähyys vaikka toivoa sanotaan olevan. siksi se niin käsittämättömältä tuntuukin..

• aattelin vaan..

Todennäköisesti minäkin järkyttyisin, jos perustelu olisi se, että tehohoitopaikkoja on vähän.

Mitähän mahtaa lääkäri/t tarkoittaa, sillä, että jos epilepsiakohtausten vuoksi nukutettua (sedatoitua) ei enää tehohoideta, jos sedaation purku johtaa kohtaukseen tehohoidossa? Oikeasti, en ymmärrä tuota. Sensijaan ymmärrän hätäsi. Uskon kuitenkin syynä olevan suuremman kokonaisuuden, johon liittyy mm. ikä, kunto, ennuste, odotettavissaolevan elämän laatu. Eli tässä tulee toistamiseen eteen tuo aivokudostuhon määrä, sekään ei täältä "tutkimalla" selviä.

Olen pahoillani, mutta kuten sanoin, täältä ei voida sinua tässä asiassa auttaa.

• näinsemenee78

Toivottavasti tuota alkoholistia ei hoideta. Itse vapaaehtoisesti pilannut terveytensä, kukaan ei viinaa kurkusta ole väkisin kaatanut. Laitospaikat veronsa maksaneille jotka ovat työtä tehneet. Alkoholistit ja spurgut kuolkoot pois veronmaksajien yhteisiä rahoja kuluttamasta.

• ap järkyttynyt tytär

Isäni on alkoholismistaan huolimatta tehnyt elämänsä ajan töitä ja maksanut veronsa. Näin ollen hoito kuuluu myös hänelle. Alkoholismia on monenlaista. Paljon kätkevät sisälleen arvostetun alueen hienojenkin talojen seinät. Kukaan ei halua olla alkoholisti. Se on sairaus.

• ap järkyttynyt tytär

Sain isälleni taisteltua tehohoitopaikan. Nyt hän on toipumassa jatkohoitopaikassa. Tuntuu kurjalle että omaisena joutuu taistelemaan läheiselleen hoitoa. En olisi uskonut tälläistä olevan suomessa.

• aattelin vaan
        ap järkyttynyt tytär kirjoitti:

Sain isälleni taisteltua tehohoitopaikan. Nyt hän on toipumassa jatkohoitopaikassa. Tuntuu kurjalle että omaisena joutuu taistelemaan läheiselleen hoitoa. En olisi uskonut tälläistä olevan suomessa.

Siinä tapauksessa isäsi ennuste on hyvä, ja toivottavasti hän toipuukin. Onni että hänellä on omainen, joka jaksaa ja viitsii taistella puolesta, vaatia hoitoa. Näin ei kaikilla ole.
        Lääkäritkään eivät ole kuin ihmisiä. He tekevät päätöksiään ehkä parhaimman kykynsä mukaan. Täytyy vaan muistaa, ettei se paras kyky ja taito ole mitään ylimaallista vaan joskus jopa kultivoitunutta arvausta.

• keskustelu tarpeen
        ap järkyttynyt tytär kirjoitti:

Kiinnostaisikohan jotakin tiedotusvälinettä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4629
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      271
      2361
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2237
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe